Ben je dan niet bezig met nieuwe achterstandswijken te bouwen?quote:Op dinsdag 28 maart 2023 15:15 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Niet iedereen met een staters(koop)woning wil doorstromen. Alleenstaanden en stellen zonder kinderen kunnen prima in een starters(koop)woning blijven wonen al zijn ze financieel wel capabel om door te stromen naar een grotere (lees: duurdere woning met meer onderhoud) woning. Dit soort mensen moet je echt niet dwingen om te gaan verhuizen.
Er moet juist aan de onderkant veel meer woningen bij en in mijn het liefst saaie, eenvoudige flats (zogenaamde Plattenbau). Tiny houses zijn heel inefficiënt qua ruimtegebruik en moet juist de beschikbare ruimte efficiënt indelen.
Heb je dan liever gewoon geen woningen? Dan krijg je meer daklozen, da's nog veel erger.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 15:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben je dan niet bezig met nieuwe achterstandswijken te bouwen?
Door dot soort argumenten worden er überhaupt nooit betaalbare woningen gebouwd. Je moet juist ervoor zorgen dat er een mix van diverse bevolkingsgroepen in flats komen te wonen: jongeren, ouderen, allochtonen, autochtonen, laagopgeleiden, hoogopgeleiden, etc.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 15:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben je dan niet bezig met nieuwe achterstandswijken te bouwen?
Is het of/of, niets er tussenin?quote:Op dinsdag 28 maart 2023 15:30 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Heb je dan liever gewoon geen woningen? Dan krijg je meer daklozen, da's nog veel erger.
En hoe ga je die mix dan in de praktijk bewerkstelligen?quote:Op dinsdag 28 maart 2023 15:31 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Door dot soort argumenten worden er überhaupt nooit betaalbare woningen gebouwd. Je moet juist ervoor zorgen dat er een mix van diverse bevolkingsgroepen in flats komen te wonen: jongeren, ouderen, allochtonen, autochtonen, laagopgeleiden, hoogopgeleiden, etc.
Achterstandswijken ontstaan vooral doordat er geen mix van verschillende bevolkingsgroepen zijn, maar vooral maar een paar kwetsbare bevolkingsgroepen gehuisvest worden in flats. Flats zijn niet het probleem, het niet mixen van bevolkingsgroepen is een probleem.
Okay.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 15:31 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Door dot soort argumenten worden er überhaupt nooit betaalbare woningen gebouwd. Je moet juist ervoor zorgen dat er een mix van diverse bevolkingsgroepen in flats komen te wonen: jongeren, ouderen, allochtonen, autochtonen, laagopgeleiden, hoogopgeleiden, etc.
Achterstandswijken ontstaan vooral doordat er geen mix van verschillende bevolkingsgroepen zijn, maar vooral maar een paar kwetsbare bevolkingsgroepen gehuisvest worden in flats. Flats zijn niet het probleem, het niet mixen van bevolkingsgroepen is een probleem.
Voor alleenstaanden en stellen zonder kinderen zijn Plattenbau-flats wel geschikt als woning en het juist die groepen die lastig aan een woning kunnen komen, zeker alleenstaanden.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 15:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Okay.
Kan zijn dat jij een andere referentie hebt bij het woord Plattenbau-flat, ik denk aan de flats in wijken als Overvecht.
Ik denk niet dat veel twee-verdieners of gezinnen daar warm voor lopen. Voor saaie eenvoudige flats.
Ja. Misschien zijn we te verwend geworden.
Weinig mensen die uit het niets 5 ton kunnen betalen voor een appartementje. Zonder woningen van 2 ton met realistische hypotheekeisen trek je mensen niet uit de armoedeval van het huren.quote:
Dat soort ellende wordt al drie decennia lang niet meer gebouwd in Nederland. Onzinnige vergelijking.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 15:43 schreef capricia het volgende:
Oh het is nog erger, zie ik. Plattenbau zijn van die oostblok-flats. Overvecht is er heilig bij.![]()
[ afbeelding ]
Ja, Hoogezand staat (net als alle grotere plaatsen in Groningen buiten stad om) helaas vol met zulk soort Sovjetachtige flats. Echt verschrikkelijk.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 15:43 schreef capricia het volgende:
Oh het is nog erger, zie ik. Plattenbau zijn van die oostblok-flats. Overvecht is er heilig bij.![]()
[ afbeelding ]
Ik googelde gewoon plattenbau..quote:Op dinsdag 28 maart 2023 15:49 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat soort ellende wordt al drie decennia lang niet meer gebouwd in Nederland. Onzinnige vergelijking.
Eens met @capricia in dezen. Dit leest als D66/GL wensdenkerij. Dit is allemaal al geprobeerd. Krachtwijken, prachtwijken en weet ik het allemaal veel wat.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 15:31 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Je moet juist ervoor zorgen dat er een mix van diverse bevolkingsgroepen in flats komen te wonen: jongeren, ouderen, allochtonen, autochtonen, laagopgeleiden, hoogopgeleiden, etc.
Dat is echt armoede. Waarom dan geen appartementen bouwen? Itt wat beweert wordt maakt de grond het duur niet de stenen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 14:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou het erg toejuichen als er veel meer tiny houses worden gebouwd. Lijkt me een prima idee. Nadeel is alleen vaak dat wat die huizen aan oppervlakte missen binnen, ze wel extra buiten willen. En als je dan op de plek van 20 tiny houses ook meer andere woningen kunt realiseren, snap ik wel dat de keuze vaak op dat laatste valt.
Ik zou het trouwens ook prima als mensen, eventueel tijdelijk, de kans krijgen om zo'n tiny house op hun erf te zetten en dat er dan een apart adres voor komt (zodat je niet samen woont voor toeslagen e.d.). Zo'n huis zelf kost volgens mij maar 15 tot 20.000 euro, als dat in de tuin van je ouders oid kan is dat misschien ook soms nog best een redelijke tijdelijke oplossing.
Het voordeel van een tiny house is met name de snelheid waarmee het kant en klaar gemaakt kan worden in een fabriek.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is echt armoede. Waarom dan geen appartementen bouwen? Itt wat beweert wordt maakt de grond het duur niet de stenen.
Kan met unitbouw ook en dat hoeft er niet lelijk uit te zien.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het voordeel van een tiny house is met name de snelheid waarmee het kant en klaar gemaakt kan worden in een fabriek.
Dit kon wel eens de kern van het probleem zijn.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 14:58 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wij betalen hier godverdomme bijna 1.400 euro in de maand aan huur. Hoezo kan ik volgens de bank geen 700 euro aan hypotheek betalen dan
Nee. Natuurlijk niet. Maar je moet wat, zo aanmodderen is ook geen optie.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:33 schreef Spablauw214 het volgende:
Tiny houses kwalificeren ook niet altijd als onroerend goed, waardoor je er in die gevallen geen hypotheek voor kan sluiten maar alleen een persoonlijke lening. Dan woon je eigenlijk een veredelde stacaravan. Ik weet niet of dat nou echt het probleem oplost.
Feitelijk ben je dan een kamper idd.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:33 schreef Spablauw214 het volgende:
Tiny houses kwalificeren ook niet altijd als onroerend goed, waardoor je er in die gevallen geen hypotheek voor kan sluiten maar alleen een persoonlijke lening. Dan woon je eigenlijk een veredelde stacaravan. Ik weet niet of dat nou echt het probleem oplost.
Precies, het gaat om woonruimte en heel veel mensen zullen daarin tevreden zijn met 50 m2.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Natuurlijk niet. Maar je moet wat, zo aanmodderen is ook geen optie.
Als je gewoon een woonvergunning hebt en aansluiting op elektriciteit en riool, is het gewoon onroerend goed.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:33 schreef Spablauw214 het volgende:
Tiny houses, containerwoningen en dat soort zaken zijn allemaal pleisters en leuk als tijdelijke oplossing, maar een structureel plan om het woningtekort te verkleinen lijkt er nog altijd niet te zijn.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Natuurlijk niet. Maar je moet wat, zo aanmodderen is ook geen optie.
Ik denk dat het woningtekort nooit meer wordt opgelost in dit land, dus beter kiezen we voor alternatieven.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Tiny houses, containerwoningen en dat soort zaken zijn allemaal pleisters en leuk als tijdelijke oplossing, maar een structureel plan om het woningtekort te verkleinen lijkt er nog altijd niet te zijn.
Maar goed, voor visie moet je naar de oogarts.
Zo absurd risicomijdend zijn Nederlandse banken helemaal niet, dat veel mensen denken dat huizenprijzen tot in het einde der tijden blijven stijgen betekent niet dat dat ook het echt het geval is. Sterker nog, een aanzienlijk deel van de grote prijsstijgingen zijn net ontstaan doordat banken steeds meer risico's gingen nemen voor de financiële crisis. Ook nu staat Nederland in de Europese top wanneer het aankomt op LTV van hypotheken, aflossingsvrije hypotheken, hoogte van de private schulden en wat al niet meer zij. In de omringende landen kan je een hypotheeklening van 100% sowieso vergeten, in Duitsland is het op na 80%.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:32 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dit kon wel eens de kern van het probleem zijn.
Een kapot geliberaliseerde huurmarkt en banken die absurd risicomijdend geworden zijn.
Nee. Eens. Achteraf gezien hadden we in de jaren 1970/1980, toen de bevolking sterk begon toe te nemen door migratie, al een plan moeten maken hoe Nederland er 50 jaar later uit had moeten zien. Dat is niet gebeurd en je ziet nu op allerlei fronten problemen die geheel of gedeeltelijk terug te voeren zijn op de omvang van de bevolking.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:48 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk dat het woningtekort nooit meer wordt opgelost in dit land, dus beter kiezen we voor alternatieven.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Tiny houses, containerwoningen en dat soort zaken zijn allemaal pleisters en leuk als tijdelijke oplossing, maar een structureel plan om het woningtekort te verkleinen lijkt er nog altijd niet te zijn.
Maar goed, voor visie moet je naar de oogarts.
Dat is juist wel gebeurd, maar had verkeerde aannames die te lang zijn vastgehouden. De woningbouw was gebaseerd op een aantal gegevens uit 1985, maar die gegevens zijn niet aangepast dat in de 30 jaar na 1985 mensenquote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee. Eens. Achteraf gezien hadden we in de jaren 1970/1980, toen de bevolking sterk begon toe te nemen door migratie, al een plan moeten maken hoe Nederland er 50 jaar later uit had moeten zien. Dat is niet gebeurd en je ziet nu op allerlei fronten problemen die geheel of gedeeltelijk terug te voeren zijn op de omvang van de bevolking.
Ik had het niet alleen over de woningbouw, maar bijvoorbeeld ook de infrastructuur is volstrekt onvoldoende voor 18 miljoen inwoners.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is juist wel gebeurd, maar had verkeerde aannames die te lang zijn vastgehouden. De woningbouw was gebaseerd op een aantal gegevens uit 1985, maar die gegevens zijn niet aangepast dat in de 30 jaar na 1985 mensen
- langer thuis blijven wonen ipv in een verzorgingshuis
- langer alleen wonen voor ze trouwen/samenwonen
- veel sneller scheiden, waardoor veel gezinnen 2 gezinswoningen nodig hebben
Dat plan lag er dus wel, maar er is juist te lang aan vastgehouden. Dat, samen met de bankencrisis waardoor 4/5 jaar lang de bouwsector echt volledig stil viel, heeft er voor gezorgd dat we nu een woningtekort hebben.
Ook daar zal vast een plan achter hebben gelegen, ik heb alleen geen idee welke aannames daar verkeerd zijn gegaan.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik had het niet alleen over de woningbouw, maar bijvoorbeeld ook de infrastructuur is volstrekt onvoldoende voor 18 miljoen inwoners.
Dat is in de jaren 70 en in de jaren 90 al een keer gelukt dus kan vast nog wel een keer.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:48 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk dat het woningtekort nooit meer wordt opgelost in dit land, dus beter kiezen we voor alternatieven.
In de jaren 70 stampten ze gewoon een hoop gallerijflats uit de grond, dat zie ik nu niet bepaald gebeuren.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is in de jaren 70 en in de jaren 90 al een keer gelukt dus kan vast nog wel een keer.
Maar wellicht zijn er tijdelijk wat marxistischere oplossingen voor nodig.
Misschien moeten ze dat weer gewoon gaan doen op een manier die bij deze tijd past.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:24 schreef J.B. het volgende:
[..]
In de jaren 70 stampten ze gewoon een hoop gallerijflats uit de grond, dat zie ik nu niet bepaald gebeuren.
Bij een realistisch en verstandig gekozen hypotheek en dus bijbehorende woonlasten maakt de prijsontwikkeling van een huis geen ene fuck uit.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 16:48 schreef J.B. het volgende:
[..]
Zo absurd risicomijdend zijn Nederlandse banken helemaal niet, dat veel mensen denken dat huizenprijzen tot in het einde der tijden blijven stijgen betekent niet dat dat ook het echt het geval is. Sterker nog, een aanzienlijk deel van de grote prijsstijgingen zijn net ontstaan doordat banken steeds meer risico's gingen nemen voor de financiële crisis.
Paniekverhaal dat graag aangehaald wordt vanuit de EU om de nederlandse nettobetalers aan dit geldverslindende circus te bashen.quote:Ook nu staat Nederland in de Europese top wanneer het aankomt op LTV van hypotheken, aflossingsvrije hypotheken, hoogte van de private schulden en wat al niet meer zij. In de omringende landen kan je een hypotheeklening van 100% sowieso vergeten, in Duitsland is het op na 80%.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |