quote:Op woensdag 3 mei 2023 20:18 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Waarnemen tot de hoger geplaatste troonopvolger meerderjarig is.
Sorry, ik las de quote hierboven ("The Act required that the regent should be the next person in the line of succession who was:") alsof dat over de queen regent ging.quote:Op woensdag 3 mei 2023 20:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een regentes zoals Emma dat was, en Maxima zou zijn als WA zou wegvallen voor Amalia meerderjarig was.
Die hoeft dan dus niet in de lijn van troonopvolging te zitten, hoewel Emma grappig genoeg wel weer een nakomeling van Willem van Oranje was
Ja, voor het VK dat staat dus allemaal in die wet, gewoon volgens de lijn van succession. In Nederland moet dit geloof ik per aparte wet bepaald worden https://www.parlement.com/id/vicrdi0f6rmo/regentschapquote:Op woensdag 3 mei 2023 20:54 schreef Tegan het volgende:
[..]
[..]
Sorry, ik las de quote hierboven ("The Act required that the regent should be the next person in the line of succession who was:") alsof dat over de queen regent ging.
Er is geen wet die defineert wie de tijdelijke regent is bij een minderjarige troonopvolger?
Dat is die wet: https://en.wikipedia.org/wiki/Regency_Acts#Regency_Act_1937quote:Op woensdag 3 mei 2023 20:54 schreef Tegan het volgende:
[..]
[..]
Sorry, ik las de quote hierboven ("The Act required that the regent should be the next person in the line of succession who was:") alsof dat over de queen regent ging.
Er is geen wet die defineert wie de tijdelijke regent is bij een minderjarige troonopvolger?
Dat is wat ik niet begreep. Geen enkele aangetrouwde koningin voldoet toch aan de eis "in lijn van de troon" voor de rol queen regent?quote:Op woensdag 3 mei 2023 21:04 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Ja, voor het VK dat staat dus allemaal in die wet, gewoon volgens de lijn van succession. In Nederland moet dit geloof ik per aparte wet bepaald worden https://www.parlement.com/id/vicrdi0f6rmo/regentschap
Klopt, en als er in Nederland iets onverwachts gebeurd en er is geen aparte wet hebben we altijd nog de grondwet, artikel 38:quote:Op woensdag 3 mei 2023 21:04 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Ja, voor het VK dat staat dus allemaal in die wet, gewoon volgens de lijn van succession. In Nederland moet dit geloof ik per aparte wet bepaald worden https://www.parlement.com/id/vicrdi0f6rmo/regentschap
quote:Zolang niet in de uitoefening van het koninklijk gezag is voorzien, wordt dit uitgeoefend door de Raad van State.
Dat klopt, de wet uit 1937 is ook bedoeld voor als er verder niks geregeld is. Het parlement kan altijd een wet aannemen om die uit 1937 te overrulen en kan eigenlijk iedereen tot regent benoemen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 21:09 schreef Tegan het volgende:
[..]
Dat is wat ik niet begreep. Geen enkele aangetrouwde koningin voldoet toch aan de eis "in lijn van de troon" voor de rol queen regent?
Nee, in het VK wordt het dus niet de aangetrouwde koning(in) die regent wordt. In Nederland is dat blijkbaar wel de gewoonte.quote:Op woensdag 3 mei 2023 21:09 schreef Tegan het volgende:
[..]
Dat is wat ik niet begreep. Geen enkele aangetrouwde koningin voldoet toch aan de eis "in lijn van de troon" voor de rol queen regent?
Dank voor dit antwoord.quote:Op woensdag 3 mei 2023 21:13 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Dat klopt, de wet uit 1937 is ook bedoeld voor als er verder niks geregeld is. Het parlement kan altijd een wet aannemen om die uit 1937 te overrulen en kan eigenlijk iedereen tot regent benoemen.
Ah duidelijk dank. Hier zat mijn verwarring dus.quote:Op woensdag 3 mei 2023 21:18 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Nee, in het VK wordt het dus niet de aangetrouwde koning(in) die regent wordt. In Nederland is dat blijkbaar wel de gewoonte.
Mwah, niet specifiek de gewoonte, er wordt echt wel gekeken naar geschiktheid, ik vraag me zelfs af of Bernhard regent zou zijn geworden als Juliana weg zou vallen voor Beatrix meerderjarig was.quote:Op woensdag 3 mei 2023 21:18 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Nee, in het VK wordt het dus niet de aangetrouwde koning(in) die regent wordt. In Nederland is dat blijkbaar wel de gewoonte.
Jawel, ook Bernhard zou eventueel regent worden. Maar echt groot was het koningshuis toen niet dus de keuze was beperkt.quote:Op woensdag 3 mei 2023 21:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, niet specifiek de gewoonte, er wordt echt wel gekeken naar geschiktheid, ik vraag me zelfs af of Bernhard regent zou zijn geworden als Juliana weg zou vallen voor Beatrix meerderjarig was.
Ik gok dat ze Wilhelmina dan gevraagd hadden die taak op zich te nemen.
Mwah, dat zou ik zeker bij de Britse troon niet uitsluiten, nu er met "burgermeisjes" getrouwd wordt wellicht wel, maar wetende dat er meer dan 5000 mensen op die lijst staan, waaronder bijvoorbeeld de dochters van Friso, kun je niet uitsluiten dat een aangetrouwde koningin ook op de line of succession staat.quote:Op woensdag 3 mei 2023 21:09 schreef Tegan het volgende:
[..]
Dat was om meerdere redenen logisch, Prins Hendrik was me er eentje....quote:Op woensdag 3 mei 2023 21:27 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Jawel, ook Bernhard zou eventueel regent worden. Maar echt groot was het koningshuis toen niet dus de keuze was beperkt.
Een generatie eerder echter zou bij het wegvallen van Wilhelmina en een minderjarige Juliana niet haar man Hendrik regent worden maar haar moeder Emma (die had daar al ervaring mee dus was ook wel logisch)
Prins Philip stond ook in de line of succession toen hij met Elizabeth trouwdequote:Op woensdag 3 mei 2023 21:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, dat zou ik zeker bij de Britse troon niet uitsluiten, nu er met "burgermeisjes" getrouwd wordt wellicht wel, maar wetende dat er meer dan 5000 mensen op die lijst staan, waaronder bijvoorbeeld de dochters van Friso, kun je niet uitsluiten dat een aangetrouwde koningin ook op de line of succession staat.
Dat verklaart wel waarom hij regent zou kunnen worden als Elizabeth weggevallen was voor Charles 18 wasquote:Op woensdag 3 mei 2023 21:33 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Prins Philip stond ook in de line of succession toen hij met Elizabeth trouwde
Wel interesse, alleen er zijn veel mensen die 'nee' zullen antwoorden op de stelling.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 03:30 schreef AnneX het volgende:
[..]
Absolutely not interested = No? Tijdgebrek?
Tijdgebrek?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 08:17 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik mis mijn optie: ik wil graag maar kan niet
Nee, niet echt. Ik ben aan het werk. Ik schaar dat niet onder tijdgebrek,quote:
Ik ookquote:Op vrijdag 5 mei 2023 08:17 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik mis mijn optie: ik wil graag maar kan niet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |