Ja, precies: bijvoorbeeld door een gigantische op de export gerichte geïndustrialiseerde agrarische productie te hebben met alle daarmee gepaard gaande vervuiling en landgebruik terwijl de bijdrage aan de Nederlandse economie zeer gering is.quote:Op donderdag 4 mei 2023 06:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
omdat jij het water opdrinkt bedoel je
Het is jammer dat Nederland zich alle problemen zelf op de hals haalt
Ach flikker toch op man.quote:Op woensdag 3 mei 2023 18:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Hier is de door GroenLinks zo gewenste arme natuur in Spanje in ruime mate aanwezig
[ afbeelding ]
Nou nou nou meteen weer zo aggresief. Zo kennen we progressief links weer. Meteen de aggressie in. Volkert van der Graaf is ook een GL aanhanger. Ik vind het maar engquote:Op donderdag 4 mei 2023 08:13 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ach flikker toch op man.
Rivieren die droogvallen is klimaatverandering. En als er één partij is in Nederland die daar al 30 jaar tegen ageert, is het GL wel.
Inderdaad de moord van Pim Fotruyn GL, PvdA, PvdD of SP in de schoenen schuiven is toch wel wat van het niveau "een Duitser van 30 vandaag de dag aanspreken op de tweede wereldoorlog."quote:Op donderdag 4 mei 2023 08:35 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nou nou nou meteen weer zo aggresief. Zo kennen we progressief links weer. Meteen de aggressie in. Volkert van der Graaf is ook een GL aanhanger. Ik vind het maar eng
Mijn diepste excuses. Ik was even vergeten hoe gevoelig sommige snowflakes hier zijn.quote:Op donderdag 4 mei 2023 08:35 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nou nou nou meteen weer zo aggresief. Zo kennen we progressief links weer. Meteen de aggressie in. Volkert van der Graaf is ook een GL aanhanger. Ik vind het maar eng
Gelukkig hebben we nog onze conservatieve rechtsen die graag opkomen voor vervuilers en hiermee hopen links te vergiftigen dat ze dan ook zichzelf vergiftigen is maar bijzaak. Wat een typische korte termijn visie weer.quote:Op donderdag 4 mei 2023 08:35 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Vooral een kwestie van na jarenlange leugens nog steeds in de huichelachtige verkooppraatjes van allerlei multinationals en hun propagandapoppetjes blijven trappen: meer productie is meer beter, dat wil je.quote:Op donderdag 4 mei 2023 09:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we nog onze conservatieve rechtsen die graag opkomen voor vervuilers en hiermee hopen links te vergiftigen dat ze dan ook zichzelf vergiftigen is maar bijzaak. Wat een typische korte termijn visie weer.
Het stikstof-probleem was al onderdeel van inleiding ecologie-vakken in de jaren 90. En met vooral landbouwministers van partijen met een grote boeren-achterban, wilde de politiek er ook niks aan doen, bang om stemmen te verliezen. Maar met een stapelend probleem als stikstof, zal er op een gegeven moment iets aan gedaan moeten worden, en hoe langer je ermee wacht, hoe ingrijpender de maatregelen zullen zijn. Dus als we nu naar FDF en BBB luisteren, en vooral inzetten op technologie, en hopen dat dat het probleem ineens oplost, zal er vooral toe leiden dat dan over 5 of 10 jaar nog ingrijpendere maatregelen zouden moeten worden genomen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:38 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik kan me nog herinneren dat men een jaar of 40 geleden bij het jeugdjournaal sprak over mestoverschot en dat de hoeveelheid destijds overeen kwam met 5x het voetbalstadion De Kuip tot de rand gevuld.
Wat je ook vaak ziet is dat er ergens een schonere manier voor wordt gevonden, en daardoor wordt de productie dan zoveel verhoogd dat de milieu-winst weer ongedaan wordt gemaakt.quote:Op donderdag 4 mei 2023 11:26 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vooral een kwestie van na jarenlange leugens nog steeds in de huichelachtige verkooppraatjes van allerlei multinationals en hun propagandapoppetjes blijven trappen: meer productie is meer beter, dat wil je.
En maar denken dat je er zelf op vooruitgaat, terwijl de multinationals en hun aandeelhouders de winsten opstrijken en de ellende op de maatschappij afgewenteld wordt. Het stikstofprobleem is exemplarisch, maar het is natuurlijk veel breder dan alleen de landbouw en het stikstofprobleem.
Wat natuurlijk een logisch menselijk opportunistisch gevolg is van het concept vrije markt waar externaliteiten niet meegerekend worden.quote:Op donderdag 4 mei 2023 13:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Wat je ook vaak ziet is dat er ergens een schonere manier voor wordt gevonden, en daardoor wordt de productie dan zoveel verhoogd dat de milieu-winst weer ongedaan wordt gemaakt.
Niet zo gek wanneer praktisch overal ter wereld het dogma heerst dat economische groei een (of beter: hét) doel en geen middel is.quote:Op donderdag 4 mei 2023 13:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Wat je ook vaak ziet is dat er ergens een schonere manier voor wordt gevonden, en daardoor wordt de productie dan zoveel verhoogd dat de milieu-winst weer ongedaan wordt gemaakt.
en rob jetten gaat nu de wereld redden met 28.000 miljoen belastinggeldquote:Op donderdag 4 mei 2023 08:13 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ach flikker toch op man.
Rivieren die droogvallen is klimaatverandering. En als er één partij is in Nederland die daar al 30 jaar tegen ageert, is het GL wel.
Hopelijk redt hij ons van het landschap dat jij zo graag wilt zien. Gele, doodgespoten en ondergescheten landschappen zoals:quote:Op donderdag 4 mei 2023 16:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en rob jetten gaat nu de wereld redden met 28.000 miljoen belastinggeld
dat denk ik nietquote:Op donderdag 4 mei 2023 17:24 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Hopelijk redt hij ons van het landschap dat jij zo graag wilt zien. Gele, doodgespoten en ondergescheten landschappen zoals:
[ afbeelding ]
Jij wilt liever poep met gif eten?quote:Op donderdag 4 mei 2023 17:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat denk ik niet
Dat is de landbouw
jij moet toch ook eten
wil jij van heel nederland een parkje maken dan
nee melk en aardappels en uien en suiker (bieten)quote:Op donderdag 4 mei 2023 17:35 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Jij wilt liever poep met gif eten?
Oh maar dat kan prima zonder gif en poep.quote:Op donderdag 4 mei 2023 17:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee melk en aardappels en uien en suiker (bieten)
kom het eens voordoen , ik weet wel een locatie waar je jouw kennis kan demonstrerenquote:Op donderdag 4 mei 2023 18:14 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Oh maar dat kan prima zonder gif en poep.
Maar dan moet een boer weer leren boeren ipv als een hersenloze zombie gif en poep over het land te strooien en dan shotjes melk en vodka te klappen op de boerderij
Het model van ongelimiteerde economische groei (en daarmee gepaard gaande consumptie) in een wereld met gelimiteerde grondstoffen, begint ernstige scheuren te vertonen. Vooralsnog is er geen goed alternatief, maar dat moet er wel komen, anders komt de oplossing vanzelf, op een andere, hele nare, manier.quote:Op donderdag 4 mei 2023 14:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niet zo gek wanneer praktisch overal ter wereld het dogma heerst dat economische groei een (of beter: hét) doel en geen middel is.
Huh, lees ik nu dat michael zegt dat er teveel stikstof is?quote:Op donderdag 4 mei 2023 17:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat denk ik niet
Dat is de landbouw
jij moet toch ook eten
wil jij van heel nederland een parkje maken dan
geel spuiten van gras is nodig voor boeren die van weiland naar aardappels willen gaan
of van weiland naar snijmais , als ze van snijmais terug naar weiland gaan datn hoeft het niet hoor
maar soms is dat nodig als een weiland teveel stikstof heeft dan is het noodzaak om verzuring tegen te gaan om verder te gaan met een bladgewas
Dat kan voorkomen , hangt af van de grondmonstersquote:Op donderdag 4 mei 2023 19:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Huh, lees ik nu dat michael zegt dat er teveel stikstof is?
quote:Als lid van de familie van de vlinderbloemigen heeft lupine de eigenschap stikstof te kunnen binden. Deze stikstof wordt opgeslagen in wortelknolletjes. Die voorzien op hun beurt, na het afsterven van de plant, de bodem van extra stikstof.
Het uitgebreide wortelstelsel van de lupine werkt tevens als bodemverbeteraar.
Lupine kan worden ingezet als voer voor melkkoeien, en bepaalde soorten ook voor varkens en kippen.
Van de bonen van de blauwe (Lupinus angustifolius) en witte lupine (Lupinus albus) die in ons land worden geteeld wordt meel gemaakt, dat wordt gebruikt in vleesvervangers en ter vervanging van sojaproducten in bijvoorbeeld brood.
quote:Groenbemesters hebben een aantal wezenlijke functies:
- Het voorkomen van verliezen aan mineralen door uitspoeling (als vanggewas).
- Het op peil houden van het organische stofgehalte, resp. bevorderen van het bodemleven en structuur van de bodem.
- Het toevoegen van extra stikstof aan de bodem.
Dit geldt alleen voor vlinderbloemige gewassen. Ook hier wel oppassen voor zaadvorming van onkruiden.
Jij hebt blijkbaar liever eindeloze, doodgespoten landschappen met poep dan mooie groene biologische landbouwgrond met heggen, kleine bossages en bloemrijke velden.quote:Op donderdag 4 mei 2023 19:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kom het eens voordoen , ik weet wel een locatie waar je jouw kennis kan demonstreren
Landbouwgrond met bloemrijke velden ?/ doorgeschoten sla ?/quote:Op donderdag 4 mei 2023 20:08 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
mooie groene biologische landbouwgrond met heggen, kleine bossages en bloemrijke velden.
quote:Blauwe lupine is een snelgroeiende eenjarige vlinderbloemige, vooral toegepast als groenbemester en bodemverbeteraar.
Bitterstofvrij, daarom geschikt voor consumptie en ook geschikt als veevoer.
Hoogte ongeveer 80 cm. Vriest 's winters dood. Zaaidichtheid 200 kg/ha. 1 zakje is genoeg voor minimaal 7 m².
Groenbemesters hebben een aantal wezenlijke functies:
- Het voorkomen van verliezen aan mineralen door uitspoeling (als vanggewas).
- Het op peil houden van het organische stofgehalte, resp. bevorderen van het bodemleven en structuur van de bodem.
- Het toevoegen van extra stikstof aan de bodem.
Dit geldt alleen voor vlinderbloemige gewassen. Ook hier wel oppassen voor zaadvorming van onkruiden. .
poep is bij uitstek biologischquote:Op donderdag 4 mei 2023 20:08 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Jij hebt blijkbaar liever eindeloze, doodgespoten landschappen met poep
Het vastleggen van stikstof door vlinderbloemigen gebeurt niet door de planten zelf, maar door bacterien in de wortelknolletjes, het is een symbiose tussen plant en bacterien. Vlinderbloemigen als lupine zijn prima om te gebruiken als bemesters inderdaad.quote:Op donderdag 4 mei 2023 19:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat kan voorkomen , hangt af van de grondmonsters
een plant voor jou is lupine, die haalt de stikstof uit de lucht en slaat dat op in knolletjes
veel gebruikt met het klaar maken van de Flevopolders in de jaren na 1970 voor de landbouw
als je bladgewassen zet als aardappels of suikerbieten dan gaat de stikstof verhouding omlaag
die nemen heel veel stikstof op
[..]
[..]
ok nou dan moeten we daar maar mee ophouden hequote:Op donderdag 4 mei 2023 21:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar hoeveel stikstof er in de bodem zit hangt natuurlijk niet af van de grondmonsters of meetmethodes
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |