Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Op zondag 23 april 2023 18:45 schreef Geldstrooier het volgende: Is de gve wallet al actief trouwens? Vraag me erg af of het een verbetering is, ik denk van niet..
Mijn Wallet
Op deze pagina staan uw transacties.
Saldo opwaarderen
Via iDeal of met een handmatige SEPA overboeking kunt u saldo toevoegen. Het minimale bedrag is ¤ 100,-. Kies voor 'Naar betalen', u wordt dan doorverwezen naar de beveiligde omgeving van uw bank. Bij een handmatige overboeking krijgt u de gegevens voor uw betaling te zien.
Saldo uitbetalen
Kies voor saldo uitbetalen om een bedrag op uw bankrekening over te maken. Bij een saldo lager dan ¤ 100,- kunt u enkel het volledige saldo overmaken. Boven dit bedrag kunt u een bedrag naar keuze invullen. In de meeste gevallen staat het bedrag de volgende dag op uw rekening.
Let op! Vanaf 1 april 2023 wordt bij ieder project vermeld of er gewerkt zal worden met de Wallet. Heeft u vragen? Bekijk dan de veelgestelde vragen.
Op zondag 23 april 2023 19:50 schreef Gustaf86 het volgende: Weet iemand hoe ik aan een jaaropgaaf van MAX kom? Voor de IB-aangifte? Ik zie een kopje 'jaaroverzichten' maar daar staat niks onder.
Je zou het natuurlijk aan Max kunnen vragen, maar voor je aangifte IB 2022 kun je gewoon het eindsaldo van het jaaroverzicht 2021 gebruiken (saldo per 31-12-2021), dat is immers maatgevend.
Als je geen jaaroverzicht 2021 ziet dan ben je waarschijnlijk in 2022 begonnen bij MAX, en hoef je MAX nog niet op te geven dit jaar.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aan de ene kant is het natuurlijk gewoon een projectfinanciering met dus een hoger risico. Ook vrij kort lopend en daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Daarnaast nog geen vergunning maar aan de locatie te zien gaat die er vermoedelijk wel komen. Aan de andere kant lijken de zekerheden voldoende en is de geboden rentevergoeding m.i. wel in verhouding voor een investering voor mijn basis bedrag.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zitten? Betaling is begin deze maand netjes binnegekomen, maar volgens het overzicht is er een achterstand in de rente en aflossing?
[..] Aan de ene kant is het natuurlijk gewoon een projectfinanciering met dus een hoger risico. Ook vrij kort lopend en daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Daarnaast nog geen vergunning maar aan de locatie te zien gaat die er vermoedelijk wel komen. Aan de andere kant lijken de zekerheden voldoende en is de geboden rentevergoeding m.i. wel in verhouding voor een investering voor mijn basis bedrag.
Wat vinden jullie van dit project?
Dit is de heren Anand wel toevertrouwd verwacht ik. Nette rente ook, geen direct lening, ik heb meegedaan.
[..] Aan de ene kant is het natuurlijk gewoon een projectfinanciering met dus een hoger risico. Ook vrij kort lopend en daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Daarnaast nog geen vergunning maar aan de locatie te zien gaat die er vermoedelijk wel komen. Aan de andere kant lijken de zekerheden voldoende en is de geboden rentevergoeding m.i. wel in verhouding voor een investering voor mijn basis bedrag.
Er blijft altijd een (verhogend) projectrisico in zitten en de verwachte verkoop is mogelijk wat hoog ingeschat (maar er zit dan weer wel ruimte in). Aan de andere kant is er naar mijn idee nog steeds vraag naar dit soort bedrijfsunits voor een (bouw) zzp'er en verwacht ik wel voldoende verkoop (of verhuur) mogelijkheden, als ik op funda kijk stond er in het pand er tegenover recent een unit te huur die binnen een paar weken verhuurd was. Rente en zekerheden lijken me wel in verhouding, en is het geen direct lening dus met wat loyalty korting blijft er ook meer over van de rente, ik heb ingeschreven.
[..] Er blijft altijd een (verhogend) projectrisico in zitten en de verwachte verkoop is mogelijk wat hoog ingeschat (maar er zit dan weer wel ruimte in). Aan de andere kant is er naar mijn idee nog steeds vraag naar dit soort bedrijfsunits voor een (bouw) zzp'er en verwacht ik wel voldoende verkoop (of verhuur) mogelijkheden, als ik op funda kijk stond er in het pand er tegenover recent een unit te huur die binnen een paar weken verhuurd was. Rente en zekerheden lijken me wel in verhouding, en is het geen direct lening dus met wat loyalty korting blijft er ook meer over van de rente, ik heb ingeschreven.
Speelt ook nog mee dat het keurige betalers zijn op hun lopende projecten. Sterker nog bij HSA 1 komen er zo vaak bedragen terug dat je continu je excelschema moet aanpassen
[..] Speelt ook nog mee dat het keurige betalers zijn op hun lopende projecten. Sterker nog bij HSA 1 komen er zo vaak bedragen terug dat je continu je excelschema moet aanpassen
Ja tot nu toe zijn het nette betalers. En met redelijke zekerheden durf ik het wel aan. Bovendien blijven dit soort zakelijk projecten buiten de meeste problemen die er nu met middenhuur woningen spelen. Fijn om weer een project te hebben richting Diamant status bij Collin.
[..] Zit te veel schuld in bedrijf om er zonder echte zekerheden wat geld in te stoppen. Laat deze graag aan anderen.
Niet alleen dat: - geen cijfers over 2022 - minimaal prognosewinstje over 2023 - aandeelhouders lijken 350k dividend uit het bedrijf getrokken te hebben (EV van 450k naar 100k) - een nogal kleurrijk dienstenpakket: video en fotografie, web-ontwikkeling en daarnaast wrapping, styling, spotrepair en het uitdeuken van auto's
Van alle pitches vandaag spreekt Teddy me nog het meest aan. Eigen gebruikt o/g dus geen verkoop noodzakelijk, langere looptijd, deels aflossing. Ik wil eigenlijk wat af van die aflossingsvrije leningen...
Hoe kijken jullie naar de nieuwe vermogensbelasting? Maakt dit crowdfunding vs ETF's juist aantrekkelijker of juist niet?
Wat voor rendement halen jullie netto (voor belasting) zo'n beetje?
Ik zit momenteel op 1,6 % netto na een jaar hiermee bezig te zijn over 39 investeringen. 4,76% op voorzien, 0% afgeboekt.
Met de belasting over belegd vermogen is het per saldo niet de moeite.
Op Collin staat dat het gemiddelde netto rendement 4,45% is, maar dit is denk ik ook over meerdere jaargangen in het verleden. En dit is nog steeds geen vetpot toch, of zouden jullie daar wel tevreden mee zijn?
Op maandag 24 april 2023 10:17 schreef dyna18 het volgende: Ja tot nu toe zijn het nette betalers. En met redelijke zekerheden durf ik het wel aan. Bovendien blijven dit soort zakelijk projecten buiten de meeste problemen die er nu met middenhuur woningen spelen. Fijn om weer een project te hebben richting Diamant status bij Collin.
Enige reden waarom ik zelf niet meedeed is zodat ik niet met nog meer geld in dezelfde onderneming zit.
Op maandag 24 april 2023 13:15 schreef Highraven het volgende: Hoe kijken jullie naar de nieuwe vermogensbelasting? Maakt dit crowdfunding vs ETF's juist aantrekkelijker of juist niet?
Wat voor rendement halen jullie netto (voor belasting) zo'n beetje?
Ik zit momenteel op 1,6 % netto na een jaar hiermee bezig te zijn over 39 investeringen. 4,76% op voorzien, 0% afgeboekt.
Met de belasting over belegd vermogen is het per saldo niet de moeite.
Op Collin staat dat het gemiddelde netto rendement 4,45% is, maar dit is denk ik ook over meerdere jaargangen in het verleden. En dit is nog steeds geen vetpot toch, of zouden jullie daar wel tevreden mee zijn?
Het fictieve rendement wat de Belastingdienst hanteert is naar mijn idee te hoog. Ze gaan uit van 6.17%. Velen zullen dat niet halen (onder andere vanwege afboekingen). Ook wordt gestimuleerd om risicovoller te investeren dan sommige mensen lief is, om zo die 6,17% wel te halen. Dat de overheid zo indirect aanmoedigt tot risico nemen lijkt mij ook onwenselijk.
Je vraag of ETF vs crowdfunding aantrekkelijker is, is lastig te beantwoorden. Ik denk dat in een goed gespreide portefeuille ruimte is voor beide, om zo het risico te verlagen.
En vol nadat CCF de investeringslink breed heeft rondgemaild onder eerdere HSA investeerders.
Op maandag 24 april 2023 13:15 schreef Highraven het volgende: Op Collin staat dat het gemiddelde netto rendement 4,45% is, maar dit is denk ik ook over meerdere jaargangen in het verleden. En dit is nog steeds geen vetpot toch, of zouden jullie daar wel tevreden mee zijn?
Juist de oude rendementen zijn wat lager. In de afgelopen jaren wordt er beter naar zekerheden gekeken, waardoor er juist minder wordt afgeboekt. En de rendementen over de laatste jaren wat omhoog gegaan zijn. 4.45% kan prima kloppen als gemiddelde, aangezien mijn netto rendement 6,28% is.
Persoonlijk doe ik alleen mee met projecten met de beste zekerheden (zoals 1e hypotheekrecht). Hierdoor heb ik een wat lagere bruto rente, maar ook veel minder afboekingen.
[..] Het fictieve rendement wat de Belastingdienst hanteert is naar mijn idee te hoog. Ze gaan uit van 6.17%. Velen zullen dat niet halen (onder andere vanwege afboekingen). Ook wordt gestimuleerd om risicovoller te investeren dan sommige mensen lief is, om zo die 6,17% wel te halen. Dat de overheid zo indirect aanmoedigt tot risico nemen lijkt mij ook onwenselijk.
Je vraag of ETF vs crowdfunding aantrekkelijker is, is lastig te beantwoorden. Ik denk dat in een goed gespreide portefeuille ruimte is voor beide, om zo het risico te verlagen.
Doen ze nu niet met beleggen (en crowdfund) precies hetzelfde als met sparen in de oude regeling: uitgaan van een te hoog fictief rendement wat volgens de rechter illegaal was? Ik vraag me af of dit niet ook teruggefloten gaat worden en of we over 2023 straks niet allemaal bezwaar moeten indienen over onze box3 heffing om straks deel van de compensatieregeling te zijn.