Eens maar er wordt al tientallen jaren krampachtig weggekeken door de hele politiek omdat ze allemaal donders goed weten dat het electorale zelfmoord is.quote:Op maandag 1 mei 2023 18:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik heb overigens nooit beweerd dat het sluiten van bejaardenhuizen een goed idee is geweest. De gevolgen voor de woningvoorraad zijn onvoldoende overzien en daarnaast bood het grootste deel, voor zover de gebouwen niet ál te oud waren, een prima verzorgingsniveau met ook nog eens automatisch sociale contacten voor de bewoners.
Maar het probleem van het koekoeksjong dat de zorg is wordt er niet mee opgelost - niet met het afschaffen, niet met het in stand houden. Als we geen scherpe keuzes gaan maken, dan zorgen we onszelf failliet. Ook dát kan overigens een keuze zijn, maar laten we die keuze dan in elk geval bewust maken en niet by default door geen andere weg te kiezen.
Wat boven twijfel verheven is, is dat je het archetype van de VVD'er bent; zo ver heen dat werkelijk alles enkel nog te bezien is vanuit het kosten- en batenplaatje, het hele menselijk bestaan zien als een bedrijf, de waardigheid van de mens enkel nog gekoppeld aan diens kapitaal.quote:Op maandag 1 mei 2023 13:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De demografische ontwikkeling lijkt me anders een feit dat je niet echt ter discussie kan stellen. Hoe je ermee omgaat is open voor visie en discussie, maar dat doorgaan op de huidige voet een onbetaalbare (en onbemensbare) situatie oplevert lijkt me eigenlijk ook wel boven twijfel verheven. Of zie ik dat laatste verkeerd volgens jou?
Verwoord die scherpe keuzes eens.quote:Op maandag 1 mei 2023 18:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik heb overigens nooit beweerd dat het sluiten van bejaardenhuizen een goed idee is geweest. De gevolgen voor de woningvoorraad zijn onvoldoende overzien en daarnaast bood het grootste deel, voor zover de gebouwen niet ál te oud waren, een prima verzorgingsniveau met ook nog eens automatisch sociale contacten voor de bewoners.
Maar het probleem van het koekoeksjong dat de zorg is wordt er niet mee opgelost - niet met het afschaffen, niet met het in stand houden. Als we geen scherpe keuzes gaan maken, dan zorgen we onszelf failliet. Ook dát kan overigens een keuze zijn, maar laten we die keuze dan in elk geval bewust maken en niet by default door geen andere weg te kiezen.
Je kunt niet voor iedereen het zorgniveau blijven bieden dat we gewend zijn, óf, als je dat wil wel, moeten we accepteren dat we in de gezonde tijd van ons leven een groot deel van onze welvaart moeten inleveren zodat we op een leeftijd dat we toch al niet veel meer kunnen verzorgd kunnen worden.quote:Op maandag 1 mei 2023 19:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Verwoord die scherpe keuzes eens.
Het is natuurlijk makkelijk dit soort borrelpraat te bezigen wanneer het over gezichtsloze cijfers en statistieken gaat, maar geef die 'scherpe keuzes' eens expliciet handen en voeten.
is in elk geval zo'n visie, zo'n keuze. Iets wat we (of nou ja, de politiek) op dit moment uit de weg gaan. Dit is in elk geval de mediterrane oplossing. Daarmee zou je een belangrijk deel van het kosten- en personeelsprobleem kunnen omzeilen. Blijft de vraag: wat doe je met zorgbehoeftige ouderen zonder kinderen? Ouderen waarvan de kinderen niet kunnen of niet willen zorgen? Als je daar niet goed over nadenkt creëer je evengoed tweespalt in de samenleving, alleen dan over een andere lijn.quote:Op maandag 1 mei 2023 19:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
Tenslotte zal er ook een mentaliteitsverandering moeten komen: waar nodig en voor zover mogelijk dienen kinderen voor hun eigen ouders te zorgen en te betalen. Waar wenselijk en mogelijk, neem je ouders in huis. Zeg maar hoe generaties voor ons omgingen met hun ouders, voor de komst van de driekoppige cerberus neoliberalisme-individualisme-materialisme.
Hoezo "kunnen we niet veel meer op die leeftijd"? Je bedoelt wellicht: niet meer werkzaam.quote:Op maandag 1 mei 2023 19:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je kunt niet voor iedereen het zorgniveau blijven bieden dat we gewend zijn, óf, als je dat wil wel, moeten we accepteren dat we in de gezonde tijd van ons leven een groot deel van onze welvaart moeten inleveren zodat we op een leeftijd dat we toch al niet veel meer kunnen verzorgd kunnen worden.
Want het heeft een post of 100 geduurd, tussen al je persoonlijke aanvallen door, maar dit:
[..]
is in elk geval zo'n visie, zo'n keuze. Iets wat we (of nou ja, de politiek) op dit moment uit de weg gaan. Dit is in elk geval de mediterrane oplossing. Daarmee zou je een belangrijk deel van het kosten- en personeelsprobleem kunnen omzeilen. Blijft de vraag: wat doe je met zorgbehoeftige ouderen zonder kinderen? Ouderen waarvan de kinderen niet kunnen of niet willen zorgen? Als je daar niet goed over nadenkt creëer je evengoed tweespalt in de samenleving, alleen dan over een andere lijn.
Misschien nog eens de hele post goed lezen.quote:Op maandag 1 mei 2023 19:46 schreef Harvest89 het volgende:
Geld zat blijkbaar, maar laat kinderen hun ouders maar in huis nemen, want er is eigenlijk toch geen geld, of wel?
Dat is nog een hele stap , want vergunningen he en niet in de weilanden want dat is natuur zegt menquote:Op maandag 1 mei 2023 18:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat weet ik.
Dus zou je die weer kunnen openen.
Heb ik gedaan. Jij geilt gewoon op het idee dat mensen hun ouders in huis nemen omdat het volgens jou "zo hoort" niet omdat het niet anders kan.quote:Op maandag 1 mei 2023 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Misschien nog eens de hele post goed lezen.
Ach houd toch op.quote:Op maandag 1 mei 2023 19:51 schreef Janneke141 het volgende:
Je kunt de boom in. Het enige dat je doet zijn stromannen optuigen en mijn posts uit zijn verband trekken. Ik weet ook niet waarom ik hier telkens weer mijn toetsenbord aan verspil.
Jeetje zeg, dat staat dus precies in diezelfde post.quote:Op maandag 1 mei 2023 19:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Heb ik gedaan. Jij geilt gewoon op het idee dat mensen hun ouders in huis nemen omdat het volgens jou "zo hoort" niet omdat het niet anders kan.
De staat kan dit prima regelen als je wat geld er tegen aan gooit.
Oke sorry, dan ben ik het op dat punt wel met je eens.quote:Op maandag 1 mei 2023 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jeetje zeg, dat staat dus precies in diezelfde post.
Lijkt de haagse politiek zelf wel.quote:Op maandag 1 mei 2023 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
Elke keer kom je met vage termen als "scherpe keuzes maken", "moeilijke beslissingen nemen"
je komt er gaande weg juist achter dat vanuit 'de staat' ergens geld tegenaan gooien niet garant staat voor een betere uitkomstquote:Op maandag 1 mei 2023 19:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
De staat kan dit prima regelen als je wat geld er tegen aan gooit.
Ja. Kunnen we al dat achterstallige onderhoud aan het land gewoon weer vooruit schuiven naar Rutte Vquote:
Tijd dat dit grafkabinet gaat vallen.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 13:10 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja. Kunnen we al dat achterstallige onderhoud aan het land gewoon weer vooruit schuiven naar Rutte V
Oh, vertel, wat gaan we "weer opbouwen" met de volgende regering waar de VVD en hoogstwaarschijnlijk CDA en BBB in gaan zitten?quote:Op dinsdag 2 mei 2023 20:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Tijd dat dit grafkabinet gaat vallen.
Kunnen we weer opbouwen na dit alles moet stuk beleid.
Och jesus manquote:Op woensdag 3 mei 2023 00:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, vertel, wat gaan we "weer opbouwen" met de volgende regering waar de VVD en hoogstwaarschijnlijk CDA en BBB in gaan zitten?
Het zijn ook voornamelijk wishful thinking maatregelen.quote:Op donderdag 4 mei 2023 08:29 schreef aTypisch het volgende:
[ afbeelding ]
jeetje
zo'n 3.500 euro per nederlands huishouden
maar dan heb je ook wat
Ouders in huis nemen? Maar waar dan? Je moet toch oprotten uit je 1 gezinswoning op het moment dat je kinderen uit huis zijn?quote:Op maandag 1 mei 2023 19:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat boven twijfel verheven is, is dat je het archetype van de VVD'er bent; zo ver heen dat werkelijk alles enkel nog te bezien is vanuit het kosten- en batenplaatje, het hele menselijk bestaan zien als een bedrijf, de waardigheid van de mens enkel nog gekoppeld aan diens kapitaal.
Zolang overigens de doktoren in Nederland nog gewoon de eed van Hippocrates hanteren hoeven we de dystopie die je voorstaat niet te vrezen.
Verder, op dit moment bezit 10% van de rijkste Nederlanders tweederde van het vermogen. Tweederde. Er is geld zat, en al helemaal wanneer het om mensenlevens gaat. Boeren kan men gedwongen gaan uitkopen voor wat stikstofreductie, medunkt dat het zorg leveren aan kwetsbare mensen nog net iets prangender is. Tenminste, als menselijke waardigheid je iets waard is.
Tenslotte zal er ook een mentaliteitsverandering moeten komen: waar nodig en voor zover mogelijk dienen kinderen voor hun eigen ouders te zorgen en te betalen. Waar wenselijk en mogelijk, neem je ouders in huis. Zeg maar hoe generaties voor ons omgingen met hun ouders, voor de komst van de driekoppige cerberus neoliberalisme-individualisme-materialisme.
Die haat jegens ouderen is een goed teken van de verdere teloorgang van wat ooit Beschaving was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |