Hamilton is nooit echt een ontwikkelingscoureur geweest, getuige ook het feit dat ie nooit in een simulator zat. Russell heeft vooral zeepkistervaring, en is daarbovenop binnen Mercedes ook maar de tweede coureur, dus ik denk dat daar ook niet al te veel ontwikkeling vandaan komt. Verstappen is daar heel goed in, en Albon is naar het schijnt ook geen pannenkoek op dat gebied. Die twee hebben vast en zeker een behoorlijk aandeel gehad in de ontwikkeling van de 2022 auto, en als je dat mengt met de basis van Newey, krijg je waar we nu staan. Hamilton zal vast wel het nodige kunnen vertellen, maar het is veel meer dan dat.quote:Op donderdag 9 maart 2023 09:08 schreef Evenstar het volgende:
Lewis en Russell zijn top coureurs, geen twijfel over mogelijk. De combinatie Toto, Lewis, Russell die met z'n allen tegelijk beginnen te schoppen naar de ontwerpers is niet hoe je uit zo'n situatie komt denk ik.
Toto zit natuurlijk al bij Aston Martin Automerk ingekocht (niet het race team).quote:Op woensdag 8 maart 2023 19:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er zijn enorm veel variabelen, en als meneer zo goed weet wat hij wilt en zoveel ervaring heeft, dan zal hij over veel van die variabelen iets te zeggen hebben, en weten hoe zij gerelateerd zijn tot het rijgedrag wat hij wilt, en tot bandenslijtage bijvoorbeeld. Als hij het echt zo goed weet, dan zou hij dat ook in simulaties op moeten pikken, en zeker in de simulator, maar als je aan het skien bent of aan het surfen ergens in de tropen, kun je niet in de simulator zitten in Brackley. En als het allemaal zo simpel was, dan hadden alle F1-teams niet een hele rits engineers in dienst.
Ik denk dat Mercedes op dit moment tekort schiet in hun kennis en kunde wat betreft aerodynamica. Ze hadden een concept wat jarenlang goed werkte, en zijn toen niet echt gestimuleerd hun kennis bij te houden. Andere teams moesten hard werken om dichter bij te komen, en dat lukte mede door het verkrijgen van meer kennis van aerodynamica. Dat zie je bij RB vooral, en daardoor ook bij AM, die profiteren flink van wat aerodynamica kennis wat ze bij RB hebben losgeweekt. Het zou me niks verbazen als Toto een paar sleutelfiguren gaat vervangen, en dan vooral in het aerodynamica team. Maar of hij een geschikt persoon als vervanger gaat vinden is een andere vraag. Denk dat hij al snel buiten F1 moet kijken, de innige band met INEOS kan daar bij helpen, want die doen daar aardig wat mee met het zeilteam bijv. Overigens zie ik dat ze op dit moment vooral composite engineers zoeken, benieuwd wanneer dat verandert.
Ik denk inderdaad dat Lewis zijn feedback wel heeft gegeven maar dat niet vertaald is (om wat voor reden dan ook) naar het circuit.quote:Op woensdag 8 maart 2023 23:38 schreef Evenstar het volgende:
Ik vraag mij toch echt af wat hij dan bedoelt. Wat kan hij gezegd hebben behalve "ik voel X of Y bij Z". Is Lewis nu ook al een aero-expert, engineer en ontwerper?
Ik vond hem aan het einde van de vorige race best netjes. Hij probeerde zijn team wat te steunen, gaf aan dat het niet goed genoeg was, maar dat ze er samen aan moesten werken. Ik dacht toen nog "dat is een volwassen reactie".
Dit vind ik dan weer uitermate kinderachtig. Ja, tuurlijk mag hij zeggen dat die auto sucked, want dat doet het ook en Toto, Russell en iedereen zegt dat. Niks mis mee. Ik vind het wel belachelijk dat hij durft te roepen dat hij precies weet wat er mis was en hoe het opgelost moest worden, want daar komt zo'n uitspraak eigenlijk gewoon op neer.
Lekker natrappen, terwijl die lui al down zijn. Goed bezig, prima voor sfeer ook. Ze struikelen lekker over elkaar heen daar bij Mercedes terwijl ze allemaal met hun vingertje wijzen.
Lewis wist het allemaal, maar niemand luisterde. Toto geeft de ontwerpers op de kop, terwijl hij toch echt de leidinggevende is en er weinig zou gebeuren zonder zijn goedkeuring. Is er dan niemand volwassen genoeg?
Of zijn feedback lijkt nergens op voor mensen die wel weten hoe een auto werkt en ze denken 'laat maar lullen'.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:02 schreef nils7 het volgende:
[..]
Toto zit natuurlijk al bij Aston Martin Automerk ingekocht (niet het race team).
Dus een verkoop aan INEOS zou ze niet eens pijn doen.
[..]
Ik denk inderdaad dat Lewis zijn feedback wel heeft gegeven maar dat niet vertaald is (om wat voor reden dan ook) naar het circuit.
Of dat met deze nieuwe regels ze denken de feedback van Lewis toegepast te hebben en dat niet hebben gedaan.
Of ze een pad zijn ingeslagen en zijn feedback in de wind hebben geslagen en hij daardoor pissig is?
Ik geloof best dat hij goede feedback gegeven heeft maar ik geloof niet dat hij exacte oplossingen gegeven heeft, daar heeft hij, en volgens mij alle F1 coureurs, veel te weinig kennis voor op dat gebied.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:07 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Of zijn feedback lijkt nergens op voor mensen die wel weten hoe een auto werkt en ze denken 'laat maar lullen'.
Ja, dat bedoel ik ook. Hij zal best voelen dat hij meer of minder downforce nodig heeft en wat er aan de balans anders moet. Maar kennelijk heeft hij dat ook proberen te vertalen naar oplossingen en dat is een beetje als je oom die een mail stuurt naar de Postmaster om te vertellen dat hij het emailadres toch echt goed heeft getypt.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik geloof best dat hij goede feedback gegeven heeft maar ik geloof niet dat hij exacte oplossingen gegeven heeft, daar heeft hij, en volgens mij alle F1 coureurs, veel te weinig kennis voor op dat gebied.
Met of zonder feedback van Lewis vind ik nog frappanter dat ze met een auto komen die voldoet aan hun verwachtingen maar dat die verwachtingen dus veel te laag zijn.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik ook. Hij zal best voelen dat hij meer of minder downforce nodig heeft en wat er aan de balans anders moet. Maar kennelijk heeft hij dat ook proberen te vertalen naar oplossingen en dat is een beetje als je oom die een mail stuurt naar de Postmaster om te vertellen dat hij het emailadres toch echt goed heeft getypt.
Hij heeft eind 2020 geleerd dat dat lucratief is.quote:Op donderdag 9 maart 2023 08:43 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Als er dan vervolgens geen oplossing is gekomen wil niet zeggen dat men niet geluisterd heeft. Lewis doet nu net of hij precies wist wat er moest gebeuren, maar de engineers dachten "wat lult hij nou, wij weten het wel beter". Snap zijn doel ook niet echt. Enige wat hij hiermee bereikt is gezeik binnen zijn team en dat hij weer slachtoffer kan gaan spelen in de media.
Tja, het is natuurlijk wel een mooi staaltje expectation managementquote:Op donderdag 9 maart 2023 11:29 schreef Tarado het volgende:
[..]
Met of zonder feedback van Lewis vind ik nog frappanter dat ze met een auto komen die voldoet aan hun verwachtingen maar dat die verwachtingen dus veel te laag zijn.
Het is net alsof Mercedes niet verwacht dat de andere teams ook wat doen.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:29 schreef Tarado het volgende:
[..]
Met of zonder feedback van Lewis vind ik nog frappanter dat ze met een auto komen die voldoet aan hun verwachtingen maar dat die verwachtingen dus veel te laag zijn.
Feedback: auto moet veel meer downforce maar minder drag.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik geloof best dat hij goede feedback gegeven heeft maar ik geloof niet dat hij exacte oplossingen gegeven heeft, daar heeft hij, en volgens mij alle F1 coureurs, veel te weinig kennis voor op dat gebied.
RedBull is een goed voorbeeld. Vorig jaar was de RB 18 te zwaar, Max en Checo geven het aan, RedBull zegt "We gaan er wat aan doen", RB 19 is onder het minimum gewicht en heeft ballast. Max en Checo happy.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is net alsof Mercedes niet verwacht dat de andere teams ook wat doen.
Dat vind ik niet zo'n goed voorbeeld, ieder team probeert onder dat maximum gewicht te zitten, daar heb je geen coureur voor nodig om je daarop te wijzen.quote:Op donderdag 9 maart 2023 12:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
RedBull is een goed voorbeeld. Vorig jaar was de RB 18 te zwaar, Max en Checo geven het aan, RedBull zegt "We gaan er wat aan doen", RB 19 is onder het minimum gewicht en heeft ballast. Max en Checo happy.
Ik heb geen enkel idee hoe moeilijk of makkelijk het is om zo'n auto lichter te maken, overigens, maar gezien het feit dat ze er een jaar voor nodig hadden zal het niet simpel zijn maar ze doen het wel en geven de rijders wat ze vragen.
Precies wat ik dacht inderdaad. Je hoeft hem alleen maar op de schalen te zetten.quote:Op donderdag 9 maart 2023 12:08 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat vind ik niet zo'n goed voorbeeld, ieder team probeert onder dat maximum gewicht te zitten, daar heb je geen coureur voor nodig om je daarop te wijzen.
Ik heb ook het gevoel dat hun simulaties niet kloppen. Anders verschijn je toch ook niet aan de start van een nieuw seizoen met een auto die zo achter de feiten aanloopt, zou je denken. Tijdens de lancering was Toto nog vol hoop dat ze de strijd aan konden gaan voor het kampioenschap. En ook vorig jaar zeiden ze dat op papier hun auto ontzettend snel was, maar op de baan kwam het er nooit uit. Lijkt er dan toch sterk op dat wat ze berekenen niet matcht met de realiteit.quote:Op donderdag 9 maart 2023 12:38 schreef Starflyer het volgende:
Als Mercedes de root cause van de problemen niet onder controle krijgt, gaat een nieuw concept ze ook niet helpen.
Vorig jaar wisten ze niet waarom de auto het ene moment slecht presteerde en het andere moment goed. Als dat nog steeds zo is, klopt er iets niet met hun correlatie en gaat dat ook gevolgen hebben voor een nieuw concept.
Het grote verschil met vorig jaar en dit jaar is dat de auto van vorig jaar nog een potentieel had wat er uiteindelijk nooit uit is gekomen, dit jaar voldoet de auto aan hun verwachtingen (en dus berekeningen) maar is eenvoudigweg niet goed genoeg.quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb ook het gevoel dat hun simulaties niet kloppen. Anders verschijn je toch ook niet aan de start van een nieuw seizoen met een auto die zo achter de feiten aanloopt, zou je denken. Tijdens de lancering was Toto nog vol hoop dat ze de strijd aan konden gaan voor het kampioenschap. En ook vorig jaar zeiden ze dat op papier hun auto ontzettend snel was, maar op de baan kwam het er nooit uit. Lijkt er dan toch sterk op dat wat ze berekenen niet matcht met de realiteit.
Vind ik toch wel moeilijk te geloven, hoor. De snelste kwalificatietijd van dit jaar is maar ongeveer een seconde sneller dan vorig jaar. Je kunt ervan uitgaan dat de concurrentie ook wel zoiets weet te vinden, dus als je daadwerkelijk naar voren wil zul je meer dan dat moeten verbeteren.quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:30 schreef Tarado het volgende:
[..]
dit jaar voldoet de auto aan hun verwachtingen (en dus berekeningen) maar is eenvoudigweg niet goed genoeg.
Ik vind het ook heel vreemd maar dat is wat ze zelf zeggen en is ook het probleem, ze hebben wel een upgrade gepland (ik meen voor Baku) die zo'n 2 a 3 tiende op gaat leveren maar dat is nu al te weinig.quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vind ik toch wel moeilijk te geloven, hoor. De snelste kwalificatietijd van dit jaar is maar ongeveer een seconde sneller dan vorig jaar. Je kunt ervan uitgaan dat de concurrentie ook wel zoiets weet te vinden, dus als je daadwerkelijk naar voren wil zul je meer dan dat moeten verbeteren.
Ja, zeker omdat wederom de concurrentie ook niet stil zit.quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:42 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik vind het ook heel vreemd maar dat is wat ze zelf zeggen en is ook het probleem, ze hebben wel een upgrade gepland (ik meen voor Baku) die zo'n 2 a 3 tiende op gaat leveren maar dat is nu al te weinig.
Ik denk dat er wel degelijk coureurs zijn die aardig wat kennis hebben van engineering.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik ook. Hij zal best voelen dat hij meer of minder downforce nodig heeft en wat er aan de balans anders moet. Maar kennelijk heeft hij dat ook proberen te vertalen naar oplossingen en dat is een beetje als je oom die een mail stuurt naar de Postmaster om te vertellen dat hij het emailadres toch echt goed heeft getypt.
Dat lijkt me een fabeltje, ja zo'n tweetakt kart 1 cylinder, dat kon Jos ook maar dat is toch wat anders dan een Ferrari V10.quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:52 schreef Netsplitter het volgende:
Schumacher bijvoorbeeld kon wel degelijk een motor beter maken omdat hij daar zeer veel kennis over had.
Een motor wel, daar hebben ze vanaf hun kart-dagen al aan gesleuteld. Maar zaken als aërodynamica en hoe je een goede vloer maakt, gaat al een heel stuk verder. Ze kunnen feedback geven over wat wel of niet goed aanvoelt of welke aspecten er verbeterd kunnen worden, maar voor het puur technische gedeelte hebben ze denk ik de kennis niet.quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:52 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel degelijk coureurs zijn die aardig wat kennis hebben van engineering.
Schumacher bijvoorbeeld kon wel degelijk een motor beter maken omdat hij daar zeer veel kennis over had.
Hij zal ook best iets snappen van engine mapping ja.quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:52 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel degelijk coureurs zijn die aardig wat kennis hebben van engineering.
Schumacher bijvoorbeeld kon wel degelijk een motor beter maken omdat hij daar zeer veel kennis over had.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |