Is dat relevant voor de discussie mbt onderhandelen tijdens een conflict ?quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:50 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Waarom heb je trouwens niet gereageerd op alle reacties over de ellende die die de Oekraïners te wachten staat als Rusland hun 'russificatie' uitvoert in de geanexeerde gebieden?
Escalatie in de vorm van militaire bemoeienis van andere landen heeft oekraine liever gisteren dan morgen.quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:43 schreef LXIV het volgende:
Voorkomt veel ellende en verkleint de kans op escalatie.
Een Javelin stuurt zo'n ding zo naar de oud-ijzerboer.quote:
Er is onderhandeld, als ik het mij goed herinner, en dat liep op niets uit omdat Rusland eiste dat Oekraine delen van zijn land zou opgeven.quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is dat relevant voor de discussie mbt onderhandelen tijdens een conflict ?
Jij stelt dat Oekraïne nu moet onderhandelen en niet door verder oorlog te voeren om zo hun onderhandelingspositie te verbeteren, omdat dit voor te veel leed zou zorgen. Maar je gaat voorbij aan het leed wat Rusland in hun geanexeerde gebieden veroorzaakt. Door nu te onderhandelen krijgt Oekraïne die gebieden niet terug.quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is dat relevant voor de discussie mbt onderhandelen tijdens een conflict ?
Klopt, maar je kunt ook niet altijd de aanloop naar WO2 gebruiken om ieder conflict dus maar tot de laatste kogel en de laatste man uit te vechten. Dat vind ik beperkt. Er zijn heel veel voorbeelden waarbij onderhandelen juist veel ellende voorkomen heeft, of het nalaten ervan veel leed veroorzaakt heeft.quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:51 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat valt nog te bezien, de annexatie van Sudetenland en Oostenrijk hebben WOII ook niet voorkomen en het Boedapest memorandum en de Minsk akkoorden hebben ook deze oorlog niet voorkomen. Zolang dat fascistische regime in Moskou er zit lijkt een duurzame vrede mij een illusie.
Sinds ik Blood and Ruins van Richard Overy heb gelezen ben ik een andere mening toegedaan, maar het lijkt me beter dit topic niet in een bloemlezing over dat boek te laten verzanden.quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:45 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Qua facisme ben ik het met je eens, echter, betreffende imperialisme niet, dat is niet echt een bruikbare term voor die periode. Alle grootmachten waren in die periode nog imperialistisch. Daarna bleven enkel de VS, China en de USSR als imperialistische machten over.
Churchill bijvoorbeeld:
[..]
Wat denk jij dan dat voor Rusland een acceptabele uitkomst is? Kun jij zo'n uitkomst bedenken waarbij Oekraïne niet enorm verliest?quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt, maar je kunt ook niet altijd de aanloop naar WO2 gebruiken om ieder conflict dus maar tot de laatste kogel en de laatste man uit te vechten. Dat vind ik beperkt. Er zijn heel veel voorbeelden waarbij onderhandelen juist veel ellende voorkomen heeft, of het nalaten ervan veel leed veroorzaakt heeft.
Zolang dat regime er zit zulk we er mee moeten dealen. En onze mogelijkheden dat regime weg te krijgen zijn beperkt en risicovol .
Meestal loopt een oorlog gewoon door tijdens onderhandelingen.quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:56 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Jij stelt dat Oekraïne nu moet onderhandelen en niet door verder oorlog te voeren om zo hun onderhandelingspositie te verbeteren, omdat dit voor te veel leed zou zorgen. Maar je gaat voorbij aan het leed wat Rusland in hun geanexeerde gebieden veroorzaakt. Door nu te onderhandelen krijgt Oekraïne die gebieden niet terug.
Ik denk dat de meest realistische uitkomst is dat Rusland de Krim krijgt en dat Oekraïne bij de EU en op termijn eventueel bij de navo mag.quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:58 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Wat denk jij dan dat voor Rusland een acceptabele uitkomst is? Kun jij zo'n uitkomst bedenken waarbij Oekraïne niet enorm verliest?
Oekraine zegt nee, Rusland zegt ja. Succes met het sluiten van een akkoord.quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Meestal loopt een oorlog gewoon door tijdens onderhandelingen.
Er zal toch een akkoord gesloten moeten worden over die gebieden, in welke vorm dan ook.
Oekraïne geeft aan dat het afstaan van gebieden onacceptabel is, Rusland geeft aan dat het opgeven van hun geanexeerde gebieden onacceptabel is, dan kan je wel gaan onderhandelen, maar als de eisen zo ver uit elkaar liggen, zijn onderhandelingen bij voorbaat kansloos.quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Meestal loopt een oorlog gewoon door tijdens onderhandelingen.
Er zal toch een akkoord gesloten moeten worden over die gebieden, in welke vorm dan ook.
Ik kan het niet terugvinden op interwebs. Er was een pol wie de opvolger zou moeten zijn als de oorlog scheef loopt, bevolking ziet ook liever een leider uit de militaire tak iig tijdens de oorlog daarvoor wordt zaluzhnyi steevast genoemd.quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zou je er wat meer over kunnen posten, ik ben het niet eerder tegengekomen.
Rusland vind dat sowieso niet acceptabel dus dat gaat hem niet worden, dat was een van de eisen van Rusland bij de mislukte onderhandelingen, dat Oekraine dus nooit lid mag worden van welke westerse organisatie dan ook.quote:Op donderdag 9 maart 2023 00:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat de meest realistische uitkomst is dat Rusland de Krim krijgt en dat Oekraïne bij de EU en op termijn eventueel bij de navo mag.
Als dit voor allebei te accepteren valt is dat beter dan een erg eenzijdige uitkomst.
Wat wil je dan? Voor eeuwig doorvechten? Wie wint daar wat bij? Rusland en Oekraïne in ieder geval niet.quote:Op donderdag 9 maart 2023 00:01 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Oekraïne geeft aan dat het afstaan van gebieden onacceptabel is, Rusland geeft aan dat het opgeven van hun geanexeerde gebieden onacceptabel is, dan kan je wel gaan onderhandelen, maar als de eisen zo ver uit elkaar liggen, zijn onderhandelingen bij voorbaat kansloos.
Dat zou een mooie uitkomst zijn, maar jij dat Rusland daar nu mee akkoord gaat?quote:Op donderdag 9 maart 2023 00:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat de meest realistische uitkomst is dat Rusland de Krim krijgt en dat Oekraïne bij de EU en op termijn eventueel bij de navo mag.
Als dit voor allebei te accepteren valt is dat beter dan een erg eenzijdige uitkomst.
Deja vu detected.quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:45 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik beargumenteer namelijk helemaal niks.
De tijden zijn nu wel anders geworden, vooral door het succesvolle verzet van Oekraïne. Dat weet Rusland ook wel.quote:Op donderdag 9 maart 2023 00:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Rusland vind dat sowieso niet acceptabel dus dat gaat hem niet worden, dat was een van de eisen van Rusland bij de mislukte onderhandelingen, dat Oekraine dus nooit lid mag worden van welke westerse organisatie dan ook.
Voor Rusland wel en daar is voor zover bekend tot op heden nog niets in veranderd.quote:Op donderdag 9 maart 2023 00:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
De tijden zijn nu wel anders geworden, vooral door het succesvolle verzet van Oekraïne. Dat weet Rusland ook wel.
Het is niet zo dat onderhandelen gelijk staat aan een gedicteerde vrede van Rusland, hé?
Zo heel veel hebben ze niet te willen, want zo gunstig staan ze er niet voor meer.quote:Op donderdag 9 maart 2023 00:02 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dat zou een mooie uitkomst zijn, maar jij dat Rusland daar nu mee akkoord gaat?
Je kunt het beperkt vinden, maar feit is wel dat Poetin een genocidale veroveringsoorlog voert met als doel het uitbannen van het 'Oekraïnse nazisme', wat natuurlijk een mooi eufemisme is voor de Oekraïense staat. De parallellen met WO2 lijken me overduidelijk, niet in de laatste plaats omdat met Hitler ook niet te onderhandelen viel. Of ja, dat viel het wel, maar ieder verdrag werd zo snel het de Nazi's goeddunkte weer doodleuk in de afvalbak gedeponeerd. Tja, waar zien we dat nu weer...?quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt, maar je kunt ook niet altijd de aanloop naar WO2 gebruiken om ieder conflict dus maar tot de laatste kogel en de laatste man uit te vechten. Dat vind ik beperkt. Er zijn heel veel voorbeelden waarbij onderhandelen juist veel ellende voorkomen heeft, of het nalaten ervan veel leed veroorzaakt heeft.
Zolang dat regime er zit zulk we er mee moeten dealen. En onze mogelijkheden dat regime weg te krijgen zijn beperkt en risicovol .
Mijn standpunt komt overeen met de thesis van dat boek.quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:57 schreef J.B. het volgende:
[..]
Sinds ik Blood and Ruins van Richard Overy heb gelezen ben ik een andere mening toegedaan, maar het lijkt me beter dit topic niet in een bloemlezing over dat boek te laten verzanden.
quote:Op donderdag 9 maart 2023 00:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Voor eeuwig doorvechten? Wie wint daar wat bij? Rusland en Oekraïne in ieder geval niet.
Jouw voorstel is iig extreem onrealistisch, wil je dat bereiken moet Rusland eerst op het slagveld op meerdere fronten verslagen worden.quote:Op donderdag 9 maart 2023 00:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Voor eeuwig doorvechten? Wie wint daar wat bij? Rusland en Oekraïne in ieder geval niet.
De crux van onderhandelen is natuurlijk dat er door beide partijen water bij de wijn gedaan wordt..quote:Op donderdag 9 maart 2023 00:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Voor Rusland wel en daar is voor zover bekend tot op heden nog niets in veranderd.
Des te meer reden voor Oekraïne om door te vechten, ik kan je 100% verzekeren dat Rusland zich nu niet vrijwillig terug gaat trekken.quote:Op donderdag 9 maart 2023 00:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zo heel veel hebben ze niet te willen, want zo gunstig staan ze er niet voor meer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |