Ik ben nooit aan het stampvoeten geweest, hoor. Absoluut niet zelfs. Ik moest vanmorgen in een enquete voor een onderzoeksbureau waar ik vaker wat voor invul, invullen wat ik vond van de uitslag en mijn antwoord was: "opgelucht dat er een goede mogelijkheid lijkt voor het kabinet om zowel over links als over rechts samen te werken, het land blijft regeerbaar".quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kijk eens, het besef daalt in dat het best niet zo erg is allemaal en dat soms zaken veranderen.
Als het stampvoeten ophoudt, de tranen zijn opgedroogd, zijn mensen/kinderen best redelijk
Alleen zie ik D66 niet zo snel samenwerken met BBB, want die partijen liggen echt mijlenver uit elkaar en als D66 echt flink water bij de wijn gaat doen, worden ze volgende verkiezingen flink gedecimeerd ten gunste van Volt, PvdA en GroenLinks.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als dat noodzakelijk is, maar nu lopen we op de zaken vooruit, dan vrees ik echt einde kabinet. Dat is voor VVD en cda niet te verkopen. Om met 2,5 partijen over links te gaan terwijl de grote winnaar op rechts in z’n eentje op. Een alternatief is.
Uiteindelijk bepaalt de democratische organen hoe dit land bestuurd wordt en niet de rechters. Gelukkig.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben nooit aan het stampvoeten geweest, hoor. Absoluut niet zelfs. Ik moest vanmorgen in een enquete voor een onderzoeksbureau waar ik vaker wat voor invul, invullen wat ik vond van de uitslag en mijn antwoord was: "opgelucht dat er een goede mogelijkheid lijkt voor het kabinet om zowel over links als over rechts samen te werken, het land blijft regeerbaar".
Ik ben verder alleen ook realistisch over het stoppen van stikstofmaatregelen: dat gaat niet gebeuren, geen rechter die dat accepteert. Geen enkele kans.
LNV is al een concessie op stikstof aan het voorbereiden om überhaupt coalities in de provincie mogelijk te maken…quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:17 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Als je over die onderwerpen niet met BBB wilt overleggen, dan wordt het de komende 4 jaar een loopgravenoorlog.
D66 oh wacht ben je al.quote:Op donderdag 16 maart 2023 19:56 schreef Hexagon het volgende:
Van welke activistische milieuclubs kan ik het beste donateur worden?
Nieuwe verkiezingen = D66 naar een zetel of 8 tot 10, Kaag weg, conservatieve meerderheid in de Kamer en wellicht BBB in de regering. De stekker er uit trekken is volgens mij all-in gaan met een slechte hand voor D66.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:20 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Alleen zie ik D66 niet zo snel samenwerken met BBB, want die partijen liggen echt mijlenver uit elkaar en als D66 echt flink water bij de wijn gaat doen, worden ze volgende verkiezingen flink gedecimeerd ten gunste van Volt, PvdA en GroenLinks.
Ik verwacht dat juist D66 een keer de stekker uit het kabinet trekt met als gevolg nieuwe verkiezingen. Maar over rechts zie ik ook niet zo snel een meerderheid in de Eerste Kamer. VVD+CDA+CU+BBB heeft 33 zetels. Daar moeten waarschijnlijk twee partijen bij en dat wordt ook lastig.
Sgp gaat dan zeker ook gedoogsteun leverenquote:Op donderdag 16 maart 2023 21:20 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Alleen zie ik D66 niet zo snel samenwerken met BBB, want die partijen liggen echt mijlenver uit elkaar en als D66 echt flink water bij de wijn gaat doen, worden ze volgende verkiezingen flink gedecimeerd ten gunste van Volt, PvdA en GroenLinks.
Ik verwacht dat juist D66 een keer de stekker uit het kabinet trekt met als gevolg nieuwe verkiezingen. Maar over rechts zie ik ook niet zo snel een meerderheid in de Eerste Kamer. VVD+CDA+CU+BBB heeft 33 zetels. Daar moeten waarschijnlijk twee partijen bij en dat wordt ook lastig.
Zoals deze:quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:11 schreef Regilio_ het volgende:
Ad Melkert bij Op1 vanavond. Over een ander onderwerp, maar toch. Zou zomaar eens een fragment uit den ouden doosch voorbij kunnen komen![]()
Met JA21 heb je dan bijna een meerderheid.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:23 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Sgp gaat dan zeker ook gedoogsteun leveren
Klopt, en de democratische organen hebben een internationale afspraak gemaakt met de Habitatrichtlijn waar de rechters ons nu aan gaan houden. Perfect democratisch dus.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Uiteindelijk bepaalt de democratische organen hoe dit land bestuurd wordt en niet de rechters. Gelukkig.
CU gaat daar alleen niet aan beginnen, veel te rechtsquote:Op donderdag 16 maart 2023 21:23 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Met JA21 heb je dan bijna een meerderheid.
Alleen kom je met JA21 en SGP uit op 37 zetels, dan zou je eventueel nog steun moeten zoeken bij 50-Plus of de OSF, maar dan is het heel fragiel.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:23 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Sgp gaat dan zeker ook gedoogsteun leveren
BBB, VVD, CDA, JA21 en PVV is meerderheid.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:23 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Met JA21 heb je dan bijna een meerderheid.
En jij denkt dat CDA (en VVD?) dat gaan doen?quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
BBB, VVD, CDA, JA21 en PVV is meerderheid.
FvD en PVV stemmen sowieso wel mee. Je kan er best mee samenwerken zonder daarmee in een coalitite te gaan.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:26 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Alleen kom je met JA21 en SGP uit op 37 zetels, dan zou je eventueel nog steun moeten zoeken bij 50-Plus of de OSF, maar dan is het heel fragiel.
De oorzaak: 4 nutteloze senaatszetels voor de PVV en 2 nutteloze senaatszetels voor het FvD. Met zowel de PVV als FvD valt niet te praten en zolang die partijen nog erg veel kiezers trekken kun je nooit over rechts regeren.
Alleen je hoeft niet te regeren in de Eerste Kamer. Je kunt met wisselende meerderheden werken. Dat is een andere dynamiek.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:26 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Alleen kom je met JA21 en SGP uit op 37 zetels, dan zou je eventueel nog steun moeten zoeken bij 50-Plus of de OSF, maar dan is het heel fragiel.
De oorzaak: 4 nutteloze senaatszetels voor de PVV en 2 nutteloze senaatszetels voor het FvD. Met zowel de PVV als FvD valt niet te praten en zolang die partijen nog erg veel kiezers trekken kun je nooit over rechts regeren.
Cda gaat nooit meer met de pvv in een regering zittenquote:Op donderdag 16 maart 2023 21:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
BBB, VVD, CDA, JA21 en PVV is meerderheid.
Op losse onderwerpen? Ik sluit dat niet uit.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
En jij denkt dat CDA (en VVD?) dat gaan doen?
quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:28 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Cda gaat nooit meer met de pvv in een regering zitten
quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Alleen je hoeft niet te regeren in de Eerste Kamer. Je kunt met wisselende meerderheden werken. Dat is een andere dynamiek.
Het CDA moet vrezen voor zijn voortbestaan. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:28 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Misschien dat ze met wat medisch-ethische dossiers en levensbeschouwelijke vraagstukken zijn om te praten. Onder druk is alles vloeibaar.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:25 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
CU gaat daar alleen niet aan beginnen, veel te rechts
Als D66 moet kiezen tussen meeregeren met BBB of de stekker eruit, dan denk ik dat D66 de stekker eruit trekt om de schade te beperken. Als D66 BBB-beleid gaat uitvoeren dan komt er een complete leegloop naar PvdA, GroenLinks en Volt.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nieuwe verkiezingen = D66 naar een zetel of 8 tot 10, Kaag weg, conservatieve meerderheid in de Kamer en wellicht BBB in de regering. De stekker er uit trekken is volgens mij all-in gaan met een slechte hand voor D66.
Dit is geen regeringquote:Op donderdag 16 maart 2023 21:28 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Maar ik denk ook dat de VVD (die zich nu al op rechts hebben laten verrassen) niet nog verder naar links kan zonder dat ze op de rechterflank heel erg kwetsbaar worden…quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:29 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als D66 moet kiezen tussen meeregeren met BBB of de stekker eruit, dan denk ik dat D66 de stekker eruit trekt om de schade te beperken. Als D66 BBB-beleid gaat uitvoeren dan komt er een complete leegloop naar PvdA, GroenLinks en Volt.
Leuk maar de huidige coalitie trekt dit niet en een meerderheid na nieuwe verkiezingen excl pvv zie ik niet gebeuren vanwege de hogere opkomstquote:
Bijna alle wetten haalden tot nu toe een zeer ruime meerderheid, slechts een stemming of 15 tot 20 per jaar zijn krap in de Eerste Kamer. Dus waarschijnlijk valt dat wel mee, alleen op bepaalde onderwerpen moet er echt gezocht worden naar een meerderheid. Geen idee hoeveel daarvan nog op de plank ligt, meestal is het tweede jaar van een kabinet het meest productief.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:29 schreef Janneke141 het volgende:
Linksom of rechtsom gaat alles wat ze nog willen een bijzonder stroef en moeizaam verhaal worden.
Die redenering kan ik andersom ook ophangen. Voor VVD (en in mindere mate D66) is naar links opschuiven ook zelfmoord. Zie de uitslag van afgelopen nacht. Beide partijen moeten water bij de wijn doen, want nieuwe verkiezingen is in niemand zijn belang. Dus wisselende meerderheden, ene keer over links andere keer over rechts.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:32 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Leuk maar de huidige coalitie trekt dit niet en een meerderheid na nieuwe verkiezingen excl pvv zie ik niet gebeuren vanwege de hogere opkomst
Conclusie: het loopt helemaal vastquote:Op donderdag 16 maart 2023 21:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die redenering kan ik andersom ook ophangen. Voor VVD (en in mindere mate D66) is naar links opschuiven ook zelfmoord. Zie de uitslag van afgelopen nacht. Beide partijen moeten water bij de wijn doen, want nieuwe verkiezingen is in niemand zijn belang. Dus wisselende meerderheden, ene keer over links andere keer over rechts.
Ik hoor overigens niemand meer over het migratiebeleid, maar daar zit misschien nog wel meer spanning op dan op stikstof. Ook met deze uitslag.
Ja, asiel blijft het meest spannende punt. Op stikstof kan D66 bij een compromis met BBB nog zeggen dat ze die partij nu ook binden aan stikstofmaatregelen, de klimaatwet gaat er via links denk ik sowieso wel komen. Maar op asiel hebben CU en D66 nu een levensgroot probleem, de volgende asielcrisis is er een grote kans dat het kabinet klapt. CU gaat in elk geval niet nog verder opschuiven dan ze nu hebben gedaan.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die redenering kan ik andersom ook ophangen. Voor VVD (en in mindere mate D66) is naar links opschuiven ook zelfmoord. Zie de uitslag van afgelopen nacht. Beide partijen moeten water bij de wijn doen, want nieuwe verkiezingen is in niemand zijn belang. Dus wisselende meerderheden, ene keer over links andere keer over rechts.
Ik hoor overigens niemand meer over het migratiebeleid, maar daar zit misschien nog wel meer spanning op dan op stikstof. Ook met deze uitslag.
Dat is sowieso een tijdbom, zeker als komende zomer de instroom weer gaat toenemen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 21:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Alle uitspraken van de rechter gingen over nieuwe vergunningen. Dan moet de aanvrager aantonen dat het project onomstotelijk niet tot schade leidt. Maar als een bestaande vergunning wordt ingetrokken, dan ligt de bewijslast bij de overheid. Die moeten dat onomstotelijk aantonen dat de natuur achteruitgaat en dat de oorzaak de desbetreffende boer is. Het lijkt mij een juridisch moeras tenzij men goede metingen heeft.quote:Op donderdag 16 maart 2023 20:58 schreef Hanca het volgende:
Wel een mooie samenvatting van wat BBB wil:
https://www.trouw.nl/binn(...)-provincie~bcf3748f/
Hier met mijn eigen bedenkingen er bij:
1. Geen onteigeningen. Kunnen veel partijen denk ik best in mee gaan dat dit in elk geval zoveel mogelijk voorkomen wordt en de eerste jaren niet gebeurt. Vraag is of dit bij de rechter stand gaat houden.
2. Binnenstedelijk bouwen. Exact wat GL wil, hier botsen ze met de VVD.
3. Geen zonnevelden op (boeren)land. Hier vinden ze CDA en CU aan hun zijde, de vraag is in hoeverre zonnevelden nu ook nog kunnen met het huidige netwerk.
4. Geen mega-windparken, niet op land en niet op zee. Op zee gaat de landelijke overheid over, dus dat kunnen ze heel hard roepen. Op land kan wel een probleem worden, maar staan ze volgens mij naast VVD en CDA.
5. Meer zonnepanelen op gebouwen, kantoren en boerderijen. Hier zullen veel partijen voor zijn.
6. Betere bereikbaarheid voor dorpen, meer geld naar het OV en naar fietspaden. Hier vinden ze GL en PvdA aan hun kant, VVD heeft zulke dingen vaak wegbezuinigd.
De partij is dus een conservatieve middenpartij, als je zo kijkt. Ze zitten soms aan de kant van GL/PvdA, soms aan de VVD kant. Kan qua formaties best interessant worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |