abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208985428
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 23:05 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Je gaat je toch afvragen waarom zulke ideeën/mensen nog steeds zo populair zijn daar.
Als je je dat afvraagt heb je nooit een geschiedenisboek open gehad. Tenzij je zit te trollen natuurlijk.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 3 mei 2023 @ 10:04:51 #102
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208986093
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 22:32 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
Kyiv to name street for Ukrainian Nazi collaborator after public vote
A street in Kyiv will soon bear the name of Volodymyr Kubiyovych, one of the founders of the Waffen-SS Galizien, the Ukraine branch of the Nazi military force.

https://www.jpost.com/diaspora/antisemitism/article-738940

Waarom zullen ze dat doen als er maar een hele kleine groep nazi lovers zijn?
Daar is nu gelukkig een stokje voorgestoken door een aantal oplettende mensen die zich bewust zijn van de geschiedenis van het gebied/land dat wij nu Oekraïne noemen. Want inderdaad, tijdens de Tweede Wereldoorlog stonden er daar (zoals in wel meer landen) een flink aantal mensen aan de verkeerde kant. Je kunt gerust zeggen dat heel West-Oekraïne, met steden zoals Lviv (dat toen nog Lemberg heette) en omgrenzende gebieden compleet etnisch gezuiverd zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208986286
quote:
13s.gif Op woensdag 3 mei 2023 10:04 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Daar is nu gelukkig een stokje voorgestoken door een aantal oplettende mensen die zich bewust zijn van de geschiedenis van het gebied/land dat wij nu Oekraïne noemen. Want inderdaad, tijdens de Tweede Wereldoorlog stonden er daar (zoals in wel meer landen) een flink aantal mensen aan de verkeerde kant. Je kunt gerust zeggen dat heel West-Oekraïne, met steden zoals Lviv (dat toen nog Lemberg heette) en omgrenzende gebieden compleet etnisch gezuiverd zijn.
Ah, Lemsberg.
Dat heette Lwów vlak voor de tweede wereldoorlog. Deze toen Poolse stad werd na de Molotov-Ribbentrop-pact eerst door de Russen ingenomen en later door de Duitsers, die daarmee het pact schonden. De overname door de Duitsers betekende het doodvonnis voor de Joodse gemeenschap in de stad. Alle synagogen zijn verwoest en de joodse inwoners gedeporteerd.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_208986327
quote:
A street in Kyiv will soon bear the name of Volodymyr Kubiyovych, one of the founders of the Waffen-SS Galizien, the Ukraine branch of the Nazi military force.

Zelfde reden waarom ze in de zuidelijke VS standbeelden van generaal Lee willen: Geschiedenisles.

Of is dit weer anders?
pi_208986329
Poeh, waarom waren, tijdens WOII, in de eerste instantie een boel Oekraïners blij met de komst van Duitsland. Lastige vraag zeg. :')
  woensdag 3 mei 2023 @ 11:36:35 #106
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208987113
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 10:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ah, Lemsberg.
Dat heette Lwów vlak voor de tweede wereldoorlog. Deze toen Poolse stad werd na de Molotov-Ribbentrop-pact eerst door de Russen ingenomen en later door de Duitsers, die daarmee het pact schonden. De overname door de Duitsers betekende het doodvonnis voor de Joodse gemeenschap in de stad. Alle synagogen zijn verwoest en de joodse inwoners gedeporteerd.
Fair enough, mij stond bij dat het Lemberg was. En met betrekking tot het laatste, sommige Joden werden inderdaad gedeporteerd, maar veel zijn omgekomen in pogroms of geëxecuteerd en in een van de vele massagraven belandt. Niet alleen Joodse burgers trouwens, ook Poolse. En deze etnische zuiveringen deden de Oekraïners vrolijk aan mee.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208987173
quote:
2s.gif Op woensdag 3 mei 2023 10:30 schreef xpompompomx het volgende:
Poeh, waarom waren, tijdens WOII, in de eerste instantie een boel Oekraïners blij met de komst van Duitsland. Lastige vraag zeg. :')
Maar waarom was zo'n 40% van de gesneuvelden in het Rode Leger ook Oekraïens?
pi_208987218
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 11:41 schreef Ulx het volgende:

[..]
Maar waarom was zo'n 40% van de gesneuvelden in het Rode Leger ook Oekraïens?
Vast niet omdat ze in het Rode Leger zulke fantastische carrièrekansen zagen.
  Forum Admin woensdag 3 mei 2023 @ 11:55:10 #109
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_208987384
En zo gaat het weer over het meermaals gedebunkte en uitgekauwde "Oekraïners zijn nazi's" narratief/rookgordijn
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 3 mei 2023 @ 13:47:03 #110
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_208988651
Bron: RT
Ukraine launched drones targeting Kremlin – Moscow
Published: 3 May 2023 | 11:40 GMT
The operation targeting the residence of President Vladimir Putin was a “planned terrorist act,” his office said

Update:
Putin unhurt by drone attack – Kremlin
Published: 3 May 2023 | 11:52 GMT
The Russian president’s work schedule remains unchanged, the Kremlin press service said

[ Bericht 30% gewijzigd door theguyver op 03-05-2023 14:04:56 ]
Er staat nog een vraag voor u open!!
  woensdag 3 mei 2023 @ 13:56:06 #111
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208988782
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 11:55 schreef Straatcommando. het volgende:
En zo gaat het weer over het meermaals gedebunkte en uitgekauwde "Oekraïners zijn nazi's" narratief/rookgordijn
Kun je ook aangeven waar er zou worden gezegd dat Oekraïners nu (anno 2023) nazi's zou zijn? Ik zie zulke posts hier namelijk helemaal niet.
  Forum Admin woensdag 3 mei 2023 @ 14:00:24 #112
pi_208988835
quote:
14s.gif Op woensdag 3 mei 2023 13:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Kun je ook aangeven waar er zou worden gezegd dat Oekraïners nu (anno 2023) nazi's zou zijn? Ik zie zulke posts hier namelijk helemaal niet.
quote:

Dat word hier toch wel degelijk geïnsinueerd
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 3 mei 2023 @ 14:07:16 #113
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_208988926
The founder of a fintech company in Ukraine is offering a $500,000 prize for the first to land a drone in Moscow's Red Square
Zal dit wel zijn geweest :D
https://www.insider.com/u(...)ne-moscow-red-square
  woensdag 3 mei 2023 @ 14:12:46 #114
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208989005
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 14:00 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
[..]
Dat word hier toch wel degelijk geïnsinueerd
Ik denk dat het ook heel raar is om een straat in je hoofdstad naar zo'n controversieel individu te willen gaan vernoemen. Als er in Amsterdam een plein of straat nu naar een bekende voormalig SS'er zou worden vernoemd, zou dat ook de (internationale) media halen. Of het relevant is voor dit topic is een tweede. Ik zie er alleen geen insinuatie in dat Oekraïners per definitie allemaal nazi's zouden zijn.

Een discutabel verleden heeft het land natuurlijk trouwens wel, daar moet gewoon over gesproken kunnen worden. En er zijn nog steeds kleine groepjes actief met nazi-sympathieën. Dat zie je trouwens in wel meer Oostbloklanden. Dat deze sentimenten echt breed worden gedragen geloof ik verder niet in.
pi_208989313
quote:
14s.gif Op woensdag 3 mei 2023 14:12 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik denk dat het ook heel raar is om een straat in je hoofdstad naar zo'n controversieel individu te willen gaan vernoemen. Als er in Amsterdam een plein of straat nu naar een bekende voormalig SS'er zou worden vernoemd, zou dat ook de (internationale) media halen. Of het relevant is voor dit topic is een tweede. Ik zie er alleen geen insinuatie in dat Oekraïners per definitie allemaal nazi's zouden zijn.

Een discutabel verleden heeft het land natuurlijk trouwens wel, daar moet gewoon over gesproken kunnen worden. En er zijn nog steeds kleine groepjes actief met nazi-sympathieën. Dat zie je trouwens in wel meer Oostbloklanden. Dat deze sentimenten echt breed worden gedragen geloof ik verder niet in.
Zoals je zelf al terecht opmerkt, deed de bevolking in vrijwel alle Oost-Europese landen enthousiast mee aan de jodenvervolging in WOII. In sommige gevallen hoefden de nazi's niet eens hun handen vuil te maken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 3 mei 2023 @ 15:53:44 #116
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_208990345
quote:
14s.gif Op woensdag 3 mei 2023 14:12 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Zelfde geld precies voor Nederland.. Bel ome Vladimir alvast ff of hier ook kan komen ingrijpen.
The name is Putler, Vladimir Putler
  woensdag 3 mei 2023 @ 16:22:22 #117
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208990756
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 14:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Zoals je zelf al terecht opmerkt, deed de bevolking in vrijwel alle Oost-Europese landen enthousiast mee aan de jodenvervolging in WOII. In sommige gevallen hoefden de nazi's niet eens hun handen vuil te maken.
Dat is niet helemaal wat ik zeg. Ik stelde dat er momenteel in meerdere Oostbloklanden kleine groepjes actief zijn met nazi-sympathieën. Niet dat alle Oostbloklanden evenredig schuldig zijn aan het vervolgen van etnische minderheden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarin was de bevolking van sommige landen, waaronder Oekraine, duidelijk erger dan anderen.

Ik begrijp ook niet waarom dit niet meer kan worden benoemd zonder dat er kanttekeningen over tegenargumenten moeten komen. Alhoewel, eigenlijk begrijp ik dat wel. En de reden hierachter is dat sinds het binnenvallen van Rusland in Oekraïne, bij veel mensen de manier hoe zij naar Oekraïne kijken structureel is veranderd.

Men is Oekraïne ineens gaan zien als 'één van ons' als 'onderdeel van het 'geciviliseerde' en 'democratische' Westen. En daarom moet elke kritische noot over Oekraïne, of dit nu in heden of het verleden betreft, worden gebagatelliseerd of weerlegd. Wat eenzijdige media narratieven op basis van emotie al niet met de beeldvorming van de gemiddelde burger kunnen doen. Dit blijft bijzonder om te zien.
pi_208990839
quote:
14s.gif Op woensdag 3 mei 2023 16:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat is niet helemaal wat ik zeg. Ik stelde dat er momenteel in meerdere Oostbloklanden kleine groepjes actief zijn met nazi-sympathieën. Niet dat alle Oostbloklanden evenredig schuldig zijn aan het vervolgen van etnische minderheden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarin was de bevolking van sommige landen, waaronder Oekraine, duidelijk erger dan anderen.

Ik begrijp ook niet waarom dit niet meer kan worden benoemd zonder dat er kanttekeningen over tegenargumenten moeten komen. Alhoewel, eigenlijk begrijp ik dat wel. En de reden hierachter is dat sinds het binnenvallen van Rusland in Oekraïne, bij veel mensen de manier hoe zij naar Oekraïne kijken structureel is veranderd.

Men is Oekraïne ineens gaan zien als 'één van ons' als 'onderdeel van het 'geciviliseerde' en 'democratische' Westen. En daarom moet elke kritische noot over Oekraïne, of dit nu in heden of het verleden betreft, worden gebagatelliseerd of weerlegd. Wat eenzijdige media narratieven op basis van emotie al niet met de beeldvorming van de gemiddelde burger kunnen doen. Dit blijft bijzonder om te zien.
Tegenovergesteld worden er veel pogingen gedaan om Oekraïene als fascistisch bolwerk af te schilderen, on zo de oorlog te rechtvaardigen, of om de hulp aan Oekraïene te bekritiseren. Gevolg is dan dat men gevoelig reageert op dit soort kanttekeningen.
pi_208990877
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 14:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Klopt, maar ook in de rest van Europa was er best veel antisemitisme.
Veel landen zaten begin vorige eeuw te worstelen met het Joodse vraagstuk.
pi_208991286
quote:
14s.gif Op woensdag 3 mei 2023 16:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Nou ja, als een land zonder aanleiding binnen wordt gevallen en beschoten met raketten leidt dat vaak tot sympathie bij mensen die niet houden van veroveringsoorlogen.

Snap best dat het allemaal verwarrend is voor je. Jouw bubbel zegt immers dat je Oekraïne vooral moer haten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 3 mei 2023 @ 17:21:02 #121
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208991497
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 16:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tegenovergesteld worden er veel pogingen gedaan om Oekraïene als fascistisch bolwerk af te schilderen, on zo de oorlog te rechtvaardigen, of om de hulp aan Oekraïene te bekritiseren. Gevolg is dan dat men gevoelig reageert op dit soort kanttekeningen.
Bijzonder, denk jij serieus dat er echt veel mensen zijn buiten Rusland die de oorlog in Oekraïne als rechtvaardig zien? Ik denk eerder dat dit wederom een resultaat is van wat ik net had gepost. Als je zelf op zulke partijdige wijze je in een oorlog hebt laten meeslepen, wordt neutraliteit of een nuance al snel gezien als verraad en een blijk van sympathie voor de 'tegenpartij'.

Mijn eigen mening over Oekraïne is bijvoorbeeld door deze oorlog helemaal niet veranderd, ja het is verschrikkelijk voor de mensen daar, maar dat maakt het land niet ineens beter, mooier, democratischer of Westers. En tegen Rusland (en vooral Poetin) ben ik alleen maar veel negatiever gaan aankijken. En toch ben ik hier ook meermaals weggezet als 'pro-Poetin' of 'pro-Russisch'.

En dat komt niet omdat ik dat daadwerkelijk ben, maar omdat menigeen zich elke dag zit te voeden met media narratieven over deze oorlog en propagandakanalen volgt op Twitter. Daarom is men elke dag wel even emotioneel betrokken bij de oorlog.

Ik ken zelfs mensen die er emotioneel zo diep inzaten dat ze vorig jaar met een cursus Oekraïens zijn begonnen, dan ben je echt niet meer voor rede vatbaar.
  woensdag 3 mei 2023 @ 17:29:47 #122
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208991584
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 16:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Nou ja, als een land zonder aanleiding binnen wordt gevallen en beschoten met raketten leidt dat vaak tot sympathie bij mensen die niet houden van veroveringsoorlogen.

Snap best dat het allemaal verwarrend is voor je. Jouw bubbel zegt immers dat je Oekraïne vooral moer haten.
Hmm, dat is dan raar, want een land als bijvoorbeeld Israël wordt geregeld beschoten met raketten en de barbaarse daders van die beschietingen krijgen sinds de afgelopen jaren de meer sympathie in het Westen dan Israël zelf, dus dit klopt niet helemaal wat je nu zegt.

En in mijn bubbel is het overgrote deel trouwens hoogopgeleid en nogal uitgesproken links en progressief georiënteerd. Vandaar dat ik ook zo goed weet hoe deze mensen in elkaar steken. Kortom, er is helemaal niemand die mij zegt dat ik Oekraïne moet haten. En ook de mensen die net zoals ik wat conservatiever zijn zeggen dat niet.
  Forum Admin woensdag 3 mei 2023 @ 17:38:41 #123
pi_208991669
Laten we het iets minder persoonlijk maken, mannen.
pi_208991729
quote:
14s.gif Op woensdag 3 mei 2023 17:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Bijzonder, denk jij serieus dat er echt veel mensen zijn buiten Rusland die de oorlog in Oekraïne als rechtvaardig zien? Ik denk eerder dat dit wederom een resultaat is van wat ik net had gepost. Als je zelf op zulke partijdige wijze je in een oorlog hebt laten meeslepen, wordt neutraliteit of een nuance al snel gezien als verraad en een blijk van sympathie voor de 'tegenpartij'.

Mijn eigen mening over Oekraïne is bijvoorbeeld door deze oorlog helemaal niet veranderd, ja het is verschrikkelijk voor de mensen daar, maar dat maakt het land niet ineens beter, mooier, democratischer of Westers. En tegen Rusland (en vooral Poetin) ben ik alleen maar veel negatiever gaan aankijken. En toch ben ik hier ook meermaals weggezet als 'pro-Poetin' of 'pro-Russisch'.

En dat komt niet omdat ik dat daadwerkelijk ben, maar omdat menigeen zich elke dag zit te voeden met media narratieven over deze oorlog en propagandakanalen volgt op Twitter. Daarom is men elke dag wel even emotioneel betrokken bij de oorlog.

Ik ken zelfs mensen die er emotioneel zo diep inzaten dat ze vorig jaar met een cursus Oekraïens zijn begonnen, dan ben je echt niet meer voor rede vatbaar.
Je kunt je hardop afvragen of het écht uitmaakt voor de meeste mensen of Kiev of Moskou de baas is over de Donbas-regio.

En als je antwoord nee is, dan moet je je afvragen waarom we er ons wél zo druk om maken. Je kunt als 'Westen' weinig anders dan keihard ageren tegen gezeur in je achtertuin, maar dat is ook gewoon een politieke kwestie en heeft weinig met goedheid te maken.

Dat soort zaken bespreken maakt je geen Putin-lover - Knip-

[ Bericht 4% gewijzigd door Jippie op 04-05-2023 14:40:53 ]
  woensdag 3 mei 2023 @ 17:52:44 #125
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_208991781
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 16:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
Juist pro Russen hoor je wel over de +-180.000 Oekraïeners die aan Duitse zijde vochten.
Maar OWee als je aan haalt dat er +-1,2 miljoen Russen aan Duitse zijde meevochten.

Om maar te zwijgen over het Ribbentrob packt.

Interessant detail was de opstand op Texel waarbij een bataljon Georgiërs gelegerd was.
Dit was ook het laatste Duitse bolwerk in Europa.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')