Wat een bureaucratische mensen weer een aanvraag die normaliter 13 weken zou moeten duren, onze overheid moet zich echt eens achter de oren krabben of ze nu hier voor de burgers er zitten of om zichzelf en elkaar bezig te houden.quote:ProRail heeft dinsdagavond een vergunning aangevraagd om dassen die onder het spoor bij Esch hebben gegraven te kunnen weghalen. "Maar voordat er weer treinen over het spoor kunnen rijden, zijn we zomaar een aantal weken verder", zegt de spoorbeheerder tegen NU.nl. Het gaat om het traject tussen Den Bosch en Eindhoven.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) moet een besluit over de vergunning nemen. Omdat de aanvraag heel urgent is, komt die volgens een woordvoerder boven op de stapel te liggen.
"Maar dat betekent niet dat het in een week gedaan is. Normaal staan er dertien weken voor. Het is een ingewikkeld proces. Er is uitgebreide informatie nodig, voordat de aanvraag beoordeeld kan worden". Maar volgens RVO zijn nu meerdere medewerkers met de aanvraag bezig.
Als de aanvraag wordt goedgekeurd, volgt er nog een hele procedure. "De dassen moeten dan nog worden gemotiveerd om zich te verplaatsen", zegt Aldert Baas, woordvoerder van ProRail. "En die verhuizen niet uit zichzelf. Daar krijgen de dieren een week tot twee weken de tijd voor.".....
Nee. Laat ze maar lekker op de blaren zitten vanwege dit wanbeleid. Dit speelt al jaren. Ze hebben er jarenlang niets aan willen doen en nu moet het ineens zonder vergunning? Gewoon 13 weken wachten.quote:Op woensdag 22 maart 2023 18:54 schreef trein2000 het volgende:
Dit land
Uitgraven die beesten. Vandaag.
Kortzichtige opvatting. Omdat overheidsorgaan A zit te slapen en overheidsorgaan B niet op tijd op de hoogte brengt moet de burger maar gedupeerd worden? De overheid is er voor de burger, niet andersom.quote:Op woensdag 22 maart 2023 19:00 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee. Laat ze maar lekker op de blaren zitten vanwege dit wanbeleid. Dit speelt al jaren. Ze hebben er jarenlang niets aan willen doen en nu moet het ineens zonder vergunning? Gewoon 13 weken wachten.
Rijkswaterstaat heeft ook te maken met Dassen. En die hebben geen problemen.
Het gaat niet om verschillende partijen. Het gaat om 1 partij. Prorail. En dat is trouwens ook geen overheidsorgaan.quote:Op woensdag 22 maart 2023 19:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kortzichtige opvatting. Omdat overheidsorgaan A zit te slapen en overheidsorgaan B niet op tijd op de hoogte brengt moet de burger maar gedupeerd worden? De overheid is er voor de burger, niet andersom.
En de RVOquote:Op woensdag 22 maart 2023 19:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het gaat niet om verschillende partijen. Het gaat om 1 partij. Prorail.
Wel. Staats is enige aandeelhouder van de BV prorail. OP termijn wordt het een ZBO.quote:En dat is trouwens ook geen overheidsorgaan.
Ellke cent 'winst' die prorail eventueel maakt is voor de staat...quote:Misschien is dat ook wel de reden dat ze er geen reet aan gedaan hebben. Want dat kost centjes en dan draaien we minder winst Dankzij het kapitalisme is de reiziger gedupeerd.
Wat is er ingewikkeld aan ? Duidelijke zaak, die dassen moeten zo spoedig mogelijk weg daar. Belachelijk daar zoveel tijd en mankracht aan te verspillen.quote:"Maar dat betekent niet dat het in een week gedaan is. Normaal staan er dertien weken voor. Het is een ingewikkeld proces. Er is uitgebreide informatie nodig, voordat de aanvraag beoordeeld kan worden". Maar volgens RVO zijn nu meerdere medewerkers met de aanvraag bezig
Ook dat natuurlijk.quote:Op woensdag 22 maart 2023 19:18 schreef Nattekat het volgende:
Als dit tussen Den Haag en Rotterdam was, waren die dassen allang het land uit gezet.
quote:Op woensdag 22 maart 2023 19:18 schreef Nattekat het volgende:
Als dit tussen Den Haag en Rotterdam was, waren die dassen allang het land uit gezet.
"Nou, voor die dassen willen we dan wel een uitzondering maken."quote:Op woensdag 22 maart 2023 19:18 schreef Nattekat het volgende:
Als dit tussen Den Haag en Rotterdam was, waren die dassen allang het land uit gezet.
Maar het is de schuld van RVO omdat ze niet in een dag een vergunning gevenquote:Op woensdag 22 maart 2023 20:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik hoorde gisteren op het nieuws dat prorail al jaren en jaren hiervoor gewaarschuwd wordt en dat ze onvoldoende actie hebben ondernomen om dit tegen te houden wat wel mogelijk is.
Gevalletje eigen schuld, dikke bult.
uiteraard, en er zijn nog honderden plekken waar dassen leven nabij een spoor. Maar ik betwijfel of prorail nu wel proactief iets doet, want dat kost geld....quote:Op woensdag 22 maart 2023 20:22 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar het is de schuld van RVO omdat ze niet in een dag een vergunning geven
veel van de veroorzakers zijn echter niet verkiesbaar, zoals de directie van prorailquote:Op woensdag 22 maart 2023 20:22 schreef Jojoke het volgende:
Ik heb nu ook zoiets van: laat het allemaal gebeuren en schrijf vervolgens verkiezingen uit, dan kiezers een eerlijk beeld van waar ze voor stemmen.
"Hartelijk dank. Wij kunnen wel wat stemmen gebruiken."quote:Op woensdag 22 maart 2023 20:22 schreef Jojoke het volgende:
Ik heb nu ook zoiets van: laat het allemaal gebeuren en schrijf vervolgens verkiezingen uit, dan kiezers een eerlijk beeld van waar ze voor stemmen.
Nee, dat ligt op het traject Eindhoven - Boxtel, niet Boxtel - Den Bosch.quote:
Gheghequote:Op woensdag 22 maart 2023 20:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nee, dat ligt op het traject Eindhoven - Boxtel, niet Boxtel - Den Bosch.
Die heeft geen das.quote:
Deze wel.quote:Op woensdag 22 maart 2023 20:17 schreef Tengano het volgende:
[..]
"Nou, voor die dassen willen we dan wel een uitzondering maken."
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 22 maart 2023 20:22 schreef Jojoke het volgende:
Ik heb nu ook zoiets van: laat het allemaal gebeuren en schrijf vervolgens verkiezingen uit, dan kiezers een eerlijk beeld van waar ze voor stemmen.
Lijkt me niet dat dat een station betreft waar meer mensen komen.quote:Op woensdag 22 maart 2023 21:49 schreef Hyperdude het volgende:
Dat de trein bij Molkwerum er om dezelfde reden uit ligt, lijkt mij een groter probleem.
en als aanvraag niet wordt goedgekeurd?quote:Als de aanvraag wordt goedgekeurd, volgt er nog een hele procedure. "De dassen moeten dan nog worden gemotiveerd om zich te verplaatsen", zegt Aldert Baas, woordvoerder van ProRail. "En die verhuizen niet uit zichzelf. Daar krijgen de dieren een week tot twee weken de tijd voor.".....
Tussen Den Bosch en Eindhoven ligt een mooie snelweg. Van Molkwerum naar Weetikveelveen moet je met een strontschuit gesleept door de Kameleon.quote:Op woensdag 22 maart 2023 22:33 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat dat een station betreft waar meer mensen komen.
Per ongeluk die dassenburcht vol laten lopen met water kost geen weken hoor. Kan gebeuren bij werkzaamheden.quote:Op woensdag 22 maart 2023 18:23 schreef Basp1 het volgende:
Als de aanvraag wordt goedgekeurd, volgt er nog een hele procedure. "De dassen moeten dan nog worden gemotiveerd om zich te verplaatsen", zegt Aldert Baas, woordvoerder van ProRail. "En die verhuizen niet uit zichzelf. Daar krijgen de dieren een week tot twee weken de tijd voor.".....
Nooit buiten de ring geweest zeker?quote:Op woensdag 22 maart 2023 22:48 schreef Harvest89 het volgende:
In beide steden wil je nog niet dood gevonden worden.
Alleen Tilburg is erger.
Wrom, ze zitten daar, leg dat spoor tien meter om.quote:Op woensdag 22 maart 2023 21:47 schreef ootjekatootje het volgende:
Wat is er mis met een beetje roofdierenpis uit de dierentuin verspreiden? Verhuizen ze vanzelf naar een andere plek.
Wie is 'ze'? Je denkt toch niet dat iemand bij ProRail hier ook maar 1 seconde minder slaap van krijgt? De duizenden reizigers daarentegen......quote:Op woensdag 22 maart 2023 19:00 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee. Laat ze maar lekker op de blaren zitten vanwege dit wanbeleid. Dit speelt al jaren. Ze hebben er jarenlang niets aan willen doen en nu moet het ineens zonder vergunning? Gewoon 13 weken wachten.
Rijkswaterstaat heeft ook te maken met Dassen. En die hebben geen problemen.
Kan de directie niet keihard aangepakt worden? Geef ze flinke boetesquote:Op donderdag 23 maart 2023 00:52 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wie is 'ze'? Je denkt toch niet dat iemand bij ProRail hier ook maar 1 seconde minder slaap van krijgt? De duizenden reizigers daarentegen......
En over een paar maanden weer klagen vwb milieu dat mensen de auto boven de trein verkiezen zeker?
ProRail heeft al niks met passagiers van doen, die hebben alleen rails.quote:Op donderdag 23 maart 2023 00:52 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wie is 'ze'? Je denkt toch niet dat iemand bij ProRail hier ook maar 1 seconde minder slaap van krijgt? De duizenden reizigers daarentegen......
En over een paar maanden weer klagen vwb milieu dat mensen de auto boven de trein verkiezen zeker?
Prorail had het 4 jaar geleden na de eerste waarschuwingen op een diervriendelijke manier kunnen oplossen. De diertjes verzuipen is triestquote:Op woensdag 22 maart 2023 22:57 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Per ongeluk die dassenburcht vol laten lopen met water kost geen weken hoor. Kan gebeuren bij werkzaamheden.
Ze bouwen graag burchten in zandhellingen. Sporen liggen op zandhellingen.quote:Op woensdag 22 maart 2023 19:04 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Vinden de dassen het spoor een fijne plek? Ze zijn meer van de bossen toch?
En dan te bedenken dat de bescherming van dassen hun taak is. Zelfs die club snapt de noodzaak.quote:Op donderdag 23 maart 2023 07:24 schreef Basp1 het volgende:
Bij omroep Brabant wat plaatjes en een video. In de video op minuut 2 komt een meneer van das en boom aan het woord, en die verwoord het mooi:" er wordt een beetje schimmig gedaan over regels", maar hij zegt dat bij groot openbaar belang volgens hem zonder toetsing een vergunning afgegeven kan worden.
quote:Op donderdag 23 maart 2023 07:37 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Uitroken die beesten. Belachelijk om hiervoor weken lang geen treinen te laten rijden.
quote:Op donderdag 23 maart 2023 07:33 schreef nils_22 het volgende:
In elk normaal land zou je die beesten toch gewoon met vlammenwerpers uitroken en verbranden zodat dezelfde dag de treinen weer rijden ??
Zou een schitterend stelsel zijn.quote:Op donderdag 23 maart 2023 08:27 schreef Basp1 het volgende:
Hopenlijk kunnen de reizigers elke dag geld terug vragen en legt de NS de rekeningen bij Pro Rail neer waarbij de gemaakte kosten van de ceo bonussen af gaat. Maar dat zal wel weer wensdenken zijn.
Wat helemaal bizar is bij een semioverheids bedrijf waarbij de enige aandeelhouder de staat is. De staat die er voor het algemeen belang zou moeten zijn maar vinden bureaucratische regels belangrijker om elkaar bezig te houden dan het land laten draaien.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zou een schitterend stelsel zijn.
Opeens ligt dan de focus helemaal niet meer zo op 'aandeelhouderswaarde'.
Wat denk je zelf? Ze houden zich daar liever bezig met de lentekriebelweek dan met de echte problemen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat helemaal bizar is bij een semioverheids bedrijf waarbij de enige aandeelhouder de staat is. De staat die er voor het algemeen belang zou moeten zijn maar vinden bureaucratische regels belangrijker om elkaar bezig te houden dan het land laten draaien.
Zouden er nog kamervragen gesteld gaan worden over het totaal niet pro actief functioneren van pro rail waardoor dit weer ontstaan is.
En de korenwolf.quote:Op woensdag 22 maart 2023 23:33 schreef AchJa het volgende:
Wolven, dassen en stikstof maken de dienst uit in Nederland...
Dit land is stuk...
1500 dode dassen per jaar door autoverkeer maar auto's verbieden te rijden gaat natuurlijk te ver, publieke voorzieningen zoals het OV laten functioneren zoals ze bedoelt zijn lijkt wel een utopie te worden in dit land. Lang leve het neoliberale marktdenken van de VVD en het kunnen blijven verschuilen van semioverheden achter 100en regels waardoor zogenaamd niemand meer verantwoordelijk is. Maar we als gemeenschap wel hoofdprijzen voor beloningen en bonussen mogen blijven betalen omdat ze zogenaamd bestuurders verantwoordelijkheden hebben.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:04 schreef Cherni het volgende:
[..]
En de korenwolf.
Btw. We rijden daar al ongeveer een jaar met aangepaste snelheden in die omgeving. Totale waanzin.
Terecht. Er is er meer in de wereld dan ikke-ikke-ikke.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:04 schreef Cherni het volgende:
[..]
En de korenwolf.
Btw. We rijden daar al ongeveer een jaar met aangepaste snelheden in die omgeving. Totale waanzin.
Zowel bij NS als Prorail werken meer mensen om regels te verzinnen en te bedenken dan dat er mensen op de werkvloer werken. Ik erger mij daar al jaren aan.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
1500 dode dassen per jaar door autoverkeer maar auto's verbieden te rijden gaat natuurlijk te ver, publieke voorzieningen zoals het OV laten functioneren zoals ze bedoelt zijn lijkt wel een utopie te worden in dit land. Lang leve het neoliberale marktdenken van de VVD en het kunnen blijven verschuilen van semioverheden achter 100en regels waardoor zogenaamd niemand meer verantwoordelijk is. Maar we als gemeenschap wel hoofdprijzen voor beloningen en bonussen mogen blijven betalen omdat ze zogenaamd bestuurders verantwoordelijkheden hebben.
Dassen bouwen burchten. Heuvels met aan de onderkant een ingang naar binnen.quote:Op woensdag 22 maart 2023 19:04 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Vinden de dassen het spoor een fijne plek? Ze zijn meer van de bossen toch?
Ga jij nou maar uit de sloot drinken....quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Terecht. Er is er meer in de wereld dan ikke-ikke-ikke.
En er werken meer mensen daar die moeten bedenken hoe ze zaken kunnen afschuiven ipv de verantwoordelijkheid voor te nemen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zowel bij NS als Prorail werken meer mensen om regels te verzinnen en te bedenken dan dat er mensen op de werkvloer werken. Ik erger mij daar al jaren aan.
Gelukkig nog iemand die weet waar het om draait hier.quote:
Nee. Bureaucraten bij Prorail die 3 jaar op hun gat hebben gezeten hebben voor deze situatie gezorgd. En Prorail is achter het papieren rookscherm nog steeds een staatsbedrijf.quote:Op woensdag 22 maart 2023 23:33 schreef AchJa het volgende:
Wolven, dassen en stikstof maken de dienst uit in Nederland...
Dit land is stuk...
Denk dat niet het gaat om de mensen die de trein niet nodig hebben, maar juist de mensen die wel deze trein echt nodig hebben en ook echt fysiek op hun werk moeten komen. Of bijvoorbeeld mantelzorgers of scholieren/studenten.quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:37 schreef Gia het volgende:
Vind het op zich niet erg. Heb de trein niet nodig.
Die komen er nu achter dat de natuur daar gewoon geen rekening mee houdt. We kunnen als mensheid niet zomaar ons gerief op blijven eisen. We zijn met teveel.quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:45 schreef Momo het volgende:
[..]
Denk dat niet het gaat om de mensen die de trein niet nodig hebben, maar juist de mensen die wel deze trein echt nodig hebben en ook echt fysiek op hun werk moeten komen. Of bijvoorbeeld mantelzorgers of scholieren/studenten.
Het egoïsme wat de voedingsbodem van zulke grote infrastructurele problemen is verwoord je hier goed. Door mensen met deze attitude gaat dit land ook naar de klote.quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:37 schreef Gia het volgende:
Vind het op zich niet erg. Heb de trein niet nodig. Scheelt ook in het aantal treinen van Helmond naar Eindhoven. Beter voor de luchtkwaliteit in deze regio. Manlief kan niet naar zijn werk, blijft dus voorlopig nog thuiswerken.
Helemaal toppie!!
Wat een onzin, in de toekomst gewoon betonnen platen verticaal de grond in naast spoorlijnen, verklein je de kans op dit soort ongein.quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Die komen er nu achter dat de natuur daar gewoon geen rekening mee houdt. We kunnen als mensheid niet zomaar ons gerief op blijven eisen. We zijn met teveel.
quote:Dassenburcht spoor Esch wordt weggehaald, eind volgende week weer treinen
ProRail mag de dassen onder het spoor bij Esch gaan verdrijven. De spoorbeheerder heeft daarvoor gisteravond een ontheffing gekregen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Omdat dassen een beschermde diersoort zijn, mogen ze niet zomaar verdreven worden.
"De dassen mogen we met maatregelen uit het spoor laten vertrekken", aldus ProRail. De werkzaamheden mogen alleen overdag plaatsvinden, omdat dassen nachtdieren zijn.
Door de dassenburcht onder het spoor rijden er sinds dinsdag geen treinen meer tussen Den Bosch en Boxtel.
Terugslagkleppen
Gisteren is ProRail al begonnen met de voorbereidingen. Het spoortalud is gemaaid om de plek minder aantrekkelijk te maken voor dassen en er zijn terugslagkleppen geplaatst aan de uiteinden van de gangen van de dassenburcht. Dat geeft de das de mogelijkheid om de burcht vannacht veilig te verlaten, maar door de terugslagkleppen kan hij er niet meer naar terugkeren.
Vanochtend begint bij het eerste daglicht het ontgraven van de dassenburcht. Er wordt vanaf de buitenzijde van het talud met graafmachines voorzichtig naar binnen gegraven. Als er nog dassen worden aangetroffen in de burcht worden die verdoofd en opgevangen. Dat gebeurt onder begeleiding van een dierenarts en een ecoloog.
Holen opvullen met zand
Zodra zeker is dat er geen dassen meer aanwezig zijn onder spoor worden de holen opgevuld met zand en daarna wordt het gegraven gat in het talud weer dichtgemaakt. Ook wordt anti-graaf-gaas geplaatst om toekomstig gegraaf van dassen in het spoortalud te voorkomen.
Als alles goed gaat verwacht ProRail dat er eind volgende week weer treinen kunnen rijden.
Kunstburcht in Molkwerum
Ook bij het Friese Molkwerum hebben dassen schade veroorzaakt aan het spoor, waardoor het treinverkeer is stilgelegd. De herstelwerkzaamheden daar gaan langer duren dan in Esch.
Ook hier wordt anti-graaf-gaas aangebracht als eerste ontmoedigingsmaatregel. Daarna volgen de terugslagkleppen. De dassen krijgen vervolgens een week 'rust' en daarmee de tijd om zelfstandig naar de nieuw aangelegde kunstburcht te gaan.
Op 3 april begint ProRail met het weggraven van de spoordijk. Als alles volgens planning verloopt kunnen er maandag 24 april weer treinen gaan rijden tussen Leeuwarden en Stavoren.
https://nos.nl/artikel/24(...)de-week-weer-treinen
https://www.omroepbrabant(...)-het-spoor-bij-vughtquote:Niet alleen in Esch, maar ook onder het spoor bij Vught zijn dassenburchten ontdekt. Dat maakte ProRail maandagochtend bekend. Daarom wordt ook dit deel van de spoorlijn tussen Boxtel en Den Bosch inmiddels aangepakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |