https://www.tvgids.nl/nie(...)d-kiest-de-uitslagenquote:Rob Trip en Simone Weimans analyseren de uitslagen van Provinciale Statenverkiezingen 2023
NPO 1 ·
VANAVOND ·
20:34 - 01:01
De hele avond zijn op NPO1 uitslagen, prognoses en duiding te zien van de Provinciale Statenverkiezingen. Rob Trip en Simone Weimans spreken met politiek duiders en schakelen met verslaggevers; Malou Petter bedient het uitslagenbord.
Een spannende avond voor landelijke en provinciale politici: Nederland heeft gestemd voor de Provinciale Staten, met gevolgen voor het lokale bestuur, maar ook voor de samenstelling van de Eerste Kamer. Ze moeten wel geduld hebben, want de uitslagen van de steden druppelen vaak pas rond middernacht binnen.
Nederland Kiest: De Uitslagen
Wel is er om 21.00 uur een exitpoll met een indicatie van de uitslagen in Overijssel, Noord-Brabant en Noord-Holland en de nieuwe samenstelling van de senaat. Daarna volgen de eerste echte uitslagen, vaak van kleinere gemeentes. Malou Petter brengt het in beeld op het uitslagenbord.
Rob Trip en Simone Weimans
Verder voeren Rob Trip en Simone Weimans gesprekken met politiek duiders Marleen de Rooy, Arjan Noorlander en Xander van der Wulp, en met verslaggevers op de partijbijeenkomsten.
‘Je kan niet 2 reacties achter elkaar postem’quote:Op donderdag 16 maart 2023 01:54 schreef Tijn het volgende:
Ja hallo @:hollandia02 als je dan het topic vol post, open dan ook even een nieuw deeltje, dank u.
Netjes hoor. Grote polarisatie tussen de stad en het buitengebied zegquote:Op donderdag 16 maart 2023 01:54 schreef Houtenbeen het volgende:
Opkomst Groningen 64% vorige keer 57.8
Klopt waar ik vroeger woonde in het Groene hart, ook een klein plaatsje is hetzelfde gaande. Je hebt gewoon een auto nodig wilt je iets bereiken buiten kantooruren. Dan heb ik het nog niet eens over voorzieningen die steeds slechter worden in dit soort dorpen/kleine stadjes. (Banken die weg gaan gemeente die samengevoegd worden en daardoor het gemeentehuis 10km verderop ligt enzovoort).quote:Op donderdag 16 maart 2023 01:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, slechte zaak. Juist het feit dat Nederland niet zo extreem afhankelijk is van de auto is een van de mooie aspecten van dit land, maar dat help je mooi om zeep door het OV te verwaarlozen.
Nee, je moet even op "open nieuw deel" klikken. Is een van de linkjes onderaan in een gesloten topic.quote:Op donderdag 16 maart 2023 01:55 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
‘Je kan niet 2 reacties achter elkaar postem’
Dat deed en toen kreeg ik die melding, dat bedoel ik.quote:Op donderdag 16 maart 2023 01:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, je moet even op "open nieuw deel" klikken. Is een van de linkjes onderaan in een gesloten topic.
Oh raar. Misschien omdat-ie inmiddels al was geopend door iemand. Nou ja, gelukkig is het goed gekomen door het goede werk van @koos_vriendloosquote:Op donderdag 16 maart 2023 01:56 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Dat deed en toen kreeg ik die melding, dat bedoel ik.
Middelburg en Goes ookquote:Op donderdag 16 maart 2023 02:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Eyyyy, eerste (gedeelde) PvdA overwinning
Weet je pas als de hele uitslag bekend is. Het is even iets ingewikkelder dan de percentages van heel Nederland bij elkaar optellen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:06 schreef phpmystyle het volgende:
Zijn er nog staatjes van hoe de 1e kamer er uit komt te zien?
I know maar zag op NPO2 dat ze wel iets hadden maar wel met voorbehoud van hoe GL/PvdA omgaan met een mogelijke restzetel.quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Weet je pas als de hele uitslag bekend is. Het is even iets ingewikkelder dan de percentages van heel Nederland bij elkaar optellen.
Daar is het nog veel te vroeg voor. Het grootste deel van het land is nog niet binnen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:06 schreef phpmystyle het volgende:
Ja, dat is onzin gebaseerd op de exit polls van 3 provincies.quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
I know maar zag op NPO2 dat ze wel iets hadden maar wel met voorbehoud van hoe GL/PvdA omgaan met een mogelijke restzetel.
Dat ze dan opschieten met tellen daarquote:Op donderdag 16 maart 2023 02:07 schreef Nattekat het volgende:
@:Houtenbeen post mijn gemeente even, ik wil slapen.
Dat weet je pas als de stemming voor de 1e kamer geweest is. Zelfs bij die verkiezing is het een paar keer fout gegaan zodat de ene partij een zetel er bij kreeg en de andere 1 minder door 1 foutje.quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:06 schreef phpmystyle het volgende:
Jawel, maar het is wel sterk richtinggevend, iedereen houdt rekening ermee dat er nog een stuivertje gewisseld kan worden.quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:11 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat weet je pas als de stemming voor de 1e kamer geweest is. Zelfs bij die verkiezing is het een paar keer fout gegaan zodat de ene partij een zetel er bij kreeg en de andere 1 minder door 1 foutje.
voltquote:Op donderdag 16 maart 2023 02:06 schreef koos_vriendloos het volgende:
Valt me op dat in de middelgrote steden groenlinks steeds flink verliest
Zeelandquote:
Oh lol 70% geteldquote:
Alle overige 30% aan bbb stemmen moest nog geteld worden 🤪🤪quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:15 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Wij gingen er al vanuit dat die helemaal geteld was
Welke plaats?quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:17 schreef Nattekat het volgende:
Ik geef of, straks om 9:00 weer fris en fruitig op werk
Mijn geluk kennende 5 minuten te vroeg, maar ik blijf bezig
Den Haagquote:
En dat met 45%, wie is dan de 55?quote:
In Zeeland als geheel is de combi gezakt. Heeft dus niet echt andere linksen aangetrokken.quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:24 schreef Recce het volgende:
Enschede is geteld. BBB 20,23%, GL 11,28%, PvdA 9,52%
Volgens mij zijn ze landelijk zo'n beetje hetzelfde gebleven of iets kleiner geworden. Ik vermoed dat ze zonder de verbinding meer hadden verloren.quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:25 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
In Zeeland als geheel is de combi gezakt. Heeft dus niet echt andere linksen aangetrokken.
Woon ik in de BBB-ste gemeente van ons land?quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:29 schreef Recce het volgende:
[..]
Volgens mij zijn ze landelijk zo'n beetje hetzelfde gebleven of iets kleiner geworden. Ik vermoed dat ze zonder de verbinding meer hadden verloren.
Nee, dat zijn de buren.quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:34 schreef mootie het volgende:
[..]
Woon ik in de BBB-ste gemeente van ons land?
Ik denk dat Zwolle en Groningen en heel misschien Leeuwarden de enige gemeenten zijn in de 4 noordelijke provincies waar de BBB niet de grootste wordt.quote:
Staphorst niet ‘gewoon’ naar SGP?quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:36 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Ik denk dat Zwolle en Groningen en heel misschien Leeuwarden de enige gemeenten zijn in de 4 noordelijke provincies waar de BBB niet de grootste wordt.
Dat is ook wel aannemelijk jaquote:Op donderdag 16 maart 2023 02:37 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Staphorst niet ‘gewoon’ naar SGP?
Denk jij dat BBB wel de meeste zetels zal hebben uiteindelijk ?quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:45 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Ja dat was ook wel te verwachten![]()
BBB zal niet de grootste worden in Amsterdam
Dat niet nee. Maar het zal misschien verbazen hoeveel omgekeerde vlaggen ook hier in Amsterdam aan de gevels hangen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 02:45 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Ja dat was ook wel te verwachten![]()
BBB zal niet de grootste worden in Amsterdam
Als we PvdA GL combinatie als 1 partij zien zal het er om hangenquote:Op donderdag 16 maart 2023 02:46 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Denk jij dat BBB wel de meeste zetels zal hebben uiteindelijk ?
Het zal gaan tussen PVDA/GL en BBB, maar met restzetels is dat nu nog moeilijk te zeggenquote:Op donderdag 16 maart 2023 02:46 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Denk jij dat BBB wel de meeste zetels zal hebben uiteindelijk ?
CU vooral in de boerengemeenten, daarbuiten weten ze het dan best weer goed te beperken. Komt misschien ook wel door falende CU-ministers op LNVquote:Op donderdag 16 maart 2023 02:47 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En pvda-gl-pvdd winnen als combi, net als volt. CU krijgt ook enorme klappen
Zo klopt die. Dat ze niet de grootste zijn is wat anders, maar ik vind BBB veel stemmen winnen in steden terwijl ze zeggen voor de provincie op te komen.quote:
Veelzeggend. Dat is voor Twents-achterhoekse begrippen best een grote stad, daar lijkt de sleutel voor deze monsterzege voor BBB te zitten als ik het zo snel bekijk. Naast de grote steden in het westen waar ze misschien niet de grootste zijn, maar wel de dubbele cijfers halen qua percentage.quote:
Zeker, omdat Zutphen ook steeds meer mensen uit de Randstad trektquote:Op donderdag 16 maart 2023 03:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Veelzeggend. Dat is voor Twents-achterhoekse begrippen best een grote stad, daar lijkt de sleutel voor deze monsterzege voor BBB te zitten als ik het zo snel bekijk. Naast de grote steden in het westen waar ze misschien niet de grootste zijn, maar wel de dubbele cijfers halen qua percentage.
Nederland is hopeloos verdeeld want ook PvdD en Volt winnen, terwijl PvdA en GL het ook goed doen. Dat is bij elkaar ook ruim 20 EK zetelsquote:Op donderdag 16 maart 2023 03:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Veelzeggend. Dat is voor Twents-achterhoekse begrippen best een grote stad, daar lijkt de sleutel voor deze monsterzege voor BBB te zitten als ik het zo snel bekijk. Naast de grote steden in het westen waar ze misschien niet de grootste zijn, maar wel de dubbele cijfers halen qua percentage.
Ik zat in een kleine stad/groot dorp op het stembureau. Wij hebben ons telproces aangepast om de grote hoeveelheid stemmen op lijst 13 te kunnen verwerken. Mag jij raden wie lijst 13 was?quote:Op donderdag 16 maart 2023 03:02 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Zeker, omdat Zutphen ook steeds meer mensen uit de Randstad trekt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |