abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208878733

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_208878737
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 18:45 schreef Geldstrooier het volgende:
Is de gve wallet al actief trouwens? Vraag me erg af of het een verbetering is, ik denk van niet..
Mijn Wallet

Op deze pagina staan uw transacties.

Saldo opwaarderen

Via iDeal of met een handmatige SEPA overboeking kunt u saldo toevoegen. Het minimale bedrag is ¤ 100,-. Kies voor 'Naar betalen', u wordt dan doorverwezen naar de beveiligde omgeving van uw bank. Bij een handmatige overboeking krijgt u de gegevens voor uw betaling te zien.

Saldo uitbetalen

Kies voor saldo uitbetalen om een bedrag op uw bankrekening over te maken. Bij een saldo lager dan ¤ 100,- kunt u enkel het volledige saldo overmaken. Boven dit bedrag kunt u een bedrag naar keuze invullen. In de meeste gevallen staat het bedrag de volgende dag op uw rekening.

Let op! Vanaf 1 april 2023 wordt bij ieder project vermeld of er gewerkt zal worden met de Wallet. Heeft u vragen? Bekijk dan de veelgestelde vragen.
Pecunia non olet
pi_208878762
Weet iemand hoe ik aan een jaaropgaaf van MAX kom? Voor de IB-aangifte? Ik zie een kopje 'jaaroverzichten' maar daar staat niks onder.
pi_208879165
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 19:50 schreef Gustaf86 het volgende:
Weet iemand hoe ik aan een jaaropgaaf van MAX kom? Voor de IB-aangifte? Ik zie een kopje 'jaaroverzichten' maar daar staat niks onder.
Je zou het natuurlijk aan Max kunnen vragen, maar voor je aangifte IB 2022 kun je gewoon het eindsaldo van het jaaroverzicht 2021 gebruiken (saldo per 31-12-2021), dat is immers maatgevend.

Als je geen jaaroverzicht 2021 ziet dan ben je waarschijnlijk in 2022 begonnen bij MAX, en hoef je MAX nog niet op te geven dit jaar.
pi_208881789
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:41 schreef Jaco078 het volgende:
linkje hsa

SPOILER
Aan de ene kant is het natuurlijk gewoon een projectfinanciering met dus een hoger risico. Ook vrij kort lopend en daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Daarnaast nog geen vergunning maar aan de locatie te zien gaat die er vermoedelijk wel komen.
Aan de andere kant lijken de zekerheden voldoende en is de geboden rentevergoeding m.i. wel in verhouding voor een investering voor mijn basis bedrag.

Wat vinden jullie van dit project?
pi_208882004
Meer mensen die in GvE

SPOILER
zitten? Betaling is begin deze maand netjes binnegekomen, maar volgens het overzicht is er een achterstand in de rente en aflossing?
pi_208882279
quote:
14s.gif Op maandag 24 april 2023 07:59 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Aan de ene kant is het natuurlijk gewoon een projectfinanciering met dus een hoger risico. Ook vrij kort lopend en daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Daarnaast nog geen vergunning maar aan de locatie te zien gaat die er vermoedelijk wel komen.
Aan de andere kant lijken de zekerheden voldoende en is de geboden rentevergoeding m.i. wel in verhouding voor een investering voor mijn basis bedrag.

Dit is de heren Anand wel toevertrouwd verwacht ik. Nette rente ook, geen direct lening, ik heb meegedaan.
pi_208882365
quote:

[..]

Er blijft altijd een (verhogend) projectrisico in zitten en de verwachte verkoop is mogelijk wat hoog ingeschat (maar er zit dan weer wel ruimte in). Aan de andere kant is er naar mijn idee nog steeds vraag naar dit soort bedrijfsunits voor een (bouw) zzp'er en verwacht ik wel voldoende verkoop (of verhuur) mogelijkheden, als ik op funda kijk stond er in het pand er tegenover recent een unit te huur die binnen een paar weken verhuurd was. Rente en zekerheden lijken me wel in verhouding, en is het geen direct lening dus met wat loyalty korting blijft er ook meer over van de rente, ik heb ingeschreven.
pi_208882416
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 09:20 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dit is de heren Anand wel toevertrouwd verwacht ik. Nette rente ook, geen direct lening, ik heb meegedaan.
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 09:27 schreef tnhb het volgende:

[..]
Er blijft altijd een (verhogend) projectrisico in zitten en de verwachte verkoop is mogelijk wat hoog ingeschat (maar er zit dan weer wel ruimte in). Aan de andere kant is er naar mijn idee nog steeds vraag naar dit soort bedrijfsunits voor een (bouw) zzp'er en verwacht ik wel voldoende verkoop (of verhuur) mogelijkheden, als ik op funda kijk stond er in het pand er tegenover recent een unit te huur die binnen een paar weken verhuurd was. Rente en zekerheden lijken me wel in verhouding, en is het geen direct lening dus met wat loyalty korting blijft er ook meer over van de rente, ik heb ingeschreven.
Dank, allemaal wel mee eens.

Ook meegenomen.
pi_208882729
quote:
14s.gif Op maandag 24 april 2023 09:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Dank, allemaal wel mee eens.

Ook meegenomen.
Speelt ook nog mee dat het keurige betalers zijn op hun lopende projecten. Sterker nog bij HSA 1 komen er zo vaak bedragen terug dat je continu je excelschema moet aanpassen :)

Zitten de mannen niet ook in projecten op SIG?
Pecunia non olet
pi_208882748
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 10:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Speelt ook nog mee dat het keurige betalers zijn op hun lopende projecten. Sterker nog bij HSA 1 komen er zo vaak bedragen terug dat je continu je excelschema moet aanpassen :)

Zitten de mannen niet ook in projecten op SIG?
Ja, volgens mij wel.
pi_208882838
Ja tot nu toe zijn het nette betalers. En met redelijke zekerheden durf ik het wel aan.
Bovendien blijven dit soort zakelijk projecten buiten de meeste problemen die er nu met middenhuur woningen spelen.
Fijn om weer een project te hebben richting Diamant status bij Collin.
pi_208883393
Nieuw Collin project zonder harde zekerheden:

Brandboosters B.V.
¤ 150.000 | 8,5% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/brandboosters-b-v/
pi_208883411
En het linkje voor de liefhebbers

SPOILER
pi_208883457
quote:
14s.gif Op maandag 24 april 2023 11:10 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw Collin project zonder harde zekerheden:

Brandboosters B.V.
¤ 150.000 | 8,5% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/brandboosters-b-v/
Zit te veel schuld in bedrijf om er zonder echte zekerheden wat geld in te stoppen. Laat deze graag aan anderen.
pi_208883590
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 11:16 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Zit te veel schuld in bedrijf om er zonder echte zekerheden wat geld in te stoppen. Laat deze graag aan anderen.
Niet alleen dat:
- geen cijfers over 2022
- minimaal prognosewinstje over 2023
- aandeelhouders lijken 350k dividend uit het bedrijf getrokken te hebben (EV van 450k naar 100k)
- een nogal kleurrijk dienstenpakket: video en fotografie, web-ontwikkeling en daarnaast wrapping, styling, spotrepair en het uitdeuken van auto's

Ik heb betere pitches gezien...
pi_208884085
Van alle pitches vandaag spreekt Teddy me nog het meest aan. Eigen gebruikt o/g dus geen verkoop noodzakelijk, langere looptijd, deels aflossing. Ik wil eigenlijk wat af van die aflossingsvrije leningen...
Pecunia non olet
pi_208884239
Nieuw kortlopend Collin project met (bij de start) gedeeltelijk dekkende 1e hypotheek
* Met rentedepot
* Met bouwdepot

M. Nuaimy
¤ 595.000 | 8,0% rente | 12 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/m-nuaimy/

Voor mij persoonlijk tekort lopend om mij in te verdiepen.
pi_208884575
Hoe kijken jullie naar de nieuwe vermogensbelasting? Maakt dit crowdfunding vs ETF's juist aantrekkelijker of juist niet?

Wat voor rendement halen jullie netto (voor belasting) zo'n beetje?

Ik zit momenteel op 1,6 % netto na een jaar hiermee bezig te zijn over 39 investeringen. :')
4,76% op voorzien, 0% afgeboekt.

Met de belasting over belegd vermogen is het per saldo niet de moeite.

Op Collin staat dat het gemiddelde netto rendement 4,45% is, maar dit is denk ik ook over meerdere jaargangen in het verleden. En dit is nog steeds geen vetpot toch, of zouden jullie daar wel tevreden mee zijn?
pi_208884896
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 10:17 schreef dyna18 het volgende:
Ja tot nu toe zijn het nette betalers. En met redelijke zekerheden durf ik het wel aan.
Bovendien blijven dit soort zakelijk projecten buiten de meeste problemen die er nu met middenhuur woningen spelen.
Fijn om weer een project te hebben richting Diamant status bij Collin.
Enige reden waarom ik zelf niet meedeed is zodat ik niet met nog meer geld in dezelfde onderneming zit.
pi_208884897
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 13:15 schreef Highraven het volgende:
Hoe kijken jullie naar de nieuwe vermogensbelasting? Maakt dit crowdfunding vs ETF's juist aantrekkelijker of juist niet?

Ik zit momenteel op 1,6 % netto na een jaar hiermee bezig te zijn over 39 investeringen. :')

Op Collin staat dat het gemiddelde netto rendement 4,45% is, maar dit is denk ik ook over meerdere jaargangen in het verleden. En dit is nog steeds geen vetpot toch, of zouden jullie daar wel tevreden mee zijn?
Het fictieve rendement wat de Belastingdienst hanteert is naar mijn idee te hoog.
Ze gaan uit van 6.17%. Velen zullen dat niet halen (onder andere vanwege afboekingen).
Ook wordt gestimuleerd om risicovoller te investeren dan sommige mensen lief is, om zo die 6,17% wel te halen. Dat de overheid zo indirect aanmoedigt tot risico nemen lijkt mij ook onwenselijk.

Je vraag of ETF vs crowdfunding aantrekkelijker is, is lastig te beantwoorden. Ik denk dat in een goed gespreide portefeuille ruimte is voor beide, om zo het risico te verlagen.
pi_208884910
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 13:34 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Enige reden waarom ik zelf niet meedeed is zodat ik niet met nog meer geld in dezelfde onderneming zit.
Op zich een goede reden. Let wel op dat in de vorige investering al 60% is afgelost en verwacht wordt dat de rest ook snel terug komt.
pi_208884933
quote:

[..]

En vol nadat CCF de investeringslink breed heeft rondgemaild onder eerdere HSA investeerders.
pi_208884969
quote:
Juist de oude rendementen zijn wat lager. In de afgelopen jaren wordt er beter naar zekerheden gekeken, waardoor er juist minder wordt afgeboekt. En de rendementen over de laatste jaren wat omhoog gegaan zijn.
4.45% kan prima kloppen als gemiddelde, aangezien mijn netto rendement 6,28% is.

Persoonlijk doe ik alleen mee met projecten met de beste zekerheden (zoals 1e hypotheekrecht). Hierdoor heb ik een wat lagere bruto rente, maar ook veel minder afboekingen.
pi_208885009
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 13:34 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Het fictieve rendement wat de Belastingdienst hanteert is naar mijn idee te hoog.
Ze gaan uit van 6.17%. Velen zullen dat niet halen (onder andere vanwege afboekingen).
Ook wordt gestimuleerd om risicovoller te investeren dan sommige mensen lief is, om zo die 6,17% wel te halen. Dat de overheid zo indirect aanmoedigt tot risico nemen lijkt mij ook onwenselijk.

Je vraag of ETF vs crowdfunding aantrekkelijker is, is lastig te beantwoorden. Ik denk dat in een goed gespreide portefeuille ruimte is voor beide, om zo het risico te verlagen.
Doen ze nu niet met beleggen (en crowdfund) precies hetzelfde als met sparen in de oude regeling: uitgaan van een te hoog fictief rendement wat volgens de rechter illegaal was? Ik vraag me af of dit niet ook teruggefloten gaat worden en of we over 2023 straks niet allemaal bezwaar moeten indienen over onze box3 heffing om straks deel van de compensatieregeling te zijn.
pi_208885054
quote:

Wanneer je nog kort bezig bent hakken 1 of 2 wanbetalers er direct hard in. Omdat de meeste leningen tegenwoordig met iets van hypothecaire dekking zijn, zouden de voorzieningen ook te pessimistisch kunnen zijn. Mijn lange-termijn ervaring (ca. 8 jaar, 500+ projecten over diverse platformen) is dat de defaults iets meer dan 10% van de reeds ontvangen rente bedragen. Met een gemiddelde bruto rente van 7% is dat dus ca. 0.7% eraf. In de begintijd was dat veel hoger, maximaal rond de 40% van de bruto rente.

Voor mij is dat een heel acceptabel rendement, maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 24-04-2023 13:50:14 ]
pi_208885098
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 13:41 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Doen ze nu niet met beleggen (en crowdfund) precies hetzelfde als met sparen in de oude regeling: uitgaan van een te hoog fictief rendement wat volgens de rechter illegaal was? Ik vraag me af of dit niet ook teruggefloten gaat worden en of we over 2023 straks niet allemaal bezwaar moeten indienen over onze box3 heffing om straks deel van de compensatieregeling te zijn.
Inderdaad er wordt nu een fictief rendement gebruikt wat hoger kan zijn dan de werkelijke opbrengst. Dat heeft inderdaad grote parallellen met de rechtszaken over de spaartegoeden.
Hier zal dan ook zeker nog nieuwe rechtszaken over komen. Wat daarvan de uitkomst wordt, is natuurlijk wel onzeker.

Ik heb berekend hoe dit voor mij uitpakt. Aangezien ik met laag risico investeer, is mijn opbrengst wat lager. In mijn geval wordt door dit hoge fictieve percentage mijn werkelijke winst voor 60% belast. Dat is natuurlijk extreem hoog.

Dit geldt trouwens ook over de hoogte van het geleende vermogen. Ook hier wordt een (in dit geval) te laag percentage gebruikt, wat vaak niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Het worden nog een aantal onrustige jaren rondom vermogen, belasting en verhuur.
pi_208885451
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 18:45 schreef Geldstrooier het volgende:
Is de gve wallet al actief trouwens? Vraag me erg af of het een verbetering is, ik denk van niet..
Grootste probleem met GVE is volgens mij hun traagheid. Neem project "Buurtdokters", is op 27-03 volgeschreven en er is ons nog niet eens verzocht om een storting een maand later. Dan heb je altijd dat sommige investeerders geen zin meer hebben om het over te maken (omdat ze inmiddels overleden zijn) en gaan ze het contract steeds daarop aanpassen. Het zou me verbazen als het geld eerder wordt uitgeboekt aan de geldnemer dan 15-20 mei....

Overigens, volgens mij heeft GVE ook meestal net even een tikkie wat slechtere projecten dan Collin.
pi_208885632
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 13:46 schreef dyna18 het volgende:
In mijn geval wordt door dit hoge fictieve percentage mijn werkelijke winst voor 60% belast.
Ja nu ben ik alleen een armchair advocaat en fiscalist, maar tenzij de wet hierop is aangepast is dit gewoon illegaal. Met de spaarders destijds zijn alleen diegenen volledige gecompenseerd die ook echt in 2019 bezwaar hadden ingediend. Mogelijk loont het dus om over IB 2023 gewoon een standaard bezwaar in te dienen puur om het even 'on file' te hebben.

Ik houd het zeker in de gaten, sterker nog ik ga het gewoon doen als mijn fictief rendement hoger is dan in de praktijk. Weinig werk en het ergste wat er kan gebeuren is dat het wordt afgewezen en ik nooit mijn gelijk haal.
pi_208885659
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 14:05 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Grootste probleem met GVE is volgens mij hun traagheid. Neem project "Buurtdokters", is op 27-03 volgeschreven en er is ons nog niet eens verzocht om een storting een maand later. Dan heb je altijd dat sommige investeerders geen zin meer hebben om het over te maken (omdat ze inmiddels overleden zijn) en gaan ze het contract steeds daarop aanpassen. Het zou me verbazen als het geld eerder wordt uitgeboekt aan de geldnemer dan 15-20 mei....

Overigens, volgens mij heeft GVE ook meestal net even een tikkie wat slechtere projecten dan Collin.
Die traagheid is voor mij ook de reden dat ik daar veel minder investeer. Bij Collin heb je vaak al een maand rente voordat de lening bij GvE lopend is. En dan krijg je 6 weken daarna pas de eerste rente en soms duurt dat nog langer omdat de betaling om de 2 weken is. Dan krijg je op zijn vroegst na 10 weken pas de eerste betaling.
En vaak krijg je ook nog een aantal mails dat er iets veranderd is omdat iemand niet betaald heeft wat volgens mij ook niet echt nodig is om die te sturen.
pi_208885826
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 13:41 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Dat zou je wel verwachten aangezien het nog steeds een fictief rendement betreft en dat mocht nou juist niet van de HR. Het is trouwens de vraag of de overheid risicovol investeren uitlokt want het fictief rendement voor spaargeld is juist veel lager dan de werkelijke rente als je in depositos gaat (thans tot 3,5 % 1 jr vast)
  maandag 24 april 2023 @ 14:43:10 #32
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_208886114
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 13:38 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Juist de oude rendementen zijn wat lager. In de afgelopen jaren wordt er beter naar zekerheden gekeken, waardoor er juist minder wordt afgeboekt. En de rendementen over de laatste jaren wat omhoog gegaan zijn.
4.45% kan prima kloppen als gemiddelde, aangezien mijn netto rendement 6,28% is.

Persoonlijk doe ik alleen mee met projecten met de beste zekerheden (zoals 1e hypotheekrecht). Hierdoor heb ik een wat lagere bruto rente, maar ook veel minder afboekingen.
De laatste jaren wordt er meer gewerkt met zekerheden, waardoor minder afboekingen.

Moeten de zekerheden WEL goed worden vast gelegd.
We zien dat, dat niet altijd evengoed gedaan wordt (bv. MAX)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_208886582
Wederom een nieuwe (4 jarige) herfinanciering bij SiG:

quote:
Buikslotermeerplein 331 en 331A te Amsterdam Herfinanciering LIVE 26 april 2023 om 15.00 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Buikslotermeerplein 331 en 331A te Amsterdam Herfinanciering. Je kunt vanaf 26 april 2023 om 15.00 uur investeren. Het betreft 2 appartementen met in totaal 3 slaapkamers, 2 badkamers, 2 open keukens en een dakterras. Het object is gelegen in Amsterdam-Noord. Het ligt boven het winkelcentrum 'Boven 't Y'. Alle dagelijkse voorzieningen die je nodig hebt bevinden zich daar. De parkeergelegenheid is goed maar wel betaald of met een vergunning. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
https://investeren.sameni(...)eerplein-331-en-331a
pi_208887171
quote:
14s.gif Op maandag 24 april 2023 15:06 schreef Horsemen het volgende:
Wederom een nieuwe (4 jarige) herfinanciering bij SiG:
[..]
https://investeren.sameni(...)eerplein-331-en-331a
Die wil ik wel verlengen.
pi_208887965
quote:

Dat netto rendement van Collin van 4,45% zal inderdaad berekend zijn over meerdere jaren vanaf het begin. Zelf had ik op een gegeven moment zo'n anderhalf a twee jaar nadat ik daar begonnen was een behoorlijk negatief rendement (dieptepunt was zelfs min 6,07%) met op dat moment 1 default voor een flink bedrag en op 2 of 3 projecten een voorziening. Nu 3 jaar later staat mijn rendement daar op 3,30%, met 3 defaults en op 1 project een voorziening.
In mijn begin periode had ik nog voor een groot deel projecten zonder hypotheek, dat is nu wel anders. Ik kijk daarom zelf vooral naar wat mijn rendement per jaar is, en dan zit ik nu rond de 6,1%, vorig jaar 5,95%

Ook investeer ik bij HCN, daar heb ik meer leningen en staat er meer saldo uit dan bij Collin. Bij HCN is mijn rendement 7% rond, geen defaults tot nog toe.

Met nog wat aflopende projecten bij kleinere platforms waar ik nu geen nieuwe investeringen doe zit ik op dit moment op jaarbasis op zo'n 6,6%. Momenteel wel op 1 Collin project een voorziening (bedrijf failliet dus even zien wat daar nog terug komt, maar was al voor 2/3e afgelost) en 1 HCN project on hold (waar ik gelukkig toevallig een veel kleinere investering had gedaan).

De 6,17% ga ik dus wel halen. Daarnaast maak ik me niet druk om de box 3 belasting, die betaal ik toch niet. Geen box 1 inkomen (op een te verwaarlozen bedrag aan EWF wegens lager hypotheek na) en het te betalen box 3 bedrag blijft onder de algemene heffingskorting.
  maandag 24 april 2023 @ 17:36:34 #36
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_208888272
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 10:08 schreef obligataire het volgende:
Speelt ook nog mee dat het keurige betalers zijn op hun lopende projecten. Sterker nog bij HSA 1 komen er zo vaak bedragen terug dat je continu je excelschema moet aanpassen

Had dat nou maar niet gezegd Obli; Ome Bas stuurt gelijk weer een mail met de volgende deelaflossing van HSA :Y :Y
pi_208889230
quote:

sinds 2016 is mijn rendement via crowdfunding gem. 6% netto voor belasting. 0 defaults. ik spreid weinig, leg liever flink in de projecten welke voor mij echt goed voelen.

met de niewe belastingregels vind ik weinig nog de moeite waard
pi_208889896
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 17:05 schreef Soulfreak het volgende:
Daarnaast maak ik me niet druk om de box 3 belasting, die betaal ik toch niet. Geen box 1 inkomen (op een te verwaarlozen bedrag aan EWF wegens lager hypotheek na) en het te betalen box 3 bedrag blijft onder de algemene heffingskorting.
Dat is inderdaad een situatie die snel vergeten wordt, het zijn serieuze bedragen die in de category beleggingen/andere bezittingen mogen vallen, als je nog niet de AOW leeftijd hebt bereikt maar ook geen box1 inkomen hebt, om daarmee de algemene heffingskorting van 2888 in 2022 tot 3070 in 2023 "weg te werken" door saldering met de te betalen belasting.
pi_208890402
Relatief goed nieuws over de Proprt uitwinning; ik ben best tevreden over de aanpak en communicatie van MatchingCapital in deze.

Voor de nieuwsgierigen die er niet in zitten:

https://app.enormail.eu/d/v?m=67eb564eda91ffc4569146be98848a56
pi_208890476
Ook goed nieuws van J*DA B*andenser*vice
SPOILER
Het voordeel van goede zekerheden :) :)
Pecunia non olet
pi_208890503
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 19:44 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een situatie die snel vergeten wordt, het zijn serieuze bedragen die in de category beleggingen/andere bezittingen mogen vallen, als je nog niet de AOW leeftijd hebt bereikt maar ook geen box1 inkomen hebt, om daarmee de algemene heffingskorting van 2888 in 2022 tot 3070 in 2023 "weg te werken" door saldering met de te betalen belasting.
Klopt. En in mijn geval pakt dat erg gunstig uit. Ik heb sinds halverwege 2021 geen box 1 inkomen meer, daarvoor enige tijd WW na een reorganisatie op werk. Dat ontslag leverde wel een flink bedrag aan ontslagvergoeding op en en samen met geld wat ik al had, is dit nu voor een groot deel geinvesteerd in crowdfunding. Een klein deel is ook besteed aan verdere aflossing van de hypotheek.

Mijn reden om meer te investeren in crowdfunding (ik was al beperkt bezig om eerder te kunnen stoppen met werken) was dan ook daar een maandelijks inkomen uit te kunnen halen, hetzij als aanvulling op een (part-time) baan met lager inkomen dan ik daarvoor had, danwel als enig inkomen.

Het is geen heel hoog inkomen uit crowdfunding, maar ik heb voor de maandelijkse lasten ook niet veel nodig omdat de hypotheek bijna geheel is afgelost. Over een jaar of 5-6 kunnen de eerste lijfrente en pre-pensioen betalingen beginnen en kan ik crowdfunding wat gaan afbouwen. AOW duurt nog wel een paar jaar langer voor ik dat krijg.

2022 was het eerste jaar dat ik geen belasting hoefde te betalen, ik zal alleen nog wat dividendbelasting terug krijgen. Eerder dit jaar kreeg ik nog een lekker bedrag terug nav mijn middelingsverzoek over de jaren 2019, 2020 en 2021 want over de ontslagvergoeding was natuurlijk wel eerst een flinke zak belasting geheven.
pi_208890764
Even over de algemene heffingsvrijstelling. Die is toch tot 2022 afhankelijk van box 1 inkomen en niet voor box 3.

In heb het in de aangifte 2022 nog even geprobeerd te schuiven tussen mijzelf en vrouw. Maar de algemene heffingsvrijstelling bleef hetzelfde hoeveel ik ook naar haar toeschoof.

In 2022 is mijn vrouw met werken gestopt.
In 2023 is dit anders want de vrijstelling wordt afh van box 3 ?
pi_208890945
.

[ Bericht 99% gewijzigd door zeeland6 op 24-04-2023 20:52:25 ]
pi_208890949
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 20:32 schreef zeeland6 het volgende:
Even over de algemene heffingsvrijstelling. Die is toch tot 2022 afhankelijk van box 1 inkomen en niet voor box 3.

In heb het in de aangifte 2022 nog even geprobeerd te schuiven tussen mijzelf en vrouw. Maar de algemene heffingsvrijstelling bleef hetzelfde hoeveel ik ook naar haar toeschoof.

In 2022 is mijn vrouw met werken gestopt.
In 2023 is dit anders want de vrijstelling wordt afh van box 3 ?
Het bedrag aan algemene heffingskorting blijft gewoon gelijk. Maar je hebt een bedrag aan belasting box 1 en box 3 plus de premie volksverzekeringen en als dat totaal bedrag lager is dan het bedrag van de algemene heffingskorting, dan betaal je niets.
pi_208891043
Dat begrijp ik. Maar vanaf 2023 vindt er ook afbouw plaats Van de AHK naar aanleiding van inkomen in box 2 en 3. niet meer alleen in box 1. Dit om te voorkomen dat mensen met geen inkomen in box 1 en met groot vermogen in box 2 of 3 'profiteren'.

https://www.rendement.nl/(...)0is%20in%20Nederland.

Ik lees in een verdiepingsstuk dat dit vanaf 2025 gaat gelden. Dus vanaf dan is het feest over.
Nou nog 2 jaartjes profiteren dan door mijn vrouw een groot deel van het vermogen toe te bedelen met nihil inkomen box 1. ben benieuwd hoe dit uitwerkt.

[ Bericht 30% gewijzigd door zeeland6 op 24-04-2023 21:03:18 ]
pi_208891997
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 20:51 schreef zeeland6 het volgende:
Dat begrijp ik. Maar vanaf 2023 vindt er ook afbouw plaats Van de AHK naar aanleiding van inkomen in box 2 en 3. niet meer alleen in box 1. Dit om te voorkomen dat mensen met geen inkomen in box 1 en met groot vermogen in box 2 of 3 'profiteren'.

https://www.rendement.nl/(...)0is%20in%20Nederland.

Ik lees in een verdiepingsstuk dat dit vanaf 2025 gaat gelden. Dus vanaf dan is het feest over.
Nou nog 2 jaartjes profiteren dan door mijn vrouw een groot deel van het vermogen toe te bedelen met nihil inkomen box 1. ben benieuwd hoe dit uitwerkt.
Op https://civra.nl/fiscaal/(...)-met-verzamelinkomen lees ik o.a. dit:

quote:
Wat is de algemene heffingskorting?
De algemene heffingskorting is op dit moment een korting voor alle belastingplichtigen met een inkomen in box 1. Deze korting vermindert de te betalen inkomstenbelasting met (in 2022) maximaal ¤ 2.888. Echter, zodra een belastingplichtige een inkomen in box 1 heeft dat meer bedraagt dan (in 2022) ¤ 21.317, begint de afbouw van de algemene heffingskorting te lopen. De verlaging bedraagt 6,007% van het box 1-inkomen dat meer bedraagt dan eerdergenoemde ¤ 21.317.

Afbouw van de algemene heffingskorting voortaan over het verzamelinkomen
Er zijn belastingplichtigen die weinig box 1-inkomen hebben en veel box 2 en box 3 inkomen hebben. Hun verzamelinkomen is dan best hoog, maar omdat de algemene heffingskorting zich richt op de omstandigheden in box 1, vindt niet of nauwelijks afbouw plaats. Als gevolg van de voorgenomen wetswijziging, wordt inkomen uit vermogen in box 2 en box 3, straks voor de algemene heffingskorting gelijk behandeld aan inkomen in box 1. Deze maatregel zal met name impact hebben op dga’s en vermogende particulieren.
Zoals ik het lees gaat het dan voor de afbouw om een totaal bedrag aan inkomen van box 1, 2 en 3 bij elkaar van meer dan ¤21.317. Met dat bedrag aan box 3 inkomen moet je echt een flink vermogen hebben en heb je een bedrag aan belasting wat meer is dan het huidige bedrag aan algemene heffingskorting. Zo veel heb ik nu niet en verwacht ik niet te krijgen ook.
Dat bedrag van ¤21.317 is voor 2022, dus dat zal de komende jaren nog wel wat hoger worden.
pi_208892976
quote:
14s.gif Op maandag 24 april 2023 20:11 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Relatief goed nieuws over de Proprt uitwinning; ik ben best tevreden over de aanpak en communicatie van MatchingCapital in deze.

Complimenten dat Matching Capital dit zo aanpakt.
Zij zijn in verhouding een klein platform, maar doen het bij problemen zo veel beter dan een aantal andere.
pi_208893117
quote:
14s.gif Op maandag 24 april 2023 20:11 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

Interessant om dit te lezen. Zo te lezen pakken ze het goed aan. Dat over de woning waar bestuurder zelf bleek te wonen vind ik wel bijzonder.
pi_208893386
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 22:55 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Complimenten dat Matching Capital dit zo aanpakt.
Zij zijn in verhouding een klein platform, maar doen het bij problemen zo veel beter dan een aantal andere.
Dat is waar, met hoge kosten van dure advocaten.
Maar als ze dit niet goed aanpakken kunnen ze de tent sluiten.

Ze zijn, door mij in ieder geval, meermaals gewezen op onrealistische taxaties. Hetgeen naderhand grotendeels vervalste taxatierapporten bleken te zijn.
In die projecten zit ik niet, maar ik sluit niet uit dat dit nog wel een staartje krijgt richting aansprakelijkheids stelling.
pi_208893406
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 23:07 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Interessant om dit te lezen. Zo te lezen pakken ze het goed aan. Dat over de woning waar bestuurder zelf bleek te wonen vind ik wel bijzonder.
Bijzonder of bizar.
Ik heb ook mede strafrechtelijk aangifte gedaan tegen mevrouw Ppt..... Ben benieuwd of het OM tijd vrij maakt voor deze fraudezaak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')