abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208290506
Nu het officieel is dat mijn angsten en sociale beperking in mijn jeugd niet voortkomen uit autisme maar uit jeugdtrauma ben ik benieuwd of anderen ook zoiets hebben meegemaakt.


Manieren waar mijn ouders mij mee hebben verpest:

1. Geweld. Grote mond? Klappen. Slechte cijfers? Tirade en klappen. Overvallen en fiets gestolen? Op sympathie kon ik niet rekenen want ik fietste in de avond. Wel op klappen.

2. Klein houden. Koken? Dat kan je niet. Toen ik een keer op mijn 13e een recept maakte raakte ik in de war, want er moesten meerdere dingen tegelijk gebeuren. Mijn moeder noemde me dom en ik kon er maar mee stoppen. Durfde pas weer te koken op mezelf.
Zelf met de bus ging ok, maar ik durfde niet alleen met de trein omdat mijn moeder me aanpraatte dat ik zou verdwalen, beroofd werd etc.
Pas op mijn 16 voor het eerst gereisd in mijn eentje. Met vrienden op vakantie mocht ook niet, want er zou wat ergs gebeuren .

3. Geld. Mijn ouders betaalden alles, maar ik had geen eigen geld en geen zeggenschap. Werken mocht ik niet, dan zouden ze mij het huis uittrappen en dat durfte ik niet als angstig kind. Dus vakanties met vrienden heb ik moeten missen.

Later moest ik ook verder gaan met de studie die ik had gekozen maar waar ik ongelukkig werd, anders zouden ze mij het huis uitkicken. En met een minimum jeugdloon zou ik het niet redden, ik kon niet eens koken.

4. Name calling. Mijn ouders vonden het niet erg dat ik uitging maar wel dat ik vriendjes had. Ik was een hoer en een slet. Dat ik op dates ging om zo ook eens naar de bios te kunnen (geen eigen geld) ontging ze.

5. Vrienden. Mijn moeder wilde geen vreemden in huis dus niemand mocht komen spelen. Ik mocht wel bij anderen mits ze goede cijfers haalden en hun ouders geen tokkies waren. Maar omdat ik zo verlegen was durfde ik geen kinderen aan te spreken en zonderde mij af. Toen de juf aangaf dat ik niet goed in de groep lag zei mijn moeder 'ze komt hier zodat ze naar het vwo kan, niet om vrienden te maken'.

Nouja, dat dus. Achteraf had ik ook dingen kunnen opzoeken,maar volwassen worden leek zo overweldigend en ik vond mezelf zo incapabel dat ik het niet deed.
pi_208290649
1. klein houden, zwakkere motoriek dus dat kan je niet en dan doen we maar geen moeite je bepaalde dingen te leren , ga maar lekker buiten spelen was het

2. Geld, we hadden het niet breed thuis maar geld werd aan andere dingen besteed dan aan kleding voor mij bijvoorbeeld

3. Sociaal, mijn ouders hadden weinig vrienden dus we kwamen bijna nergens

4. Aansturing: het veel zelf beslissen wat je wel en niet wilt was fijn maar als je bepaalde dingen niet deed die hoorde werd daar niks van gezegd of aangestuurd
pi_208290672
Ze hebben mij niet verpest, integendeel! *)

Ik heb heel veel geleerd van de onnodige klappen die ik kreeg, onnodig straf die volgde.
Ik heb geleerd dat aandacht aan je kinderen geven verder gaat dan alleen wat JIJ denkt wat zij nodig hebben! :)
Ik heb geleerd dat er meer is dan familie en dat je je vrienden kunt kiezen en je familie niet.
Ik heb geleerd dat geld minder belangrijk is dan je kinderen/vrienden/etc.
:)

Natuurlijk geef ik mijn kinderen geen klappen zoals ik heb gehad, maar een opvoedkundige tik is niets mis mee!
Verder probeer ik goed te doen wat mijn ouders fout hebben gedaan.
Just say hi!
  woensdag 8 maart 2023 @ 16:49:41 #4
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208290688
Vervelend dat je zulke ouders had en dat je zo bent opgegroeid; dat kan best sporen achter laten ja.

Ik heb ook best wat meegemaakt (moeder met psychische problemen/zelfmoord, vader met losse handjes, pleeggezinnen, etc), maar als ik nu naar naar mezelf kijk kan ik niet goed inschatten wat ik aan hun te danken heb. Het helpt me sowieso niet om op die manier te denken. Het is nou eenmaal gebeurd en ik ben wie ik ben; of bepaalde dingen nou veroorzaakt zijn door trauma's of omdat ik bepaalde voorkeuren of eigenschappen altijd al gehad heb. Dingen waar ik ontevreden over ben; daar werk ik aan. Die verantwoordelijkheid ligt bij mijzelf; het geeft personen in mijn verleden enkel meer macht over mijn leven als ik de ''schuld'' van alle negatieve trekjes bij hun neer leg.

Waarmee ik overigens absoluut niet wil zeggen dat mensen niet mogen klagen, of dat ik dat zelf nooit heb gedaan (want dingen uit je verleden kunnen je ook gewoon echt verneuken). Voor mij persoonlijk helpt het alleen niet zo om daar heel erg bij stil te staan; zoals gezegd pak ik gewoon de dingen aan die me dwars zitten of die ik anders zou willen zien. Nu heb ik wel controle over mijn eigen leven, dus dan ga ik er mee aan de slag, meer kan je toch niet doen helaas. En ergens hebben die zaken me ook een hoop opgeleverd; ik weet hoe het niet moet en ik heb veel geleerd over mezelf; veel levenservaring op gedaan. Dat heeft ook voordelen en daar sta ik liever bij stil.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_208290777
Geen opvoeding, check
Alcoholistische vriend, check
Geen vakantie, check
Verkeerde voorbeeld, check
Geen steun bij onderwijs, check
Bijna volledige vrijheid vanaf een jaar of 5 a 6, check
Ondervoed, check
Alcohol misbruik vanaf 6 jaar, check
Drugs misbruik vanaf 14 jaar, check
Kleineren door malloot van een vriend, check
Geen vriendjes thuis, check
Armoede, check

Best wel fucked up dus qua jeugd maar functioneer prima in deze maatschappij. Ook al ben ik misschien niet heel sociaal maar dat is meer een keuze dan uit gebrek aan sociale vaardigheden.

Kan me overigens goed voorstellen dat zulke ervaringen traumatiserend zijn maar heb zelf geleerd om vooral vooruit te kijken. Soms ook uit zelfbescherming.
  woensdag 8 maart 2023 @ 17:43:42 #6
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_208291169
Mijn ouders hebben mij niet verpest.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 woensdag 8 maart 2023 @ 18:03:51 #7
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_208291374
Niet
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_208291378
Niet per se verpest, maar mijn ouders - voornamelijk mijn vader - hebben me wel klein gehouden (mocht veel niet, veel pushen tot dingen die ik helemaal niet wilde, veel kleineren, veel schreeuwen voor ongewenst gedrag of huiswerk niet gemaakt/slechte cijfers) en daarmee behoorlijk onzeker gemaakt. Tel daar het VWO bij op, waar je dus to-taal niet voorbereid wordt op het echte leven (de werkvloer), wat ertoe heeft geleid dat ik met een paar jaar achterstand het werkelijke leven en de arbeidsmarkt in en op ging.

Als voorbeeld: het heeft jaren geduurd voordat ik ervan overtuigd raakte dat mijn mening en kennis er óók toe doen en dat je niet altijd uit hoeft te gaan van de zogenaamde wijsheid en kennis van ouderen; zij doen ook maar wat in de hoop dat dat het beste is. Nooit gedacht. Ik deed mijn bek dan ook nauwelijks open.

Inmiddels 30+ en aardig ingelopen, misschien zelfs wat te ver doorgeslagen de andere kant op, maar over het algemeen geen last meer van, dus uiteindelijk boeit het me niet. Ze hebben me ook veel goeds gebracht, gelukkig!
  woensdag 8 maart 2023 @ 18:07:34 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208291405
Hoe zijn zulke wereldvreemde schijtouders ontstaan vraag ik me af. Hoe hebben ze elkaar ontmoet en hoe waren ze zelf ooit jong vraag ik me dan af. :')

Verder kan ik zo niks bedenken. Gewoonten van mijn ouders die me niet bevallen heb ik niet overgenomen.
pi_208291493
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:07 schreef Hexagon het volgende:
Hoe zijn zulke wereldvreemde schijtouders ontstaan vraag ik me af. Hoe hebben ze elkaar ontmoet en hoe waren ze zelf ooit jong vraag ik me dan af. :')

Verder kan ik zo niks bedenken. Gewoonten van mijn ouders die me niet bevallen heb ik niet overgenomen.
In mijn geval durf ik te stellen dat met name mijn vader ook wat rare ouders had. Plus puber cq jong volwassen zijn in de oorlog heeft ook geen positieve bijdrage geleverd aan mijn ouders.

Ik vind dat ik geestelijk verwaarloosd ben. Pa altijd aan het werk en moeders had eigenlijk niet zoveel zin in kinderen. Gewoon niet de aandacht krijgen die je als kind mag verwachten maar wel weer zeer hoge verwachtingen over school en toekomst die ik weer niet waar kon maken hetgeen veel spanning heeft opgeleverd.
  woensdag 8 maart 2023 @ 18:39:25 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208291761
Het enige dat ik mijn ouders wel eens verweten heb is dat we toen ik 14 was gingen verhuizen. Op die leeftijd echt niet tof en vond ook maar moeizaam aansluiting op de middelbare school in een nieuwe woonplaats. Zeker omdat ik het toch al een hele benauwde omgeving vond als wat excentriek persoon zijnde. Dat was best wel een eenzame tijd van vooral genegeerd worden.

Al ging het in de vijfde van de havo al beter en ben ik in mijn studententijd gewoon verder gegaan waar ik voor die tijd was gebleven. Dus het heeft geen schade nagelaten.

En achteraf terugkijkend denk ik dat dingen die ik deed in die periode om het dragelijk te maken me ook wel wat geleerd hebben waar ik later profijt van heb gehad.

Dus geen hard feelings meer over.
  woensdag 8 maart 2023 @ 19:07:28 #12
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_208292103
Dat hebben zij niet gedaan, dat heb ik helemaal zonder hulp voor elkaar gekregen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 20:18:10 #13
386377 GrumpyOldMan
Waldorf or Statler?
pi_208293320
Ik noem het niet verpest, omdat ik niet zo denk en in wrok om wil zien.
Ze hebben wel in dingen die ze wel en niet gedaan hebben een grote invloed op mijn ontwikkeling gehad.

Mijn biologische vader was alcoholist en ik paste daardoor waarschijnlijk (heb het hem nooit zelf kunnen vragen) niet in zijn wijze en opvatting leven.
Zijn relatie met m'n moeder was o.a. daardoor explosief waardoor mijn moeder kort na mijn geboorte met mij bij hem wegging. Binnen een jaar liep ze tegen mijn stiefvader aan en trouwde ze met die man. Die nam mij aan en heeft voor mij dus ook verantwoordelijkheid genomen, daarom zal ik zijn achternaam altijd met respect blijven dragen en ben ik blij voor hem dat door mijn zoontje de familienaam wordt voortgezet.
Echter, de hele weg van opgroeien in dat gezin vanaf toen bestond uit financiële problemen, verwaarlozing van het huishouden, terugkerende psychische problemen bij mijn moeder, en een ongelukkig huwelijk waardoor ik een jaar in een pleeggezin geplaatst ben geweest en ik letterlijk alles zelf heb moeten bekostigen om te studeren en een eigen leven op te kunnen bouwen. Tussendoor mocht ik dan ook de volwassen verantwoordelijkheden van mijn stiefvader overnemen als er iets geregeld moest worden of kapot was in huis. En zelfs nadat ik allang uit huis was bleef het gezin inclusief halfzus bij problemen bij mij terugkomen.

Dit alles heeft me leeggetrokken, 2x een zware depressie opgeleverd en in karaktervorming blijvend getekend, voor ik enkele jaren terug besloot alle contacten te verbreken. Sindsdien ben ik eigenlijk pas echt volledig mijn eigen leven aan het leiden. Ik vergeef ze, maar er is teveel gebeurd, ik kan ze er niet meer bij hebben in mijn leven. Daar worstel ik soms erg mee vanuit een christelijke basis ("eerbiedig uw ouders) maar dat is wel wat het is.
En ik heb nu zelf een vrouw en een kind waar ik het beter kan, moet en wil doen; hen en mezelf ben ik verplicht km daar mijn energie op te richten.
pi_208293412
Mijn ouders hebben ons goed opgevoed, ik mag zeker niet klagen.

Enige minpunt is, mijn vader is nooit echt aanwezig geweest in onze opvoeding en mijn moeder is juist iemand die zich overal druk om maakt. Veel ruzie hierdoor thuis, ook over de opvoeding. Gevolg: erg onzekere en teruggetrokken kinderen. En dan gepraised worden over hoe 'stil' wij als kinderen waren, zo fijn was dat.

Verneukt zelfbeeld en het gevoel in de wereld hebben dat je er eigenlijk niet mag zijn. Niet alleen ik, maar ook mijn broertjes en zusje. Onbewust op zoek naar bevestiging van anderen, met name partners. Hierdoor over je eigen grenzen gaan omdat je gewend bent om te pleasen.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 20:32:24 #15
225562 crew  Speedfight
pi_208293581
Oh wauw, ik heb er niet zo bij stil gestaan maar klein houden, controle met geld en geen vrienden mee mogen nemen was bij mij ook absoluut de standaard.
Verder had mijn moeder woede aanvallen, mijn vader kon mij dagen negeren of opeens verdwijnen, stiefvader had een drankprobleem en stiefmoeder vond ons beschamende bastaards. Was echt gezellig.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  woensdag 8 maart 2023 @ 21:01:01 #16
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208294184
Het zijn goedbedoelende mensen. Maar wat meer gevoel hebben voor hoe de maatschappij in elkaar zit, had voor m'n eigen ontwikkeling geen kwaad gekund.

[ Bericht 55% gewijzigd door Eightyone op 09-03-2023 20:35:04 ]
pi_208296060
Naar Nederland verhuizen heb ik ze jaren kwalijk genomen.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_208296623
- Hier heb je nog een pro-tip: reageer ontopic of reageer niet -

[ Bericht 97% gewijzigd door CoolGuy op 09-03-2023 09:08:13 ]
  donderdag 9 maart 2023 @ 06:20:44 #19
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_208297008
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 23:12 schreef Aiciu het volgende:
Naar Nederland verhuizen heb ik ze jaren kwalijk genomen.
En terecht !
Aan het typen...
pi_208297973
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 23:12 schreef Aiciu het volgende:
Naar Nederland verhuizen heb ik ze jaren kwalijk genomen.
Wat houd je tegen om te emigreren?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208298816
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:35 schreef SootSprite het volgende:
'ze komt hier zodat ze naar het vwo kan, niet om vrienden te maken'.
Narcistische ouderlangens geprojecteerd op 't kind.
Eens kijken
pi_208298995
Ze hebben mij niet verpest. Wel bepaalde dingen die ik anders doe bij mijn eigen kinderen, maar dat hou je altijd.

Wel ben ik ze dankbaar voor de iets te Christelijke opvoeding in mijn ogen, zodat ik weloverwogen vast kan stellen dat religie een debiel fenomeen is.
pi_208298999
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 23:12 schreef Aiciu het volgende:
Naar Nederland verhuizen heb ik ze jaren kwalijk genomen.
De vuilnisbelt van Napels lijkt je aantrekkelijker?
  donderdag 9 maart 2023 @ 11:14:24 #24
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208299058
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:06 schreef kale_gehaktbal het volgende:


Wel ben ik ze dankbaar voor de iets te Christelijke opvoeding in mijn ogen, zodat ik weloverwogen vast kan stellen dat religie een debiel fenomeen is.
:D

[ Bericht 19% gewijzigd door Eightyone op 09-03-2023 13:41:03 ]
  donderdag 9 maart 2023 @ 16:20:01 #25
481998 K21
Cappuccino
pi_208302209
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:06 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Ze hebben mij niet verpest. Wel bepaalde dingen die ik anders doe bij mijn eigen kinderen, maar dat hou je altijd.

Wel ben ik ze dankbaar voor de iets te Christelijke opvoeding in mijn ogen, zodat ik weloverwogen vast kan stellen dat religie een debiel fenomeen is.
Mijn ouders werden zo onuitstaanbaar (beschamende ruzies en bonje en plein public) wanneer ze weer eens gezopen hadden dat ik mijn hele leven geen fles heb aangeraakt. :+

Verder herken ik helaas wel het een en ander van het kleineren en kort houden, en huiselijk geweld speelde bij ons ook een rol. Heb nog een tijdje in een blijfvanmijnlijfhuis gezeten met m'n moeder toen ik klein was. Er werd daarna niet veel meer geslagen, maar er hing gewoon vrij regelmatig een broeierige kutsfeer thuis. Daar ging ik echt geen schoolvriendjes mee naartoe nemen, en uit school wilde ik altijd meteen naar huis om te checken of ze elkaar niet iets aangedaan hadden (met een slok op). Nu hebben ze de drank godzijdank afgezworen op latere leeftijd, maar toen was de schade al geleden, en daar zouden best wel 'ns een hechtingsstoornisje en wat sociale onkunde met het sluiten van vriendschappen op latere leeftijd uit voort gekomen kunnen zijn. :')
pi_208302707
Ze zijn op een aantal gebieden tekortgeschoten, maar ik zie dat absoluut niet als "verpesten".

Mijn opa is als gastarbeider hierheen gekomen, en na een jaar of 10 is mijn vader ook hierheen gekomen. Ik ben hier geboren. Zoals gezegd zijn de op een aantal gebieden tekortgeschoten, denk bijv. op het gebied van taal. Ze hebben me niet kunnen ondersteunen met huiswerk van school. Mocht ik iets nodig hebben of moest er iets geregeld worden, ging dat bijna altijd via mijn oudste zus - die het overigens veel moeilijker heeft gehad omdat zij van alles moest regelen voor iedereen.

En verder ben ik te beschermd opgegroeid. Een beetje meer zelf uitproberen en falen en op mijn bek gaan zou me veel meer geholpen hebben dan te voorzichtig zijn, zeg maar. En veel geld was er niet, dus er werd ook niet vertroeteld met bijv. de nieuwste game console of zo.

Maar over het algemeen heb ik een zeer stabiele jeugd gehad. Er is goed voor me gezorgd, mijn ouders hebben hun best gedaan om mij zo goed mogelijk op te voeden. Natuurlijk zou ik zelf een paar dingen net anders gedaan hebben... Maar goed, hoe dan ook, ik heb het echt zoveel beter dan mijn vader en moeder zeg maar (qua opleiding en financiën).

Ben inmiddels 35, maar mocht er iets zijn kan ik nog altijd naar ze toe voor hulp voor wat dan ook. Ben ze dan ook heel erg dankbaar. :).
pi_208302987
Ik had eerst een heel verhaal getypt maar weg gehaald.
Ik zit in traumatherapie. Mijn psycholoog moest op een gegeven moment huilen van wat ik vertelde.
Met mijn vader heb ik geen contact, met mijn moeder maar heel mondjesmaats en ik ben zeer alert op wat ik tegen haar zeg.
Ik denk dat dat al genoeg zegt voor dit topic :P
Twiddel
  donderdag 9 maart 2023 @ 20:52:50 #28
386377 GrumpyOldMan
Waldorf or Statler?
pi_208305747
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 17:41 schreef summer2bird het volgende:
Ik had eerst een heel verhaal getypt maar weg gehaald.
Ik zit in traumatherapie. Mijn psycholoog moest op een gegeven moment huilen van wat ik vertelde.
Met mijn vader heb ik geen contact, met mijn moeder maar heel mondjesmaats en ik ben zeer alert op wat ik tegen haar zeg.
Ik denk dat dat al genoeg zegt voor dit topic :P
Pittig hoor, sterkte! Ook deels herkenbaar, ik moest mijn levensverhaal delen in groepstherapie. Iedereen was van slag maar ik schijn als een nieuwslezer voorgelezen te hebben, heb het ook vrij lang buiten mezelf gehouden, waarschijnlijk een soort van beschermingsmodus.
pi_208306757
Er is veel mis gegaan, maar ik zou mezelf nooit als verpest labelen of denken dat het een daad van hen was. Wel de nodige mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik op mijn bordje gehad.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  vrijdag 10 maart 2023 @ 12:30:47 #30
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_208311857
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:07 schreef Hexagon het volgende:
Hoe zijn zulke wereldvreemde schijtouders ontstaan vraag ik me af. Hoe hebben ze elkaar ontmoet en hoe waren ze zelf ooit jong vraag ik me dan af. :')

Verder kan ik zo niks bedenken. Gewoonten van mijn ouders die me niet bevallen heb ik niet overgenomen.
Vaak blijkt dat zulke ouders zelf ook zo een opvoeding hebben "genoten" dus met andere woorden, ook slachtoffer waren van soortgelijke zaken. Vraag mij dan wel af waarom zij dat dan voortzetten in de opvoeding van hun kinderen. denk dat zulke ouders (eventueel nog, zeker bij jongere ouders) niet inzien wat er met hen gebeurd is en hoe zij dit nu zelf ook weer hun kinderen aandoen. Triest maar helaas ....
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  vrijdag 10 maart 2023 @ 12:38:12 #31
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_208311938
- Ik kreeg meer eigenschapscomplimenten dan procescomplimenten, waardoor ik nu een fixed mindset heb.

- Ik ben verwend, gelukkig als klein kind nog niet, maar juist op wat latere leeftijd (16+)
pi_208316893
Ik ben niet boos op mijn ouders, ze hebben zeker hun best gedaan en ik heb een goede jeugd gehad ondanks die dingen die ik noemde, ze konden of wisten niet anders en hadden dit waarschijnlijk ook van thuis zo meegekregen
  vrijdag 10 maart 2023 @ 20:54:35 #33
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208318616
Mijn vader is de joviale afwezige, heel oppervlakkig contact met hem. Bellen of berichtjes is niet aan de orde bijvoorbeeld.

Mijn moeder heeft wat giftige trekjes. Ze is behoorlijk negatief, kruipt ook wel in de slachtofferrol, ze is emotioneel onvolwassen en zo nu en dan is ze best ook wel manipulatief.

Ik vind dat zij weinig liefde, genegenheid en interesse tonen naar mij, mijn man en mijn zoontje (overigens gaat dit niet op voor mijn broer, zussen en neefje en nichtjes). Ze doen weinig moeite om de relatie in stand te houden. Ik zie en hoor ze weinig. Sinds een paar jaar doe ik er net zoveel moeite voor als zij en daaruit kan ik wel merken dat 75% van de relatie afhankelijk was van hoe vaak ik bereid was om te rijden.

Het is trouwens geen slechte band met ruzie of zo. Ik heb ze verteld hoe ik het ervaar en ervaren heb. Zij kiezen ervoor om daar feitelijk niks op uit te doen. Nou ja, het is wat het is, het blijkt dat ik er best mee kan leven. En zij zullen ook ongetwijfeld niet voor niks afstand houden.
Resistance is futile.
pi_208318813
Ik ga hier niet m’n hele levensverhaal uit de doeken doen maar ik heb wel een gemeend advies voor je.

Het verleden kan je niet veranderen, nu ook niet maar de toekomst heb je zelf de controle over. Verpest die niet door in je verleden te blijven hangen.
pi_208323592
verpest je niet alleen jezelf door anderen de schuld te geven van je eigen keuzes?
Ik heb dit ooit een keer in een column gelezen hierover en volgens mij zit hier wel een kern van waarheid in.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208327231
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:03 schreef Document1 het volgende:
Verpest die niet door in je verleden te blijven hangen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 10:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
verpest je niet alleen jezelf door anderen de schuld te geven van je eigen keuzes?
Ik heb dit ooit een keer in een column gelezen hierover en volgens mij zit hier wel een kern van waarheid in.
De oplossing ligt altijd bij jezelf. Maar als je snapt waar het gedrag waar je niet zo blij mee bent vandaan komt dan kan je daar vaak wel beter mee overweg en dus beter onder controle houden.
Je moet er inderdaad niet een excuus van maken om het dan zo maar te laten, daar schiet je niets mee op.
pi_208328698
Ik zou het niet verpest willen noemen. Er zijn wel een aantal dingen die zij, goedbedoeld, deden en dat later wel een beperkende invloed op mijn leven heeft gehad. Dat zou ik zelf wat anders doen:

- Vrij beschermend opgevoed, waardoor veel dingen uit mijn handen werd genomen, of dat ik niet mocht. Dit heeft later wel tot onzekerheid en sociaal ontwijkend gedrag geleid.

- Behoorlijk streng en veeleisend m.b.t schoolresultaten. Daardoor altijd wel een vorm van faalangst gehouden.
pi_208340040
Dankzij mijn ouders eet ik nagenoeg alleen aardappelen, vlees en groente. Buitenlandse gerechten luste ik zogenaamd niet en dat is dus nu ook echt zo.
pi_208533357
Klein houden: niks werd mij aangeleerd. Ik kon niet koken, geen kleine eigen klussen doen etc. Enigste wat ik kon was stofzuigen. Zelfs afwassen heb ik nooit aangeleerd gekregen omdat mijn ouders altijd maar dan ook altijd thuis waren. Zelfstandigheid heb ik nooit aangeleerd. Ik woon nu 4 jaar samen en in die 4 jaar heb ik meer geleerd van youtube en zelf ontdekken. Ik kan nu koken ik heb de techniek van klussen eigen gemaakt etc.

Te beschermend: ik woonde in een achterbuurt met veel criminaliteit. Ze waren bang dat ik er in belandde. Ik mocht nooit buitenspelen vrienden krijgen op school werd daardoor ook bemoeilijkt. Ben heel verlegen geweest. Nu nog heb ik er last van op het werk en voel ik mij niet geaccepteerd tenzij ik mij een slag in de rondte werk dan meen ik dat ik de acceptie te krijgen... Veel mensen vinden mij raar of kunnen mij niet volgen in gesprekken.

Mijn ouders kochten altijd spelletjes voor de spelcomputer want ik had niks anders. Enigste sociale interactie was met familie. We gingen in het weekend weleens naar de frietkraam dat was mijn uitje. _O-
pi_208533796
Geen idee eigenlijk, kan dat niet echt beoordelen als kind. Heb wel enige mate van problematiek waarvoor ik bij de psycholoog ben, maar hij gebruikt die psychoanalytische traditie van de kindertijd e.d. niet echt als uitgangspunt. Veel meer cognitieve gedragstherapie en dat soort dingen. Maar ben wel heel benieuwd wát het wel zou zijn als iemand dat wel zou doen. Maar nogmaals, ik vind dat heel lastig te beoordelen als subject/kind en niet als buitenstaander. Een ander kan veel beter die dingen zien.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 25 maart 2023 @ 19:32:43 #41
414785 sirdanilot
pi_208534478
Te veel religie en nooit fatsoenlijk conflicten uitpraten hooguit schreeuwen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 28 maart 2023 @ 13:58:59 #42
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_208567189
Mijn moeder heeft veel last van angsten en daar heeft ze me mee willen opzadelen. Sommige angsten zijn blijven hangen, sommigen niet. Daarentegen werd er in ons Nord-Hollandse huishouden nooit iets besproken mbt je geestelijke gezondheid. Gewoon je kop in het zand steken en doen alsof er niks aan de hand was. En dat met een dysfunctioneel gezin. Dat heeft me ook mede als kind geleerd dat we er alleen voor stonden, dat ik geen hulp kon vragen en heb ik als volwassene zelfs nu nog moeite daar vanaf te komen.

Mijn moeder is van 1946, net na de oorlog dus en ik heb het nooit met haar besproken, want ze zweeg altijd over alles wat moeilijk was, maar er mocht nooit eten op een bord achterblijven, het mocht niet verspild worden. Zij schepte letterlijk alles op wat er op alle borden bleef liggen en at dat vervolgens allemaal op. Zo heeft ze me ingeprent dat het zonde is om je bord niet leeg te eten, ook al zit je vol. Een keer in de zoveel tijd moet ik mezelf weer eens hard inprinten dat als ik vol zit, ik eten gewoon mag laten liggen. Ik weet niet of zij en haar ouders de hongerwinter hebben meegemaakt, volgens mij is ze daar te laat voor geboren, maar ik weet niet hoe haar ouders daarmee omgingen.

Mijn ouders hebben me nooit geleerd zelfstandig te worden. Kleedgeld krijgen (1 keer toegekend gekregen, daarna werd het weer ontnomen), zelf leren koken, meehelpen in het huishouden, je eigen administratieve zaken regelen, ik heb het allemaal pas geleerd toen ik bij mijn huidige partner ging wonen.

[ Bericht 3% gewijzigd door SEMTEX op 29-03-2023 11:54:14 ]
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_208567330
Eigenlijk wel prima ouders, maar toch heb ik de nodige angsten en zelfhaat.

Weird.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 14:49:16 #44
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208567636
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:58 schreef SEMTEX het volgende:

Mijn ouders hebben me nooit geleerd zelfstandig te worden. Kleedgeld krijgen (1 keer toegekend gekregen, daarna werd het weer ontnomen), zelf leren koken, meehelpen in het huishouden, je eigen administratieve zaken regelen, ik heb het allemaal pas geleerd toen ik bij mijn huidige partner ging wonen.
Tja, dingen laat leren.

Dat zijn er sowieso veel (o.k., huishoudelijke juist dingen weer niet). Een ervan is de hele organisatie achter 'op vakantie gaan', met alle haken en ogen die eraan vast zitten. Omdat m'n ouders op vakantie gaan niet leuk vinden (vroeger ook al niet), is dat van huis uit nooit geleerd.

Gelukkig kon ik een paar keer naar een bungalowpark met een oom, tante en nicht, maar de logistiek/administratie erachter bleef natuurlijk daar.

Aangezien m'n interesse in dingen van buiten de directe omgeving een stuk groter is dan bij m'n ouders, en ik iig jaarlijks naar een vakantie over de grens streef, ben ik daar wel tegenaan gelopen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Eightyone op 30-03-2023 08:07:14 ]
pi_208568851
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:58 schreef SEMTEX het volgende:
maar er mocht nooit eten op een bord achterblijven, het mocht niet verspild worden. Zij schepte letterlijk alles op wat er op alle borden bleef liggen en at dat vervolgens allemaal op. Zo heeft ze me ingeprent dat het zonde is om je bord niet leeg te eten, ook al zit je vol. Een keer in de zoveel tijd moet ik mezelf weer eens hard inprinten dat als ik vol zit, ik eten gewoon mag laten liggen. Ik weet niet of zij en haar ouders de hongerwinter hebben meegemaakt, volgens mij is ze daar te laat voor geboren, maar ik weet niet hoe haar ouders daarmee omgingen.

Zo was tot in de jaren zestig en zelfs zeventig de hele maatschappij. Toen het argument 'wij hadden dat graag willen eten in de oorlog' een beetje te oubollig werd kwam Biafra als vervanger voor het verplichte schuldgevoel dat wij wel voldoende te eten hadden.

Ook op school werd ons regelmatig ingewreven dat wij gelukkig waren omdat we zo'n rijke jeugd hadden in tegenstelling tot onze ouders en de juffrouw die de jeugd in de oorlog hadden gehad. Nu best wel begrip voor, puber / adolescent in de oorlog is suboptimaal natuurlijk maar een schuldgevoel aanpraten had niet gehoeven natuurlijk.
pi_208569830
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:07 schreef Hexagon het volgende:
Hoe zijn zulke wereldvreemde schijtouders ontstaan vraag ik me af. Hoe hebben ze elkaar ontmoet en hoe waren ze zelf ooit jong vraag ik me dan af. :')
Mijn ouders waren in zekere zin ook al vernaggeld. Mijn grootvader was vanaf 1933 t/m einde WO2 lid van de NSB, dat heeft een giga stempel op mijn ene ouder gedrukt. Mijn andere ouder kwam van een boerderij waar de armoe van de muren afdroop: iets met de crisis in de jaren '30 en een oord (in de polder) waar amper enige andere mensen kwamen en alles "bij het oude gehouden werd ".

De rest volgt nog: mijn jeugd. eerst even naar de sportclub, tot zo.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208576736
1. Gekleineerd, wekelijks geslagen en vernederd worden, waar anderen bij waren.

2. We mochten niets en konden niets. Als ik de band van mijn fiets plakte, kreeg ik een draai om mijn oren, want "dat kon ik niet". Dat ie gewoon gerepareerd was, deed daar niets aan af. Klussen en tuinieren (thans mijn hobbies) mocht al helemaal niet.

3. Gierig leven. Mijn zus, mocht af en toe wat kleding bij C&A kopen. Haar schoolvriendinnen mochten in boetiekjes leuke kleren kopen, op school had ze daar echt last van.

4. Buiten het dorp school het gevaar, enge ziektes en criminelen. Op vakantie gaan ging niet verder dan Zuid Limburg en dan nog deed mijn vader dat met tegenzin. Toen mij broer een brommer had en met een paar andere jongen op de brommer naar de camping gingen, reden mijn ouders achter hen aan om te kijken wat er gebeurde.

5. Moeten eten: mijn vader kneep mijn neus dicht, zodat ik mijn mond open moest doen en ie het eten naar binnen propte.

6. Angst voor ziektes: we moesten sinaasappelsap drinken van wege de vitamine C. Zonder dat, zouden we scheurbuik krijgen. Mijn vader nam ons mee naar de huisarts voor een verwijsbriefje voor een kinderarts/specialist. Dat wilde de HA niet (we mankeerden niets), met als gevolg dat mijn vader ruzie met de HA kreeg en we naar een andere HA moesten. Weer hetzelfde.....

7. Mijn broer wilde niks anders eten dan "chinees". Met als gevolg dat we wekenlang alleen bami, nasi en spaghetti aten. Soms nam mijn vader hem mee naar de snackbar en kreeg ie snack in de snackbar, terwijl wij (ik en zus) gewoon thuis aardappelen met sperziebonen moesten eten.

8. We moesten geloven in een fictief opperwezen met alle wetmatigheden en rituelen die daarbij hoorden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 29 maart 2023 @ 11:43:03 #48
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208577792
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 10:30 schreef blomke het volgende:

8. We moesten geloven in een fictief opperwezen met alle wetmatigheden en rituelen die daarbij hoorden.
;(
pi_208578327
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 10:30 schreef blomke het volgende:

8. We moesten geloven in een fictief opperwezen met alle wetmatigheden en rituelen die daarbij hoorden.

Ik denk dat deze anno 2023 nog schrikbarend veel voorkomt; ik woon in een refo-dorp en elke zondagochtend zie je de zwarte hoedjes, jurkjes en kousen weer voorbij schuifelen met het hele gezin. ;(
  donderdag 30 maart 2023 @ 11:25:02 #50
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_208589757
Leuk klagen over je ouwelui, ik doe mee.
Pa had een KZ syndroom, ma had een incest verleden. Ik heb een ass en in een tijd dat men hier nog niks over wist, was dat wel een probleem dat ik zelf maar moest op zien te lossen.
Pa en ma hebben vast wel hun best gedaan en mijn jeugd had veel erger kunnen zijn.
Heb ik klachten over mijn ouders ? Ja :Y

Hmm de vraag was hoe hebben ze je verpest ?
Nou dat mijn ma graag vertelde over haar zware leven ( dingen die een kind helemaal niet zou moeten horen/weten) en ook hoe verschrikkelijk het was voor haar om te ontdekken dat ze zwanger was van mij, terwijl dat haar helemaal niet uitkwam en ze via periodieke onthouding een zeer ongewenste zwangerschap helaas toch niet had kunnen voorkomen. Die wetenschap heeft mij geen goed gedaan. :')

Dat mijn broer en zus waarschijnlijk nog eerder dan ik, op de hoogte waren van deze akelige tegenvaller en mij dat duidelijk lieten weten was ook minder. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')