abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208113856
quote:
14s.gif Op donderdag 23 februari 2023 16:17 schreef Horsemen het volgende:
Het zou mij niks verbazen als dat hele MAX eerdaags omvalt maar aan de andere kant dacht ik dit jaren geleden ook m.b.t. KoM en die bestaan ook nog steeds 8)7
Ik vraag me sowieso af bij veel jonge crowdfunding bedrijven hoe het zit met de knowhow om executie in gang te zetten in het buitenland. Hoeveel extra kosten aan ingehuurde juristen, en raakt dit het platform zelf ook, of worden alle kosten simpelweg afgetrokken van de executie opbrengst? Was er niet onlangs een platform die geld wilde zien van de investeerders voor de juridische procedure?
pi_208113860
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 16:33 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik had niet gedacht dat ik dit ooit zou gaan zeggen, maar KOM is vele malen professioneler dan dit stel kneuzen.
Nou, dat ontloopt elkaar niet veel hoor.
pi_208113919
Voor de die-hards: Nieuwe investeringskans bij MAX.

https://maxcrowdfund.com/nl/node/1315576
pi_208113923
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 16:03 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zomaar een reactie: heeft MAX de zorgplicht naar de investeerders toe geschonden, door niet tijdig die legal charge te controleren op aanwezigheid? Man man man wat een stel amateurs.

Wat is trouwens een legal charge.
Legal charge is volgens mij niets anders dan registratie/inschrijving in het Engelse kadaster dat er een hypotheek op een pand/grond berust. Dit zou dus betekenen dat MAX het volledige bedrag aan de geldnemer heeft overgemaakt zonder dat het hypotheekrecht is geregistreerd. Ongelooflijk, dit is zo ongeveer het belangrijkste wat ze zouden moeten controleren voorafgaand aan het vrijgeven van de gelden.

In feite hebben ze nu deze lening verstrekt zonder enige zekerheid - ze lopen nu het risico dat de rechter/curator niet meegaat in hun verzoek want formeel is er geen hypotheek en kan het pand ten gunste van (andere) schuldeisers in het faillissement worden verkocht. Hopelijk krijgen ze het alsnog rond, maar als ik in die lening zou zitten en het gaat mis, dan zou ik ze als platform aansprakelijk stellen. Je kan toch geen leningen met hypothecaire zekerheid aanbieden om vervolgens dan maar alles overmaken zonder dat een hypotheek is geregistreerd!!!

[ Bericht 4% gewijzigd door JP01 op 23-02-2023 16:48:32 ]
pi_208113970
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 16:41 schreef JP01 het volgende:

[..]
Legal charge is volgens mij niets anders dan registratie/inschrijving in het Engelse kadaster dat er een hypotheek op een pand/grond berust. Dit zou dus betekenen dat MAX het volledige bedrag naar de geldnemer heeft overgemaakt zonder dat het hypotheekrecht is geregistreerd. Ongelooflijk, dit is zo ongeveer het belangrijkste wat ze zouden moeten controleren voorafgaand aan het vrijgeven van de gelden. In feite hebben ze nu deze lening verstrekt zonder enige zekerheid - ze lopen nu het risico dat de rechter/curator niet meegaat in hun verzoek. Hopelijk krijgen ze het alsnog rond, maar als ik in die lening zou zitten en het gaat mis, dan zou ik ze als platform aansprakelijk stellen.
Dat bedoelde ik ook met het is net een soort KoM. Ook KoM heeft een aantal van dergelijke gevallen gehad alleen is de werkwijze in Engeland klaarblijkelijk weer net anders dan bij ons.
Daar zit ook een deel van het hogere risico in.

Persoonlijk lig ik er verder niet wakker van aangezien ik bij MAX alleen maar twee proef investerinkjes heb gedaan maar je zal er maar duizenden of tienduizenden eurotjes in hebben zitten.
pi_208114026
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 16:41 schreef JP01 het volgende:

[..]
Legal charge is volgens mij niets anders dan registratie/inschrijving in het Engelse kadaster dat er een hypotheek op een pand/grond berust. Dit zou dus betekenen dat MAX het volledige bedrag naar de geldnemer heeft overgemaakt zonder dat het hypotheekrecht is geregistreerd. Ongelooflijk, dit is zo ongeveer het belangrijkste wat ze zouden moeten controleren voorafgaand aan het vrijgeven van de gelden.

