abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208748092
quote:
Geen ‘goedemorgen jongens en meisjes’ meer in de klas volgens nieuwe taalgids
Een ‘inclusieve’ taalgids moet een einde maken aan het gebruik van ongewenste termen over het onderwijs, zoals ‘witte en zwarte scholen’, en aan onderscheidend taalgebruik in de klas, denk aan ‘jongens en meisjes’.

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) komt woensdag met een lijst van taaltips die meer passen bij deze tijd, doordat ze kansengelijkheid bevorderen of zich niet meer richten op gender.

Zo is het niet langer de bedoeling dat de woorden ‘achterstandsleerling’ of ‘achterstandsscholen’ worden gebruikt. Die staan voor segregatie en kansenongelijkheid. Ook het ‘gehandicapte kind’ in de klas kan echt niet meer; het LAKS gebruikt liever ‘leerling met een beperking’. Verder moeten we af van het woord ‘zittenblijven', deze club kiest voor ‘doubleren’, en bestaat de schoolsoort mavo allang niet meer. Onderscheid maken tussen ‘lager en hoger onderwijs’ is eveneens uit den boze.

Binnen het klaslokaal richt het advies zich vooral op het wegwerken van genderverschillen. Het LAKS stelt bijvoorbeeld voor aan docenten om ‘goedemorgen leerlingen’ of 'goedemorgen allemaal’ te zeggen, en niet ‘goedemorgen jongens en meisjes’. Daarnaast praten zij liever over ‘die/diegene’, in plaats van ‘hij/zij’. Ook luidt de suggestie aan de leraar: als je opdrachten in groepjes maakt, verdeel de klas dan niet aan de hand van gender.

‘Brandweerkracht’

Verder kunnen scholen werken aan een genderneutrale aanduiding op de schoolpas en in de schooladministratie, zoals vermelding van een X in plaats van M (mannelijk) en V (vrouwelijk). Sowieso vraagt de scholierenorganisatie zich af of het berhaupt nodig is om het geslacht van een leerling te registreren. En bij beroepsbenamingen gebruikt het LAKS bij voorkeur genderinclusieve termen. ,,Zo spreken we liever van brandweerkracht dan van brandweerman”, staat in de gids.

Dan volgt er nog een opmerkelijk pleidooi om af te stappen van het keurmerk ‘excellente school', aangezien dit vooralsnog kabinetsbeleid is. Het LAKS stelt echter dat ‘hierdoor andere scholen in de ogen van bepaalde mensen minder goed worden’. Onlangs werd in de Tweede Kamer ook een motie van D66 aangenomen die vraagt om afschaffing van het predicaat. Het kabinet zal daar binnenkort op reageren.

Met deze taalgids wil het Landelijk Aktie Komitee Scholieren naar eigen zeggen ‘bijdragen aan een inclusiever schoolklimaat waarin iedere leerling gelijk is’.

'Geen lijst met verboden woorden‘

De taalgids van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren is geen lijst met verboden woorden, maar een opsomming van tips voor meer inclusief taalgebruik binnen het onderwijs en de maatschappij. Dat zegt LAKS-bestuurslid Cylus Kawesi (18) in een toelichting.

,,Taal wordt gebruikt om betekenis te geven aan onze denkwereld, dus woorden hebben gevolgen”, benadrukt Kawesi. ,,Ze kunnen een negatief effect hebben op ons wereldbeeld en zorgen dat we mensen buitensluiten. We moeten ons bewust zijn van de vooroordelen die dit in de maatschappij kan oproepen.”

Het onderwijs is een sector waarin, vooral op het gebied van gender, al veel meer inclusief taalgebruik plaatsvindt. Deze gids is volgens het LAKS-bestuurslid toch nog nodig. ,,Kansenongelijkheid bestaat nog steeds en willen we met dit initiatief terugdringen. Ik denk ook dat het vraagstuk nog lang niet op alle scholen goed geregeld is, anders hoefden we het onderwerp niet te behandelen. Maar op meerdere plekken vindt al een maatschappelijke discussie plaats, gelukkig maar.

Kawesi is niet bang dat het LAKS het stempel woke zal krijgen door dit initiatief, dat in samenwerking met verschillende organisaties heeft geleid tot deze taalgids. ,,Dat vinden wij helemaal niks negatiefs, zeker als we taalgebruik kunnen verbeteren. Tegenstand, daar moeten we als samenleving nou eenmaal doorheen bij veranderingen. Ik ben juist blij dat dit thema emoties losmaakt, dan kunnen en willen wij er vervolgens het gesprek over aangaan.”

Hij verzet zich tegen het idee uit films en boeken uit dictaturen, waarin versluierend taalgebruik wordt ingevoerd om mensen in bedwang te houden. ,,Dit is geen lijstje met verboden woorden, maar een opsomming van tips om als maatschappij in gesprek te gaan over taal. Er wordt niks versluierd, maar wij bevelen preciezere woorden aan om dingen aan te kaarten. We moeten over verandering van taalgebruik durven praten, zodat we samen tot voortschrijdend inzicht komen.”
Bron: AD.nl

En hier verder.

Edit:
Zou een mod dit topic kunnen koppelen aan het vorige deel?

[ Bericht 1% gewijzigd door Frutsel op 12-04-2023 14:12:50 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208748131
Hoi jongens en meisjes, welkom in dit tweede deel!
pi_208748152
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 13:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het gaat in de OP helemaal niet over moeten, maar over kunnen. Bovendien is een groot deel van de dingen die erin besproken worden al vele jaren eerder ook al besproken. Sommige zijn behoorlijk gemeengoed, andere niet.
Je weet zelf heel goed hoe dit werkt met die truckjes. Ook besproken in het vorige deel.
Eerst zijn het tips, daarna richtlijnen, daarna een serieuze zaak...

Misschien is het wel rinse&repeat van het laks, maar wel iets wat nu leeft blijkbaar. En blijkbaar was het niet zulk gemeengoed, want ook leraren verbazen zich er over volgens en later artikel van het ad.
1947-2016
pi_208748179
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je weet zelf heel goed hoe dit werkt met die truckjes. Ook besproken in het vorige deel.
Eerst zijn het tips, daarna richtlijnen, daarna een serieuze zaak...

Misschien is het wel rinse&repeat van het laks, maar wel iets wat nu leeft blijkbaar. En blijkbaar was het niet zulk gemeengoed, want ook leraren verbazen zich er over volgens en later artikel van het ad.
Ik weet niet 'hoe dat dat gaat'. Dat is een angst van bepaalde groepen. Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ie wordt opgediend. En er zal best hier en daar iemand zijn die zich er wel in kan vinden en inderdaad andere woorden gaan gebruiken in bepaalde gevallen. Lijkt me niets mis mee. En verder vind ik het echt een storm in een shotglaasje.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 12 april 2023 @ 14:09:56 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208748201
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208748234
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik weet niet 'hoe dat dat gaat'. Dat is een angst van bepaalde groepen. Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ie wordt opgediend. En er zal best hier en daar iemand zijn die zich er wel in kan vinden en inderdaad andere woorden gaan gebruiken in bepaalde gevallen. Lijkt me niets mis mee. En verder vind ik het echt een storm in een shotglaasje.
2 jaar geleden was het argument nog dat dit alleen in Amerika speelde. Nu is het hier.
Als je niet ziet dat men verregaande maatregelen neemt om te bepalen hoe jij moet praten en wat je wel en niet mag zeggen in het openbaar, en dus hoe organisaties zo restrictief te werk willen gaan, tja, dan houdt het wel een beetje op he.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2023 14:15:25 ]
pi_208748241
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Na al het gezeur op de uni's en hoge scholen van de afgelopen jaren over het gender geneuzel is dat niet bepaald een 'angst', maar pure werkelijkheid. Dat die verder dreigt te worden voortgezet in het onderwijs, willen mensen niet hebben. En dan gaan ze reageren.
Niet echt enkel een 'angst' ofso. Denk dat je het onderschat. Bagatelliseert zelfs met je storm in een shotglaasje.
1947-2016
pi_208748246
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]
2 jaar geleden was het argument nog dat dit alleen in Amerika speelde. Nu is het hier.
Als je niet ziet dat men verregaande maatregelen neemt om te bepalen hoe jij moet praten en wat je wel en niet mag zeggen in het openbaar, en dus hoe organisaties zo restrictief te werk willengaan, tja, dan houdt het wel een beetje op he.
Dan houdt het inderdaad op. Ik zie dat niet.
  woensdag 12 april 2023 @ 14:14:34 #9
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208748253
quote:
Wie is in dit geval Don Quichot en wat/wie is de windmolen?
  woensdag 12 april 2023 @ 14:14:36 #10
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208748254
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Komt nog wel. Gegarandeerd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208748257
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Na al het gezeur op de uni's en hoge scholen van de afgelopen jaren over het gender geneuzel is dat niet bepaald een 'angst', maar pure werkelijkheid. Dat die verder dreigt te worden voortgezet in het onderwijs, willen mensen niet hebben. En dan gaan ze reageren.
Niet echt enkel een 'angst' ofso. Denk dat je het onderschat. Bagatelliseert zelfs met je storm in een shotglaasje.
Maar dit is dus wel hoe men de meute in slaap kan sussen; eerst is het "een richtlijn", dan is het "een advies", dan wordt het "een urgente aanwijzing" en dan is het opeens verplicht. En dan is het alweer te laat, maar kunnen bepaalde mensen wel mooi zeggen dat ze het niet hebben zien aankomen.
pi_208748260
quote:
,,Taal wordt gebruikt om betekenis te geven aan onze denkwereld, dus woorden hebben gevolgen”, benadrukt Kawesi. ,,Ze kunnen een negatief effect hebben op ons wereldbeeld en zorgen dat we mensen buitensluiten. We moeten ons bewust zijn van de vooroordelen die dit in de maatschappij kan oproepen.”
Wat is er precies mis mee als bepaalde mensen/groeperingen minder in trek zijn bij de meerderheid? Vaak is daar een goede reden voor, in de natuur doet men niet anders. Survival of the fittest, dit proces zorgt ervoor dat een diersoort zich steeds door kan ontwikkelen en de zwakkeren verstoten worden uit het evolutieproces. Kinderen doen het van nature ook al, dan zegt men dat kinderen 'hard' zijn maar dit is gewoon natuurlijk gedrag.
pi_208748262
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:15 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Wat is er precies mis mee als bepaalde mensen/groeperingen minder in trek zijn? Vaak is daar een goede reden voor, in de natuur doet men niet anders. Survival of the fittest, dit proces zorgt ervoor dat een diersoort zich steeds door kan ontwikkelen en de zwakkeren verstoten worden uit het evolutieproces.
Het is een vals dilemma wat ze poneren om te bepalen wat je wel niet mag zeggen voor de klas.
  woensdag 12 april 2023 @ 14:15:58 #14
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208748264
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk dat je dan een beetje naef bent. Maar dat is mijn mening.
1947-2016
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 14:16:45 #15
5428 crew  miss_sly
pi_208748271
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik denk dat je dan een beetje naef bent. Maar dat is mijn mening.
Dat mag. Ik denk van niet.
  woensdag 12 april 2023 @ 14:16:51 #16
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208748274
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Maar dit is dus wel hoe men de meute in slaap kan sussen; eerst is het "een richtlijn", dan is het "een advies", dan wordt het "een urgente aanwijzing" en dan is het opeens verplicht. En dan is het alweer te laat, maar kunnen bepaalde mensen wel mooi zeggen dat ze het niet hebben zien aankomen.
Klopt.
Semantische truckjes. Nare truckjes.
1947-2016
pi_208748293
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Als je niet ziet dat men verregaande maatregelen neemt om te bepalen hoe jij moet praten en wat je wel en niet mag zeggen in het openbaar, en dus hoe organisaties zo restrictief te werk willengaan, tja, dan houdt het wel een beetje op he.
Dan bekijk je het ook echt vanuit een soort complot vanuit de overheid om ons als robots om te vormen. Het enige wat - in principe - wordt gevraagd is om rekening te houden met mensen die zich dus niet expliciet man of vrouw voelen. En ja, bij een verandering als die op de perrons (geachte reizigers) kan ik daar meer begrip voor opbrengen dan in de klas op een basisschool.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 12 april 2023 @ 14:19:32 #18
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208748310
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat mag. Ik denk van niet.
Op wat voor basis denk jij van niet dan?
Ben ik wel heel benieuwd naar gezien de toch overgewaaide discussie en de al fysiek merkbare zaken als 'genderneutrale toiletten' en taalaanwijzingen in verschillende uni's? Dat het laks zich er mee bezig hield, komt niet zomaar uit de lucht vallen he...
1947-2016
pi_208748317
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:18 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dan bekijk je het ook echt vanuit een soort complot vanuit de overheid om ons als robots om te vormen. Het enige wat - in principe - wordt gevraagd is om rekening te houden met mensen die zich dus niet expliciet man of vrouw voelen. En ja, bij een verandering als die op de perrons (geachte reizigers) kan ik daar meer begrip voor opbrengen dan in de klas op een basisschool.
Als je verder kijkt dan het stigma "iedereen moet erbij horen" dan zie je dat ze dicteren welke woorden je wel en niet mag gebruiken. Zittenblijven wordt doubleren (want zittenblijven klinkt "negatief"), en laten we vooral niet mensen gehandicapt noemen maar mensen met een beperking (uh oke).

Het gaat veel verder dan dat valse dilemma van inclusiviteit voor genders waarmee men schermt. De volgende stap gaat zijn dat je zaken berhaupt niet meer mag benoemen want stigmatiserend en misschien wel eens aanstootgevend voor kinderen. Denk aan een slecht cijfer (zoals in Amerika al gebeurd...) of een onvoldoende geven voor een werkstuk. Dat gaat over 2 jaar echt verboden worden, laat maar op. We kweken een hele generatie weekdieren.
pi_208748319
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ben ik wel heel benieuwd naar gezien de toch overgewaaide discussie en de al fysiek merkbare zaken als 'genderneutrale toiletten' en taalaanwijzingen in verschillende uni's? Dat het laks zich er mee bezig hield, komt niet zomaar uit de lucht vallen he...
Een genderneutraal toilet zou ik echt zeer terecht vinden eigenlijk, wat is daar mis mee?
  woensdag 12 april 2023 @ 14:22:11 #21
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208748324
quote:

[..]
Continu rekening houden met alles en iedereen z'n tenen, dan kan je helemaal niets meer zeggen.
De speech van Rowan Atkinson van een paar jaar terug, is nog steeds zeer actueel.
1947-2016
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 14:22:27 #22
5428 crew  miss_sly
pi_208748330
quote:

[..]
Op zichzelf is er niets mis mee om erop te wijzen dat het ook in een klas prettig kan zijn, en voordelen kan hebben, om niet per se jongens en meisjes te benoemen. En dat is niet vanwege mogelijk aanwezige jonge transgenders, maar om de nog steeds vaak opgelegde genderrollen (spelen met poppen voor meisjes en met de autootjes voor jongens) wat te verminderen. Waardoor zowel jongens als meisjes veel meer de bevestiging krijgen dat ze als jongen ook in de zorg kunnen werken en als meisje ook piloot kan worden (even twee duidelijke genderrollen noemend).
  woensdag 12 april 2023 @ 14:23:01 #23
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208748334
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:21 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Een genderneutraal toilet zou ik echt zeer terecht vinden eigenlijk, wat is daar mis mee?
Met de pot an sich is niks mis, wel met het idee daar achter.
1947-2016
pi_208748342
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Met de pot an sich is niks mis, wel met het idee daar achter.
Want het is een wereldramp als je een potje zit te schijten naast een vrouw of man?
Waar kunnen mensen zich toch allemaal druk om maken zeg..
  woensdag 12 april 2023 @ 14:25:30 #25
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208748351
quote:

[..]
Een pisbak met een bril dus?
  woensdag 12 april 2023 @ 14:25:49 #26
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208748354
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Op zichzelf is er niets mis mee om erop te wijzen dat het ook in een klas prettig kan zijn, en voordelen kan hebben, om niet per se jongens en meisjes te benoemen. En dat is niet vanwege mogelijk aanwezige jonge transgenders, maar om de nog steeds vaak opgelegde genderrollen (spelen met poppen voor meisjes en met de autootjes voor jongens) wat te verminderen. Waardoor zowel jongens als meisjes veel meer de bevestiging krijgen dat ze als jongen ook in de zorg kunnen werken en als meisje ook piloot kan worden (even twee duidelijke genderrollen noemend).
Daar zijn andere manieren voor dat soort zaken te bevorderen. Maar ga jij de auto afpakken dan van dat jochie en een pop geven? Koters moet je lekker hun gang laten gaan en niks opdringen. Wij volwassenen zien er vooral iets in.
1947-2016
  woensdag 12 april 2023 @ 14:26:37 #27
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208748366
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:24 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Want het is een wereldramp als je een potje zit te schijten naast een vrouw of man?
Waar kunnen mensen zich toch allemaal druk om maken zeg..
Ik zeg met de pot zelf is niks mis. Met het idee er achter en hoe het allemaal tot stand komt, daarmee wel.
Verder: check die speech ff zou ik zeggen.
1947-2016
pi_208748370
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Als je verder kijkt dan het stigma "iedereen moet erbij horen" dan zie je dat ze dicteren welke woorden je wel en niet mag gebruiken. Zittenblijven wordt doubleren (want zittenblijven klinkt "negatief"), en laten we vooral niet mensen gehandicapt noemen maar mensen met een beperking (uh oke).

Gelukkig werkt het in de praktijk een stuk soepeler allemaal en zul je heus niet snel aangeklaagd worden als je een hij per ongeluk een zij noemt of andersom. En bedoel, de termen die je in de laatste zin aandraagt lijken me prima manieren om kritisch te kijken naar bepaalde termen die gebruikt worden in het dagelijkse leven. Dat positieve omdenken is niks mis mee en kan voor vele individuen echt wel een verschil maken hoe ze om gaan met een situatie als "zitten blijven" of een handicap hebben.
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 14:27:47 #29
5428 crew  miss_sly
pi_208748374
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Waarom ik denk dat ik niet naief ben? Omdat ik mijn mening op andere zaken baseer dan jij.

Ik ben van mening dat woorden ertoe doen en verschil kunnen maken. Kun je verontwaardigd doen over 'zitten blijven' voortaan 'doubleren' noemen, maar woordgebruik kan bij kinderen wel degelijk veel verschil maken in hoe ze zich ontwikkelen. En niet geheel toevallig kan positiever taalgebruik (niet "jij vindt dat moeilijk' maar bijvoorbeeld "jij vindt dat nog niet gemakkelijk") een voordelige uitwerking hebben op de ontwikkeling en het zelfvertrouwen van kinderen.

En nee, kinderen hoeven echt niet met fluwelen handschoentjes aangepakt te worden en ze gaan echt genoeg narigheid meemaken in het leven en niet alles zal lukken en kunnen zoals ze willen. Maar we kunnen wel proberen ze een fijne basis en vertrouwen in zichzelf mee te geven.

En dat heeft verder niets te maken met woke of transgenderisme of lhbtqi+ of wat dan ook. Gewoon ontwikkeling van kinderen.
pi_208748409
Ze zouden een gouden kooitjes fabriek moeten beginnen, waar ieder ouder hun kind in zo'n mooi kooitje kan stoppen direct na de geboorte en vervolgens het sleuteltje weggooien.

Moet je wel niet vergeten om je kroos af en toe eten en drinken te geven o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 12 april 2023 @ 14:32:20 #31
346939 Janneke141
pi_208748428
quote:

[..]
Daar maak je kinderen transgender mee. Of homo, of pedofiel. Het is in elk geval heel erg woke, dus dan moet je het niet willen!!
pi_208748441
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]Kun je verontwaardigd doen over 'zitten blijven' voortaan 'doubleren' noemen, maar woordgebruik kan bij kinderen wel degelijk veel verschil maken in hoe ze zich ontwikkelen.
Maar wat als je als kind je juist meer stoort aan 'doubleren'? Of misschien het vieze ondertoontje van eerdergenoemde "kind met een uitdaging" ipv "kind met een handicap" als vervelend ervaart?

Ik ben als kind trouwens 'gedoubleerd' maar als ik daarover sprak met mijn vrienden was het gewoon 'blijven zitten'. Waarom moeilijk doen om niets? Dat een paar grijze baarden op een vergadering 'doubleren' beter vinden maakt natuurlijk niet dat dat automatisch ook daadwerkelijk zo is.
Conscience do cost.
  woensdag 12 april 2023 @ 14:34:06 #33
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208748444
Tuurlijk. Stormlooptopic. Genieten hoor.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 12 april 2023 @ 14:34:51 #34
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_208748453
Blijbaar is echte nieuws op dat er Fophef gecreerd moet worden door er een kop boven het artikel te zetten, wat dus niet waar is.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 14:38:14 #35
5428 crew  miss_sly
pi_208748486
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:33 schreef ems. het volgende:

[..]
Maar wat als je als kind je juist meer stoort aan 'doubleren'? Of misschien het vieze ondertoontje van eerdergenoemde "kind met een uitdaging" ipv "kind met een handicap" als vervelend ervaart?

Ik ben als kind trouwens 'gedoubleerd' maar als ik daarover sprak met mijn vrienden was het gewoon 'blijven zitten'. Waarom moeilijk doen om niets? Dat een paar grijze baarden op een vergadering 'doubleren' beter vinden maakt natuurlijk niet dat dat automatisch ook daadwerkelijk zo is.
Het is 'kind met een beperking', zoals het al heel lang 'mensen met een beperking' is.

Je hoeft niet moeilijk te doen om niets. Je kunt wel je woordgebruik onder de loep nemen en kijken of er wijzigingen mogelijk zijn die een positieve uitwerking kunnen hebben. Het zijn in dit geval dus juist geen witte baarden, maar scholieren die ermee komen.
pi_208748519
Een tweede topic, maar waar gaat het nou over? Hier wat quotes uit de betreffende taalgids:

Het voorwoord:
quote:
Taaltips van het LAKS

Er is veel discussie over woorden zoals hoog- en laagopgeleiden en onderwijsniveaus. Hierbij
is de veronderstelling dat het vwo en universitaire opleidingen van een hoger niveau zijn
dan andere opleidingen. Het LAKS vindt echter dat vmbo, havo en vwo, en het mbo, hbo en
wo, gaan over verschillende manieren van leren. De ene manier zou niet hoger gewaardeerd
moeten worden dan de andere. Waarom spreken we dan niet van onderwijsrichtingen en over
mbo-, hbo- of wo opgeleiden?

We gebruiken het allemaal om te communiceren en je kan er niet omheen – taal. Taal wordt
gebruikt om betekenis te geven aan de wereld om ons heen. Woorden hebben gevolgen; ze
bepalen hoe wij de wereld om ons heen (leren) zien. Taal kan ook negatief effect hebben op
hoe wij de wereld herkennen en groeperen. Woorden kunnen bepaalde (groepen) mensen
buitensluiten en benadelen. In sommige woorden zit namelijk een waardeoordeel verstopt
waar we ons vaak niet zo bewust van zijn.

Met deze taalgids wil het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) bijdragen aan een
inclusiever schoolklimaat waarin iedere leerling gelijk is. Niet alleen binnen de muren van een
school, maar ook op papier. Inclusief onderwijs begint immers met de manier waarop er over
onderwijs en mensen binnen de school wordt gesproken. Deze taalgids focust zich daarom op
taalgebruik in het onderwijs.

De taalgids is in twee onderdelen verdeeld. Het eerste onderdeel gaat over taal in beleid
en het tweede deel gaat over taal in de school en in de klas. In het eerste deel vragen we
aandacht voor woorden die soms gebruikt worden in beleidsstukken, zoals rapporten. In het
tweede deel vragen we juist aandacht voor taal die in de klas en op school wordt gebruikt.
Dit kan gaan over vakspecifieke woorden en over hoe leerlingen en docenten aangesproken
worden in de klas.

Het LAKS is zich ervan bewust dat taal steeds in ontwikkeling is. Met deze taalgids vragen we
beleidsmakers, docenten, schoolleiders, bestuurders en ander onderwijspersoneel om na te
denken over de woorden die zij gebruiken. Voor sommige woorden stellen we alternatieven
voor. Deze alternatieven zijn geen voorschriften, maar tips en ideen. Bij alle suggesties die
het LAKS doet, denken wij vanuit het principe ‘benoem zo specifiek en feitelijk mogelijk
waarover je iets wil zeggen’.

Omdat we ervoor willen zorgen dat deze taalgids constant in ontwikkeling is – net als
onze taal – roepen we iedereen op om mee te werken aan deze gids. Ben je een leerling
en wil je een aanvulling of aanpassing doen op de taalgids? Laat het ons weten! Dit geldt
ook voor beleidsmakers, onderwijspersoneel en andere betrokkenen. Heb je een aanvulling of
aanpassing, mail dan naar info@laks.nl.

Elk jaar zorgt het bestuur van het LAKS – dat ieder schooljaar wisselt – dat de taalgids herzien
wordt.
De besproken onderwerpen/termen worden genoemd in de inhoudsopgave. In dit topic gaan mensen af en toe helemaal los over wat al genoemd is "genderhysterie". In werkelijkheid is er een veelheid aan onderwerpen en gender is er daar maar eentje van:

quote:
Deel 1 - Taal in beleid

Onderwijsniveaus > Onderwijsrichtingen
Mavo > Vmbo-tl
Op- en afstromen > Doorstromen
Zittenblijven > Doubleren
Hoog- en laagopgeleiden > Mbo-, hbo-, en wo-opgeleiden
Mbo-leerlingen > Mbo-studenten
Thuiszitters
Nieuwkomers
Gehandicapte leerlingen > Leerlingen met een handicap
Witte en zwarte scholen
Achterstandsleerling

Deel 2 - Taal in de school en in de klas
Gender in de klas
Beroepsbenaming
Discriminatie en racisme in de klas
Excellente scholen
Verwijzingen naar het ‘vermogen’ van de leerlingen
In de les
Ieder onderwerp wordt op dezelfde manier aangestipt: op de linkerpagina een uitleg onder de kop "Waarom vragen we hier aandacht voor?" en op de rechterpagina een aantal tips over het onderwerp. En die tips zijn naar mijn indruk niet drammerig of dwingend, helemaal niet. Over "Verwijzingen naar het 'vermogen' van leerlingen" zijn de tips bijvoorbeeld:
quote:
- Het LAKS adviseert om bewust om te gaan met het benoemen van de capaciteiten van leerlingen.Complimenteer leerlingen bijvoorbeeld wel op wat ze hebben gepresteerd of hoe ze een project hebben gedaan, maar probeer te vermijden om leerlingen op basis van hun veronderstelde capaciteiten uit te lichten.

- Het LAKS adviseert om goed na te denken over de termen die we gebruiken voor extra activiteiten zoals plusklassen.
Dan het nawoord, of zoals LAKS het noemt: "Dus de Taalgids, wat nu?"
quote:
Taal verdeelt en taal verbindt. Door taal leren wij elkaar en de wereld om ons heen kennen.
Sommige woorden sluiten mensen buiten of zorgen ervoor dat er een onjuist beeld ontstaat
over een bepaalde groep of over een bepaald idee. Taal vormt dus ons beeld van andere
mensen en groepen. Juist daarom is het belangrijk om stil te staan bij de taal die we gebruiken,
in woord en op papier.

In deze taalgids kaart het LAKS verscheidene benamingen en begrippen binnen het onderwijs
aan die uitsluitend kunnen werken. Onderwijs is er voor iedereen en iedereen is evenveel
waard. Dit spreken we vaak genoeg hardop uit, maar doen wij dat in de juiste bewoordingen?
Het doel van het LAKS is om met deze taalgids een stap richting een inclusiever schoolklimaat
en inclusiever onderwijssysteem te zetten. De taalgids helpt hierbij door termen uit te lichten
die aan vernieuwing/herziening toe zijn. Van zittenblijven naar doubleren en van de gouden
eeuw naar de 17e eeuw.

Het LAKS streeft ernaar deze taalgids elk bestuursjaar te herzien. Dit doen wij omdat het LAKS
erkent en ziet dat taal veranderlijk is. Ook wij moeten blijven leren en evalueren welke woorden
aan verandering toe zijn.

De taalgids is een leidraad; geen voorschrift. Het LAKS blijft en gaat graag met alle
belangenpartijen binnen en buiten het onderwijs in gesprek over taal.
Daarnaast willen wij allen
die in het onderwijs werken of onderwijs volgen uitnodigen om samen inclusief taalgebruik te
omarmen. Zowel in beleidsnota’s en in schoolboeken als in de klas en op het schoolplein is het
belangrijk dat we nadenken over de taal die wij gebruiken.

Het onderwijs is voor iedereen en iedereen zou gelijk moeten zijn binnen het onderwijs. Daden
zijn dan belangrijk, maar woorden evengoed.
De gids zelf: https://www.laks.nl/projecten/laks-taalgids/

[ Bericht 1% gewijzigd door recursief op 12-04-2023 15:16:32 ]
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  woensdag 12 april 2023 @ 14:42:37 #37
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208748532
Het gaat inderdaad weer nergens over.
Een paar termen die veranderen, een school die met de tijd mee gaat. Oh nee.

Ik neem aan dat het onderwijs en de termen die vandaag de dag gebruikt worden ook stukken anders is dan in de jaren 50 of zo.
pi_208748547
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]
... dan zie je dat ze dicteren welke woorden je wel en niet mag gebruiken ...
Heel expliciet niet.
pi_208748565
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:42 schreef Harvest89 het volgende:

Ik neem aan dat het onderwijs en de termen die vandaag de dag gebruikt worden ook stukken anders is dan in de jaren 50 of zo.
Blijkbaar voelen sommige users hier dit echt als het begin van het einde ofzo.. :{
pi_208748598
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is 'kind met een beperking', zoals het al heel lang 'mensen met een beperking' is.
Maar wat is er dan mis met het benoemen van dat iemand een handicap heeft? Wanneer is handicap vies geworden en beperking niet?
quote:
Je hoeft niet moeilijk te doen om niets.
Dat is relatief natuurlijk. Dat er moeilijk wordt gedaan over "jongens en meisjes" kan ook als vreemd ervaren worden.
quote:
Je kunt wel je woordgebruik onder de loep nemen en kijken of er wijzigingen mogelijk zijn die een positieve uitwerking kunnen hebben. Het zijn in dit geval dus juist geen witte baarden, maar scholieren die ermee komen.
Volgens LAKS zelf mag iedereen in principe zijn input geven over welke woorden wenselijk zijn of niet. Ergens moet de knoop toch doorgehakt worden over wat dan geadviseerd wordt.

Ik heb er in de kern trouwens niets op tegen hoor. Taalgebruik verandert nou eenmaal met de jaren. Wel lijkt het mij een slecht idee om dit soort zaken te forceren. En afhankelijk van hoe serieus een eventuele schoolleiding de meningen van willekeurige organisaties overneemt kan dat een gevolg zijn.

Even los van dat het heel erg persoons-afhankelijk is van hoe 'fijn' een woord is. Zitten blijven vind ik een fijnere benaming dan doubleren.
Conscience do cost.
  woensdag 12 april 2023 @ 14:51:20 #41
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_208748612
quote:
10s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:34 schreef borisz het volgende:
Blijbaar is echte nieuws op dat er Fophef gecreerd moet worden door er een kop boven het artikel te zetten, wat dus niet waar is.
Inderdaad.
twitter
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
pi_208748620
quote:

Vroeger had je nog orde en tucht op scholen, beetje discipline, niks mis mee o|O ~O>
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 14:52:07 #43
5428 crew  miss_sly
pi_208748622
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:49 schreef ems. het volgende:

[..]
Maar wat is er dan mis met het benoemen van dat iemand een handicap heeft? Wanneer is handicap vies geworden en beperking niet?
[..]
Dat is relatief natuurlijk. Dat er moeilijk wordt gedaan over "jongens en meisjes" kan ook als vreemd ervaren worden.
[..]
Volgens LAKS zelf mag iedereen in principe zijn input geven over welke woorden wenselijk zijn of niet. Ergens moet de knoop toch doorgehakt worden over wat dan geadviseerd wordt.

Ik heb er in de kern trouwens niets op tegen hoor. Taalgebruik verandert nou eenmaal met de jaren. Wel lijkt het mij een slecht idee om dit soort zaken te forceren. En afhankelijk van hoe serieus een eventuele schoolleiding de meningen van willekeurige organisaties overneemt kan dat een gevolg zijn.

Even los van dat het heel erg persoons-afhankelijk is van hoe 'fijn' een woord is. Zitten blijven vind ik een fijnere benaming dan doubleren.
Maar er wordt niets geforceerd. Er wordt een aantal opties gegeven. That's it.
pi_208748631
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja ja maar zo begint het.. over 5 jaar leven we in een dictatuur!!
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 14:54:11 #45
5428 crew  miss_sly
pi_208748653
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:52 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Nu al toch :?

Ik ben het weer eens kwijt. Maar dat komt omdat ik naief ben, denk ik.
pi_208748668
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nu al toch :?

Ik ben het weer eens kwijt. Maar dat komt omdat ik naief ben, denk ik.
Oh ja, sorry, nu al is het woke leven in Nederland niet meer te doen!
pi_208748676
Heb zo t gevoel dat het in het universum stikt van intelligent leven, maar dat ze de aarde hebben bestudeerd en al lang besloten hebben om ons helemaal links te laten liggen, we zijn het gewoon niet waard voor ze, te achterlijk en zulks

:'( ;(
  woensdag 12 april 2023 @ 15:01:13 #48
346939 Janneke141
pi_208748738
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:52 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ja, precies. Wij hebben op school naast 24 jongens- en 32 meisjestoiletten ook n deur met alleen 'wc' erop. Zijn een stuk of 3 leerlingen die daar gebruik van maken, maar dit is duidelijk het begin van het einde, toch?
  woensdag 12 april 2023 @ 15:04:17 #49
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208748761
Tenenkrommend
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 april 2023 @ 15:06:28 #50
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_208748779
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
Tenenkrommend
Wat is tenenkrommend?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
  woensdag 12 april 2023 @ 15:07:07 #51
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208748789
quote:

[..]
Net als de optie 'wit'. Lol.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 april 2023 @ 15:08:23 #52
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208748803
quote:
11s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:06 schreef golfer het volgende:

[..]
Wat is tenenkrommend?
De edgy sarcastische commentaren van lieden die denken te weten waarom mensen zich zorgen maken om die giftige woke wolk uit de VS.

Bagatelliseren alleen is niet voldoende, er moeten nog wat schijtlollige opmerkingen bij om er door te duwen dat het allemaal een 'storm in een shotglaasje' is, deze uit de VS gemporteerde nonsens. Terwijl het een absolute aanval op alles wat daadwerkelijke diversiteit en inclusie betreft en een ondermijning van datgene waar burgerrechtenbewegingen eeuwen voor gestreden hebben: een terugkeer naar het labeltje, naar de buitenkant, naar oppervlakkigheid.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208748820
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De edgy sarcastische commentaren van lieden die denken te weten waarom mensen zich zorgen maken om die giftige woke wolk uit de VS.

Bagatelliseren alleen is niet voldoende, er moeten nog wat schijtlollige opmerkingen bij om er door te duwen dat het allemaal een 'storm in een shotglaasje' is, deze uit de VS gemporteerde nonsens.
Het zit je allemaal wel hoog h?
  woensdag 12 april 2023 @ 15:11:08 #54
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208748840
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:09 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Het zit je allemaal wel hoog h?
Iedereen die daadwerkelijk progressief is zou een probleem met woke moeten hebben.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208748863
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ach wat betreft het woordje neger zijn we ook binnen enkele jaren gegaan van een nog vrij onschuldig "wij gebruiken zelf liever een ander woord" naar het verhullend en uit Amerika gekopieerde aanduiden als "het n-woord", daarmee implicerende dat de gebruiker ervan iets onuitspreekbaar afschuwelijks heeft gezegd. Uiteindelijk zullen de eerst zogenaamd vrijblijvende maar toch stiekem als ongewenst bestempelde aanduidingen wel op dergelijke wijze in het taboehoekje worden geduwd.
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 15:13:37 #56
5428 crew  miss_sly
pi_208748868
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, lol.
pi_208748875
quote:

[..]

Bagatelliseren alleen is niet voldoende, er moeten nog wat schijtlollige opmerkingen bij om er door te duwen dat het allemaal een 'storm in een shotglaasje' is, deze uit de VS gemporteerde nonsens. Terwijl het een absolute aanval op alles wat daadwerkelijke diversiteit en inclusie betreft en een ondermijning van datgene waar burgerrechtenbewegingen eeuwen voor gestreden hebben: een terugkeer naar het labeltje.
Als mensen hier doen alsof het alleen maar gaat om (quote) "genderhysterie" en het laten lijken dat het LAKS probeert een dictatuur te vestigen naar Noord-Koreaans voorbeeld dan mag daar wel even op gereageerd worden.

Deze al gelezen? Staat ook een link naar de betreffende taalgids in. Maar als je niks meer bespreekbaar kan maken zonder gelijk van "woke-hysterie" beticht te worden dan is het wel treurig gesteld met de vrijheid van gedachten hoor.
pi_208748896
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:49 schreef ems. het volgende:

Dit is toch wel een belangrijk punt waar vaak aan voorbij gegaan wordt. Er zijn mensen die "jongens en meisjes" willen veranderen, als je dan van mening bent dat dit gezwets is wordt je door die groep verweten dat je moeilijk doet om niks. Degenen die het willen veranderen doen toch moeilijk, zij vallen over dit "niks"?

Als het niks voorstelt hoef je het ook niet te veranderen.
pi_208748962
quote:

[..]
Opties die nergens op gebaseerd zijn, blijkt. Dan is het ook logisch dat mensen het een beetje belachelijk maken natuurlijk.
Conscience do cost.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:21:58 #60
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208748973
Wel weer grappig hoe men onder het mom van "inclusiviteit" deze vorm van jaren 50-krampachtigheid probeert te herintroduceren. Alle clichs over "woke" worden weer waargemaakt met dit soort adviezen.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:22:18 #61
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_208748980
quote:

FOK!ers noemen iedereen met een geestelijke beperking nog steeds zwakzinnig, debiel of idioot. "Want dat is godverdomme mijn recht en die sneeuwvlokjes kunnen de tering krijgen! :( "
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 15:23:32 #62
5428 crew  miss_sly
pi_208748994
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:16 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Dit is toch wel een belangrijk punt waar vaak aan voorbij gegaan wordt. Er zijn mensen die "jongens en meisjes" willen veranderen, als je dan van mening bent dat dit gezwets is wordt je door die groep verweten dat je moeilijk doet om niks. Degenen die het willen veranderen doen toch moeilijk, zij vallen over dit "niks"?

Als het niks voorstelt hoef je het ook niet te veranderen.
Als het niks voorstelt, kun je het ook wel veranderen.

Het maakt mij niet zoveel uit, hoor. Ik ben helemaal niet hardcore pro of con, ik sta er nogal onverschillig in. Ik vind de manier waarop er gesprongen wordt op een aantal voorstellen om anders met taal om te gaan gewoon echt zo buiten proportie.
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 15:23:43 #63
5428 crew  miss_sly
pi_208748996
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:21 schreef ems. het volgende:

[..]
Opties die nergens op gebaseerd zijn, blijkt. Dan is het ook logisch dat mensen het een beetje belachelijk maken natuurlijk.
Waaruit blijkt dat?
  woensdag 12 april 2023 @ 15:23:51 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_208748997
Dit is gewoon communistische ideologie met een omweg. Mensen zijn allemaal anders. Het leidt tot grote mentale armoede wanneer de mogelijkheden om verschillen tussen mensen aan te duiden uit de taal gezuiverd worden. En wie zit er op te wachten? 99% van de jongens en meisjes voelt zich nu eenmaal een jongen of een meisje, en diegenen die daar nog niet zeker van zijn willen vast ook niet allemaal dat dit verschil niet benoemd wordt.
Verder is er nu eenmaal een verschil tussen lager, middelbaar en hoger onderwijs. Door dat niet te benoemen of zelfs helemaal te verdoezelen, ontstaat een brei die nog onder de middelmaat ligt. Op sommige universiteiten is ook al de gedachte dat iedereen het moet kunnen, vooral in het sociale domein. Dat levert niet dan waardeloze junk op aan scripties en onderzoek. Het gaat niet meer om de kwaliteit of de originaliteit van het onderzoek, maar enkel nog of de conclusie in het politieke straatje past.

Ondertussen laten de Chinezen 1 miljoen ingenieurs per jaar afstuderen, die daarvoor echte wiskundige bewijzen voor moeten leveren ipv het 2+2 is ok een beetje 5 van de Nederlandse sociale academie.
The End Times are wild
  woensdag 12 april 2023 @ 15:25:28 #65
38114 beantherio
pi_208749009
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:22 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]
FOK!ers noemen iedereen met een geestelijke beperking nog steeds zwakzinnig, debiel of idioot. "Want dat is godverdomme mijn recht en die sneeuwvlokjes kunnen de tering krijgen! :( "
Misschien dat ze dat op dit forum wel doen maar in de echte wereld niet. En zo hoort het ook. De SIRE-slogan "we komen er samen wel uit" vind ik nog steeds een gulden regel.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:26:54 #66
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_208749023
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:14 schreef recursief het volgende:

[..]
Als mensen hier doen alsof het alleen maar gaat om (quote) "genderhysterie" en het laten lijken dat het LAKS probeert een dictatuur te vestigen naar Noord-Koreaans voorbeeld dan mag daar wel even op gereageerd worden.

Deze al gelezen? Staat ook een link naar de betreffende taalgids in. Maar als je niks meer bespreekbaar kan maken zonder gelijk van "woke-hysterie" beticht te worden dan is het wel treurig gesteld met de vrijheid van gedachten hoor.
Daar mag op gereageerd worden, maar je mag ook vaststellen dat mensen die in de SJW-discussies aan de meer behoudende kant staan het laatste decennium de wind niet bepaald mee hadden. Dat je dan wat sneller in de verdediging schiet bij dit soort geluiden lijkt me niet onnatuurlijk.
pi_208749027
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als het niks voorstelt, kun je het ook wel veranderen.

Het maakt mij niet zoveel uit, hoor. Ik ben helemaal niet hardcore pro of con, ik sta er nogal onverschillig in. Ik vind de manier waarop er gesprongen wordt op een aantal voorstellen om anders met taal om te gaan gewoon echt zo buiten proportie.
Ik vind dat het wel wat voorstelt, veranderen hoeft van mij niet. Wat als er evenveel of meer mensen zijn die het helemaal prima vinden zoals het nu is?
  woensdag 12 april 2023 @ 15:27:47 #68
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_208749028
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, precies. Wij hebben op school naast 24 jongens- en 32 meisjestoiletten ook n deur met alleen 'wc' erop. Zijn een stuk of 3 leerlingen die daar gebruik van maken, maar dit is duidelijk het begin van het einde, toch?
Ik heb zoveel vragen:

Waarom krijgen de meisjes meer wc's?
Wordt dit aantal ergens bijgehouden of heb jij ze geteld?
Wie zijn die drie leerlingen? Zijn ze non-binair, of zijn dit net de kinderen die niet per se een wc van hun geslacht willen?
Waarom is die laatste groep zo klein/non-existent?

Wel goede post hoor verder. :P
  Moderator woensdag 12 april 2023 @ 15:29:21 #69
5428 crew  miss_sly
pi_208749044
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:27 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Ik vind dat het wel wat voorstelt, veranderen hoeft van mij niet. Wat als er evenveel of meer mensen zijn die het helemaal prima vinden zoals het nu is?
Dan verandert het niet. Want dan blijven mensen de taal gebruiken die ze gebruiken.
pi_208749054
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dan verandert het niet. Want dan blijven mensen de taal gebruiken die ze gebruiken.
De praktijk wijst inmiddels anders uit.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:30:53 #71
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208749058
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:14 schreef recursief het volgende:

[..]

Ik heb het helemaal niet over genderhysterie gehad, ik heb het over gender gehad als subonderdeel van heel dat woke gekloot waar ook die taalgids weer een schitterend exempel van is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 april 2023 @ 15:32:55 #72
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_208749075
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Iedereen die daadwerkelijk progressief is zou een probleem met woke moeten hebben.
Ik zou willen zeggen: kijk eens om je heen, in welke hoek je staat. Misschien dat je toch niet het progressieve belang dient met je kruistocht tegen woke. Of misschien zijn wij allemaal gek, dat kan ook nog.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:33:07 #73
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208749076
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja, lol.
Was dat een optie?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208749080
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:26 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Daar mag op gereageerd worden, maar je mag ook vaststellen dat mensen die in de SJW-discussies aan de meer behoudende kant staan het laatste decennium de wind niet bepaald mee hadden. Dat je dan wat sneller in de verdediging schiet bij dit soort geluiden lijkt me niet onnatuurlijk.
Dat is niet het punt dat ik probeer te maken. Wat ik wil zeggen is dat het vrij vermoeiend is als mensen die zich profileren als kritisch met veel misbaar en grote woorden een ziedende tirade gaan afsteken terwijl ze vergeten zijn om zelf even na te lezen waar het nou echt over gaat. En dat geldt ongeacht de mening die mensen over het onderwerp hebben. Want je mag deze taalgids van mij belachelijk vinden of juist enorm prijzenswaardig, maar discussieer wel op basis van feiten en inhoud en niet op basis van wat je slechts denkt dat er aan de hand is of de draai die een krantenredactie er aan geeft.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:33:56 #75
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208749086
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:32 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]
Ik zou willen zeggen: kijk eens om je heen, in welke hoek je staat. Misschien dat je toch niet het progressieve belang dient met je kruistocht tegen woke. Of misschien zijn wij allemaal gek, dat kan ook nog.
Wat is het 'progressieve belang' dan volgens jou?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 april 2023 @ 15:35:27 #76
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208749106
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:33 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat is niet het punt dat ik probeer te maken. Wat ik wil zeggen is dat het vrij vermoeiend is als mensen die zich profileren als kritisch met veel misbaar en grote woorden een ziedende tirade gaan afsteken terwijl ze vergeten zijn om zelf even na te lezen waar het nou echt over gaat. En dat geldt ongeacht de mening die mensen over het onderwerp hebben. Want je mag deze taalgids van mij belachelijk vinden of juist enorm prijzenswaardig, maar discussieer wel op basis van feiten en inhoud en niet op basis van wat je slechts denkt dat er aan de hand is of de draai die een krantenredactie er aan geeft.
Juist omdat ik belezen ben weet ik precies waar deze taalgids op is gefundeerd. Al eens wat stukken van Gloria Wekker doorgenomen? Joris Luyendijk?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208749119
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik heb het helemaal niet over genderhysterie gehad, ik heb het over gender gehad als subonderdeel van heel dat woke gekloot waar ook die taalgids weer een schitterend exempel van is.

Nou, "gendergedram" dan. Poteto-potato.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 09:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het heeft alles met woke te maken.

Dit is weer een voorbeeld van het subgenre gendergedram, op basis uiteraard van het zeer wokiaanse gedachtegoed dat het gros der mensheid, helaas hetero en helaas man of vrouw, op cursus tolerantie en inclusie moet omdat die uiteraard a priori al dan niet bewust intolerant en haatdragend en kwetsend is jegens minderheden - door bijvoorbeeld het gore lef te hebben over mannen en vrouwen te spreken - en derhalve gevraagd wordt even het hele normale taalsysteem overboord te gooien.

Daarnaast praten zij liever over ‘die/diegene’, in plaats van ‘hij/zij’.

Uiteraard dienen die leraren daarnaast alle pronouns van hun leerlingen uit hun hoofd te leren wanneer ze het lef hebben die mensen aan te spreken.

Dit is het summum van woke.
pi_208749121
Wederom weer gejank uit de randstad, groot voorpagina nieuws op nos. Kansloze bedoeling dit, buiten amsterdam zit niemand op deze nonsens te wachten. Laat dit soort nieuws lekker bij at5 binnen de ring
  woensdag 12 april 2023 @ 15:38:07 #79
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208749132
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:36 schreef recursief het volgende:

[..]
Nou, "gendergedram" dan. Poteto-potato.
[..]

Zie je de term 'subgenre'?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 april 2023 @ 15:38:40 #80
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_208749141
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat is het 'progressieve belang' dan volgens jou?
In ieder geval niet leugens verkondigen over progressieven die een dystopische dictatuur aan het stichten zijn waarin je je geen jongen of meisje mag voelen of je bestraft wordt als je oldspeak gebruikt.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:39:48 #81
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208749150
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:38 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]
In ieder geval niet leugens verkondigen over progressieven die een dystopische dictatuur aan het stichten zijn waarin je je geen jongen of meisje mag voelen of je bestraft wordt als je oldspeak gebruikt.
En wie zegt dat precies, die zich ook nog progressief noemt?

Verder vroeg ik wat het dan wel was.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 april 2023 @ 15:39:49 #82
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_208749151
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:33 schreef recursief het volgende:

[..]
Ja, daar heb je gelijk in en het is goed dat je de link postte. Dat deed me beseffen dat ik zelf ook een interpretatiefout had gemaakt in het vorige deel van dit topic.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:41:08 #83
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208749165
sowieso, 'oldspeak'....
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 april 2023 @ 15:41:37 #84
346939 Janneke141
pi_208749172
quote:
11s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:27 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]
Ik heb zoveel vragen:

Waarom krijgen de meisjes meer wc's?
Wordt dit aantal ergens bijgehouden of heb jij ze geteld?
Wie zijn die drie leerlingen? Zijn ze non-binair, of zijn dit net de kinderen die niet per se een wc van hun geslacht willen?
Waarom is die laatste groep zo klein/non-existent?

Wel goede post hoor verder. :P
Omdat meisjes langer de tijd nodig hebben op de wc, en in een schoolgebouw moeten er nu eenmaal veel mensen tegelijk op hetzelfde tijdstip (pauze) dus dan scheelt het best in het aantal dat je nodig hebt.

De concirge heeft het ooit verteld toen we het over schoonmaakplannen hadden. En ik heb nu eenmaal een goed geheugen voor getallen.

Ik weet het van twee leerlingen, n ervan voelt zich niet thuis op het jongens- als het meisjestoilet en de ander is als meisje geboren maar staat aan de start van een transitietraject. Ik kan me geen incidenten heugen van andere leerlingen die ooit hebben lopen geinen of rellen rond die genderneutrale wc, maar er is wel een keer een ouder op een open dag die zeer luidkeels begon te verkondigen dat dit toch wel de meest enorme onzin was, en dat ze misschien maar gewoon op een andere school moesten gaan kijken. Doen, zou ik zeggen.

En 'waarom die groep zo klein is' vind ik een hele vreemde vraag. Moeten dat er meer zijn dan? Het overgrote deel van de schoolpopulatie is toch jongen of meisje en zoekt het bijbehorende toilet op?
pi_208749174
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zie je de term 'subgenre'?
Zie je het woord "gendergedram"? Je vergroot het aandeel "gender" in die hele taalgids echt buitenproprtioneel. Het gaat over misschien wel 20 onderwerpen waar gender er eentje van is.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 09:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat is voor iemand die kan lezen niet zo moeilijk:

"onderscheidend taalgebruik in de klas, denk aan ‘jongens en meisjes’"

"taaltips die meer passen bij deze tijd, doordat ze kansengelijkheid bevorderen of zich niet meer richten op gender"

"vooral op het wegwerken van genderverschillen"

"Daarnaast praten zij liever over ‘die/diegene’, in plaats van ‘hij/zij’."

"genderneutrale aanduiding op de schoolpas"

"berhaupt nodig is om het geslacht van een leerling te registreren."

"genderinclusieve termen"

Ik heb verder geen radiogesprek nodig om te weten waar LAKS op doelt.
Maar: gender dit en gender dat. Jammer, want een inhoudelijke discussie over al die andere onderwerpen, en over de vermeende intenties van de schrijvers wordt verdomd lastig op deze manier.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:42:39 #86
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208749188
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:41 schreef recursief het volgende:

[..]
Zie je het woord "gendergedram"? Je vergroot het aandeel "gender" in die hele taalgids echt buitenproprtioneel. Het gaat over misschien wel 20 onderwerpen waar gender er eentje van is.
[..]
Maar: gender dit en gender dat. Jammer, want een inhoudelijke discussie over al die andere onderwerpen, en over de vermeende intenties van de schrijvers wordt verdomd lastig op deze manier.
JIJ vroeg waar ik dat aspect dan wel niet zag... Daar geef ik antwoord op.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 april 2023 @ 15:43:01 #87
38114 beantherio
pi_208749191
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mee eens. Ik vind de overeenkomsten tussen de benaderingen van streng religieuze groeperingen en datgene wat er uit "woke" rolt vaak wel heel sprekend. Het gaat veelal over het opleggen van leefregels en het als "goed" of "slecht" aanmerken van taal en gedrag. Dat is niet erg progressief.
pi_208749214
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 14:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Gelukkig werkt het in de praktijk een stuk soepeler allemaal en zul je heus niet snel aangeklaagd worden als je een hij per ongeluk een zij noemt of andersom. En bedoel, de termen die je in de laatste zin aandraagt lijken me prima manieren om kritisch te kijken naar bepaalde termen die gebruikt worden in het dagelijkse leven. Dat positieve omdenken is niks mis mee en kan voor vele individuen echt wel een verschil maken hoe ze om gaan met een situatie als "zitten blijven" of een handicap hebben.
https://www.independent.c(...)onouns-b2160904.html

quote:
A teacher has been jailed for refusing to stay away from his school after they suspended him when he refused to call a pupil “they”.

Enoch Burke, an evangelical Christian, was put on a paid suspension by Wilson’s Hospital School in County Westmeath, Ireland after he refused to use a student’s preferred pronouns.
Jordi, doe nou eens niet zo naief jongen.
pi_208749224
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
JIJ vroeg waar ik dat aspect dan wel niet zag... Daar geef ik antwoord op.
Nee, dat vroeg ik niet. Ik verbaasde me er daar al over dat je het hele onderwerp probeerde terug te brengen tot gender(gedram). En ik zei dat ik dat heel bijzonder vond. Nou moet je niet gaan liegen, dat is niet aardig.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:45:13 #90
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208749229
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]
[..]
In de VS ook, in vorig deel voorbeelden van gegeven...

Opties...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208749231
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En waarom is dat erg?
pi_208749235
quote:

[..]
[..]
Heeft helemaal niks met de taalgids van het LAKS te maken.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:46:36 #93
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208749248
quote:

[..]

Bagatelliseren alleen is niet voldoende, er moeten nog wat schijtlollige opmerkingen bij om er door te duwen dat het allemaal een 'storm in een shotglaasje' is, deze uit de VS gemporteerde nonsens. Terwijl het een absolute aanval op alles wat daadwerkelijke diversiteit en inclusie betreft en een ondermijning van datgene waar burgerrechtenbewegingen eeuwen voor gestreden hebben: een terugkeer naar het labeltje, naar de buitenkant, naar oppervlakkigheid.
Sterk weer Etto.
1947-2016
  woensdag 12 april 2023 @ 15:47:37 #94
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208749258
quote:
Enoch Burke, an evangelical Christian,
Oh jee.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:48:06 #95
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208749263
quote:
10s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:47 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Oh jee.
Precies, inclusie en diversiteit en tolerantie, maar niet voor eenieder.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 april 2023 @ 15:48:09 #96
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_208749264
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En wie zegt dat precies, die zich ook nog progressief noemt?
Jij hint er al naar, je meer extreme vriendjes roepen het ronduit, maar ondanks dat je z progressief bent heb je daar nooit kritiek op, maar als er wat te schelden valt op "wokies" voer je het hoogste woord.

quote:
Verder vroeg ik wat het dan wel was.
Emancipatie van gemarginaliseerde groepen, bescherming van het milieu en een algehele openheid jegens nieuwe ideen bijvoorbeeld. Niet jouw prioriteiten dus.
pi_208749269
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:45 schreef recursief het volgende:

[..]
Heeft helemaal niks met de taalgids van het LAKS te maken.
Dezelfde retoriek die 2 jaar geleden werd gebruikt.

“Ach het gebeurt alleen in amerika, hier gaan we dat niet doen joh”.

Blijf het vooral downplayen.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:49:10 #98
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208749277
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Precies, inclusie en diversiteit en tolerantie, maar niet voor eenieder.
Dan gaat ie toch lekker bij een evangelistische gekkieschool werken?
  woensdag 12 april 2023 @ 15:49:49 #99
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208749283
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:48 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]
Jij hint er al naar, je meer extreme vriendjes roepen het ronduit, maar ondanks dat je z progressief bent heb je daar nooit kritiek op, maar als er wat te schelden valt op "wokies" voer je het hoogste woord.
[..]
Emancipatie van gemarginaliseerde groepen, bescherming van het milieu en een algehele openheid jegens nieuwe ideen bijvoorbeeld. Niet jouw prioriteiten dus.
Hier past enkel :')

Ik zou mijn gehele POHI nog eens uitspitten aleer je me probeert - heel wokiaans - in de gelederen van allerlei groezelig extreem rechts publiek te zetten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 12 april 2023 @ 15:51:36 #100
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_208749306
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Omdat meisjes langer de tijd nodig hebben op de wc, en in een schoolgebouw moeten er nu eenmaal veel mensen tegelijk op hetzelfde tijdstip (pauze) dus dan scheelt het best in het aantal dat je nodig hebt.

De concirge heeft het ooit verteld toen we het over schoonmaakplannen hadden. En ik heb nu eenmaal een goed geheugen voor getallen.

Ik weet het van twee leerlingen, n ervan voelt zich niet thuis op het jongens- als het meisjestoilet en de ander is als meisje geboren maar staat aan de start van een transitietraject. Ik kan me geen incidenten heugen van andere leerlingen die ooit hebben lopen geinen of rellen rond die genderneutrale wc, maar er is wel een keer een ouder op een open dag die zeer luidkeels begon te verkondigen dat dit toch wel de meest enorme onzin was, en dat ze misschien maar gewoon op een andere school moesten gaan kijken. Doen, zou ik zeggen.

En 'waarom die groep zo klein is' vind ik een hele vreemde vraag. Moeten dat er meer zijn dan? Het overgrote deel van de schoolpopulatie is toch jongen of meisje en zoekt het bijbehorende toilet op?
Thanks voor de uitleg.

Met de laatste groep bedoelde ik de groep die niet per se een wc naar hun geslacht wenst. Ik zou verwachten dat er ook mensen die zich wel duidelijk jongen of meisje voelen toch ook gebruik maken van een wc waar enkel wc op staat. Vandaar de vraag.
  woensdag 12 april 2023 @ 15:53:30 #101
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_208749326
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 15:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hier past enkel :')

Ik zou mijn gehele POHI nog eens uitspitten aleer je me probeert - heel wokiaans - in de gelederen van allerlei groezelig extreem rechts publiek te zetten.
Dat doe je helemaal zelf in ieder topic waar ook maar een kleine mogelijkheid is om over de woke samenzwering te beginnen en daar reageer ik juist zo op, omdat ik je posts al langer ken. Op een bepaald punt zijn je prioriteiten verschoven. Heb ik ook vaker aangekaart, maar dat zie je zelf niet. Meestal reageer ik er ook bewust niet op, maar bij deze specifieke post kon ik het weer even niet laten. Maar succes met je kruistocht verder. :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')