Het begon allemaal hiermeequote:Na maanden van onzekerheid is het nu toch echt zover. Elon Musk is officieel eigenaar van Twitter. De man die in april vol enthousiasme een deal sloot - en daar vervolgens eenzijdig van afzag - liet deze maand weten alsnog bereid te zijn 44 miljard dollar neer te leggen. En nu is de kogel door de kerk.
Mogelijk heeft voor Musk meegespeeld dat als hij voet bij stuk had gehouden, hij naar de rechter had gemoeten. Waarschijnlijk wist hij dat zijn kansen in de rechtszaal niet zo groot waren. Zijn bewering dat Twitter niet eerlijk is geweest over de hoeveelheid nep- en spamaccounts horen we in elk geval niet meer. Ook bleek hij opeens wel weer toekomst te zien in Twitter: het zou onderdeel worden van de 'allesomvattende' app X.
Waarom is dit groot nieuws?
De kans is groot dat je dit leest, maar niet zoveel met Twitter hebt. In vergelijking met bijvoorbeeld Facebook en Instagram is het platform relatief klein - in Nederland zijn volgens onderzoeksbureau Newcom 1,1 miljoen mensen dagelijks actief.
Toch wordt Twitter gezien als invloedrijk omdat er veel journalisten, politici en opiniemakers op zitten. Gesprekken en reacties op het nieuws kunnen daardoor verstrekkende gevolgen hebben voor de 'echte wereld'. Het vervult daarmee soms een invloedrijke rol in het maatschappelijke debat. Het is spannend om te zien hoe Musk daarmee omgaat.
Wordt Musk zelf de baas bij Twitter, of wordt hij alleen eigenaar?
Het is wel de verwachting dat hij de leiding op zich zal nemen, zij het tijdelijk. Vannacht werd al bekend dat de top is ontslagen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Game on!
Ik snap nu de verwarring.quote:Op zaterdag 22 april 2023 00:24 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Hier kan ik van alles op zeggen, maar dit is wat je tegen mij zei:
[..]
Misschien haalde je mij met Leandra door elkaar ofzo?
Typisch weer om het over deze boeg te gooien in plaats van gewoon op de feitelijke data in te gaan.quote:Op zaterdag 22 april 2023 00:26 schreef Rnie het volgende:
[..]
Deze dude retweet deze gast. In hoeverre moeten we deze extreme Muskhaters serieus nemen?
https://twitter.com/JUNlPER/status/1649516911753850880
Fijn dat je de verwarring begrijpt, als je nou ook nog eens ophoudt te doen alsof je niet begrijpt wat ik bedoel met "het blauwe vinkje is waardeloos geworden" zijn we helemaal klaar.quote:Op zaterdag 22 april 2023 00:33 schreef Rnie het volgende:
[..]
Ik snap nu de verwarring.Lekker staaltje online opvattingen. Ik reageerde op jou in de post, maar ik had het over @:Leandra in die post. Was niet helemaal duidelijk.
![]()
Gay én extreem-links is een rare combinatie. Over het algemeen is liberaal juist lgbtq+-vriendelijk. Harde communisten ofzo niet.quote:Op zaterdag 22 april 2023 00:59 schreef Gunnter het volgende:
Ik begrijp het appeal van Twitter maar niet. Het doet allemaal zo gay aan en extreemlinks. Een gifplek.
quote:Op zaterdag 22 april 2023 00:59 schreef Gunnter het volgende:
Ik begrijp het appeal van Twitter maar niet. Het doet allemaal zo gay aan en extreemlinks. Een gifplek.
Ik begreep je wel hoor, alleen niet meer nadat je er zelf, in je voorbeeld, weer waarde in ging leggenquote:Op zaterdag 22 april 2023 00:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Fijn dat je de verwarring begrijpt, als je nou ook nog eens ophoudt te doen alsof je niet begrijpt wat ik bedoel met "het blauwe vinkje is waardeloos geworden" zijn we helemaal klaar.
Als je het niet wilt begrijpen ook trouwens, dus doe vooral geen moeite mij nog te mentionen, ik ben wel klaar met je niet willen begrijpen en er iedere keer wat anders van maken
De aantrekkingskracht zit hem vooral in de mensen die er zitten. Ik heb in de jaren een lijst opgebouwd van mensen die ik volg (ongeveer 500 in getal). Van media en individuele journalisten tot politici, overheden en OSINT-figuren dat ik in mijn tijdlijn heel snel gevoed wordt met informatie zodra er iets gebeurt dat ik interessant vind.quote:Op zaterdag 22 april 2023 00:59 schreef Gunnter het volgende:
quote:Op zaterdag 22 april 2023 01:10 schreef trein2000 het volgende:
Bij de zoekfunctie moet je zo veel mogelijk wegblijven.
Huh? Ik stel je gewoon een vraagquote:Op zaterdag 22 april 2023 00:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Typisch weer om het over deze boeg te gooien in plaats van gewoon op de feitelijke data in te gaan.
Ja, wat ik zeg, typisch weer om het in deze hoek te zoeken. En je gaat het natuurlijk zelf ook niet uitzoeken. En ik ook niet. Dus ja, dan is het niet waar? Ofzo?quote:Op zaterdag 22 april 2023 01:17 schreef Rnie het volgende:
[..]
Huh? Ik stel je gewoon een vraagIk ken die persoon en zijn aanhang niet en het eerst wat ik zie is een manifest om iedereen die een vinkje heeft te blokkeren om ervoor te zorgen dat Twitter zal branden.
En ze doen er niks aan.quote:Op zaterdag 22 april 2023 01:47 schreef Barbusse het volgende:
Dat blauwe vinkje kunnen kopen is gewoon linke soep. De account lijkt betrouwbaar, maar is het niet. Never underestimate the stupidity of people. Russische trollfarms doen een massaal fapje nu.
En om meer tekst te kunnen schrijven las ik. Straks hele lappen tekst op Twitter.quote:Op zaterdag 22 april 2023 08:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jawel meer vinkjes verkopen. Alles om maar zwarte cijfers te schrijven.
Blauwe vinkjes zijn nu het omgekeerde van betrouwbaar en die worden massaal geblokkeerd. #BlockTheBluequote:Op zaterdag 22 april 2023 01:47 schreef Barbusse het volgende:
Dat blauwe vinkje kunnen kopen is gewoon linke soep. De account lijkt betrouwbaar, maar is het niet. Never underestimate the stupidity of people. Russische trollfarms doen een massaal fapje nu.
Erger nog, ze geven belangrijke Twitteraars nu zelf automatisch blauw vinkje zonder dat ze daar om gevraagd hebben haha.quote:
Ze zijn goed bezigquote:Op zaterdag 22 april 2023 08:55 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Erger nog, ze geven belangrijke Twitteraars nu zelf automatisch blauw vinkje zonder dat ze daar om gevraagd hebben haha.
quote:Op zaterdag 22 april 2023 08:47 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Blauwe vinkjes zijn nu het omgekeerde van betrouwbaar en die worden massaal geblokkeerd. #BlockTheBlue
quote:
Hah, nice.quote:The foundation provides assistance to combat units (Ukrainian Armed Forces, National Guardy of Ukraine, State Border Guard Service of Ukraine, Territorial Defense Forces). Priority is always given to requests from units that are already carrying out combat missions in frontline hotspots.
Jazeker, dat staat er ook onder bij de Notes? Je weet wel die Notes die dit soort misinformatie zou oplossen volgens Elon en zijn fans. FREE SPEECH! dus zoals Mehdi Hasan terecht opmerktquote:
Waar heb je het in godsnaam over?quote:Op zaterdag 22 april 2023 23:38 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Jazeker, dat staat er ook onder bij de Notes? Je weet wel die Notes die dit soort misinformatie zou oplossen volgens Elon en zijn fans. FREE SPEECH! dus zoals Mehdi Hasan terecht opmerkt
Dat is het journalisme kuch activisme van tegenwoordig. Copy paste activisten.quote:
Dan ken je Mehdi Hasan niet. Het mooie is dat Musk die tweet wel moet laten staan met dit beleidquote:Op zaterdag 22 april 2023 23:48 schreef Rnie het volgende:
[..]
Waar heb je het in godsnaam over?Die knakker dacht klaarblijkelijk dat het echt was en gaf zonder de note te lezen een uiterst debiele reactie.
Hihi, zie je wel dat Notes werkt.Block the Blue types moeten er nog even inkomen denk ik.
Ehh ?quote:Op zaterdag 22 april 2023 23:55 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dan ken je Mehdi Hasan niet. Het mooie is dat Musk die tweet wel moet laten staan met dit beleid
FREE SPEECH! toch zolang je de wet niet overtreedt? En liegen is niet strafbaar.quote:
Doel je op het feit dat hij "Free speech" zei? Helaas, dat zei hij niet. Op het moment dat je "Free Speech Champion Elon" typt, wilt hij Musk hiermee classificeren tot iets "absurds of geks" als reactie op de twitterpost en daarbij dus gelooft wat er in die post stond.quote:Op zondag 23 april 2023 00:05 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
FREE SPEECH! toch zolang je de wet niet overtreedt? En liegen is niet strafbaar.
Jij en oogkleppenquote:Op zondag 23 april 2023 00:13 schreef Rnie het volgende:
[..]
Doel je op het feit dat hij "Free speech" zei? Helaas, dat zei hij niet. Op het moment dat je "Free Speech Champion Elon" typt, wilt hij Musk hiermee classificeren tot iets "absurds of geks" als reactie op de twitterpost en daarbij dus gelooft wat er in die post stond.
Geeft niet, iedereen maakt retweet foutjes. Zelfs de schijnbaar extreem goeie journalist Mehdi Hasan ofzo.
Maargoed, je mag wederom je oogklepjes als een kijkertje sluiten voor de waarheid. Notes achterhaald je wel als het moet
Je verwacht het niet, als je het verificatie-systeem afschaft en vervangt door *checks notes* niks.quote:
quote:Op zondag 23 april 2023 00:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je verwacht het niet, als je het verificatie-systeem afschaft en vervangt door *checks notes* niks.
Kobe Bryant heeft het idd vast gekocht, en zijn telefoonnummer bevestigd.quote:Op zondag 23 april 2023 11:01 schreef epicbeardman het volgende:
Al die zielige users die zeggen dat ze het niet hebben gekocht, maar stiekem toch hebben gekochtEcht pure komedie dit.
Zegt wel weer genoeg dat er zo veel drama en emotie bij paar blauwe vinkjes komt kijken, voorheen was dat natuurlijk een soort van circlejerk van factcheckers. (hurr durr ik heb blauw vinkje dus het is de waarheid)
Nu zitten ze in een dilemma van dat ze zich niet meer belangrijk voelen zonder dat blauwe vinkje. Wat een leven heb je dan, en dat voor "zulke" grote celebs en "journalisten"
Eigenlijk zijn ze allemaal heel zielig. Huilen om pixels op een scherm.Elon bewijst dat maar weer eens goed.
Een betaalde dienst gratis geven aan een bepaalde groep mensen die er niet voor willen betalen, wat een geweldige trolactie zegquote:
Als je nu nog denkt dat een blauw vinkje meer betekent dan een betaald abonnement (zoals hier de sterretjes) dan ben je best dom en verdien je het royaal het schip in te gaan.quote:Op zondag 23 april 2023 11:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Morgen even de aandelenmarkt goed in de gaten houdenKan leuk worden met al die neppe (echt lijkende) tweets.
Zeker eens, maar Elon wil natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen zo'n abbo kopen. Alle 1miljoen volgers of meer accounts hebben een gratis vinkje gekregen. Zo lijkt het natuurlijk of veel mensen het gekocht hebben wat ook andere mensen weer overhaalt.quote:Op zondag 23 april 2023 11:42 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Als je nu nog denkt dat een blauw vinkje meer betekent dan een betaald abonnement (zoals hier de sterretjes) dan ben je best dom en verdien je het royaal het schip in te gaan.
Machtig mooi om te zien hoe men in een stuip schiet om een verandering bij een dienst waar ze gratis gebruik van makenAlsof ze ergens recht op hebben
Nee, Twitter stelt dat ze een abonnement hebben afgesloten en hun telefoonnummer verefieerd is terwijl dat niet zo is, als je ze een vinkje geeft omdat ze meer dan 1.000.000 volgers hebben dan moet je dat gewoon neerzetten.quote:Op zondag 23 april 2023 11:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Zeker eens, maar Elon wil natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen zo'n abbo kopen. Alle 1miljoen volgers of meer accounts hebben een gratis vinkje gekregen. Zo lijkt het natuurlijk of veel mensen het gekocht hebben wat ook andere mensen weer overhaalt.
Maar idd, waar betaal je nou precies voor? Het vinkje zelf is nutteloos.
Natuurlijk wil hij (beter gezegd: het bedrijf) dat. Het is onderdeel van het business-model.quote:Op zondag 23 april 2023 11:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Zeker eens, maar Elon wil natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen zo'n abbo kopen. Alle 1miljoen volgers of meer accounts hebben een gratis vinkje gekregen. Zo lijkt het natuurlijk of veel mensen het gekocht hebben wat ook andere mensen weer overhaalt.
Maar idd, waar betaal je nou precies voor? Het vinkje zelf is nutteloos.
Zo te zien hebben Nytimes, WashingtonPost, TheGuardian, NRC een goud vinkje, hebben ze daar $1000 per maand voor betaald of kregen ze die gratis?quote:De vijfhonderd grootste adverteerders en tienduizend merken met de meeste volgers hoeven niet te betalen.
Zou zomaar kunnen.quote:Op zondag 23 april 2023 12:57 schreef slashdotter3 het volgende:
Zo te zien hebben Nytimes, WashingtonPost, TheGuardian, NRC een goud vinkje, hebben ze daar $1000 per maand voor betaald of kregen ze die gratis?
Telegraaf zou een klein drolletje naast hun naam moeten hebben.quote:Op zondag 23 april 2023 12:57 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Zo te zien hebben Nytimes, WashingtonPost, TheGuardian, NRC een goud vinkje, hebben ze daar $1000 per maand voor betaald of kregen ze die gratis?
Telegraaf en Volkskrant hebben niets
🤔🤔🤔
Blijkbaar zijn journalisten en celebs toch meer waard dan het gewone volkquote:Op zondag 23 april 2023 16:37 schreef Tijn het volgende:
Echt heel veel celebs hebben nu hun vinkje weer terug. Het lijkt erop dat elk account met meer dan een miljoen volgers er weer eentje heeft. Vast allemaal gekocht
kans is nog groter dat zij gewoon dit krijgen. twitter heeft die acounts harder nodig dan die acounts twitter. omdat mensen gewoon ku nnen linken naar artikelen dus een officieel acocunt is niet een must.quote:
Iedereen die 'm niet wil ook.quote:Op zondag 23 april 2023 20:41 schreef Tijn het volgende:
Maar... dit was de purge? Iedereen die 'm wil krijgt 'm opeens kado? Wat een flop weer.
Da's Elon die z'n shit zo gigantisch goed voor elkaar heeft.quote:Op zondag 23 april 2023 20:54 schreef Rnie het volgende:
Wat is er aan de hand joh? Dan verschijnt er een vinkje, dan weer niet.![]()
Iedereen met meer dan een miljoen volgers is kennelijk geautoverifieerdquote:Op zondag 23 april 2023 20:41 schreef Tijn het volgende:
Maar... dit was de purge? Iedereen die 'm wil krijgt 'm opeens kado? Wat een flop weer.
Ja, een Twitter waarop niemand een blauw vinkje had op wat losers na was kennelijk ook niet de bedoeling.quote:Op zondag 23 april 2023 21:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Iedereen met meer dan een miljoen volgers is kennelijk geautoverifieerd
Ik heb geen twitter account, maar het zal me ondertussen niks verbazen dat ook ik een blauw vinkje heb.quote:Op zondag 23 april 2023 20:57 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Da's Elon die z'n shit zo gigantisch goed voor elkaar heeft.
Yay, more nazi's.quote:
1at heeft Musk toch met het promoten van fascisten?quote:
Wat maakt het uit dat Musk Twitter Blue abonnementen cadeau geeft dan? Er komt hoogstwaarschijnlijk een functie om Twitter Blue abonnementen cadeau te geven aan een ander. Het blauwe vinkje heeft tegenwoordig een andere waarde dan voorheen. Het is dus niet zo dat Musk of Twitter users "verifieerd" op echtheid.quote:Op maandag 24 april 2023 09:01 schreef IndoorKite het volgende:
Nu is het: deze persoon heeft betaald voor dit vinkje of Twitter heeft zelf deze mensen een vinkje toegekend. Maar er is nergens aangegeven welke van de 2 het nou is.
Dit ging inderdaad te ver.quote:Op maandag 24 april 2023 10:02 schreef Montov het volgende:
Twitter zou absolute free speech krijgen, totdat verwijzingen naar concurrenten werden tegengehouden.
Dat leg ik net uit Rnie: nu is het onduidelijk of zijzelf ervoor hebben betaald (en direct/indirect het product aanbevelen) of dat iemand anders/Musk het voor ze heeft gedaan (en ze dus niet direct/indirect het product zelf aanbevelen).quote:Op maandag 24 april 2023 10:08 schreef Rnie het volgende:
[..]
Wat maakt het uit dat Musk Twitter Blue abonnementen cadeau geeft dan? Er komt hoogstwaarschijnlijk een functie om Twitter Blue abonnementen cadeau te geven aan een ander. Het blauwe vinkje heeft tegenwoordig een andere waarde dan voorheen. Het is dus niet zo dat Musk of Twitter users "verifieerd" op echtheid.
Hoe kom je tot die conclusie?quote:Op maandag 24 april 2023 10:15 schreef IndoorKite het volgende:
(en ze dus niet direct/indirect het product zelf aanbevelen).
Ik vind het op zich best grappig dat Musk eerst de vinkjes alleen betaald wil maken, er dan pas achterkomt dat de bereidheid om te betalen dusdanig laag is dat er heel weinig vinkjes te zien zullen zijn op Twitter, waarmee de waarde van het vinkje weer keldert, en dan besluit om toch maar weer een onderscheid te gaan maken tussen feuten die een vinkje moeten kopen en grote spelers die een vinkje krijgen, volledig in tegenspraak met het doel van het vinkje.quote:Op maandag 24 april 2023 10:08 schreef Rnie het volgende:
[..]
Wat maakt het uit dat Musk Twitter Blue abonnementen cadeau geeft dan? Er komt hoogstwaarschijnlijk een functie om Twitter Blue abonnementen cadeau te geven aan een ander. Het blauwe vinkje heeft tegenwoordig een andere waarde dan voorheen. Het is dus niet zo dat Musk of Twitter users "verifieerd" op echtheid.
Omdat zij er niet zelf voor hebben gekozen om het te kopen (terwijl ze dat wel zouden kunnen)?quote:Op maandag 24 april 2023 10:29 schreef Rnie het volgende:
[..]
Hoe kom je tot die conclusie?Waarom bevelen alle users het niet aan als ze momenteel geen blauw vinkje hebben en die cadeau hebben gekregen?
Dus als je zelf iets niet aankoopt, omdat je bijvoorbeeld niet perse van de functionaliteiten gebruikt hoeft te maken, betekend het automatisch dat je het niet aanbeveelt of niet kan aanbevelen aan een ander? Rare gedachtegang wat mij betreft.quote:Op maandag 24 april 2023 10:57 schreef IndoorKite het volgende:
[..]
Omdat zij er niet zelf voor hebben gekozen om het te kopen (terwijl ze dat wel zouden kunnen)?
Waarom zou je er een kleurenfiasco van willen maken? Wat is het wezenlijke verschil met een cadeau krijgen of het zelf aankopen? Je moet gewoon bij voorbaat de mogelijkheid hebben om het vinkje te weigeren. Wil je bijvoorbeeld meedoen met de extremistische praktijken van BlocktheBlue en het weigeren, dan moet je wel die keuze hebben.quote:Op maandag 24 april 2023 10:54 schreef Basp1 het volgende:
Free speech maar als je betaald of beroemd bent heb je opeens veel meer reikwijdte. Cynische mode aan Ja ja heel normaal en draagt echt bij aan de transparantie van dit medium.![]()
Het zou logischer zijn als betaalde vinkjes een andere kleur zouden hebben dan gegeven vinkjes zodat het voor gebruikers zichtbaar is.
Hoezo is dat raar? En is het andersom ook raar: als je het koopt dat dat een teken is dat je het product waard vindt om voor te betalen? Wat direct/indirect een aanbeveling is van het product als dit ook publieke info is (dat je het hebt gekocht)? Is dat ook raar om te beweren? Je doet net alsof je het hele concept van reclame niet snapt?quote:Op maandag 24 april 2023 11:20 schreef Rnie het volgende:
Dus als je zelf iets niet aankoopt, omdat je bijvoorbeeld niet perse van de functionaliteiten gebruikt hoeft te maken, betekend het automatisch dat je het niet aanbeveelt of niet kan aanbevelen aan een ander? Rare gedachtegang wat mij betreft.
Of er moet gelijk al onderscheid gemaakt zijn of het iets is wat je zelf hebt gekocht of dat iemand anders het voor jou heeft gekocht? Waarom moet het een actie van jou zijn ipv een actie van de persoon die het ongevraagd het product met jou associeert?quote:Dat gezegd hebbende, mocht je dus het blauwe vinkje cadeau hebben gekregen en je wilt er, als user, afstand van doen omdat je het dus niet wilt aanbevelen, dan moet je de mogelijkheid hebben om het uit te kunnen zetten.
Dat is letterlijk hoe het eerst was met "legacy verified"quote:Op maandag 24 april 2023 11:28 schreef IndoorKite het volgende:
[..]
Of er moet gelijk al onderscheid gemaakt zijn of het iets is wat je zelf hebt gekocht of dat iemand anders het voor jou heeft gekocht?
quote:Op maandag 24 april 2023 11:28 schreef IndoorKite het volgende:
[..]
Hoezo is dat raar? En is het andersom ook raar: als je het koopt dat dat een teken is dat je het product waard vindt om voor te betalen? Wat direct/indirect een aanbeveling is van het product als dit ook publieke info is (dat je het hebt gekocht)? Is dat ook raar om te beweren? Je doet net alsof je het hele concept van reclame niet snapt?
[..]
Of er moet gelijk al onderscheid gemaakt zijn of het iets is wat je zelf hebt gekocht of dat iemand anders het voor jou heeft gekocht? Waarom moet het een actie van jou zijn ipv een actie van de persoon die het ongevraagd het product met jou associeert?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |