In mijn geval durf ik te stellen dat met name mijn vader ook wat rare ouders had. Plus puber cq jong volwassen zijn in de oorlog heeft ook geen positieve bijdrage geleverd aan mijn ouders.quote:Op woensdag 8 maart 2023 18:07 schreef Hexagon het volgende:
Hoe zijn zulke wereldvreemde schijtouders ontstaan vraag ik me af. Hoe hebben ze elkaar ontmoet en hoe waren ze zelf ooit jong vraag ik me dan af.![]()
Verder kan ik zo niks bedenken. Gewoonten van mijn ouders die me niet bevallen heb ik niet overgenomen.
En terecht !quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:12 schreef Aiciu het volgende:
Naar Nederland verhuizen heb ik ze jaren kwalijk genomen.
Wat houd je tegen om te emigreren?quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:12 schreef Aiciu het volgende:
Narcistische ouderlangens geprojecteerd op 't kind.quote:Op woensdag 8 maart 2023 16:35 schreef SootSprite het volgende:
'ze komt hier zodat ze naar het vwo kan, niet om vrienden te maken'.
De vuilnisbelt van Napels lijkt je aantrekkelijker?quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:12 schreef Aiciu het volgende:
quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:06 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Wel ben ik ze dankbaar voor de iets te Christelijke opvoeding in mijn ogen, zodat ik weloverwogen vast kan stellen dat religie een debiel fenomeen is.
Mijn ouders werden zo onuitstaanbaar (beschamende ruzies en bonje en plein public) wanneer ze weer eens gezopen hadden dat ik mijn hele leven geen fles heb aangeraakt.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:06 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Ze hebben mij niet verpest. Wel bepaalde dingen die ik anders doe bij mijn eigen kinderen, maar dat hou je altijd.
Wel ben ik ze dankbaar voor de iets te Christelijke opvoeding in mijn ogen, zodat ik weloverwogen vast kan stellen dat religie een debiel fenomeen is.
Pittig hoor, sterkte! Ook deels herkenbaar, ik moest mijn levensverhaal delen in groepstherapie. Iedereen was van slag maar ik schijn als een nieuwslezer voorgelezen te hebben, heb het ook vrij lang buiten mezelf gehouden, waarschijnlijk een soort van beschermingsmodus.quote:Op donderdag 9 maart 2023 17:41 schreef summer2bird het volgende:
Ik had eerst een heel verhaal getypt maar weg gehaald.
Ik zit in traumatherapie. Mijn psycholoog moest op een gegeven moment huilen van wat ik vertelde.
Met mijn vader heb ik geen contact, met mijn moeder maar heel mondjesmaats en ik ben zeer alert op wat ik tegen haar zeg.
Ik denk dat dat al genoeg zegt voor dit topic
Vaak blijkt dat zulke ouders zelf ook zo een opvoeding hebben "genoten" dus met andere woorden, ook slachtoffer waren van soortgelijke zaken. Vraag mij dan wel af waarom zij dat dan voortzetten in de opvoeding van hun kinderen. denk dat zulke ouders (eventueel nog, zeker bij jongere ouders) niet inzien wat er met hen gebeurd is en hoe zij dit nu zelf ook weer hun kinderen aandoen. Triest maar helaas ....quote:Op woensdag 8 maart 2023 18:07 schreef Hexagon het volgende:
Hoe zijn zulke wereldvreemde schijtouders ontstaan vraag ik me af. Hoe hebben ze elkaar ontmoet en hoe waren ze zelf ooit jong vraag ik me dan af.![]()
Verder kan ik zo niks bedenken. Gewoonten van mijn ouders die me niet bevallen heb ik niet overgenomen.
quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:03 schreef Document1 het volgende:
Verpest die niet door in je verleden te blijven hangen.
De oplossing ligt altijd bij jezelf. Maar als je snapt waar het gedrag waar je niet zo blij mee bent vandaan komt dan kan je daar vaak wel beter mee overweg en dus beter onder controle houden.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 10:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
verpest je niet alleen jezelf door anderen de schuld te geven van je eigen keuzes?
Ik heb dit ooit een keer in een column gelezen hierover en volgens mij zit hier wel een kern van waarheid in.
Tja, dingen laat leren.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:58 schreef SEMTEX het volgende:
Mijn ouders hebben me nooit geleerd zelfstandig te worden. Kleedgeld krijgen (1 keer toegekend gekregen, daarna werd het weer ontnomen), zelf leren koken, meehelpen in het huishouden, je eigen administratieve zaken regelen, ik heb het allemaal pas geleerd toen ik bij mijn huidige partner ging wonen.
Zo was tot in de jaren zestig en zelfs zeventig de hele maatschappij. Toen het argument 'wij hadden dat graag willen eten in de oorlog' een beetje te oubollig werd kwam Biafra als vervanger voor het verplichte schuldgevoel dat wij wel voldoende te eten hadden.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:58 schreef SEMTEX het volgende:
maar er mocht nooit eten op een bord achterblijven, het mocht niet verspild worden. Zij schepte letterlijk alles op wat er op alle borden bleef liggen en at dat vervolgens allemaal op. Zo heeft ze me ingeprent dat het zonde is om je bord niet leeg te eten, ook al zit je vol. Een keer in de zoveel tijd moet ik mezelf weer eens hard inprinten dat als ik vol zit, ik eten gewoon mag laten liggen. Ik weet niet of zij en haar ouders de hongerwinter hebben meegemaakt, volgens mij is ze daar te laat voor geboren, maar ik weet niet hoe haar ouders daarmee omgingen.
Mijn ouders waren in zekere zin ook al vernaggeld. Mijn grootvader was vanaf 1933 t/m einde WO2 lid van de NSB, dat heeft een giga stempel op mijn ene ouder gedrukt. Mijn andere ouder kwam van een boerderij waar de armoe van de muren afdroop: iets met de crisis in de jaren '30 en een oord (in de polder) waar amper enige andere mensen kwamen en alles "bij het oude gehouden werd ".quote:Op woensdag 8 maart 2023 18:07 schreef Hexagon het volgende:
quote:Op woensdag 29 maart 2023 10:30 schreef blomke het volgende:
8. We moesten geloven in een fictief opperwezen met alle wetmatigheden en rituelen die daarbij hoorden.
Ik denk dat deze anno 2023 nog schrikbarend veel voorkomt; ik woon in een refo-dorp en elke zondagochtend zie je de zwarte hoedjes, jurkjes en kousen weer voorbij schuifelen met het hele gezin.quote:Op woensdag 29 maart 2023 10:30 schreef blomke het volgende:
8. We moesten geloven in een fictief opperwezen met alle wetmatigheden en rituelen die daarbij hoorden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |