Ik heb op zich wel oren naar een Toyota.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toyota Auris Hybrid.
- zuinig
- geen klein motortje
- betrouwbaar
- is er als hatchback of station
- is te vinden binnen dat budget
Opgelost
Oh, en ik zie net ook dat dit automaten zijn.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toyota Auris Hybrid.
- zuinig
- geen klein motortje (1.8 liter)
- betrouwbaar
- is er als hatchback of station
- is te vinden binnen dat budget
Opgelost
Nee.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:20 schreef Galvez het volgende:
[..]
Ik heb op zich wel oren naar een Toyota.
Maar een hybride klinkt nogal onbetrouwbaar.
Heeft dat niet veel extra onderhoud nodig? Batterij die kapot gaat etc.
Mijn Corolla Hybrid was ook m'n eerste automaat. Dat went in een paar minuten. Je linker voet heeft niets meer te doen en je rechter hand kan op het stuur blijven, dat is het enige verschil. Vind het zelfs is zo fijn dat m'n huidige Volvo ook automaat is.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:25 schreef Galvez het volgende:
Oh, en ik zie net ook dat dit automaten zijn.
Ik wil geen automaat. Ik weet niet hoe ik daar mee moet rijden
Juist die CVT-bakken van Toyota gaan doorgaans niet stuk.quote:, en dingen zoals dat kunnen alleen maar kapot gaan. Doe maar gewoon een auto met een pook en een handrem.
Ok, bedankt voor de toelichting, dit heeft mijn interesse nu.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mijn Corolla Hybrid was ook m'n eerste automaat. Dat went in een paar minuten. Je linker voet heeft niets meer te doen en je rechter hand kan op het stuur blijven, dat is het enige verschil. Vind het zelfs is zo fijn dat m'n huidige Volvo ook automaat is.
[..]
Juist die CVT-bakken van Toyota gaan doorgaans niet stuk.
Alleen al iedere Prius wereldwijd heeft zo'n bak, die dingen blijven gaan.
Wat betreft met automaat rijden: maak een proefrit van een uur, probeer ook wat parkeervakken en keren.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:32 schreef Galvez het volgende:
[..]
Ok, bedankt voor de toelichting, dit heeft mijn interesse nu.
Die stationwagens zijn eigenlijk precies het formaat dat ik nodig heb.
500.000 lijkt me niet realistisch, maar als ze probleemloos 250k halen is het een goede optie voor mij.
Volgens mij heeft @blomke ook zoiets?quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:42 schreef Seeburg54 het volgende:
Sinds vorig jaar hier ook een Toyota,een CHR 1.8 hybrid. Altijd schakelbak gehad, maar echt, een automaat is super.
Ik ben ook gegaan voor een Toyota omdat ze super betrouwbaar zijn én lang mee kunnen. Ook een hybride.
Kan hoor, ik heb er inderdaad wel wat over gelezen hier in een topic. Ik ben heel blij met deze auto, en een plaatje om te zien ook nog.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij heeft @:blomke ook zoiets?
Weg blijven bij kleine turbo motoren.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:09 schreef Galvez het volgende:
Mijn auto is aan vervanging toe.
Ik rijd 30.000km per jaar, best veel dus.
Ik redeneerde altijd dat een benzine auto bij goed onderhoud zo’n 250k kan rijden.
Dus als ik een auto koop met 130k op de teller, kan ik zo’n 4 jaar vooruit.
Maarrrrrrr…. Heel veel van de nieuwere auto hebben van die extreem kleine motoren. Zelfs in een toch behoorlijk ruime Skoda Octavia proppen ze tegenwoordig een 1.0 tsi motortje.
Qua prestaties prima, maar qua levensduur?
Een autoverkoper gaf mij aan dat die dingen maar 150-200k km halen.
Hoe denken jullie daar over? Ik wil niet voor 10-15k€ een auto kopen waar ik maar 2 of 3 jaar mee kan rijden.
Thanks, dat was waar ik al bang voor was.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 11:24 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Weg blijven bij kleine turbo motoren.
Je gaat er geen 250k mee lopen .
Beter gewoon een motor nemen ook al is die klein zonder turbo.
Veel minder stress op de zuigers en zuigerveren.
Zeker de turbo die een variabel electrische geregeld klep bezit
Die gaan vaak kapot (electrische motor van die klep)
En de turbo is ontworpen dat maximaal boost geeft en dus ook een lange rechte lijn aan koppel
Klinkt leuk maar alles slijt gewoon harder
Kettings die uit rekken (reden dat ze weer terug naar riem gaan )
quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Volgens mij heeft @:blomke ook zoiets?
Yes, superauto om mee te rijden. Was altijd HDi fan en huiverde voor de overstap. Nooit spijt van gehad, al is de diesel al 15% goedkoper dan benzine.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:45 schreef Seeburg54 het volgende:
Kan hoor, ik heb er inderdaad wel wat over gelezen hier in een topic. Ik ben heel blij met deze auto, en een plaatje om te zien ook nog.
Echt een sprong voorwaarts. De grootste problemen zijn de gewone startaccu van 12 V en die wordt onder Toyota garantie vervangen.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:20 schreef Galvez het volgende:
Ik heb op zich wel oren naar een Toyota.
Maar een hybride klinkt nogal onbetrouwbaar.
Heeft dat niet veel extra onderhoud nodig? Batterij die kapot gaat etc.
Wil je nou wat aannemen van de antwoorden of niet?quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:25 schreef Galvez het volgende:
Ik wil geen automaat. Ik weet niet hoe ik daar mee moet rijden, en dingen zoals dat kunnen alleen maar kapot gaan. Doe maar gewoon een auto met een pook en een handrem.
Op zich is de motor het probleem niet. De dingen eromheen zijn het kwetsbaarst: de turbo (smering), inspuiters (afdichtingen) en roetfilters/FGR-klep.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 12:00 schreef Fer het volgende:
Als je er gewoon rustig mee rijd en netjes onderhoud doet kunnen ze ook wel 400k mee hoor.
Ja dat is inderdaad nog een dingetje, stuurverwarming! Verder helemaal top.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 11:42 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Yes, superauto om mee te rijden. Was altijd HDi fan en huiverde voor de overstap. Nooit spijt van gehad, al is de diesel al 15% goedkoper dan benzine.
Veiligheid is ook een issue.
Helaas heb ik geen stuurverwarming, dus zit ik 's morgens 6:30 vooral 's winters nog met handschoenen aan het stuur. Wel met stoelverwarming.
Million mile Priusquote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:32 schreef Galvez het volgende:
[..]
Ok, bedankt voor de toelichting, dit heeft mijn interesse nu.
Die stationwagens zijn eigenlijk precies het formaat dat ik nodig heb.
500.000 lijkt me niet realistisch, maar als ze probleemloos 250k halen is het een goede optie voor mij.
Een Franse auto is sowieso nooit een optie wat mij betreft.quote:Op zondag 19 maart 2023 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Deze Stellantis koffiemolens kan je alvast van je lijstje schrappen:om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.Distributieriem zorgt voor kosten en kopzorgen bij Citroën-, DS-, Opel- en Peugeotbezitters (video)
Precies, en de 1.0 Ecoboost motoren van Ford hebben precies hetzelfde probleem.quote:Op zondag 19 maart 2023 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Deze Stellantis koffiemolens kan je alvast van je lijstje schrappen:om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.Distributieriem zorgt voor kosten en kopzorgen bij Citroën-, DS-, Opel- en Peugeotbezitters (video)
Een riem die door de olie loopt, welk helder licht heeft dat ooit verzonnenquote:Op zondag 19 maart 2023 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Deze Stellantis koffiemolens kan je alvast van je lijstje schrappen:om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.Distributieriem zorgt voor kosten en kopzorgen bij Citroën-, DS-, Opel- en Peugeotbezitters (video)
De beperkte ervaring die ik hiermee heb lijkt te kloppen met bovenstaande. Mijn stiefpa heeft zo'n 1.0 Ecoboost motortje met turbo in zijn Ford stationwagon. Bij 190K liep dat ding totaal vast en moest de gehele motor vervangen worden. Duur geintje.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:09 schreef Galvez het volgende:
Maarrrrrrr…. Heel veel van de nieuwere auto hebben van die extreem kleine motoren. Zelfs in een toch behoorlijk ruime Skoda Octavia proppen ze tegenwoordig een 1.0 tsi motortje.
Qua prestaties prima, maar qua levensduur?
Een autoverkoper gaf mij aan dat die dingen maar 150-200k km halen.
Hoe denken jullie daar over? Ik wil niet voor 10-15k€ een auto kopen waar ik maar 2 of 3 jaar mee kan rijden.
Opzich zelf geen probleem.quote:Op maandag 20 maart 2023 09:46 schreef J.B. het volgende:
[..]
Een riem die door de olie loopt, welk helder licht heeft dat ooit verzonnen
Dit bestaat al langquote:Op maandag 20 maart 2023 10:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
De beperkte ervaring die ik hiermee heb lijkt te kloppen met bovenstaande. Mijn stiefpa heeft zo'n 1.0 Ecoboost motortje met turbo in zijn Ford stationwagon. Bij 190K liep dat ding totaal vast en moest de gehele motor vervangen worden. Duur geintje.
De olie die door een CVT versnellingsbak loopt, is niet de olie die je motor moet smeren en koelen.quote:Op maandag 20 maart 2023 11:22 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Opzich zelf geen probleem.
Probleem zit in de onderhoud.
En daar zit het vaak het probleem.
Verkeerde olie of te lang nadat de doping uit de olie al is uitgewerkt.
Niet verversen en door rijden.
Het is hybrid tussen een ketting en een riem .
Vergis je niet een cvt versnellingsbak.
Loopt de riem ook in olie .
Die riem bestaat ook uit metaal met rubber.
Het kan dus wel .
ATF en motorolie zijn onvergelijkbaar, het blijkt in de praktijk dus ook gewoon niet te kunnen.quote:Op maandag 20 maart 2023 11:22 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Opzich zelf geen probleem.
Probleem zit in de onderhoud.
En daar zit het vaak het probleem.
Verkeerde olie of te lang nadat de doping uit de olie al is uitgewerkt.
Niet verversen en door rijden.
Het is hybrid tussen een ketting en een riem .
Vergis je niet een cvt versnellingsbak.
Loopt de riem ook in olie .
Die riem bestaat ook uit metaal met rubber.
Het kan dus wel .
Qua prestaties zuigen ze ook. Het probleem is dat een kleine cylinderinhoud ook betekent dat er kleinere ontploffingen plaats vinden. En dat betekent weer dat die motoren geen koppel hebben. Dan kunnen ze wel 100pk hebben, maar dat halen ze pas bij weet ik veel hoeveel duizend toeren. En dus ben je met die dingen telkens in de toeren aan het gieren als je weg rijdt.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:09 schreef Galvez het volgende:
Maarrrrrrr…. Heel veel van de nieuwere auto hebben van die extreem kleine motoren. Zelfs in een toch behoorlijk ruime Skoda Octavia proppen ze tegenwoordig een 1.0 tsi motortje.
Qua prestaties prima, maar qua levensduur?
Nadat je de eerste keer per ongeluk de 'koppeling' intrapt, heb je wel geleerd om je linkervoet van de pedalen weg te houden.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mijn Corolla Hybrid was ook m'n eerste automaat. Dat went in een paar minuten. Je linker voet heeft niets meer te doen en je rechter hand kan op het stuur blijven, dat is het enige verschil. Vind het zelfs is zo fijn dat m'n huidige Volvo ook automaat is.
Nee, het kan niet. Ook met het exact voorgeschreven onderhoud heb ik al verhalen gehoord van mensen met een Puretech en Ecoboost motor die al ernstige motorschade hadden bij 50.000 kilometer en 4 jaar oud (en altijd dealeronderhouden uiteraard op die leeftijd).quote:Op maandag 20 maart 2023 11:22 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Opzich zelf geen probleem.
Probleem zit in de onderhoud.
En daar zit het vaak het probleem.
Verkeerde olie of te lang nadat de doping uit de olie al is uitgewerkt.
Niet verversen en door rijden.
Het is hybrid tussen een ketting en een riem .
Vergis je niet een cvt versnellingsbak.
Loopt de riem ook in olie .
Die riem bestaat ook uit metaal met rubber.
Het kan dus wel .
Niet alleen in de stad, ook als je optrekt geeft die elektromotor in een hybride een flinke duw.quote:Op maandag 20 maart 2023 11:39 schreef RetepV het volgende:
[..]
Misschien is een hybride wel ok omdat de electromotor dan helpt bij het met lage toeren in de stad rijden.
Minste wrijving tegenover een droge riem of een ketting. Scheelt 1% co2 op de uitstoot en dat is het enige waar ze naar gekeken hebben.quote:Op maandag 20 maart 2023 09:46 schreef J.B. het volgende:
[..]
Een riem die door de olie loopt, welk helder licht heeft dat ooit verzonnen
Zo’n opgeblazen 1.0 levert zijn Max koppel al bio 1500-2000 toeren al. Of het goed of slecht is op lange termijn weet ik ook niet, maar het rijdt wel lekker hoor.quote:Op maandag 20 maart 2023 11:39 schreef RetepV het volgende:
[..]
Qua prestaties zuigen ze ook. Het probleem is dat een kleine cylinderinhoud ook betekent dat er kleinere ontploffingen plaats vinden. En dat betekent weer dat die motoren geen koppel hebben. Dan kunnen ze wel 100pk hebben, maar dat halen ze pas bij weet ik veel hoeveel duizend toeren. En dus ben je met die dingen telkens in de toeren aan het gieren als je weg rijdt.
Ik heb een Toyota Auris, weegt 1350 kilo en heeft een 1.6 motortje met 130pk. Fijn denk je, 130pk is niet gek. Maar dat ding heeft maar 160Nm trekkracht, en ook nog eens bij 5200 toeren per minuut.
Inderdaad, en een ketting is ook niet altijd duurzamer. Een aantal voorbeelden wel, maar er zijn ook tal van auto's met een distributieketting die van tijd afraakt en rond 150.000 kilometer aan vervanging toe is. Mijn type Opel staat er ook om bekend. Voordeel bij een distributieketting is echter dat die zich vooraf duidelijk laten horen als het zover is.quote:Op maandag 20 maart 2023 13:04 schreef Fer het volgende:
[..]
Minste wrijving tegenover een droge riem of een ketting. Scheelt 1% co2 op de uitstoot en dat is het enige waar ze naar gekeken hebben.
De olie in een cvt systeem smeert de boel en koelt ook de boelquote:Op maandag 20 maart 2023 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De olie die door een CVT versnellingsbak loopt, is niet de olie die je motor moet smeren en koelen.
Dat is nogal een verschil.
Nissan cvt systeem halen ook geen 200k sommige zijn al kapot bij 50.00.quote:Op maandag 20 maart 2023 11:35 schreef J.B. het volgende:
[..]
ATF en motorolie zijn onvergelijkbaar, het blijkt in de praktijk dus ook gewoon niet te kunnen.
Probleem is niet dat de max koppel daar begint.quote:Op maandag 20 maart 2023 13:09 schreef Fer het volgende:
[..]
Zo’n opgeblazen 1.0 levert zijn Max koppel al bio 1500-2000 toeren al. Of het goed of slecht is op lange termijn weet ik ook niet, maar het rijdt wel lekker hoor.
Ik vind dat zo bizar, Trap je bij je gewone auto ook je rem in met links?quote:Op maandag 20 maart 2023 11:41 schreef RetepV het volgende:
[..]
Nadat je de eerste keer per ongeluk de 'koppeling' intrapt, heb je wel geleerd om je linkervoet van de pedalen weg te houden.Alleen moet je hopen dat er op dat moment niet iemand dicht achter je zit...
Het is mij ook gebeurd.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik vind dat zo bizar, Trap je bij je gewone auto ook je rem in met links?
Mij nog nooit. Wel heel vaak dat ik de auto in z'n achteruit of 1 wil zetten en dan vreemd opkijk omdat de pook niet doet wat hij moet doen.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is mij ook gebeurd.
Omdat je jaren hebt geschakeld, probeer je een niet bestaande koppeling in te trappen en schamp je nog net het rempedaal met je linkervoet.
En dan sta je verhipte snel stil
Het kan. Ik hoor er meerder mensen over die het noemen als je het over automaat rijden hebt.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:37 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mij nog nooit. Wel heel vaak dat ik de auto in z'n achteruit of 1 wil zetten en dan vreemd opkijk omdat de pook niet doet wat hij moet doen.
Ik kan me heus wel voorstellen dat het een keer fout gaat, maar als het vaker gebeurd vraag ik me echt af of die mensen wel geschikt zijn om een auto te besturenquote:Op maandag 20 maart 2023 18:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het kan. Ik hoor er meerder mensen over die het noemen als je het over automaat rijden hebt.
Ik moest in het begin wel even met een opgetrokken linkerbeen rijden om het af te leren.
Nu vergeet ik de koppeling in te trappen bij het starten, als ik toch een keer in een schakelbak stap
Blokken die massaal de soep in lopen is natuurlijk prima voor de CO2 uitstoot, wat een kortzichtigheid. Maar goed, om terug OT te gaan: TS moet dus vooral geen auto kopen met een distributieriem die door de olie loopt. Daarbij is een automaat nemen ook een goede tip (al zijn daar ook de nodige probleemgevallen, Ford Powershift bijvoorbeeld), het rijdt gewoon zo ontzettend veel fijner...quote:Op maandag 20 maart 2023 13:04 schreef Fer het volgende:
[..]
Minste wrijving tegenover een droge riem of een ketting. Scheelt 1% co2 op de uitstoot en dat is het enige waar ze naar gekeken hebben.
Mensen doen 95% van hun dagelijkse handelingen op routine.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:46 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik kan me heus wel voorstellen dat het een keer fout gaat, maar als het vaker gebeurd vraag ik me echt af of die mensen wel geschikt zijn om een auto te besturen
Dit is waarom ik mijn jaren 90 Jap gewoon zo leuk vind. Ding is zeker niet snel, maar met een 1.5 liter motor en 90 pk op een gewicht van net onder de 900 kg wil die gewoon altijd wel vooruit. Lekker simpel apparaat. Ook in de lage toeren komt ie altijd wel vooruit, hoef in de bergen ook zo goed als nooit terug te schakelen, hij gaat wel.quote:Op maandag 20 maart 2023 11:39 schreef RetepV het volgende:
[..]
Qua prestaties zuigen ze ook. Het probleem is dat een kleine cylinderinhoud ook betekent dat er kleinere ontploffingen plaats vinden. En dat betekent weer dat die motoren geen koppel hebben. Dan kunnen ze wel 100pk hebben, maar dat halen ze pas bij weet ik veel hoeveel duizend toeren. En dus ben je met die dingen telkens in de toeren aan het gieren als je weg rijdt.
Ik heb een Toyota Auris, weegt 1350 kilo en heeft een 1.6 motortje met 130pk. Fijn denk je, 130pk is niet gek. Maar dat ding heeft maar 160Nm trekkracht, en ook nog eens bij 5200 toeren per minuut.
Het rijdt, maar het rijdt als een krant. Ik had hiervoor een Nissan Primera met een 2.0 liter en die reed vele malen fijner.
Je hebt het idee van zuinigheid laten varen?quote:Op woensdag 22 maart 2023 00:56 schreef Galvez het volgende:
Wat lijkt jullie beter?
Een Toyota Auris station wagon 1.6 of een Honda Civic tourer stationwagen 1.8?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop