abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208757261
quote:
Geen ‘goedemorgen jongens en meisjes’ meer in de klas volgens nieuwe taalgids
Een ‘inclusieve’ taalgids moet een einde maken aan het gebruik van ongewenste termen over het onderwijs, zoals ‘witte en zwarte scholen’, en aan onderscheidend taalgebruik in de klas, denk aan ‘jongens en meisjes’.

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) komt woensdag met een lijst van taaltips die meer passen bij deze tijd, doordat ze kansengelijkheid bevorderen of zich niet meer richten op gender.

Zo is het niet langer de bedoeling dat de woorden ‘achterstandsleerling’ of ‘achterstandsscholen’ worden gebruikt. Die staan voor segregatie en kansenongelijkheid. Ook het ‘gehandicapte kind’ in de klas kan echt niet meer; het LAKS gebruikt liever ‘leerling met een beperking’. Verder moeten we af van het woord ‘zittenblijven', deze club kiest voor ‘doubleren’, en bestaat de schoolsoort mavo allang niet meer. Onderscheid maken tussen ‘lager en hoger onderwijs’ is eveneens uit den boze.

Binnen het klaslokaal richt het advies zich vooral op het wegwerken van genderverschillen. Het LAKS stelt bijvoorbeeld voor aan docenten om ‘goedemorgen leerlingen’ of 'goedemorgen allemaal’ te zeggen, en niet ‘goedemorgen jongens en meisjes’. Daarnaast praten zij liever over ‘die/diegene’, in plaats van ‘hij/zij’. Ook luidt de suggestie aan de leraar: als je opdrachten in groepjes maakt, verdeel de klas dan niet aan de hand van gender.

‘Brandweerkracht’

Verder kunnen scholen werken aan een genderneutrale aanduiding op de schoolpas en in de schooladministratie, zoals vermelding van een X in plaats van M (mannelijk) en V (vrouwelijk). Sowieso vraagt de scholierenorganisatie zich af of het überhaupt nodig is om het geslacht van een leerling te registreren. En bij beroepsbenamingen gebruikt het LAKS bij voorkeur genderinclusieve termen. ,,Zo spreken we liever van brandweerkracht dan van brandweerman”, staat in de gids.

Dan volgt er nog een opmerkelijk pleidooi om af te stappen van het keurmerk ‘excellente school', aangezien dit vooralsnog kabinetsbeleid is. Het LAKS stelt echter dat ‘hierdoor andere scholen in de ogen van bepaalde mensen minder goed worden’. Onlangs werd in de Tweede Kamer ook een motie van D66 aangenomen die vraagt om afschaffing van het predicaat. Het kabinet zal daar binnenkort op reageren.

Met deze taalgids wil het Landelijk Aktie Komitee Scholieren naar eigen zeggen ‘bijdragen aan een inclusiever schoolklimaat waarin iedere leerling gelijk is’.

'Geen lijst met verboden woorden‘

De taalgids van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren is geen lijst met verboden woorden, maar een opsomming van tips voor meer inclusief taalgebruik binnen het onderwijs en de maatschappij. Dat zegt LAKS-bestuurslid Cylus Kawesi (18) in een toelichting.

,,Taal wordt gebruikt om betekenis te geven aan onze denkwereld, dus woorden hebben gevolgen”, benadrukt Kawesi. ,,Ze kunnen een negatief effect hebben op ons wereldbeeld en zorgen dat we mensen buitensluiten. We moeten ons bewust zijn van de vooroordelen die dit in de maatschappij kan oproepen.”

Het onderwijs is een sector waarin, vooral op het gebied van gender, al veel meer inclusief taalgebruik plaatsvindt. Deze gids is volgens het LAKS-bestuurslid toch nog nodig. ,,Kansenongelijkheid bestaat nog steeds en willen we met dit initiatief terugdringen. Ik denk ook dat het vraagstuk nog lang niet op alle scholen goed geregeld is, anders hoefden we het onderwerp niet te behandelen. Maar op meerdere plekken vindt al een maatschappelijke discussie plaats, gelukkig maar.

Kawesi is niet bang dat het LAKS het stempel woke zal krijgen door dit initiatief, dat in samenwerking met verschillende organisaties heeft geleid tot deze taalgids. ,,Dat vinden wij helemaal niks negatiefs, zeker als we taalgebruik kunnen verbeteren. Tegenstand, daar moeten we als samenleving nou eenmaal doorheen bij veranderingen. Ik ben juist blij dat dit thema emoties losmaakt, dan kunnen en willen wij er vervolgens het gesprek over aangaan.”

Hij verzet zich tegen het idee uit films en boeken uit dictaturen, waarin versluierend taalgebruik wordt ingevoerd om mensen in bedwang te houden. ,,Dit is geen lijstje met verboden woorden, maar een opsomming van tips om als maatschappij in gesprek te gaan over taal. Er wordt niks versluierd, maar wij bevelen preciezere woorden aan om dingen aan te kaarten. We moeten over verandering van taalgebruik durven praten, zodat we samen tot voortschrijdend inzicht komen.”
Bron: AD.nl

En hier weer verder.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208757263
'Bedreigingen'

twitter
pi_208757268
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Je legt me weer eens woorden in de mond. Hou daar gewoon mee op. Prima dat je er anders over denkt dan ik, maar voer de discussie gewoon op een volwassen manier.
Wat lees ik hier verkeerd aan dan?

quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:34 schreef Red_85 het volgende:
Bij dit specifieke voorbeeld zie ik het voordeel zelf ook niet.
1947-2016
  donderdag 13 april 2023 @ 11:48:10 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208757329
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wat lees ik hier verkeerd aan dan?
[..]

Dat dit alleen op het specifieke voorbeeld van doubleren/zittenblijven slaat en niet op de rest. Had ik er toch vrij expliciet bijgezet geloof ik.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208757334
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat dit alleen op het specifieke voorbeeld van doubleren/zittenblijven slaat en niet op de rest. Had ik er toch vrij expliciet bijgezet geloof ik.
Ik had het ook over dit voorbeeld.
1947-2016
pi_208757352
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:41 schreef Nober het volgende:
'Bedreigingen'

[ twitter ]
'Ik zie mensen geen publieke bedreigingen uiten op Twitter, dus ze zullen er wel niet zijn'. Dan ben je wel ongehoord simpel hoor.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_208757365
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:39 schreef recursief het volgende:

[..]
:? Dat kan toch? Het is toch niet verboden om je met dezelfde thema's bezig te houden?
[..]
Jeetje zeg, de VO-raad denkt ergens hetzelfde over als LAKS en dat zou dan bewijzen dat het allemaal niet vrijblijvend is? Je kan ook gewoon de Taalgids van LAKS lezen. De verantwoording en werkwijze staan daarin duidelijk uitgelegd. Ik heb daar ook al eerder in deze reeks uit geciteerd, omdat er nogal wat discussie was waaruit bleek dat mensen soms eigenlijk helemaal niet wisten waar het nou over ging.
Vrijblijvende tips die toch niet zo vrijblijvend gaan zijn. Wedden? Bookmark deze maar voor de toekomst.
En dat is precies waarom deze discussie gaande is. Genoeg hier in dit topic die het ook zien dat er een bepaald maniertje achter zit uit een bepaalde hoek en dit onderschrijven. Waaronder dus ik.
1947-2016
pi_208757381
Om al dat gewelles-nietes uit de vorige topics te voorkomen zou het goed zijn om de gids zelf in de OP op te nemen (als er ueberhaupt behoefte is aan nog een topic in deze reeks).

https://laks.nl/taalgids-docs/

Ik kan iedereen die een mening wil vormen over dit onderwerp aanraden die gids goed te lezen. Er staan een helder voorwoord in waarin wordt uitgelegd wat het doel is van LAKS met deze taalgids, en hoe die tot stand gekomen is. Er wordt ook uitgenodigd om mee te praten en input te leveren dus grijp je kans als iets in de Taalgids je niet zint.

Per onderwerp/term/woord wordt eerst een onderbouwing gegeven en daarna een aantal tips.

Anders dan het AD het heeft voorgesteld is er geen sprake van moeten, verplichten of verbieden. Wel nodigt LAKS uit om eens na te denken over de taal die gebruikt wordt, zonder daarbij voorschriften op te stellen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_208757388
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:52 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Bookmark deze maar voor de toekomst.

En dan? De emotie die jij hebt met dit onderwerp snap ik echt totaal niet.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208757421
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:52 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Vrijblijvende tips die toch niet zo vrijblijvend gaan zijn. Wedden? Bookmark deze maar voor de toekomst.
En dat is precies waarom deze discussie gaande is. Genoeg hier in dit topic die het ook zien dat er een bepaald maniertje achter zit uit een bepaalde hoek en dit onderschrijven. Waaronder dus ik.
Ik hou me graag bij de feiten. De feiten zijn dat het tips zijn en geen voorschriften, Dat jij bang bent dat het allemaal een complot is en dat deze tips ons in de toekomst opgelegd gaan worden dat mag. Maar met feiten heeft dat niets, en ook helemaal niets te maken. Ik zie ook geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de oprechtheid van het LAKS in deze.
pi_208757439
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:55 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
En dan? De emotie die jij hebt met dit onderwerp snap ik echt totaal niet.
Het gebemoeial, de maakbaarheid. De typische mo. Vooral uit een bepaalde hoek.
En dat voor zaken waarbij eigenlijk de toegevoegde waarde 0 is.
1947-2016
pi_208757449
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]
De typische mo.
wat?
pi_208757457
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Het gebemoeial, de maakbaarheid. De typische mo. Vooral uit een bepaalde hoek.
En dat voor zaken waarbij eigenlijk de toegevoegde waarde 0 is.
Welke last heb je er precies van? En wat als het specifieke groepen daadwerkelijk helpt in tijden van groeiend aantallen depressies etc?
pi_208757473
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:57 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik hou me graag bij de feiten. De feiten zijn dat het tips zijn en geen voorschriften, Dat jij bang bent dat het allemaal een complot is en dat deze tips ons in de toekomst opgelegd gaan worden dat mag. Maar met feiten heeft dat niets, en ook helemaal niets te maken. Ik zie ook geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de oprechtheid van het LAKS in deze.
Vraag mij ook af hoe je zoiets denkt op te leggen.

Boetes opleggen aan docenten die leerlingen aanspreken met 'jongens en meisjes'? Direct ontslaan? Dat houdt onmogelijk stand bij een rechter. Het is nu al verdomd moeilijk om een werknemer te ontslaan, laat staan als een werkgever aan komt zetten met zoiets onbenulligs.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_208757502
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Boetes opleggen aan docenten die leerlingen aanspreken met 'jongens en meisjes'? Direct ontslaan? Dat houdt onmogelijk stand bij een rechter. Het is nu al verdomd moeilijk om een werknemer te ontslaan, laat staan als een werkgever aan komt zetten met zoiets onbenulligs.
Het slaat ook echt nergens op; docenten kunnen zelf ook wel nadenken en zullen (bij gevallen van genderneutrale kinderen in de klas) zelf ook wel gaan schakelen door "goedemorgen allemaal" te zeggen. Misschien gebeurt dit wel al jaren/decennia zonder dat er iemand over valt.
  donderdag 13 april 2023 @ 12:07:20 #16
346939 Janneke141
pi_208757516
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:05 schreef Jor_Dii het volgende:
Misschien gebeurt dit wel al jaren/decennia zonder dat er iemand over valt.
Correct. Misschien geen decennia, maar de laatste jaren merk je daar echt wel een verandering in. Zonder dwang, zonder boetes, zonder gedwongen ontslagen en zonder gezeik van de leerlingen. Je moet het gewoon niet in de krant zetten, dan is er verder niet zo veel aan de hand.
pi_208757524
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:01 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Welke last heb je er precies van? En wat als het specifieke groepen daadwerkelijk helpt in tijden van groeiend aantallen depressies etc?
In dat geval kan je beter aan de weerbaarheid werken dan het positief benoemen van negatieve consequenties. Want die consequenties blijven hetzelfde.
Maar dan komen we weer in punten waar gisteren genoeg over is uitgeweid. Herhaling van zetten waar wij het toch niet mee eens over gaan worden.
1947-2016
  donderdag 13 april 2023 @ 12:09:02 #18
65846 Bocaj
47th President.
pi_208757536
Goeie morgen mensen met penissen en vagina's! :D
pi_208757570
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hier nog niet zo nee. Maar dat was het tot voor een aantal jaar terug ook niet met de prenouns die nu langzamerhand wel ingevoerd raken.
1947-2016
pi_208757574
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:07 schreef Red_85 het volgende:

[..]
In dat geval kan je beter aan de weerbaarheid werken dan het positief benoemen van negatieve consequenties. Want die consequenties blijven hetzelfde.

Het kan toch ook beide? Ik snap werkelijk niet wat er mis is met het omdraaien/omdenken van connotaties die vaak door het individu of als maatschappij als negatief worden gezien. Met je eens dat het effect niet altijd positief zal uitpakken, maar in veel gevallen vast wel.
pi_208757590
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hier nog niet zo nee. Maar dat was het tot voor een aantal jaar terug ook niet met de prenouns die nu langzamerhand wel ingevoerd raken.
Wat is daar precies mee dan? Worden die ergens verplicht?
pi_208757598
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:12 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Het kan toch ook beide? Ik snap werkelijk niet wat er mis is met het omdraaien/omdenken van connotaties die vaak door het individu of als maatschappij als negatief worden gezien. Met je eens dat het effect niet altijd positief zal uitpakken,
Omdat je bezig gaat blijven met omdenken/omdraaien van connotaties. De effecten blijven immers hetzelfde.
quote:
maar in veel gevallen vast wel.
En daar kunnen we helemaal niets mee.
1947-2016
pi_208757627
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:16 schreef Red_85 het volgende:
Je kunt er niets mee als het in veel gevallen het wel positief zal uitpakken? Kan je die uitleggen want dat vind ik wat verwarrend.
pi_208757631
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:51 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
'Ik zie mensen geen publieke bedreigingen uiten op Twitter, dus ze zullen er wel niet zijn'. Dan ben je wel ongehoord simpel hoor.
Een en al haatberichten op twitter volgens BBC.
pi_208757646
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:21 schreef recursief het volgende:

[..]
Je kunt er niets mee als het in veel gevallen het wel positief zal uitpakken? Kan je die uitleggen want dat vind ik wat verwarrend.
Het zal vast wel positief uitpakken.
Vast wel. Zal het wel, zal het niet.. Geen idee.

Lekker agnostisch. Je kan er totaal niets op voortbouwen. Een complete dooddoener.
1947-2016
pi_208757650
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:16 schreef Red_85 het volgende:

Je praat echt poep nu (zoals wel vaker).
pi_208757655
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:41 schreef Nober het volgende:
'Bedreigingen'

[ twitter ]
Het is nog niet bij Beertema opgekomen dat dreigementen ook via andere wegen dan alleen Twitter geuit kunnen worden?
pi_208757661
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:24 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Je praat echt poep nu (zoals wel vaker).
We zijn het gewoon niet eens met elkaar. Dat betekend nog niet dat een ander waar je het niet mee eens bent poep aan het praten is.

Het enige voorbeeld uit je bron van oneworld was wel een goede. Het het woordje buitenlander, gastarbeider, asielzoeker, allochtoon, medelander is zo vaak wat anders verzonnen omdat de connotatie negatief was. Het moest allemaal positiever, toch? Maar na een paar jaar had het maatschappelijk allemaal weer dezelfde betekenis als de vorige.

Zo ook dat 'doubleren' wat ik eerder in een voorbeeld had gegoten naar janneke.
1947-2016
pi_208757674
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
We zijn het gewoon niet eens met elkaar. Dat betekend nog niet dat een ander waar je het niet mee eens bent poep aan het praten is.

Het enige voorbeeld uit je bron van oneworld was wel een goede. Het het woordje buitenlander, gastarbeider, asielzoeker, allochtoon, medelander is zo vaak wat anders verzonnen omdat de connotatie negatief was. Het moest allemaal positiever, toch? Maar na een paar jaar had het maatschappelijk allemaal weer dezelfde betekenis als de vorige.

Zo ook dat 'doubleren' wat ik eerder in een voorbeeld had gegoten naar janneke.
Allemaal subjectief. Ik vind "medelander" positiever klinken dan een "buitenlander" of "allochtoon".
pi_208757678
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:28 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Allemaal subjectief. Ik vind "medelander" positiever klinken dan een "buitenlander" of "allochtoon".
Nu nog ja.
1947-2016
pi_208757680
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:24 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Het zal vast wel positief uitpakken.
Vast wel. Zal het wel, zal het niet.. Geen idee.

Lekker agnostisch. Je kan er totaal niets op voortbouwen. Een complete dooddoener.
Dat staat er niet, en verder wordt het met deze uitleg niet echt duidelijker wat je bedoelt.
pi_208757698
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nu nog ja.
Nou dat lijkt me dan een uitstekend argument om af en toe er over na te denken of de woorden die je gebruikt niet beter kunnen. Als je dat regelmatig doet en je vindt over een paar jaar dat een woord dat nu voldoet (zoals "medelander") tegen die tijd aan herziening toe is dan is daar niks mis mee.
pi_208757705
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nu nog ja.
Doodvermoeiend dit :')
pi_208757716
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:34 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Doodvermoeiend dit :')
Nog al ja. Taal en connotatie veranderen toch gaandeweg?
1947-2016
pi_208757734
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Nou dat lijkt me dan een uitstekend argument om af en toe er over na te denken of de woorden die je gebruikt niet beter kunnen. Als je dat regelmatig doet en je vindt over een paar jaar dat een woord dat nu voldoet (zoals "medelander") tegen die tijd aan herziening toe is dan is daar niks mis mee.
Dat ligt niet alleen aan mij he. Dat is de maatschappij die de taal gebruikt waar je deel van uit maakt.
En ben niet van plan om over ieder woord wat ik gebruik na te gaan denken over of het misschien beter kan. En in welk op zicht 'beter'? Om niet ergens per ongeluk om iemand z'n tenen te trappen? In dit land van lange teentjes stap je namelijk altijd wel ergens op.

Leef en laat leven.
1947-2016
pi_208757736
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 09:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Wil jij je kind op een school vol achterstandsleerlingen? Op een zwarte school? Nee, waarschijnlijk niet. En daarom is het niet verkeerd om na te denken over andere terminologie. Het zijn woorden die ooit heel normaal waren in het dagelijks taalgebruik en in allerlei beleidsstukken, maar inmiddels komen we erachter dat die woorden negatieve effecten blijken te hebben. Niemand zegt dat we het altijd verkeerd gedaan hebben, maar dat betekent nog niet dat je niet moet nadenken over aanpassing. Een leerling heeft verder echt niet ineens minder achterstand als je een ander woord kiest. En kan er verder, in de regel, ook niks aan doen.
Dus in plaats van structureel het probleem (een hoop achterstandsleerlingen op een school, hoe kan dat nou) te benoemen en op te willen lossen gaan we gewoon andere woorden gebruiken, dat lost vast het probleem wel op.

Dit is nou echt de definitie van struisvogelgedrag.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 13 april 2023 @ 12:39:29 #37
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208757740
Vind het wel geweldig hoe heel woke Nederland nu over de Telegraaf valt, terwijl de NOS net zo goed mee doet :')
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208757742
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Beter voor wie? Voor een groepje selectieve verontwaardigde mensen die subjectief menen te moeten weten wat “beter” is?
  donderdag 13 april 2023 @ 12:39:57 #39
346939 Janneke141
pi_208757749
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:38 schreef Red_85 het volgende:
En ben niet van plan om over ieder woord wat ik gebruik na te gaan denken over of het misschien beter kan.
Geen probleem, dat vraagt dan ook niemand van je.

Gewoon uit interesse, mag ik vragen wat voor werk je doet?
pi_208757753
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Geen probleem, dat vraagt dan ook niemand van je.

Gewoon uit interesse, mag ik vragen wat voor werk je doet?
Wil ik best zeggen hoor, via dm alleen :)
1947-2016
  donderdag 13 april 2023 @ 12:40:27 #41
346939 Janneke141
pi_208757754
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:38 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dus in plaats van structureel het probleem (een hoop achterstandsleerlingen op een school, hoe kan dat nou) te benoemen en op te willen lossen gaan we gewoon andere woorden gebruiken, dat lost vast het probleem wel op.

Dit is nou echt de definitie van struisvogelgedrag.
Hé, nog een user die dingen uit mijn post haalt die er niet staan.
pi_208757755
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:28 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Totdat het AD kopt dat medelanders verantwoordelijk zijn voor 80% van de inbraken. Dan sta je weer vooraan om voor een wisseling van woorden te pleiten, zoals je nu ook al doet.
pi_208757762
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat ligt niet aan mij he.
En ben niet van plan om over ieder woord wat ik gebruik na te gaan denken over of het misschien beter kan.
Niemand verplicht het je. Waar maak je je druk over?

quote:
Leef en laat leven.
Kijk in de spiegel en zeg dit dan nog eens. Dat is maar een tip he, het moet niet.
pi_208757766
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hé, nog een user die dingen uit mijn post haalt die er niet staan.
Ik zou niet weten wat er niet klopt aan mijn observatie. Ga vooral je gang om je eigen standpunten eens te verduidelijken.
  donderdag 13 april 2023 @ 12:42:02 #45
346939 Janneke141
pi_208757771
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik zou niet weten wat er niet klopt aan mijn observatie. Ga vooral je gang om je eigen standpunten eens te verduidelijken.
"A zou een goed idee zijn" impliceert op geen enkele manier "dus hoeven we B niet meer te doen".
pi_208757787
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Beter voor wie? Voor een groepje selectieve verontwaardigde mensen die subjectief menen te moeten weten wat “beter” is?
Waar heb je het over? Je mag geen mening over woorden hebben of zo?
pi_208757798
Dus even resumerend:

Woorden krijgen “opeens” heel raar een negatieve bijklank.

Woke links wil een andere benaming want tja dat moeten we niet willen hè, negatieve woordjes in onze taal.

Andere mensen vinden dat maar onzin omdat het een cirkel redenatie is en het een kwestie van tijd is totdat het fantastische nieuwe positieve woord “opeens” ook een negatieve lading krijgt.

Woke links helemaal verrast dat andere mensen het maar onzin vinden, hoe kan dat nou, het is toch heel logisch dat alle problemen in 1 keer floep weg zijn als we maar vooral andere woorden voor hetzelfde gebruiken ?
pi_208757813
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
"A zou een goed idee zijn" impliceert op geen enkele manier "dus hoeven we B niet meer te doen".
Wel als je prioriteit geeft aan A en B niet eens benoemd in je post, zoals jij dus doet.
Maar goed om te horen dat je het vele malen belangrijker vind om het onderliggende probleem aan te pakken en dit geneuzel over woordjes van veel minder belang vind.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2023 12:52:58 ]
pi_208757815
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:41 schreef recursief het volgende:

[..]
Niemand verplicht het je. Waar maak je je druk over?
[..]
Kijk in de spiegel en zeg dit dan nog eens. Dat is maar een tip he, het moet niet.
Ik laat leven. Ieder z'n ding. Maar ga je niet bemoeien met mijn ding ajb. En uit een bepaalde hoek progressievelingen komt een hoop bemoeigedrag.
1947-2016
pi_208757838
Je moet kinderen en jongeren ook een beetje een dikke huid laten krijgen. Tegenwoordig wordt het tegenovergestelde gedaan, er wordt ze geleerd om door van alles enorm gekwetst en getraumatiseerd dit zijn. Dit gaat de volgende generaties gewoon echt niet ten goede komen. Je krijgt zo allemaal volwassenen met Orwelliaanse neigingen die de hele tijd getriggerd zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:40 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Totdat het AD kopt dat medelanders verantwoordelijk zijn voor 80% van de inbraken. Dan sta je weer vooraan om voor een wisseling van woorden te pleiten, zoals je nu ook al doet.
Inderdaad. Het woord 'allochtoon' is natuurlijk helemaal geen negatief woord. Het is een synoniem voor iemand met een migratieachtergrond. Het heeft alleen door het gedrag van sommige allochtonen een wat negatievere connotatie gekregen. Maar dat probleem ligt dus bij die groep zelf, niet bij het woord. En dus gaan we het woord aanpassen, haha. Het is allemaal zo onzinnig en desondanks zijn er nog gewoon mensen die denken dat dit soort initiatieven goed zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208757839
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik laat leven. Ieder z'n ding.
Nee dat doe je niet
pi_208757842
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik laat leven. Ieder z'n ding. Maar ga je niet bemoeien met mijn ding ajb. En uit een bepaalde hoek progressievelingen komt een hoop bemoeigedrag.
“Het is maar een advies, je hoeft het niet te doen”
“Het is maar een richtlijn, je mag er nog vanaf wijken”
“Vanaf dit jaar is het standaard beleid, en mag je alleen een uitzondering maken”
“Vanaf nu mag dit woord niet meer gebruikt worden”

Het is zo doorzichtig.
pi_208757857
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]
“Vanaf dit jaar is het standaard beleid, en mag je alleen een uitzondering maken”

Het is zo doorzichtig.
Als het allemaal toch niet zo belangrijk is, waarom worden die adviezen dan geschreven zou je denken. En wordt er zelfs in de nationale media aandacht aan besteed. Omdat het natuurlijk wél als heel belangrijk wordt gezien. Vooral door degenen die het nu allemaal proberen te bagatelliseren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208757865
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:44 schreef Scorpie het volgende:
Dus even resumerend:

Woorden krijgen “opeens” heel raar een negatieve bijklank.

Woke links wil een andere benaming want tja dat moeten we niet willen hè, negatieve woordjes in onze taal.

Andere mensen vinden dat maar onzin omdat het een cirkel redenatie is en het een kwestie van tijd is totdat het fantastische nieuwe positieve woord “opeens” ook een negatieve lading krijgt.

Woke links helemaal verrast dat andere mensen het maar onzin vinden, hoe kan dat nou, het is toch heel logisch dat alle problemen in 1 keer floep weg zijn als we maar vooral andere woorden voor hetzelfde gebruiken ?
Goeie samenvatting wel inderdaad.

Anders benoemen van problemen is niet het probleem oplossen. Realistisch en praktisch gezien is dat probleem er nog. Maar als je realistisch en praktisch de zaken benaderd, is dat poep praten. Dat kan er ook nog wel bij :D
1947-2016
  donderdag 13 april 2023 @ 12:52:40 #55
346939 Janneke141
pi_208757874
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Wel als je prioriteit geeft aan A en B niet eens benoemd in je post, zoals jij dus doet.
Maar goed om te horen dat je het vele malen belangrijker vind om het onderliggende probleem aan te pakken en dit geneuzel over woordjes van veel minder belangrijk vind.
Dit topic gaat niet over B, dit gaat over A. Dus heb ik het over A.

Maar in het geval van scholen met zwakke populaties leerlingen hebben we inderdaad veel meer te doen dan wat suggesties over woordgebruik uitvaardigen, ja. Dat weet ik en dat weet het laks ook, maar dat er grote problemen bestaan is op zichzelf geen reden om het niet ondertussen ook over kleine problemen te hebben.

Ook een deel van een oplossing kan belangrijk zijn. Vmbo en Mbo hebben al tijden een negatieve klank, het is prima dat het bestaat maar dan wel voor de kinderen van de buren. Dat is een maatschappelijk probleem - het is geen slecht onderwijs, maar we slaan het lager aan dan allerlei generieke hbo-opleidingen. Er is veel meer voor nodig om dat sentiment te keren, maar als we een paar procent kunnen helpen met het vervangen van 'hoger en lager opgeleid' door 'theoretisch en praktisch opgeleid' dan zie ik niet in waarom we dat zouden laten.
pi_208757877
quote:
10s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:50 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En wordt er zelfs in de nationale media aandacht aan besteed.
Ik denk dat het het AD vooral te doen was om de ophefkliks. Met hun zelfverzonnen chocoladeletters op de voorpagina. Wilders en van Haga profiteren hier lekker van en ik zie dat de Telegraaf intussen ook meedoet. Een tamelijk smakeloze manier van journalistiek bedrijven.
pi_208757881
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Goeie samenvatting wel inderdaad.

Anders benoemen van problemen is niet het probleem oplossen. Realistisch en praktisch gezien is dat probleem er nog. Maar als je realistisch en praktisch de zaken benaderd, is dat poep praten. Dat kan er ook nog wel bij :D
Jij gelooft simpelweg niet in positieve verandering van woorden/termen in onze maatschappij. Misschien dat dat meer aan jou als persoon ligt dan diegene die de veranderingen opperen.
pi_208757929
quote:

[..]

Het is zo doorzichtig.
Typisch inderdaad, deze mo.
1947-2016
pi_208757930
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:52 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik denk dat het het AD vooral te doen was om de ophefkliks. Met hun zelfverzonnen chocoladeletters op de voorpagina. Wilders en van Haga profiteren hier lekker van en ik zie dat de Telegraaf intussen ook meedoet. Een tamelijk smakeloze manier van journalistiek bedrijven.
De NOS/NPO, de Volkskrant, Trouw en het NRC berichten hier ook over. Zij zijn hier dus ook schuldig aan?
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar in het geval van scholen met zwakke populaties leerlingen hebben we inderdaad veel meer te doen dan wat suggesties over woordgebruik uitvaardigen, ja. Dat weet ik en dat weet het laks ook, maar dat er grote problemen bestaan is op zichzelf geen reden om het niet ondertussen ook over kleine problemen te hebben.

Ook een deel van een oplossing kan belangrijk zijn. Vmbo en Mbo hebben al tijden een negatieve klank, het is prima dat het bestaat maar dan wel voor de kinderen van de buren. Dat is een maatschappelijk probleem - het is geen slecht onderwijs, maar we slaan het lager aan dan allerlei generieke hbo-opleidingen. Er is veel meer voor nodig om dat sentiment te keren, maar als we een paar procent kunnen helpen met het vervangen van 'hoger en lager opgeleid' door 'theoretisch en praktisch opgeleid' dan zie ik niet in waarom we dat zouden laten.
Zwakke populaties leerlingen? Zo'n omschrijving is stigmatiserend, daar zal het LAKS niet blij mee zijn.

Ja gaat dit niet oplossen (voor zover er überhaupt al een probleem is) door op Orwelliaanse wijze de taal aan te passen.
pi_208757940
quote:
10s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:50 schreef HowardRoark het volgende:
Vooral door degenen die het nu allemaal proberen te bagatelliseren.
Zie de stappen in de post boven je inderdaad.
1947-2016
pi_208757949
quote:
10s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:58 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De NOS/NPO, de Volkskrant, Trouw en het NRC berichten hier ook over. Zij zijn hier dus ook schuldig aan?
[..]
Liegen die ook dat bepaalde woorden vervangen moeten worden van het LAKS. Laten zij het ook lijken dat het gaat om verplichtingen en verboden ?
pi_208757968
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:53 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Jij gelooft simpelweg niet in positieve verandering van woorden/termen in onze maatschappij. Misschien dat dat meer aan jou als persoon ligt dan diegene die de veranderingen opperen.
Nope. Ik vind het vooral verbloemen van de realiteit. Een vorm van symptoombestrijding. En dat is compleet nutteloos als je de bron niet aanpakt.
Je kan wel een vlag op een strontschuit zetten, het blijft een strontschuit. Een doekje voor het bloeden helpt niet als je een hechting nodig hebt.
1947-2016
pi_208758002
quote:

[..]

Het is zo doorzichtig.
Het is gewoon een onderdeel van de SDG (goal 5 en 10) en het is inderdaad maar een 'advies', maar ik kan je nu al vertellen dat iedereen die zich niet aan dit 'advies' houdt gewoon buitengesloten en nergens meer uitgenodigd wordt.

'MaAr jE KaN nOG sTeEDs ZeGgeN WaT jE wIlT hOoR'
pi_208758034
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 13:00 schreef recursief het volgende:

[..]
Liegen die ook dat bepaalde woorden vervangen moeten worden van het LAKS. Laten zij het ook lijken dat het gaat om verplichtingen en verboden ?
Dat zegt het AD ook niet, zij stellen (zie OP) dat deze nieuwe taalgids een einde moet maken aan het gebruik van 'ongewenste termen' in de klas. Dit is letterlijk waar LAKS het zelf over heeft op hun website:
quote:
De taalgids bestaat uit twee verschillende onderdelen. Bij het ene onderdeel focussen we ons op taalgebruik in beleid. Zo worden er woorden als “hoog- en laag opgeleiden”, “op- en af stromen” en “achterstandsleerling” wel eens gebruikt in beleidsdocumenten, zoals rapporten. Het LAKS vindt dat deze woorden anders moeten. De term “hoog- en laag opgeleiden” roept bijvoorbeeld op dat de ene opleiding beter is dan de andere, terwijl het LAKS vindt dat opleidingen gelijkwaardig gewaardeerd moeten worden. Benoem daarom zoveel mogelijk wat je precies bedoelt – gaat het over mensen met een wo, hbo of mbo opleidingsachtergrond? Om dezelfde reden spreken wij liever van “onderwijsrichtingen” dan van “onderwijsniveaus”.
Het AD is dus correct.
  donderdag 13 april 2023 @ 13:11:15 #65
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208758051
Veel van die zelfbenoemde 'progressieven' halen de termen 'gelijk' en 'gelijkwaardig' door elkaar.
pi_208758105
quote:
14s.gif Op donderdag 13 april 2023 13:09 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat zegt het AD ook niet, zij stellen (zie OP) dat deze nieuwe taalgids een einde moet maken aan het gebruik van 'ongewenste termen' in de klas. Dit is letterlijk waar LAKS het zelf over heeft op hun website:
[..]
Het AD is dus correct.
Vinden dat iets anders moet, een mening ergens over hebben, is niet hetzelfde als iets verplichten.

Het LAKS geeft tips, geen verplichtingen en geen verboden. Dat is al een aantal keren onderbouwd met citaten en bronnen in deze reeks dus dat ga ik niet opnieuw doen.

Met onderstaande krantenkop zit het AD er helemaal naast.

Wat daar staat is misschien verzonnen voor de ophef, maar helemaal niet waar.

Er staan overigens wel meer onwaarheden in dit artikel. Bijvoorbeeld de zin waarin gesteld wordt dat binnen het klaslokaal de gids zich vooral richt op "het wegwerken van genderverschillen". Dat is gewoon niet waar. Naast gender zijn de andere thema's binnen het klaslokaal:

- Beroepsbenaming
- Discriminatie en racisme in de klas
- Excellente scholen
- Verwijzingen naar het 'vermogen' van de leerlingen
- In de les
pi_208758193
Dat woke-links geneuzel mag wel achterwege blijven wmb :)
  donderdag 13 april 2023 @ 13:30:30 #68
346939 Janneke141
pi_208758211
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 13:28 schreef mascara-klodder het volgende:
Aangezien jij tegenwoordig als NWS-mod op de rol staat ben ik even benieuwd wat je bedoelt. Vind je de suggesties van het Laks woke-links geneuzel die achterwege zouden moeten blijven, of vind je dat de discussie in dit topic te veel gebruikt maakt van de (onterechte) woke-links-kwalificatie?
pi_208758227
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 13:28 schreef mascara-klodder het volgende:
Gooi dan het topic maar dicht want dit is puur woke-links.
pi_208758257
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 13:32 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Gooi dan het topic maar dicht want dit is puur woke-links.
Als je het al zou willen ontkennen is dat pure gaslighting inderdaad.
1947-2016
pi_208758554
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 13:17 schreef recursief het volgende:

[..]
Vinden dat iets anders moet, een mening ergens over hebben, is niet hetzelfde als iets verplichten.
Ben je het eens met het idee dat het anders moet?
pi_208758568
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:04 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ben je het eens met het idee dat het anders moet?
Dat wat anders moet?
pi_208758765
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:05 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat wat anders moet?
Waar het topic over gaat.

quote:
Een ‘inclusieve’ taalgids moet een einde maken aan het gebruik van ongewenste termen over het onderwijs, zoals ‘witte en zwarte scholen’, en aan onderscheidend taalgebruik in de klas, denk aan ‘jongens en meisjes’.
pi_208759099
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:24 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waar het topic over gaat.
[..]

Dat is wel heel ruim hoor. Ik vind het echt uitstekend dat het LAKS het initiatief neemt voor deze taalgids, omdat het effect van taal immens is. Ik vind de transparante, open en respectvolle manier waarop ze dat doen ook erg goed. Uitleg over de motivatie en de werkwijze, een uitgestoken hand aan iedereen die mee wil praten. Daar kunnen anderen een voorbeeld aan nemen.

Wil dat zeggen dat ik het met alle tips eens ben? Nee. Maar gaat het daar nou niet juist over? Een uitnodiging, een asansporing, een prikkel zo je wil, om na te denken over de woorden die we gebruiken en welk effect die woorden kunnen hebben.

Zoiets?
pi_208759121
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 12:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik zou toch vele malen liever hebben dat het geld dat door de belastingbetaler opgehoest is gespendeerd wordt aan het tackelen van die grote problemen, en niet voor een adviesrapportje over taalgebruik in de klas. We spenderen jaarlijks bijna 8 ton aan de club achter deze zaken, dus het zou wel mooi zijn als we daar wat meer voor terugzien. Hoe wil het LAKS bijvoorbeeld de positie van scholieren op zwakke scholen verbeteren? Hebben ze daar ook een mediacampagne voor opgezet?
pi_208759146
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:58 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat is wel heel ruim hoor. Ik vind het echt uitstekend dat het LAKS het initiatief neemt voor deze taalgids, omdat het effect van taal immens is. Ik vind de transparante, open en respectvolle manier waarop ze dat doen ook erg goed. Uitleg over de motivatie en de werkwijze, een uitgestoken hand aan iedereen die mee wil praten. Daar kunnen anderen een voorbeeld aan nemen.

Wil dat zeggen dat ik het met alle tips eens ben? Nee. Maar gaat het daar nou niet juist over? Een uitnodiging, een asansporing, een prikkel zo je wil, om na te denken over de woorden die we gebruiken en welk effect die woorden kunnen hebben.

Zoiets?
Ok maar als iemand het dan oneens is met die 'tips', is dan de kous af? Je doet net alsof dit allemaal maar heel ludiek is maar het is niet alsof iemand zomaar een balletje opgooit. Dit is een 'advies' dus de uitgever hiervan vindt dat iedereen er zich aan zou moeten houden. Dat zeggen ze ook expliciet.

Ik lees dit en denk 'gevaarlijke onzin, moeten we niet aan beginnen'.
pi_208759173
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:03 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ok maar als iemand het dan oneens is met die 'tips', is dan de kous af? Je doet net alsof dit allemaal maar heel ludiek is maar het is niet alsof iemand zomaar een balletje opgooit. Dit is een 'advies' dus de uitgeve hiervan vindt dat iedereen er zich aan zou moeten houden.

Ik lees dit en denk 'gevaarlijke onzin, moeten we niet aan beginnen'.
Nee dat is pertinent niet waar. Zelfs niet een heel klein beetje. Dat is wat het AD suggereert maar dat is echt onzin.
pi_208759208
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:05 schreef recursief het volgende:

[..]
Nee dat is pertinent niet waar. Zelfs niet een heel klein beetje. Dat is wat het AD suggereert maar dat is echt onzin.
Aha dus het is allemaal maar een beetje luchtfietserij, er is niet diep over nagedacht en alleen maar naar buiten gebracht om een balletje op te gooien?

Hoe stuitend naiëf dit zeg. Heb je gekeken naar de woorden en alternatieven die men voorstelt? Die komen echt niet zomaar uit de lucht vallen hoor :D
pi_208759225
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:05 schreef recursief het volgende:

[..]
Wel gek dan dat de initatiefnemer het zelf heeft over veranderingen te bewerkstelligen:

quote:
Kawesi is niet bang dat het LAKS het stempel woke zal krijgen door dit initiatief, dat in samenwerking met verschillende organisaties heeft geleid tot deze taalgids. ,,Dat vinden wij helemaal niks negatiefs, zeker als we taalgebruik kunnen verbeteren. Tegenstand, daar moeten we als samenleving nou eenmaal doorheen bij veranderingen.
Of is dat nu opeens ook allemaal een "leugen" volgens jou? Allemaal niet waar zeker?
pi_208759229
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:08 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Aha dus het is allemaal maar een beetje luchtfietserij, er is niet diep over nagedacht en alleen maar naar buiten gebracht om een balletje op te gooien?

Hoe stuitend naiëf dit zeg. Heb je gekeken naar de woorden en alternatieven die men voorstelt? Die komen echt niet zomaar uit de lucht vallen hoor :D
Ik heb de hele taalgids inclusief voorwoord en nawoord gelezen. Dat zou jij ook kunnen doen. Dan weet je dat wat het AD suggereert verzonnen onzin is..
pi_208759254
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:10 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik heb de hele taalgids inclusief voorwoord en nawoord gelezen. Dat zou jij ook kunnen doen. Dan weet je dat wat het AD suggereert verzonnen onzin is..
Ik heb het helemaal niet over het AD. Ik heb het ook gelezen, daarom praat ik over de inhoud. Waarom je steeds het AD er bij haalt is een raadsel :?

Ik ben het met alles in de gids oneens. Wat vind jij wel goede 'suggesties'?
pi_208759306
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik heb het helemaal niet over het AD. Ik heb het ook gelezen, daarom praat ik over de inhoud. Waarom je steeds het AD er bij haalt is een raadsel :?
Omdat jij me een quote uit het AD voorschotelt in deze post waarin je me vraagt of ik het "eens ben met dat het anders moet". :D
pi_208759338
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:17 schreef recursief het volgende:

[..]
Omdat jij me een quote uit het AD voorschotelt in deze post waarin je me vraagt of ik het "eens ben met dat het anders moet". :D
Ja want dat is de vraag. Moet het anders ja of nee? Welke dingen moeten er veranderen? Of is het ook goed als er niets verandert?

Beantwoord gewoon de vraag, dat maakt het voor iedereen makkelijker :)
pi_208759371
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:19 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ja want dat is de vraag. Moet het anders ja of nee? Welke dingen moeten er veranderen? Of is het ook goed als er niets verandert?

Beantwoord gewoon de vraag, dat maakt het voor iedereen makkelijker :)
Ga dan niet roepen dat je het niet over het AD hebt en dat je niet snapt waarom ik het AD er bij moet halen. Mijn mening over de Taalgids heb ik je al gegeven maar ik zal het nog wel even samenvatten als je dat wil: Met sommige tips ben ik het eens, met sommige niet en over sommige weet ik het niet. Wat ik over specifieke woorden vind lijkt me verder niet heel relevant.

Als je het AD niet wil gebruiken en liever een quote van het LAKS zelf uit de Taalgids wil gebruiken kan je bijvoorbeeld deze nemen uit het voorwoord:
quote:
Het LAKS is zich ervan bewust dat taal steeds in ontwikkeling is. Met deze taalgids vragen we
beleidsmakers, docenten, schoolleiders, bestuurders en ander onderwijspersoneel om na te
denken over de woorden die zij gebruiken. Voor sommige woorden stellen we alternatieven
voor. Deze alternatieven zijn geen voorschriften, maar tips en ideeën. Bij alle suggesties die
het LAKS doet, denken wij vanuit het principe 'benoem zo specifiek en feitelijk mogelijk
waarover je iets wil zeggen'.

Omdat we ervoor willen zorgen dat deze taalgids constant in ontwikkeling is - net als
onze taal - roepen we iedereen op om mee te werken aan deze gids.
Ben je een leerling
en wil je een aanvulling of aanpassing doen op de taalgids? Laat het ons weten! Dit geldt
ook voor beleidsmakers, onderwijspersoneel en andere betrokkenen. Heb je een aanvulling of
aanpassing, mail dan naar info@laks.nl.
Of als het korter moet, deze uit het nawoord:
quote:
De taalgids is een leidraad; geen voorschrift. Het LAKS blijft en gaat graag met alle
belangenpartijen binnen en buiten het onderwijs in gesprek over taal.
pi_208759815
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:58 schreef recursief het volgende:

[..]

Zoiets?
Een initiatief, een uitgestoken hand, een uitnodiging, een aansporing, een prikkel. De taalgids is een leidraad; geen voorschrift.

Wat klinkt dat allemaal toch vriendelijk.
Terwijl de meeste die het nieuws enigszins volgen al lang weten waar dit naar toe gaat leiden.

Klagen, afdwingen, opdringen, opeisen. Oproepen tot cancel/ontslag.
Vanuit deugwaanzin mee gaan in de eisen, en daadwerkelijk mensen die niet in het deuggareel mee willen lopen cancelen/ontslaan/publiekelijk kapot maken. Riep iemand hier laatst nog iets over ''Laurens Buijs? @EttovanBelgie
En vanuit angst maar mee doen met de deugwaanzin.

De berichtgeving uit de OP is in ieder geval alvast een stuk dwingender, en geeft alvast een mooi voorproefje van hoe deze waanzin in de realiteit zal worden geïmplementeerd
quote:
Zo is het niet langer de bedoeling dat de woorden ‘achterstandsleerling’ of ‘achterstandsscholen’ worden gebruikt. Die staan voor segregatie en kansenongelijkheid. Ook het ‘gehandicapte kind’ in de klas kan echt niet meer; het LAKS gebruikt liever ‘leerling met een beperking’. Verder moeten we af van het woord ‘zittenblijven', deze club kiest voor ‘doubleren’, en bestaat de schoolsoort mavo allang niet meer. Onderscheid maken tussen ‘lager en hoger onderwijs’ is eveneens uit den boze.
pi_208759918
quote:
4s.gif Op donderdag 13 april 2023 16:12 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Een initiatief, een uitgestoken hand, een uitnodiging, een aansporing, een prikkel. De taalgids is een leidraad; geen voorschrift.

Wat klinkt dat allemaal toch vriendelijk.
Terwijl de meeste die het nieuws enigszins volgen al lang weten waar dit naar toe gaat leiden.

Vanuit deugwaanzin mee gaan in de eisen, en daadwerkelijk mensen die niet in het deuggareel mee willen lopen cancelen/ontslaan/publiekelijk kapot maken. Riep iemand hier laatst nog iets over ''Laurens Buijs? @:EttovanBelgie
En vanuit angst maar mee doen met de deugwaanzin.

De berichtgeving uit de OP is in ieder geval alvast een stuk dwingender, en geeft alvast een mooi voorproefje van hoe deze waanzin in de realiteit zal worden geïmplementeerd
[..]

Ja op een gegeven moment houdt het echt op hoor, als je alleen maar gaat oeverloos gaat speculeren over wat in jouw doemscenario eventueel zou kunnen gaan gebeuren en dat tot waarheid wil verheffen, tegen dat soort onlogica is geen kruid gewassen. Je moet het in ieder geval niet gaan projecteren op wat er nu, op dit moment, in het heden, feitelijk aan de hand is. En je moet zeker niet het LAKS gaan beschuldigen van dingen die niet gebeurd zijn en zich vooralsnog alleen in jouw gefantaseerde toekomst afspelen.
pi_208759938
Dat heeft toch weinig met speculeren te maken :?
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_208759947
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 16:27 schreef Ali_boo het volgende:
Dat heeft toch weinig met speculeren te maken :?
quote:
Is hier niet aan de orde. Ook niet een heel klein beetje.
pi_208759948
Maar wat is het probleem precies? Als ik het goed begrijp dan mogen leerkrachten beste leerlingen ipv jongens en meisjes zeggen maar het is niet verplicht?

Nou lekker interessant dan, laat mooi die leerkracht bepalen hoe hij/zij/het wil begroeten.
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
pi_208759961
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 16:28 schreef Nagelslak het volgende:
Maar wat is het probleem precies? Als ik het goed begrijp dan mogen leerkrachten beste leerlingen ipv jongens en meisjes zeggen maar het is niet verplicht?

Nou lekker interessant dan, laat mooi die leerkracht bepalen hoe hij/zij/het wil begroeten.
Exact, er is geen probleem. Er is wel een fophefvuurtje, aangestoken door het AD.
pi_208759963
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 16:28 schreef recursief het volgende:

[..]
[..]
Is hier niet aan de orde. Ook niet een heel klein beetje.
Meh je moet wel een beetje tussen de regels doorlezen hoor
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_208759997
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 16:31 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Tussen de regels doorlezen is wat anders dan zeggend dat iemand linksaf gaat als ie schrijft dat ie rechtsaf gaat.
Je moet vooral geen dingen gaan verzinnen.
pi_208760003
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:24 schreef recursief het volgende:

[..]
Ga dan niet roepen dat je het niet over het AD hebt en dat je niet snapt waarom ik het AD er bij moet halen. Mijn mening over de Taalgids heb ik je al gegeven maar ik zal het nog wel even samenvatten als je dat wil: Met sommige tips ben ik het eens, met sommige niet en over sommige weet ik het niet. Wat ik over specifieke woorden vind lijkt me verder niet heel relevant.

Als je het AD niet wil gebruiken en liever een quote van het LAKS zelf uit de Taalgids wil gebruiken kan je bijvoorbeeld deze nemen uit het voorwoord:
[..]
Of als het korter moet, deze uit het nawoord:
[..]

Maar waar ben je het wel mee eens dan? Ga eens een keer op de inhoud in.

Verder is het natuurlijk leuk om te zeggen 'hier zijn wat tips' maar dan lees je de daadwerkelijke inhoud en zie je wat het werkelijk is: een ideologisch document. Het is allemaal rechstreeks overgenomen uit de VS, meestal letterlijk vertaalt. Het hele document is gestoeld op het idee dat er nu taal wordt gebruikt die een bepaalde invloed heeft (en dat is negatief). Er wordt voorgesteld om het 'inclusiever' te doen. Dat betekent dat de huidige taal niet 'inclusief' is. Huidige taal blijven gebruiken is dus weldegelijk een probleem. Want anders zou er geen oplossing zijn.

Die premisse ga ik al niet in mee. Je kunt wel leuk zeggen 'hé hier zijn wat alternatieve woorden!' maar je moet wel uitleggen waarom je die alternatieven liever zou zien. En daar wringt de schoen hier. Allemaal leuk en aardig om een beetje te cherry picken uit het voorwoord en nawoord maar het gaat hier om de daadwerkelijke inhoud. Rusland kan ook wel zeggen een democratie te zijn maar dat neemt ook niemand zomaar aan.
pi_208760010
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 16:31 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Meh, je kan ook wel heel erg je best doen om tussen de regels door te lezen om te vinden waar je naar op zoek bent. En om je daar dan aan te gaan ergeren.
pi_208760013
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 16:36 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Maar waar ben je het wel mee eens dan? Ga eens een keer op de inhoud in.
Niet relevant. Wil je ophouden met dat gezuig om een antwoord? Ik heb twee keer geduldig een antwoord gegeven en daar moet je het mee doen. Mijn persoonlijke standpunten over bepaalde woorden zijn onbelangrijk. En potverdorie, zeg je nou echt dat ik niet op de inhoud in ga? Ga toch weg man.
pi_208760024
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 16:38 schreef recursief het volgende:

[..]
Niet relevant. Wil je ophouden met dat gezuig om een antwoord? Ik heb twee keer geduldig een antwoord gegeven en daar moet je het mee doen. Mijn persoonlijke standpunten over bepaalde woorden zijn onbelangrijk.
Niet relevant? Maar daar gaat het juist om :D Jij claimt dat het allemaal maar een advies is en niet dwingend maar weigert vervolgens op de inhoud in te gaan. Je zegt het met sommige bevindingen eens te zijn, welke dan?
pi_208760034
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 16:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Niet relevant? Maar daar gaat het juist om :D Jij claimt dat het allemaal maar een advies is en niet dwingend maar weigert vervolgens op de inhoud in te gaan. Je zegt het met sommige bevindingen eens te zijn, welke dan?
Kappen nou. Ik heb genoeg inhoudelijks gezegd. Ik ben inhoudelijker geweest dan de meesten hier.
pi_208760060
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 16:41 schreef recursief het volgende:

[..]
Kappen nou. Ik heb genoeg inhoudelijks gezegd. Ik ben inhoudelijker geweest dan de meesten hier.
Was dat maar waar. Nogmaals: ik vind alles suggesties onzin en de redenen om de suggesties te doen ook. Helder. Los van het gezeik over de AD of verplichtingen of voorwoorden of nawoorden. De échte inhoud van de gids. Niet het meta-gezeik.

Nu is het jouw beurt, je zei het al eens te zijn met bepaalde suggesties. Welke? En waarom?
pi_208760166
:')

Deze wereld…
  donderdag 13 april 2023 @ 16:56:53 #100
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208760173
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 16:37 schreef stalybridge het volgende:

[..]
Meh, je kan ook wel heel erg je best doen om tussen de regels door te lezen om te vinden waar je naar op zoek bent. En om je daar dan aan te gaan ergeren.
Je hoeft niet eens met een bepaald oog tussen de regels door te lezen om het door te hebben waar dit vandaan komt en waar het naartoe moet.
Het ongevraagd tips geven vanuit een idealistisch oogpunt voor een in de praktijk niet bestaand probleem. Behalve in de hoofd van de initiatiefnemers.
Het is een doorzichtige MO die we inmiddels kennen vanuit die hoek:

quote:

[..]

Het is zo doorzichtig.
1947-2016
pi_208760307
quote:
10s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Wel gek dan dat de initatiefnemer het zelf heeft over veranderingen te bewerkstelligen:
[..]
Of is dat nu opeens ook allemaal een "leugen" volgens jou? Allemaal niet waar zeker?
@recursief had je hier overheen gelezen toevallig? :)
pi_208760367
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 17:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]
@:recursief had je hier overheen gelezen toevallig? :)
Nee niet overheen gelezen maar ik weet echt niet wat je er mee wil. Daar staat niets over verplichten of verbieden.
pi_208760416
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2023 17:17 schreef recursief het volgende:

[..]
Nee niet overheen gelezen maar ik weet echt niet wat je er mee wil. Daar staat niets over verplichten of verbieden.
Ik krijg zeer de indruk dat je net alsof doet dat je zo extreem naïef bent.
pi_208760496
over een paar jaar is men dit alweer vergeten hoor je ooit nog iemand over de NS en hun “beste reizigers” groet ipv dames en heren?
pi_208760670
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 16:25 schreef recursief het volgende:

[..]
Ja op een gegeven moment houdt het echt op hoor, als je alleen maar gaat oeverloos gaat speculeren over wat in jouw doemscenario eventueel zou kunnen gaan gebeuren en dat tot waarheid wil verheffen, tegen dat soort onlogica is geen kruid gewassen. Je moet het in ieder geval niet gaan projecteren op wat er nu, op dit moment, in het heden, feitelijk aan de hand is. En je moet zeker niet het LAKS gaan beschuldigen van dingen die niet gebeurd zijn en zich vooralsnog alleen in jouw gefantaseerde toekomst afspelen.
Mensen hebben zo inmiddels al meer dan genoeg van dit soort trucjes gezien waarbij er eerst door een relatief kleine groep een beleefde prikkel werd gegeven die vervolgens escaleert en bijvoorbeeld uitmond in dreigen met/oproepen tot geweld, oproepen / meewerken aan cancelling en publieke karaktermoord, dat het helemaal niet raar is dat men bij dit soort berichten de hakken gelijk in het zand zet.

En ga nu niet doen alsof je deze reactie niet aan zag komen of dat je op geen enkele manier kan begrijpen waarom men deze reactie vol weerstand geeft.

Dat is te doorzichtig.
pi_208760695
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 17:28 schreef Nagelslak het volgende:
over een paar jaar is men dit alweer vergeten hoor je ooit nog iemand over de NS en hun “beste reizigers” groet ipv dames en heren?
Jij niet blijkbaar, maar ik meer dan genoeg mensen die het nog steeds belachelijk vinden.
pi_208760699
quote:
4s.gif Op donderdag 13 april 2023 17:45 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Mensen hebben zo inmiddels al meer dan genoeg van dit soort trucjes gezien waarbij er eerst door een relatief kleine groep een beleefde prikkel werd gegeven die vervolgens escaleert en bijvoorbeeld uitmond in dreigen met/oproepen tot geweld, oproepen / meewerken aan cancelling en publieke karaktermoord
Klopt, zo is Forumland ook groot geworden inderdaad.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_208760755
quote:
4s.gif Op donderdag 13 april 2023 17:46 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Jij niet blijkbaar, maar ik meer dan genoeg mensen die het nog steeds belachelijk vinden.
Dat is een paradox want ik heb het erover dus ik ben het blijkbaar niet vergeten.

Maar belachelijk ach ja, je verandert er op deze manier door te klagen op een forum ook niets aan
pi_208760763
quote:
4s.gif Op donderdag 13 april 2023 17:45 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Mensen hebben zo inmiddels al meer dan genoeg van dit soort trucjes gezien waarbij er eerst door een relatief kleine groep een beleefde prikkel werd gegeven die vervolgens escaleert en bijvoorbeeld uitmond in dreigen met/oproepen tot geweld, oproepen / meewerken aan cancelling en publieke karaktermoord, dat het helemaal niet raar is dat men bij dit soort berichten de hakken gelijk in het zand zet.

En ga nu niet doen alsof je deze reactie niet aan zag komen of dat je op geen enkele manier kan begrijpen waarom men deze reactie vol weerstand geeft.

Dat is te doorzichtig.
Ja, bekijk het maar met je speculaties en verzinsels. Ik hou het graag feitelijk. Hier kan ik niks mee.
pi_208760924
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 17:54 schreef recursief het volgende:

[..]
Ja, bekijk het maar met je speculaties en verzinsels. Ik hou het graag feitelijk. Hier kan ik niks mee.
Je houdt niets feitelijk, het enige wat je post is dat het echt niet verplicht gaat worden en dat het AD slecht is, wanneer men meer van je vraagt kom je steeds met bovenstaande antwoord
  Moderator donderdag 13 april 2023 @ 18:08:32 #111
5428 crew  miss_sly
pi_208760950
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:06 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Je houdt niets feitelijk, het enige wat je post is dat het echt niet verplicht gaat worden en dat het AD slecht is, wanneer men meer van je vraagt kom je steeds met bovenstaande antwoord
Feitelijk is er alleen deze taalgids met tips, adviezen.

Dat er mensen zijn die denken/vrezen dat het hier niet bij blijft, kan. Die angst kan er zijn. En zonder een uitspraak te doen over hoe reeel die angst is, is er nu gewoon nog geen sprake van en is er FEITELIJK nog niets anders dan advies/tips. Dat is feitelijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208761098
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 17:54 schreef recursief het volgende:

[..]
Het is geen verzinsel over hoe en waarom mensen nu gelijk hun hakken in het zand zetten.
pi_208761110
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 17:47 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Klopt, zo is Forumland ook groot geworden inderdaad.
Wat dacht je van de BBB stemmers?
Dat dat allemaal boze boeren zijn?
  Forum Admin donderdag 13 april 2023 @ 18:24:53 #114
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_208761155
quote:
7s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat er mensen zijn die denken/vrezen dat het hier niet bij blijft, kan. Die angst kan er zijn. En zonder een uitspraak te doen over hoe reeel die angst is, is er nu gewoon nog geen sprake van en is er FEITELIJK nog niets anders dan advies/tips. Dat is feitelijk.
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat die angst deels gegrond is.

Zie ook de NOS die eigenhandig besloot dat "blank" "wit" moest zijn en dat is klakkeloos door vrijwel alle media overgenomen.

En dat terwijl wit en zwart foutief taalgebruik zijn. Niet veel meer dan een kansloze poging de discussie te veramerikaniseren. Hoewel de situaties echt totaal niet te vergelijken zijn. Dit is dat ook.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 13 april 2023 @ 18:28:24 #115
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208761192
quote:

[..]

Adviezen... tips...
Kan wel zijn dat er feitelijk nog niets anders is gegeven dan een advies/tips. Uit die hoek worden al een aantal jaren tips en adviezen gegeven die na een tijdje opeens niet zo'n adviserend en tippend karakter meer hadden.

Punt is van de afgelopen topics dat er genoeg mensen zijn die dat wel door hebben. Door hebben dat er vanuit die hoek die dit verzonnen heeft vaak genoeg 'tips' genudged zijn en ook daadwerkelijk over gegaan zijn tot het escaleren tot bijvoorbeeld dreigen met/oproepen tot geweld, oproepen / meewerken aan cancelling en publieke karaktermoord. Of afdwingen via allerlei beleidsdocumenten waar ze toevallig bij kunnen en het invoeren in een beleid.
En die mensen die zetten nu al de hakken in het zand omdat het een modus operandi is om 'tips' te geven.
1947-2016
  Moderator donderdag 13 april 2023 @ 18:28:49 #116
5428 crew  miss_sly
pi_208761195
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Zie ook de NOS die eigenhandig besloot dat "blank" "wit" moest zijn en dat is klakkeloos door vrijwel alle media overgenomen.

En dat terwijl wit en zwart foutief taalgebruik zijn. Niet veel meer dan een kansloze poging de discussie te veramerikaniseren. Hoewel de situaties echt totaal niet te vergelijken zijn. Dit is dat ook.
De angst kan best gegrond zijn, maar het is op dit moment geen feit, door deze taalgids.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208761209
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat vind ik echt helemaal prima en daar heb ik geen probleem mee. Ik heb dat hier ook al gezegd:

quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 11:57 schreef recursief het volgende:

[..]
Maar dat me vervolgens door de een na de ander verweten wordt dat ik weiger inhoudelijk te worden, of gezuig dat ik geen vragen beantwoord die ik al twee keer heel geduldig beantwoord heb, of, zoals in het vorige deel dat mede-users in het topic gaan overleggen om mij weg te rapporteren, daar kan ik slecht tegen. Daar mag best wat aan gedaan worden.
  Forum Admin donderdag 13 april 2023 @ 18:30:22 #118
pi_208761212
quote:
7s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De angst kan best gegrond zijn, maar het is op dit moment geen feit, door deze taalgids.
Dat is zeker waar.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin donderdag 13 april 2023 @ 18:30:45 #119
pi_208761216
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:30 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat vind ik echt helemaal prima en daar heb ik geen probleem mee. Ik heb dat hier ook al gezegd:
[..]
Maar dat me vervolgens door de een na de ander verweten wordt dat ik weiger inhoudelijk te worden, of gaan zuigen dat ik geen vragen beantwoord die ik al twee keer heel geduldig beantwoord heb, of, zoals in het vorige deel dat mede-users in het topic gaan overleggen om mij weg te rapporteren, daar kan ik slecht tegen. Daar mag best wat aan gedaan worden.
En ook hier mee eens
pi_208762502
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:30 schreef recursief het volgende:

[..]
Maar dat me vervolgens door de een na de ander verweten wordt dat ik weiger inhoudelijk te worden
Omdat je dat doet. Welke suggesties vind je goed? Welke niet? Dát is de inhoud. Die vragen weiger je te beantwoorden.
pi_208762826
Het topic gaat over een of andere taalgids met 'suggesties' maar het hebben over de daadwerkelijke 'suggesties' in de gids mag schijnbaar niet :')
  Forum Admin donderdag 13 april 2023 @ 21:30:06 #122
pi_208764431
Mensen komen hier om discussies te volgen en evt aan deel te nemen, en niet om vetes uitgevochten te zien worden. Minder op de man, meer op de inhoud gaarne.
pi_208764544
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 19:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Omdat je dat doet. Welke suggesties vind je goed? Welke niet? Dát is de inhoud. Die vragen weiger je te beantwoorden.
Dit is nu de vijfde(?) keer dat je hier mee komt? Ik heb je twee keer antwoord gegeven. Ik heb geduldig uitgelegd waarom ik de manier waarop deze taalgids is ingestoken, en de verantwoording van LAKS over het waarom van de taalgids en de werkwijze die gevolgd hebben heel transparant en zorgvuldig vind.

Dat je er niet tevreden mee bent dat ik niet precies wil vertellen met welke tips ik het inhoudelijk eens ben en met welke tips ik het inhoudelijk oneens ben is jammer, maar je zult het er toch mee moeten doen. Dit weet je want dat heb ik je al eerder uitgelegd, dus kom me niet nog een keer stalken met je vraag.

[ Bericht 2% gewijzigd door recursief op 13-04-2023 21:46:21 ]
pi_208764645
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2023 17:17 schreef recursief het volgende:

[..]
Hoe kan iets wat “vrijwillig advies” zijn als de maker zelf aangeeft dat “verandering tegenstand kan verwachten”.

De maker wil in deze kwestie dus de verandering doorvoeren. Je spreekt dus jezelf tegen als je zegt dat dit “vrijblijvend” is.
pi_208764650
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2023 21:39 schreef recursief het volgende:

[..]
Dit is nu de vijfde(?) keer dat je hier mee komt? Ik heb je twee keer antwoord gegeven. Ik heb geduldig uitgelegd waarom ik de manier waarop deze taalgids is ingestoken, en de verantwoording van LAKS over het waarom van de taalgids en de werkwijze die gevolgd hebben heel transparant en zorgvuldig vind.

Dat je er niet tevreden mee bent dat ik niet precies wil vertellen met welke tips ik het inhoudelijk eens ben en met welke tips ik het inhoudelijk oneens ben is jammer, maar je zult het er toch mee moeten doen. Dit weet je want dat heb ik je al eerder uitgelegd, dus kom me niet nog een keer stalken met je vraag.
Op de man spelen @Straatcommando. Gaarne verwijderen

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2023 21:48:54 ]
pi_208764739
quote:

[..]

Je doet het ook wel een beetje zelf. Je bent nogal erg prominent aanwezig in dit topic (niks mis mee hoor) met steeds dezelfde antwoorden. Als men dan met je in discussie wil gaan over de inhoud zelf (het is immers een forum) laat je telkens afweten en ga je klagen in FB, je komt hier nu een beetje over als een NPC die alleen maar voorgeprogrammeerde antwoorden kan geven.
pi_208764859
quote:

[..]

Je wil dus niet inhoudelijk er op ingaan. Moet je zelf weten, maar dan moet je niet gaan zeiken dat andere posters dat ook opmerken. :)
  donderdag 13 april 2023 @ 22:25:13 #128
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208765114
Precies wat de bedoeling was. Topic gaat totaal niet meer over de inhoud.
1947-2016
pi_208765697
quote:

[..]

En FEITELIJK zijn er ook al talloze voorbeelden van hoe ''tips en adviezen'' in de realiteit omgetoverd zijn in ''je hebt je maar er aan te houden, anders...''.

En dan volstrekt zich nu het feit van mensen die zich om die feiten nu vol in verzet gaan.
Ook een feit.
  vrijdag 14 april 2023 @ 02:52:30 #130
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208766491
De enige taalgids die we nodig hebben, gezien de abominabele staat der taalbeheersing van het gros der studenten, is een gids die de regels van de Nederlandse taal nog eens een keer goed uitlegt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208766504
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 02:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
De enige taalgids die we nodig hebben, gezien de abominabele staat der taalbeheersing van het gros der studenten, is een gids die de regels van de Nederlandse taal nog eens een keer goed uitlegt.
Maar dan inclusief of exclusief newspeak?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 14 april 2023 @ 03:08:02 #132
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208766507
quote:
99s.gif Op vrijdag 14 april 2023 03:06 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Maar dan inclusief of exclusief newspeak?
Helemaal geen Engelse termen... leer eerst eens je moedertaal fatsoenlijk te beheersen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208766515
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 03:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Helemaal geen Engelse termen... leer eerst eens je moedertaal fatsoenlijk te beheersen.
Oei... dat gaat niet lukken denk ik. Bummer...
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 14 april 2023 @ 15:11:49 #134
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208770789
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_208774011
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 22:25 schreef Red_85 het volgende:
Precies wat de bedoeling was. Topic gaat totaal niet meer over de inhoud.
Een bewuste actie van enkele users.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_208774907
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 21:55 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Je doet het ook wel een beetje zelf. Je bent nogal erg prominent aanwezig in dit topic (niks mis mee hoor) met steeds dezelfde antwoorden. Als men dan met je in discussie wil gaan over de inhoud zelf (het is immers een forum) laat je telkens afweten en ga je klagen in FB, je komt hier nu een beetje over als een NPC die alleen maar voorgeprogrammeerde antwoorden kan geven.
Iets minder op de man spelen is gewenst. Geldt voor allemaal trouwens. Ga gewoon inhoudelijk de discussie aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')