In feite hebben ze nu deze lening verstrekt zonder enige zekerheid - ze lopen nu het risico dat de rechter/curator niet meegaat in hun verzoek want formeel is er geen hypotheek en kan het pand ten gunste van (andere) schuldeisers in het faillissement worden verkocht. Hopelijk krijgen ze het alsnog rond, maar als ik in die lening zou zitten en het gaat mis, dan zou ik ze als platform aansprakelijk stellen. Je kan toch geen leningen met hypothecaire zekerheid aanbieden om vervolgens dan maar alles overmaken zonder dat een hypotheek is geregistreerd!!!
In een van de eerdere communicaties van Max hadden ze een uitleg van een Britse advocaat. Als ik het mij goed herinner was zijn conclusie dat de zekerheid veilig was, zelfs als het kadaster het nog niet verwerkt had.
pi_208114048
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 16:50 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]
In een van de eerdere communicaties van Max hadden ze een uitleg van een Britse advocaat. Als ik het mij goed herinner was zijn conclusie dat de zekerheid veilig was, zelfs als het kadaster het nog niet verwerkt had.
Dat is nog maar de vraag aangezien in dit geval de registratie klaarblijkelijk geeneens is aangevraagd.
Max voerde hier blijkbaar geen controle op uit.
pi_208114066
De legal charge is idd de hypotheekinschrijving, zie bv https://www.legalo.co.uk/(...)ith-my-legal-charge/

Ik ken de procedure niet in het vk, maar je zou toch denken dat het geld pas wordt overgemaakt als de hypotheek is gevestigd? Ik heb daar eerder mijn bedenkingen bij gehad ivm de lange vertragingen bij de land registry, maar dat is hier kennelijk niet de oorzaak.
pi_208114101
quote:
14s.gif Op donderdag 23 februari 2023 16:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is nog maar de vraag aangezien in dit geval de registratie klaarblijkelijk geeneens is aangevraagd.
Max voerde hier blijkbaar geen controle op uit.
Hm. Ja dat lijkt inderdaad in de mail van net te staan. Lekker is dat.
pi_208114153
Voor mij in ieder geval genoeg reden om niet meer bij MAX te investeren, als je zelfs op de meest basale zaken zoals het vestigen van een hypotheek niet kan vertrouwen. Wie weet hoeveel andere UK projecten in diezelfde situatie zitten, je bent je geld als investeerder blijkbaar mogelijk zonder enige zekerheid aan het weggeven, als het registeren van een hypotheek al te veel is gevraagd voor MAX.
pi_208114222
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:02 schreef JP01 het volgende:
Voor mij in ieder geval genoeg reden om niet meer bij MAX te investeren, als je zelfs op de meest basale zaken zoals het vestigen van een hypotheek niet kan vertrouwen. Wie weet hoeveel andere UK projecten in diezelfde situatie zitten, je bent je geld als investeerder blijkbaar mogelijk zonder enige zekerheid aan het weggeven, als het registeren van een hypotheek al te veel is gevraagd voor MAX.
Ik zou niet te hard van stapel lopen, ik denk dat niemand hier op het forum de ins en outs weet van de Britse hypotheek vestiging. Misschien heb je wel degelijk al je hypotheek recht, echter, kan je het nog niet uitvoeren vanwege die ontbrekende registratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdmeister op 23-02-2023 17:10:58 (Correctie) ]
pi_208114276
quote:
Ik ken de mores van de VK markt niet en kan dus niet beoordelen hoe ernstig dit verzuim is. Nadere toelichting op dit punt is wel op zijn plaats, je kan toch verwachten dat je flink wat losmaakt met een dergelijke mail
pi_208114283
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:10 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Ik zou niet te hard van stapel lopen, ik denk dat niemand hier op het forum de ins en outs weet van de Britse hypotheek vestiging. Misschien heb je wel degelijk al je hypotheek recht, echter, kan je het nog niet uitvoeren vanwege die ontbrekende registratie.
Nou, ik heb het eea. nog opgezocht omdat ik de mail van MAX niet helemaal logisch vond (volgens hun moet de geldnemer zelf legal charge registreren, terwijl het veel logischer zou zijn dat de geldgever juist zo'n verzoek indient). Dit kom ik tegen over het belang van het registreren van een legal charge - dit moet binnen 21 dagen zijn gebeurd. Anders:

"However, missing the 21-day deadline means that whilst the charge remains due for repayment it is now effectively unsecured. Any security granted over the company’s assets by the charge is now ‘void’ against any liquidator, administrator or other creditor.

Leaving creditors in this exposed position means that it will be difficult for them to recover the debt in the event of the company becoming insolvent. This is why it is often the lender or their representative who registers the charge."

Bron: https://www.informdirect.(...)rge-companies-house/

Conclusie: ten eerste is het in principe aan de geldgever (MAX) om een charge te registeren, ten tweede is deze lening nu zeer waarschijnlijk zonder enige zekerheid verstrekt, geen hypotheekrecht en mag MAX aansluiten bij de gewone schuldeisers in het faillissement.

Ik zou de investeerders in dit project aanraden om de koppen bij elkaar te steken en MAX in gebreke te stellen zodat ze aansprakelijk zijn voor de verliezen op dit project, want dit kan echt niet.
pi_208114606
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:17 schreef JP01 het volgende:

[..]
Nou, ik heb het eea. nog opgezocht omdat ik de mail van MAX niet helemaal logisch vond (volgens hun moet de geldnemer zelf legal charge registreren, terwijl het veel logischer zou zijn dat de geldgever juist zo'n verzoek indient). Dit kom ik tegen over het belang van het registreren van een legal charge - dit moet binnen 21 dagen zijn gebeurd. Anders:

"However, missing the 21-day deadline means that whilst the charge remains due for repayment it is now effectively unsecured. Any security granted over the company’s assets by the charge is now ‘void’ against any liquidator, administrator or other creditor.

Leaving creditors in this exposed position means that it will be difficult for them to recover the debt in the event of the company becoming insolvent. This is why it is often the lender or their representative who registers the charge."

Bron: https://www.informdirect.(...)rge-companies-house/

Conclusie: ten eerste is het in principe aan de geldgever (MAX) om een charge te registeren, ten tweede is deze lening nu zeer waarschijnlijk zonder enige zekerheid verstrekt, geen hypotheekrecht en mag MAX aansluiten bij de gewone schuldeisers in het faillissement.

Ik zou de investeerders in dit project aanraden om de koppen bij elkaar te steken en MAX in gebreke te stellen zodat ze aansprakelijk zijn voor de verliezen op dit project, want dit kan echt niet.
Het lijkt inderdaad onwaarschijnlijk dat de geldnemer moet zorgen dat de charge wordt geregistreerd maar in het VK weet je het maar nooit. Eigenlijk vind ik het belangrijker om te weten of MAX dit bij andere projecten ook verzuimd heeft bv bij C*rb*lo
pi_208114626
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2023 16:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
De legal charge is idd de hypotheekinschrijving, zie bv https://www.legalo.co.uk/(...)ith-my-legal-charge/

Ik ken de procedure niet in het vk, maar je zou toch denken dat het geld pas wordt overgemaakt als de hypotheek is gevestigd? Ik heb daar eerder mijn bedenkingen bij gehad ivm de lange vertragingen bij de land registry, maar dat is hier kennelijk niet de oorzaak.
quote:
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:10 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:16 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik ken de mores van de VK markt niet en kan dus niet beoordelen hoe ernstig dit verzuim is. Nadere toelichting op dit punt is wel op zijn plaats, je kan toch verwachten dat je flink wat losmaakt met een dergelijke mail
Mij verbaast het vooral dat er, ook hier op het forum, investeerders zijn die soms wel 20% tot 30% van hun totale crowdfunding investering hebben gedaan bij MAX terwijl ze niet eens de risico’s van het platform en van de buitenlandse regelgeving hebben onderzocht. Ook onze bekende twiteraar P.ter Verha@r heeft hier blijkbaar het nodige ingegooid en heeft al een paar keer aangegeven niet zo tevreden te zijn :X

Maar eens rustig afwachten hoe dit gaat uitpakken. Misschien valt het uiteindelijk allemaal wel mee.
pi_208114722
En nu is alle aandacht uiteraard bij de UK vanwege de mail van MCF die meer vragen oplevert dan antwoorden geeft. Maar hoe zit het met Duitsland en (heel klein) België waar ook nogal wat leningen uitstaan.
Ik hoop dat het een storm in een glas water is en dat er te snel conclusies worden getrokken hier op het forum. Mocht het echt zo zijn dat MCF nooit gecontroleerd heeft of de hypotheek geregistreerd is, dan is het puur amateurisme.
pi_208114801
Hou het gewoon op een zelfde debacle als toen der tijd, met Palminvest.

Ik kijk wel wat ik terugkrijg en voor de rest is het voor mij gedaan met deze onbetrouwbare en onprofesionele partij.

Dat ze uberhaupt een AFM vergynning hebben gekregen.
pi_208114904
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 14:38 schreef obligataire het volgende:
En dát die inschrijving er nog niet is, kan theoretisch ook diverse oorzaken hebben anders dan dat ze daar lui zijn bij het kadaster.
Dat is wat ik me na je eerdere bericht (dank voor de info) afvroeg, loopt het duitse kadaster achter, of is er iets anders aan de hand? Of de overdracht/verkoop nog teruggedraaid kan worden vraag me overigens wel af, want ik neem aan dat de notaris in Vlissingen niet de overdrecht heeft gedaan van een pand in duitsland en dat via een duitse notaris het geld dus al naar Vlissingen is gekomen?
pi_208114926
En de volgende achterstand bij ccf
Hans M*llink

Ik stop voorlopig bij ccf.
pi_208114939
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 14:45 schreef Slijker het volgende:

[..]
Oh, ik zie jaaropgaaf Sig toch staan!
Als je kijkt bij: behaalde resultaten en dan jaar 2021 aanklikt zie je het saldo op 1 januari 2022.
Beetje verwarrend wel, maar oké.
Niet oké want voor het opmaken van de balans voor de jaarrekening heb ik toch echt het saldo van 31/12/2022 (of 1/1/-2023) nodig, voor je IB aangifte gaat het om het saldo per 1/1/2022.
pi_208115131
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 17:55 schreef Crowd001 het volgende:
Mij verbaast het vooral dat er, ook hier op het forum, investeerders zijn die soms wel 20% tot 30% van hun totale crowdfunding investering hebben gedaan bij MAX terwijl ze niet eens de risico’s van het platform en van de buitenlandse regelgeving hebben onderzocht.
Je mag mij gerust tot die groep rekenen want ik heb zelf ook zo'n 30% uitstaan bij MAX. Wel heb ik vooraf zowel het platform onderzocht (incl. het bestuur en wie er achter zit) als ook wat de gevolgen zijn bij het investeren in bijv. VK.

Wat ik alleen niet doe is bij elke investering controleren of ze toevallig aan hebben gedacht om een hypotheek te registreren in het kadaster. Als jij beweert dit wel te doen bij elk project van CCF of SIG dan weet ik niet of ik dat kan geloven, maar dan heb je in ieder geval veel meer tijd over dan ik. Dit soort basis kerntaken van een platform moet je op kunnen vertrouwen dat dit gewoon correct wordt gedaan, en op het moment dat dit niet zo is dan heeft het platform wat mij betreft geen bestaansrecht meer. Voor mij genoeg redenen om niet verder bij MAX te investeren, en ik zit niet eens in het genoemde project.

Mensen die op de mail van MAX vooral afwachtend reageren realiseren zich denk ik niet hoe grof deze nalatigheid is en wat de gevolgen zullen zijn. Er is gewoon geen hypotheek ingeschreven, de onderneming is failliet, het pand wordt verkocht en van de opbrengst wordt waarschijnlijk alleen de Engelse belastingdienst en andere schuldeisers met prioriteit betaald. Ja als er iets over is dan komt dat ook ten dele mij MAX terecht, maar het is heel goed mogelijk dat je het daar over 10% van de investering hebt, ipv 80% als er wel een hypotheek was gevestigd.

Ik vermoed dat ze bij MAX heel goed weten hoe laat het is en dat ze achteraan in het faillissement moeten aansluiten, omdat ze nu al aangeven pas over 4 maanden een update te kunnen geven.

[ Bericht 4% gewijzigd door JP01 op 23-02-2023 18:51:39 ]
pi_208115237
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 18:05 schreef Crowdmeister het volgende:
Mocht het echt zo zijn dat MCF nooit gecontroleerd heeft of de hypotheek geregistreerd is, dan is het puur amateurisme.
Wat dat betrfet ben ik wel blij met de kopie van de aktes (en kadaster deponering!) die sig standaard verstrekt, ook bij cre is een kopie van de aktes op te vragen, in het begin heb ik dat bij een aantal duitse lening ook gedaan (niet dat ik kennis heb van het duitse recht, maar het gaf me wel een goed gevoel inzag te krijgen :) ) Ik heb ooit lang geleden al eens begrepen van een toen engelse zakenrelatie dat het gebruikelijk is dat de geldnemer daar verantwoordelijk is voor de registratie van een lening (al bedrijf, particulieren weet ik niet), kwam mij vreemd over, maar hij kon ook niet goed uitleggen waarom dat was. Ik meen dat er hier ook een foumlid is die al eens iets meer over het UK recht op dat punt heeft geschreven (bjvoorbeeld dat executie anders verloopt dan in nl), mogelijk dat die dit wel kent. Van een platform verwacht ik op z'n minst dat ze deponering controleren (desnoods achteraf als het zo werkt) als het inderdaad gebruikelijk is dat dit door de geldnemer is gedaan om niet voor verrassingen als deze te komen te staan.
pi_208115265
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 18:41 schreef JP01 het volgende:
Als jij beweert dit wel te doen bij elk project van CCF of SIG dan weet ik niet of ik dat kan geloven,
SIG verstrekt deze info ongevraagd aan de deelnemers na het vestigen van de hypotheek! Zouden ze allemaal moeten doen, ccf geeft volgens mij om privacy redenen geen inzage terwijl het kadaster op at punt een openbaar register is en er dus helemala geen privacy issues zouden mogen zijn.
pi_208115290
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 18:52 schreef tnhb het volgende:

[..]
SIG verstrekt deze info ongevraagd aan de deelnemers na het vestigen van de hypotheek! Zouden ze allemaal moeten doen, ccf geeft volgens mij om privacy redenen geen inzage terwijl het kadaster op at punt een openbaar register is en er dus helemala geen privacy issues zouden mogen zijn.
Dan doet SIG het zoals het hoort, top!
pi_208115409
Loan agreement: The loan will be paid out to the solicitor’s bank account to purchase the property and establish the legal charge, after which the remainder will be made available to fundraiser.

ik begrijp niet wat er dan bij die notaris gebeurd is. Die kan toch pas geld uitboeken als er een hypotheek gevestigd is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bobby100 op 23-02-2023 19:00:46 (bron toegevoegd) ]
pi_208115615
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 19:00 schreef Bobby100 het volgende:
Loan agreement: The loan will be paid out to the solicitor’s bank account to purchase the property and establish the legal charge, after which the remainder will be made available to fundraiser.

ik begrijp niet wat er dan bij die notaris gebeurd is. Die kan toch pas geld uitboeken als er een hypotheek gevestigd is.
Dat is inderdaad de correcte gang van zaken, alleen uit de mail van MAX maak ik op dat ze pas op een later moment met een advocaat in het VK zijn gaan samenwerken die dit voor hun regelt. Dus het kan heel goed zijn dat toen desbetreffende leningen tot stand kwamen ze simpelweg de geldnemers verzochten om deze registratie zelf in orde te maken en dat dit niet eens via een advocaat ging. Helaas kan ik niet zien hoe oud deze lening(en) zijn, omdat er geen projectnummers zijn gedeeld in de mail.
pi_208115766
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 18:22 schreef zeeland6 het volgende:
En de volgende achterstand bij ccf
Hans M*llink

Ik stop voorlopig bij ccf.
Geen verrassing, de aflossing had een aantal dagen geleden al moeten komen.

Er is een 2e hypotheek en die is ruim dekkend zeker gezien de aflossingen die er geweest zijn (44% cashflow).
Lijkt me niet echt een hutje waar de mensen voor in de rij staan, zeker niet als ze uit de stad komen.
Kan me ook niet voorstellen dat hij voor zo'n flutbedrag uiteindelijk onder de brug gaat slapen.
Komt vast goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 23-02-2023 19:56:54 ]
Pecunia non olet
pi_208115784
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 19:10 schreef JP01 het volgende:

[..]
Dat is inderdaad de correcte gang van zaken, alleen uit de mail van MAX maak ik op dat ze pas op een later moment met een advocaat in het VK zijn gaan samenwerken die dit voor hun regelt. Dus het kan heel goed zijn dat toen desbetreffende leningen tot stand kwamen ze simpelweg de geldnemers verzochten om deze registratie zelf in orde te maken en dat dit niet eens via een advocaat ging. Helaas kan ik niet zien hoe oud deze lening(en) zijn, omdat er geen projectnummers zijn gedeeld in de mail.
Hoe dan ook, MAX heeft wat uit te leggen: "Hoewel de registratie de verantwoordelijkheid is en blijft van de Projecteigenaar" is niet in overeenstemming met "it is often the lender or their representative who registers the charge" En als dit bij andere projecten ook niet goed gegaan is heeft MAX waarschijnlijk een groot probleem
pi_208116039
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 19:21 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Hoe dan ook, MAX heeft wat uit te leggen: "Hoewel de registratie de verantwoordelijkheid is en blijft van de Projecteigenaar" is niet in overeenstemming met "it is often the lender or their representative who registers the charge" En als dit bij andere projecten ook niet goed gegaan is heeft MAX waarschijnlijk een groot probleem
Het begint hoe langer hoe meer duidelijk te worden dat ze massaal zaken hebben gedaan met avonturiers met een vlotte babbel en dat ze het geld gewoon over de schutting hebben gegooid zonder (lokale) kennis van zaken, zonder zekerheden goed te regelen en zonder de noodzakelijke dingen te checken. Ik ga er inmiddels ook vanuit dat er helemaal niets meer terugkomt behalve dan wat losse rentebedragjes. Pijnlijke les en een bevestiging van het oude gezegde dat als 'iets te mooi lijkt om waar te zijn....etc.'.
Pecunia non olet
pi_208116084
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 19:21 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik denk dat MAX sowieso een groot probleem heeft, nalatigheid van dit kaliber is simpelweg niet uit te leggen en is ook typisch iets wat al te graag door verschillende media wordt opgepakt. We hebben het hier ten slotte over het beste crowdfund platform van Nederland!
pi_208116197
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 19:36 schreef JP01 het volgende:

[..]
Ik denk dat MAX sowieso een groot probleem heeft, nalatigheid van dit kaliber is simpelweg niet uit te leggen en is ook typisch iets wat al te graag door verschillende media wordt opgepakt. We hebben het hier ten slotte over het beste crowdfund platform van Nederland!
Het is toch niet meer dan logisch dat degene die het grootste belang heeft bij registratie van lening en zekerheden, dat doet, of tenminste checkt, i.p.v. de geldlener die er helemaal geen belang bij heeft, sterker nog misschien zelfs een tegengesteld belang heeft ..... |:(
Pecunia non olet
pi_208116323
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 19:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik ga er inmiddels ook vanuit dat er helemaal niets meer terugkomt behalve dan wat losse rentebedragjes.
Dat gaat wel erg ver, sowieso weet ik uit ervaring dat de legal charge (meestal of bijna altijd) wel gewoon aanwezig is, de inschrijvingen kwam ik persoonlijk meerdere keren tegen toen ik onderzoek deed naar (voor mij) nieuwe geldnemers die al eerder eens via MAX projecten hadden lopen. Je moet dus zowel het ontbreken van de charge treffen, als ook een faillissement van desbetreffende geldnemer - hopelijk toch een zeer uitzonderlijke combinatie van omstandigheden. Maar het feit dat dit uberhaupt had kunnen gebeuren reken ik MAX toch zwaar aan.

Voor de rest lopen veruit de meeste van mijn projecten gewoon netjes op schema en zelfs de projecten waar verlening nodig was betalen de rente tot nu toe op tijd. Hoewel ik na vandaag nog minder vertrouwen heb in het platform, zullen de meeste projecten gewoon worden afgelost of komt een groot gedeelte terug in geval van executie.
pi_208116483
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 19:46 schreef JP01 het volgende:

[..]
Dat gaat wel erg ver, sowieso weet ik uit ervaring dat de legal charge (meestal of bijna altijd) wel gewoon aanwezig is, de inschrijvingen kwam ik persoonlijk meerdere keren tegen toen ik onderzoek deed naar (voor mij) nieuwe geldnemers die al eerder eens via MAX projecten hadden lopen. Je moet dus zowel het ontbreken van de charge treffen, als ook een faillissement van desbetreffende geldnemer - hopelijk toch een zeer uitzonderlijke combinatie van omstandigheden. Maar het feit dat dit uberhaupt had kunnen gebeuren reken ik MAX toch zwaar aan.

Voor de rest lopen veruit de meeste van mijn projecten gewoon netjes op schema en zelfs de projecten waar verlening nodig was betalen de rente tot nu toe op tijd. Hoewel ik na vandaag nog minder vertrouwen heb in het platform, zullen de meeste projecten gewoon worden afgelost of komt een groot gedeelte terug in geval van executie.
Is misschien wat somber gesteld maar bij zeker de helft rommelt het, de Corbelootjes, Omni Prop., Blue Touch, en Duitsland is ook niet fris onder de oksels. Als ik het nu kon afkopen voor 50% van de inleg dan deed ik het :{
Pecunia non olet
pi_208116486
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 19:41 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het is toch niet meer dan logisch dat degene die het grootste belang heeft bij registratie van lening en zekerheden, dat doet, of tenminste checkt, i.p.v. de geldlener die er helemaal geen belang bij heeft, sterker nog misschien zelfs een tegengesteld belang heeft ..... |:(
Sterker nog, het zou zelfs zo kunnen zijn dat de eigenaar van die Ltd zelf het faillissement heeft aangevraagd (zie mail MAX) juist precies omdat er geen legal charge was, en het faillissement daardoor voor hem extra gunstig zou uitpakken. De panden worden dan in theorie over alle schuldeisers verdeeld, en bijna 40% van de totale schulden is aan hemzelf. In theorie krijgt hij nu dus 40% van de inboedel (waarde van de panden). Anders kreeg hij niets vanwege hypotheekrecht en was er wellicht ook helemaal geen sprake van (op eigen initiatief aangevraagde) faillissement.

[ Bericht 6% gewijzigd door JP01 op 23-02-2023 20:05:19 ]
pi_208117122
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 19:54 schreef obligataire het volgende:

[..]
Is misschien wat somber gesteld maar bij zeker de helft rommelt het, de Corbelootjes, Omni Prop., Blue Touch, en Duitsland is ook niet fris onder de oksels. Als ik het nu kon afkopen voor 50% van de inleg dan deed ik het :{
Haha nou, voor 50% zou ik het van je wel overnemen (als het al kon). Of je moet heel zwaar in Corbello zitten. Zelf ben ik gelukkig niet zo pessimistisch, maar aan de andere kant word ik ook niet bepaald blij als ik denk hoeveel ik bij MAX op dit moment uit heb staan :(
pi_208119924
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 19:10 schreef JP01 het volgende:
Helaas kan ik niet zien hoe oud deze lening(en) zijn, omdat er geen projectnummers zijn gedeeld in de mail.
Je bedoelt projectnummers van MAX? Bij Omni Properties Ltd betreft het o.a. projectnummer 627642 (eerste betaling rente 15-2-2022).
pi_208120060
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 22:23 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Je bedoelt projectnummers van MAX? Bij Omni Properties Ltd betreft het o.a. projectnummer 627642 (eerste betaling rente 15-2-2022).
Dank voor deze info! Ben je op de hoogte van nog andere Omni Properties Ltd leningen bij MAX?

We kunnen dus in ieder geval vaststellen dal tot en met begin 2022 (en waarschijnlijk nog wat langer dan dat) er mogelijk leningen zijn verstrekt zonder dat de hypothecaire inschrijving (volledig) is gecontroleerd. Ergens tussen toen en nu zou MAX volgens hun eigen email deze werkwijze dan hebben aangepast waarbij een notaris dit wel controleert.
pi_208120210
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 22:31 schreef JP01 het volgende:
Dank voor deze info! Ben je op de hoogte van nog andere Omni Properties Ltd leningen bij MAX?
Deze heb ik in portefeuillle. Daarom was dit op te zoeken. Uit een e-mail van MAX d.d. 9 december 2022 blijkt dat er nog één is. Namelijk nummer: 744839.
pi_208120361
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 19:54 schreef obligataire het volgende:

[..]
Je moet wel onderscheid maken tussen marktproblemen en de administratieve puinhoop bij MAX. De markt is slecht dat zie je ook bij Estateguru daar zijn minstens zoveel probleemprojecten (die worden vaak geherfinancierd) maar de administratie is in orde evenals de transparantie van de recovery
pi_208120537
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 22:38 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Deze heb ik in portefeuillle. Daarom was dit op te zoeken. Uit een e-mail van MAX d.d. 9 december 2022 blijkt dat er nog één is. Namelijk nummer: 744839.
En bij beide leningen lijkt er dus geen hypotheek te zijn ingeschreven. Ik hoop heel erg dat dit alleen bij deze geldnemer speelt, maar eigenlijk moeten we van MAX eisen dat alle projecten worden gecontroleerd en de investeerders over het ontbreken van een (tijdige) legal charge moeten worden ingelicht. Ook als er nog geen problemen bij andere projecten zijn.

Ik hoop dat je met een niet al te groot bedrag meedoet aan deze ene lening, gelukkig zit je niet in beide. Wellicht zullen ze het nog wel in orde krijgen om de hypotheek in te schrijven, maar och wat maken ze het voor ons (en voor zichzelf) moeilijk zeg. Hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik ervan overtuigd ben dat MAX dit fallissement mogelijk heeft gemaakt, simpelweg omdat dit de meest voordelige optie is voor de ondernemer gezien het ontbreken van een hypothecaire inschrijving. En gezien de gedaalde huizenprijzen in het VK, de enige manier om toch een groot gedeelte van zijn eigen inbreng terug te krijgen, ten koste van de investeerders. Hou je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?
pi_208121549
Ik snap niet zoveel van dat “tijdige” legal charge verhaal. Normaal gesproken wordt er pas uitbetaald ná vestiging hypotheek en ik kan me niet voorstellen dat dit in VK heel anders gaat. Ik wacht dus vooralsnog op verdere uitleg van Max en verwacht dat dit niet bij alle gevallen het zelfde zal zijn want mocht je als leningnemer dit moeten regelen, dan neem je ook wel een risico om dit niet te doen. (Bestuursaansprakelijkheid?) m.a.w. Ik maak me heus wel zorgen, maar zie wel hoe het afloopt. Ben heus wel boos over de rommelige gang van zaken bij Max want vind dat je er vanuit moet gaan dat als je inschrijft dat je er vanuit moet gaan dat er een correcte hypotheek wordt gevestigd als dit in de pitch staat. Verder ben ik boos op mezelf en vraag ik me af hoe ik in deze projecten heb kunnen investeren. Vooral de wens om een breed gespreide portefeullle op te bouwen en daarbij teveel projecten mee te nemen.
pi_208121928
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 22:31 schreef JP01 het volgende:

[..]

We kunnen dus in ieder geval vaststellen dal tot en met begin 2022 (en waarschijnlijk nog wat langer dan dat) er mogelijk leningen zijn verstrekt zonder dat de hypothecaire inschrijving (volledig) is gecontroleerd. Ergens tussen toen en nu zou MAX volgens hun eigen email deze werkwijze dan hebben aangepast waarbij een notaris dit wel controleert.
Je kan het makkelijk zelf controleren.

https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/company/12286917/charges

Als je op een charge doorklikt komt je uiteindelijk zelfs bij een PDF bestand uit met overeenkomst erbij
pi_208123610
CRE Landsmeer afgelost
pi_208123775
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 10:42 schreef peterc het volgende:
CRE Landsmeer afgelost
Nu Gosnitz nog.
pi_208123999
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 14:06 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden we van de Oost-Wes*t Su*permarkt.

Mijn eerste reactie was nee (vanwege de hele lage inbreng en de hoge schuldenlast op het bedrijfspand).

Inmiddels zie ik toch wel een heel aardig project.

Synergie voordelen met die supermarkt,
aflossing regulier 60%,
redelijke rente,
lage kosten collin,
stukje zekerheid (grotendeels),
bestaat al 11 jaar dus weten wat ze doen,
vaste klantenkring.
prima balanscijfers.

Wat mij betreft is een linkje welkom c_/
staat open
pi_208124220
quote:
14s.gif Op donderdag 23 februari 2023 16:17 schreef Horsemen het volgende:
Het zou mij niks verbazen als dat hele MAX eerdaags omvalt maar aan de andere kant dacht ik dit jaren geleden ook m.b.t. KoM en die bestaan ook nog steeds 8)7
Dat zou voor investeerders die hier nog geld in hebben zitten vervelend zijn maar voor het vertrouwen in de crowdfundingmarkt niet eens zo slecht aangezien nu nog steeds nieuwe investeerders gedupeerd kunnen raken en dit deze branche kan schaden.
  vrijdag 24 februari 2023 @ 11:34:00 #98
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_208124375
Ik probeerde zojuist even in te loggen bij MaxCF en kreeg direct deze melding:

The owner of this website (maxcrowdfund.com) has banned you temporarily from accessing this website.

Hebben meer mensen dit? :{ :{
pi_208124425
quote:

[..]
Je mag mij gerust tot die groep rekenen want ik heb zelf ook zo'n 30% uitstaan bij MAX. Wel heb ik vooraf zowel het platform onderzocht (incl. het bestuur en wie er achter zit) als ook wat de gevolgen zijn bij het investeren in bijv. VK.

Wat ik alleen niet doe is bij elke investering controleren of ze toevallig aan hebben gedacht om een hypotheek te registreren in het kadaster. Als jij beweert dit wel te doen bij elk project van CCF of SIG dan weet ik niet of ik dat kan geloven, maar dan heb je in ieder geval veel meer tijd over dan ik. Dit soort basis kerntaken van een platform moet je op kunnen vertrouwen dat dit gewoon correct wordt gedaan, en op het moment dat dit niet zo is dan heeft het platform wat mij betreft geen bestaansrecht meer. Voor mij genoeg redenen om niet verder bij MAX te investeren, en ik zit niet eens in het genoemde project.

Mensen die op de mail van MAX vooral afwachtend reageren realiseren zich denk ik niet hoe grof deze nalatigheid is en wat de gevolgen zullen zijn. Er is gewoon geen hypotheek ingeschreven, de onderneming is failliet, het pand wordt verkocht en van de opbrengst wordt waarschijnlijk alleen de Engelse belastingdienst en andere schuldeisers met prioriteit betaald. Ja als er iets over is dan komt dat ook ten dele mij MAX terecht, maar het is heel goed mogelijk dat je het daar over 10% van de investering hebt, ipv 80% als er wel een hypotheek was gevestigd.

Ik vermoed dat ze bij MAX heel goed weten hoe laat het is en dat ze achteraan in het faillissement moeten aansluiten, omdat ze nu al aangeven pas over 4 maanden een update te kunnen geven.
Ik zag net dat jij volgens je opgave inderdaad zelfs heel ruim 30% van je geïnvesteerd (crowdfunding) vermogen bij MAX hebt onder gebracht dus ik begrijp dat je een beetje schrikt. Uiteindelijk zal (hopelijk) de soep niet zo heet gegeten worden dan hij nu is opgediend. Vermoedelijk is het overgrote deel van de geldnemers gewoon te goeder trouw hebben ze de hypotheek netjes laten registreren. Het blijft van MAX natuurlijk een blunder van de ergste categorie.

quote:
Als jij beweert dit wel te doen bij elk project van CCF of SIG dan weet ik niet of ik dat kan geloven,
Geen idee waar ik dit beweert zou hebben maar nu je dit zo stelt kan ik dit wel bevestigen inderdaad.

Zoals al door een mede forum lid geschreven verstrekt SIG automatisch keurig netjes een exemplaar van de hypotheek akte. Verder is het moeizaam/slecht communiceren met SIG.

CCF doet dit helaas (om onterechte redenen) niet maar daar ben ik wel een keer op uitnodiging op kantoor langs geweest en heb daar van meerdere projecten waarin ik geïnvesteerd heb de dossier mogen inzien. Hierbij had ik van 8 projecten dit vooraf doorgegeven en heb ik van 2 projecten dit pas doorgegeven terwijl ik in de vergaderruimte zat. Van alle tien deze projecten hadden ze de dossier keurig op orde en konden ze snel mijn vragen beantwoorden. Echt tip top voor elkaar daar.

Ook heb ik de nodige projecten bij GVE lopen. Ook daar heb ik de afgelopen jaren steekproefsgewijs hypotheekaktes opgevraagd en netjes gekregen. Ook daar heb ik de indruk dat ze weliswaar traag zijn maar de dossier correct op orde hebben.

Bij HCN heb ik wat minder projecten lopen maar ook die hebben volgens mij alles goed onder controle. Zij hebben niet zo vaak hypotheek gedekte projecten maar van de projecten die ze gehad hebben waren de stukken op orde.

Zelf heb ik ook overwogen om bij MAX te gaan investeren maar gelukkig ben ik hier niet verder gekomen dan mij inschrijven. Zelfs dat inschrijven ging al moeizaam en de communicatie hierbij was al onder de maat. Toen ze een aantal maanden geleden ook nog voor tonnen geld gingen ophalen (aandelenuitgifte) om het platform door te ontwikkelen en hier op het forum al diverse waarschuwingen voorbij zag komen ben ik definitief afgehaakt. Nu moet iedereen natuurlijk zijn eigen afwegingen maken maar ik heb niet kunnen begrijpen dat sommige toen nog gewoon doorgingen met investeren bij MAX.

Laten we hopen dat het allemaal uiteindelijk gaat meevallen en dat het door investeerders ingebrachte vermogen voor het overgrote deel wel weer terug komt. Zelf laat ik de MAX discussie weer verder aan de mensen die hierin zitten en ga weer verder met het controleren van de projecten waarin ik zelf heb geïnvesteerd.
pi_208124441
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:34 schreef InVestEerder het volgende:
Ik probeerde zojuist even in te loggen bij MaxCF en kreeg direct deze melding:

The owner of this website (maxcrowdfund.com) has banned you temporarily from accessing this website.

Hebben meer mensen dit? :{ :{
Bij mij geen problemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')