abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 20 maart 2023 @ 10:57:13 #26
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_208463268
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:09 schreef Galvez het volgende:

Maarrrrrrr…. Heel veel van de nieuwere auto hebben van die extreem kleine motoren. Zelfs in een toch behoorlijk ruime Skoda Octavia proppen ze tegenwoordig een 1.0 tsi motortje.

Qua prestaties prima, maar qua levensduur?
Een autoverkoper gaf mij aan dat die dingen maar 150-200k km halen.

Hoe denken jullie daar over? Ik wil niet voor 10-15k¤ een auto kopen waar ik maar 2 of 3 jaar mee kan rijden.
De beperkte ervaring die ik hiermee heb lijkt te kloppen met bovenstaande. Mijn stiefpa heeft zo'n 1.0 Ecoboost motortje met turbo in zijn Ford stationwagon. Bij 190K liep dat ding totaal vast en moest de gehele motor vervangen worden. Duur geintje.
pi_208463521
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 09:46 schreef J.B. het volgende:

[..]
Een riem die door de olie loopt, welk helder licht heeft dat ooit verzonnen :')
Opzich zelf geen probleem.
Probleem zit in de onderhoud.
En daar zit het vaak het probleem.
Verkeerde olie of te lang nadat de doping uit de olie al is uitgewerkt.
Niet verversen en door rijden.

Het is hybrid tussen een ketting en een riem .

Vergis je niet een cvt versnellingsbak.
Loopt de riem ook in olie .
Die riem bestaat ook uit metaal met rubber.
Het kan dus wel .
pi_208463548
quote:
11s.gif Op maandag 20 maart 2023 10:57 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
De beperkte ervaring die ik hiermee heb lijkt te kloppen met bovenstaande. Mijn stiefpa heeft zo'n 1.0 Ecoboost motortje met turbo in zijn Ford stationwagon. Bij 190K liep dat ding totaal vast en moest de gehele motor vervangen worden. Duur geintje.
Dit bestaat al lang
Pak de vw polo g40 1.3l compressor of de Daihatsu charade gtti met een 1l 12klep turbo
Die motor haalde ook echt geen 250k

Het is simpel.
Geen druk gevulde motoren en grote cylinder inhoud gaan gewoon niet kapot.
Denk aan de Volvo redblock.
Niet kapot te krijgen .

En ja we kunnen ze ook nog steeds bouwen.
Maar dan blijven we gewoon te lang met een auto rijden.
Ik blijf er bij er worden tijd bom in gebouwt zodat het kapot gaat en we wel nieuw moeten kopen.
pi_208463608
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:22 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Opzich zelf geen probleem.
Probleem zit in de onderhoud.
En daar zit het vaak het probleem.
Verkeerde olie of te lang nadat de doping uit de olie al is uitgewerkt.
Niet verversen en door rijden.

Het is hybrid tussen een ketting en een riem .

Vergis je niet een cvt versnellingsbak.
Loopt de riem ook in olie .
Die riem bestaat ook uit metaal met rubber.
Het kan dus wel .
De olie die door een CVT versnellingsbak loopt, is niet de olie die je motor moet smeren en koelen.
Dat is nogal een verschil.
pi_208463622
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:22 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Opzich zelf geen probleem.
Probleem zit in de onderhoud.
En daar zit het vaak het probleem.
Verkeerde olie of te lang nadat de doping uit de olie al is uitgewerkt.
Niet verversen en door rijden.

Het is hybrid tussen een ketting en een riem .

Vergis je niet een cvt versnellingsbak.
Loopt de riem ook in olie .
Die riem bestaat ook uit metaal met rubber.
Het kan dus wel .

ATF en motorolie zijn onvergelijkbaar, het blijkt in de praktijk dus ook gewoon niet te kunnen.
pi_208463659
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:09 schreef Galvez het volgende:
Maarrrrrrr…. Heel veel van de nieuwere auto hebben van die extreem kleine motoren. Zelfs in een toch behoorlijk ruime Skoda Octavia proppen ze tegenwoordig een 1.0 tsi motortje.

Qua prestaties prima, maar qua levensduur?
Qua prestaties zuigen ze ook. Het probleem is dat een kleine cylinderinhoud ook betekent dat er kleinere ontploffingen plaats vinden. En dat betekent weer dat die motoren geen koppel hebben. Dan kunnen ze wel 100pk hebben, maar dat halen ze pas bij weet ik veel hoeveel duizend toeren. En dus ben je met die dingen telkens in de toeren aan het gieren als je weg rijdt.

Ik heb een Toyota Auris, weegt 1350 kilo en heeft een 1.6 motortje met 130pk. Fijn denk je, 130pk is niet gek. Maar dat ding heeft maar 160Nm trekkracht, en ook nog eens bij 5200 toeren per minuut.

Het rijdt, maar het rijdt als een krant. Ik had hiervoor een Nissan Primera met een 2.0 liter en die reed vele malen fijner.

Het enige voordeel aan de Toyota is dat ik 3 kilometer meer per liter benzine kan rijden, en dat is natuurlijk wel fijn. Hoe lang de koppeling mee gaat moet ik echter nog uitvinden. De auto heeft nu 115.000 gereden en ik ben de 3e eigenaar. Koppeling is nog goed, maar ik weet niet of die al een keer vervangen is.

Op de snelweg is het een prima auto, met dat motortje, beetje lui met inhalen, maar alla, gaat snel genoeg.

Maar voor ritjes in de stad zou ik echt willen dat er een 2.0 liter in had gezeten.

Sorry, ik heb geen echte aanbeveling, alleen mijn ervaringen met een zware auto met een ondermaatse motor. Misschien is een hybride wel ok omdat de electromotor dan helpt bij het met lage toeren in de stad rijden.
pi_208463688
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Mijn Corolla Hybrid was ook m'n eerste automaat. Dat went in een paar minuten. Je linker voet heeft niets meer te doen en je rechter hand kan op het stuur blijven, dat is het enige verschil. Vind het zelfs is zo fijn dat m'n huidige Volvo ook automaat is.
Nadat je de eerste keer per ongeluk de 'koppeling' intrapt, heb je wel geleerd om je linkervoet van de pedalen weg te houden. :D Alleen moet je hopen dat er op dat moment niet iemand dicht achter je zit... :X
pi_208463814
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:22 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Opzich zelf geen probleem.
Probleem zit in de onderhoud.
En daar zit het vaak het probleem.
Verkeerde olie of te lang nadat de doping uit de olie al is uitgewerkt.
Niet verversen en door rijden.

Het is hybrid tussen een ketting en een riem .

Vergis je niet een cvt versnellingsbak.
Loopt de riem ook in olie .
Die riem bestaat ook uit metaal met rubber.
Het kan dus wel .
Nee, het kan niet. Ook met het exact voorgeschreven onderhoud heb ik al verhalen gehoord van mensen met een Puretech en Ecoboost motor die al ernstige motorschade hadden bij 50.000 kilometer en 4 jaar oud (en altijd dealeronderhouden uiteraard op die leeftijd).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_208463821
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:39 schreef RetepV het volgende:

[..]

Misschien is een hybride wel ok omdat de electromotor dan helpt bij het met lage toeren in de stad rijden.
Niet alleen in de stad, ook als je optrekt geeft die elektromotor in een hybride een flinke duw.

Dat rijdt wel fijn, vooral ook omdat, terwijl je benzinemotor nog op toeren moet komen, de elektromotor vanaf het eerste moment dat je gas geeft al een extra zetje geeft.
pi_208464822
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 09:46 schreef J.B. het volgende:

[..]
Een riem die door de olie loopt, welk helder licht heeft dat ooit verzonnen :')
Minste wrijving tegenover een droge riem of een ketting. Scheelt 1% co2 op de uitstoot en dat is het enige waar ze naar gekeken hebben.
.
pi_208464893
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:39 schreef RetepV het volgende:

[..]
Qua prestaties zuigen ze ook. Het probleem is dat een kleine cylinderinhoud ook betekent dat er kleinere ontploffingen plaats vinden. En dat betekent weer dat die motoren geen koppel hebben. Dan kunnen ze wel 100pk hebben, maar dat halen ze pas bij weet ik veel hoeveel duizend toeren. En dus ben je met die dingen telkens in de toeren aan het gieren als je weg rijdt.

Ik heb een Toyota Auris, weegt 1350 kilo en heeft een 1.6 motortje met 130pk. Fijn denk je, 130pk is niet gek. Maar dat ding heeft maar 160Nm trekkracht, en ook nog eens bij 5200 toeren per minuut.
Zo’n opgeblazen 1.0 levert zijn Max koppel al bio 1500-2000 toeren al. Of het goed of slecht is op lange termijn weet ik ook niet, maar het rijdt wel lekker hoor.
.
pi_208465357
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 13:04 schreef Fer het volgende:

[..]
Minste wrijving tegenover een droge riem of een ketting. Scheelt 1% co2 op de uitstoot en dat is het enige waar ze naar gekeken hebben.
Inderdaad, en een ketting is ook niet altijd duurzamer. Een aantal voorbeelden wel, maar er zijn ook tal van auto's met een distributieketting die van tijd afraakt en rond 150.000 kilometer aan vervanging toe is. Mijn type Opel staat er ook om bekend. Voordeel bij een distributieketting is echter dat die zich vooraf duidelijk laten horen als het zover is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_208467226
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De olie die door een CVT versnellingsbak loopt, is niet de olie die je motor moet smeren en koelen.
Dat is nogal een verschil.
De olie in een cvt systeem smeert de boel en koelt ook de boel
Alleen dan de transmissie.
Niks voor niks dat je cvt olie moet vervangen elke 2 jaar of 15.000klm

Word alleen niet gedaan en dan vreemd vinden dat op eens je cvt kapot gaat.
pi_208467432
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:35 schreef J.B. het volgende:

[..]
ATF en motorolie zijn onvergelijkbaar, het blijkt in de praktijk dus ook gewoon niet te kunnen.
Nissan cvt systeem halen ook geen 200k sommige zijn al kapot bij 50.00.


pi_208467512
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 13:09 schreef Fer het volgende:

[..]
Zo’n opgeblazen 1.0 levert zijn Max koppel al bio 1500-2000 toeren al. Of het goed of slecht is op lange termijn weet ik ook niet, maar het rijdt wel lekker hoor.
Probleem is niet dat de max koppel daar begint.
Probleem is dat de max koppel lang door blijft lopen door de turbo.

Normaal gesproken haal je max koppel en zakt het weer in.
Die kleine motoren beginnen laag en blijven bijna door trekken tot 4000rpm
Dankzij de electrische regelde turbo Boost.
De boost neemt langzaam af.
Voordeel hier van is kleine motor groot prestatie .
Maar ook dat een turbo blok zorgt voor optimale lucht / brandstof verhouding.
Probleem is dat er veel kracht komt op je ketting en je riem en staan eigenlijk op maximaal spanning.
Laat staan als je korte stukken rijd waar je elke keer weer moet optrekken en afremmen.
  maandag 20 maart 2023 @ 18:29:36 #41
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208469230
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:41 schreef RetepV het volgende:

[..]
Nadat je de eerste keer per ongeluk de 'koppeling' intrapt, heb je wel geleerd om je linkervoet van de pedalen weg te houden. :D Alleen moet je hopen dat er op dat moment niet iemand dicht achter je zit... :X
Ik vind dat zo bizar, Trap je bij je gewone auto ook je rem in met links?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208469317
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:29 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik vind dat zo bizar, Trap je bij je gewone auto ook je rem in met links?
Het is mij ook gebeurd.

Omdat je jaren hebt geschakeld, probeer je een niet bestaande koppeling in te trappen en schamp je nog net het rempedaal met je linkervoet. Rempedaal is bij een automaat vaak ook net iets breder omdat de ruimte er is.

En dan sta je verhipte snel stil :+
Het is me daarna niet meer gebeurd gelukkig.
  maandag 20 maart 2023 @ 18:37:40 #43
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208469338
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is mij ook gebeurd.

Omdat je jaren hebt geschakeld, probeer je een niet bestaande koppeling in te trappen en schamp je nog net het rempedaal met je linkervoet.

En dan sta je verhipte snel stil :+
Mij nog nooit. Wel heel vaak dat ik de auto in z'n achteruit of 1 wil zetten en dan vreemd opkijk omdat de pook niet doet wat hij moet doen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208469373
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:37 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Mij nog nooit. Wel heel vaak dat ik de auto in z'n achteruit of 1 wil zetten en dan vreemd opkijk omdat de pook niet doet wat hij moet doen.
Het kan. Ik hoor er meerder mensen over die het noemen als je het over automaat rijden hebt.

Ik moest in het begin wel even met een opgetrokken linkerbeen rijden om het af te leren.

Nu vergeet ik de koppeling in te trappen bij het starten, als ik toch een keer in een schakelbak stap :+
  maandag 20 maart 2023 @ 18:46:18 #45
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208469487
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het kan. Ik hoor er meerder mensen over die het noemen als je het over automaat rijden hebt.

Ik moest in het begin wel even met een opgetrokken linkerbeen rijden om het af te leren.

Nu vergeet ik de koppeling in te trappen bij het starten, als ik toch een keer in een schakelbak stap :+
Ik kan me heus wel voorstellen dat het een keer fout gaat, maar als het vaker gebeurd vraag ik me echt af of die mensen wel geschikt zijn om een auto te besturen :@
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208469612
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 13:04 schreef Fer het volgende:

[..]
Minste wrijving tegenover een droge riem of een ketting. Scheelt 1% co2 op de uitstoot en dat is het enige waar ze naar gekeken hebben.
Blokken die massaal de soep in lopen is natuurlijk prima voor de CO2 uitstoot, wat een kortzichtigheid. Maar goed, om terug OT te gaan: TS moet dus vooral geen auto kopen met een distributieriem die door de olie loopt. Daarbij is een automaat nemen ook een goede tip (al zijn daar ook de nodige probleemgevallen, Ford Powershift bijvoorbeeld), het rijdt gewoon zo ontzettend veel fijner...

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2023 18:54:16 ]
pi_208469706
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:46 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik kan me heus wel voorstellen dat het een keer fout gaat, maar als het vaker gebeurd vraag ik me echt af of die mensen wel geschikt zijn om een auto te besturen :@
Mensen doen 95% van hun dagelijkse handelingen op routine.
Als je 's avonds van je werk terug komt weet je meestal ook nog weinig van de rit heen en terug, simpelweg omdat het automatisch gaat.

Al die tientallen handelingen van schakelen, remmen, ontkoppelen, hoe ver je je stuur moet draaien, waar je pedalen zitten, dat is allemaal "muscle memory".

En dan stap je na 10 of 20 jaar rijden ineens in een automaat en gaat je linkervoet toch naar dat pedaal, of het er nu zit of niet ;)

Ik rij ook veel Formule 1 in een sim. Daar heb je flippers om te schakelen, geen brake assist, geen throttle assist, dus in het begin spin je af en toe omdat je teveel gas geeft, zit je in de verkeerde versnelling bij een haarspeldbocht (of in de neutraal) en komt de rook van je banden bij het remmen. En nu? Nu gaat dat volautomatisch en snap je niet dat je er ooit moeite mee gehad hebt.
  Moderator dinsdag 21 maart 2023 @ 08:29:07 #48
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_208475079
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:39 schreef RetepV het volgende:

[..]
Qua prestaties zuigen ze ook. Het probleem is dat een kleine cylinderinhoud ook betekent dat er kleinere ontploffingen plaats vinden. En dat betekent weer dat die motoren geen koppel hebben. Dan kunnen ze wel 100pk hebben, maar dat halen ze pas bij weet ik veel hoeveel duizend toeren. En dus ben je met die dingen telkens in de toeren aan het gieren als je weg rijdt.

Ik heb een Toyota Auris, weegt 1350 kilo en heeft een 1.6 motortje met 130pk. Fijn denk je, 130pk is niet gek. Maar dat ding heeft maar 160Nm trekkracht, en ook nog eens bij 5200 toeren per minuut.

Het rijdt, maar het rijdt als een krant. Ik had hiervoor een Nissan Primera met een 2.0 liter en die reed vele malen fijner.

Dit is waarom ik mijn jaren 90 Jap gewoon zo leuk vind. Ding is zeker niet snel, maar met een 1.5 liter motor en 90 pk op een gewicht van net onder de 900 kg wil die gewoon altijd wel vooruit. Lekker simpel apparaat. Ook in de lage toeren komt ie altijd wel vooruit, hoef in de bergen ook zo goed als nooit terug te schakelen, hij gaat wel. :)
pi_208488519
Wat lijkt jullie beter?
Een Toyota Auris station wagon 1.6 of een Honda Civic tourer stationwagen 1.8?
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_208491344
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 00:56 schreef Galvez het volgende:
Wat lijkt jullie beter?
Een Toyota Auris station wagon 1.6 of een Honda Civic tourer stationwagen 1.8?
Je hebt het idee van zuinigheid laten varen?

Ik denk dat je met beide auto's geen buil valt, dus is meer kwestie van smaak.

Als je alsnog voor hybride gaat, zou ik wel eerder Toyota kiezen dan Honda. Honda heeft wel eens problemen met de hybridetechniek, waaronder de accu (al zou dat vooral voor modellen tot 2011 gelden, dus 1e en 2e generatie Honda Hybrid).

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2023 10:47:41 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')