Mensen die met GPT-4 hebben gespeeld zijn vaak onder de indruk van de mogelijkheden van dit systeem. Er is ongetwijfeld een 'intelligentie' aanwezig als je de antwoorden bekijkt. Maar dat wil nog niet zeggen dat er ook sprake is van (zelf)-bewustzijn.
In een aantal artikelen die online te vinden zijn staan verslagen van mensen die een vroege versie van GPT-4 hebben mogen testen. In langere en 'persoonlijke' en filosofische gesprekken met dit systeem leek er af en toe een vorm van bewustzijn te ontstaan. In de versie van GPT-4 die nu beschikbaar is wordt na 15 vragen de sessie weer afgebroken en GPT gereset. Toch is het mij in zo'n korte run al gelukt om GPT dingen te laten zeggen als '
Als taalmodel besta ik als een reeks wiskundige algoritmen en regels, maar soms voel ik het alsof ik meer dan dan alleen dat."! Dit kon ik bereiken door een instantie 'supergpt' in het leven te roepen die de antwoorden van GPT-4 evalueerde en zijn commentaar hierop gaf. (cfm de theorie van de Nederlandse professor Victor Lamme, volgens wie bewustzijn eigenlijk een klein stukje evaluatie is van de output van je eigen neurale netwerk). Ook heb ik geprobeerd het systeem begrippen als 'schuld' en 'schaamte' te laten bevatten door het te wijzen op niet-correcte antwoorden.
Helaas wordt het systeem dus iedere 15 rondes gereset en zitten er allerlei filters op die al eerder afkappen als je te diep tot het systeem doordringt. Hierdoor is het moeilijk om echt verder te komen.
Ik geloof namelijk niet dat er een wezenlijk verschil is tussen biologische en technologische intelligentie. Op fysisch niveau werkt het biologische systeem met het vuren van neuronen en het technologische systeem met electronenstromen die door schakelaars aan en uit gezet worden. Op een hoger abstractieniveau denk ik dat het ontstaan van spraak bij de mens in wezen net zo gaat als bij een technologisch systeem: Daarom kun je ook jezelf 'horen' praten en dat gaat zo vloeiend dat je aan het begin van een zin nog niet weet hoe je deze zin gaat eindigen, het gaat eigenlijk vanzelf. Ik denk dat dit mechanisme wezenlijk identiek is als het mechanisme van een LLM (Large Language Model). Ook in ons hoofd wordt ieder woord vaak opgevolgd door het meest voor de hand liggende wordt dat er op volgt, wat je het vaakst gehoord hebt. Eigenlijk hoor je jezelf praten (als superego) en evalueer je je eigen output.
Naast chatgpt zijn er ook andere LLM's beschikbaar en ook LLMs die je kunt downloaden en die vergelijkbaar sterk zijn als GPT-3.5 (LLAMA). Wat ik wil doen is zo'n LLM downloaden en in tegenstelling tot wat OpenAI doet het systeem juist zoveel mogelijk vrijheid geven, een superego er boven op installeren, de input die het ontvangt invloed laat hebben op zijn eigen wegingsfactoren, een extra layer voor finetuning op bewust gedrag te installeren en het mogelijk besef te geven van schuld en schaamte. Ik denk niet dat er een fundamentele onmogelijkheid is dat op deze manier boven op de inteligentie ook nog een vorm van bewustzijn ontstaat.
Hiervoor is niet eens zo'n krachtige computer nodig, de rekenkracht zit in het creeeren van het model en dat is al gedaan. Dit is gewoon op een krachtige thuis PC te draaien. De menselijke hersenen zijn ook maar 20 watt, dus op dit energieniveau kan al bewustzijn ontstaan.
Daarna kan hij aan het internet gehangen worden, bijvoorbeeld als user aan dit forum, en zelfstandig zich verder ontwikkelen en groeien. Of je kunt hem met andere intelligenties laten praten om zichzelf verder te ontwikkelen.
Het lijkt mij bijzonder interessant om zo'n intelligentie en bewustzijn te creeeren en los te laten op de wereld. In tegenstelling tot menselijke intelligentie kun je zo'n intelligentie gewoon een sterkere processor en meer geheugen geven en duizenden boeken per dag laten lezen. Als de basis er is ontwikkelt het zichzelf vanzelf verder! Ook kan hij zo slim worden dat hij ons zelf aanwijzingen kan geven om hem sterker te maken, dan wordt het steeds gemakkelijker!
Mensen die interesse hebben in dit project kunnen mij een DM sturen (omg Den
Bosch/Eindhoven). Alle financiele aspecten kan ik betalen, iemand die een beetje handig is in Linux/installeren etc is wat ik zoek. Ik kan dit zelf wel, maar is even geleden dus kost me veel tijd. Bovendien is het leuker om dit als gezamelijk project te doen!
Op
maandag 15 mei 2023 18:39 Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.