Galvez | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:09 |
Mijn auto is aan vervanging toe. Ik rijd 30.000km per jaar, best veel dus. Ik redeneerde altijd dat een benzine auto bij goed onderhoud zo’n 250k kan rijden. Dus als ik een auto koop met 130k op de teller, kan ik zo’n 4 jaar vooruit. Maarrrrrrr…. Heel veel van de nieuwere auto hebben van die extreem kleine motoren. Zelfs in een toch behoorlijk ruime Skoda Octavia proppen ze tegenwoordig een 1.0 tsi motortje. Qua prestaties prima, maar qua levensduur? Een autoverkoper gaf mij aan dat die dingen maar 150-200k km halen. Hoe denken jullie daar over? Ik wil niet voor 10-15k¤ een auto kopen waar ik maar 2 of 3 jaar mee kan rijden. | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:14 |
Toyota Auris Hybrid. - zuinig - geen klein motortje (1.8 liter) - betrouwbaar - is er als hatchback of station - is te vinden binnen dat budget Opgelost ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-03-2023 10:20:03 ] | |
Galvez | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:20 |
Ik heb op zich wel oren naar een Toyota. Maar een hybride klinkt nogal onbetrouwbaar. Heeft dat niet veel extra onderhoud nodig? Batterij die kapot gaat etc. | |
Galvez | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:25 |
Oh, en ik zie net ook dat dit automaten zijn. Ik wil geen automaat. Ik weet niet hoe ik daar mee moet rijden, en dingen zoals dat kunnen alleen maar kapot gaan. Doe maar gewoon een auto met een pook en een handrem. | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:25 |
Nee. Toyota maakt al hybrides sinds de eerste Prius in 1997 en die techniek is super betrouwbaar. Er zijn taxi's met 500.000 op de teller met nog de eerste hybride accu. Er zijn zeldzame gevallen bekend waar de accu sneuvelt maar het is een relatief kleine accu, niet zoals in een EV. Voor een refurbished accupakket (waar de defecte cellen zijn vervangen) betaal je zo'n ¤1.000 tot ¤1.600 inclusief montage. Het enige waar je op moet letten is dat het filter en de fan van de accu-koeling niet afgedekt wordt en dat er niet teveel stof in zit. Het schoonmaken kan je zelf doen, al zal een goede garage en/of dealer het ook bij de onderhoudsbeurt doen. | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:27 |
Mijn Corolla Hybrid was ook m'n eerste automaat. Dat went in een paar minuten. Je linker voet heeft niets meer te doen en je rechter hand kan op het stuur blijven, dat is het enige verschil. Vind het zelfs is zo fijn dat m'n huidige Volvo ook automaat is. Juist die CVT-bakken van Toyota gaan doorgaans niet stuk. Alleen al iedere Prius wereldwijd heeft zo'n bak, die dingen blijven gaan. https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=toyota/model=auris/occasiontest/346d5ac4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=toyota/model=auris | |
Galvez | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:32 |
Ok, bedankt voor de toelichting, dit heeft mijn interesse nu. Die stationwagens zijn eigenlijk precies het formaat dat ik nodig heb. 500.000 lijkt me niet realistisch, maar als ze probleemloos 250k halen is het een goede optie voor mij. | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:40 |
Wat betreft met automaat rijden: maak een proefrit van een uur, probeer ook wat parkeervakken en keren. In het begin kijk je nog naar dat pookje en trap je mss per ongeluk een keer op de rem met je linkervoet (die kan je beter tegen de stoel aan houden in het begin) maar eenmaal gewend is het super fijn. In files en stadsverkeer nooit meer terugschakelen, lekker rollen, alles met 1 voetje. Auto's worden in de toekomst sowieso automaat (PHEV, bEV, hEV, Hybride) dus dat schakelen laat je vroeg of laat toch los. | |
Seeburg54 | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:42 |
Sinds vorig jaar hier ook een Toyota,een CHR 1.8 hybrid. Altijd schakelbak gehad, maar echt, een automaat is super. Ik ben ook gegaan voor een Toyota omdat ze super betrouwbaar zijn én lang mee kunnen. Ook een hybride. | |
TheFreshPrince | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:42 |
Volgens mij heeft @blomke ook zoiets? | |
Seeburg54 | zaterdag 18 maart 2023 @ 10:45 |
Kan hoor, ik heb er inderdaad wel wat over gelezen hier in een topic. Ik ben heel blij met deze auto, en een plaatje om te zien ook nog. | |
suijkerbuijk | zaterdag 18 maart 2023 @ 11:24 |
Weg blijven bij kleine turbo motoren. Je gaat er geen 250k mee lopen . Beter gewoon een motor nemen ook al is die klein zonder turbo. Veel minder stress op de zuigers en zuigerveren. Zeker de turbo die een variabel electrische geregeld klep bezit Die gaan vaak kapot (electrische motor van die klep) En de turbo is ontworpen dat maximaal boost geeft en dus ook een lange rechte lijn aan koppel Klinkt leuk maar alles slijt gewoon harder Kettings die uit rekken (reden dat ze weer terug naar riem gaan ) | |
Galvez | zaterdag 18 maart 2023 @ 11:32 |
Thanks, dat was waar ik al bang voor was. Eigenlijk is die zogenaamde duurzaamheidswinst dan ook maar betrekkelijk hè. Fijn dat het brandstofgebruik lager ligt, maar als de auto veel eerder afgeschreven is, is dat ook slecht voor het klimaat. | |
blomke | zaterdag 18 maart 2023 @ 11:42 |
Yes, superauto om mee te rijden. Was altijd HDi fan en huiverde voor de overstap. Nooit spijt van gehad, al is de diesel al 15% goedkoper dan benzine. Veiligheid is ook een issue. Helaas heb ik geen stuurverwarming, dus zit ik 's morgens 6:30 vooral 's winters nog met handschoenen aan het stuur. Wel met stoelverwarming. [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 18-03-2023 11:56:58 ] | |
blomke | zaterdag 18 maart 2023 @ 11:53 |
Echt een sprong voorwaarts. De grootste problemen zijn de gewone startaccu van 12 V en die wordt onder Toyota garantie vervangen. | |
blomke | zaterdag 18 maart 2023 @ 11:55 |
Wil je nou wat aannemen van de antwoorden of niet? Ik heb tot een half jaar altijd schakelauto's gereden. Regelmatig kapotte kabel en lekke versnellingsbak. Automaat (en zeker ECV - hybride) is een verademing i.p.v. dat gekloot. Alleen al file rijden is gewoon al een stuk makkelijker. | |
Fer | zaterdag 18 maart 2023 @ 12:00 |
Als je er gewoon rustig mee rijd en netjes onderhoud doet kunnen ze ook wel 400k mee hoor. | |
blomke | zaterdag 18 maart 2023 @ 12:14 |
Op zich is de motor het probleem niet. De dingen eromheen zijn het kwetsbaarst: de turbo (smering), inspuiters (afdichtingen) en roetfilters/FGR-klep. | |
Seeburg54 | zaterdag 18 maart 2023 @ 12:19 |
Ja dat is inderdaad nog een dingetje, stuurverwarming! Verder helemaal top. | |
TheFreshPrince | zondag 19 maart 2023 @ 11:17 |
Deze Stellantis koffiemolens kan je alvast van je lijstje schrappen: | |
NaarMensje | zondag 19 maart 2023 @ 11:25 |
Ik zou m'n geld wel inzetten op een Ateca 1.0 TSI, maar je kunt natuurlijk ook voor de 1.5 gaan. | |
DrDarwin | zondag 19 maart 2023 @ 11:29 |
Million mile Prius | |
Galvez | zondag 19 maart 2023 @ 18:24 |
Een Franse auto is sowieso nooit een optie wat mij betreft. | |
Tomatenboer | maandag 20 maart 2023 @ 09:33 |
Precies, en de 1.0 Ecoboost motoren van Ford hebben precies hetzelfde probleem. Ook de generatie TSI motoren van 2009 tot en met pakweg 2015 uit de Volkswagen groep (Volkswagen, Audi, Skoda en Seat) kun je het beste laten staan. | |
#ANONIEM | maandag 20 maart 2023 @ 09:46 |
Een riem die door de olie loopt, welk helder licht heeft dat ooit verzonnen ![]() | |
dick_laurent | maandag 20 maart 2023 @ 10:57 |
De beperkte ervaring die ik hiermee heb lijkt te kloppen met bovenstaande. Mijn stiefpa heeft zo'n 1.0 Ecoboost motortje met turbo in zijn Ford stationwagon. Bij 190K liep dat ding totaal vast en moest de gehele motor vervangen worden. Duur geintje. | |
suijkerbuijk | maandag 20 maart 2023 @ 11:22 |
Opzich zelf geen probleem. Probleem zit in de onderhoud. En daar zit het vaak het probleem. Verkeerde olie of te lang nadat de doping uit de olie al is uitgewerkt. Niet verversen en door rijden. Het is hybrid tussen een ketting en een riem . Vergis je niet een cvt versnellingsbak. Loopt de riem ook in olie . Die riem bestaat ook uit metaal met rubber. Het kan dus wel . | |
suijkerbuijk | maandag 20 maart 2023 @ 11:26 |
Dit bestaat al lang Pak de vw polo g40 1.3l compressor of de Daihatsu charade gtti met een 1l 12klep turbo Die motor haalde ook echt geen 250k Het is simpel. Geen druk gevulde motoren en grote cylinder inhoud gaan gewoon niet kapot. Denk aan de Volvo redblock. Niet kapot te krijgen . En ja we kunnen ze ook nog steeds bouwen. Maar dan blijven we gewoon te lang met een auto rijden. Ik blijf er bij er worden tijd bom in gebouwt zodat het kapot gaat en we wel nieuw moeten kopen. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 11:33 |
De olie die door een CVT versnellingsbak loopt, is niet de olie die je motor moet smeren en koelen. Dat is nogal een verschil. | |
#ANONIEM | maandag 20 maart 2023 @ 11:35 |
ATF en motorolie zijn onvergelijkbaar, het blijkt in de praktijk dus ook gewoon niet te kunnen. | |
RetepV | maandag 20 maart 2023 @ 11:39 |
Qua prestaties zuigen ze ook. Het probleem is dat een kleine cylinderinhoud ook betekent dat er kleinere ontploffingen plaats vinden. En dat betekent weer dat die motoren geen koppel hebben. Dan kunnen ze wel 100pk hebben, maar dat halen ze pas bij weet ik veel hoeveel duizend toeren. En dus ben je met die dingen telkens in de toeren aan het gieren als je weg rijdt. Ik heb een Toyota Auris, weegt 1350 kilo en heeft een 1.6 motortje met 130pk. Fijn denk je, 130pk is niet gek. Maar dat ding heeft maar 160Nm trekkracht, en ook nog eens bij 5200 toeren per minuut. Het rijdt, maar het rijdt als een krant. Ik had hiervoor een Nissan Primera met een 2.0 liter en die reed vele malen fijner. Het enige voordeel aan de Toyota is dat ik 3 kilometer meer per liter benzine kan rijden, en dat is natuurlijk wel fijn. Hoe lang de koppeling mee gaat moet ik echter nog uitvinden. De auto heeft nu 115.000 gereden en ik ben de 3e eigenaar. Koppeling is nog goed, maar ik weet niet of die al een keer vervangen is. Op de snelweg is het een prima auto, met dat motortje, beetje lui met inhalen, maar alla, gaat snel genoeg. Maar voor ritjes in de stad zou ik echt willen dat er een 2.0 liter in had gezeten. Sorry, ik heb geen echte aanbeveling, alleen mijn ervaringen met een zware auto met een ondermaatse motor. Misschien is een hybride wel ok omdat de electromotor dan helpt bij het met lage toeren in de stad rijden. | |
RetepV | maandag 20 maart 2023 @ 11:41 |
Nadat je de eerste keer per ongeluk de 'koppeling' intrapt, heb je wel geleerd om je linkervoet van de pedalen weg te houden. ![]() ![]() | |
Tomatenboer | maandag 20 maart 2023 @ 11:49 |
Nee, het kan niet. Ook met het exact voorgeschreven onderhoud heb ik al verhalen gehoord van mensen met een Puretech en Ecoboost motor die al ernstige motorschade hadden bij 50.000 kilometer en 4 jaar oud (en altijd dealeronderhouden uiteraard op die leeftijd). | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 11:50 |
Niet alleen in de stad, ook als je optrekt geeft die elektromotor in een hybride een flinke duw. Dat rijdt wel fijn, vooral ook omdat, terwijl je benzinemotor nog op toeren moet komen, de elektromotor vanaf het eerste moment dat je gas geeft al een extra zetje geeft. | |
Fer | maandag 20 maart 2023 @ 13:04 |
Minste wrijving tegenover een droge riem of een ketting. Scheelt 1% co2 op de uitstoot en dat is het enige waar ze naar gekeken hebben. | |
Fer | maandag 20 maart 2023 @ 13:09 |
Zo’n opgeblazen 1.0 levert zijn Max koppel al bio 1500-2000 toeren al. Of het goed of slecht is op lange termijn weet ik ook niet, maar het rijdt wel lekker hoor. | |
Tomatenboer | maandag 20 maart 2023 @ 13:47 |
Inderdaad, en een ketting is ook niet altijd duurzamer. Een aantal voorbeelden wel, maar er zijn ook tal van auto's met een distributieketting die van tijd afraakt en rond 150.000 kilometer aan vervanging toe is. Mijn type Opel staat er ook om bekend. Voordeel bij een distributieketting is echter dat die zich vooraf duidelijk laten horen als het zover is. | |
suijkerbuijk | maandag 20 maart 2023 @ 16:08 |
De olie in een cvt systeem smeert de boel en koelt ook de boel Alleen dan de transmissie. Niks voor niks dat je cvt olie moet vervangen elke 2 jaar of 15.000klm Word alleen niet gedaan en dan vreemd vinden dat op eens je cvt kapot gaat. | |
suijkerbuijk | maandag 20 maart 2023 @ 16:20 |
Nissan cvt systeem halen ook geen 200k sommige zijn al kapot bij 50.00. | |
suijkerbuijk | maandag 20 maart 2023 @ 16:26 |
Probleem is niet dat de max koppel daar begint. Probleem is dat de max koppel lang door blijft lopen door de turbo. Normaal gesproken haal je max koppel en zakt het weer in. Die kleine motoren beginnen laag en blijven bijna door trekken tot 4000rpm Dankzij de electrische regelde turbo Boost. De boost neemt langzaam af. Voordeel hier van is kleine motor groot prestatie . Maar ook dat een turbo blok zorgt voor optimale lucht / brandstof verhouding. Probleem is dat er veel kracht komt op je ketting en je riem en staan eigenlijk op maximaal spanning. Laat staan als je korte stukken rijd waar je elke keer weer moet optrekken en afremmen. | |
kanovinnie | maandag 20 maart 2023 @ 18:29 |
Ik vind dat zo bizar, Trap je bij je gewone auto ook je rem in met links? | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 18:36 |
Het is mij ook gebeurd. Omdat je jaren hebt geschakeld, probeer je een niet bestaande koppeling in te trappen en schamp je nog net het rempedaal met je linkervoet. Rempedaal is bij een automaat vaak ook net iets breder omdat de ruimte er is. En dan sta je verhipte snel stil ![]() Het is me daarna niet meer gebeurd gelukkig. | |
kanovinnie | maandag 20 maart 2023 @ 18:37 |
Mij nog nooit. Wel heel vaak dat ik de auto in z'n achteruit of 1 wil zetten en dan vreemd opkijk omdat de pook niet doet wat hij moet doen. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 18:39 |
Het kan. Ik hoor er meerder mensen over die het noemen als je het over automaat rijden hebt. Ik moest in het begin wel even met een opgetrokken linkerbeen rijden om het af te leren. Nu vergeet ik de koppeling in te trappen bij het starten, als ik toch een keer in een schakelbak stap ![]() | |
kanovinnie | maandag 20 maart 2023 @ 18:46 |
Ik kan me heus wel voorstellen dat het een keer fout gaat, maar als het vaker gebeurd vraag ik me echt af of die mensen wel geschikt zijn om een auto te besturen ![]() | |
#ANONIEM | maandag 20 maart 2023 @ 18:51 |
Blokken die massaal de soep in lopen is natuurlijk prima voor de CO2 uitstoot, wat een kortzichtigheid. Maar goed, om terug OT te gaan: TS moet dus vooral geen auto kopen met een distributieriem die door de olie loopt. Daarbij is een automaat nemen ook een goede tip (al zijn daar ook de nodige probleemgevallen, Ford Powershift bijvoorbeeld), het rijdt gewoon zo ontzettend veel fijner... [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2023 18:54:16 ] | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 18:57 |
Mensen doen 95% van hun dagelijkse handelingen op routine. Als je 's avonds van je werk terug komt weet je meestal ook nog weinig van de rit heen en terug, simpelweg omdat het automatisch gaat. Al die tientallen handelingen van schakelen, remmen, ontkoppelen, hoe ver je je stuur moet draaien, waar je pedalen zitten, dat is allemaal "muscle memory". En dan stap je na 10 of 20 jaar rijden ineens in een automaat en gaat je linkervoet toch naar dat pedaal, of het er nu zit of niet ![]() Ik rij ook veel Formule 1 in een sim. Daar heb je flippers om te schakelen, geen brake assist, geen throttle assist, dus in het begin spin je af en toe omdat je teveel gas geeft, zit je in de verkeerde versnelling bij een haarspeldbocht (of in de neutraal) en komt de rook van je banden bij het remmen. En nu? Nu gaat dat volautomatisch en snap je niet dat je er ooit moeite mee gehad hebt. | |
dick_laurent | dinsdag 21 maart 2023 @ 08:29 |
Dit is waarom ik mijn jaren 90 Jap gewoon zo leuk vind. Ding is zeker niet snel, maar met een 1.5 liter motor en 90 pk op een gewicht van net onder de 900 kg wil die gewoon altijd wel vooruit. Lekker simpel apparaat. Ook in de lage toeren komt ie altijd wel vooruit, hoef in de bergen ook zo goed als nooit terug te schakelen, hij gaat wel. ![]() | |
Galvez | woensdag 22 maart 2023 @ 00:56 |
Wat lijkt jullie beter? Een Toyota Auris station wagon 1.6 of een Honda Civic tourer stationwagen 1.8? | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 10:41 |
Je hebt het idee van zuinigheid laten varen? Ik denk dat je met beide auto's geen buil valt, dus is meer kwestie van smaak. Als je alsnog voor hybride gaat, zou ik wel eerder Toyota kiezen dan Honda. Honda heeft wel eens problemen met de hybridetechniek, waaronder de accu (al zou dat vooral voor modellen tot 2011 gelden, dus 1e en 2e generatie Honda Hybrid). [ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2023 10:47:41 ] | |
MissionPhailed | woensdag 22 maart 2023 @ 22:37 |
Opel Ampera / Chevrolet Volt misschien een optie? Feitelijk elektrische auto's met een range extender (1.4 benzinemotor om bij te springen als de accu leeg is). Exemplaren uit 2012-2013 zie ik te koop staan zo tussen 10.000 en 13.000 euro. Die dingen hebben obesitas met een leeggewicht van ruim 1600 kg, maar met een volle accu schijnen ze nog rap van hun plek te kunnen komen. Ik kijk er ook weleens naar maar wel met argwaan omdat het erg complexe techniek betreft. In het hybride hoekje is Toyota inderdaad een veiligere optie. | |
sturmpie | zaterdag 1 april 2023 @ 02:45 |
dit kleine motor leuk qua brandstofverbruik maar ze slijten harder, uitgerekte distributiekettingen, zoiets vervangen gaat al snel boven de ¤1K | |
Galvez | zaterdag 1 april 2023 @ 08:13 |
Ik heb gisteren in een Kia Ceed gereden. Iets van 8 jaar oud, met een 1.6 motor. Geen idee hoe betrouwbaar dit is echter, het is geen Japanse auto natuurlijk. | |
Kentekenplaat | dinsdag 4 april 2023 @ 17:37 |
Ik denk ook dat die kleine opgefokte blokken niet ver komen. Grote blokken met relatief weinig vermogen komen het verst: kijk maar naar oude Volvo's of Amerikanen. Het blok kan het op zijn gemakje doen, die opgevoerde grasmaaiers presteren constant op de toppen van hun kunnen. | |
TheFreshPrince | dinsdag 4 april 2023 @ 17:40 |
Motorisch zijn Hyundai en Kia prima. Het enige is dat interieurdelen soms wat sneller slijtage vertonen, zo zie je vaak na ~80.000km al slijtplekken op het stuur die je bij andere merken pas na 200.000 ziet. Maar dat is cosmetisch. Dat is het meest opvallende dat me opviel toen ik voor iemand een auto aan het zoeken was. | |
knoopie | woensdag 5 april 2023 @ 23:03 |
Een stuur met slijtplekken is nog tot daar aan toe, maar je wil geen auto hebben waar de stoel al begint door te zakken door slijtage. Helemaal niet als je er zo veel in zit als TS. | |
j669 | donderdag 6 april 2023 @ 19:37 |
Een stoel is nog eenvoudig te vervangen, een motorblok niet. Het probleem is natuurlijk niet de kleine motorblokken an sich, maar de combinatie van een klein motorblok in een relatief zware C- of zelfs D-segment auto. Dan heeft de boel nu eenmaal meer te lijden en zal de kans op (overmatige) slijtage groter zijn. |