En je speelt minder voorrondes zodat je die overwinning (die al minder waard is) in de groepsfase moet behalenquote:Op vrijdag 14 april 2023 12:39 schreef Themeparktommy het volgende:
Tegelijkertijd wordt het dus ook moeilijker om deze 6e plek vast te houden, want we moeten de punten nu dus delen door 6 ipv door 5.
Een overwinning is per definitie minder waard.
quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:57 schreef -XOR- het volgende:
Beste zou zijn om nu door te pakken met de Beneliga.
? De lijst klopt gewoon, npcquote:Op vrijdag 14 april 2023 09:36 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ja, laten we jouw wappie-lijstje maar geloven ipv data van de UEFA zelf.
![]()
![]()
![]()
Apart dat de uefa zelf een hele andere lijst heeft, waar PSV zelfs achter AZ staat.quote:Op vrijdag 14 april 2023 14:18 schreef PSVCL het volgende:
[..]
? De lijst klopt gewoon, npc
Een zwak PSV heeft meer punten binnengespeeld dan prime Feyenoord![]()
Sowieso hebben Feyenoorders maar weinig recht van spreken aangezien Feyenoord afwezig was in de periode 2004 tot 2017, toen PSV en Ajax NL moesten dragen, jullie hebben nog heel veel goed te maken
Desalniettemin speelde Feijenoord deze eeuw 2 europese finales waarvan het er 1 won.quote:Op vrijdag 14 april 2023 14:18 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Sowieso hebben Feyenoorders maar weinig recht van spreken aangezien Feyenoord afwezig was in de periode 2004 tot 2017, toen PSV en Ajax NL moesten dragen, jullie hebben nog heel veel goed te maken
Dat is de club cofficintenlijst.quote:Op vrijdag 14 april 2023 14:30 schreef AFCNiels het volgende:
[..]
Apart dat de uefa zelf een hele andere lijst heeft, waar PSV zelfs achter AZ staat.
Halve finale CL > finale conference crocky leaguequote:Op vrijdag 14 april 2023 14:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Desalniettemin speelde Feijenoord deze eeuw 2 europese finales waarvan het er 1 won.
Daar ben ik het wel mee eens.quote:Op vrijdag 14 april 2023 14:49 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Halve finale CL > finale conference crocky league
Een data en feiten gebasseerde discussie willen aangaan met PSVELquote:Op vrijdag 14 april 2023 14:30 schreef AFCNiels het volgende:
[..]
Apart dat de uefa zelf een hele andere lijst heeft, waar PSV zelfs achter AZ staat.
Het zijn 2 aparte lijsten, club cofficint en country cofficint. Het verschil zit in de voorronde wedstrijden, punten voor deze (gelijkspel/winst) tellen wel bij het landencofficint maar niet voor de betreffende clubcofficint.quote:Op vrijdag 14 april 2023 14:30 schreef AFCNiels het volgende:
[..]
https://kassiesa.net/uefa/calc.htmlquote:UEFA Club Ranking
The most recent club ranking is used for seeding of clubs for draws in the Champions League and the Europa League. For the club ranking match results in qualifying rounds do not count, but clubs get qualifying points in case they don't qualify for the group stage.
Clubs that are eliminated in qualifying rounds and play-offs of the Europa Conference League are rewarded with a number of points based on the reached (qualifying) round:
'zwak' PSV dat de afgelopen 10 jaar bijna 200 miljoen uitgaf.quote:Op vrijdag 14 april 2023 14:18 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Zwak voor PSV´s doen. We zijn betere tijden gewend.quote:Op vrijdag 14 april 2023 15:48 schreef CR7 het volgende:
[..]
'zwak' PSV dat de afgelopen 10 jaar bijna 200 miljoen uitgaf.
Wees er maar trots op hoor.
De Nederlandse scheidsrechter Serdar Gzbyk, die door de UEFA is aangesteld om de ontmoeting tussen Nice en Basel te leiden, zal nauwlettend in de gaten worden gehouden. De wedstrijd zal gevolgen hebben op de Franse index, in competitie met die van Nederland:quote:
quote:
quote:De UEFA heeft dinsdag Serdar Gzbyk aangesteld om donderdag de wedstrijd tussen Nice en Basel, in de tweede leg van de kwartfinales van de Europa League, te fluiten. De aanwezigheid van de Nederlander is een succes voor de Franse clubs (vier overwinningen, waarvan twee dit seizoen), maar zijn nationaliteit legt extra druk op zijn schouders.
quote:"De heer Gzbyk is in de eerste plaats aangesteld vanwege zijn competentie. Soms is het nog mogelijk dat er wat haperingen zijn na de aanstelling. Maar volgens mij is hij onpartijdig en met deze eigenschap (zijn nationaliteit) heeft de UEFA geen rekening gehouden", betoogt Sad Ennjimi, voormalig internationaal scheidsrechter en consultant voor L'quipe televisie.
quote:Maar volgens mij is hij onpartijdig
lolquote:met deze eigenschap (zijn nationaliteit) heeft de UEFA geen rekening gehouden", betoogt Sad Ennjimi
partners in crimequote:Op woensdag 19 april 2023 01:38 schreef tjoptjop het volgende:
Wordt trouwens tijd om weer eens een wig tussen Nederland en Frankrijk te drijven. Als je de kalverliefde van de twee leiders mag geloven zijn we dikke maatjes tegenwoordig
Zijn goddikkeme net 2 bakvissen met elkaar![]()
Het beste voor iedereen zou zijn als mevrouw Macron gewoon z'n beard blijkt te zijn. Liever dat ze daarom zo aan het kwispelen zijn dat dat ze menen dat onze landen elkaar gevonden hebben in beleidquote:
Misschien tijd om de Hollandse oorlog weer op te rakelen en excuses te eisen.quote:Op woensdag 19 april 2023 01:38 schreef tjoptjop het volgende:
Wordt trouwens tijd om weer eens een wig tussen Nederland en Frankrijk te drijven. Als je de kalverliefde van de twee leiders mag geloven zijn we dikke maatjes tegenwoordig
Zijn goddikkeme net 2 bakvissen met elkaar![]()
Ik geef geen moer om landenvoetbalquote:Op donderdag 20 april 2023 21:59 schreef TLC het volgende:
Ik had toch graag met die Fransen willen ruilen na hun twee achtereenvolgende WK finales
Zou volgens mij ook 1x gelijkspel in halve finale kunnen zijnquote:Op donderdag 20 april 2023 23:46 schreef Dale__Cooper het volgende:
Winst in beide halve finales en finale voor AZ en Nederland eindigt als 5e. In alle andere scenario's niet.
Volgend seizoen is veel interessanter. Hoeveel punten staan we los?quote:Op donderdag 20 april 2023 23:46 schreef Dale__Cooper het volgende:
Winst in beide halve finales en finale voor AZ en Nederland eindigt als 5e. In alle andere scenario's niet.
Ik snap het niet. Waarom lees ik dan nu dat NL nu al de vijfde plaats bekleedt op de ranglijst?quote:Op donderdag 20 april 2023 23:46 schreef Dale__Cooper het volgende:
Lijkt me ook ja. Je staat nu op 1,174 punten achterstand op Frankrijk.quote:Op donderdag 20 april 2023 23:51 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Zou volgens mij ook 1x gelijkspel in halve finale kunnen zijn
Bij Frankrijk gaan er 10.583 punten af van een totaal van 61.164 (50.581), bij Nederland 8.600 van 59.500 (51.300). De een telt de score van 18/19 er al van af voor volgend seizoen, de ander niet. Virtueel staan we dus voor Frankrijk, die hebben geen ploegen meer in Europa.quote:Op vrijdag 21 april 2023 07:06 schreef AmaninFull het volgende:
[..]
Ik snap het niet. Waarom lees ik dan nu dat NL nu al de vijfde plaats bekleedt op de ranglijst?
Waarom moet je dat niet willen?quote:Op vrijdag 21 april 2023 10:36 schreef Simmertje het volgende:
Hoe leuk het op papier ook even is die 5de plek, denk dat we dit als Eredivisie niet moeten willen. Wanneer we structureel de komende jaren Portugal op alle fronten voorbij willen blijven dan is die 6de plek gunstiger. Anders heb je straks een keer Sparta in de CL met een beetje pech.
Maar geleidelijke groei kan wel beter uitwerken.quote:Op vrijdag 21 april 2023 11:15 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Waarom moet je dat niet willen?3 plekken in de CL en misschien zelfs een vierde brengt ongelooflijk veel geld de competitie in. Nederland blijft een broeinest voor talent dus dat zou ook in de rest van de competitie gaan vloeien.
Wat een onzin joh. De komende 15 jaar ga je gewoon met Belgi, Portugal en Frankrijk spelen om 5,6,7,8. Dan wil je toch zo hoog mogelijk komen?quote:Op vrijdag 21 april 2023 11:19 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Maar geleidelijke groei kan wel beter uitwerken.
Ja dat is een goed punt. Maar het zou kunnen dat als je nu eerst een tijd op plek 6 balanceert je de plekken na de top 3 ook de gelegenheid geeft om financiel en sportief een verdere stap te zetten. Of wij Nederlanders denken gewoon nog teveel aan nog niet zo lang geleden dat je van een 14de plek weg probeerde te komenquote:Op vrijdag 21 april 2023 11:29 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Wat een onzin joh. De komende 15 jaar ga je gewoon met Belgi, Portugal en Frankrijk spelen om 5,6,7,8. Dan wil je toch zo hoog mogelijk komen?Frankrijk is ook enorm zwak de laatste jaren en hebben alleen door PSG punten gepakt. Als we als collectief punten blijven behalen dan blijf je altijd wel rond deze plekken en meer geld maakt dat alleen maar makkelijker.
Verschil is nu 1,264 dus dan haal je het net niet, user Dale_cooper heeft gelijk. Ik maakte de fout door de bonus voor behalen halve finale nog mee te nemen, maar die zit natuurlijk al in de huidige puntenquote:Op vrijdag 21 april 2023 07:29 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Lijkt me ook ja. Je staat nu op 1,174 punten achterstand op Frankrijk.
Met 2 keer winst (0,8 punten), 1 keer gelijkspel (0,2 punten) en de bonus voor het halen van de finale (0,2 punten) zou je nipt over Frankrijk heen gaan.
Want?quote:Op vrijdag 21 april 2023 11:46 schreef tong80 het volgende:
Die cofficindiscussie is net zo onzinnig als het gelul over de 16-tot 24ste speler in een WK-selectie.
Of Utrecht of Go Ahead er nou in de eerste ronde uitvliegt maakt niks uit.quote:
Ja want Utrecht en Go Ahead zullen regelmatig in de Europese toernooien te bewonderen zijn zoals de afgelopen jarenquote:Op vrijdag 21 april 2023 12:03 schreef tong80 het volgende:
[..]
Of Utrecht of Go Ahead er nou in de eerste ronde uitvliegt maakt niks uit.
Wissel de namen in voor Sparta of Twente.quote:Op vrijdag 21 april 2023 12:05 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja want Utrecht en Go Ahead zullen regelmatig in de Europese toernooien te bewonderen zijn zoals de afgelopen jaren
Alleen aan startgeld levert deze 6de plek al gegarandeerd 20 miljoen extra op voor eredvisieclubs...quote:Op vrijdag 21 april 2023 11:46 schreef tong80 het volgende:
Die cofficindiscussie is net zo onzinnig als het gelul over de 16-tot 24ste speler in een WK-selectie.
Ja enquote:Op vrijdag 21 april 2023 12:06 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Alleen aan startgeld levert deze 6de plek al gegarandeerd 20 miljoen extra op voor eredvisieclubs...
Ook als je op plek 6 balanceert kan je na een slecht jaar op plek 7 uitkomen. Dus ik snap die angst niet zo goed.quote:Op vrijdag 21 april 2023 11:39 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja dat is een goed punt. Maar het zou kunnen dat als je nu eerst een tijd op plek 6 balanceert je de plekken na de top 3 ook de gelegenheid geeft om financiel en sportief een verdere stap te zetten. Of wij Nederlanders denken gewoon nog teveel aan nog niet zo lang geleden dat je van een 14de plek weg probeerde te komen
quote:Op vrijdag 21 april 2023 12:03 schreef tong80 het volgende:
[..]
Of Utrecht of Go Ahead er nou in de eerste ronde uitvliegt maakt niks uit.
Ach laat ook maar.quote:Op vrijdag 21 april 2023 12:07 schreef Tjacka het volgende:
[..]![]()
Twente had dit jaar een ongelukkige loting maar ook die hadden kansen in de Conference League.
Met de nieuwe opzet is het verschil nog veel groter.quote:Op vrijdag 21 april 2023 12:06 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Alleen aan startgeld levert deze 6de plek al gegarandeerd 20 miljoen extra op voor eredvisieclubs...
Een goede discussie is niet erg, maar blijkbaar kan je geen enkel argument opnoemen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 12:09 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ach laat ook maar.
Hup RKC en Excelsior.
Moet ik nog duidelijker zijn door namen van clubs te posten die niks in Europa hebben te zoekenquote:Op vrijdag 21 april 2023 12:10 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Een goede discussie is niet erg, maar blijkbaar kan je geen enkel argument opnoemen.
Jij hebt het liefst een zwakke eredivisie omdat je dan vanuit de polder lekker wzawzdb kan schreeuwen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 12:11 schreef tong80 het volgende:
[..]
Moet ik nog duidelijker zijn door namen van clubs te posten die niks in Europa hebben te zoeken
Maar die clubs hebben ook met de extra plaatsen toch niks in Europa te zoeken? Twente heeft wel degelijk iets te zoeken in Europa. Is een Twente zoveel minder dan Gent of Anderlecht of Lech Poznan?quote:Op vrijdag 21 april 2023 12:11 schreef tong80 het volgende:
[..]
Moet ik nog duidelijker zijn door namen van clubs te posten die niks in Europa hebben te zoeken
Alleen komen de twente, heerenveen's, vitesse's etc. de voorronde nooit door wat ons standaard bakken punten kost. Echt zonde want als competitie eenmaal begonnen is kunnen ze best wel punten pakken maar ze zijn in augustus nooit klaar ervoor. Zeker tegen teams die al lang trainen of scandinavie etc.quote:Op vrijdag 21 april 2023 12:14 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Maar die clubs hebben ook met de extra plaatsen toch niks in Europa te zoeken? Twente heeft wel degelijk iets te zoeken in Europa. Is een Twente zoveel minder dan Gent of Anderlecht of Lech Poznan?
Klopt.quote:Op vrijdag 21 april 2023 12:11 schreef tong80 het volgende:
[..]
door namen van clubs te posten die niks in Europa hebben te zoeken
We hebben het over een eventuele 5de plek, waarbij je 3 directe plekken krijgt. Misschien ben je de jaren 0 vergeten, maar daar hebben Heerenveen en Willem II een keer CL gespeeld met alle gevolgen vandien.quote:Op vrijdag 21 april 2023 12:15 schreef GGMM het volgende:
Door die cofficinten krijgen we een 2e directe CL-plaats
Wat heeft dat met Utrecht of Go Ahead Eagles te maken
Ja, dat is altijd de keerzijde van meer plaatsen. Dan zal er een club gebruik van moeten maken en ook succes in Europa moeten gaan hebben anders raak je dat weer kwijt.quote:Op vrijdag 21 april 2023 12:51 schreef Simmertje het volgende:
[..]
We hebben het over een eventuele 5de plek, waarbij je 3 directe plekken krijgt. Misschien ben je de jaren 0 vergeten, maar daar hebben Heerenveen en Willem II een keer CL gespeeld met alle gevolgen vandien.
Opzich zou een land als Frankrijk dat probleem niet moeten hebben toch? Portugal wel, en dat heeft ze genekt de afgelopen jaren, als je nummer 5 en 6 al niet eens voor de conference league kunnen kwalificeren gaat het hard omlaag. En Nederland gaat dat straks ook krijgen. Zelfs als Twente het op de rails krijgt is dat het 5e team, wat gaat het 6e team doen?quote:Op vrijdag 21 april 2023 13:01 schreef GGMM het volgende:
[..]
Ja, dat is altijd de keerzijde van meer plaatsen. Dan zal er een club gebruik van moeten maken en ook succes in Europa moeten gaan hebben anders raak je dat weer kwijt.
Maar dat probleem heeft elk land.
Hup RKC en Excelsior.
TONGED.quote:Op vrijdag 21 april 2023 12:10 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Een goede discussie is niet erg, maar blijkbaar kan je geen enkel argument opnoemen.
Daarom zou eigenlijk de play-off voor de laatste Europese plek ook gewoon moeten verdwijnen. Het zou zonde zijn om straks RKC in Europa te krijgen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 13:18 schreef _UserName_ het volgende:
Met Ajax, PSV, Feyenoord en AZ heb je al een goede basis. Als je twee clubs van Twente, Heerenveen, Vitesse of Utrecht hebt die een goed Europees seizoen draaien is er niks aan de hand lijkt mij. Het risico op een (eenmalige) hoogvlieger als Sparta nu heb je in elke competitie.
Dus de nr 5 van de ED plaatsing voor Europees voetbal geven? Dan zou je nu Sparta in Europa hebben.quote:Op vrijdag 21 april 2023 13:21 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Daarom zou eigenlijk de play-off voor de laatste Europese plek ook gewoon moeten verdwijnen.
Prima toch. Als ze na 34 wedstrijden op die plek staan, hebben ze daar wat mij betreft het meeste recht op. De play-off vergroot vooral het risico op een laagvlieger in Europa.quote:Op vrijdag 21 april 2023 13:23 schreef _UserName_ het volgende:
[..]
Dus de nr 5 van de ED plaatsing voor Europees voetbal geven? Dan zou je nu Sparta in Europa hebben.
Zo iets kan twee kanten opvallen inderdaad. Anderzijds heeft Twente meer recente Europese ervaring en schat ik hun kansen daardoor beter in. Sparta speelde enkele jaren terug nog in de KKD. Twente ook, maar daar was de oorzaak van bekend. Ik denk dat Sparta het niet zal redden in een play off met Utrecht en Twente.quote:Op vrijdag 21 april 2023 13:27 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Prima toch. Als ze na 34 wedstrijden op die plek staan, hebben ze daar wat mij betreft het meeste recht op. De play-off vergroot vooral het risico op een laagvlieger in Europa.
Wat waren de laatste play off deelnemers van Nederland ? Groningen en Utrecht ?quote:Op vrijdag 21 april 2023 13:27 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Prima toch. Als ze na 34 wedstrijden op die plek staan, hebben ze daar wat mij betreft het meeste recht op. De play-off vergroot vooral het risico op een laagvlieger in Europa.
Lol, ja. Dit is een discussie uit luxe. Maar wel een leukequote:Op vrijdag 21 april 2023 13:40 schreef Simmertje het volgende:
Mja besef even dat we een discussie hebben of het hebben van 3 of 4 CL plekken gunstiger is.
We komen uit een tijd dat de kampioen 100 voorrondes moest spelen![]()
POLONAISE
Ik heb FC Twente en AZ67 nog Europacup finales onterecht zien verliezen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 13:40 schreef Simmertje het volgende:
Mja besef even dat we een discussie hebben of het hebben van 3 of 4 CL plekken gunstiger is.
We komen uit een tijd dat de kampioen 100 voorrondes moest spelen![]()
POLONAISE
Maar ploegen als Twente (of Sparta als die de play-offs hebben) hebben dat vangnet dan weer niet, die beginnen al in de Conference League.quote:Op vrijdag 21 april 2023 13:12 schreef Simmertje het volgende:
Groot verschil met vroegah is wel dat je nu vaak een vangnet hebt met een lager toernooi. Een derde plek in de CL poule en derde plek in EL poule is vaak wel een haalbare kaart voor Eredivisie ploegen.
Afgelopen jaren werden de play-offs wel gewonnen door de club die het hoogste eindigde in de competitie, dacht ik.quote:Op vrijdag 21 april 2023 13:27 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Zo'n Utrecht dat elke keer kansloos werd uitgeschakeld omdat ze "nog in de voorbereiding zitten"....quote:Op vrijdag 21 april 2023 12:25 schreef RipCity het volgende:
[..]
Alleen komen de twente, heerenveen's, vitesse's etc. de voorronde nooit door wat ons standaard bakken punten kost. Echt zonde want als competitie eenmaal begonnen is kunnen ze best wel punten pakken maar ze zijn in augustus nooit klaar ervoor. Zeker tegen teams die al lang trainen of scandinavie etc.
Ja, daarom zijn de play-offs wel beter. Een Heerenveen of NEC zou anders de afgelopen en komende tijd wedstrijdjes voor spek en bonen spelen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 14:17 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Afgelopen jaren werden de play-offs wel gewonnen door de club die het hoogste eindigde in de competitie, dacht ik.
Als je de play-offs afschaft, zit je wel met clubs die na 24/25 eigenlijk al klaar zijn met het seizoen, dat is geen ideale situatie. Nu is die kans een stuk kleiner
En bizar slecht in Nederland. Komt het ons toch duur te staan dat we altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.quote:Op vrijdag 21 april 2023 15:33 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ afbeelding ]
Goede tv-rechtendeal in Zweden.
Ja en dan is het volgens bepaalde mensen geen Moldavi.quote:Op vrijdag 21 april 2023 15:36 schreef TheVoice4ever het volgende:
Sheriff die doen gewoon goede zaken voor Moldavie, eerst paar wedstrijdjes CL, dan europa league in groepsronde ook nog eens overwinteren 3de richting ECL
Nee, die winst van Twente was maar 0.2 punt. We begonnen dit seizoen al voor Frankrijkquote:Op vrijdag 28 juli 2023 10:32 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
Frankrijk voorbij door de winst van Twente.
Akkoord Michel.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 10:37 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Nee, die winst van Twente was maar 0.2 punt. We begonnen dit seizoen al voor Frankrijk
OP ALLE FRONTEN.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 10:32 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
Frankrijk voorbij door de winst van Twente.
Moet je niet willen. Je moet zorgen dat je ploegen hebt die voorronde en groepsfase ECL spelen, daar haal je de punten.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 12:56 schreef Simmertje het volgende:
Dus we strijden dit jaar voor 3x vaste plek CL en 1x voorronde, 2 vaste plek EL, 1x voorronde ECL
Zou wel heel ziek zijn. Die plek zijn we overigens dan ook snel weer kwijt
Maar waarvoor haal je de punten als je toch niet wil stijgen op de coefficientenlijst? Als we aan het eind van het seizoen boven Frankrijk staan gaan we in 2024/25 echt niet ineens terugvallen naar plek 9.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 20:25 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Moet je niet willen. Je moet zorgen dat je ploegen hebt die voorronde en groepsfase ECL spelen, daar haal je de punten.
Schijnbaar werkten ze daar zelf graag aan mee, zodat het geen uitsluiting voor volgend jaar werd en ze daardoor CL mis konden lopen.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 20:33 schreef TLC het volgende:
Juventus is uit de ConLiek gezet, niet dat ze daar in Turijn van wakker liggen trouwens
Verkijk je niet op de bonuspunten voor deelname aan de groepsfase CL (en het behalen van de achtste finale als nummer 2 van de groep) - dat is een groot verschil met de Europa League en de Conference League!quote:Op vrijdag 28 juli 2023 20:25 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Moet je niet willen. Je moet zorgen dat je ploegen hebt die voorronde en groepsfase ECL spelen, daar haal je de punten.
Bron: een of andere mafiatokoquote:Points are awarded as follows:
UEFA Champions League points
2 – All wins from group stage onwards
1 – All draws from group stage onwards
4 – Group stage bonus participation
4 – Round of 16 bonus participation
1 – Each round clubs reach from the round of 16
Points are not awarded for elimination in qualifying, since those clubs move to the UEFA Europa League and may be awarded points for participation in that competition or the UEFA Conference League.
UEFA Europa League points
2 – All wins from group stage onwards (except knockout round play-offs)
1 – All draws from group stage onwards (except knockout round play-offs)
4 – Group winners
2 – Group runners-up
1 – Each round clubs reach from the round of 16
All teams are guaranteed a minimum 3 points in the UEFA Europa League group stage (not added to points actually obtained). Points are not awarded for elimination in qualifying, since those clubs move to the UEFA Europa Conference League and may be awarded points for participation in that competition.
UEFA Europa Conference League points
1 – Awarded to each club eliminated in the first qualifying round
1.5 – Awarded to each club eliminated in the second qualifying round
2 – Awarded to each club eliminated in the third qualifying round
2.5 – Awarded to each club eliminated in the play-offs
2 – All wins from group stage onwards (except knockout round play-offs)
1 – All draws from group stage onwards (except knockout round play-offs)
2 – Group winners
1 – Group runners-up
1 – Each round clubs reach from the semi-finals
All teams are guaranteed a minimum 2.5 points in the UEFA Europa Conference League group stage (not added to points actually obtained).
Maar in de CL is het geld om structureel te verbeteren.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 20:25 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
1e 4 pingels misquote:Op donderdag 3 augustus 2023 23:45 schreef RipCity het volgende:
Bidden dat Celje zo de penalties wint. Dat zou heel veel schelen als eerste portugees er al uit vliegt.
Portugal begrijpt dit gelukkig niet!quote:Op donderdag 3 augustus 2023 23:24 schreef PippenScottie het volgende:
Oog. Naald.
De vierde en vijfde ploegen van ons land die zich kwalificeren voor de Conference League zijn echt cruciaal.
Zat ook te refreshenquote:Op vrijdag 4 augustus 2023 00:01 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Portugal begrijpt dit gelukkig niet!
Ik ben toch niet de enige eikel die dit op livescore zat te volgen?
Over een paar seizoenen wel weer, als wij enkele seizoenen zes clubs sturen en zij maar vijf.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 00:09 schreef Alaphilippe_ het volgende:
Alsof Portugal enige tegenstand was op de ranking.
Die logica mag je me uitleggen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 00:17 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Over een paar seizoenen wel weer, als wij enkele seizoenen zes clubs sturen en zij maar vijf.
Als je meer clubs mag sturen is de kans groter dat het staartje van die clubs het matig tot slecht doen. Daar worden die punten weer door verdeeld als ik het goed hebquote:Op vrijdag 4 augustus 2023 09:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Die logica mag je me uitleggen.
De punten die je haalt worden gedeeld over het aantal teams dat meedoet. Als je een extra team hebt is dat ongunstig, ervan uitgaande dat je zesde team niet veel punten binnenhaaltquote:Op vrijdag 4 augustus 2023 09:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Het is daarentegen weer gunstig voor de competitie in geheel omdat er meer geld binnenkomt met meer clubs en vooral in de lucratievere toernooien. Uitdaging is dan om geen Bayern Munchen of PSG scenario te krijgen waarbij de rest amper kans op de titel heeft.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 09:52 schreef GlennQuagmire het volgende:
[..]
De punten die je haalt worden gedeeld over het aantal teams dat meedoet. Als je een extra team hebt is dat ongunstig, ervan uitgaande dat je zesde team niet veel punten binnenhaalt
quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 09:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Als je meer clubs mag sturen is de kans groter dat het staartje van die clubs het matig tot slecht doen. Daar worden die punten weer door verdeeld als ik het goed heb
Maar het verschil met de nummer 6 (en 7-9) is 1 vaste CL-plek extra, dus dat is al 4 bonuspunten die we krijgen voor dat 6de team. Dat de rest 1 plaats opschuift en wij over de range iets slechtere teams op de plekken hebben t.o.v. 5 teams is minder waard dan die 4 bonuspunten die we nu standaard krijgen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 09:52 schreef GlennQuagmire het volgende:
[..]
De punten die je haalt worden gedeeld over het aantal teams dat meedoet. Als je een extra team hebt is dat ongunstig, ervan uitgaande dat je zesde team niet veel punten binnenhaalt
Buiten Ajax, PSV en Feyenoord maken er sowieso weinig clubs kans op de titel, daar gaat het CL geld weinig aan veranderen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 09:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het is daarentegen weer gunstig voor de competitie in geheel omdat er meer geld binnenkomt met meer clubs en vooral in de lucratievere toernooien. Uitdaging is dan om geen Bayern Munchen of PSG scenario te krijgen waarbij de rest amper kans op de titel heeft.
Het idee is dat de top 3-4 weer spelers ophaalt uit de middenmoot en het geld zo doorsijpelt. Helaas gebeurt dat niet meer omdat die spelers snel in het buitenland terecht komen en dan vaak de bank warm houden.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 10:01 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Buiten Ajax, PSV en Feyenoord maken er sowieso weinig clubs kans op de titel, daar gaat het CL geld weinig aan veranderen.
En die middenmoot wordt steeds kwaliteitsarmer ook.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 10:11 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het idee is dat de top 3-4 weer spelers ophaalt uit de middenmoot en het geld zo doorsijpelt. Helaas gebeurt dat niet meer omdat die spelers snel in het buitenland terecht komen en dan vaak de bank warm houden.
De subtop heeft ook meer geld te besteden dan he door de vaste EL plekken. Daarnaast zal het voor de middenmoot ook makkelijker worden om spelers naar de Eredivisie te halen aangezien de competitie meer aanzien heeft.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 10:11 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het idee is dat de top 3-4 weer spelers ophaalt uit de middenmoot en het geld zo doorsijpelt. Helaas gebeurt dat niet meer omdat die spelers snel in het buitenland terecht komen en dan vaak de bank warm houden.
Denk dat je berhaupt moet stoppen met play-offs als je 7 vaste plekken hebt.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 10:16 schreef Simmertje het volgende:
Ben overigens benieuwd mocht dit scenario realiteit worden of de KNVB gaat overwegen om de play-offs aan te passen. Lijkt mij niet in het belang van de Eredivisie om plek 4 (dus voorronde CL) als prijs te gebruiken voor de play-offs, zelfs plek 5 (groepsfase EL) zou ik daarvoor niet gebruiken. Lekker plek 6 t/m 9 laten spelen voor voorronde ECL.
Nah, ik vind de play-offs an sich wel een goed idee. Anders speelt 50% van de competitie een paar weken voor het einde nergens meer voor, krijg je alleen maar competitievervalsing van. Dus die voorronde conference league is daar een prima prijs voor (soort van Intertoto gevoel).quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 10:27 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Denk dat je berhaupt moet stoppen met play-offs als je 7 vaste plekken hebt.
Vijfde/zesde worden in de eindstand en dat uiteindelijk de nummer 8/9 Europa ingaat door toevallig net door pech twee potjes na 34 wedstrijden uit vorm te zijn vind ik eerder op competitievervalsing lijken, maar goed.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 10:33 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Nah, ik vind de play-offs an sich wel een goed idee. Anders speelt 50% van de competitie een paar weken voor het einde nergens meer voor, krijg je alleen maar competitievervalsing van.
Belgi is twee landen toch ?quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 15:11 schreef hhh38 het volgende:
[ twitter ]
Hoe kan dit? Is er geen regel die dit voorkomt?
Oef. Genoeg ploegen die je wil ontlopen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 15:42 schreef RipCity het volgende:
[ twitter ]
Oh twente vliegt er ook wel uit. Hopen op Mietjesland.
Eerste vier wil je inderdaad sowieso niet loten. Maar een Midtjylland, Partizan, Maccabi, Plzen etc. ben je niet geheel kansloos.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 15:42 schreef RipCity het volgende:
[ twitter ]
Oh twente vliegt er ook wel uit. Hopen op Mietjesland.
Denk dat Twente alleen kans maakt tegen Midgetland, Plzen, Maccabi Tel Aviv of eventueel Dnipro.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 16:50 schreef manny het volgende:
[..]
Oef. Genoeg ploegen die je wil ontlopen.
Wij delen momenteel het aantal behaalde punten door vijf en zij door zes, een Nederlandse overwinning in een hoofdtoernooi is daardoor 0.4 punt waard en een Portugese 0.33 punt. Vanaf volgend seizoen geldt dit andersom.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 09:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik denk juist dat Twente alleen een probleem heeft bij de eerste 4 en Fener. Bij de rest is het 50/50 of zelfs bovenliggend.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 16:56 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Denk dat Twente alleen kans maakt tegen Midgetland, Plzen, Maccabi Tel Aviv of eventueel Dnipro.
Bij de rest van de ploegen kan je het vergeten. Dus hopen op een gunstige loting.
En aan de andere kant van de medaille. Liechtenstein waarbij de enige profclub eens doorstroomt naar een eindtoernooi en daar slechts 2x gelijkspeelt. En dus eindigt Liechtenstein boven landen als Denemarken, Oostenrijk, Servi en Noorwegenquote:Op vrijdag 4 augustus 2023 20:12 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Wij delen momenteel het aantal behaalde punten door vijf en zij door zes, een Nederlandse overwinning in een hoofdtoernooi is daardoor 0.4 punt waard en een Portugese 0.33 punt. Vanaf volgend seizoen geldt dit andersom.
Zo kom je ook nooit verder, aangezien de clubcoefficient niet of nauwelijks omhoog gaat. Het enige wat helpt is in een hoger toernooi instromen zodat je een herkansing krijgt en gebruik kan maken van de hogere coefficient van je tegenstander voor de loting erna.quote:Op maandag 7 augustus 2023 14:48 schreef Mexicanobakker het volgende:
Twente weer de lul, dat blijft toch jammer.
Je moet dan echt een keer het geluk hebben dat je een wat mindere tegenstander (of versie van deze tegenstander) lootquote:Op maandag 7 augustus 2023 14:59 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Zo kom je ook nooit verder, aangezien de clubcoefficient niet of nauwelijks omhoog gaat. Het enige wat helpt is in een hoger toernooi instromen zodat je een herkansing krijgt en gebruik kan maken van de hogere coefficient van je tegenstander voor de loting erna.
Of ze moeten gewoon stunten tegen Fenerbahce
Hebben ook geen mazzel met de loting elke keer. Had je pakweg Maccabi tel Aviv geloot dan was er zeker een kans. Vorig jaar echt de slechtst mogelijke tegenstander geloot.quote:Op maandag 7 augustus 2023 14:59 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Zo kom je ook nooit verder, aangezien de clubcoefficient niet of nauwelijks omhoog gaat. Het enige wat helpt is in een hoger toernooi instromen zodat je een herkansing krijgt en gebruik kan maken van de hogere coefficient van je tegenstander voor de loting erna.
Of ze moeten gewoon stunten tegen Fenerbahce
Hoezo? Die hadden veel beter kunnen loten dan n Portugese ploeg. Speelden ze vorig jaar trouwens niet ook tegen Arouca?quote:
Gil Vicentequote:Op maandag 7 augustus 2023 15:12 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Hoezo? Die hadden veel beter kunnen loten dan n Portugese ploeg. Speelden ze vorig jaar trouwens niet ook tegen Arouca?
Heracles speelde daar een keer tegen.quote:Op maandag 7 augustus 2023 15:12 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Hoezo? Die hadden veel beter kunnen loten dan n Portugese ploeg. Speelden ze vorig jaar trouwens niet ook tegen Arouca?
Turkse clubs zijn toch ook altijd bagger?quote:Op maandag 7 augustus 2023 15:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
Twente is wel klaar ja. Fenerbahce is veel en veel te goed, zeker met gebrek aan scorend vermogen van Twente.
Ja dat zijn geen hoogvliegers maar volgens mij hebben ze nu wel een goed aanval staan. Verdediging zou ik niet weten. Szymanski, Dzeko, Tadic, Batshuayi. Dat is al tien keer beter dan wat er loopt bij Twente.quote:Op maandag 7 augustus 2023 15:15 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Turkse clubs zijn toch ook altijd bagger?
Het Twente van vorig jaar had misschien nog wel een kans gehad, maar nu acht ik ze echt kansloos.quote:Op maandag 7 augustus 2023 15:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ja dat zijn geen hoogvliegers maar volgens mij hebben ze nu wel een goed aanval staan. Verdediging zou ik niet weten. Szymanski, Dzeko, Tadic, Batshuayi. Dat is al tien keer beter dan wat er loopt bij Twente.
Dat ventje van NEC schijnt het daar ook wel goed te doen als wingback. Kadioglu.quote:Op maandag 7 augustus 2023 15:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ja dat zijn geen hoogvliegers maar volgens mij hebben ze nu wel een goed aanval staan. Verdediging zou ik niet weten. Szymanski, Dzeko, Tadic, Batshuayi. Dat is al tien keer beter dan wat er loopt bij Twente.
Alleen de bus kwam er nietquote:Op maandag 7 augustus 2023 15:14 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Heracles speelde daar een keer tegen.
Blijft 1 van de meest hilarische liveblogs die ik ooit heb gelezen: Supportersbus Heracles vast op berg in Portugalquote:
Kapoet?quote:Op maandag 7 augustus 2023 18:18 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Szymanski gaat FC Twente slopen.
Maar de kans dat je de groep haalt, waarin je 4 punten krijgt, is zeker.quote:Op vrijdag 14 april 2023 13:50 schreef Marcoss het volgende:
[..]
En je speelt minder voorrondes zodat je die overwinning (die al minder waard is) in de groepsfase moet behalen
AZ en Twente lijkt mij ook wel, anders zeer triest.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 21:02 schreef Wertha het volgende:
[..]
De eerste kunnen we alvast opschrijven.
Ja, die mogen echt geen enkel punt laten liggen tegen die twee ploegen.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 22:10 schreef Simmertje het volgende:
[..]
AZ en Twente lijkt mij ook wel, anders zeer triest.
Dan wint Marseille minimaal 4 potjes in EL groepsfase.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:03 schreef Simmertje het volgende:
Deze week weer 3x winst? Denk dat PSV een gelijkspelletje wordt, verwacht wel een winst van AZ en Twente.
Zou daarnaast fijn zijn als vanavond Marseille eruit vliegt.
Zullen in de CL vast ook nog 1 of 2 potjes winnen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:17 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dan wint Marseille minimaal 4 potjes in EL groepsfase.
Laatste CL campagnes waren niet bepaald een succes.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:29 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Zullen in de CL vast ook nog 1 of 2 potjes winnen.
Het immer wisselvallige Marseille is een enigma.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:17 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dan wint Marseille minimaal 4 potjes in EL groepsfase.
Ongunstig natuurlijk. Die gaan eerst el in en daarna nog wel conference league ook al hebben ze er geen zin in. Nederland pakt ook niet voor niets zoveel punten afgelopen jaren daardoor. dit jaar gaat hele matige score worden met psv en fey in cl (misschien 2x winst Max) en Ajax in matige vorm en Twente waarsch. Eruit. Hopen op gunstige groepsloting voor az.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 00:08 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Denk dat we alleen niet kunnen zeggen of het gunstig of ongunstig is.
Feyenoord moet wel nog vorm krijgen natuurlijk, maar de kans op een gunstige loting is best groot. Die kunnen best 2e of 3e worden en dan heb je gewoon aardig wat punten aan het eind van de rit.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 00:17 schreef RipCity het volgende:
[..]
Ongunstig natuurlijk. Die gaan eerst el in en daarna nog wel conference league ook al hebben ze er geen zin in. Nederland pakt ook niet voor niets zoveel punten afgelopen jaren daardoor. dit jaar gaat hele matige score worden met psv en fey in cl (misschien 2x winst Max) en Ajax in matige vorm en Twente waarsch. Eruit. Hopen op gunstige groepsloting voor az.
Niet geheel mee eens.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 00:17 schreef RipCity het volgende:
[..]
Ongunstig natuurlijk. Die gaan eerst el in en daarna nog wel conference league ook al hebben ze er geen zin in. Nederland pakt ook niet voor niets zoveel punten afgelopen jaren daardoor. dit jaar gaat hele matige score worden met psv en fey in cl (misschien 2x winst Max) en Ajax in matige vorm en Twente waarsch. Eruit. Hopen op gunstige groepsloting voor az.
Ok, dankje.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 09:39 schreef TheVoice4ever het volgende:
of Feyenoord moet Newcastle uit pot 4 loten dan is het een ander verhaal want die saudi's wil je ook niet treffen lijkt medie zitten alleen maar in pot 4 omdat ze weinig europese ranking punten hebben
en ik zie het zwaar in voor Feyenoord sowieso, gebaseerd op prestaties in de JC Schaal en afgelopen zondag tegen Fortuna, zulke kansen moet je helemaal al niet missen in de CL anders ga je eraan met monsterscores en zeker met flut Bijlow en flutreserveaanvoerder Geertruida, zou het nou echt zijn omdat Trauner niet speelt dat die uit vorm zijn
Niet jinxenquote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:55 schreef Immerdebestebob het volgende:
Portugal heeft een groot probleem met Arouca.
Ik hou jou verantwoordelijk als Feyenoord gaat chokenquote:Op woensdag 16 augustus 2023 11:59 schreef De_Kraam het volgende:
Arend Martijn Slot gaat gewoon die cup met de grote oren pakken jongons, we gaan Frankrijk voorbij OP ALLE FRONTEN.
Daar was dan ook niemand mee bezig.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:15 schreef capuchon_jongen het volgende:
Van Belgi hoeven jullie niet te vrezen dit seizoen.
Thanks. Ook handig voor in de OP @Erasmusquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:18 schreef PippenScottie het volgende:
https://kassiesa.net/uefa/data/method5/crank2024.html
Heb de linkjes aangepast!quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:53 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Thanks. Ook handig voor in de OP @:erasmus
Vader van Pascal Jansen is overleden deze week.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 22:49 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Ik wacht nog even op AZ
"Grappig" feitje. Bekende drummer.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 22:51 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Vader van Pascal Jansen is overleden deze week.
Toetsenist.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 09:06 schreef tong80 het volgende:
[..]
"Grappig" feitje. Bekende drummer.
Klopt. Foutje.quote:
Vanavond AZ falen en het wordt heel het seizoen coefficenten-ellendequote:Op donderdag 31 augustus 2023 09:38 schreef TheVoice4ever het volgende:
Nederland is de nummer 1 voetballand van europa, dat was al algemeen bekend
eredivisie is ook de zwaarste competitie van europa, feiten
Deze betreffende user is een en al ellende.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 10:15 schreef RipCity het volgende:
[..]
Vanavond AZ falen en het wordt heel het seizoen coefficenten-ellende
Neem aan dat je @TheVoice4ever bedoelt.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 10:16 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Deze betreffende user is een en al ellende.
Natuurlijkquote:Op donderdag 31 augustus 2023 10:16 schreef RipCity het volgende:
[..]
Neem aan dat je @:thevoice4ever bedoelt.
https://www.record.pt/fut(...)o-no-ranking-da-uefa Deepl vertalingquote:Pedro Proena betreurt de "onrechtvaardigheid" van het "ongeschikte scoresysteem" in de UEFA-ranking
Voorzitter van Liga Portugal vroeg ook aandacht voor "de contextuele kosten die inherent zijn aan voetbalactiviteiten".
Pedro Proena, voorzitter van Liga Portugal, gaf zaterdag een verklaring uit waarin hij benadrukte dat Portugal voor het derde achtereenvolgende seizoen drie clubs zal hebben in de groepsfase van de Champions League, iets wat voor het eerst gebeurt.
Desondanks, en ondanks het feit dat hij erop wees dat "Portugese clubs echte wonderen verrichten", betreurde Proena dat het feit dat "middelgrote teams niet zo competitief kunnen zijn op internationaal niveau uiteindelijk alle anderen schaadt", omdat Portugal een plaats verloor op de UEFA ranglijst, in dit geval aan de Nederlandse competitie. De voorzitter van Liga Portugal ging verder en sprak zelfs over de onrechtvaardigheid van wat hij een "ongeschikt scoresysteem" noemde.
"We kunnen niet onze schouders ophalen over een onsamenhangend scoresysteem, waardoor een land dat 75 procent van zijn punten haalt in de Champions League een positie in de UEFA Ranking verliest aan een ander land dat 85 procent van zijn punten heeft gehaald in de Europa League en Conference League - alsof alle competities evenveel waard zouden zijn... En we kunnen vooral niet in stilte blijven toekijken bij al deze onrechtvaardigheden!" zei hij.
Proena vroeg ook aandacht voor "de contextuele kosten die inherent zijn aan voetbalactiviteiten". "We moeten daarom dringend de kwestie van de contextuele kosten die inherent zijn aan voetbalactiviteiten weer op tafel leggen. Het is onvermijdelijk. We kunnen niet voor altijd een gemarginaliseerde sector blijven in vergelijking met andere sectoren, die veel minder gewicht in de economie hebben! We kunnen niet langer de clubs zijn die de grootste belastingdruk dragen (btw, inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting...) in vergelijking met de clubs waarmee we op internationaal niveau moeten concurreren!", riep hij op.
Lees de volledige verklaring:
"Voor het eerst in de geschiedenis heeft Portugal drie clubs in de Champions League groepsfase voor het derde opeenvolgende seizoen! In een tijd waarin zoveel wordt gezegd over de competitiviteit van het Portugese voetbal, is dit een feit dat moet worden benadrukt. Omdat het echt van superlatief belang is. Want als we een serieuze en eerlijke analyse willen maken, kunnen we niet wijzen op de gebreken als het fout gaat zonder de deugden te benadrukken als het goed gaat.
En de afgelopen seizoenen zijn goed verlopen wat betreft Champions League-optredens.
Dit is vooral te danken aan de clubs, die erin geslaagd zijn om manieren te vinden om op gelijke voet te concurreren - zoals we de afgelopen seizoenen hebben gezien - met de grootste Europese clubs.
Het is ook te danken aan de eensgezindheid van het professionele voetbal rond de Portugese competitie, waardoor we bijvoorbeeld reglementaire voorwaarden voor de lotingen konden goedkeuren die precies bedoeld zijn om Portugese teams te beschermen die in Europese competities spelen. Of het uitstellen van de wedstrijd Moreirense-SC Braga uit de 3e ronde, zodat SC Braga zich beter kan voorbereiden op de tweede leg van de play-off van de groepsfase van de Champions League. Dit zijn allemaal maatregelen die, hoewel misschien niet doorslaggevend, bijdragen aan de beslissing...
Ja, Portugese clubs verrichten wonderen.
Maar als we een echt serieuze en eerlijke analyse willen maken, moeten we (ALLEN van ons) erkennen dat niet alles perfect is. Want dat is het niet. We kunnen bijvoorbeeld niet verhullen dat onze ploegen in de middenmoot niet zo competitief zijn op internationaal niveau, wat - het kan niet genoeg benadrukt worden - uiteindelijk alle andere ploegen schaadt, zoals we afgelopen seizoen helaas beseften met het verlies van een plaats in de UEFA Ranking.
We twijfelen er niet aan dat de centralisatie van audiovisuele rechten zal helpen om de concurrentiepositie van het Portugese voetbal te verbeteren, zowel nationaal als internationaal. Als geheel. Clubs - alle clubs - zijn zich hiervan bewust en werken samen om dit proces (dat laat komt!) tegen 2028 te realiseren. Het is niet alleen noodzakelijk, het is onomkeerbaar. Niemand zal erop achteruitgaan - dat is ieders garantie. En het Portugese voetbal zal er ongetwijfeld op vooruitgaan. Dat is tenslotte wat we allemaal willen.
Maar hoe belangrijk de centralisatie van audiovisuele rechten ook wordt, we kunnen dit proces niet zien als het enige wondermiddel om de internationale concurrentiepositie van onze clubs te verbeteren. We moeten het breder bekijken. Iedereen moet zich bewust worden van de enorme ongelijkheden die onze teams zo vaak op briljante wijze verbergen wanneer ze het opnemen tegen internationale tegenstanders. Tegenstanders die betere voorwaarden krijgen om talent te behouden en aan te werven (vaak ons talent, dat we moeilijk kunnen behouden...), om sterkere teams te vormen, om in wezen competitiever te zijn.
We moeten dus dringend de kwestie van de contextuele kosten die inherent zijn aan voetbal opnieuw op tafel leggen. Het is onvermijdelijk.
We kunnen niet langer een gemarginaliseerde sector zijn in vergelijking met anderen, die veel minder gewicht hebben in de economie!
We kunnen niet eeuwig de clubs blijven met de hoogste belastingdruk (BTW, IRS, IRC...) in vergelijking met de clubs waarmee we op internationaal niveau moeten concurreren!
We kunnen niet eeuwig de clubs blijven met de grootste begrotingslast om te garanderen dat aan de verzekeringsverplichtingen wordt voldaan!
We kunnen niet blijven toestaan dat onze clubs internationaal competitief zijn zonder dezelfde voorwaarden te krijgen als de clubs waarmee ze moeten concurreren!
We kunnen niet onze schouders ophalen over een ongeschikt puntensysteem waardoor een land dat 75 procent van zijn punten behaalt in de Champions League een positie in de UEFA Ranking verliest aan een ander land dat 85 procent van zijn punten heeft behaald in de Europa League en Conference League - alsof alle competities evenveel waard zouden kunnen zijn...
En bovenal kunnen we niet in stilte blijven toekijken bij al deze onrechtvaardigheden!
Het wordt tijd dat we allemaal samenkomen en iets doen voor het voetbal. Want praten over en wijzen op de problemen is niet genoeg. Er is actie nodig om ze op te lossen.
Liga Portugal zal haar steentje blijven bijdragen. En het zal een beroep doen op iedereen met verantwoordelijkheid om ons te helpen in een streven dat gemeenschappelijk moet zijn.
Met ernst. Met ambitie. Met inzet. Voor een sterker Portugees voetbal."
Nog bedankt voor de penalty Pedro!quote:Op zondag 3 september 2023 21:15 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
https://www.record.pt/fut(...)o-no-ranking-da-uefa Deepl vertaling
mad
Hahaha, MAD.quote:Op zondag 3 september 2023 21:15 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
https://www.record.pt/fut(...)o-no-ranking-da-uefa Deepl vertaling
mad
Oneens, bij het clubcofficient valt hier wat voor te zeggen, maar bij het landencofficient zou dit het praktisch onmogelijk maken dat hogere landen nog kunnen afzakken als het meerendeel van de punten in de CL gehaald kan worden.quote:Op zondag 3 september 2023 22:05 schreef Dale__Cooper het volgende:
Wel terecht dat er geklaagd wordt over dat er los van de bonuspunten net zoveel punten te verdienen zijn in elke competitie.
Jij snapt hoe het zit.quote:Op zondag 3 september 2023 23:09 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Oneens, bij het clubcofficient valt hier wat voor te zeggen, maar bij het landencofficient zou dit het praktisch onmogelijk maken dat hogere landen nog kunnen afzakken als het meerendeel van de punten in de CL gehaald kan worden.
Juist dit systeem werkt. Als je in de lagere competities veel punten haalt stijg je, maar als je op een hogere plek niet voldoende presteert, zak je weer. Portugal heeft gewoon maar vier Europese ploegen die presteren, maar stuurt ook twee ploegen die zelfs in de voorronde Conference League niks kunnen. Dan hebben ze wellicht een plek te veel. De consequentie is nu weer dat een Braga of Lissabon Conference gaat spelen in plaats van een AZ, en dan kunnen zij weer punten scoren terwijl de Nederlandse clubs het op een hoger podium moeten laten zien. Niks vreemds aan.
Ik denk dat de golfbewegingen met dit systeem sterker zullen zijn dan met het oude systeem. Nederland zal over een paar jaar weer wegzakken. Als je de puntverdeling wat zou aanpassen zou je een stabieler beeld krijgen. Maar goed, dat hoeft niet perse beter of slechter te zijn. Mijn voorkeur zou dan zijn om minder met bonuspunten te werken, maar punten in de CL en in mindere mate EL meer te waarderen.quote:Op zondag 3 september 2023 23:09 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Oneens, bij het clubcofficient valt hier wat voor te zeggen, maar bij het landencofficient zou dit het praktisch onmogelijk maken dat hogere landen nog kunnen afzakken als het meerendeel van de punten in de CL gehaald kan worden.
Juist dit systeem werkt. Als je in de lagere competities veel punten haalt stijg je, maar als je op een hogere plek niet voldoende presteert, zak je weer. Portugal heeft gewoon maar vier Europese ploegen die presteren, maar stuurt ook twee ploegen die zelfs in de voorronde Conference League niks kunnen. Dan hebben ze wellicht een plek te veel. De consequentie is nu weer dat een Braga of Lissabon Conference gaat spelen in plaats van een AZ, en dan kunnen zij weer punten scoren terwijl de Nederlandse clubs het op een hoger podium moeten laten zien. Niks vreemds aan.
Nederland hoeft niet per definitie weg te zakken. Wellicht gaan de zeven (!) plekken er voor zorgen dat Feyenoord, Ajax en PSV maar ook AZ en Twente meer financile stappen kunnen maken zodat die positie behouden kan worden omdat CL of EL vrijwel gegarandeerd is. De golfbewegingen daaronder zullen altijd enigszins sterk blijven, dat zag je eerder met Schotland en Servi en nu met Turkije, maar dat is niet per definitie een slecht iets, ik vind het juist wel leuk hoe een goed seizoen zo belonend kan werken.quote:Op zondag 3 september 2023 23:20 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Ik denk dat de golfbewegingen met dit systeem sterker zullen zijn dan met het oude systeem. Nederland zal over een paar jaar weer wegzakken. Als je de puntverdeling wat zou aanpassen zou je een stabieler beeld krijgen. Maar goed, dat hoeft niet perse beter of slechter te zijn. Mijn voorkeur zou dan zijn om minder met bonuspunten te werken, maar punten in de CL en in mindere mate EL meer te waarderen.
Dit idd, het is een score van de gehele competitie, niet van de top 2. Het is niet zo dat Portugal geen kans heeft die punten te scoren en het is ook niet zo dat die 2 laagst geplaatste teams zich moeten kwalificeren tegen Real Madrid of Manchester United. Ze halen het niet tov 'gelijke' teams uit andere competities. Dan moet je niet gaan klagen dat het oneerlijk is, de diepte van je competitie is gewoon ruk en dus terecht een lagere score.quote:Op zondag 3 september 2023 23:09 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Precies, in de afgelopen twee seizoenen heeft de nr5 van Nederland respectievelijk de finale en de halve finale van de ECL gehaald. Je zou op die manier kunnen beredeneren dat de nr4 of 5 wellicht op een hoger niveau zouden moeten instromen.quote:Op maandag 4 september 2023 00:45 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dit idd, het is een score van de gehele competitie, niet van de top 2. Het is niet zo dat Portugal geen kans heeft die punten te scoren en het is ook niet zo dat die 2 laagst geplaatste teams zich moeten kwalificeren tegen Real Madrid of Manchester United. Ze halen het niet tov 'gelijke' teams uit andere competities. Dan moet je niet gaan klagen dat het oneerlijk is, de diepte van je competitie is gewoon ruk en dus terecht een lagere score.
Ja, waarom heb je meer plaatsen nodig als degene die deze plaatsen krijgen ruk presteren? Prima systeem.quote:Op maandag 4 september 2023 00:45 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dit idd, het is een score van de gehele competitie, niet van de top 2. Het is niet zo dat Portugal geen kans heeft die punten te scoren en het is ook niet zo dat die 2 laagst geplaatste teams zich moeten kwalificeren tegen Real Madrid of Manchester United. Ze halen het niet tov 'gelijke' teams uit andere competities. Dan moet je niet gaan klagen dat het oneerlijk is, de diepte van je competitie is gewoon ruk en dus terecht een lagere score.
Ze willen vooral meer CL-plaatsen.quote:Op maandag 4 september 2023 02:43 schreef Paganitzu het volgende:
[..]
Ja, waarom heb je meer plaatsen nodig als degene die deze plaatsen krijgen ruk presteren? Prima systeem.
Warm bad.quote:Op zondag 3 september 2023 23:38 schreef KingRoland het volgende:
Dit is wel mijn favoriete topic waar wij allemaal juichen voor alle Nederlandse clubs.
Feyenoord en AZ zullen wel de volle punten wel pakken, PSV heeft de pech dat ze meteen tegen Arsenal moeten, die gaan er vol voor zo'n 1e wedstrijd, Ajax zie ik somber in maar wie weet valt het mee.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:49 schreef Simmertje het volgende:
We mogen weer deze week![]()
Gezien de wedstrijden moet het minimale toch wel 2 overwinningen zijn. Al hoop ik stiekem op meer met een eventuele verrassing van PSV. Vrees het meest voor mijn eigen club tegen Marseille, gezien de strijd met Frankrijk wel een heel belangrijke.
Heb Arsenal gezien de afgelopen weken, ben daar nog niet echt van onder de indruk. Als PSV zijn topvorm behaald dan zit een stunt erin (lees: gelijkspel).quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:55 schreef Tarado het volgende:
[..]
Feyenoord en AZ zullen wel de volle punten wel pakken, PSV heeft de pech dat ze meteen tegen Arsenal moeten, die gaan er vol voor zo'n 1e wedstrijd, Ajax zie ik somber in maar wie weet valt het mee.
Wel een leuke wedstrijd om te kijken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:58 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Heb Arsenal gezien de afgelopen weken, ben daar nog niet echt van onder de indruk. Als PSV zijn topvorm behaald dan zit een stunt erin (lees: gelijkspel).
@onlogisch en @GGMM hopen dat je het niet verkeert hebtquote:Op dinsdag 19 september 2023 12:41 schreef Simmertje het volgende:
Overigens verkeerd Marseille momenteel ook in een crisis. Dus wie weet dat er wat mogelijk is donderdag.
Moeten we op knipoogjes letten?quote:Op woensdag 20 september 2023 09:35 schreef damsco het volgende:
Geen zorgen, het directeurtje van ons aller Ajax heeft vast wel wat duistere dealtjes met wat spelers van OM.
Je hebt opeens een langharige blonde Kroaat in je team, dus zeg het maar.quote:Op woensdag 20 september 2023 20:54 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Moeten we op knipoogjes letten?
Dat Benfica van Salzburg verloor is een mooi geschenk ja.quote:Op woensdag 20 september 2023 23:23 schreef tjoptjop het volgende:
Denk niet dat iemand punten van PSV had verwacht vandaag. Maar Lens een gelijkspel en beide Portugese ploegen ook verloren, kan slechter dus
Die hebben ook heel erg goed ingekocht.quote:Op donderdag 21 september 2023 09:38 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Hou ook vooral Turkije in de gaten die hun punten door vier mogen delen terwijl Fener en Besiktas Conference spelen. Zijn nu nog geen concurrent maar wellicht komende seizoenen wel.
Dat valt wel mee, het is nog altijd voornamelijk geld stuk slaan op oudere spelers, maar omdat ze seizoenen lang belachelijk hebben gepresteerd stond Turkije 20e in de cofficientenlijst, waardoor ze in hun kleine Renaissance nu enorm kunnen profiteren.quote:Op donderdag 21 september 2023 12:48 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Die hebben ook heel erg goed ingekocht.
De Turken zijn wel aan het schroeien iddquote:Op donderdag 21 september 2023 09:38 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Hou ook vooral Turkije in de gaten die hun punten door vier mogen delen terwijl Fener en Besiktas Conference spelen. Zijn nu nog geen concurrent maar wellicht komende seizoenen wel.
Vooral Fener met hun aanvallende middenvelder.quote:Op donderdag 21 september 2023 12:48 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Die hebben ook heel erg goed ingekocht.
Zou rekening houden met 0 voor NL. 3 winst voor FR.quote:Op donderdag 21 september 2023 23:33 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Volgende keer:
Atletico - Feyenoord
PSV - Sevilla
AEK Athene - Ajax
AZ - Legia
Newcastle - PSG
Lens - Arsenal
Villareal - Rennes
Marseille - Brighton
Klaksvik - Lille
Toulouse - LASK
Frankrijk heeft nog zes winstpotjes op ons in te halen en hebben dus meer ploegen, maar zoals bekend tellen onze behaalde punten door de gunstige deler zwaarder mee.
oh god deze onzin weer.quote:Op vrijdag 22 september 2023 08:59 schreef Simmertje het volgende:
Gisteren heeft wel aangetoond dat je een 5de plek eigenlijk helemaal niet wilt als Nederland.
Bijzonder. Zowel Ajax, PSV als AZ kunnen gewoon resultaat halen tegen deze ploegen.quote:Op donderdag 21 september 2023 23:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zou rekening houden met 0 voor NL. 3 winst voor FR.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |