Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok, Youtube doen hier gewoon aan mee hoor. Ze doen op dit moment namelijk exact hetzelfde, alleen hoor je ze niet. Je mag opzoeken wat de omstreden turkse internet law 5651 inhoudt voor alle social media partijen.quote:Op maandag 15 mei 2023 12:25 schreef IndoorKite het volgende:
Hoe moet ik het anders zien? Dit is een keuze die door hen is gemaakt.
Twitter kiest er toch in jouw optiek voor om partij te kiezen hierin? Met jouw gedachtengang hierin moet je erkennen dat Twitter dan toch ook partij kiest voor bijvoorbeeld de Nederlandse en Amerikaanse regelgeving. Twitter "helpt" in jouw optiek dan toch ook de partij die regeert op dit moment. Of snijdt het mes maar aan 1 kant?quote:Op maandag 15 mei 2023 12:25 schreef IndoorKite het volgende:
? Als Twitter in het voordeel van 1 partij censureert?
En als dat waar is? Wat is je punt? Twitter is niet slechter dan de rest?quote:Op maandag 15 mei 2023 12:41 schreef Rnie het volgende:
Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok, Youtube doen hier gewoon aan mee hoor. Ze doen op dit moment namelijk exact hetzelfde, alleen hoor je ze niet. Je mag opzoeken wat de omstreden turkse internet law 5651 inhoudt voor alle social media partijen.
https://apnews.com/articl(...)f02e983a98f9dc795265
Tot een zekere mate wel, alleen ik zou de Nederlandse en Amerikaanse overheden nog niet als autoritair classificeren. Naar mijn weten is er geen ene partij of coalitie aan partijen die aan Twitter hebben opgedragen om inhoud van andere partijen te censureren. Of wetten hebben opgesteld om henzelf die macht te geven.quote:Twitter kiest er toch in jouw optiek voor om partij te kiezen hierin? Met jouw gedachtengang hierin moet je erkennen dat Twitter dan toch ook partij kiest voor bijvoorbeeld de Nederlandse en Amerikaanse regelgeving. Twitter "helpt" in jouw optiek dan toch ook de partij die regeert op dit moment. Of snijdt het mes maar aan 1 kant?
Deze hele Twitter blokkade geneuzel is echt een non discussie in Turkije. Ik heb dit punt 0 keer langs zien komen op Turkse nieuwszenders. Simpelweg omdat het geen enkele nieuwswaarde had en geen enkele impact had op de verkiezingenquote:Op maandag 15 mei 2023 01:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jij denkt dat de Turkse verkiezingen niet zijn beïnvloed door de opgelegde censuur?
"Dat de regerende partij de vrije media heeft gecensureerd in hun voordeel is niet vaak in het nieuws gekomen" is niet echt een heel sterk tegenpunt, vind ik persoonlijk. Is dat niet het hele punt van censuur?quote:Op maandag 15 mei 2023 13:00 schreef Slayage het volgende:
[..]
Deze hele Twitter blokkade geneuzel is echt een non discussie in Turkije. Ik heb dit punt 0 keer langs zien komen op Turkse nieuwszenders.
Leuk om te roepen, maar hoe zou je dit in hemelsnaam kunnen bevestigen?quote:Simpelweg omdat het geen enkele nieuwswaarde had en geen enkele impact had op de verkiezingen
Het is gewoon grappig dat Musk een grote muil had over het vorige Twitter-bestuur en hoog van de toren blies dat ie het allemaal anders ging doen. En nu blijkt (uiteraard) dat hij tegen dezelfde dilemma’s aanloopt als het vorige bestuur en grofweg op dezelfde manier handelt als het vorige bestuur.quote:Op maandag 15 mei 2023 12:41 schreef Rnie het volgende:
[..]
Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok, Youtube doen hier gewoon aan mee hoor. Ze doen op dit moment namelijk exact hetzelfde, alleen hoor je ze niet. Je mag opzoeken wat de omstreden turkse internet law 5651 inhoudt voor alle social media partijen.
https://apnews.com/articl(...)f02e983a98f9dc795265
[..]
Twitter kiest er toch in jouw optiek voor om partij te kiezen hierin? Met jouw gedachtengang hierin moet je erkennen dat Twitter dan toch ook partij kiest voor bijvoorbeeld de Nederlandse en Amerikaanse regelgeving. Twitter "helpt" in jouw optiek dan toch ook de partij die regeert op dit moment. Of snijdt het mes maar aan 1 kant?
Heb je het nu over het hypocriete gedrag omtrent Elon Jet en (zal hem zelf maar even inkoppen omdat dit nog niet vermeld is hedendaags) de "Thursday Night Massascre"? Daarin was Musk imo behoorlijk hypocriet en achterlijk bezig. Dit heb ik al vaker vermeld binnen het topic, maar dat zal je wel niet gelezen hebben.quote:Op maandag 15 mei 2023 13:22 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het is gewoon grappig dat Musk een grote muil had over het vorige Twitter-bestuur en hoog van de toren blies dat ie het allemaal anders ging doen. En nu blijkt (uiteraard) dat hij tegen dezelfde dilemma’s aanloopt als het vorige bestuur en grofweg op dezelfde manier handelt als het vorige bestuur.
Dan kan je vervolgens twee kanten op:
- Vaststellen dat Musk inconsequent is en dat ie daarom een vieze hypocriet is
- Vaststellen dat Musk inconsequent is en met hem meevoelen omdat het gewoon duivelse dilemma’s zijn waar elk platform mee worstelt.
Maar 2 eenzame strijders op een Nederlands internetforum kiezen voor een derde optie: überhaupt ontkennen dat Musk inconsequent is, ook al zijn er tientallen tweetjes waar dat duidelijk uit blijkt
Ah ja, dat zal de reden zijn dat het niet genoemd wordt. Niet de censuur die heerst in het land natuurlijk.quote:Op maandag 15 mei 2023 13:00 schreef Slayage het volgende:
[..]
Deze hele Twitter blokkade geneuzel is echt een non discussie in Turkije. Ik heb dit punt 0 keer langs zien komen op Turkse nieuwszenders. Simpelweg omdat het geen enkele nieuwswaarde had en geen enkele impact had op de verkiezingen
Je hebt het over turkse nieuwszenders die door de staat zijn goedgekeurd echt vreemd hoor dat de oppositie daar niet aan het woord komt en daarom ook niet kan reppen over twitter censuur.quote:Op maandag 15 mei 2023 13:00 schreef Slayage het volgende:
[..]
Deze hele Twitter blokkade geneuzel is echt een non discussie in Turkije. Ik heb dit punt 0 keer langs zien komen op Turkse nieuwszenders. Simpelweg omdat het geen enkele nieuwswaarde had en geen enkele impact had op de verkiezingen
Je snapt toch zelf ook wel dat in Nederland of Amerika de wet niet alleen gunstig is voor de partij die toevallig nu aan de macht is? Nogal een verschil met dictatoriale regimes als Turkije, Rusland of China.quote:Op maandag 15 mei 2023 12:41 schreef Rnie het volgende:
[..]
Twitter kiest er toch in jouw optiek voor om partij te kiezen hierin? Met jouw gedachtengang hierin moet je erkennen dat Twitter dan toch ook partij kiest voor bijvoorbeeld de Nederlandse en Amerikaanse regelgeving. Twitter "helpt" in jouw optiek dan toch ook de partij die regeert op dit moment. Of snijdt het mes maar aan 1 kant?
Ja duh. Als Moss de politieke tegenstander van Erdogan was geweest bij de verkiezingen was hij van Turkse afkomst geweest en woonde hij daar natuurlijkquote:Op maandag 15 mei 2023 09:48 schreef Repentless het volgende:
[..]
Hou nou toch op. Je zegt dat je Moss niet had kunnen aanhalen als hij een politieke opponent van Erdogan was geweest, omdat Musk hem anders had gecensureerd. Welke content of welk account dat binnen Turkije is geblokkeerd, is eveneens buiten Turkije ontoegankelijk omdat Musk die "uit naam van Erdogan" heeft gecensureerd?
Of woon je in Turkije? Dat kan natuurlijk.
Graag ff een bron vanuit de Turkse oppositie waarin ze zich beklagen over de censuur van Musk.quote:Op maandag 15 mei 2023 14:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je hebt het over turkse nieuwszenders die door de staat zijn goedgekeurd echt vreemd hoor dat de oppositie daar niet aan het woord komt en daarom ook niet kan reppen over twitter censuur.![]()
Turkije staat dit jaar op plek 149 van de 180 landen in de Reporters Without Borders-index voor persvrijheid.
Feiten? Je zegt iets op basis van alleen jouw eigen ervaring. En een statement wat je onmogelijk kan bewijzen: "geen enkele impact had op de verkiezingen".quote:Op maandag 15 mei 2023 19:16 schreef Slayage het volgende:
Ik benoem feiten. Jij loopt uit je nek te speculeren.
Klopt helemaal. Maar wat is je punt omtrent de door @IndoorKite geclaimde "hulp" die Twitter biedt in de vorm van het naleven van de regelgeving in zo'n land? Als je er in mijn optiek zo over denkt dat Twitter een eigen mening op nahoudt (want ze besluiten net als alle social media websites om bepaalde content te blokkeren), dan moet je ook erkennen dat Twitter (en elke grote social media website) heel tegenstrijdig ook de "kant" kiest en "hulp" biedt aan landen waar geen dictatoriale regime heerst.quote:Op maandag 15 mei 2023 14:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je snapt toch zelf ook wel dat in Nederland of Amerika de wet niet alleen gunstig is voor de partij die toevallig nu aan de macht is? Nogal een verschil met dictatoriale regimes als Turkije, Rusland of China.
Tegenstrijdig? Ik vind het juist een heel consistente manier van minste weerstand om geld te verdienen. Regerende partij blij. Hij mag daar Twitter blijven draaien en er geld mee verdienen. Heel toevallig krijgt SpaceX van de regerende partij een leuk contract, lekker veel extra centjes erbij. En het enige wat hij heeft gedaan is een autoritaire overheid steunen om een verkiezing te winnen. Waar hebben we het over? Mr. free speech absolutist himself. Geen vuiltje aan de lucht.quote:Op maandag 15 mei 2023 21:04 schreef Rnie het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Maar wat is je punt omtrent de door @:indoorkite geclaimde "hulp" die Twitter biedt in de vorm van het naleven van de regelgeving in zo'n land? Als je er in mijn optiek zo over denkt dat Twitter een eigen mening op nahoudt (want ze besluiten net als alle social media websites om bepaalde content te blokkeren), dan moet je ook erkennen dat Twitter (en elke grote social media website) heel tegenstrijdig ook de "kant" kiest en "hulp" biedt aan landen waar geen dictatoriale regime heerst.
Dit is echt wartaal. Jij zegt dat je Moss kunt aanhalen omdat hij geen politieke opponent van Erdogan is, want anders had Musk hem voor Erdogan gecensureerd. Twitter censureert echter geen content van politieke opponenten buiten Turkije. Dus de content is in Turkije zelf misschien gecensureerd/niet toegankelijk, maar daarbuiten wel. Dus ook als Moss wel een politieke opponent was geweest van Erdogan, zou je buiten Turkije nog steeds toegang hebben tot zijn content op Twitter.quote:Op maandag 15 mei 2023 16:01 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ja duh. Als Moss de politieke tegenstander van Erdogan was geweest bij de verkiezingen was hij van Turkse afkomst geweest en woonde hij daar natuurlijk
Als jij het volledig blokkeren van Twitter in Turkije, zodat niemand in het land meer toegang heeft tot het platform, een betere optie vindt dan een gerechtelijk bevel opvolgen zodat het grootste deel in ieder geval toegankelijk blijft voor de bevolking, dan snap ik je argumentatie wel.quote:Op maandag 15 mei 2023 21:48 schreef IndoorKite het volgende:
[..]
Tegenstrijdig? Ik vind het juist een heel consistente manier van minste weerstand om geld te verdienen. Regerende partij blij. Hij mag daar Twitter blijven draaien en er geld mee verdienen. Heel toevallig krijgt SpaceX van de regerende partij een leuk contract, lekker veel extra centjes erbij. En het enige wat hij heeft gedaan is een autoritaire overheid steunen om een verkiezing te winnen. Waar hebben we het over? Mr. free speech absolutist himself. Geen vuiltje aan de lucht.
Je maakt het veel ingewikkelder dan het is. Ik doelde op zijn directe tegenstander in de verkiezingen natuurlijkquote:Op maandag 15 mei 2023 21:56 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dit is echt wartaal. Jij zegt dat je Moss kunt aanhalen omdat hij geen politieke opponent van Erdogan is, want anders had Musk hem voor Erdogan gecensureerd. Twitter censureert echter geen content van politieke opponenten buiten Turkije. Dus de content is in Turkije zelf misschien gecensureerd/niet toegankelijk, maar daarbuiten wel. Dus ook als Moss wel een politieke opponent was geweest van Erdogan, zou je buiten Turkije nog steeds toegang hebben tot zijn content op Twitter.
Want niemand in Turkije heeft een VPN?quote:Op maandag 15 mei 2023 22:14 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als jij het volledig blokkeren van Twitter in Turkije, zodat niemand in het land meer toegang heeft tot het platform, een betere optie vindt dan een gerechtelijk bevel opvolgen zodat het grootste deel in ieder geval toegankelijk blijft voor de bevolking, dan snap ik je argumentatie wel.
Want dat zijn dus simpelweg de enige twee opties die hier op tafel lagen:
- Gerechtelijk bevel negeren en Twitter volledig op zwart in Turkije
- Gerechtelijk bevel opvolgen zodat het grootste deel van het platform gewoon toegankelijk blijft in het land
Dat heb ik ook al een paar keer gezegd. Waarom maakt Musk dat niet openbaar zodat we allemaal kunnen controleren of dat 'legal process' terecht is? Het lijkt me dat als er een gerechtelijk bevel zou zijn dat niet geheim is of zo.quote:Op maandag 15 mei 2023 22:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Want niemand in Turkije heeft een VPN?![]()
Waar kunnen we dat bevel inzien, wie gecensureerd moesten worden op straffe van het afsluiten van de hele site?
Ik gaf aan hoe vermakelijk ironisch het is dat je hier louter tweets als onderbouwing gebruikt voor je stelling dat Twitter censureert. Daarop antwoord je dat Moss geen politieke tegenstander van Erdogan is, want anders had Musk hem wel gecensureerd en had je zijn tweets dus niet kunnen aanhalen. Ik geef aan dat dat gelul is omdat content die verboden is in Turkije, buiten Turkije wel gewoon toegankelijk is en blijft. Ook van politieke opponenten van Erdogan dus.quote:Op maandag 15 mei 2023 22:16 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je maakt het veel ingewikkelder dan het is. Ik doelde op zijn directe tegenstander in de verkiezingen natuurlijk
Wat denk je, zouden die accounts/die content geblokkeerd zijn voor mensen die een VPN gebruiken?quote:Op maandag 15 mei 2023 22:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Want niemand in Turkije heeft een VPN?![]()
Waar kunnen we dat bevel inzien, wie gecensureerd moesten worden op straffe van het afsluiten van de hele site?
Je blijft echt in kringetjes draaien he. Het was Musk die vond dat Twitter transparant moest zijn.quote:Op maandag 15 mei 2023 22:46 schreef Repentless het volgende:
[..]
Wat denk je, zouden die accounts/die content geblokkeerd zijn voor mensen die een VPN gebruiken?
Ik zou zeggen: vraag Twitter/Musk of je inzage mag hebben in dat gerechtelijk bevel, staat je vrij. Je hebt er blijkbaar behoefte aan. Misschien krijg je antwoord.
Dat eerste kan een pressiemiddel zijn voor verandering, terwijl je met het tweede een dictator aan de macht houdt.quote:Op maandag 15 mei 2023 22:14 schreef Repentless het volgende:
[..]
- Gerechtelijk bevel negeren en Twitter volledig op zwart in Turkije
- Gerechtelijk bevel opvolgen zodat het grootste deel van het platform gewoon toegankelijk blijft in het land
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |