Bron: AD.nlquote:Geen ‘goedemorgen jongens en meisjes’ meer in de klas volgens nieuwe taalgids
Een ‘inclusieve’ taalgids moet een einde maken aan het gebruik van ongewenste termen over het onderwijs, zoals ‘witte en zwarte scholen’, en aan onderscheidend taalgebruik in de klas, denk aan ‘jongens en meisjes’.
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) komt woensdag met een lijst van taaltips die meer passen bij deze tijd, doordat ze kansengelijkheid bevorderen of zich niet meer richten op gender.
Zo is het niet langer de bedoeling dat de woorden ‘achterstandsleerling’ of ‘achterstandsscholen’ worden gebruikt. Die staan voor segregatie en kansenongelijkheid. Ook het ‘gehandicapte kind’ in de klas kan echt niet meer; het LAKS gebruikt liever ‘leerling met een beperking’. Verder moeten we af van het woord ‘zittenblijven', deze club kiest voor ‘doubleren’, en bestaat de schoolsoort mavo allang niet meer. Onderscheid maken tussen ‘lager en hoger onderwijs’ is eveneens uit den boze.
Binnen het klaslokaal richt het advies zich vooral op het wegwerken van genderverschillen. Het LAKS stelt bijvoorbeeld voor aan docenten om ‘goedemorgen leerlingen’ of 'goedemorgen allemaal’ te zeggen, en niet ‘goedemorgen jongens en meisjes’. Daarnaast praten zij liever over ‘die/diegene’, in plaats van ‘hij/zij’. Ook luidt de suggestie aan de leraar: als je opdrachten in groepjes maakt, verdeel de klas dan niet aan de hand van gender.
‘Brandweerkracht’
Verder kunnen scholen werken aan een genderneutrale aanduiding op de schoolpas en in de schooladministratie, zoals vermelding van een X in plaats van M (mannelijk) en V (vrouwelijk). Sowieso vraagt de scholierenorganisatie zich af of het überhaupt nodig is om het geslacht van een leerling te registreren. En bij beroepsbenamingen gebruikt het LAKS bij voorkeur genderinclusieve termen. ,,Zo spreken we liever van brandweerkracht dan van brandweerman”, staat in de gids.
Dan volgt er nog een opmerkelijk pleidooi om af te stappen van het keurmerk ‘excellente school', aangezien dit vooralsnog kabinetsbeleid is. Het LAKS stelt echter dat ‘hierdoor andere scholen in de ogen van bepaalde mensen minder goed worden’. Onlangs werd in de Tweede Kamer ook een motie van D66 aangenomen die vraagt om afschaffing van het predicaat. Het kabinet zal daar binnenkort op reageren.
Met deze taalgids wil het Landelijk Aktie Komitee Scholieren naar eigen zeggen ‘bijdragen aan een inclusiever schoolklimaat waarin iedere leerling gelijk is’.
'Geen lijst met verboden woorden‘
De taalgids van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren is geen lijst met verboden woorden, maar een opsomming van tips voor meer inclusief taalgebruik binnen het onderwijs en de maatschappij. Dat zegt LAKS-bestuurslid Cylus Kawesi (18) in een toelichting.
,,Taal wordt gebruikt om betekenis te geven aan onze denkwereld, dus woorden hebben gevolgen”, benadrukt Kawesi. ,,Ze kunnen een negatief effect hebben op ons wereldbeeld en zorgen dat we mensen buitensluiten. We moeten ons bewust zijn van de vooroordelen die dit in de maatschappij kan oproepen.”
Het onderwijs is een sector waarin, vooral op het gebied van gender, al veel meer inclusief taalgebruik plaatsvindt. Deze gids is volgens het LAKS-bestuurslid toch nog nodig. ,,Kansenongelijkheid bestaat nog steeds en willen we met dit initiatief terugdringen. Ik denk ook dat het vraagstuk nog lang niet op alle scholen goed geregeld is, anders hoefden we het onderwerp niet te behandelen. Maar op meerdere plekken vindt al een maatschappelijke discussie plaats, gelukkig maar.
Kawesi is niet bang dat het LAKS het stempel woke zal krijgen door dit initiatief, dat in samenwerking met verschillende organisaties heeft geleid tot deze taalgids. ,,Dat vinden wij helemaal niks negatiefs, zeker als we taalgebruik kunnen verbeteren. Tegenstand, daar moeten we als samenleving nou eenmaal doorheen bij veranderingen. Ik ben juist blij dat dit thema emoties losmaakt, dan kunnen en willen wij er vervolgens het gesprek over aangaan.”
Hij verzet zich tegen het idee uit films en boeken uit dictaturen, waarin versluierend taalgebruik wordt ingevoerd om mensen in bedwang te houden. ,,Dit is geen lijstje met verboden woorden, maar een opsomming van tips om als maatschappij in gesprek te gaan over taal. Er wordt niks versluierd, maar wij bevelen preciezere woorden aan om dingen aan te kaarten. We moeten over verandering van taalgebruik durven praten, zodat we samen tot voortschrijdend inzicht komen.”
Wat lees ik hier verkeerd aan dan?quote:Op donderdag 13 april 2023 11:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je legt me weer eens woorden in de mond. Hou daar gewoon mee op. Prima dat je er anders over denkt dan ik, maar voer de discussie gewoon op een volwassen manier.
quote:Op donderdag 13 april 2023 11:34 schreef Red_85 het volgende:
Bij dit specifieke voorbeeld zie ik het voordeel zelf ook niet.
Dat dit alleen op het specifieke voorbeeld van doubleren/zittenblijven slaat en niet op de rest. Had ik er toch vrij expliciet bijgezet geloof ik.quote:Op donderdag 13 april 2023 11:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat lees ik hier verkeerd aan dan?
[..]
Ik had het ook over dit voorbeeld.quote:Op donderdag 13 april 2023 11:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat dit alleen op het specifieke voorbeeld van doubleren/zittenblijven slaat en niet op de rest. Had ik er toch vrij expliciet bijgezet geloof ik.
'Ik zie mensen geen publieke bedreigingen uiten op Twitter, dus ze zullen er wel niet zijn'. Dan ben je wel ongehoord simpel hoor.quote:
Vrijblijvende tips die toch niet zo vrijblijvend gaan zijn. Wedden? Bookmark deze maar voor de toekomst.quote:Op donderdag 13 april 2023 11:39 schreef recursief het volgende:
[..]Dat kan toch? Het is toch niet verboden om je met dezelfde thema's bezig te houden?
[..]
Jeetje zeg, de VO-raad denkt ergens hetzelfde over als LAKS en dat zou dan bewijzen dat het allemaal niet vrijblijvend is? Je kan ook gewoon de Taalgids van LAKS lezen. De verantwoording en werkwijze staan daarin duidelijk uitgelegd. Ik heb daar ook al eerder in deze reeks uit geciteerd, omdat er nogal wat discussie was waaruit bleek dat mensen soms eigenlijk helemaal niet wisten waar het nou over ging.
En dan? De emotie die jij hebt met dit onderwerp snap ik echt totaal niet.quote:Op donderdag 13 april 2023 11:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Bookmark deze maar voor de toekomst.
Ik hou me graag bij de feiten. De feiten zijn dat het tips zijn en geen voorschriften, Dat jij bang bent dat het allemaal een complot is en dat deze tips ons in de toekomst opgelegd gaan worden dat mag. Maar met feiten heeft dat niets, en ook helemaal niets te maken. Ik zie ook geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de oprechtheid van het LAKS in deze.quote:Op donderdag 13 april 2023 11:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vrijblijvende tips die toch niet zo vrijblijvend gaan zijn. Wedden? Bookmark deze maar voor de toekomst.
En dat is precies waarom deze discussie gaande is. Genoeg hier in dit topic die het ook zien dat er een bepaald maniertje achter zit uit een bepaalde hoek en dit onderschrijven. Waaronder dus ik.
Het gebemoeial, de maakbaarheid. De typische mo. Vooral uit een bepaalde hoek.quote:Op donderdag 13 april 2023 11:55 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
En dan? De emotie die jij hebt met dit onderwerp snap ik echt totaal niet.
Welke last heb je er precies van? En wat als het specifieke groepen daadwerkelijk helpt in tijden van groeiend aantallen depressies etc?quote:Op donderdag 13 april 2023 11:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het gebemoeial, de maakbaarheid. De typische mo. Vooral uit een bepaalde hoek.
En dat voor zaken waarbij eigenlijk de toegevoegde waarde 0 is.
Vraag mij ook af hoe je zoiets denkt op te leggen.quote:Op donderdag 13 april 2023 11:57 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik hou me graag bij de feiten. De feiten zijn dat het tips zijn en geen voorschriften, Dat jij bang bent dat het allemaal een complot is en dat deze tips ons in de toekomst opgelegd gaan worden dat mag. Maar met feiten heeft dat niets, en ook helemaal niets te maken. Ik zie ook geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de oprechtheid van het LAKS in deze.
Het slaat ook echt nergens op; docenten kunnen zelf ook wel nadenken en zullen (bij gevallen van genderneutrale kinderen in de klas) zelf ook wel gaan schakelen door "goedemorgen allemaal" te zeggen. Misschien gebeurt dit wel al jaren/decennia zonder dat er iemand over valt.quote:Op donderdag 13 april 2023 12:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vraag mij ook af hoe je zoiets denkt op te leggen.
Boetes opleggen aan docenten die leerlingen aanspreken met 'jongens en meisjes'? Direct ontslaan? Dat houdt onmogelijk stand bij een rechter. Het is nu al verdomd moeilijk om een werknemer te ontslaan, laat staan als een werkgever aan komt zetten met zoiets onbenulligs.
Correct. Misschien geen decennia, maar de laatste jaren merk je daar echt wel een verandering in. Zonder dwang, zonder boetes, zonder gedwongen ontslagen en zonder gezeik van de leerlingen. Je moet het gewoon niet in de krant zetten, dan is er verder niet zo veel aan de hand.quote:Op donderdag 13 april 2023 12:05 schreef Jor_Dii het volgende:
Misschien gebeurt dit wel al jaren/decennia zonder dat er iemand over valt.
In dat geval kan je beter aan de weerbaarheid werken dan het positief benoemen van negatieve consequenties. Want die consequenties blijven hetzelfde.quote:Op donderdag 13 april 2023 12:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Welke last heb je er precies van? En wat als het specifieke groepen daadwerkelijk helpt in tijden van groeiend aantallen depressies etc?
Hier nog niet zo nee. Maar dat was het tot voor een aantal jaar terug ook niet met de prenouns die nu langzamerhand wel ingevoerd raken.quote:Op donderdag 13 april 2023 12:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vraag mij ook af hoe je zoiets denkt op te leggen.
Boetes opleggen aan docenten die leerlingen aanspreken met 'jongens en meisjes'? Direct ontslaan? Dat houdt onmogelijk stand bij een rechter. Het is nu al verdomd moeilijk om een werknemer te ontslaan, laat staan als een werkgever aan komt zetten met zoiets onbenulligs.
Het kan toch ook beide? Ik snap werkelijk niet wat er mis is met het omdraaien/omdenken van connotaties die vaak door het individu of als maatschappij als negatief worden gezien. Met je eens dat het effect niet altijd positief zal uitpakken, maar in veel gevallen vast wel.quote:Op donderdag 13 april 2023 12:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In dat geval kan je beter aan de weerbaarheid werken dan het positief benoemen van negatieve consequenties. Want die consequenties blijven hetzelfde.
Wat is daar precies mee dan? Worden die ergens verplicht?quote:Op donderdag 13 april 2023 12:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hier nog niet zo nee. Maar dat was het tot voor een aantal jaar terug ook niet met de prenouns die nu langzamerhand wel ingevoerd raken.
Omdat je bezig gaat blijven met omdenken/omdraaien van connotaties. De effecten blijven immers hetzelfde.quote:Op donderdag 13 april 2023 12:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het kan toch ook beide? Ik snap werkelijk niet wat er mis is met het omdraaien/omdenken van connotaties die vaak door het individu of als maatschappij als negatief worden gezien. Met je eens dat het effect niet altijd positief zal uitpakken,
En daar kunnen we helemaal niets mee.quote:maar in veel gevallen vast wel.
Je kunt er niets mee als het in veel gevallen het wel positief zal uitpakken? Kan je die uitleggen want dat vind ik wat verwarrend.quote:
Een en al haatberichten op twitter volgens BBC.quote:Op donderdag 13 april 2023 11:51 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
'Ik zie mensen geen publieke bedreigingen uiten op Twitter, dus ze zullen er wel niet zijn'. Dan ben je wel ongehoord simpel hoor.
Het zal vast wel positief uitpakken.quote:Op donderdag 13 april 2023 12:21 schreef recursief het volgende:
[..]
Je kunt er niets mee als het in veel gevallen het wel positief zal uitpakken? Kan je die uitleggen want dat vind ik wat verwarrend.
Je praat echt poep nu (zoals wel vaker).quote:
Het is nog niet bij Beertema opgekomen dat dreigementen ook via andere wegen dan alleen Twitter geuit kunnen worden?quote:
We zijn het gewoon niet eens met elkaar. Dat betekend nog niet dat een ander waar je het niet mee eens bent poep aan het praten is.quote:Op donderdag 13 april 2023 12:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je praat echt poep nu (zoals wel vaker).
Allemaal subjectief. Ik vind "medelander" positiever klinken dan een "buitenlander" of "allochtoon".quote:Op donderdag 13 april 2023 12:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
We zijn het gewoon niet eens met elkaar. Dat betekend nog niet dat een ander waar je het niet mee eens bent poep aan het praten is.
Het enige voorbeeld uit je bron van oneworld was wel een goede. Het het woordje buitenlander, gastarbeider, asielzoeker, allochtoon, medelander is zo vaak wat anders verzonnen omdat de connotatie negatief was. Het moest allemaal positiever, toch? Maar na een paar jaar had het maatschappelijk allemaal weer dezelfde betekenis als de vorige.
Zo ook dat 'doubleren' wat ik eerder in een voorbeeld had gegoten naar janneke.
Nu nog ja.quote:Op donderdag 13 april 2023 12:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Allemaal subjectief. Ik vind "medelander" positiever klinken dan een "buitenlander" of "allochtoon".
Dat staat er niet, en verder wordt het met deze uitleg niet echt duidelijker wat je bedoelt.quote:Op donderdag 13 april 2023 12:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het zal vast wel positief uitpakken.
Vast wel. Zal het wel, zal het niet.. Geen idee.
Lekker agnostisch. Je kan er totaal niets op voortbouwen. Een complete dooddoener.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |