Bron: AD.nlquote:Geen ‘goedemorgen jongens en meisjes’ meer in de klas volgens nieuwe taalgids
Een ‘inclusieve’ taalgids moet een einde maken aan het gebruik van ongewenste termen over het onderwijs, zoals ‘witte en zwarte scholen’, en aan onderscheidend taalgebruik in de klas, denk aan ‘jongens en meisjes’.
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) komt woensdag met een lijst van taaltips die meer passen bij deze tijd, doordat ze kansengelijkheid bevorderen of zich niet meer richten op gender.
Zo is het niet langer de bedoeling dat de woorden ‘achterstandsleerling’ of ‘achterstandsscholen’ worden gebruikt. Die staan voor segregatie en kansenongelijkheid. Ook het ‘gehandicapte kind’ in de klas kan echt niet meer; het LAKS gebruikt liever ‘leerling met een beperking’. Verder moeten we af van het woord ‘zittenblijven', deze club kiest voor ‘doubleren’, en bestaat de schoolsoort mavo allang niet meer. Onderscheid maken tussen ‘lager en hoger onderwijs’ is eveneens uit den boze.
Binnen het klaslokaal richt het advies zich vooral op het wegwerken van genderverschillen. Het LAKS stelt bijvoorbeeld voor aan docenten om ‘goedemorgen leerlingen’ of 'goedemorgen allemaal’ te zeggen, en niet ‘goedemorgen jongens en meisjes’. Daarnaast praten zij liever over ‘die/diegene’, in plaats van ‘hij/zij’. Ook luidt de suggestie aan de leraar: als je opdrachten in groepjes maakt, verdeel de klas dan niet aan de hand van gender.
‘Brandweerkracht’
Verder kunnen scholen werken aan een genderneutrale aanduiding op de schoolpas en in de schooladministratie, zoals vermelding van een X in plaats van M (mannelijk) en V (vrouwelijk). Sowieso vraagt de scholierenorganisatie zich af of het berhaupt nodig is om het geslacht van een leerling te registreren. En bij beroepsbenamingen gebruikt het LAKS bij voorkeur genderinclusieve termen. ,,Zo spreken we liever van brandweerkracht dan van brandweerman”, staat in de gids.
Dan volgt er nog een opmerkelijk pleidooi om af te stappen van het keurmerk ‘excellente school', aangezien dit vooralsnog kabinetsbeleid is. Het LAKS stelt echter dat ‘hierdoor andere scholen in de ogen van bepaalde mensen minder goed worden’. Onlangs werd in de Tweede Kamer ook een motie van D66 aangenomen die vraagt om afschaffing van het predicaat. Het kabinet zal daar binnenkort op reageren.
Met deze taalgids wil het Landelijk Aktie Komitee Scholieren naar eigen zeggen ‘bijdragen aan een inclusiever schoolklimaat waarin iedere leerling gelijk is’.
'Geen lijst met verboden woorden‘
De taalgids van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren is geen lijst met verboden woorden, maar een opsomming van tips voor meer inclusief taalgebruik binnen het onderwijs en de maatschappij. Dat zegt LAKS-bestuurslid Cylus Kawesi (18) in een toelichting.
,,Taal wordt gebruikt om betekenis te geven aan onze denkwereld, dus woorden hebben gevolgen”, benadrukt Kawesi. ,,Ze kunnen een negatief effect hebben op ons wereldbeeld en zorgen dat we mensen buitensluiten. We moeten ons bewust zijn van de vooroordelen die dit in de maatschappij kan oproepen.”
Het onderwijs is een sector waarin, vooral op het gebied van gender, al veel meer inclusief taalgebruik plaatsvindt. Deze gids is volgens het LAKS-bestuurslid toch nog nodig. ,,Kansenongelijkheid bestaat nog steeds en willen we met dit initiatief terugdringen. Ik denk ook dat het vraagstuk nog lang niet op alle scholen goed geregeld is, anders hoefden we het onderwerp niet te behandelen. Maar op meerdere plekken vindt al een maatschappelijke discussie plaats, gelukkig maar.
Kawesi is niet bang dat het LAKS het stempel woke zal krijgen door dit initiatief, dat in samenwerking met verschillende organisaties heeft geleid tot deze taalgids. ,,Dat vinden wij helemaal niks negatiefs, zeker als we taalgebruik kunnen verbeteren. Tegenstand, daar moeten we als samenleving nou eenmaal doorheen bij veranderingen. Ik ben juist blij dat dit thema emoties losmaakt, dan kunnen en willen wij er vervolgens het gesprek over aangaan.”
Hij verzet zich tegen het idee uit films en boeken uit dictaturen, waarin versluierend taalgebruik wordt ingevoerd om mensen in bedwang te houden. ,,Dit is geen lijstje met verboden woorden, maar een opsomming van tips om als maatschappij in gesprek te gaan over taal. Er wordt niks versluierd, maar wij bevelen preciezere woorden aan om dingen aan te kaarten. We moeten over verandering van taalgebruik durven praten, zodat we samen tot voortschrijdend inzicht komen.”
Je weet zelf heel goed hoe dit werkt met die truckjes. Ook besproken in het vorige deel.quote:Op woensdag 12 april 2023 13:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat in de OP helemaal niet over moeten, maar over kunnen. Bovendien is een groot deel van de dingen die erin besproken worden al vele jaren eerder ook al besproken. Sommige zijn behoorlijk gemeengoed, andere niet.
Ik weet niet 'hoe dat dat gaat'. Dat is een angst van bepaalde groepen. Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ie wordt opgediend. En er zal best hier en daar iemand zijn die zich er wel in kan vinden en inderdaad andere woorden gaan gebruiken in bepaalde gevallen. Lijkt me niets mis mee. En verder vind ik het echt een storm in een shotglaasje.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je weet zelf heel goed hoe dit werkt met die truckjes. Ook besproken in het vorige deel.
Eerst zijn het tips, daarna richtlijnen, daarna een serieuze zaak...
Misschien is het wel rinse&repeat van het laks, maar wel iets wat nu leeft blijkbaar. En blijkbaar was het niet zulk gemeengoed, want ook leraren verbazen zich er over volgens en later artikel van het ad.
2 jaar geleden was het argument nog dat dit alleen in Amerika speelde. Nu is het hier.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet 'hoe dat dat gaat'. Dat is een angst van bepaalde groepen. Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ie wordt opgediend. En er zal best hier en daar iemand zijn die zich er wel in kan vinden en inderdaad andere woorden gaan gebruiken in bepaalde gevallen. Lijkt me niets mis mee. En verder vind ik het echt een storm in een shotglaasje.
Na al het gezeur op de uni's en hoge scholen van de afgelopen jaren over het gender geneuzel is dat niet bepaald een 'angst', maar pure werkelijkheid. Dat die verder dreigt te worden voortgezet in het onderwijs, willen mensen niet hebben. En dan gaan ze reageren.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet 'hoe dat dat gaat'. Dat is een angst van bepaalde groepen. Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ie wordt opgediend. En er zal best hier en daar iemand zijn die zich er wel in kan vinden en inderdaad andere woorden gaan gebruiken in bepaalde gevallen. Lijkt me niets mis mee. En verder vind ik het echt een storm in een shotglaasje.
Dan houdt het inderdaad op. Ik zie dat niet.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
2 jaar geleden was het argument nog dat dit alleen in Amerika speelde. Nu is het hier.
Als je niet ziet dat men verregaande maatregelen neemt om te bepalen hoe jij moet praten en wat je wel en niet mag zeggen in het openbaar, en dus hoe organisaties zo restrictief te werk willengaan, tja, dan houdt het wel een beetje op he.
Komt nog wel. Gegarandeerd.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan houdt het inderdaad op. Ik zie dat niet.
Maar dit is dus wel hoe men de meute in slaap kan sussen; eerst is het "een richtlijn", dan is het "een advies", dan wordt het "een urgente aanwijzing" en dan is het opeens verplicht. En dan is het alweer te laat, maar kunnen bepaalde mensen wel mooi zeggen dat ze het niet hebben zien aankomen.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Na al het gezeur op de uni's en hoge scholen van de afgelopen jaren over het gender geneuzel is dat niet bepaald een 'angst', maar pure werkelijkheid. Dat die verder dreigt te worden voortgezet in het onderwijs, willen mensen niet hebben. En dan gaan ze reageren.
Niet echt enkel een 'angst' ofso. Denk dat je het onderschat. Bagatelliseert zelfs met je storm in een shotglaasje.
Wat is er precies mis mee als bepaalde mensen/groeperingen minder in trek zijn bij de meerderheid? Vaak is daar een goede reden voor, in de natuur doet men niet anders. Survival of the fittest, dit proces zorgt ervoor dat een diersoort zich steeds door kan ontwikkelen en de zwakkeren verstoten worden uit het evolutieproces. Kinderen doen het van nature ook al, dan zegt men dat kinderen 'hard' zijn maar dit is gewoon natuurlijk gedrag.quote:,,Taal wordt gebruikt om betekenis te geven aan onze denkwereld, dus woorden hebben gevolgen”, benadrukt Kawesi. ,,Ze kunnen een negatief effect hebben op ons wereldbeeld en zorgen dat we mensen buitensluiten. We moeten ons bewust zijn van de vooroordelen die dit in de maatschappij kan oproepen.”
Het is een vals dilemma wat ze poneren om te bepalen wat je wel niet mag zeggen voor de klas.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:15 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Wat is er precies mis mee als bepaalde mensen/groeperingen minder in trek zijn? Vaak is daar een goede reden voor, in de natuur doet men niet anders. Survival of the fittest, dit proces zorgt ervoor dat een diersoort zich steeds door kan ontwikkelen en de zwakkeren verstoten worden uit het evolutieproces.
Ik denk dat je dan een beetje naef bent. Maar dat is mijn mening.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan houdt het inderdaad op. Ik zie dat niet.
Dat mag. Ik denk van niet.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan een beetje naef bent. Maar dat is mijn mening.
Klopt.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar dit is dus wel hoe men de meute in slaap kan sussen; eerst is het "een richtlijn", dan is het "een advies", dan wordt het "een urgente aanwijzing" en dan is het opeens verplicht. En dan is het alweer te laat, maar kunnen bepaalde mensen wel mooi zeggen dat ze het niet hebben zien aankomen.
Dan bekijk je het ook echt vanuit een soort complot vanuit de overheid om ons als robots om te vormen. Het enige wat - in principe - wordt gevraagd is om rekening te houden met mensen die zich dus niet expliciet man of vrouw voelen. En ja, bij een verandering als die op de perrons (geachte reizigers) kan ik daar meer begrip voor opbrengen dan in de klas op een basisschool.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
2 jaar geleden was het argument nog dat dit alleen in Amerika speelde. Nu is het hier.
Als je niet ziet dat men verregaande maatregelen neemt om te bepalen hoe jij moet praten en wat je wel en niet mag zeggen in het openbaar, en dus hoe organisaties zo restrictief te werk willengaan, tja, dan houdt het wel een beetje op he.
Op wat voor basis denk jij van niet dan?quote:
Als je verder kijkt dan het stigma "iedereen moet erbij horen" dan zie je dat ze dicteren welke woorden je wel en niet mag gebruiken. Zittenblijven wordt doubleren (want zittenblijven klinkt "negatief"), en laten we vooral niet mensen gehandicapt noemen maar mensen met een beperking (uh oke).quote:Op woensdag 12 april 2023 14:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dan bekijk je het ook echt vanuit een soort complot vanuit de overheid om ons als robots om te vormen. Het enige wat - in principe - wordt gevraagd is om rekening te houden met mensen die zich dus niet expliciet man of vrouw voelen. En ja, bij een verandering als die op de perrons (geachte reizigers) kan ik daar meer begrip voor opbrengen dan in de klas op een basisschool.
Een genderneutraal toilet zou ik echt zeer terecht vinden eigenlijk, wat is daar mis mee?quote:Op woensdag 12 april 2023 14:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Op wat voor basis denk jij van niet dan?
Ben ik wel heel benieuwd naar gezien de toch overgewaaide discussie en de al fysiek merkbare zaken als 'genderneutrale toiletten' en taalaanwijzingen in verschillende uni's? Dat het laks zich er mee bezig hield, komt niet zomaar uit de lucht vallen he...
Continu rekening houden met alles en iedereen z'n tenen, dan kan je helemaal niets meer zeggen.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dan bekijk je het ook echt vanuit een soort complot vanuit de overheid om ons als robots om te vormen. Het enige wat - in principe - wordt gevraagd is om rekening te houden met mensen die zich dus niet expliciet man of vrouw voelen. En ja, bij een verandering als die op de perrons (geachte reizigers) kan ik daar meer begrip voor opbrengen dan in de klas op een basisschool.
Op zichzelf is er niets mis mee om erop te wijzen dat het ook in een klas prettig kan zijn, en voordelen kan hebben, om niet per se jongens en meisjes te benoemen. En dat is niet vanwege mogelijk aanwezige jonge transgenders, maar om de nog steeds vaak opgelegde genderrollen (spelen met poppen voor meisjes en met de autootjes voor jongens) wat te verminderen. Waardoor zowel jongens als meisjes veel meer de bevestiging krijgen dat ze als jongen ook in de zorg kunnen werken en als meisje ook piloot kan worden (even twee duidelijke genderrollen noemend).quote:Op woensdag 12 april 2023 14:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Met de pot an sich is niks mis, wel met het idee daar achter.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Een genderneutraal toilet zou ik echt zeer terecht vinden eigenlijk, wat is daar mis mee?
Want het is een wereldramp als je een potje zit te schijten naast een vrouw of man?quote:Op woensdag 12 april 2023 14:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met de pot an sich is niks mis, wel met het idee daar achter.
Een pisbak met een bril dus?quote:Op woensdag 12 april 2023 14:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Een genderneutraal toilet zou ik echt zeer terecht vinden eigenlijk, wat is daar mis mee?
Daar zijn andere manieren voor dat soort zaken te bevorderen. Maar ga jij de auto afpakken dan van dat jochie en een pop geven? Koters moet je lekker hun gang laten gaan en niks opdringen. Wij volwassenen zien er vooral iets in.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Op zichzelf is er niets mis mee om erop te wijzen dat het ook in een klas prettig kan zijn, en voordelen kan hebben, om niet per se jongens en meisjes te benoemen. En dat is niet vanwege mogelijk aanwezige jonge transgenders, maar om de nog steeds vaak opgelegde genderrollen (spelen met poppen voor meisjes en met de autootjes voor jongens) wat te verminderen. Waardoor zowel jongens als meisjes veel meer de bevestiging krijgen dat ze als jongen ook in de zorg kunnen werken en als meisje ook piloot kan worden (even twee duidelijke genderrollen noemend).
Ik zeg met de pot zelf is niks mis. Met het idee er achter en hoe het allemaal tot stand komt, daarmee wel.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Want het is een wereldramp als je een potje zit te schijten naast een vrouw of man?
Waar kunnen mensen zich toch allemaal druk om maken zeg..
Gelukkig werkt het in de praktijk een stuk soepeler allemaal en zul je heus niet snel aangeklaagd worden als je een hij per ongeluk een zij noemt of andersom. En bedoel, de termen die je in de laatste zin aandraagt lijken me prima manieren om kritisch te kijken naar bepaalde termen die gebruikt worden in het dagelijkse leven. Dat positieve omdenken is niks mis mee en kan voor vele individuen echt wel een verschil maken hoe ze om gaan met een situatie als "zitten blijven" of een handicap hebben.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als je verder kijkt dan het stigma "iedereen moet erbij horen" dan zie je dat ze dicteren welke woorden je wel en niet mag gebruiken. Zittenblijven wordt doubleren (want zittenblijven klinkt "negatief"), en laten we vooral niet mensen gehandicapt noemen maar mensen met een beperking (uh oke).
Waarom ik denk dat ik niet naief ben? Omdat ik mijn mening op andere zaken baseer dan jij.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Op wat voor basis denk jij van niet dan?
Ben ik wel heel benieuwd naar gezien de toch overgewaaide discussie en de al fysiek merkbare zaken als 'genderneutrale toiletten' en taalaanwijzingen in verschillende uni's? Dat het laks zich er mee bezig hield, komt niet zomaar uit de lucht vallen he...
Daar maak je kinderen transgender mee. Of homo, of pedofiel. Het is in elk geval heel erg woke, dus dan moet je het niet willen!!quote:Op woensdag 12 april 2023 14:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Maar wat als je als kind je juist meer stoort aan 'doubleren'? Of misschien het vieze ondertoontje van eerdergenoemde "kind met een uitdaging" ipv "kind met een handicap" als vervelend ervaart?quote:Op woensdag 12 april 2023 14:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]Kun je verontwaardigd doen over 'zitten blijven' voortaan 'doubleren' noemen, maar woordgebruik kan bij kinderen wel degelijk veel verschil maken in hoe ze zich ontwikkelen.
Het is 'kind met een beperking', zoals het al heel lang 'mensen met een beperking' is.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:33 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar wat als je als kind je juist meer stoort aan 'doubleren'? Of misschien het vieze ondertoontje van eerdergenoemde "kind met een uitdaging" ipv "kind met een handicap" als vervelend ervaart?
Ik ben als kind trouwens 'gedoubleerd' maar als ik daarover sprak met mijn vrienden was het gewoon 'blijven zitten'. Waarom moeilijk doen om niets? Dat een paar grijze baarden op een vergadering 'doubleren' beter vinden maakt natuurlijk niet dat dat automatisch ook daadwerkelijk zo is.
De besproken onderwerpen/termen worden genoemd in de inhoudsopgave. In dit topic gaan mensen af en toe helemaal los over wat al genoemd is "genderhysterie". In werkelijkheid is er een veelheid aan onderwerpen en gender is er daar maar eentje van:quote:Taaltips van het LAKS
Er is veel discussie over woorden zoals hoog- en laagopgeleiden en onderwijsniveaus. Hierbij
is de veronderstelling dat het vwo en universitaire opleidingen van een hoger niveau zijn
dan andere opleidingen. Het LAKS vindt echter dat vmbo, havo en vwo, en het mbo, hbo en
wo, gaan over verschillende manieren van leren. De ene manier zou niet hoger gewaardeerd
moeten worden dan de andere. Waarom spreken we dan niet van onderwijsrichtingen en over
mbo-, hbo- of wo opgeleiden?
We gebruiken het allemaal om te communiceren en je kan er niet omheen – taal. Taal wordt
gebruikt om betekenis te geven aan de wereld om ons heen. Woorden hebben gevolgen; ze
bepalen hoe wij de wereld om ons heen (leren) zien. Taal kan ook negatief effect hebben op
hoe wij de wereld herkennen en groeperen. Woorden kunnen bepaalde (groepen) mensen
buitensluiten en benadelen. In sommige woorden zit namelijk een waardeoordeel verstopt
waar we ons vaak niet zo bewust van zijn.
Met deze taalgids wil het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) bijdragen aan een
inclusiever schoolklimaat waarin iedere leerling gelijk is. Niet alleen binnen de muren van een
school, maar ook op papier. Inclusief onderwijs begint immers met de manier waarop er over
onderwijs en mensen binnen de school wordt gesproken. Deze taalgids focust zich daarom op
taalgebruik in het onderwijs.
De taalgids is in twee onderdelen verdeeld. Het eerste onderdeel gaat over taal in beleid
en het tweede deel gaat over taal in de school en in de klas. In het eerste deel vragen we
aandacht voor woorden die soms gebruikt worden in beleidsstukken, zoals rapporten. In het
tweede deel vragen we juist aandacht voor taal die in de klas en op school wordt gebruikt.
Dit kan gaan over vakspecifieke woorden en over hoe leerlingen en docenten aangesproken
worden in de klas.
Het LAKS is zich ervan bewust dat taal steeds in ontwikkeling is. Met deze taalgids vragen we
beleidsmakers, docenten, schoolleiders, bestuurders en ander onderwijspersoneel om na te
denken over de woorden die zij gebruiken. Voor sommige woorden stellen we alternatieven
voor. Deze alternatieven zijn geen voorschriften, maar tips en ideen. Bij alle suggesties die
het LAKS doet, denken wij vanuit het principe ‘benoem zo specifiek en feitelijk mogelijk
waarover je iets wil zeggen’.
Omdat we ervoor willen zorgen dat deze taalgids constant in ontwikkeling is – net als
onze taal – roepen we iedereen op om mee te werken aan deze gids. Ben je een leerling
en wil je een aanvulling of aanpassing doen op de taalgids? Laat het ons weten! Dit geldt
ook voor beleidsmakers, onderwijspersoneel en andere betrokkenen. Heb je een aanvulling of
aanpassing, mail dan naar info@laks.nl.
Elk jaar zorgt het bestuur van het LAKS – dat ieder schooljaar wisselt – dat de taalgids herzien
wordt.
Ieder onderwerp wordt op dezelfde manier aangestipt: op de linkerpagina een uitleg onder de kop "Waarom vragen we hier aandacht voor?" en op de rechterpagina een aantal tips over het onderwerp. En die tips zijn naar mijn indruk niet drammerig of dwingend, helemaal niet. Over "Verwijzingen naar het 'vermogen' van leerlingen" zijn de tips bijvoorbeeld:quote:Deel 1 - Taal in beleid
Onderwijsniveaus > Onderwijsrichtingen
Mavo > Vmbo-tl
Op- en afstromen > Doorstromen
Zittenblijven > Doubleren
Hoog- en laagopgeleiden > Mbo-, hbo-, en wo-opgeleiden
Mbo-leerlingen > Mbo-studenten
Thuiszitters
Nieuwkomers
Gehandicapte leerlingen > Leerlingen met een handicap
Witte en zwarte scholen
Achterstandsleerling
Deel 2 - Taal in de school en in de klas
Gender in de klas
Beroepsbenaming
Discriminatie en racisme in de klas
Excellente scholen
Verwijzingen naar het ‘vermogen’ van de leerlingen
In de les
Dan het nawoord, of zoals LAKS het noemt: "Dus de Taalgids, wat nu?"quote:- Het LAKS adviseert om bewust om te gaan met het benoemen van de capaciteiten van leerlingen.Complimenteer leerlingen bijvoorbeeld wel op wat ze hebben gepresteerd of hoe ze een project hebben gedaan, maar probeer te vermijden om leerlingen op basis van hun veronderstelde capaciteiten uit te lichten.
- Het LAKS adviseert om goed na te denken over de termen die we gebruiken voor extra activiteiten zoals plusklassen.
De gids zelf: https://www.laks.nl/projecten/laks-taalgids/quote:Taal verdeelt en taal verbindt. Door taal leren wij elkaar en de wereld om ons heen kennen.
Sommige woorden sluiten mensen buiten of zorgen ervoor dat er een onjuist beeld ontstaat
over een bepaalde groep of over een bepaald idee. Taal vormt dus ons beeld van andere
mensen en groepen. Juist daarom is het belangrijk om stil te staan bij de taal die we gebruiken,
in woord en op papier.
In deze taalgids kaart het LAKS verscheidene benamingen en begrippen binnen het onderwijs
aan die uitsluitend kunnen werken. Onderwijs is er voor iedereen en iedereen is evenveel
waard. Dit spreken we vaak genoeg hardop uit, maar doen wij dat in de juiste bewoordingen?
Het doel van het LAKS is om met deze taalgids een stap richting een inclusiever schoolklimaat
en inclusiever onderwijssysteem te zetten. De taalgids helpt hierbij door termen uit te lichten
die aan vernieuwing/herziening toe zijn. Van zittenblijven naar doubleren en van de gouden
eeuw naar de 17e eeuw.
Het LAKS streeft ernaar deze taalgids elk bestuursjaar te herzien. Dit doen wij omdat het LAKS
erkent en ziet dat taal veranderlijk is. Ook wij moeten blijven leren en evalueren welke woorden
aan verandering toe zijn.
De taalgids is een leidraad; geen voorschrift. Het LAKS blijft en gaat graag met alle
belangenpartijen binnen en buiten het onderwijs in gesprek over taal. Daarnaast willen wij allen
die in het onderwijs werken of onderwijs volgen uitnodigen om samen inclusief taalgebruik te
omarmen. Zowel in beleidsnota’s en in schoolboeken als in de klas en op het schoolplein is het
belangrijk dat we nadenken over de taal die wij gebruiken.
Het onderwijs is voor iedereen en iedereen zou gelijk moeten zijn binnen het onderwijs. Daden
zijn dan belangrijk, maar woorden evengoed.
Heel expliciet niet.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
... dan zie je dat ze dicteren welke woorden je wel en niet mag gebruiken ...
Blijkbaar voelen sommige users hier dit echt als het begin van het einde ofzo..quote:Op woensdag 12 april 2023 14:42 schreef Harvest89 het volgende:
Het gaat inderdaad weer nergens over.
Een paar termen die veranderen, een school die met de tijd mee gaat. Oh nee.
Ik neem aan dat het onderwijs en de termen die vandaag de dag gebruikt worden ook stukken anders is dan in de jaren 50 of zo.
Maar wat is er dan mis met het benoemen van dat iemand een handicap heeft? Wanneer is handicap vies geworden en beperking niet?quote:Op woensdag 12 april 2023 14:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is 'kind met een beperking', zoals het al heel lang 'mensen met een beperking' is.
Dat is relatief natuurlijk. Dat er moeilijk wordt gedaan over "jongens en meisjes" kan ook als vreemd ervaren worden.quote:Je hoeft niet moeilijk te doen om niets.
Volgens LAKS zelf mag iedereen in principe zijn input geven over welke woorden wenselijk zijn of niet. Ergens moet de knoop toch doorgehakt worden over wat dan geadviseerd wordt.quote:Je kunt wel je woordgebruik onder de loep nemen en kijken of er wijzigingen mogelijk zijn die een positieve uitwerking kunnen hebben. Het zijn in dit geval dus juist geen witte baarden, maar scholieren die ermee komen.
Inderdaad.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:34 schreef borisz het volgende:
Blijbaar is echte nieuws op dat er Fophef gecreerd moet worden door er een kop boven het artikel te zetten, wat dus niet waar is.
Vroeger had je nog orde en tucht op scholen, beetje discipline, niks mis meequote:Op woensdag 12 april 2023 14:42 schreef Harvest89 het volgende:
Ik neem aan dat het onderwijs en de termen die vandaag de dag gebruikt worden ook stukken anders is dan in de jaren 50 of zo.
Maar er wordt niets geforceerd. Er wordt een aantal opties gegeven. That's it.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:49 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar wat is er dan mis met het benoemen van dat iemand een handicap heeft? Wanneer is handicap vies geworden en beperking niet?
[..]
Dat is relatief natuurlijk. Dat er moeilijk wordt gedaan over "jongens en meisjes" kan ook als vreemd ervaren worden.
[..]
Volgens LAKS zelf mag iedereen in principe zijn input geven over welke woorden wenselijk zijn of niet. Ergens moet de knoop toch doorgehakt worden over wat dan geadviseerd wordt.
Ik heb er in de kern trouwens niets op tegen hoor. Taalgebruik verandert nou eenmaal met de jaren. Wel lijkt het mij een slecht idee om dit soort zaken te forceren. En afhankelijk van hoe serieus een eventuele schoolleiding de meningen van willekeurige organisaties overneemt kan dat een gevolg zijn.
Even los van dat het heel erg persoons-afhankelijk is van hoe 'fijn' een woord is. Zitten blijven vind ik een fijnere benaming dan doubleren.
Ja ja maar zo begint het.. over 5 jaar leven we in een dictatuur!!quote:Op woensdag 12 april 2023 14:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar er wordt niets geforceerd. Er wordt een aantal opties gegeven. That's it.
Nu al tochquote:Op woensdag 12 april 2023 14:52 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja ja maar zo begint het.. over 5 jaar leven we in een dictatuur!!
Oh ja, sorry, nu al is het woke leven in Nederland niet meer te doen!quote:Op woensdag 12 april 2023 14:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nu al toch
Ik ben het weer eens kwijt. Maar dat komt omdat ik naief ben, denk ik.
Ja, precies. Wij hebben op school naast 24 jongens- en 32 meisjestoiletten ook n deur met alleen 'wc' erop. Zijn een stuk of 3 leerlingen die daar gebruik van maken, maar dit is duidelijk het begin van het einde, toch?quote:Op woensdag 12 april 2023 14:52 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja ja maar zo begint het.. over 5 jaar leven we in een dictatuur!!
Wat is tenenkrommend?quote:
Net als de optie 'wit'. Lol.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De edgy sarcastische commentaren van lieden die denken te weten waarom mensen zich zorgen maken om die giftige woke wolk uit de VS.quote:
Het zit je allemaal wel hoog h?quote:Op woensdag 12 april 2023 15:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De edgy sarcastische commentaren van lieden die denken te weten waarom mensen zich zorgen maken om die giftige woke wolk uit de VS.
Bagatelliseren alleen is niet voldoende, er moeten nog wat schijtlollige opmerkingen bij om er door te duwen dat het allemaal een 'storm in een shotglaasje' is, deze uit de VS gemporteerde nonsens.
Iedereen die daadwerkelijk progressief is zou een probleem met woke moeten hebben.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het zit je allemaal wel hoog h?
Ach wat betreft het woordje neger zijn we ook binnen enkele jaren gegaan van een nog vrij onschuldig "wij gebruiken zelf liever een ander woord" naar het verhullend en uit Amerika gekopieerde aanduiden als "het n-woord", daarmee implicerende dat de gebruiker ervan iets onuitspreekbaar afschuwelijks heeft gezegd. Uiteindelijk zullen de eerst zogenaamd vrijblijvende maar toch stiekem als ongewenst bestempelde aanduidingen wel op dergelijke wijze in het taboehoekje worden geduwd.quote:
Ja, lol.quote:
Als mensen hier doen alsof het alleen maar gaat om (quote) "genderhysterie" en het laten lijken dat het LAKS probeert een dictatuur te vestigen naar Noord-Koreaans voorbeeld dan mag daar wel even op gereageerd worden.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De edgy sarcastische commentaren van lieden die denken te weten waarom mensen zich zorgen maken om die giftige woke wolk uit de VS.
Bagatelliseren alleen is niet voldoende, er moeten nog wat schijtlollige opmerkingen bij om er door te duwen dat het allemaal een 'storm in een shotglaasje' is, deze uit de VS gemporteerde nonsens. Terwijl het een absolute aanval op alles wat daadwerkelijke diversiteit en inclusie betreft en een ondermijning van datgene waar burgerrechtenbewegingen eeuwen voor gestreden hebben: een terugkeer naar het labeltje.
Dit is toch wel een belangrijk punt waar vaak aan voorbij gegaan wordt. Er zijn mensen die "jongens en meisjes" willen veranderen, als je dan van mening bent dat dit gezwets is wordt je door die groep verweten dat je moeilijk doet om niks. Degenen die het willen veranderen doen toch moeilijk, zij vallen over dit "niks"?quote:Op woensdag 12 april 2023 14:49 schreef ems. het volgende:
Dat is relatief natuurlijk. Dat er moeilijk wordt gedaan over "jongens en meisjes" kan ook als vreemd ervaren worden.
Opties die nergens op gebaseerd zijn, blijkt. Dan is het ook logisch dat mensen het een beetje belachelijk maken natuurlijk.quote:Op woensdag 12 april 2023 14:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
FOK!ers noemen iedereen met een geestelijke beperking nog steeds zwakzinnig, debiel of idioot. "Want dat is godverdomme mijn recht en die sneeuwvlokjes kunnen de tering krijgen!quote:Op woensdag 12 april 2023 14:42 schreef Harvest89 het volgende:
Als het niks voorstelt, kun je het ook wel veranderen.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:16 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Dit is toch wel een belangrijk punt waar vaak aan voorbij gegaan wordt. Er zijn mensen die "jongens en meisjes" willen veranderen, als je dan van mening bent dat dit gezwets is wordt je door die groep verweten dat je moeilijk doet om niks. Degenen die het willen veranderen doen toch moeilijk, zij vallen over dit "niks"?
Als het niks voorstelt hoef je het ook niet te veranderen.
Waaruit blijkt dat?quote:Op woensdag 12 april 2023 15:21 schreef ems. het volgende:
[..]
Opties die nergens op gebaseerd zijn, blijkt. Dan is het ook logisch dat mensen het een beetje belachelijk maken natuurlijk.
Misschien dat ze dat op dit forum wel doen maar in de echte wereld niet. En zo hoort het ook. De SIRE-slogan "we komen er samen wel uit" vind ik nog steeds een gulden regel.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:22 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
FOK!ers noemen iedereen met een geestelijke beperking nog steeds zwakzinnig, debiel of idioot. "Want dat is godverdomme mijn recht en die sneeuwvlokjes kunnen de tering krijgen!"
Daar mag op gereageerd worden, maar je mag ook vaststellen dat mensen die in de SJW-discussies aan de meer behoudende kant staan het laatste decennium de wind niet bepaald mee hadden. Dat je dan wat sneller in de verdediging schiet bij dit soort geluiden lijkt me niet onnatuurlijk.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:14 schreef recursief het volgende:
[..]
Als mensen hier doen alsof het alleen maar gaat om (quote) "genderhysterie" en het laten lijken dat het LAKS probeert een dictatuur te vestigen naar Noord-Koreaans voorbeeld dan mag daar wel even op gereageerd worden.
Deze al gelezen? Staat ook een link naar de betreffende taalgids in. Maar als je niks meer bespreekbaar kan maken zonder gelijk van "woke-hysterie" beticht te worden dan is het wel treurig gesteld met de vrijheid van gedachten hoor.
Ik vind dat het wel wat voorstelt, veranderen hoeft van mij niet. Wat als er evenveel of meer mensen zijn die het helemaal prima vinden zoals het nu is?quote:Op woensdag 12 april 2023 15:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als het niks voorstelt, kun je het ook wel veranderen.
Het maakt mij niet zoveel uit, hoor. Ik ben helemaal niet hardcore pro of con, ik sta er nogal onverschillig in. Ik vind de manier waarop er gesprongen wordt op een aantal voorstellen om anders met taal om te gaan gewoon echt zo buiten proportie.
Ik heb zoveel vragen:quote:Op woensdag 12 april 2023 15:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, precies. Wij hebben op school naast 24 jongens- en 32 meisjestoiletten ook n deur met alleen 'wc' erop. Zijn een stuk of 3 leerlingen die daar gebruik van maken, maar dit is duidelijk het begin van het einde, toch?
Dan verandert het niet. Want dan blijven mensen de taal gebruiken die ze gebruiken.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:27 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ik vind dat het wel wat voorstelt, veranderen hoeft van mij niet. Wat als er evenveel of meer mensen zijn die het helemaal prima vinden zoals het nu is?
De praktijk wijst inmiddels anders uit.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan verandert het niet. Want dan blijven mensen de taal gebruiken die ze gebruiken.
Ik heb het helemaal niet over genderhysterie gehad, ik heb het over gender gehad als subonderdeel van heel dat woke gekloot waar ook die taalgids weer een schitterend exempel van is.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:14 schreef recursief het volgende:
[..]
Als mensen hier doen alsof het alleen maar gaat om (quote) "genderhysterie" en het laten lijken dat het LAKS probeert een dictatuur te vestigen naar Noord-Koreaans voorbeeld dan mag daar wel even op gereageerd worden.
Deze al gelezen? Staat ook een link naar de betreffende taalgids in. Maar als je niks meer bespreekbaar kan maken zonder gelijk van "woke-hysterie" beticht te worden dan is het wel treurig gesteld met de vrijheid van gedachten hoor.
Ik zou willen zeggen: kijk eens om je heen, in welke hoek je staat. Misschien dat je toch niet het progressieve belang dient met je kruistocht tegen woke. Of misschien zijn wij allemaal gek, dat kan ook nog.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Iedereen die daadwerkelijk progressief is zou een probleem met woke moeten hebben.
Dat is niet het punt dat ik probeer te maken. Wat ik wil zeggen is dat het vrij vermoeiend is als mensen die zich profileren als kritisch met veel misbaar en grote woorden een ziedende tirade gaan afsteken terwijl ze vergeten zijn om zelf even na te lezen waar het nou echt over gaat. En dat geldt ongeacht de mening die mensen over het onderwerp hebben. Want je mag deze taalgids van mij belachelijk vinden of juist enorm prijzenswaardig, maar discussieer wel op basis van feiten en inhoud en niet op basis van wat je slechts denkt dat er aan de hand is of de draai die een krantenredactie er aan geeft.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:26 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Daar mag op gereageerd worden, maar je mag ook vaststellen dat mensen die in de SJW-discussies aan de meer behoudende kant staan het laatste decennium de wind niet bepaald mee hadden. Dat je dan wat sneller in de verdediging schiet bij dit soort geluiden lijkt me niet onnatuurlijk.
Wat is het 'progressieve belang' dan volgens jou?quote:Op woensdag 12 april 2023 15:32 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik zou willen zeggen: kijk eens om je heen, in welke hoek je staat. Misschien dat je toch niet het progressieve belang dient met je kruistocht tegen woke. Of misschien zijn wij allemaal gek, dat kan ook nog.
Juist omdat ik belezen ben weet ik precies waar deze taalgids op is gefundeerd. Al eens wat stukken van Gloria Wekker doorgenomen? Joris Luyendijk?quote:Op woensdag 12 april 2023 15:33 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat is niet het punt dat ik probeer te maken. Wat ik wil zeggen is dat het vrij vermoeiend is als mensen die zich profileren als kritisch met veel misbaar en grote woorden een ziedende tirade gaan afsteken terwijl ze vergeten zijn om zelf even na te lezen waar het nou echt over gaat. En dat geldt ongeacht de mening die mensen over het onderwerp hebben. Want je mag deze taalgids van mij belachelijk vinden of juist enorm prijzenswaardig, maar discussieer wel op basis van feiten en inhoud en niet op basis van wat je slechts denkt dat er aan de hand is of de draai die een krantenredactie er aan geeft.
Nou, "gendergedram" dan. Poteto-potato.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het helemaal niet over genderhysterie gehad, ik heb het over gender gehad als subonderdeel van heel dat woke gekloot waar ook die taalgids weer een schitterend exempel van is.
quote:Op woensdag 12 april 2023 09:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het heeft alles met woke te maken.
Dit is weer een voorbeeld van het subgenre gendergedram, op basis uiteraard van het zeer wokiaanse gedachtegoed dat het gros der mensheid, helaas hetero en helaas man of vrouw, op cursus tolerantie en inclusie moet omdat die uiteraard a priori al dan niet bewust intolerant en haatdragend en kwetsend is jegens minderheden - door bijvoorbeeld het gore lef te hebben over mannen en vrouwen te spreken - en derhalve gevraagd wordt even het hele normale taalsysteem overboord te gooien.
Daarnaast praten zij liever over ‘die/diegene’, in plaats van ‘hij/zij’.
Uiteraard dienen die leraren daarnaast alle pronouns van hun leerlingen uit hun hoofd te leren wanneer ze het lef hebben die mensen aan te spreken.
Dit is het summum van woke.
Zie je de term 'subgenre'?quote:Op woensdag 12 april 2023 15:36 schreef recursief het volgende:
[..]
Nou, "gendergedram" dan. Poteto-potato.
[..]
In ieder geval niet leugens verkondigen over progressieven die een dystopische dictatuur aan het stichten zijn waarin je je geen jongen of meisje mag voelen of je bestraft wordt als je oldspeak gebruikt.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat is het 'progressieve belang' dan volgens jou?
En wie zegt dat precies, die zich ook nog progressief noemt?quote:Op woensdag 12 april 2023 15:38 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
In ieder geval niet leugens verkondigen over progressieven die een dystopische dictatuur aan het stichten zijn waarin je je geen jongen of meisje mag voelen of je bestraft wordt als je oldspeak gebruikt.
Ja, daar heb je gelijk in en het is goed dat je de link postte. Dat deed me beseffen dat ik zelf ook een interpretatiefout had gemaakt in het vorige deel van dit topic.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:33 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat is niet het punt dat ik probeer te maken. Wat ik wil zeggen is dat het vrij vermoeiend is als mensen die zich profileren als kritisch met veel misbaar en grote woorden een ziedende tirade gaan afsteken terwijl ze vergeten zijn om zelf even na te lezen waar het nou echt over gaat. En dat geldt ongeacht de mening die mensen over het onderwerp hebben. Want je mag deze taalgids van mij belachelijk vinden of juist enorm prijzenswaardig, maar discussieer wel op basis van feiten en inhoud en niet op basis van wat je slechts denkt dat er aan de hand is of de draai die een krantenredactie er aan geeft.
Omdat meisjes langer de tijd nodig hebben op de wc, en in een schoolgebouw moeten er nu eenmaal veel mensen tegelijk op hetzelfde tijdstip (pauze) dus dan scheelt het best in het aantal dat je nodig hebt.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:27 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik heb zoveel vragen:
Waarom krijgen de meisjes meer wc's?
Wordt dit aantal ergens bijgehouden of heb jij ze geteld?
Wie zijn die drie leerlingen? Zijn ze non-binair, of zijn dit net de kinderen die niet per se een wc van hun geslacht willen?
Waarom is die laatste groep zo klein/non-existent?
Wel goede post hoor verder.
Zie je het woord "gendergedram"? Je vergroot het aandeel "gender" in die hele taalgids echt buitenproprtioneel. Het gaat over misschien wel 20 onderwerpen waar gender er eentje van is.quote:
Maar: gender dit en gender dat. Jammer, want een inhoudelijke discussie over al die andere onderwerpen, en over de vermeende intenties van de schrijvers wordt verdomd lastig op deze manier.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is voor iemand die kan lezen niet zo moeilijk:
"onderscheidend taalgebruik in de klas, denk aan ‘jongens en meisjes’"
"taaltips die meer passen bij deze tijd, doordat ze kansengelijkheid bevorderen of zich niet meer richten op gender"
"vooral op het wegwerken van genderverschillen"
"Daarnaast praten zij liever over ‘die/diegene’, in plaats van ‘hij/zij’."
"genderneutrale aanduiding op de schoolpas"
"berhaupt nodig is om het geslacht van een leerling te registreren."
"genderinclusieve termen"
Ik heb verder geen radiogesprek nodig om te weten waar LAKS op doelt.
JIJ vroeg waar ik dat aspect dan wel niet zag... Daar geef ik antwoord op.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:41 schreef recursief het volgende:
[..]
Zie je het woord "gendergedram"? Je vergroot het aandeel "gender" in die hele taalgids echt buitenproprtioneel. Het gaat over misschien wel 20 onderwerpen waar gender er eentje van is.
[..]
Maar: gender dit en gender dat. Jammer, want een inhoudelijke discussie over al die andere onderwerpen, en over de vermeende intenties van de schrijvers wordt verdomd lastig op deze manier.
Mee eens. Ik vind de overeenkomsten tussen de benaderingen van streng religieuze groeperingen en datgene wat er uit "woke" rolt vaak wel heel sprekend. Het gaat veelal over het opleggen van leefregels en het als "goed" of "slecht" aanmerken van taal en gedrag. Dat is niet erg progressief.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Iedereen die daadwerkelijk progressief is zou een probleem met woke moeten hebben.
https://www.independent.c(...)onouns-b2160904.htmlquote:Op woensdag 12 april 2023 14:27 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Gelukkig werkt het in de praktijk een stuk soepeler allemaal en zul je heus niet snel aangeklaagd worden als je een hij per ongeluk een zij noemt of andersom. En bedoel, de termen die je in de laatste zin aandraagt lijken me prima manieren om kritisch te kijken naar bepaalde termen die gebruikt worden in het dagelijkse leven. Dat positieve omdenken is niks mis mee en kan voor vele individuen echt wel een verschil maken hoe ze om gaan met een situatie als "zitten blijven" of een handicap hebben.
Jordi, doe nou eens niet zo naief jongen.quote:A teacher has been jailed for refusing to stay away from his school after they suspended him when he refused to call a pupil “they”.
Enoch Burke, an evangelical Christian, was put on a paid suspension by Wilson’s Hospital School in County Westmeath, Ireland after he refused to use a student’s preferred pronouns.
Nee, dat vroeg ik niet. Ik verbaasde me er daar al over dat je het hele onderwerp probeerde terug te brengen tot gender(gedram). En ik zei dat ik dat heel bijzonder vond. Nou moet je niet gaan liegen, dat is niet aardig.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
JIJ vroeg waar ik dat aspect dan wel niet zag... Daar geef ik antwoord op.
In de VS ook, in vorig deel voorbeelden van gegeven...quote:Op woensdag 12 april 2023 15:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
https://www.independent.c(...)onouns-b2160904.html
[..]
Jordi, doe nou eens niet zo naief jongen.
En waarom is dat erg?quote:Op woensdag 12 april 2023 15:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan verandert het niet. Want dan blijven mensen de taal gebruiken die ze gebruiken.
Heeft helemaal niks met de taalgids van het LAKS te maken.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
Sterk weer Etto.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bagatelliseren alleen is niet voldoende, er moeten nog wat schijtlollige opmerkingen bij om er door te duwen dat het allemaal een 'storm in een shotglaasje' is, deze uit de VS gemporteerde nonsens. Terwijl het een absolute aanval op alles wat daadwerkelijke diversiteit en inclusie betreft en een ondermijning van datgene waar burgerrechtenbewegingen eeuwen voor gestreden hebben: een terugkeer naar het labeltje, naar de buitenkant, naar oppervlakkigheid.
Oh jee.quote:
Precies, inclusie en diversiteit en tolerantie, maar niet voor eenieder.quote:
Jij hint er al naar, je meer extreme vriendjes roepen het ronduit, maar ondanks dat je z progressief bent heb je daar nooit kritiek op, maar als er wat te schelden valt op "wokies" voer je het hoogste woord.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En wie zegt dat precies, die zich ook nog progressief noemt?
Emancipatie van gemarginaliseerde groepen, bescherming van het milieu en een algehele openheid jegens nieuwe ideen bijvoorbeeld. Niet jouw prioriteiten dus.quote:Verder vroeg ik wat het dan wel was.
Dezelfde retoriek die 2 jaar geleden werd gebruikt.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:45 schreef recursief het volgende:
[..]
Heeft helemaal niks met de taalgids van het LAKS te maken.
Dan gaat ie toch lekker bij een evangelistische gekkieschool werken?quote:Op woensdag 12 april 2023 15:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies, inclusie en diversiteit en tolerantie, maar niet voor eenieder.
Hier past enkelquote:Op woensdag 12 april 2023 15:48 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Jij hint er al naar, je meer extreme vriendjes roepen het ronduit, maar ondanks dat je z progressief bent heb je daar nooit kritiek op, maar als er wat te schelden valt op "wokies" voer je het hoogste woord.
[..]
Emancipatie van gemarginaliseerde groepen, bescherming van het milieu en een algehele openheid jegens nieuwe ideen bijvoorbeeld. Niet jouw prioriteiten dus.
Thanks voor de uitleg.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat meisjes langer de tijd nodig hebben op de wc, en in een schoolgebouw moeten er nu eenmaal veel mensen tegelijk op hetzelfde tijdstip (pauze) dus dan scheelt het best in het aantal dat je nodig hebt.
De concirge heeft het ooit verteld toen we het over schoonmaakplannen hadden. En ik heb nu eenmaal een goed geheugen voor getallen.
Ik weet het van twee leerlingen, n ervan voelt zich niet thuis op het jongens- als het meisjestoilet en de ander is als meisje geboren maar staat aan de start van een transitietraject. Ik kan me geen incidenten heugen van andere leerlingen die ooit hebben lopen geinen of rellen rond die genderneutrale wc, maar er is wel een keer een ouder op een open dag die zeer luidkeels begon te verkondigen dat dit toch wel de meest enorme onzin was, en dat ze misschien maar gewoon op een andere school moesten gaan kijken. Doen, zou ik zeggen.
En 'waarom die groep zo klein is' vind ik een hele vreemde vraag. Moeten dat er meer zijn dan? Het overgrote deel van de schoolpopulatie is toch jongen of meisje en zoekt het bijbehorende toilet op?
Dat doe je helemaal zelf in ieder topic waar ook maar een kleine mogelijkheid is om over de woke samenzwering te beginnen en daar reageer ik juist zo op, omdat ik je posts al langer ken. Op een bepaald punt zijn je prioriteiten verschoven. Heb ik ook vaker aangekaart, maar dat zie je zelf niet. Meestal reageer ik er ook bewust niet op, maar bij deze specifieke post kon ik het weer even niet laten. Maar succes met je kruistocht verder.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hier past enkel![]()
Ik zou mijn gehele POHI nog eens uitspitten aleer je me probeert - heel wokiaans - in de gelederen van allerlei groezelig extreem rechts publiek te zetten.
Naief is denken dat deze veranderingen ons leven in Nederland onmogelijk gaan maken ofzo.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
Kijk zo worden mietjes dus gemaakt. Die worden niet geboren @DjVero .quote:Op woensdag 12 april 2023 14:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom ik denk dat ik niet naief ben? Omdat ik mijn mening op andere zaken baseer dan jij.
Ik ben van mening dat woorden ertoe doen en verschil kunnen maken. Kun je verontwaardigd doen over 'zitten blijven' voortaan 'doubleren' noemen, maar woordgebruik kan bij kinderen wel degelijk veel verschil maken in hoe ze zich ontwikkelen. En niet geheel toevallig kan positiever taalgebruik (niet "jij vindt dat moeilijk' maar bijvoorbeeld "jij vindt dat nog niet gemakkelijk") een voordelige uitwerking hebben op de ontwikkeling en het zelfvertrouwen van kinderen.
En nee, kinderen hoeven echt niet met fluwelen handschoentjes aangepakt te worden en ze gaan echt genoeg narigheid meemaken in het leven en niet alles zal lukken en kunnen zoals ze willen. Maar we kunnen wel proberen ze een fijne basis en vertrouwen in zichzelf mee te geven.
En dat heeft verder niets te maken met woke of transgenderisme of lhbtqi+ of wat dan ook. Gewoon ontwikkeling van kinderen.
Dat is ook alleen maar gendoctrineerd natuurlijk...quote:Op woensdag 12 april 2023 15:54 schreef inslagenreuring het volgende:
Voelt zich niet thuis op jongens of meisjes toilet.
Godverdomme zeg
Die mensen zullen er vast zijn, maar in de puberleeftijd is die groep bijzonder klein. Oh, en we zitten buiten de Randstad, dat scheelt denk ik ook nogal.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:51 schreef PiyeReloaded het volgende:
Met de laatste groep bedoelde ik de groep die niet per se een wc naar hun geslacht wenst. Ik zou verwachten dat er ook mensen die zich wel duidelijk jongen of meisje voelen toch ook gebruik maken van een wc waar enkel wc op staat. Vandaar de vraag.
Weet niet of mietje het juiste woord is.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kijk zo worden mietjes dus gemaakt. Die worden niet geboren @:DJVero .
Waarom moet er zo nodig een positieve connotatie aan vast zitten? Als je het specifiek over 'doubleren' gaat hebben. Nu is dat 'zitten blijven'. Een kind krijgt het hele jaar door te horen dat de resultaten achter lopen en dat het misschien wel moet doubleren. Over een tijdje heeft 'doubleren' precies hetzelfde geluid als 'zitten blijven' nu, immers heeft het dezelfde uitwerking. Moet je weer een 'positief' woord gaan verzinnen en begint hetzelfde cirkeltje weer van voor af aan.
En wat is er mis mee om een kind te confronteren met de consequenties die iets heeft?
Als je het over meer vertrouwen kweken hebt bij kinderen, dan kan je ze net zo goed ook weerbaarder maken voor de harde wereld die er aan zit te komen. Kunnen ze misschien ook beter tegen de negatieve uitwassen en soms ook nare dingen die er in het dagelijks leven op iedereen afkomt.
Lijkt wel alsof er geen negatieve emoties meer mogen zijn tegenwoordig. Over weerbaarheid kweken gesproken.
Weerbaarheid heeft iemand veel meer aan. Met negatieve dingen om kunnen gaan zodat juist iemand het niet allemaal zo persoonlijk opvat, zodat het vertrouwen niet bij voorbaat naar de klote geholpen wordt.
Je zal vast gehoord hebben van 'Zachte heelmeesters maken stinkende wonden'. Dat is precies wat je doet met dat 'positieve' taalgebruik. Je pakt iemand aan met fluwelen handschoentjes, want het moet immers allemaal wat 'positiever'. Vervolgens is de weerbaarheid zoek. En daarna het vertrouwen. En daarna kunnen ze totaal niet omgaan met de shit die deze wereld soms brengt.
Uit het feit dat ze dan dingen gaan veranderen om het veranderen zonder dat dat gepaard gaat met enige onderbouwing behalve "deze leerling uit lutjebroek vind 'blijven zitten' geen fijn woord dus adviseren wij dat te veranderen want uuuhhhh redenen".quote:
Doetje dan.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:01 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Weet niet of mietje het juiste woord is.
Een abominatie lijkt me meer recht doen.
'Zitten blijver' wordt bij doubleren vanzelf wel een 'doubleerder'.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:07 schreef ems. het volgende:
Zoals gezegd vind ik doubleren denigrerend kutwoord.
Ik zeg niet dat dat erg is. Wat een rare vraag.quote:
Ah, dus nu bevestigen we al dat deze veranderingen erdoorheen gedrukt worden, en de rest moet gewoon hun bek houden toch?quote:Op woensdag 12 april 2023 15:54 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Naief is denken dat deze veranderingen ons leven in Nederland onmogelijk gaan maken ofzo.
Oke man.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:25 schreef crystal_meth het volgende:
Taal aanpassen is van alle tijden.
- Kreupele, manke, gebrekkige, mindervalide, andersvalide, persoon met een handicap, persoon met een beperking...
- Dolhuis, gekkenhuis, (krankzinnigen)gesticht, psychiatrische instelling...
- potter, janet, homofiel, homosexueel...
Als "jongens en meisjes" en ook "dames en heren" zouden verdwijnen, dan zal ik daar niet om treuren. Ik vind het onzinnige uitdrukkingen, het maakt toch niet uit dat beide geslachten aanwezig zijn.
Nee, je interpreteert het weer eens volledig verkeerd: dit soort aanpassingen zijn (zoals hierboven ook vermeld) van alle tijden. Je eigen daar druk om maken of bang zijn dat je daardoor niet meer vrij kunt leven is echt totaal onnodig. Beetje hetzelfde als de Zwarte Piet discussie dit.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ah, dus nu bevestigen we al dat deze veranderingen erdoorheen gedrukt worden, en de rest moet gewoon hun bek houden toch?
Het is echt een misvatting om te denken dat een kind negatief taalgebruik nodig heeft om weerbaar te worden. Weerbaar word je omdat je vertrouwen hebt in jezelf, in wie je bent en je capaciteiten om te dealen met wat je in het leven overkomt. Vertrouwen in jezelf krijg je door positieve ervaringen, door te ervaren dat iets lastig is en je er toch doorheen komt. Daarbij is het niet nodig om met taalgebruik omringd te worden dat een negatieve connotatie heeft.quote:Op woensdag 12 april 2023 15:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kijk zo worden mietjes dus gemaakt. Die worden niet geboren @:DJVero .
Waarom moet er zo nodig een positieve connotatie aan vast zitten? Als je het specifiek over 'doubleren' gaat hebben. Nu is dat 'zitten blijven'. Een kind krijgt het hele jaar door te horen dat de resultaten achter lopen en dat het misschien wel moet doubleren. Over een tijdje heeft 'doubleren' precies hetzelfde geluid als 'zitten blijven' nu, immers heeft het dezelfde uitwerking. Moet je weer een 'positief' woord gaan verzinnen en begint hetzelfde cirkeltje weer van voor af aan.
En wat is er mis mee om een kind te confronteren met de consequenties die iets heeft?
Als je het over meer vertrouwen kweken hebt bij kinderen, dan kan je ze net zo goed ook weerbaarder maken voor de harde wereld die er aan zit te komen. Kunnen ze misschien ook beter tegen de negatieve uitwassen en soms ook nare dingen die er in het dagelijks leven op iedereen afkomt.
Lijkt wel alsof er geen negatieve emoties meer mogen zijn tegenwoordig. Over weerbaarheid kweken gesproken.
Weerbaarheid heeft iemand veel meer aan. Met negatieve dingen om kunnen gaan zodat juist iemand het niet allemaal zo persoonlijk opvat, zodat het vertrouwen niet bij voorbaat naar de klote geholpen wordt.
Je zal vast gehoord hebben van 'Zachte heelmeesters maken stinkende wonden'. Dat is precies wat je doet met dat 'positieve' taalgebruik. Je pakt iemand aan met fluwelen handschoentjes, want het moet immers allemaal wat 'positiever'. Vervolgens is de weerbaarheid zoek. En daarna het vertrouwen. En daarna kunnen ze totaal niet omgaan met de shit die deze wereld soms brengt.
Je gaat dus totaal niet in op zijn argument dat doubleren straks dezelfde negatieve lading gaat hebben als zitten blijven. Het is struisvogelgedrag.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is echt een misvatting om te denken dat een kind negatief taalgebruik nodig heeft om weerbaar te worden. Weerbaar word je omdat je vertrouwen hebt in jezelf, in wie je bent en je capaciteiten om te dealen met wat je in het leven overkomt. Vertrouwen in jezelf krijg je door positieve ervaringen, door te ervaren dat iets lastig is en je er toch doorheen komt. Daarbij is het niet nodig om met taalgebruik omringd te worden dat een negatieve connotatie heeft.
Zeg dat tegen de mensen die gecanceld worden omdat ze de juiste pronouns niet gebruiken in de klas. Eerst in Amerika, nu in Engeland, morgen in Nederland.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee, je interpreteert het weer eens volledig verkeerd: dit soort aanpassingen zijn (zoals hierboven ook vermeld) van alle tijden. Je eigen daar druk om maken of bang zijn dat je daardoor niet meer vrij kunt leven is echt totaal onnodig. Beetje hetzelfde als de Zwarte Piet discussie dit.
Voor de reproductie is het toch redelijk van belang.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:25 schreef crystal_meth het volgende:
- Kreupele, manke, gebrekkige, mindervalide, andersvalide, persoon met een handicap, persoon met een beperking...
Als "jongens en meisjes" en ook "dames en heren" zouden verdwijnen, dan zal ik daar niet om treuren. Ik vind het onzinnige uitdrukkingen, het maakt toch niet uit dat beide geslachten aanwezig zijn.
Zijn aanname over hoe het gaat, klopt op de meeste scholen helemaal niet meer.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je gaat dus totaal niet in op zijn argument dat doubleren straks dezelfde negatieve lading gaat hebben als zitten blijven. Het is struisvogelgedrag.
Of omdat ze de David van Michelangelo in de artsles bespreken en er een plaatje van zien.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zeg dat tegen de mensen die gecanceld worden omdat ze de juiste pronouns niet gebruiken in de klas. Eerst in Amerika, nu in Engeland, morgen in Nederland.
Want het gebeurt daar aan de lopende band?quote:Op woensdag 12 april 2023 16:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zeg dat tegen de mensen die gecanceld worden omdat ze de juiste pronouns niet gebruiken in de klas. Eerst in Amerika, nu in Engeland, morgen in Nederland.
"Het gebeurt helemaal niet zo vaak"quote:Op woensdag 12 april 2023 16:54 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Want het gebeurt daar aan de lopende band?hou toch op man..
Hopelijk is dat niet waar de meeste leerkrachten aan denken wanneer ze voor een klas staan.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Voor de reproductie is het toch redelijk van belang.
Ze geven die onderbouwing nou juist wel, zo is die hele taalgids opgebouwd: eerst het waarom, daarna de tips.. Je hoeft het natuurlijk niet eens te zijn met die onderbouwing, maar dat is wat anders..quote:Op woensdag 12 april 2023 16:07 schreef ems. het volgende:
[..]
Uit het feit dat ze dan dingen gaan veranderen om het veranderen zonder dat dat gepaard gaat met enige onderbouwing behalve "deze leerling uit lutjebroek vind 'blijven zitten' geen fijn woord dus adviseren wij dat te veranderen want uuuhhhh redenen".
Wat als de verandering dan juist weer tegen de haren strijkt? Zoals gezegd vind ik doubleren denigrerend kutwoord.
Kun je even laten zien waar dat staat. Ik haal het er niet uit.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ah, dus nu bevestigen we al dat deze veranderingen erdoorheen gedrukt worden, en de rest moet gewoon hun bek houden toch?
U is bekend met het begrip cancelen en de daarbij behorende cultus?quote:Op woensdag 12 april 2023 15:54 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Naief is denken dat deze veranderingen ons leven in Nederland onmogelijk gaan maken ofzo.
Maar wat wordt er door het LAKS nou gecanceld?quote:Op woensdag 12 april 2023 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
U is bekend met het begrip cancelen en de daarbij behorende cultus?
In de VS echt een probleem. Of werkgevers die je weigeren of wat dan ook. Klinkt nu nog als een ver van je ver show maar dat waren pronouns twee jaar geleden ook.
Restrictief beleid invoeren? Daar lijken conservatieven beter in te zijn. Enkele voorbeelden van de laatste weken:quote:Op woensdag 12 april 2023 17:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
"Het gebeurt helemaal niet zo vaak"
"Het gebeurt alleen in Amerika"
"Het is maar een advies"
"Het loopt niet zo vaart"
"Het valt wel mee"
"Er worden maar een paar mensen vervolgd"
"Er worden maar een paar celstraffen opgelegd"
"Het zijn maar een paar woorden die je niet meer mag gebruiken"
"Je kan toch gewoon meewerken?"
"Je kunt maar beter volgen"
"De partij heeft altijd gelijk"
"Ik wist het niet"
Keer op keer op keer op keer op keer worden jij en je mede-geloofsgenoten van de Progressieve Kerk geconfronteerd met de glijdende schaal van dit soort zaken die van kwaad tot erger gaan, en keer op keer ontkennen jullie botweg dat er een uiterst gevaarlijk woke gedachtengoed bezig is met het invoeren van restrictief beleid voor andere mensen.
Blijf duiken, blijf draaien, blijf struisvogelen, blijf ontkennen, blijf bagatelliseren, blijf gaslighten. Wij weten wel beter. Dit is geen normaal gedrag meer. Dit is gevaarlijk. Dit moet stoppen.
Niets, dat zeg ik ook niet.quote:Op woensdag 12 april 2023 17:26 schreef recursief het volgende:
[..]
Maar wat wordt er door het LAKS nou gecanceld?
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik vind het ook best lastig dat er allerlei zaken met de haren worden bijgesleept in dit topic die echt volkomen irrelevant voor die taalgids zijn.quote:Op woensdag 12 april 2023 17:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niets, dat zeg ik ook niet.
Ik doelde daarmee op de activistische figuren die het als een soort missie of strijd zien.quote:
In de VS kun je zonder meer worden ontslagen, daar is veel minder bescherming. Dat is hier toch ondenkbaar?quote:Op woensdag 12 april 2023 17:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik doelde daarmee op de activistische figuren die het als een soort missie of strijd zien.
En dat zie ik dan weer niet zo snel gebeuren in Nederland, maar zeg nooit nooit. LAKS doet dat niet bewust maar geeft zulke mensen wel een stok om mee te slaan. Vandaar mijn verwijzing naar de VS, daar is at best wel doorgeslagen, mensen zijn ontslagen voor uitspraken die hier hoogstens je wenkbrouwen zouden doen fronzen.
Ben gelukkig niet de enige die het ziet.quote:Op woensdag 12 april 2023 17:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
U is bekend met het begrip cancelen en de daarbij behorende cultus?
In de VS echt een probleem. Of werkgevers die je weigeren of wat dan ook. Klinkt nu nog als een ver van je ver show maar dat waren pronouns twee jaar geleden ook.
Allemaal net zo erg en zoals je kunt lezen pleit ik dan ook helemaal niet voor die zaken en mag dat allemaal afgeschoten worden. Maar dat maakt mijn observatie niet minder waar.quote:Op woensdag 12 april 2023 17:29 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Restrictief beleid invoeren? Daar lijken conservatieven beter in te zijn. Enkele voorbeelden van de laatste weken:
- Florida's "don't say gay" bill.
- Een rechter in Texas die de FDA approval van mifepristone schrapt
- De Italiaanse regering die registratie van kinderen van homoparen verbiedt
- De Oegandese regering die de doodstraf en levenslange gevangenisstraf invoert voor "homosexuele misdrijven".
Ik zie de stok die ze activisten aanreiken om mee te slaan niet zo goed. Als je zo een stok wil vinden dan moet je de daardwerkelijke inhoud van de Taalgids behoorlijk geweld aan doen. Ik vind dat ze bij het LAKS er alles aan hebben gedaan om zeer zorgvuldig te zijn:quote:Op woensdag 12 april 2023 17:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik doelde daarmee op de activistische figuren die het als een soort missie of strijd zien.
En dat zie ik dan weer niet zo snel gebeuren in Nederland, maar zeg nooit nooit. LAKS doet dat niet bewust maar geeft zulke mensen wel een stok om mee te slaan. Vandaar mijn verwijzing naar de VS, daar is at best wel doorgeslagen, mensen zijn ontslagen voor uitspraken die hier hoogstens je wenkbrouwen zouden doen fronzen.
Uit het nawoord:quote:Voor sommige woorden stellen we alternatieven voor. Deze alternatieven zijn geen voorschriften, maar tips en ideen.
- Ze erkennen dat het belangrijk is om alle meningen en standpunten te horen en nodigen iedereen die ook maar enigzins betrokken is bij het onderwijs uit om bij te dragen.quote:De taalgids is een leidraad; geen voorschrift
Uit het nawoord:quote:Omdat we ervoor willen zorgen dat deze taalgids constant in ontwikkeling is – net als
onze taal – roepen we iedereen op om mee te werken aan deze gids. Ben je een leerling
en wil je een aanvulling of aanpassing doen op de taalgids? Laat het ons weten! Dit geldt
ook voor beleidsmakers, onderwijspersoneel en andere betrokkenen. Heb je een aanvulling of
aanpassing, mail dan naar info@laks.nl.
- Ze erkennen expliciet dat taal, maatschappij en inzichten veranderlijk zijn en dat de tips die ze nu geven in de toekomst wellicht beter of anders kunnen.quote:Het LAKS blijft en gaat graag met alle
belangenpartijen binnen en buiten het onderwijs in gesprek over taal
Uit het nawoord:quote:Elk jaar zorgt het bestuur van het LAKS – dat ieder schooljaar wisselt – dat de taalgids herzien
wordt.
Als mensen dan nog steeds gaan gillen over cancelcultuur, collectieve psychoses of genderhysterie dan kan je dat LAKS niet verwijten.quote:Het LAKS streeft ernaar deze taalgids elk bestuursjaar te herzien. Dit doen wij omdat het LAKS
erkent en ziet dat taal veranderlijk is. Ook wij moeten blijven leren en evalueren welke woorden
aan verandering toe zijn.
Mooi hoe mensen tegen de cancelculture zijn, behalve als er iets kan worden gecanceld waar ze het mee eens zijn.quote:Op woensdag 12 april 2023 18:09 schreef leolinedance het volgende:
Wybren![]()
https://bvnl.nl/onderwijs(...)ke-organisatie-laks/
“Het is geen cancelen, het is de discussie beginnen met een sponsor van deze organisatie om te zien of ze nog staan achter deze idealen”quote:Op woensdag 12 april 2023 18:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mooi hoe mensen tegen de cancelculture zijn, behalve als er iets kan worden gecanceld waar ze het mee eens zijn.
Oh kun jij je dat herinneren? Ik niet, maar wie weet stond ik er toen zo in. Sommige mensen kunnen echter veranderen en voortschrijdend inzicht op doen.quote:Op woensdag 12 april 2023 18:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
“Het is geen cancelen, het is de discussie beginnen met een sponsor van deze organisatie om te zien of ze nog staan achter deze idealen”
Ik kan me nog herinneren dat tijdens de ZP discussie jij vooraan stond te juichen omdat sponsoren werden aangespoord ZP intochten te cancelen op min of meer dezelfde wijze als Sybren nu wil doen met de subsidie naar deze organisatie.
Ha ja dat is zo, goede!quote:Op woensdag 12 april 2023 18:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
“Het is geen cancelen, het is de discussie beginnen met een sponsor van deze organisatie om te zien of ze nog staan achter deze idealen”
Ik kan me nog herinneren dat tijdens de ZP discussie jij vooraan stond te juichen omdat sponsoren werden aangespoord ZP intochten te cancelen op min of meer dezelfde wijze als Sybren nu wil doen met de subsidie naar deze organisatie.
Ah, geen actieve herinnering aan dus?quote:Op woensdag 12 april 2023 18:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Oh kun jij je dat herinneren? Ik niet, maar wie weet stond ik er toen zo in. Sommige mensen kunnen echter veranderen en voortschrijdend inzicht op doen.
Nee, maar zoals ik zeg: het zou best kunnen. Maar goed, we gaan dus verder op de persoon en niet op de inhoud.quote:Op woensdag 12 april 2023 18:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ah, geen actieve herinnering aan dus?
Nou dat is dan wel hypocriet als dat zo is.quote:Op woensdag 12 april 2023 18:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, maar zoals ik zeg: het zou best kunnen. Maar goed, we gaan dus verder op de persoon en niet op de inhoud.
Dat is voortschrijdend inzicht.quote:Op woensdag 12 april 2023 18:29 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nou dat is dan wel hypocriet als dat zo is.
Ah dat komt wel toevallig uit dat voortschrijdend inzicht, als Johan Derksen straks weer iets debiels roept heb je zeker weer voortschrijdend inzicht en is het weer bon ton om de sponsors aan de kloten te draaien.quote:
Ik snap dat het ongemakkelijk voelt als je betrapt wordt op het hebben van een dubbel moraal in deze zaken, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan op de persoon wordt h. Want inhoudelijk blijft het nog steeds de vraag waarom een partij zoals LAKS die het moet hebben van overheidsssubsidie meent het woke pad op te moeten gaan om door zichzelf bedachte problemen op te willen lossen door anderen te vertellen welke woorden ze wel of niet mogen gebruiken.quote:Op woensdag 12 april 2023 18:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, maar zoals ik zeg: het zou best kunnen. Maar goed, we gaan dus verder op de persoon en niet op de inhoud.
Maar dat doen ze dus niet.quote:Op woensdag 12 april 2023 18:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
door anderen te vertellen welke woorden ze wel of niet mogen gebruiken.
quote:Op woensdag 12 april 2023 11:47 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik zou persoonlijk fucking pissed zijn als ik aangemerkt zou worden als "iemand met mogelijkheden"Klinkt als een sneak-diss.
Het is niet woke. Het zo verfoeide gender is maar een klein onderdeel van het geheel van de taalgids, waarvan laks zelf aangeeft dat deze ook in de toekomst onderhevig zal zijn aan verandering, want taal is onderhevig aan verandering. Er is in het topic een link te vinden en voorbeelden en het gaat om veel meer dan gender en dus woke.quote:Op woensdag 12 april 2023 18:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik snap dat het ongemakkelijk voelt als je betrapt wordt op het hebben van een dubbel moraal in deze zaken, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan op de persoon wordt h. Want inhoudelijk blijft het nog steeds de vraag waarom een partij zoals LAKS die het moet hebben van overheidsssubsidie meent het woke pad op te moeten gaan om door zichzelf bedachte problemen op te willen lossen door anderen te vertellen welke woorden ze wel of niet mogen gebruiken.
Ligt eraan hoe debiel. Het meeste debiele kan hij gewoon iedere aflevering spuien hoor en dat doet hij dan ook van harte.quote:Op woensdag 12 april 2023 18:33 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ah dat komt wel toevallig uit dat voortschrijdend inzicht, als Johan Derksen straks weer iets debiels roept heb je zeker weer voortschrijdend inzicht en is het weer bon ton om de sponsors aan de kloten te draaien.
Wat heeft cancelculture eigenlijk te maken met een subsidiecircuit dat een soort schaduwoverheid creeert?quote:Op woensdag 12 april 2023 18:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mooi hoe mensen tegen de cancelculture zijn, behalve als er iets kan worden gecanceld waar ze het mee eens zijn.
Dat slaat dan ook weer helemaal nergens op idd. Helaas wordt zo'n beetje elk onderwerp inmiddels gegijzeld door de twee meest extreme kanten van het spectrum.quote:Op woensdag 12 april 2023 19:13 schreef KoosVogels het volgende:
Begrijp dat het bestuur van LAKS naar aanleiding hiervan wordt bedreigd. Kom op mensen, ik vind dit ook ietwat onzinnig, maar het gaat om een vrijblijvend, goedbedoeld advies. Dat bovendien is afgegeven door jongeren.
Ik word steeds vaker doodmoe van dit land.
Het is al een tijdje niet meer bon ton om Ierland Engeland te noemen.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja eh, Engeland is een zelfstandig land hoor...quote:Op woensdag 12 april 2023 19:48 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Het is al een tijdje niet meer bon ton om Ierland Engeland te noemen.
Zijn die mensen niet 15 of zo? Maar ja, ze zitten wel in het woke complot, dus ze hebben het er wel een beetje zelf naar gemaakt.quote:Op woensdag 12 april 2023 19:13 schreef KoosVogels het volgende:
Begrijp dat het bestuur van LAKS naar aanleiding hiervan wordt bedreigd. Kom op mensen, ik vind dit ook ietwat onzinnig, maar het gaat om een vrijblijvend, goedbedoeld advies. Dat bovendien is afgegeven door jongeren.
Weerbaar maken is hoe om te gaan met negatieve situaties en uitdagingen. Als je continu overal alles maar positief benaderd, kom je dus weinig uitdagingen tegen. Want alles is eenhoorntjes, regenbogen en utopie. De wereld is dat niet. Is vaak exact het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is echt een misvatting om te denken dat een kind negatief taalgebruik nodig heeft om weerbaar te worden. Weerbaar word je omdat je vertrouwen hebt in jezelf, in wie je bent en je capaciteiten om te dealen met wat je in het leven overkomt. Vertrouwen in jezelf krijg je door positieve ervaringen, door te ervaren dat iets lastig is en je er toch doorheen komt. Daarbij is het niet nodig om met taalgebruik omringd te worden dat een negatieve connotatie heeft.
We hebben al 300 jaar hetzelfde woord voor een schooljaar overdoen, wat geheel duidelijk is in de maatschappij. En nu komt er een wokedrammertje langs die het allemaal zo zielig vind wat kindjes overkomt en moet het na 300 jaar opeens anders.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zijn aanname over hoe het gaat, klopt op de meeste scholen helemaal niet meer.
Er wordt niet het hele jaar gezegd tegen een kind dat het wel zal blijven zitten/doubleren. Dat is ook ontzettend contraproduktief. Het gebeurt ook veel minder, omdat er meer wordt ingezet op doorstromen en op eigen niveau werken en uiteindelijk uitstromen.
Het gaat niet alleen om het woord op zichzelf, maar ook om de manier waarop het gebruikt wordt. Het kan dat een woord inderdaad over tijd alsnog ook een negatieve connotatie krijgt. Dan kan het, indien nodig, verder evolueren.
Taal leeft, verandert.
Zo waar dit.quote:Op woensdag 12 april 2023 17:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
"Het gebeurt helemaal niet zo vaak"
"Het gebeurt alleen in Amerika"
"Het is maar een advies"
"Het loopt niet zo vaart"
"Het valt wel mee"
"Er worden maar een paar mensen vervolgd"
"Er worden maar een paar celstraffen opgelegd"
"Het zijn maar een paar woorden die je niet meer mag gebruiken"
"Je kan toch gewoon meewerken?"
"Je kunt maar beter volgen"
"De partij heeft altijd gelijk"
"Ik wist het niet"
Keer op keer op keer op keer op keer worden jij en je mede-geloofsgenoten van de Progressieve Kerk geconfronteerd met de glijdende schaal van dit soort zaken die van kwaad tot erger gaan, en keer op keer ontkennen jullie botweg dat er een uiterst gevaarlijk woke gedachtengoed bezig is met het invoeren van restrictief beleid voor andere mensen.
Blijf duiken, blijf draaien, blijf struisvogelen, blijf ontkennen, blijf bagatelliseren, blijf gaslighten. Wij weten wel beter. Dit is geen normaal gedrag meer. Dit is gevaarlijk. Dit moet stoppen.
Ja, dat was vroeger zo, nu zijn ze een bedrijf met volwassen mensen die betaald worden uit subsidiepotten. Probleem maken en zoeken is hun verdienmodel.quote:Op woensdag 12 april 2023 19:59 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Zijn die mensen niet 15 of zo? Maar ja, ze zitten wel in het woke complot, dus ze hebben het er wel een beetje zelf naar gemaakt.
Nee, het zijn echt jongeren van 16-17 jaar oud.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:39 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, dat was vroeger zo, nu zijn ze een bedrijf met volwassen mensen die betaald worden uit subsidiepotten. Probleem maken en zoeken is hun verdienmodel.
Dit lijken me toch nog steeds kinderen.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:39 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, dat was vroeger zo, nu zijn ze een bedrijf met volwassen mensen die betaald worden uit subsidiepotten. Probleem maken en zoeken is hun verdienmodel.
Vroeger was het ook niet super, hoor, met kinderen die werden gemeden en gepest als ze een beetje afwijkend waren zonder dat ze daar zelf veel aan konden doen. Je zou daarin een middenweg moeten vinden.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Weerbaar maken is hoe om te gaan met negatieve situaties en uitdagingen. Als je continu overal alles maar positief benaderd, kom je dus weinig uitdagingen tegen. Want alles is eenhoorntjes, regenbogen en utopie. De wereld is dat niet. Is vaak exact het tegenovergestelde.
Je creert op die manier doetjes die nergens tegen kunnen.
Gewoonweg naef.
Welnee, dit is een geheel nieuw woord dat "woke" uitgevonden heeft puur om onze kinderen te verpesten.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:34 schreef deedeetee het volgende:
Doubleren is een woord dat ik al vaker tegenkwam hoor. Heel normaal woord als je kind een schooljaar over doet.
Hoe triest moet je wel niet zijn om een paar 16/17 jarigen te bedreigen.quote:Op woensdag 12 april 2023 19:13 schreef KoosVogels het volgende:
Het bestuur wordt ondersteund door vier medewerkers en een projectmedewerker (zie organisatie).quote:Op woensdag 12 april 2023 20:40 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nee, het zijn echt jongeren van 16-17 jaar oud.
Ja, leuk voor je. Het ging om bedreigingen richting het bestuur van het LAKS. In het vervolg misschien even beter lezen.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:46 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het bestuur wordt ondersteund door vier medewerkers en een projectmedewerker (zie organisatie).
Naast het bestuur hebben we binnen het LAKS verschillende actieve commissies, die een ondersteunende, uitvoerende of controlerende functie hebben. Deze commissies zijn samengesteld uit leden en (oud)-bestuursleden.
Het presidium bestaat uit 2 tot 4 oud-bestuursleden[b][/b] en is verantwoordelijk voor het voorbereiden, voorzitten en leiden van de ALV. Stukken of moties voor de ALV dien je dan ook in bij het presidium. Het presidium zorgt er ook voor dat besluiten conform de statuten en het huishoudelijk reglement (HR) genomen worden. Je kunt het presidium bereiken via presidium@laks.nl.
SollicitatieCommissie (SoCo)
De SoCo bestaat uit een oud-bestuurslid, een oud-SoColid, een extern lid, twee actieve leden en een adviserend lid. De eerste drie draagt het bestuur voor op de herfst ALV. De twee actieve leden die plaatsnemen in de SoCo worden verkozen tijdens de ALV. En tot slot is er een bestuurslid die een adviserende functie heeft binnen de SoCo. De taak van de SoCo is het uitvoeren van de sollicitatieprocedure voor een nieuw bestuur. Je kunt bij hen terecht met al je vragen over wat een bestuursjaar bij het LAKS inhoudt. Vr de voorjaarsvergadering van het LAKS voert de commissie sollicitatiegesprekken en beoordeelt ze kandidaten op hun geschiktheid als bestuurder. Op basis van deze beoordelingen draagt de SoCo een bestuur voor op de voorjaarsvergadering. Je kunt deze commissieleden bereiken via soco@laks.nl.
Naast het bestuur en de leden, wordt het LAKS ondersteund door vier beleidsmedewerkers, een projectmedewerker n Stichting COMBO. Zij zorgen ervoor dat LAKS als organisatie soepel loopt, dat scholieren genformeerd en geadviseerd worden en ondersteunen het bestuur op allerlei vlakken.
![]()
Doe toch eens niet zo naef man, ik tel zo al acht volwassen personen.
Waarheid.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:44 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Vroeger was het ook niet super, hoor, met kinderen die werden gemeden en gepest als ze een beetje afwijkend waren zonder dat ze daar zelf veel aan konden doen. Je zou daarin een middenweg moeten vinden.
Zie mijn reactie net, het bestuur bestaat uit leerlingen welke begeleid worden door een tig tal medewerkers.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:43 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dit lijken me toch nog steeds kinderen.
Dus je punt is dat je denkt dat die volwassenen zijn bedreigd? Of dat het ok is om kinderen te bedreigen als ze zich voor het karretje van woke volwassenen laten spannen?quote:Op woensdag 12 april 2023 20:46 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het bestuur wordt ondersteund door vier medewerkers en een projectmedewerker (zie organisatie).
Naast het bestuur hebben we binnen het LAKS verschillende actieve commissies, die een ondersteunende, uitvoerende of controlerende functie hebben. Deze commissies zijn samengesteld uit leden en (oud)-bestuursleden.
Het presidium bestaat uit 2 tot 4 oud-bestuursleden[b][/b] en is verantwoordelijk voor het voorbereiden, voorzitten en leiden van de ALV. Stukken of moties voor de ALV dien je dan ook in bij het presidium. Het presidium zorgt er ook voor dat besluiten conform de statuten en het huishoudelijk reglement (HR) genomen worden. Je kunt het presidium bereiken via presidium@laks.nl.
SollicitatieCommissie (SoCo)
De SoCo bestaat uit een oud-bestuurslid, een oud-SoColid, een extern lid, twee actieve leden en een adviserend lid. De eerste drie draagt het bestuur voor op de herfst ALV. De twee actieve leden die plaatsnemen in de SoCo worden verkozen tijdens de ALV. En tot slot is er een bestuurslid die een adviserende functie heeft binnen de SoCo. De taak van de SoCo is het uitvoeren van de sollicitatieprocedure voor een nieuw bestuur. Je kunt bij hen terecht met al je vragen over wat een bestuursjaar bij het LAKS inhoudt. Vr de voorjaarsvergadering van het LAKS voert de commissie sollicitatiegesprekken en beoordeelt ze kandidaten op hun geschiktheid als bestuurder. Op basis van deze beoordelingen draagt de SoCo een bestuur voor op de voorjaarsvergadering. Je kunt deze commissieleden bereiken via soco@laks.nl.
Naast het bestuur en de leden, wordt het LAKS ondersteund door vier beleidsmedewerkers, een projectmedewerker n Stichting COMBO. Zij zorgen ervoor dat LAKS als organisatie soepel loopt, dat scholieren genformeerd en geadviseerd worden en ondersteunen het bestuur op allerlei vlakken.
![]()
Doe toch eens niet zo naef man, ik tel zo al acht volwassen personen.
Lees post 168 even.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:48 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja, leuk voor je. Het ging om bedreigingen richting het bestuur van het LAKS. In het vervolg misschien even beter lezen.
Nee, dat bestuur zijn leerlingen en studenten. Bedreigingen zijn belachelijk, zeker naar jongeren toe.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:49 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dus je punt is dat je denkt dat die volwassenen zijn bedreigd? Of dat het ok is om kinderen te bedreigen als ze zich voor het karretje van woke volwassenen laten spannen?
Doodmoe word ik vooral van dat eeuwige gebemoeial met hoe een ander moet leven/gedragen.quote:Op woensdag 12 april 2023 19:13 schreef KoosVogels het volgende:
Nou, mijn ervaring is toch wat anders. Over bijvoorbeeld homoseksualiteit werd nogal lacherig gedaan bij ons op de middelbare school. In een klimaat waarin je al snel voor "flikker" wordt uitgemaakt (ook wel op meer agressieve manier, door bepaalde groepen) lijkt het me lastig om uit de kast te komen. En als je sociaal niet al te bedreven was lag je er ook al snel buiten. Dit alles speelde zich af in een klein stadje in het oosten van het land.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarheid.
Weet ik niks van iig. Met een lichamelijk gehandicapte in de klas gezeten en werd gewoon opgenomen in de vriendengroepjes. Ook zo met andere kleurtjes of waarvan je wist dat er wat mee was.
Op straat ook niet anders. De groep die op de buurtbasisschool zat voetbalde ook gewoon met de speciaalschoolkoters.
Wij waren tolerant. In een boerendorp.
quote:Op woensdag 12 april 2023 20:49 schreef Red_85 het volgende:
Nou, de trollen komen ook weer de hoek om om een topic naar de klotr te helpen
Nou dan, wat reageer je dan raar?quote:Op woensdag 12 april 2023 20:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, dat bestuur zijn leerlingen en studenten. Bedreigingen zijn belachelijk, zeker naar jongeren toe.
Zo herinner ik mij het ook, er liep van alles rond. Jaren 80-90.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarheid.
Weet ik niks van iig. Met een lichamelijk gehandicapte in de klas gezeten en werd gewoon opgenomen in de vriendengroepjes. Ook zo met andere kleurtjes of waarvan je wist dat er wat mee was.
Op straat ook niet anders. De groep die op de buurtbasisschool zat voetbalde ook gewoon met de speciaalschoolkoters.
Wij waren tolerant. In een boerendorp.
Ja, PiyeReloaded had het toch ook over dat bestuur dat bedreigd werd? En dat bestuur bestaat uit jongeren. Niemand beweerde dat de hele organisatie door kinderen werd gerund...quote:
Dat LAKS begeleid wordt door een club oud-leden en projectmanagers.. Ze hebben naast dat bestuur een presidium. Leuk voor de bhne dus een bestuur van leerlingen.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:57 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Nou dan, wat reageer je dan raar?
Als reactie op het feit dat ik het laf en debiel vind om een stel kinderen te bedreigen. "Ja, maar er zijn ook volwassenen betrokken bij LAKS!" Ja, goed punt weer.quote:Op woensdag 12 april 2023 21:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat LAKS begeleid wordt door een club oud-leden en projectmanagers.. Ze hebben naast dat bestuur een presidium. Leuk voor de bhne dus een bestuur van leerlingen.
Mijn ervaringen waren ook anders. Persoonlijke ervaringen heb je niet veel aan in dit soort discussies. Verschilt enorm.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:55 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nou, mijn ervaring is toch wat anders. Over bijvoorbeeld homoseksualiteit werd nogal lacherig gedaan bij ons op de middelbare school. In een klimaat waarin je al snel voor "flikker" wordt uitgemaakt (ook wel op meer agressieve manier, door bepaalde groepen) lijkt het me lastig om uit de kast te komen. En als je sociaal niet al te bedreven was lag je er ook al snel buiten. Dit alles speelde zich af in een klein stadje in het oosten van het land.
Nog steeds wordt het woord homo als 'scheldwoord' gebruikt als iemand iets doet wat je niet leuk vindt. In de trant van 'H homo, doe dat eens niet!'.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:55 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nou, mijn ervaring is toch wat anders. Over bijvoorbeeld homoseksualiteit werd nogal lacherig gedaan bij ons op de middelbare school. In een klimaat waarin je al snel voor "flikker" wordt uitgemaakt (ook wel op meer agressieve manier, door bepaalde groepen) lijkt het me lastig om uit de kast te komen. En als je sociaal niet al te bedreven was lag je er ook al snel buiten. Dit alles speelde zich af in een klein stadje in het oosten van het land.
Ja klopt, maar tegenwoordig steeds meer in een soort generieke betekenis van "lullo", is mijn indruk. Nog niet echt fijn, maar het "flikker" van vroeger werd toch meer specifiek als scheldwoord gebruikt voor iemand die zich in dat opzicht "verdacht" gedroeg.quote:Op woensdag 12 april 2023 21:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nog steeds wordt het woord homo als 'scheldwoord' gebruikt als iemand iets doet wat je niet leuk vindt. In de trant van 'H homo, doe dat eens niet!'.
Alleen gaat het in dit geval om scholieren die een voorstel doen over omgang met scholieren.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Doodmoe word ik vooral van dat eeuwige gebemoeial met hoe een ander moet leven/gedragen.
Hou je overtuiging lekker voor jezelf en val een ander er vooral niet mee lastig.
Over homohaat kwam het alleen uit de bekende hoek bij ons. Turken, mocro's, moslims.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:55 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik had het niet over jou..quote:Op woensdag 12 april 2023 20:57 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Wij gebruikte dan weer flikker voor alles en nogwat. Vooral met vieze er voor.quote:Op woensdag 12 april 2023 21:27 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja klopt, maar tegenwoordig steeds meer in een soort generieke betekenis van "lullo", is mijn indruk. Nog niet echt fijn, maar het "flikker" van vroeger werd toch meer specifiek als scheldwoord gebruikt voor iemand die zich in dat opzicht "verdacht" gedroeg.
Enfin, dat is dus mijn ervaring en het doet er verder ook niet zoveel toe.
Vorige topic is er al flink over uitgeweid. Eerst tips, dan richtlijn, dan bindend, dan verplicht. Semantische truckjes.quote:Op woensdag 12 april 2023 21:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Alleen gaat het in dit geval om scholieren die een voorstel doen over omgang met scholieren.
Je kunt het er prima mee oneens zijn, maar Laks heeft in deze natuurlijk gewoon recht van spreken.
Dat is zeker niet oke, maar laten we even niet zo naief zijn, dat bestuur dat bestaat uit kinderen heeft dit advies natuurlijk niet geschreven. Leest u allen even mee?quote:Op woensdag 12 april 2023 19:13 schreef KoosVogels het volgende:
Misschien moet je m'n post nog eens lezen. Want daar heb ik het helemaal niet over.quote:Op woensdag 12 april 2023 22:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vorige topic is er al flink over uitgeweid. Eerst tips, dan richtlijn, dan bindend, dan verplicht. Semantische truckjes.
Of kinderen van 15/16 denken gewoon wat anders dan jij en ik. Je moet een behoorlijk betrokken snotaap zijn om zitting te nemen in zo'n bestuur.quote:Op woensdag 12 april 2023 22:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is zeker niet oke, maar laten we even niet zo naief zijn, dat bestuur dat bestaat uit kinderen heeft dit advies natuurlijk niet geschreven. Leest u allen even mee?
De beleidsmedewerkers die het bestuur van LAKS ondersteunen (en daarvoor dus volledig betaald worden uit de subsidiepot) zijn:
Sharon Chamman (doet oa ook werk voor een activistisch clubje in Tilburg, voor de donkere medemens, zie hier)
Nena Grob, senior beleidsmedewerker en Parool-brievenschrijver (https://www.parool.nl/col(...)-nederland~b4554f49/)
Matthias Schmal, ook beleidsmedewerker en als je even zijn Twitter oeuvre bekijkt dan zie je dat dit een prachti linksmensch is die het vooral opneemt voor de minder bedeelden in het land. Fervent Trouw lezer. (https://twitter.com/matthiasschmal2) (https://nl.linkedin.com/in/matthiasschmal)
Johanneke Rog, auteur van dit stuk (https://studenttheses.uni(...)lr_nav%5Boffset%5D=2) wat gaat over het systematisch racisme van Chinese migranten in Nederland en hun identiteitscrisis daaraan gekoppeld. Oke. Is trouwens ook op zoek naar gehandicapten en niet-westerse migranten die worden gediscrimineerd: https://www.linkedin.com/(...)originalSubdomain=nl
Hanne van Roessel - Cultureel Antropologist (natuurlijk) en medewerker van Tivoli Vredenburg (https://nl.linkedin.com/in/hanne-van-roessel-41b33311a)
Zie voor bron: https://www.laks.nl/laks/organisatie/
Overigens zijn deze mensen allemaal in dienst bij stichting Combo en als we daar even de jaarrekening van pakken:
https://stg-combo.nl/wp-c(...)19-december-2022.pdf
Rara politiepet, deze mensen krijgen 750K aan subsidie waarvan 530K aan salarissen opgaat. Goeiedagschotel zeg, das niet verkeerd voor een stichting.
Als je dit nou zo allemaal leest he, en je leest dat deze mensen allemaal uitsluitend in hetzelfde hoekje opereren, zou het dan heeeeeeeeel misschien zo kunnen zijn dat deze mensen het advies hebben geschreven, en niet de 16-17 jarigen die ze naar voren schuiven als het bestuur?
Ja, ik denk dat 15 jarigen inderdaad de volledige maatschappij beschouwen en dan besluiten dat INCLUSIVITEIT een HOT TOPIC is.quote:Op woensdag 12 april 2023 22:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Of kinderen van 15/16 denken gewoon wat anders dan jij en ik. Je moet een behoorlijk betrokken snotaap zijn om zitting te nemen in zo'n bestuur.
quote:"Stichting COMBO organiseerde voor alle medewerkers verschillende themamiddagen in 2021. Thema’s die
onder andere aan bod zijn gekomen in 2021 zijn ‘diversiteit en inclusie’, ‘jaarplannen’ en ‘het schrijven van een
goede vacaturetekst’. Deze themamiddagen zorgen ervoor dat de organisatie verder geprofessionaliseerd
wordt, maar ook dat de samenwerking tussen LAKS en JOB versterkt.
Heb je t wel over want dat 'voorstel' moest vooral gezien worden als tips.quote:Op woensdag 12 april 2023 22:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Misschien moet je m'n post nog eens lezen. Want daar heb ik het helemaal niet over.
Nul relevantie voor inhoudelijke discussie over het onderwerp taalgids.quote:Op woensdag 12 april 2023 22:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is zeker niet oke, maar laten we even niet zo naief zijn, dat bestuur dat bestaat uit kinderen heeft dit advies natuurlijk niet geschreven. Leest u allen even mee?
De beleidsmedewerkers die het bestuur van LAKS ondersteunen (en daarvoor dus volledig betaald worden uit de subsidiepot) zijn:
Sharon Chamman (doet oa ook werk voor een activistisch clubje in Tilburg, voor de donkere medemens, zie hier)
Nena Grob, senior beleidsmedewerker en Parool-brievenschrijver (https://www.parool.nl/col(...)-nederland~b4554f49/)
Matthias Schmal, ook beleidsmedewerker en als je even zijn Twitter oeuvre bekijkt dan zie je dat dit een prachti linksmensch is die het vooral opneemt voor de minder bedeelden in het land. Fervent Trouw lezer. (https://twitter.com/matthiasschmal2) (https://nl.linkedin.com/in/matthiasschmal)
Johanneke Rog, auteur van dit stuk (https://studenttheses.uni(...)lr_nav%5Boffset%5D=2) wat gaat over het systematisch racisme van Chinese migranten in Nederland en hun identiteitscrisis daaraan gekoppeld. Oke. Is trouwens ook op zoek naar gehandicapten en niet-westerse migranten die worden gediscrimineerd: https://www.linkedin.com/(...)originalSubdomain=nl
Hanne van Roessel - Cultureel Antropologist (natuurlijk) en medewerker van Tivoli Vredenburg (https://nl.linkedin.com/in/hanne-van-roessel-41b33311a)
Overigens zijn deze mensen allemaal in dienst bij stichting Combo en als we daar even de jaarrekening van pakken:
Rara politiepet, deze mensen krijgen 750K aan subsidie waarvan 530K aan salarissen opgaat. Goeiedagschotel zeg, das niet verkeerd voor een stichting.
Als je dit nou zo allemaal leest he, en je leest dat deze mensen allemaal uitsluitend in hetzelfde hoekje opereren, zou het dan heeeeeeeeel misschien zo kunnen zijn dat deze mensen het advies hebben geschreven, en niet de 16-17 jarigen die ze naar voren schuiven als het bestuur?
Heb je een linkjequote:Op woensdag 12 april 2023 22:33 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Lekkere Lisa gaat inmiddels goed los op twitter.
Ja, link?quote:Op woensdag 12 april 2023 22:33 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Ze weten dus prima waar ze mee bezig zijn, anders maak je niet zo'n opmerking.quote:Dat het LAKS misschien de stempel 'woke' krijgt door dit initiatief, daar is Kawesi niet zo bang voor. ''Dat vinden wij helemaal niks negatiefs, zeker als we taalgebruik kunnen verbeteren. Tegenstand, daar moeten we als samenleving nou eenmaal doorheen bij veranderingen. Ik ben juist blij dat dit thema emoties losmaakt, dan kunnen en willen wij er vervolgens het gesprek over aangaan.''
De woke progressiefjes zijn net zo erg als de gristen taliban inderdaad.quote:Op woensdag 12 april 2023 17:29 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Restrictief beleid invoeren? Daar lijken conservatieven beter in te zijn. Enkele voorbeelden van de laatste weken:
- De Oegandese regering die de doodstraf en levenslange gevangenisstraf invoert voor "homosexuele misdrijven".
Nee, het ging mij vooral om de dreigementen aan het adres van kinderen.quote:Op woensdag 12 april 2023 22:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Heb je t wel over want dat 'voorstel' moest vooral gezien worden als tips.
Daar kan jij dan weer verder mijn post op lezen
Lisa Westerveld?quote:Op woensdag 12 april 2023 22:33 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Vrij duidelijk waarom je dan moet op staan.quote:Op woensdag 12 april 2023 22:49 schreef Scorpie het volgende:
Ook mooi trouwens van de initiatiefnemers die alleen maar "tips" geven.
[..]
Ze weten dus prima waar ze mee bezig zijn, anders maak je niet zo'n opmerking.
Waar heb ik het over een samenzwering?quote:Op woensdag 12 april 2023 15:53 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dat doe je helemaal zelf in ieder topic waar ook maar een kleine mogelijkheid is om over de woke samenzwering te beginnen en daar reageer ik juist zo op, omdat ik je posts al langer ken. Op een bepaald punt zijn je prioriteiten verschoven. Heb ik ook vaker aangekaart, maar dat zie je zelf niet. Meestal reageer ik er ook bewust niet op, maar bij deze specifieke post kon ik het weer even niet laten. Maar succes met je kruistocht verder.
quote:Op woensdag 12 april 2023 22:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 12 april 2023 23:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar heb ik het over een samenzwering?
En verder quote ik maar weer Bill Maher: "I haven't changed. The left has."
Dat wat jij en de rest van je makkers continu wegbagatelliseren is inderdaad een prioriteit geworden. Aangezien ik al enkele jaren zie hoe woke het publieke domein aan het vergiftigen is, probeert van Nederland een Amerika te maken met een Amerikaanse geschiedenis, cultuur en politieke erfenis, ofwel, in een land dat bol zou staan van racisme, ongelijkheid, intolerantie, bevolkt door enge witte mannetjes met enge witte denkbeelden; waar allerlei Amerikaanse terminologie wordt gemporteerd om her zogenaamde sociaal-maatschappelijke problemen aan te kaarten, hier, in Nederland, dat al decennia geldt als een van de meest tolerante, vrije, veilige en welvarende naties in de wereld; een land waarin een extreem-rechtse partij, een racistische partij, een ultra-conservatieve partij, werkelijk nog nooit een meerderheid heeft weten te vergaren, simpelweg omdat de Nederlandse volksaard daar veel te nuchter voor is; een land dat eveneens al decennia bij wet heeft vastgelegd dat iedere burger ongeacht afkomst, religie, seksuele voorkeur, geslacht, ras etc. gelijkwaardig behandeld dient te worden; een land dat voorop heeft gelopen in vrouwen- en homo-emancipatie; een land dat al in een eeuwigheid geen conservatief fundamentalistische meerderheid heeft die bijbelse principes wil invoeren; een land dat verder ook eeuwenlang raciaal homogeen is geweest en dus niet eens een geschiedenis van inter-raciale ellende en strijd heeft knnen kennen; een land waarvan het gros van de bevolking tot aan WO II straatarm was en ploeterde op het land en in de fabriek, maar nu ineens collectief verantwoordelijk gehouden moet worden voor een slavernijverleden waar enkel de gegoede burgerij in Holland van geprofiteerd heeft; een land dat wat individuele vrijheden aangaat waarschijnlijk verder is gegaan in waarborging dan elk ander land ter wereld, m.u.v. wellicht de Scandinavische landen... dat land, met haar nu eenmaal overwegend witte en heterosekuele bevolking, dat een totaal andere geschiedenis heeft dan de V.S., dat land moet nu ineens omgevormd worden tot een soort Mississippi anno 1955, een verderfelijk oord vol systematische opressie van minderheden, omdat de bevolking nu eenmaal bestaat uit rednecks en bigots, ook allemaal rijkelijk met privileges bekleed.
Wie de jaren '90 nog meegemaakt heeft kan enkel beamen dat die hele discussie omtrent ras, seksuele voorkeur, geslacht en gender destijds al gevoerd was, en de conclusie was: vaststaande eigenschappen van je identiteit zeggen niets over je karakter, en wie je dus werkelijk bent, dus laten we al die labeltjes en kleurtjes gewoon negeren.
En nu, dankzij de totaal on-Nederlandse woke beweging, moeten we weer trug naar die labeltjes, moeten we voordat we ook maar een woord gezegd hebben, ook maar iemand echt hebben ontmoet, vooral letten op: KLEUR, RAS, GESLACHT, GENDER, SEKSUELE VOORKEUR. Want dt is wat er toe doet. Wat heet: kleurenblindheid is nu al als 'gevaarlijk' bestempeld door allerhande 'adviesorganen': we moeten juist wel weer kleur gaan zien, wel weer mensen gaan indelen in hokjes overeenkomstig vaststaande eigenschappen van hun identiteit. En zonder ook maar iets over gedrag of karakter te zeggen, of te weten, gaan we voor het gemak alvast hapklare categorien maken zodat duidelijk is wie niet deugt, gepriviligeerd is en op diversiteitstraining moet, en wie slachtoffer, gemarginaliseerd en geholpen moet worden. Op basis, nogmaals, van vaststaande eigenschappen.
En dus hebben we nu ook in Nederland achterlijke termen als 'wit privilege', 'witte fragiliteit', 'cis- en heteronormativiteit', 'zeven vinkjes' en weet ik wat voor pseudowetenschappelijke uit de VS gesleepte nonsens. Want we moeten en zullen Amerika in het klein nadoen, en daarmee flikkeren we onze eigen Nederlandse cultuur, geschiedenis en volksaard, getypeerd door tolerantie, verregaande individuele vrijheid, nadruk op karakter ipv afkomst, maar even overboord.
Het heeft zker mijn prioriteit. Want deze beweging is alles wat echte inclusie, diversiteit en tolerantie betreft aan het kapotmaken; het is een regressie, geen progressie; het is het categorisch denken a la John Birch Society, Ku Klux Klan, Black Israelites, Nation of Islam... kortom, Amerikaanse toestanden, die hier geen zier te zoeken hebben en volstrekt irrelevant zijn.
Nee, die willen waarschijnlijk gewoon lesgeven zonder eerst door een oerwoud aan 'nieuwe taalregels' te ploeteren, om maar niemand te beledigen en uit te sluiten.quote:Op woensdag 12 april 2023 17:12 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hopelijk is dat niet waar de meeste leerkrachten aan denken wanneer ze voor een klas staan.
Probeer eens of je 1 zo'n zin op kan breken in 2 of misschien zelfs wel meerdere zinnen. Daar gebruik je gewoon een punt voor (.) en dat maakt het wat beter leesbaar.quote:Op woensdag 12 april 2023 23:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
Aangezien ik al enkele jaren zie hoe woke het publieke domein aan het vergiftigen is, probeert van Nederland een Amerika te maken met een Amerikaanse geschiedenis, cultuur en politieke erfenis, ofwel, in een land dat bol zou staan van racisme, ongelijkheid, intolerantie, bevolkt door enge witte mannetjes met enge witte denkbeelden; waar allerlei Amerikaanse terminologie wordt gemporteerd om her zogenaamde sociaal-maatschappelijke problemen aan te kaarten, hier, in Nederland, dat al decennia geldt als een van de meest tolerante, vrije, veilige en welvarende naties in de wereld; een land waarin een extreem-rechtse partij, een racistische partij, een ultra-conservatieve partij, werkelijk nog nooit een meerderheid heeft weten te vergaren, simpelweg omdat de Nederlandse volksaard daar veel te nuchter voor is; een land dat eveneens al decennia bij wet heeft vastgelegd dat iedere burger ongeacht afkomst, religie, seksuele voorkeur, geslacht, ras etc. gelijkwaardig behandeld dient te worden; een land dat voorop heeft gelopen in vrouwen- en homo-emancipatie; een land dat al in een eeuwigheid geen conservatief fundamentalistische meerderheid heeft die bijbelse principes wil invoeren; een land dat verder ook eeuwenlang raciaal homogeen is geweest en dus niet eens een geschiedenis van inter-raciale ellende en strijd heeft knnen kennen; een land waarvan het gros van de bevolking tot aan WO II straatarm was en ploeterde op het land en in de fabriek, maar nu ineens collectief verantwoordelijk gehouden moet worden voor een slavernijverleden waar enkel de gegoede burgerij in Holland van geprofiteerd heeft; een land dat wat individuele vrijheden aangaat waarschijnlijk verder is gegaan in waarborging dan elk ander land ter wereld, m.u.v. wellicht de Scandinavische landen... dat land, met haar nu eenmaal overwegend witte en heterosekuele bevolking, dat een totaal andere geschiedenis heeft dan de V.S., dat land moet nu ineens omgevormd worden tot een soort Mississippi anno 1955, een verderfelijk oord vol systematische opressie van minderheden, omdat de bevolking nu eenmaal bestaat uit rednecks en bigots, ook allemaal rijkelijk met privileges bekleed.
Vind je het zelf niet bijzonder?quote:Op woensdag 12 april 2023 20:57 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Was hij homo?quote:Op donderdag 13 april 2023 00:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Vind je het zelf niet bijzonder?
Je plaatst een foto van de grootste politieke homoman van Nederland, valt er niet ergens een muntje?
Speciaal voor jou:quote:Op woensdag 12 april 2023 22:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vorige topic is er al flink over uitgeweid. Eerst tips, dan richtlijn, dan bindend, dan verplicht. Semantische truckjes.
Ja en velen vonden hem geweldig. Hup weg afgeslacht.quote:
Complimentenquote:Op woensdag 12 april 2023 23:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar heb ik het over een samenzwering?
En verder quote ik maar weer Bill Maher: "I haven't changed. The left has."
Dat wat jij en de rest van je makkers continu wegbagatelliseren is inderdaad een prioriteit geworden. Aangezien ik al enkele jaren zie hoe woke het publieke domein aan het vergiftigen is, probeert van Nederland een Amerika te maken met een Amerikaanse geschiedenis, cultuur en politieke erfenis, ofwel, in een land dat bol zou staan van racisme, ongelijkheid, intolerantie, bevolkt door enge witte mannetjes met enge witte denkbeelden; waar allerlei Amerikaanse terminologie wordt gemporteerd om her zogenaamde sociaal-maatschappelijke problemen aan te kaarten, hier, in Nederland, dat al decennia geldt als een van de meest tolerante, vrije, veilige en welvarende naties in de wereld; een land waarin een extreem-rechtse partij, een racistische partij, een ultra-conservatieve partij, werkelijk nog nooit een meerderheid heeft weten te vergaren, simpelweg omdat de Nederlandse volksaard daar veel te nuchter voor is; een land dat eveneens al decennia bij wet heeft vastgelegd dat iedere burger ongeacht afkomst, religie, seksuele voorkeur, geslacht, ras etc. gelijkwaardig behandeld dient te worden; een land dat voorop heeft gelopen in vrouwen- en homo-emancipatie; een land dat al in een eeuwigheid geen conservatief fundamentalistische meerderheid heeft die bijbelse principes wil invoeren; een land dat verder ook eeuwenlang raciaal homogeen is geweest en dus niet eens een geschiedenis van inter-raciale ellende en strijd heeft knnen kennen; een land waarvan het gros van de bevolking tot aan WO II straatarm was en ploeterde op het land en in de fabriek, maar nu ineens collectief verantwoordelijk gehouden moet worden voor een slavernijverleden waar enkel de gegoede burgerij in Holland van geprofiteerd heeft; een land dat wat individuele vrijheden aangaat waarschijnlijk verder is gegaan in waarborging dan elk ander land ter wereld, m.u.v. wellicht de Scandinavische landen... dat land, met haar nu eenmaal overwegend witte en heterosekuele bevolking, dat een totaal andere geschiedenis heeft dan de V.S., dat land moet nu ineens omgevormd worden tot een soort Mississippi anno 1955, een verderfelijk oord vol systematische opressie van minderheden, omdat de bevolking nu eenmaal bestaat uit rednecks en bigots, ook allemaal rijkelijk met privileges bekleed.
Wie de jaren '90 nog meegemaakt heeft kan enkel beamen dat die hele discussie omtrent ras, seksuele voorkeur, geslacht en gender destijds al gevoerd was, en de conclusie was: vaststaande eigenschappen van je identiteit zeggen niets over je karakter, en wie je dus werkelijk bent, dus laten we al die labeltjes en kleurtjes gewoon negeren.
En nu, dankzij de totaal on-Nederlandse woke beweging, moeten we weer trug naar die labeltjes, moeten we voordat we ook maar een woord gezegd hebben, ook maar iemand echt hebben ontmoet, vooral letten op: KLEUR, RAS, GESLACHT, GENDER, SEKSUELE VOORKEUR. Want dt is wat er toe doet. Wat heet: kleurenblindheid is nu al als 'gevaarlijk' bestempeld door allerhande 'adviesorganen': we moeten juist wel weer kleur gaan zien, wel weer mensen gaan indelen in hokjes overeenkomstig vaststaande eigenschappen van hun identiteit. En zonder ook maar iets over gedrag of karakter te zeggen, of te weten, gaan we voor het gemak alvast hapklare categorien maken zodat duidelijk is wie niet deugt, gepriviligeerd is en op diversiteitstraining moet, en wie slachtoffer, gemarginaliseerd en geholpen moet worden. Op basis, nogmaals, van vaststaande eigenschappen.
En dus hebben we nu ook in Nederland achterlijke termen als 'wit privilege', 'witte fragiliteit', 'cis- en heteronormativiteit', 'zeven vinkjes' en weet ik wat voor pseudowetenschappelijke uit de VS gesleepte nonsens. Want we moeten en zullen Amerika in het klein nadoen, en daarmee flikkeren we onze eigen Nederlandse cultuur, geschiedenis en volksaard, getypeerd door tolerantie, verregaande individuele vrijheid, nadruk op karakter ipv afkomst, maar even overboord.
Het heeft zker mijn prioriteit. Want deze beweging is alles wat echte inclusie, diversiteit en tolerantie betreft aan het kapotmaken; het is een regressie, geen progressie; het is het categorisch denken a la John Birch Society, Ku Klux Klan, Black Israelites, Nation of Islam... kortom, Amerikaanse toestanden, die hier geen zier te zoeken hebben en volstrekt irrelevant zijn.
Toffe opa.quote:Op donderdag 13 april 2023 00:30 schreef OllieA het volgende:
[..]
Speciaal voor jou:
https://truckstar.nl/opa-bouwt-truckje-voor-kleinzoon/
En best wel handig ook.quote:
En dit heeft te maken met het topic hoe?quote:Op donderdag 13 april 2023 00:55 schreef Tengano het volgende:
[..]
En best wel handig ook.
In vier !!!! weken gemaakt zegt hij. Dat kan ik eigenlijk niet echt goed geloven.
[ afbeelding ]
Nee nee we moeten het imago van lieve onschuldige kindertjes die hier achter zitten in stand houden.quote:Op donderdag 13 april 2023 01:03 schreef ootjekatootje het volgende:
https://sociologiemagazin(...)w-sywert-van-lienden
Ook een voorzitter van Laks,
Dat was hij in 2007. Ik zie niet hoe dat relevant is.quote:Op donderdag 13 april 2023 01:03 schreef ootjekatootje het volgende:
https://sociologiemagazin(...)w-sywert-van-lienden
Ook een voorzitter van Laks,
Welke krant?quote:Op donderdag 13 april 2023 08:16 schreef Toine51 het volgende:
Mooi stukje in de krant vanmorgen.
Samengevat;
Woorden als, excellente school, zittenblijver, achterstandsleerling kunnen mensen tegen de hoofd stoten...
Maar is een hoofd stoten niet goed voor sommigen? Zodat ze begrijpen dat het beter kan? Een zittenblijver die ng beter zijn best gaat doen om niet weer te blijven zitten.
Een school die beter moet doen om het predicaat excellent te krijgen?
En achterstandsleerling..mag je studenten die er met de pet naar gooien niet zo noemen?
Vond het wel goede argumenten in dit column.
Aanpassen is iets anders dan dat taal van nature over tijd verandert.quote:Op woensdag 12 april 2023 16:25 schreef crystal_meth het volgende:
Wat een argumentatiearmoede.quote:Op woensdag 12 april 2023 17:29 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Sterker nog: AD heeft een ophefartikel gepubliceerd, op de voorpagina, met chocoladeletters erboven waarin ze schrijven dat leraren iets niet meer mogen zeggen van het LAKS.quote:Op donderdag 13 april 2023 08:45 schreef nomina het volgende:
[..]
Wat een argumentatiearmoede.
Enkele van over de hele wereld gezochte voorbeelden. Overigens had je qua homo-onderdrukkende wetten ook alle islamitische landen kunnen noemen.
Maar dat is natuurlijk niet woke, en dan zijn de rechten van homoseksuelen ineens niet mer belangrijk.
Ben het met alle punten wel met je eens maar een achterstandsleerling is natuurlijk niet per definitie iemand die er met de pet naar gooit. Daar wordt wat anders mee bedoeltquote:Op donderdag 13 april 2023 08:16 schreef Toine51 het volgende:
Mooi stukje in de krant vanmorgen.
Samengevat;
Woorden als, excellente school, zittenblijver, achterstandsleerling kunnen mensen tegen de hoofd stoten...
Maar is een hoofd stoten niet goed voor sommigen? Zodat ze begrijpen dat het beter kan? Een zittenblijver die ng beter zijn best gaat doen om niet weer te blijven zitten.
Een school die beter moet doen om het predicaat excellent te krijgen?
En achterstandsleerling..mag je studenten die er met de pet naar gooien niet zo noemen?
Vond het wel goede argumenten in dit column.
Alleen is bovendien een excellente school helemaal geen erg goede school en klopt de insteek dus ook niet. Dat zijn al twee dingen die niet kloppen.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:04 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ben het met alle punten wel met je eens maar een achterstandsleerling is natuurlijk niet per definitie iemand die er met de pet naar gooit. Daar wordt wat anders mee bedoelt
Kliktechnisch wel slim van het AD. DIe hebben twee dagen achter elkaar hun eigen nieuws gemaakt. Eerst door een loopje te nemen met het stuk van het Laks, en de dag erna over de door hun zelf gecreerde ophef. De Telegraaf zou er jaloers op zijn.quote:Op donderdag 13 april 2023 08:59 schreef recursief het volgende:
[..]
Sterker nog: AD heeft een ophefartikel gepubliceerd, op de voorpagina, met chocoladeletters erboven waarin ze schrijven dat leraren iets niet meer mogen zeggen van het LAKS.
Dan blijkt dat het toch net even wat anders zit: die taalgids verbiedt niets en verplicht tot niets. Maar het kwaad is al geschied, er wordt fanatiek geageerd tegen het door AD gesuggereerde 'wokisme' van deze taalgids en het bestuur van LAKS wordt bedreigd.
En ik wilde dat het het een slechte grap was, maar het is echt waar: AD publiceert een follow-up waarin ze gillen dat er veel ophef over de taalgids is. Riooljournalistiek, en zelfbenoemde zogenaamd kritische geesten dien geen moeite om bijvoorbeeld die taalgids zelf eens te lezen.
Kwam uit een reaktie van je eigen post #231.quote:Op donderdag 13 april 2023 01:15 schreef Red_85 het volgende:
En dit heeft te maken met het topic hoe?
In de zin van een school kan al op toppunt van goed onderwijs zitten zonder een predicaat. Dat kan inderdaad wel kloppen ja. Ik ken de eisen niet waar excellente scholen aan moeten voldoen. Maar meer dat ik de essentie van zijn post wel ondersteun. Maar achterstandsleerlingen zijn gewoon leerlingen die beginnen met een achterstand door opleidingsniveau van hun ouders of de omgeving waar ze opgroeien. Op zee bijv of zigeunerkinderen (daar heb je waarschijnlijk ook een PC-term voor) dus dat zegt niks over inzetquote:Op donderdag 13 april 2023 09:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Alleen is bovendien een excellente school helemaal geen erg goede school en klopt de insteek dus ook niet. Dat zijn al twee dingen die niet kloppen.
Die bedreigingen zijn er dan ook niet, ze zijn verzonnen.quote:Op woensdag 12 april 2023 20:46 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hoe triest moet je wel niet zijn om een paar 16/17 jarigen te bedreigen.
Bron?quote:Op donderdag 13 april 2023 09:17 schreef nomina het volgende:
[..]
Die bedreigingen zijn er dan ook niet, ze zijn verzonnen.
Nee, in de zin dat het predicaat 'excellent' niets zegt over de school in zijn geheel, maar over een bepaald aspect van het onderwijs op die school, zoals 'flexibel onderwijsaanbod' of 'gedeeld leiderschap'. Scholen dienen zich aan te melden om het predicaat te krijgen, veel scholen gaan niet door het administratieve proces, maar zijn beslist niet minder goed.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:15 schreef Fok-it het volgende:
[..]
In de zin van een school kan al op toppunt van goed onderwijs zitten zonder een predicaat. Dat kan inderdaad wel kloppen ja. Ik ken de eisen niet waar excellente scholen aan moeten voldoen. Maar meer dat ik de essentie van zijn post wel ondersteun. Maar achterstandsleerlingen zijn gewoon leerlingen die beginnen met een achterstand door opleidingsniveau van hun ouders of de omgeving waar ze opgroeien. Op zee bijv of zigeunerkinderen (daar heb je waarschijnlijk ook een PC-term voor) dus dat zegt niks over inzet
Ah zo. Duidelijk. Daar mag dan inderdaad best een ander stempel op zonder dat het als woke gezien wordt jaquote:Op donderdag 13 april 2023 09:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, in de zin dat het predicaat 'excellent' niets zegt over de school in zijn geheel, maar over een bepaald aspect van het onderwijs op die school, zoals 'flexibel onderwijsaanbod' of 'gedeeld leiderschap'. Scholen dienen zich aan te melden om het predicaat te krijgen, veel scholen gaan niet door het administratieve proces, maar zijn beslist niet minder goed.
Nee, dat klopt. Maar iemand die achterstandsleerling genoemd wordt, zal die beter presteren als je het een wat minder directe naam geeft?quote:Op donderdag 13 april 2023 09:04 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ben het met alle punten wel met je eens maar een achterstandsleerling is natuurlijk niet per definitie iemand die er met de pet naar gooit. Daar wordt wat anders mee bedoelt
Dat predicaat excellent bestond alleen in beleidsstukken en promotiefilmpjes. Om het te krijgen ging het er niet om dat je ergens goed in was, maar dat je heel flitsend kon laten zien dat je er goed in was (zelfs als je helemaal niet (volledig) deed wat je aan het uitleggen was).quote:Op donderdag 13 april 2023 09:15 schreef Fok-it het volgende:
[..]
In de zin van een school kan al op toppunt van goed onderwijs zitten zonder een predicaat. Dat kan inderdaad wel kloppen ja. Ik ken de eisen niet waar excellente scholen aan moeten voldoen. Maar meer dat ik de essentie van zijn post wel ondersteun. Maar achterstandsleerlingen zijn gewoon leerlingen die beginnen met een achterstand door opleidingsniveau van hun ouders of de omgeving waar ze opgroeien. Op zee bijv of zigeunerkinderen (daar heb je waarschijnlijk ook een PC-term voor) dus dat zegt niks over inzet
Als jij het idee hebt dat achterstandsleerlingen niet slechter gaan presteren als je ze zo betiteld moet je die zienswijze natuurlijk ook aanhouden voor 'normale' leerlingen als achterstandsleerlingen ook tot de norm worden beschouwd. Die zullen daar dan niet van blikken of blozen neem ik aanquote:Op donderdag 13 april 2023 09:29 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Maar iemand die achterstandsleerling genoemd wordt, zal die beter presteren als je het een wat minder directe naam geeft?
Dat geloof ik ook niet. En door die leerling proberen gelijk te trekken met "normale" leerlingen, stoot je dan niet juist ook die leerlingen tegen het hoofd?
Kan, of niet.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:31 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Als jij het idee hebt dat achterstandsleerlingen niet slechter gaan presteren als je ze zo betiteld moet je die zienswijze natuurlijk ook aanhouden voor 'normale' leerlingen als achterstandsleerlingen ook tot de norm worden beschouwd. Die zullen daar dan niet van blikken of blozen neem ik aan
Wil jij je kind op een school vol achterstandsleerlingen? Op een zwarte school? Nee, waarschijnlijk niet. En daarom is het niet verkeerd om na te denken over andere terminologie. Het zijn woorden die ooit heel normaal waren in het dagelijks taalgebruik en in allerlei beleidsstukken, maar inmiddels komen we erachter dat die woorden negatieve effecten blijken te hebben. Niemand zegt dat we het altijd verkeerd gedaan hebben, maar dat betekent nog niet dat je niet moet nadenken over aanpassing. Een leerling heeft verder echt niet ineens minder achterstand als je een ander woord kiest. En kan er verder, in de regel, ook niks aan doen.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:29 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Maar iemand die achterstandsleerling genoemd wordt, zal die beter presteren als je het een wat minder directe naam geeft?
Dat geloof ik ook niet. En door die leerling proberen gelijk te trekken met "normale" leerlingen, stoot je dan niet juist ook die leerlingen tegen het hoofd?
Maar nu switch je naar de term zittenblijver. Zoals velen al zeggen het woord doubleren wordt echt al langer gebruikt.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:34 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Kan, of niet.
Maar waarom dan veranderen?
Ik was ook een zittenblijver, nou niks aan overgehouden hoor..
Oh ja, een hele goed betaalde baan.
Hoe kan beide in n zin staan?quote:Op donderdag 13 april 2023 09:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat predicaat excellent bestond alleen in beleidsstukken en promotiefilmpjes. Om het te krijgen ging het er niet om dat je ergens goed in was, maar dat je heel flitsend kon laten zien dat je er goed in was (zelfs als je helemaal niet (volledig) deed wat je aan het uitleggen was).
Ik ken een school in het oosten die er (een aantal jaar geleden) een onderwijsassistent uitgeflikkerd heeft en vervangen door een beleidsmedewerker voor 2 dagen in de week die als enige taak had om het predicaat excellent te krijgen voor die school. Dat is gelukt, maar die heeft nooit een leerling van dichtbij gezien. Het is een prima school verder, maar de leerlingen waren echt beter af geweest zonder dit pr-gedoe.
Maar als je die school vol achterstandsleerlingen anders gaat benoemen, dan zou ik mijn kind er nog niet heen sturen.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wil jij je kind op een school vol achterstandsleerlingen? Op een zwarte school? Nee, waarschijnlijk niet. En daarom is het niet verkeerd om na te denken over andere terminologie. Het zijn woorden die ooit heel normaal waren in het dagelijks taalgebruik en in allerlei beleidsstukken, maar inmiddels komen we erachter dat die woorden negatieve effecten blijken te hebben. Niemand zegt dat we het altijd verkeerd gedaan hebben, maar dat betekent nog niet dat je niet moet nadenken over aanpassing. Een leerling heeft verder echt niet ineens minder achterstand als je een ander woord kiest. En kan er verder, in de regel, ook niks aan doen.
Ah. De dikke duim dus. Weer een verlichte geestquote:
Dat hoef ik niet cht uit te leggen, toch?quote:
Dat blijkt ook wel uit dit topic hoe sommige hier lopen te steigeren over dit "nieuws"quote:Op donderdag 13 april 2023 09:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kliktechnisch wel slim van het AD. DIe hebben twee dagen achter elkaar hun eigen nieuws gemaakt. Eerst door een loopje te nemen met het stuk van het Laks, en de dag erna over de door hun zelf gecreerde ophef. De Telegraaf zou er jaloers op zijn.
Ja, dit was volgens mij ook het enige doel van het AD. Stemmingmakerij. En dat is prima gelukt, want de usual suspects (aan beide kanten) laten zich prima voor dat karretje spannen. Iedereen loopt er weer met open ogen in, en in de lerarenkamer haalde gisteren iedereen zijn schouders op. Onder het motto 'Nou, de ene helft doen we al, en de andere helft zoeken ze op het bestuursbureau maar uit'.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat blijkt ook wel uit dit topic hoe sommige hier lopen te steigeren over dit "nieuws"
De reactie laat wel zien dat het leeft in de maatschappij en dat er een flink deel het zat begint te raken dat gebemoei.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kliktechnisch wel slim van het AD. DIe hebben twee dagen achter elkaar hun eigen nieuws gemaakt. Eerst door een loopje te nemen met het stuk van het Laks, en de dag erna over de door hun zelf gecreerde ophef. De Telegraaf zou er jaloers op zijn.
Ja. Of dat een groot deel van de samenleving totaal de nuance kwijt isquote:Op donderdag 13 april 2023 09:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De reactie laat wel zien dat het leeft in de maatschappij en dat er een flink deel het zat begint te raken dat gebemoei.
Haha, nee. De reactie laat zien dat een relatief klein groepje onevenredig veel lawaai weet te produceren over een uit context getrokken reclamefolder. Het grootste deel van de samenleving kan namelijk wl lezen wat er staat of boeit het geen fluit, maar die hoor je dus niet. Maar in jouw eigen bubbel zal vast iedereen over de flos zijn, ja.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De reactie laat wel zien dat het leeft in de maatschappij en dat er een flink deel het zat begint te raken dat gebemoei.
Leven en laten leven is er gewoon niet meer bij en wat mij betreft komt dat bemoeien wel van 1 kant af.
Is hier ook serieus bewijs van of blijft het bij een niveautje gloria wekker/diederik stapel?quote:Op donderdag 13 april 2023 09:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wil jij je kind op een school vol achterstandsleerlingen? Op een zwarte school? Nee, waarschijnlijk niet. En daarom is het niet verkeerd om na te denken over andere terminologie. Het zijn woorden die ooit heel normaal waren in het dagelijks taalgebruik en in allerlei beleidsstukken, maar inmiddels komen we erachter dat die woorden negatieve effecten blijken te hebben. Niemand zegt dat we het altijd verkeerd gedaan hebben, maar dat betekent nog niet dat je niet moet nadenken over aanpassing. Een leerling heeft verder echt niet ineens minder achterstand als je een ander woord kiest. En kan er verder, in de regel, ook niks aan doen.
Tot dit topic heb ik er nog niet van gehoord.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:36 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Maar nu switch je naar de term zittenblijver. Zoals velen al zeggen het woord doubleren wordt echt al langer gebruikt.
We hebben het over achterstandsleerlingen dat is een heel ander geval
Dat zal niemand verbazenquote:Op donderdag 13 april 2023 10:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Tot dit topic heb ik er nog niet van gehoord.
Onevenredig veel lawaai komt wederom van een kant af inderdaad...quote:Op donderdag 13 april 2023 09:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Haha, nee. De reactie laat zien dat een relatief klein groepje onevenredig veel lawaai weet te produceren over een uit context getrokken reclamefolder. Het grootste deel van de samenleving kan namelijk wl lezen wat er staat of boeit het geen fluit, maar die hoor je dus niet. Maar in jouw eigen bubbel zal vast iedereen over de flos zijn, ja.
Zijn we het toch nog ergens over eens.quote:Op donderdag 13 april 2023 10:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Onevenredig veel lawaai komt wederom van een kant af inderdaad...
Zal best. Ik zit dan ook niet in het ambtelijke 'positieve' kringetje en noem het beestje gewoon bij de naam die het heeft.quote:
De nuance is inderdaad al een tijdje zoek. Het leven en laten leven ook.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:55 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja. Of dat een groot deel van de samenleving totaal de nuance kwijt is
Dat het enorm leeft valt volgens mij wel mee. Dit is voor een groot deel weer Twitter-ophef.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Leven en laten leven is er gewoon niet meer bij en wat mij betreft komt dat bemoeien wel van 1 kant af.
Het gaat niet alleen om de persoon die de term opgeplakt krijgt, maar ook hoe anderen een "doubleerder" zien ipv een "zittenblijver" - daar is wel degelijk onderzoek naar gedaan: https://www.oneworld.nl/l(...)-door-de-jaren-heen/quote:Op donderdag 13 april 2023 10:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Weer een nutteloos synoniem ergens voor verzonnen om alles wat positiever te doen laten overkomen, wat precies dezelfde connotatie gaat krijgen als de al bestaande woorden en termen.
Daar is onderzoek naar gedaan, zoek maar eens op het "Pygmalion-effect": het presteren van leerlingen blijkt beinvloed te worden door het label dat ze opgeplakt krijgen. Ze gaan zich gedragen naar de verwachtingen die door dat label gewekt worden. Dat is onderzocht en dat effect bestaat echt. En met name de lager-presterende leerlingen ondervinden daar schade van.quote:Op donderdag 13 april 2023 09:29 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Hoe is 'oneworld' een serieuze bron?quote:Op donderdag 13 april 2023 10:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om de persoon die de term opgeplakt krijgt, maar ook hoe anderen een "doubleerder" zien ipv een "zittenblijver" - daar is wel degelijk onderzoek naar gedaan: https://www.oneworld.nl/l(...)-door-de-jaren-heen/
Dan verander je ze en een paar jaar later hebben ze precies dezelfde connotatie. Weet je waarom? Omdat ze precies hetzelfde effect hebben, hetzelfde betekenen en dezelfde uitwerking hebben als het vorige woord.quote:Op donderdag 13 april 2023 10:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Al met al vind ik een wijziging van termen die te maken hebben met onderwijs of opleidingsniveau echt wel het veranderen waard; er is echt heel veel vooringenomenheid over bepaalde onderwijstermen (met name de laagste niveaus).
Taal verandert, de wereld verandert. Het kan heel goed dat een woord dat we nu prima vinden over een paar jaar beter door een ander woord vervangen kan worden. Dan krijgen we waarschijnlijk weer dezelfde discussie. De taal die in de jaren '50 van de vorige eeuw gebruikt werd wordt nu ook niet meer gebruikt. Ik ben het ook niet met alle tips van het LAKS eens, maar ik denk wel dat het heel goed is om er een discussie over te voeren. En op een aantal punten kan je constateren dat andere organisaties, zoals de VO-raad eigenlijk met soortgelijke voorstellen komen. LAKS staat daar niet alleen in.quote:Op donderdag 13 april 2023 10:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan verander je ze en een paar jaar later hebben ze precies dezelfde connotatie. Weet je waarom? Omdat ze precies hetzelfde effect hebben, hetzelfde betekenen en dezelfde uitwerking hebben als het vorige woord.
Wat ben je er dan mee opgeschoten?
Dit blijf je verkondigen maar dat kun je zelf ook helemaal niet onderbouwen. Woorden doen er toe.quote:Op donderdag 13 april 2023 10:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan verander je ze en een paar jaar later hebben ze precies dezelfde connotatie. Weet je waarom? Omdat ze precies hetzelfde effect hebben, hetzelfde betekenen en dezelfde uitwerking hebben als het vorige woord.
Wat ben je er dan mee opgeschoten?
Vertel eens even, wat voor negatieve effecten blijken die woorden dan te hebben? En kun je hier concrete voorbeelden van geven?quote:Op donderdag 13 april 2023 09:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Goed dat jij ook begint in te zien dat het probleem bij progressief links ligt.quote:Op donderdag 13 april 2023 10:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zijn we het toch nog ergens over eens.
Dat zie je toch gebeuren over de jaren? Nota bene in de politiek best wel een dingetje. Het enige punt wat je uit dat artikel halen onderschrijft precies waar je naar op zoek bent hier. Kijk maar wat buitenlander voor betekenis had. Toen was het asielzoeker, toen was het allochtoon, toen was het medelander en wat is het nu? Allemaal dezelfde connotatie gekregen na verloop van tijd. Maar eerst moest er een nieuw woord voor verzonnen worden.quote:Op donderdag 13 april 2023 10:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit blijf je verkondigen maar dat kun je zelf ook helemaal niet onderbouwen. Woorden doen er toe.
Dus deze tips van laks zijn helemaal geen op zichzelf staande 'tips'?quote:Op donderdag 13 april 2023 10:31 schreef recursief het volgende:
zoals de VO-raad eigenlijk met soortgelijke voorstellen komen. LAKS staat daar niet alleen in.
Hier wacht ik ook nog steeds op. Ben benieuwd. Oprecht ook.quote:Op donderdag 13 april 2023 10:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Vertel eens even, wat voor negatieve effecten blijken die woorden dan te hebben? En kun je hier concrete voorbeelden van geven?
quote:[..]
Goed dat jij ook begint in te zien dat het probleem bij progressief links ligt.
Lui is ook vaak niet de oorzaak hoor. Daar moet je wel eerlijk in zijn.quote:Op donderdag 13 april 2023 10:30 schreef Bananenpap het volgende:
Doubleren...
Je zou maar tegen een leerling zeggen dat hij of zij of hen te lui is geweest en een jaartje moet zitten blijven.
recursief was me voor:quote:Op donderdag 13 april 2023 11:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hier wacht ik ook nog steeds op. Ben benieuwd. Oprecht ook.
[..]
quote:Op donderdag 13 april 2023 10:21 schreef recursief het volgende:
[..]
Daar is onderzoek naar gedaan, zoek maar eens op het "Pygmalion-effect": het presteren van leerlingen blijkt beinvloed te worden door het label dat ze opgeplakt krijgen. Ze gaan zich gedragen naar de verwachtingen die door dat label gewekt worden. Dat is onderzocht en dat effect bestaat echt. En met name de lager-presterende leerlingen ondervinden daar schade van.
Wat bedoel je?quote:Op donderdag 13 april 2023 11:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus deze tips van laks zijn helemaal geen op zichzelf staande 'tips'?
Super interessant, maar dit is niet wat specifiek over woorden en termen.quote:
Bij dit specifieke voorbeeld zie ik het voordeel zelf ook niet. De woorden worden al tijden door elkaar gebruikt, en leerlingen zelf (in elk geval mijn doelgroep) hebben het zelf toch altijd over zitten blijven of niet overgaan. Ook als het over hunzelf gaat.quote:Op donderdag 13 april 2023 11:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Super interessant, maar dit is niet wat specifiek over woorden en termen.
Laten we het voorbeeld pakken van doubleren.
Als een leraar zelf al de verwachting heeft dat een leerling het jaar zal doubleren, wat heeft het voor ander effect als hij in zijn hoofd zou hebben dat het kind zou blijven zitten? Dit gaat specifiek over verwachtingen, onbewust of bewust. Niet specifiek over woorden. De betekenis is exact hetzelfde.
Om die koter van het 'doubleren' te weerhouden, kan je hem beter de kennis bij leren zodat het voorkomen wordt dat die moet blijven zitten. Kom je verder mee dan een hele positieve vocabulaire er bij te halen om over het zitten blijven een mooi sausje heen te gieten
Dit waren toch enkel en alleen taalsuggesties van laks?quote:
Kijk, dit is dus waar we het gisteren al over hadden. Als de vo-raad het oppakt en op de brancheagenda zet, dan is het vrijblijvendheid van de tips er wel een beetje vanaf. De vo-raad heeft wel iets meer in de melk te brokkelen in de praktijk dan laks.quote:/edit2: het zijn overigens echt tips, dus geen 'tips'.
Helemaal niet toevallig, want dat woord is meermaals gebruikt hier in dit topic. Maar fijn dat je het zelf ook ziet inmiddels. Sportief welquote:Op donderdag 13 april 2023 11:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bij dit specifieke voorbeeld zie ik het voordeel zelf ook niet. De woorden worden al tijden door elkaar gebruikt, en leerlingen zelf (in elk geval mijn doelgroep) hebben het zelf toch altijd over zitten blijven of niet overgaan. Ook als het over hunzelf gaat.
Maar dat verschil is ook wel logisch (het zal wel geen toeval zijn dat je juist deze eruit zoekt): dit is dan ook geen kwalificatie over de leerling zelf, maar het technische gevolg van het handelen van een leerling. Allochtoon, achterstandsleerling etc. zijn een etiket op de persoon, en dat komt toch echt anders aan. En dan komt het Pygmalion-effect dus voorbij. Al gelezen wat dat inhoudt en hoe het onderzocht is?
Je legt me weer eens woorden in de mond. Hou daar gewoon mee op. Prima dat je er anders over denkt dan ik, maar voer de discussie gewoon op een volwassen manier.quote:Op donderdag 13 april 2023 11:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Helemaal niet toevallig, want dat woord is meermaals gebruikt hier in dit topic. Maar fijn dat je het zelf ook ziet inmiddels. Sportief wel![]()
quote:Op donderdag 13 april 2023 11:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit waren toch enkel en alleen taalsuggesties van laks?
Wat doet opeens de vo-raad met soortgelijke voorstellen?
[..]
Jeetje zeg, de VO-raad denkt ergens hetzelfde over als LAKS en dat zou dan bewijzen dat het allemaal niet vrijblijvend is? Je kan ook gewoon de Taalgids van LAKS lezen. De verantwoording en werkwijze staan daarin duidelijk uitgelegd. Ik heb daar ook al eerder in deze reeks uit geciteerd, omdat er nogal wat discussie was waaruit bleek dat mensen soms eigenlijk helemaal niet wisten waar het nou over ging.quote:Kijk, dit is dus waar we het gisteren al over hadden. Als de vo-raad het oppakt en op de brancheagenda zet, dan is het vrijblijvendheid van de tips er wel een beetje vanaf. De vo-raad heeft wel iets meer in de melk te brokkelen in de praktijk dan laks.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |