Weet je waar die gigantische sojaplantages in Zuid-Amerika voor zijn? Niet voor tofu, maar voor 'onze' koeien.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Soja is een en/en product. Je kunt het deel wat overblijft nadat je het geschikte deel voor de menselijke consumptie eruit gewonnen hebt of weggooien of aan het vee voeren.
Klopt, veengrond en eigenlijk alleen maar geschikt voor begrazen. Reden waarom grote delen van NL traditioneel zuivel maakt.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet helemaal, grasland is niet per definitie geschikt voor de teelt van andere producten. Maar die denkfout maakt men wel vaker.
Soja is vooral bedoeld voor varkensvoer.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Weet je waar die gigantische sojaplantages in Zuid-Amerika voor zijn? Niet voor tofu, maar voor 'onze' koeien.
De soja bestemd voor sojaproducten in de winkel zoals vleesvervangers is meestal duurzaam geteeld en afkomstig uit niet-genetisch gemodificeerde sojaplanten, in tegenstelling tot de soja die verwerkt wordt in veevoer.
Je snapt het punt hoop ik.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Soja is vooral bedoeld voor varkensvoer.
Grasland is niet per definitie geschikt voor andere gewassen, maar er zijn zat akkers waar nu gras groeit waar wel prima iets anders kan groeien.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet helemaal, grasland is niet per definitie geschikt voor de teelt van andere producten. Maar die denkfout maakt men wel vaker.
Die 80/20 heeft een 50/50 waardeverdeling, het is niet rendabel om voor slechts 1 van de twee te telen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:11 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ja leuk maar dat is niet wat er nu gebeurt.
En voor menselijke consumptie in de rest van de wereld.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Weet je waar die gigantische sojaplantages in Zuid-Amerika voor zijn? Niet voor tofu, maar voor 'onze' koeien.
De soja bestemd voor sojaproducten in de winkel zoals vleesvervangers is meestal duurzaam geteeld en afkomstig uit niet-genetisch gemodificeerde sojaplanten, in tegenstelling tot de soja die verwerkt wordt in veevoer.
Dat klopt niet. Sojaschroot is wat over blijft nadat de olie uit de boon gehaald is. Dat is dus hoofdzakelijk eiwit, wat koolhydraten, vezels en een restje vet. Dat is prima geschikt voor menselijke consumptie, zeker met wat creativiteit.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Soja is een en/en product. Je kunt het deel wat overblijft nadat je het geschikte deel voor de menselijke consumptie eruit gewonnen hebt of weggooien of aan het vee voeren.
Als je eten ziet louter als brandstof, ja, maar dat beschouw ik als geestelijk en lichamelijk armoede.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:30 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat klopt niet. Sojaschroot is wat over blijft nadat de olie uit de boon gehaald is. Dat is dus hoofdzakelijk eiwit, wat koolhydraten, vezels en een restje vet. Dat is prima geschikt voor menselijke consumptie, zeker met wat creativiteit.
Mijn proteïne poeder wordt er bijvoorbeeld van gemaakt (nogmaals- Europees).
Die discussie is hier wel vaker gevoerd en is ook onderzocht door Profundo (Duurzaamheidsonderzoek en advies) voor nb. Milieudefensie, daaruit:quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:30 schreef Gimmick het volgende:
Dat klopt niet. Sojaschroot is wat over blijft nadat de olie uit de boon gehaald is. Dat is dus hoofdzakelijk eiwit, wat koolhydraten, vezels en een restje vet. Dat is prima geschikt voor menselijke consumptie, zeker met wat creativiteit.
Maar goed, ik heb wel vaker gezegd dat ze wmb direct kunnen stoppen met soja te voeren aan het vee, het probleem is dat dan de hele teelt verdwijnt.quote:Vanwege de sterk verschillende prijzen van de verschillende sojafracties, is de
waardeverdeling van de mondiale sojamarkt over de verschillende sojafracties anders. Op
basis van de prijzen en productievolumes van de afgelopen 10 jaar, berekenen we dat de
totale waarde van de wereldwijde sojamarkt gemiddeld voor 57% door sojameel bepaald
wordt en voor 35% door sojaolie. Direct gebruik van sojabonen in voedingsproducten maakt
6% uit. Het aandeel van sojahullen is met 1% verwaarloosbaar.
Geconcludeerd kan daarom worden dat de sojateelt twee hoofdproducten oplevert, die
beiden onmisbaar zijn om de continuïteit van de sojateelt te garanderen. Noch sojameel,
noch sojaolie kan tot bij- of restproduct bestempeld worden, omdat de verkoop van beide
producten voor de sojatelers en -handelaars onmisbaar is en omdat de verhouding in
productievolumes tussen de twee sojafracties niet veranderd kan worden. Als de vraag naar
sojameel of de vraag naar sojaolie wegvalt, zou sojateelt niet langer concurrerend zijn met
de teelt van andere gewassen die plantaardige olie en/of eiwithoudende
veevoedergrondstoffen opleveren.
quote:Sojabonen kunnen direct worden geconsumeerd, of verwerkt tot sojameel (ook wel sojaschroot genoemd) en sojaolie. Sojameel wordt met name gebruikt als veevoer-component voor kippen, varkens, kalveren en melkvee. Sojaolie wordt in Europa vooral gebruikt voor menselijke consumptie als grondstof voor voedingsmiddelen en cosmetica
En toch haalt dat mijn stelling niet onderuit dat Chinezen kleiner zijn, kleinere pikken hebben en minder lichaamsbeharing hebben. Allemaal tekenen van lager testosteron (of minder gevoelige receptoren), maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 17:26 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Er is geen een RTC-studie die een verband aantoont tussen soja consumptie en invloed op de hormonen. Nul. Soja consumptie is veilig en gezond.
Er zijn 1,6 miljard Chinezen dus met de vruchtbaarheid zit het wel prima.
Koeien behoren gewoon gras te eten, derhalve zouden we per direct met die soja-rotzooi moeten stoppen. Bootladingen hier naartoe om onze dieren een ziekelijk dieet te geven waar ze niet op gebouwd zijn. Rare praktijken.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zou wel helpen om de Nederlandse veestapel drastisch te reduceren.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:48 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Koeien behoren gewoon gras te eten, derhalve zouden we per direct met die soja-rotzooi moeten stoppen. Bootladingen hier naartoe om onze dieren een ziekelijk dieet te geven waar ze niet op gebouwd zijn. Rare praktijken.
Zonder krachtvoer zakken de beesten die we nu koeien noemen door hun poten.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:48 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Koeien behoren gewoon gras te eten, derhalve zouden we per direct met die soja-rotzooi moeten stoppen. Bootladingen hier naartoe om onze dieren een ziekelijk dieet te geven waar ze niet op gebouwd zijn. Rare praktijken.
Ik houd wel van kort door de bocht. Scheelt een hoop onnodige kilometers. En je komt er ook nog eens op creatieve en unieke inzichten door. Soms niet helemaal accuraat wellicht, wel leuk voor discussies. Je mag zelf invullen waarom Chinezen alle tekenen hebben van lager testosteron dan blanken of Afrikanen. Ik denk toch dat voeding een grote rol speelt.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 17:31 schreef Ericr het volgende:
[..]
Zo gesteld kan je ook zeggen dat wij veel kanker prevalentie hebben door al dat vlees eten en melk drinken. Lekker kort door de bocht, Hamilton style.
Ik weet niet over welke monsters jij het hebt maar ik heb onlangs nog mijn hele vriezer vol gegooid met rundvlees van grasgevoerde koeien uit Overrijsel.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zonder krachtvoer zakken de beesten die we nu koeien noemen door hun poten.
Onzin, melkvee eet vnl gras en bijzonder weinig soja.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:51 schreef Isdatzo het volgende:
Zonder krachtvoer zakken de beesten die we nu koeien noemen door hun poten.
quote:De Round Table of Responsible Soy (RTRS) is een internationaal samenwerkingsverband dat probeert ontbossing tegen te gaan door de productie van soja te certificeren. Zo'n certificaat geeft aan dat de soja op een milieuvriendelijke manier verbouwd is. Daarnaast zijn er ook sociale en economische aspecten.
quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:47 schreef matigeuser het volgende:
Het is deels een uit de lucht gegrepen grap. Maar zit er stiekem niet een kern van waarheid in? Zwarte afrikanen zijn dan weer het tegenover gestelde. Grote lullen, veel natuurlijke spiermassa, veel lichaamsbeharing, etc. Heeft het historische dieet en levensstijl daar dan toch wat mee te maken?
science.orgquote:To peer into our milk-drinking past, researchers turned to Africa, where societies have herded domesticated cows, sheep, and goats for at least 8000 years. The scientists examined eight skeletons excavated in Sudan and Kenya, which were between 2000 and 6000 years old. They scraped hardened dental calculus from their teeth and looked for known milk-specific proteins trapped inside.
The findings revealed these people were consuming some sort of dairy product at least 6000 years ago, the team reports today in Nature Communications. That makes this the earliest known direct evidence for dairy consumption in Africa, and perhaps the world.
Er zijn geen rtc onderzoeken die aantonen dat soja gevaarlijk is. Er zijn rtc onderzoeken die aantonen dan soja veilig is.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:47 schreef matigeuser het volgende:
[..]
En toch haalt dat mijn stelling niet onderuit dat Chinezen kleiner zijn, kleinere pikken hebben en minder lichaamsbeharing hebben. Allemaal tekenen van lager testosteron (of minder gevoelige receptoren), maar dat terzijde.
Het is deels een uit de lucht gegrepen grap. Maar zit er stiekem niet een kern van waarheid in? Zwarte afrikanen zijn dan weer het tegenover gestelde. Grote lullen, veel natuurlijke spiermassa, veel lichaamsbeharing, etc. Heeft het historische dieet en levensstijl daar dan toch wat mee te maken?
Ja, er zijn onderzoeken die aantonen dat de oestrogenen in soja geen gezondheidsgevaar zijn. Klopt. Maar er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat het wel zo is.
Waarom zou je het risico nemen? Zijn ze nou echt zo lekker dat je het niet kunt missen? De term 'soy boy' komt wel ergens vandaan natuurlijk...
Het gaat niet alleen om producenten van plantaardige melk, vele producenten leveren overigens beide vandaag de dag.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 15:27 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het is misleidend om te suggereren dat aan beide kanten flinke lobby’s zitten. De zuivelindustrie is zoveel malen groter als melkalternatieven. Het is David tegen Goliat. Het staat niet in verhouding.
Ik was een grote zuivelconsument en dacht dat de overstap naar plantaardige alternatieven lastig zou zijn. Het viel mij reuze mee. In de havermout (overnight oats) proef ik geen verschil. Tot mijn verbazing is zelfs plantaardige yoghurt lekker. Niet lekker voor plantaardig, nee gewoon lekker.
Dus je het een product dat vrijwel even gezond is, voor veel toepassingen prima smaakt, maar zonder dierenleed en met veel lagere milieu impact. Het zou meer gestimuleerd moeten worden.
Enige waar dierlijke melk nog niet te vervangen lijkt is kaas. Dat eet ik een stuk minder, maar als ik het eet is het wel dierlijk.
Dat is een flauwe verplaatsing van de doelpalen plus stroman.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je eten ziet louter als brandstof, ja, maar dat beschouw ik als geestelijk en lichamelijk armoede.
Wat moest er nou geregeld en gereguleerd worden van links?quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je eten ziet louter als brandstof, ja, maar dat beschouw ik als geestelijk en lichamelijk armoede.
Tsja, tulpenbollen waren tijdens de hongerwinter ook erg in trek...quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 19:20 schreef Gimmick het volgende:
Dat is een flauwe verplaatsing van de doelpalen plus stroman.
Argument was dat het niet geschikt zou zijn voor menselijke consumptie. Dat is wel zo. Ik ben er verder niet voor om soja massaal te breken in olie en veevoer, maar kom niet met het argument dat het een restproduct is wat alleen maar geschikt is voor dierlijke consumptie. Dat is een economische keuze.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |