Wanneer je nog kort bezig bent hakken 1 of 2 wanbetalers er direct hard in. Omdat de meeste leningen tegenwoordig met iets van hypothecaire dekking zijn, zouden de voorzieningen ook te pessimistisch kunnen zijn. Mijn lange-termijn ervaring (ca. 8 jaar, 500+ projecten over diverse platformen) is dat de defaults iets meer dan 10% van de reeds ontvangen rente bedragen. Met een gemiddelde bruto rente van 7% is dat dus ca. 0.7% eraf. In de begintijd was dat veel hoger, maximaal rond de 40% van de bruto rente.quote:Op maandag 24 april 2023 13:15 schreef Highraven het volgende:
Hoe kijken jullie naar de nieuwe vermogensbelasting? Maakt dit crowdfunding vs ETF's juist aantrekkelijker of juist niet?
Wat voor rendement halen jullie netto (voor belasting) zo'n beetje?
Ik zit momenteel op 1,6 % netto na een jaar hiermee bezig te zijn over 39 investeringen.![]()
4,76% op voorzien, 0% afgeboekt.
Met de belasting over belegd vermogen is het per saldo niet de moeite.
Op Collin staat dat het gemiddelde netto rendement 4,45% is, maar dit is denk ik ook over meerdere jaargangen in het verleden. En dit is nog steeds geen vetpot toch, of zouden jullie daar wel tevreden mee zijn?
Inderdaad er wordt nu een fictief rendement gebruikt wat hoger kan zijn dan de werkelijke opbrengst. Dat heeft inderdaad grote parallellen met de rechtszaken over de spaartegoeden.quote:Op maandag 24 april 2023 13:41 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Doen ze nu niet met beleggen (en crowdfund) precies hetzelfde als met sparen in de oude regeling: uitgaan van een te hoog fictief rendement wat volgens de rechter illegaal was? Ik vraag me af of dit niet ook teruggefloten gaat worden en of we over 2023 straks niet allemaal bezwaar moeten indienen over onze box3 heffing om straks deel van de compensatieregeling te zijn.
Grootste probleem met GVE is volgens mij hun traagheid. Neem project "Buurtdokters", is op 27-03 volgeschreven en er is ons nog niet eens verzocht om een storting een maand later. Dan heb je altijd dat sommige investeerders geen zin meer hebben om het over te maken (omdat ze inmiddels overleden zijn) en gaan ze het contract steeds daarop aanpassen. Het zou me verbazen als het geld eerder wordt uitgeboekt aan de geldnemer dan 15-20 mei....quote:Op zondag 23 april 2023 18:45 schreef Geldstrooier het volgende:
Is de gve wallet al actief trouwens? Vraag me erg af of het een verbetering is, ik denk van niet..
Ja nu ben ik alleen een armchair advocaat en fiscalist, maar tenzij de wet hierop is aangepast is dit gewoon illegaal. Met de spaarders destijds zijn alleen diegenen volledige gecompenseerd die ook echt in 2019 bezwaar hadden ingediend. Mogelijk loont het dus om over IB 2023 gewoon een standaard bezwaar in te dienen puur om het even 'on file' te hebben.quote:Op maandag 24 april 2023 13:46 schreef dyna18 het volgende:
In mijn geval wordt door dit hoge fictieve percentage mijn werkelijke winst voor 60% belast.
Die traagheid is voor mij ook de reden dat ik daar veel minder investeer. Bij Collin heb je vaak al een maand rente voordat de lening bij GvE lopend is. En dan krijg je 6 weken daarna pas de eerste rente en soms duurt dat nog langer omdat de betaling om de 2 weken is. Dan krijg je op zijn vroegst na 10 weken pas de eerste betaling.quote:Op maandag 24 april 2023 14:05 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Grootste probleem met GVE is volgens mij hun traagheid. Neem project "Buurtdokters", is op 27-03 volgeschreven en er is ons nog niet eens verzocht om een storting een maand later. Dan heb je altijd dat sommige investeerders geen zin meer hebben om het over te maken (omdat ze inmiddels overleden zijn) en gaan ze het contract steeds daarop aanpassen. Het zou me verbazen als het geld eerder wordt uitgeboekt aan de geldnemer dan 15-20 mei....
Overigens, volgens mij heeft GVE ook meestal net even een tikkie wat slechtere projecten dan Collin.
Dat zou je wel verwachten aangezien het nog steeds een fictief rendement betreft en dat mocht nou juist niet van de HR. Het is trouwens de vraag of de overheid risicovol investeren uitlokt want het fictief rendement voor spaargeld is juist veel lager dan de werkelijke rente als je in depositos gaat (thans tot 3,5 % 1 jr vast)quote:Op maandag 24 april 2023 13:41 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Doen ze nu niet met beleggen (en crowdfund) precies hetzelfde als met sparen in de oude regeling: uitgaan van een te hoog fictief rendement wat volgens de rechter illegaal was? Ik vraag me af of dit niet ook teruggefloten gaat worden en of we over 2023 straks niet allemaal bezwaar moeten indienen over onze box3 heffing om straks deel van de compensatieregeling te zijn.
De laatste jaren wordt er meer gewerkt met zekerheden, waardoor minder afboekingen.quote:Op maandag 24 april 2023 13:38 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Juist de oude rendementen zijn wat lager. In de afgelopen jaren wordt er beter naar zekerheden gekeken, waardoor er juist minder wordt afgeboekt. En de rendementen over de laatste jaren wat omhoog gegaan zijn.
4.45% kan prima kloppen als gemiddelde, aangezien mijn netto rendement 6,28% is.
Persoonlijk doe ik alleen mee met projecten met de beste zekerheden (zoals 1e hypotheekrecht). Hierdoor heb ik een wat lagere bruto rente, maar ook veel minder afboekingen.
https://investeren.sameni(...)eerplein-331-en-331aquote:Buikslotermeerplein 331 en 331A te Amsterdam Herfinanciering LIVE 26 april 2023 om 15.00 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Buikslotermeerplein 331 en 331A te Amsterdam Herfinanciering. Je kunt vanaf 26 april 2023 om 15.00 uur investeren. Het betreft 2 appartementen met in totaal 3 slaapkamers, 2 badkamers, 2 open keukens en een dakterras. Het object is gelegen in Amsterdam-Noord. Het ligt boven het winkelcentrum 'Boven 't Y'. Alle dagelijkse voorzieningen die je nodig hebt bevinden zich daar. De parkeergelegenheid is goed maar wel betaald of met een vergunning. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
Die wil ik wel verlengen.quote:Op maandag 24 april 2023 15:06 schreef Horsemen het volgende:
Wederom een nieuwe (4 jarige) herfinanciering bij SiG:
[..]
https://investeren.sameni(...)eerplein-331-en-331a
Dat netto rendement van Collin van 4,45% zal inderdaad berekend zijn over meerdere jaren vanaf het begin. Zelf had ik op een gegeven moment zo'n anderhalf a twee jaar nadat ik daar begonnen was een behoorlijk negatief rendement (dieptepunt was zelfs min 6,07%) met op dat moment 1 default voor een flink bedrag en op 2 of 3 projecten een voorziening. Nu 3 jaar later staat mijn rendement daar op 3,30%, met 3 defaults en op 1 project een voorziening.quote:Op maandag 24 april 2023 13:15 schreef Highraven het volgende:
Hoe kijken jullie naar de nieuwe vermogensbelasting? Maakt dit crowdfunding vs ETF's juist aantrekkelijker of juist niet?
Ik zit momenteel op 1,6 % netto na een jaar hiermee bezig te zijn over 39 investeringen.![]()
Op Collin staat dat het gemiddelde netto rendement 4,45% is, maar dit is denk ik ook over meerdere jaargangen in het verleden. En dit is nog steeds geen vetpot toch, of zouden jullie daar wel tevreden mee zijn?
Had dat nou maar niet gezegd Obli; Ome Bas stuurt gelijk weer een mail met de volgende deelaflossing van HSAquote:Op maandag 24 april 2023 10:08 schreef obligataire het volgende:
Speelt ook nog mee dat het keurige betalers zijn op hun lopende projecten. Sterker nog bij HSA 1 komen er zo vaak bedragen terug dat je continu je excelschema moet aanpassen
sinds 2016 is mijn rendement via crowdfunding gem. 6% netto voor belasting. 0 defaults. ik spreid weinig, leg liever flink in de projecten welke voor mij echt goed voelen.quote:Op maandag 24 april 2023 13:15 schreef Highraven het volgende:
Dat is inderdaad een situatie die snel vergeten wordt, het zijn serieuze bedragen die in de category beleggingen/andere bezittingen mogen vallen, als je nog niet de AOW leeftijd hebt bereikt maar ook geen box1 inkomen hebt, om daarmee de algemene heffingskorting van 2888 in 2022 tot 3070 in 2023 "weg te werken" door saldering met de te betalen belasting.quote:Op maandag 24 april 2023 17:05 schreef Soulfreak het volgende:
Daarnaast maak ik me niet druk om de box 3 belasting, die betaal ik toch niet. Geen box 1 inkomen (op een te verwaarlozen bedrag aan EWF wegens lager hypotheek na) en het te betalen box 3 bedrag blijft onder de algemene heffingskorting.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het voordeel van goede zekerheden![]()
Pecunia non olet
Klopt. En in mijn geval pakt dat erg gunstig uit. Ik heb sinds halverwege 2021 geen box 1 inkomen meer, daarvoor enige tijd WW na een reorganisatie op werk. Dat ontslag leverde wel een flink bedrag aan ontslagvergoeding op en en samen met geld wat ik al had, is dit nu voor een groot deel geinvesteerd in crowdfunding. Een klein deel is ook besteed aan verdere aflossing van de hypotheek.quote:Op maandag 24 april 2023 19:44 schreef tnhb het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een situatie die snel vergeten wordt, het zijn serieuze bedragen die in de category beleggingen/andere bezittingen mogen vallen, als je nog niet de AOW leeftijd hebt bereikt maar ook geen box1 inkomen hebt, om daarmee de algemene heffingskorting van 2888 in 2022 tot 3070 in 2023 "weg te werken" door saldering met de te betalen belasting.
Het bedrag aan algemene heffingskorting blijft gewoon gelijk. Maar je hebt een bedrag aan belasting box 1 en box 3 plus de premie volksverzekeringen en als dat totaal bedrag lager is dan het bedrag van de algemene heffingskorting, dan betaal je niets.quote:Op maandag 24 april 2023 20:32 schreef zeeland6 het volgende:
Even over de algemene heffingsvrijstelling. Die is toch tot 2022 afhankelijk van box 1 inkomen en niet voor box 3.
In heb het in de aangifte 2022 nog even geprobeerd te schuiven tussen mijzelf en vrouw. Maar de algemene heffingsvrijstelling bleef hetzelfde hoeveel ik ook naar haar toeschoof.
In 2022 is mijn vrouw met werken gestopt.
In 2023 is dit anders want de vrijstelling wordt afh van box 3 ?
Op https://civra.nl/fiscaal/(...)-met-verzamelinkomen lees ik o.a. dit:quote:Op maandag 24 april 2023 20:51 schreef zeeland6 het volgende:
Dat begrijp ik. Maar vanaf 2023 vindt er ook afbouw plaats Van de AHK naar aanleiding van inkomen in box 2 en 3. niet meer alleen in box 1. Dit om te voorkomen dat mensen met geen inkomen in box 1 en met groot vermogen in box 2 of 3 'profiteren'.
https://www.rendement.nl/(...)0is%20in%20Nederland.
Ik lees in een verdiepingsstuk dat dit vanaf 2025 gaat gelden. Dus vanaf dan is het feest over.
Nou nog 2 jaartjes profiteren dan door mijn vrouw een groot deel van het vermogen toe te bedelen met nihil inkomen box 1. ben benieuwd hoe dit uitwerkt.
Zoals ik het lees gaat het dan voor de afbouw om een totaal bedrag aan inkomen van box 1, 2 en 3 bij elkaar van meer dan ¤21.317. Met dat bedrag aan box 3 inkomen moet je echt een flink vermogen hebben en heb je een bedrag aan belasting wat meer is dan het huidige bedrag aan algemene heffingskorting. Zo veel heb ik nu niet en verwacht ik niet te krijgen ook.quote:Wat is de algemene heffingskorting?
De algemene heffingskorting is op dit moment een korting voor alle belastingplichtigen met een inkomen in box 1. Deze korting vermindert de te betalen inkomstenbelasting met (in 2022) maximaal ¤ 2.888. Echter, zodra een belastingplichtige een inkomen in box 1 heeft dat meer bedraagt dan (in 2022) ¤ 21.317, begint de afbouw van de algemene heffingskorting te lopen. De verlaging bedraagt 6,007% van het box 1-inkomen dat meer bedraagt dan eerdergenoemde ¤ 21.317.
Afbouw van de algemene heffingskorting voortaan over het verzamelinkomen
Er zijn belastingplichtigen die weinig box 1-inkomen hebben en veel box 2 en box 3 inkomen hebben. Hun verzamelinkomen is dan best hoog, maar omdat de algemene heffingskorting zich richt op de omstandigheden in box 1, vindt niet of nauwelijks afbouw plaats. Als gevolg van de voorgenomen wetswijziging, wordt inkomen uit vermogen in box 2 en box 3, straks voor de algemene heffingskorting gelijk behandeld aan inkomen in box 1. Deze maatregel zal met name impact hebben op dga’s en vermogende particulieren.
Complimenten dat Matching Capital dit zo aanpakt.quote:Op maandag 24 april 2023 20:11 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Relatief goed nieuws over de Proprt uitwinning; ik ben best tevreden over de aanpak en communicatie van MatchingCapital in deze.
Voor de nieuwsgierigen die er niet in zitten:
https://app.enormail.eu/d/v?m=67eb564eda91ffc4569146be98848a56
Interessant om dit te lezen. Zo te lezen pakken ze het goed aan. Dat over de woning waar bestuurder zelf bleek te wonen vind ik wel bijzonder.quote:Op maandag 24 april 2023 20:11 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Relatief goed nieuws over de Proprt uitwinning; ik ben best tevreden over de aanpak en communicatie van MatchingCapital in deze.
Voor de nieuwsgierigen die er niet in zitten:
https://app.enormail.eu/d/v?m=67eb564eda91ffc4569146be98848a56
Dat is waar, met hoge kosten van dure advocaten.quote:Op maandag 24 april 2023 22:55 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Complimenten dat Matching Capital dit zo aanpakt.
Zij zijn in verhouding een klein platform, maar doen het bij problemen zo veel beter dan een aantal andere.
Bijzonder of bizar.quote:Op maandag 24 april 2023 23:07 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Interessant om dit te lezen. Zo te lezen pakken ze het goed aan. Dat over de woning waar bestuurder zelf bleek te wonen vind ik wel bijzonder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |