Durek Verrett (51), de Amerikaanse echtgenoot van de Noorse prinses Märtha Louise (54), heeft na een lange zoektocht naar een donor eindelijk een nieuwe nier gekregen. De transplantatie vond plaats in het Universitair Ziekenhuis van Oslo en is succesvol verlopen. Dat laat de manager van Märtha Louise woensdag weten in een persbericht.
![durek-verrett-en-martha-louise]()
“Durek Verrett heeft met succes een niertransplantatie ondergaan in het Universitair Ziekenhuis van Oslo”, klinkt het in de mededeling. Wie de nier heeft afgestaan, wordt niet bekendgemaakt.
Märtha Louise reageert dankbaar op het nieuws. “Allereerst zijn we enorm dankbaar dat iemand bereid is geweest om donor te zijn. Het is moeilijk onder woorden te brengen wat zo’n geschenk betekent”, zegt de prinses. “De nieuwe nier heeft Durek een tweede kans gegeven en dat zullen we nooit als vanzelfsprekend beschouwen.”
Nierproblemen
Verrett kampt al jarenlang met ernstige nierproblemen. In 2012 onderging hij al eens een niertransplantatie. Zijn zus Angelina stond toen een nier aan hem af. Op dat moment verkeerde hij naar eigen zeggen in een bijzonder slechte toestand: hij had eerder al een hartstilstand gekregen en moest worden gereanimeerd.
Vanaf begin 2022 ging het opnieuw bergaf met zijn gezondheid. De nier die hij van zijn zus had gekregen, begon steeds minder goed te functioneren. Verrett werd afhankelijk van dialyse en ging op zoek naar een nieuwe donor. Die zoektocht sleepte jarenlang aan.
Zijn nierproblemen hadden ook gevolgen voor zijn relatie met Märtha Louise. In 2023 vertelde Verrett aan de Duitse krant ‘Bild’ dat hun trouwplannen vanwege zijn gezondheid aanvankelijk waren uitgesteld. “Zolang ik geen nieuwe nier heb, staan de trouwplannen on hold”, zei hij toen. “Ik wil niet voor het altaar staan en nadenken over mijn gezondheidsproblemen. Het zou de mooiste dag van ons leven moeten worden.”
Ook Märtha Louise liet destijds onderzoeken of zij een nier aan haar partner kon afstaan, maar zij bleek geen geschikte donor. “Helaas konden we nog geen donor voor me vinden. Märtha zou het gedaan hebben, maar haar nier was niet geschikt”, vertelde Verrett. “Dus we blijven zoeken. Maar ik ben ervan overtuigd dat we er op een dag een zullen vinden.”
Hoewel de transplantatie nog op zich liet wachten, stapte het koppel uiteindelijk op 31 augustus 2024 toch in het huwelijksbootje in het Noorse Geiranger. Nu, bijna twee jaar later, is ook de langverwachte nierdonor gevonden.