Kostte deze raket 22 miljard dollar?quote:Op donderdag 20 april 2023 15:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, $22 miljard naar de klote en er dan vrolijk om kunnen lachen. Het is dat er tegenwoordig meer dollars gedrukt worden dan er WC-papier geproduceerd wordt maar anders zou het wel enigzins problematisch zijn.
Volgens mij wel jaquote:Op donderdag 20 april 2023 15:55 schreef xzaz het volgende:
@:Starhopper
Dit waren toch al oude versie motoren?
22 miljard? Schattingen zeggen 20 miljoen voor 1 starship...quote:Op donderdag 20 april 2023 15:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, $22 miljard naar de klote en er dan vrolijk om kunnen lachen. Het is dat er tegenwoordig meer dollars gedrukt worden dan er WC-papier geproduceerd wordt maar anders zou het wel enigzins problematisch zijn.
Nee. Gok dat ie gewoon het totale bedrag van de ontwikkeling heeft genomen, maar dat is niet opeens vandaag nu weg.quote:Op donderdag 20 april 2023 15:55 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Kostte deze raket 22 miljard dollar?
Mensen blijven dat niet snappen. Het is niet alsof er 22 miljoen in de raket wordt gestopt en dat het geld letterlijk verbrand.quote:Op donderdag 20 april 2023 15:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nee. Gok dat ie gewoon het totale bedrag van de ontwikkeling heeft genomen, maar dat is niet opeens vandaag nu weg.
Sowieso is de waarde gigantisch als het allemaal lukt. James Webb telescoop had geloof ik niet eens opgevouwen hoeven worden in Starship. Of anders gezegd je zou een veel grotere telescoop kunnen lanceren met starship.quote:Op donderdag 20 april 2023 15:57 schreef xzaz het volgende:
[..]
Mensen blijven dat niet snappen. Het is niet alsof er 22 miljoen in de raket wordt gestopt en dat het geld letterlijk verbrand.
Dat lijkt me ook wel erg weinig. Dat ben je alleen aan de motoren al kwijt. Minstens.quote:Op donderdag 20 april 2023 15:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
22 miljard? Schattingen zeggen 20 miljoen voor 1 starship...
Er staat er volgens mij iets van 3 tot 4 alweer klaar op de grond voor de volgende tests.
maar dat is in feite ook allesquote:Op donderdag 20 april 2023 16:00 schreef PS. het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook wel erg weinig. Dat ben je alleen aan de motoren al kwijt. Minstens.
Geen idee, maar als iemand ongegrond iets beweert dan wil ik dat ook nog wel even aandikken. De lanceertoren en base kosten een veelvoud van de raket. De grootste vrees was dan ook dat de raket daarop zou ontploffen.quote:Op donderdag 20 april 2023 15:55 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Kostte deze raket 22 miljard dollar?
De nieuwe staat al zo goed als klaarquote:Op donderdag 20 april 2023 16:03 schreef Puzzie het volgende:
Over een paar maanden een nieuwe launch
Tankfarm volpompen en gaanquote:
Ik denk dat het vooral gaat afhangen van wat het probleem precies was. Als het hele ontkoppel systeem opnieuw ontworpen moet worden kan het natuurlijk wel wat tijd kosten.quote:
Ja maar die zijn ook niet verloren hé.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Geen idee, maar als iemand ongegrond iets beweert dan wil ik dat ook nog wel even aandikken. De lanceertoren en base kosten een veelvoud van de raket. De grootste vrees was dan ook dat de raket daarop zou ontploffen.
Denk ook niet dat die super veel kosten eigenlijk (relatief) want er zijn er inmiddels al 3. Ze worden gewoon gebouwd terwijl spacex niet eens zeker is of ze wel gebruikt kunnen worden.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:05 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ja maar die zijn ook niet verloren hé.
Het hele Starship ontwikkelings programma staat nu ergens tussen 7 en 10 miljard dollar.quote:Op donderdag 20 april 2023 15:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wisselgeld voor ome Elon.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het hele Starship ontwikkelings programma staat nu ergens tussen 7 en 10 miljard dollar.
Nee, en wat vervelender is dan de kosten volgens Elon is dat het maanden gaat kosten de boel weer te repareren.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:05 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ja maar die zijn ook niet verloren hé.
Volgens de commentatoren is er een stage sep gekomen... hebben we dat ook gehoord van mission control?quote:Op donderdag 20 april 2023 16:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral gaat afhangen van wat het probleem precies was. Als het hele ontkoppel systeem opnieuw ontworpen moet worden kan het natuurlijk wel wat tijd kosten.
Er valt weinig te repareren lijkt me? Het lanceerstation zal niet veel noemenswaardige schade hebben lijkt me. En als ik het zo hoor zijn er al nieuwe starships gebouwd? Lijkt me een kwestie van het probleem onderzoeken en oplossen en als dat niet te ingewikkeld is kan je over een maand of 2 misschien alweer een nieuwe poging wagen.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:08 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, en wat vervelender is dan de kosten volgens Elon is dat het maanden gaat kosten de boel weer te repareren.
Vergeet de papiermolen bij de FAA niet. Voor de volgende lancering moeten ze een nieuwe aanvraag doen.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:11 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Er valt weinig te repareren lijkt me? Het lanceerstation zal niet veel noemenswaardige schade hebben lijkt me. En als ik het zo hoor zijn er al nieuwe starships gebouwd? Lijkt me een kwestie van het probleem onderzoeken en oplossen en als dat niet te ingewikkeld is kan je over een maand of 2 misschien alweer een nieuwe poging wagen.
Ik heb het dan ook over een RUD op de launchpad. Er zal na deze lancering vermoedelijk enige schade aan de Pad zijn. Die zal ook geevalueerd worden. Gewoon onderdeel van de ontwikkelings-strategie die de bedrijven van Elon gebruiken.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:11 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Er valt weinig te repareren lijkt me? Het lanceerstation zal niet veel noemenswaardige schade hebben lijkt me. En als ik het zo hoor zijn er al nieuwe starships gebouwd? Lijkt me een kwestie van het probleem onderzoeken en oplossen en als dat niet te ingewikkeld is kan je over een maand of 2 misschien alweer een nieuwe poging wagen.
Zover ik heb begrepen is juist de stage sep verkeerd gegaan waarna de missie werd afgebroken.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:11 schreef xzaz het volgende:
[..]
Volgens de commentatoren is er een stage sep gekomen... hebben we dat ook gehoord van mission control?
Ze moeten blijven brandenquote:Op donderdag 20 april 2023 16:22 schreef ETA het volgende:
leek erop dat 1 van de motoren bleef branden, mogelijk daardoor de stage seperation niet is gelukt? De booster blijft dan maar tegen Starship aandrukken
Klopt , bij de stage sep ging het foutquote:Op donderdag 20 april 2023 16:21 schreef m1st1g het volgende:
[..]
Zover ik heb begrepen is juist de stage sep verkeerd gegaan waarna de missie werd afgebroken.
[ afbeelding ]
Zie onderaan in de rode balk
Dat ligt echt helemaal aan 'is het 't waard'. Probleem met dit soort dingen is dat het enorm veel infrastructuur kost; en dat willen ze vermijden.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:22 schreef Coelho het volgende:
Ze zullen in de tijd die het onderzoek vergt wel een flame diverter gaan bouwen. Zou me niks verbazen als de motorschade deels door het ontbreken ervan gekomen is.
Hij was daarvoor toch al aan het tollen? Stage seperation zou pas op 3 minuut -nog iets plaatsvinden.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:23 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Klopt , bij de stage sep ging het fout
Ja... het ging daarvoor al fout. Stage sep is niet gebeurd maar probleem was dat hij al onbestuurbaar was.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:24 schreef Coelho het volgende:
[..]
Hij was daarvoor toch al aan het tollen? Stage seperation zou pas op 3 minuut -nog iets plaatsvinden.
Ze hadden zo'n RCS ring om die raket moeten bouwen, dat werkt in KSP ook.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:25 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja... het ging daarvoor al fout. Stage sep is niet gebeurd maar probleem was dat hij al onbestuurbaar was.
Fins aan de onderkant.. maar op 5km hoogte gaat het effect daarvan ook naar benedenquote:Op donderdag 20 april 2023 16:27 schreef PS. het volgende:
[..]
Ze hadden zo'n RCS ring om die raket moeten bouwen, dat werkt in KSP ook.
Ze moeten het iets meer spelenquote:Op donderdag 20 april 2023 16:28 schreef xzaz het volgende:
[..]
Fins aan de onderkant.. maar op 5km hoogte gaat het effect daarvan ook naar beneden
In geval van James Webb had je wel een probleem als die kapot zou gaan, die bouwen ze niet in serie en volgens mij is het fabriceren van al die optica ook enorm duur.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Sowieso is de waarde gigantisch als het allemaal lukt. James Webb telescoop had geloof ik niet eens opgevouwen hoeven worden in Starship. Of anders gezegd je zou een veel grotere telescoop kunnen lanceren met starship.
Je zag tijdens het tollen het reaction control system ook vol corrigeren maar er waren te veel motoren aan één kant uitgevallen. Anders had de engine gimble het wel gecorrigeerd.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:27 schreef PS. het volgende:
[..]
Ze hadden zo'n RCS ring om die raket moeten bouwen, dat werkt in KSP ook.
Dat is de auto van NSFquote:
Die hebben alweer een veelvoud van de nieuwprijs opgehaald gedurende hun uitzending. Niet normaal wat er gestort wordt.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |