abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208432795
Mijn auto is aan vervanging toe.

Ik rijd 30.000km per jaar, best veel dus.
Ik redeneerde altijd dat een benzine auto bij goed onderhoud zo’n 250k kan rijden.

Dus als ik een auto koop met 130k op de teller, kan ik zo’n 4 jaar vooruit.

Maarrrrrrr…. Heel veel van de nieuwere auto hebben van die extreem kleine motoren. Zelfs in een toch behoorlijk ruime Skoda Octavia proppen ze tegenwoordig een 1.0 tsi motortje.

Qua prestaties prima, maar qua levensduur?
Een autoverkoper gaf mij aan dat die dingen maar 150-200k km halen.

Hoe denken jullie daar over? Ik wil niet voor 10-15k¤ een auto kopen waar ik maar 2 of 3 jaar mee kan rijden.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_208432840
Toyota Auris Hybrid.

- zuinig
- geen klein motortje (1.8 liter)
- betrouwbaar
- is er als hatchback of station
- is te vinden binnen dat budget

Opgelost ;)

[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-03-2023 10:20:03 ]
pi_208432909
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toyota Auris Hybrid.

- zuinig
- geen klein motortje
- betrouwbaar
- is er als hatchback of station
- is te vinden binnen dat budget

Opgelost ;)

Ik heb op zich wel oren naar een Toyota.
Maar een hybride klinkt nogal onbetrouwbaar.

Heeft dat niet veel extra onderhoud nodig? Batterij die kapot gaat etc.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_208432976
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toyota Auris Hybrid.

- zuinig
- geen klein motortje (1.8 liter)
- betrouwbaar
- is er als hatchback of station
- is te vinden binnen dat budget

Opgelost ;)

Oh, en ik zie net ook dat dit automaten zijn.

Ik wil geen automaat. Ik weet niet hoe ik daar mee moet rijden, en dingen zoals dat kunnen alleen maar kapot gaan. Doe maar gewoon een auto met een pook en een handrem.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_208432977
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:20 schreef Galvez het volgende:

[..]
Ik heb op zich wel oren naar een Toyota.
Maar een hybride klinkt nogal onbetrouwbaar.

Heeft dat niet veel extra onderhoud nodig? Batterij die kapot gaat etc.
Nee.

Toyota maakt al hybrides sinds de eerste Prius in 1997 en die techniek is super betrouwbaar.
Er zijn taxi's met 500.000 op de teller met nog de eerste hybride accu.

Er zijn zeldzame gevallen bekend waar de accu sneuvelt maar het is een relatief kleine accu, niet zoals in een EV. Voor een refurbished accupakket (waar de defecte cellen zijn vervangen) betaal je zo'n ¤1.000 tot ¤1.600 inclusief montage.

Het enige waar je op moet letten is dat het filter en de fan van de accu-koeling niet afgedekt wordt en dat er niet teveel stof in zit. Het schoonmaken kan je zelf doen, al zal een goede garage en/of dealer het ook bij de onderhoudsbeurt doen.

pi_208432997
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:25 schreef Galvez het volgende:
Oh, en ik zie net ook dat dit automaten zijn.

Ik wil geen automaat. Ik weet niet hoe ik daar mee moet rijden
Mijn Corolla Hybrid was ook m'n eerste automaat. Dat went in een paar minuten. Je linker voet heeft niets meer te doen en je rechter hand kan op het stuur blijven, dat is het enige verschil. Vind het zelfs is zo fijn dat m'n huidige Volvo ook automaat is.

quote:
, en dingen zoals dat kunnen alleen maar kapot gaan. Doe maar gewoon een auto met een pook en een handrem.
Juist die CVT-bakken van Toyota gaan doorgaans niet stuk.
Alleen al iedere Prius wereldwijd heeft zo'n bak, die dingen blijven gaan.

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=toyota/model=auris/occasiontest/346d5ac4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=toyota/model=auris
pi_208433043
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mijn Corolla Hybrid was ook m'n eerste automaat. Dat went in een paar minuten. Je linker voet heeft niets meer te doen en je rechter hand kan op het stuur blijven, dat is het enige verschil. Vind het zelfs is zo fijn dat m'n huidige Volvo ook automaat is.
[..]
Juist die CVT-bakken van Toyota gaan doorgaans niet stuk.
Alleen al iedere Prius wereldwijd heeft zo'n bak, die dingen blijven gaan.
Ok, bedankt voor de toelichting, dit heeft mijn interesse nu.
Die stationwagens zijn eigenlijk precies het formaat dat ik nodig heb.

500.000 lijkt me niet realistisch, maar als ze probleemloos 250k halen is het een goede optie voor mij.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_208433127
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:32 schreef Galvez het volgende:

[..]
Ok, bedankt voor de toelichting, dit heeft mijn interesse nu.
Die stationwagens zijn eigenlijk precies het formaat dat ik nodig heb.

500.000 lijkt me niet realistisch, maar als ze probleemloos 250k halen is het een goede optie voor mij.
Wat betreft met automaat rijden: maak een proefrit van een uur, probeer ook wat parkeervakken en keren.
In het begin kijk je nog naar dat pookje en trap je mss per ongeluk een keer op de rem met je linkervoet (die kan je beter tegen de stoel aan houden in het begin) maar eenmaal gewend is het super fijn.
In files en stadsverkeer nooit meer terugschakelen, lekker rollen, alles met 1 voetje.

Auto's worden in de toekomst sowieso automaat (PHEV, bEV, hEV, Hybride) dus dat schakelen laat je vroeg of laat toch los.
pi_208433145
Sinds vorig jaar hier ook een Toyota,een CHR 1.8 hybrid. Altijd schakelbak gehad, maar echt, een automaat is super.
Ik ben ook gegaan voor een Toyota omdat ze super betrouwbaar zijn én lang mee kunnen. Ook een hybride.
pi_208433150
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:42 schreef Seeburg54 het volgende:
Sinds vorig jaar hier ook een Toyota,een CHR 1.8 hybrid. Altijd schakelbak gehad, maar echt, een automaat is super.
Ik ben ook gegaan voor een Toyota omdat ze super betrouwbaar zijn én lang mee kunnen. Ook een hybride.
Volgens mij heeft @blomke ook zoiets?
pi_208433175
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Volgens mij heeft @:blomke ook zoiets?
Kan hoor, ik heb er inderdaad wel wat over gelezen hier in een topic. Ik ben heel blij met deze auto, en een plaatje om te zien ook nog.
pi_208433522
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:09 schreef Galvez het volgende:
Mijn auto is aan vervanging toe.

Ik rijd 30.000km per jaar, best veel dus.
Ik redeneerde altijd dat een benzine auto bij goed onderhoud zo’n 250k kan rijden.

Dus als ik een auto koop met 130k op de teller, kan ik zo’n 4 jaar vooruit.

Maarrrrrrr…. Heel veel van de nieuwere auto hebben van die extreem kleine motoren. Zelfs in een toch behoorlijk ruime Skoda Octavia proppen ze tegenwoordig een 1.0 tsi motortje.

Qua prestaties prima, maar qua levensduur?
Een autoverkoper gaf mij aan dat die dingen maar 150-200k km halen.

Hoe denken jullie daar over? Ik wil niet voor 10-15k¤ een auto kopen waar ik maar 2 of 3 jaar mee kan rijden.
Weg blijven bij kleine turbo motoren.
Je gaat er geen 250k mee lopen .

Beter gewoon een motor nemen ook al is die klein zonder turbo.
Veel minder stress op de zuigers en zuigerveren.

Zeker de turbo die een variabel electrische geregeld klep bezit
Die gaan vaak kapot (electrische motor van die klep)
En de turbo is ontworpen dat maximaal boost geeft en dus ook een lange rechte lijn aan koppel
Klinkt leuk maar alles slijt gewoon harder
Kettings die uit rekken (reden dat ze weer terug naar riem gaan )
pi_208433594
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 11:24 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Weg blijven bij kleine turbo motoren.
Je gaat er geen 250k mee lopen .

Beter gewoon een motor nemen ook al is die klein zonder turbo.
Veel minder stress op de zuigers en zuigerveren.

Zeker de turbo die een variabel electrische geregeld klep bezit
Die gaan vaak kapot (electrische motor van die klep)
En de turbo is ontworpen dat maximaal boost geeft en dus ook een lange rechte lijn aan koppel
Klinkt leuk maar alles slijt gewoon harder
Kettings die uit rekken (reden dat ze weer terug naar riem gaan )
Thanks, dat was waar ik al bang voor was.

Eigenlijk is die zogenaamde duurzaamheidswinst dan ook maar betrekkelijk hč.

Fijn dat het brandstofgebruik lager ligt, maar als de auto veel eerder afgeschreven is, is dat ook slecht voor het klimaat.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_208433679
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Volgens mij heeft @:blomke ook zoiets?
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:45 schreef Seeburg54 het volgende:
Kan hoor, ik heb er inderdaad wel wat over gelezen hier in een topic. Ik ben heel blij met deze auto, en een plaatje om te zien ook nog.
Yes, superauto om mee te rijden. Was altijd HDi fan en huiverde voor de overstap. Nooit spijt van gehad, al is de diesel al 15% goedkoper dan benzine.

Veiligheid is ook een issue.

Helaas heb ik geen stuurverwarming, dus zit ik 's morgens 6:30 vooral 's winters nog met handschoenen aan het stuur. Wel met stoelverwarming.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 18-03-2023 11:56:58 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208433797
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:20 schreef Galvez het volgende:
Ik heb op zich wel oren naar een Toyota.
Maar een hybride klinkt nogal onbetrouwbaar.

Heeft dat niet veel extra onderhoud nodig? Batterij die kapot gaat etc.
Echt een sprong voorwaarts. De grootste problemen zijn de gewone startaccu van 12 V en die wordt onder Toyota garantie vervangen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208433815
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:25 schreef Galvez het volgende:
Ik wil geen automaat. Ik weet niet hoe ik daar mee moet rijden, en dingen zoals dat kunnen alleen maar kapot gaan. Doe maar gewoon een auto met een pook en een handrem.
Wil je nou wat aannemen van de antwoorden of niet?

Ik heb tot een half jaar altijd schakelauto's gereden. Regelmatig kapotte kabel en lekke versnellingsbak. Automaat (en zeker ECV - hybride) is een verademing i.p.v. dat gekloot. Alleen al file rijden is gewoon al een stuk makkelijker.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208433884
Als je er gewoon rustig mee rijd en netjes onderhoud doet kunnen ze ook wel 400k mee hoor.
.
pi_208434043
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 12:00 schreef Fer het volgende:
Als je er gewoon rustig mee rijd en netjes onderhoud doet kunnen ze ook wel 400k mee hoor.
Op zich is de motor het probleem niet. De dingen eromheen zijn het kwetsbaarst: de turbo (smering), inspuiters (afdichtingen) en roetfilters/FGR-klep.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208434102
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 11:42 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Yes, superauto om mee te rijden. Was altijd HDi fan en huiverde voor de overstap. Nooit spijt van gehad, al is de diesel al 15% goedkoper dan benzine.

Veiligheid is ook een issue.

Helaas heb ik geen stuurverwarming, dus zit ik 's morgens 6:30 vooral 's winters nog met handschoenen aan het stuur. Wel met stoelverwarming.
Ja dat is inderdaad nog een dingetje, stuurverwarming! Verder helemaal top.
pi_208449024
Deze Stellantis koffiemolens kan je alvast van je lijstje schrappen:

pi_208449111
Ik zou m'n geld wel inzetten op een Ateca 1.0 TSI, maar je kunt natuurlijk ook voor de 1.5 gaan.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  zondag 19 maart 2023 @ 11:29:13 #22
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_208449140
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:32 schreef Galvez het volgende:

[..]
Ok, bedankt voor de toelichting, dit heeft mijn interesse nu.
Die stationwagens zijn eigenlijk precies het formaat dat ik nodig heb.

500.000 lijkt me niet realistisch, maar als ze probleemloos 250k halen is het een goede optie voor mij.
Million mile Prius
pi_208455878
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Deze Stellantis koffiemolens kan je alvast van je lijstje schrappen:

Een Franse auto is sowieso nooit een optie wat mij betreft.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_208462526
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Deze Stellantis koffiemolens kan je alvast van je lijstje schrappen:

Precies, en de 1.0 Ecoboost motoren van Ford hebben precies hetzelfde probleem.

Ook de generatie TSI motoren van 2009 tot en met pakweg 2015 uit de Volkswagen groep (Volkswagen, Audi, Skoda en Seat) kun je het beste laten staan.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_208462639
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Deze Stellantis koffiemolens kan je alvast van je lijstje schrappen:

Een riem die door de olie loopt, welk helder licht heeft dat ooit verzonnen :')
  Moderator maandag 20 maart 2023 @ 10:57:13 #26
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_208463268
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:09 schreef Galvez het volgende:

Maarrrrrrr…. Heel veel van de nieuwere auto hebben van die extreem kleine motoren. Zelfs in een toch behoorlijk ruime Skoda Octavia proppen ze tegenwoordig een 1.0 tsi motortje.

Qua prestaties prima, maar qua levensduur?
Een autoverkoper gaf mij aan dat die dingen maar 150-200k km halen.

Hoe denken jullie daar over? Ik wil niet voor 10-15k¤ een auto kopen waar ik maar 2 of 3 jaar mee kan rijden.
De beperkte ervaring die ik hiermee heb lijkt te kloppen met bovenstaande. Mijn stiefpa heeft zo'n 1.0 Ecoboost motortje met turbo in zijn Ford stationwagon. Bij 190K liep dat ding totaal vast en moest de gehele motor vervangen worden. Duur geintje.
pi_208463521
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 09:46 schreef J.B. het volgende:

[..]
Een riem die door de olie loopt, welk helder licht heeft dat ooit verzonnen :')
Opzich zelf geen probleem.
Probleem zit in de onderhoud.
En daar zit het vaak het probleem.
Verkeerde olie of te lang nadat de doping uit de olie al is uitgewerkt.
Niet verversen en door rijden.

Het is hybrid tussen een ketting en een riem .

Vergis je niet een cvt versnellingsbak.
Loopt de riem ook in olie .
Die riem bestaat ook uit metaal met rubber.
Het kan dus wel .
pi_208463548
quote:
11s.gif Op maandag 20 maart 2023 10:57 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
De beperkte ervaring die ik hiermee heb lijkt te kloppen met bovenstaande. Mijn stiefpa heeft zo'n 1.0 Ecoboost motortje met turbo in zijn Ford stationwagon. Bij 190K liep dat ding totaal vast en moest de gehele motor vervangen worden. Duur geintje.
Dit bestaat al lang
Pak de vw polo g40 1.3l compressor of de Daihatsu charade gtti met een 1l 12klep turbo
Die motor haalde ook echt geen 250k

Het is simpel.
Geen druk gevulde motoren en grote cylinder inhoud gaan gewoon niet kapot.
Denk aan de Volvo redblock.
Niet kapot te krijgen .

En ja we kunnen ze ook nog steeds bouwen.
Maar dan blijven we gewoon te lang met een auto rijden.
Ik blijf er bij er worden tijd bom in gebouwt zodat het kapot gaat en we wel nieuw moeten kopen.
pi_208463608
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:22 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Opzich zelf geen probleem.
Probleem zit in de onderhoud.
En daar zit het vaak het probleem.
Verkeerde olie of te lang nadat de doping uit de olie al is uitgewerkt.
Niet verversen en door rijden.

Het is hybrid tussen een ketting en een riem .

Vergis je niet een cvt versnellingsbak.
Loopt de riem ook in olie .
Die riem bestaat ook uit metaal met rubber.
Het kan dus wel .
De olie die door een CVT versnellingsbak loopt, is niet de olie die je motor moet smeren en koelen.
Dat is nogal een verschil.
pi_208463622
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:22 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Opzich zelf geen probleem.
Probleem zit in de onderhoud.
En daar zit het vaak het probleem.
Verkeerde olie of te lang nadat de doping uit de olie al is uitgewerkt.
Niet verversen en door rijden.

Het is hybrid tussen een ketting en een riem .

Vergis je niet een cvt versnellingsbak.
Loopt de riem ook in olie .
Die riem bestaat ook uit metaal met rubber.
Het kan dus wel .

ATF en motorolie zijn onvergelijkbaar, het blijkt in de praktijk dus ook gewoon niet te kunnen.
pi_208463659
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:09 schreef Galvez het volgende:
Maarrrrrrr…. Heel veel van de nieuwere auto hebben van die extreem kleine motoren. Zelfs in een toch behoorlijk ruime Skoda Octavia proppen ze tegenwoordig een 1.0 tsi motortje.

Qua prestaties prima, maar qua levensduur?
Qua prestaties zuigen ze ook. Het probleem is dat een kleine cylinderinhoud ook betekent dat er kleinere ontploffingen plaats vinden. En dat betekent weer dat die motoren geen koppel hebben. Dan kunnen ze wel 100pk hebben, maar dat halen ze pas bij weet ik veel hoeveel duizend toeren. En dus ben je met die dingen telkens in de toeren aan het gieren als je weg rijdt.

Ik heb een Toyota Auris, weegt 1350 kilo en heeft een 1.6 motortje met 130pk. Fijn denk je, 130pk is niet gek. Maar dat ding heeft maar 160Nm trekkracht, en ook nog eens bij 5200 toeren per minuut.

Het rijdt, maar het rijdt als een krant. Ik had hiervoor een Nissan Primera met een 2.0 liter en die reed vele malen fijner.

Het enige voordeel aan de Toyota is dat ik 3 kilometer meer per liter benzine kan rijden, en dat is natuurlijk wel fijn. Hoe lang de koppeling mee gaat moet ik echter nog uitvinden. De auto heeft nu 115.000 gereden en ik ben de 3e eigenaar. Koppeling is nog goed, maar ik weet niet of die al een keer vervangen is.

Op de snelweg is het een prima auto, met dat motortje, beetje lui met inhalen, maar alla, gaat snel genoeg.

Maar voor ritjes in de stad zou ik echt willen dat er een 2.0 liter in had gezeten.

Sorry, ik heb geen echte aanbeveling, alleen mijn ervaringen met een zware auto met een ondermaatse motor. Misschien is een hybride wel ok omdat de electromotor dan helpt bij het met lage toeren in de stad rijden.
pi_208463688
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Mijn Corolla Hybrid was ook m'n eerste automaat. Dat went in een paar minuten. Je linker voet heeft niets meer te doen en je rechter hand kan op het stuur blijven, dat is het enige verschil. Vind het zelfs is zo fijn dat m'n huidige Volvo ook automaat is.
Nadat je de eerste keer per ongeluk de 'koppeling' intrapt, heb je wel geleerd om je linkervoet van de pedalen weg te houden. :D Alleen moet je hopen dat er op dat moment niet iemand dicht achter je zit... :X
pi_208463814
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:22 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Opzich zelf geen probleem.
Probleem zit in de onderhoud.
En daar zit het vaak het probleem.
Verkeerde olie of te lang nadat de doping uit de olie al is uitgewerkt.
Niet verversen en door rijden.

Het is hybrid tussen een ketting en een riem .

Vergis je niet een cvt versnellingsbak.
Loopt de riem ook in olie .
Die riem bestaat ook uit metaal met rubber.
Het kan dus wel .
Nee, het kan niet. Ook met het exact voorgeschreven onderhoud heb ik al verhalen gehoord van mensen met een Puretech en Ecoboost motor die al ernstige motorschade hadden bij 50.000 kilometer en 4 jaar oud (en altijd dealeronderhouden uiteraard op die leeftijd).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_208463821
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:39 schreef RetepV het volgende:

[..]

Misschien is een hybride wel ok omdat de electromotor dan helpt bij het met lage toeren in de stad rijden.
Niet alleen in de stad, ook als je optrekt geeft die elektromotor in een hybride een flinke duw.

Dat rijdt wel fijn, vooral ook omdat, terwijl je benzinemotor nog op toeren moet komen, de elektromotor vanaf het eerste moment dat je gas geeft al een extra zetje geeft.
pi_208464822
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 09:46 schreef J.B. het volgende:

[..]
Een riem die door de olie loopt, welk helder licht heeft dat ooit verzonnen :')
Minste wrijving tegenover een droge riem of een ketting. Scheelt 1% co2 op de uitstoot en dat is het enige waar ze naar gekeken hebben.
.
pi_208464893
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:39 schreef RetepV het volgende:

[..]
Qua prestaties zuigen ze ook. Het probleem is dat een kleine cylinderinhoud ook betekent dat er kleinere ontploffingen plaats vinden. En dat betekent weer dat die motoren geen koppel hebben. Dan kunnen ze wel 100pk hebben, maar dat halen ze pas bij weet ik veel hoeveel duizend toeren. En dus ben je met die dingen telkens in de toeren aan het gieren als je weg rijdt.

Ik heb een Toyota Auris, weegt 1350 kilo en heeft een 1.6 motortje met 130pk. Fijn denk je, 130pk is niet gek. Maar dat ding heeft maar 160Nm trekkracht, en ook nog eens bij 5200 toeren per minuut.
Zo’n opgeblazen 1.0 levert zijn Max koppel al bio 1500-2000 toeren al. Of het goed of slecht is op lange termijn weet ik ook niet, maar het rijdt wel lekker hoor.
.
pi_208465357
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 13:04 schreef Fer het volgende:

[..]
Minste wrijving tegenover een droge riem of een ketting. Scheelt 1% co2 op de uitstoot en dat is het enige waar ze naar gekeken hebben.
Inderdaad, en een ketting is ook niet altijd duurzamer. Een aantal voorbeelden wel, maar er zijn ook tal van auto's met een distributieketting die van tijd afraakt en rond 150.000 kilometer aan vervanging toe is. Mijn type Opel staat er ook om bekend. Voordeel bij een distributieketting is echter dat die zich vooraf duidelijk laten horen als het zover is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_208467226
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De olie die door een CVT versnellingsbak loopt, is niet de olie die je motor moet smeren en koelen.
Dat is nogal een verschil.
De olie in een cvt systeem smeert de boel en koelt ook de boel
Alleen dan de transmissie.
Niks voor niks dat je cvt olie moet vervangen elke 2 jaar of 15.000klm

Word alleen niet gedaan en dan vreemd vinden dat op eens je cvt kapot gaat.
pi_208467432
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:35 schreef J.B. het volgende:

[..]
ATF en motorolie zijn onvergelijkbaar, het blijkt in de praktijk dus ook gewoon niet te kunnen.
Nissan cvt systeem halen ook geen 200k sommige zijn al kapot bij 50.00.


pi_208467512
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 13:09 schreef Fer het volgende:

[..]
Zo’n opgeblazen 1.0 levert zijn Max koppel al bio 1500-2000 toeren al. Of het goed of slecht is op lange termijn weet ik ook niet, maar het rijdt wel lekker hoor.
Probleem is niet dat de max koppel daar begint.
Probleem is dat de max koppel lang door blijft lopen door de turbo.

Normaal gesproken haal je max koppel en zakt het weer in.
Die kleine motoren beginnen laag en blijven bijna door trekken tot 4000rpm
Dankzij de electrische regelde turbo Boost.
De boost neemt langzaam af.
Voordeel hier van is kleine motor groot prestatie .
Maar ook dat een turbo blok zorgt voor optimale lucht / brandstof verhouding.
Probleem is dat er veel kracht komt op je ketting en je riem en staan eigenlijk op maximaal spanning.
Laat staan als je korte stukken rijd waar je elke keer weer moet optrekken en afremmen.
  maandag 20 maart 2023 @ 18:29:36 #41
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208469230
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:41 schreef RetepV het volgende:

[..]
Nadat je de eerste keer per ongeluk de 'koppeling' intrapt, heb je wel geleerd om je linkervoet van de pedalen weg te houden. :D Alleen moet je hopen dat er op dat moment niet iemand dicht achter je zit... :X
Ik vind dat zo bizar, Trap je bij je gewone auto ook je rem in met links?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208469317
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:29 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik vind dat zo bizar, Trap je bij je gewone auto ook je rem in met links?
Het is mij ook gebeurd.

Omdat je jaren hebt geschakeld, probeer je een niet bestaande koppeling in te trappen en schamp je nog net het rempedaal met je linkervoet. Rempedaal is bij een automaat vaak ook net iets breder omdat de ruimte er is.

En dan sta je verhipte snel stil :+
Het is me daarna niet meer gebeurd gelukkig.
  maandag 20 maart 2023 @ 18:37:40 #43
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208469338
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is mij ook gebeurd.

Omdat je jaren hebt geschakeld, probeer je een niet bestaande koppeling in te trappen en schamp je nog net het rempedaal met je linkervoet.

En dan sta je verhipte snel stil :+
Mij nog nooit. Wel heel vaak dat ik de auto in z'n achteruit of 1 wil zetten en dan vreemd opkijk omdat de pook niet doet wat hij moet doen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208469373
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:37 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Mij nog nooit. Wel heel vaak dat ik de auto in z'n achteruit of 1 wil zetten en dan vreemd opkijk omdat de pook niet doet wat hij moet doen.
Het kan. Ik hoor er meerder mensen over die het noemen als je het over automaat rijden hebt.

Ik moest in het begin wel even met een opgetrokken linkerbeen rijden om het af te leren.

Nu vergeet ik de koppeling in te trappen bij het starten, als ik toch een keer in een schakelbak stap :+
  maandag 20 maart 2023 @ 18:46:18 #45
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208469487
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het kan. Ik hoor er meerder mensen over die het noemen als je het over automaat rijden hebt.

Ik moest in het begin wel even met een opgetrokken linkerbeen rijden om het af te leren.

Nu vergeet ik de koppeling in te trappen bij het starten, als ik toch een keer in een schakelbak stap :+
Ik kan me heus wel voorstellen dat het een keer fout gaat, maar als het vaker gebeurd vraag ik me echt af of die mensen wel geschikt zijn om een auto te besturen :@
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208469612
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 13:04 schreef Fer het volgende:

[..]
Minste wrijving tegenover een droge riem of een ketting. Scheelt 1% co2 op de uitstoot en dat is het enige waar ze naar gekeken hebben.
Blokken die massaal de soep in lopen is natuurlijk prima voor de CO2 uitstoot, wat een kortzichtigheid. Maar goed, om terug OT te gaan: TS moet dus vooral geen auto kopen met een distributieriem die door de olie loopt. Daarbij is een automaat nemen ook een goede tip (al zijn daar ook de nodige probleemgevallen, Ford Powershift bijvoorbeeld), het rijdt gewoon zo ontzettend veel fijner...
pi_208469706
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:46 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik kan me heus wel voorstellen dat het een keer fout gaat, maar als het vaker gebeurd vraag ik me echt af of die mensen wel geschikt zijn om een auto te besturen :@
Mensen doen 95% van hun dagelijkse handelingen op routine.
Als je 's avonds van je werk terug komt weet je meestal ook nog weinig van de rit heen en terug, simpelweg omdat het automatisch gaat.

Al die tientallen handelingen van schakelen, remmen, ontkoppelen, hoe ver je je stuur moet draaien, waar je pedalen zitten, dat is allemaal "muscle memory".

En dan stap je na 10 of 20 jaar rijden ineens in een automaat en gaat je linkervoet toch naar dat pedaal, of het er nu zit of niet ;)

Ik rij ook veel Formule 1 in een sim. Daar heb je flippers om te schakelen, geen brake assist, geen throttle assist, dus in het begin spin je af en toe omdat je teveel gas geeft, zit je in de verkeerde versnelling bij een haarspeldbocht (of in de neutraal) en komt de rook van je banden bij het remmen. En nu? Nu gaat dat volautomatisch en snap je niet dat je er ooit moeite mee gehad hebt.
  Moderator dinsdag 21 maart 2023 @ 08:29:07 #48
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_208475079
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:39 schreef RetepV het volgende:

[..]
Qua prestaties zuigen ze ook. Het probleem is dat een kleine cylinderinhoud ook betekent dat er kleinere ontploffingen plaats vinden. En dat betekent weer dat die motoren geen koppel hebben. Dan kunnen ze wel 100pk hebben, maar dat halen ze pas bij weet ik veel hoeveel duizend toeren. En dus ben je met die dingen telkens in de toeren aan het gieren als je weg rijdt.

Ik heb een Toyota Auris, weegt 1350 kilo en heeft een 1.6 motortje met 130pk. Fijn denk je, 130pk is niet gek. Maar dat ding heeft maar 160Nm trekkracht, en ook nog eens bij 5200 toeren per minuut.

Het rijdt, maar het rijdt als een krant. Ik had hiervoor een Nissan Primera met een 2.0 liter en die reed vele malen fijner.

Dit is waarom ik mijn jaren 90 Jap gewoon zo leuk vind. Ding is zeker niet snel, maar met een 1.5 liter motor en 90 pk op een gewicht van net onder de 900 kg wil die gewoon altijd wel vooruit. Lekker simpel apparaat. Ook in de lage toeren komt ie altijd wel vooruit, hoef in de bergen ook zo goed als nooit terug te schakelen, hij gaat wel. :)
pi_208488519
Wat lijkt jullie beter?
Een Toyota Auris station wagon 1.6 of een Honda Civic tourer stationwagen 1.8?
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_208491344
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 00:56 schreef Galvez het volgende:
Wat lijkt jullie beter?
Een Toyota Auris station wagon 1.6 of een Honda Civic tourer stationwagen 1.8?
Je hebt het idee van zuinigheid laten varen?

Ik denk dat je met beide auto's geen buil valt, dus is meer kwestie van smaak.

Als je alsnog voor hybride gaat, zou ik wel eerder Toyota kiezen dan Honda. Honda heeft wel eens problemen met de hybridetechniek, waaronder de accu (al zou dat vooral voor modellen tot 2011 gelden, dus 1e en 2e generatie Honda Hybrid).

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2023 10:47:41 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')