Ik vraag me sowieso af bij veel jonge crowdfunding bedrijven hoe het zit met de knowhow om executie in gang te zetten in het buitenland. Hoeveel extra kosten aan ingehuurde juristen, en raakt dit het platform zelf ook, of worden alle kosten simpelweg afgetrokken van de executie opbrengst? Was er niet onlangs een platform die geld wilde zien van de investeerders voor de juridische procedure?quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:17 schreef Horsemen het volgende:
Het zou mij niks verbazen als dat hele MAX eerdaags omvalt maar aan de andere kant dacht ik dit jaren geleden ook m.b.t. KoM en die bestaan ook nog steeds
Nou, dat ontloopt elkaar niet veel hoor.quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:33 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik had niet gedacht dat ik dit ooit zou gaan zeggen, maar KOM is vele malen professioneler dan dit stel kneuzen.
Legal charge is volgens mij niets anders dan registratie/inschrijving in het Engelse kadaster dat er een hypotheek op een pand/grond berust. Dit zou dus betekenen dat MAX het volledige bedrag aan de geldnemer heeft overgemaakt zonder dat het hypotheekrecht is geregistreerd. Ongelooflijk, dit is zo ongeveer het belangrijkste wat ze zouden moeten controleren voorafgaand aan het vrijgeven van de gelden.quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:03 schreef obligataire het volgende:
[..]
Zomaar een reactie: heeft MAX de zorgplicht naar de investeerders toe geschonden, door niet tijdig die legal charge te controleren op aanwezigheid? Man man man wat een stel amateurs.
Wat is trouwens een legal charge.
Dat bedoelde ik ook met het is net een soort KoM. Ook KoM heeft een aantal van dergelijke gevallen gehad alleen is de werkwijze in Engeland klaarblijkelijk weer net anders dan bij ons.quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:41 schreef JP01 het volgende:
[..]
Legal charge is volgens mij niets anders dan registratie/inschrijving in het Engelse kadaster dat er een hypotheek op een pand/grond berust. Dit zou dus betekenen dat MAX het volledige bedrag naar de geldnemer heeft overgemaakt zonder dat het hypotheekrecht is geregistreerd. Ongelooflijk, dit is zo ongeveer het belangrijkste wat ze zouden moeten controleren voorafgaand aan het vrijgeven van de gelden. In feite hebben ze nu deze lening verstrekt zonder enige zekerheid - ze lopen nu het risico dat de rechter/curator niet meegaat in hun verzoek. Hopelijk krijgen ze het alsnog rond, maar als ik in die lening zou zitten en het gaat mis, dan zou ik ze als platform aansprakelijk stellen.
In een van de eerdere communicaties van Max hadden ze een uitleg van een Britse advocaat. Als ik het mij goed herinner was zijn conclusie dat de zekerheid veilig was, zelfs als het kadaster het nog niet verwerkt had.quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:41 schreef JP01 het volgende:
[..]
Legal charge is volgens mij niets anders dan registratie/inschrijving in het Engelse kadaster dat er een hypotheek op een pand/grond berust. Dit zou dus betekenen dat MAX het volledige bedrag naar de geldnemer heeft overgemaakt zonder dat het hypotheekrecht is geregistreerd. Ongelooflijk, dit is zo ongeveer het belangrijkste wat ze zouden moeten controleren voorafgaand aan het vrijgeven van de gelden.
In feite hebben ze nu deze lening verstrekt zonder enige zekerheid - ze lopen nu het risico dat de rechter/curator niet meegaat in hun verzoek want formeel is er geen hypotheek en kan het pand ten gunste van (andere) schuldeisers in het faillissement worden verkocht. Hopelijk krijgen ze het alsnog rond, maar als ik in die lening zou zitten en het gaat mis, dan zou ik ze als platform aansprakelijk stellen. Je kan toch geen leningen met hypothecaire zekerheid aanbieden om vervolgens dan maar alles overmaken zonder dat een hypotheek is geregistreerd!!!
Dat is nog maar de vraag aangezien in dit geval de registratie klaarblijkelijk geeneens is aangevraagd.quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:50 schreef Gustaf86 het volgende:
[..]
In een van de eerdere communicaties van Max hadden ze een uitleg van een Britse advocaat. Als ik het mij goed herinner was zijn conclusie dat de zekerheid veilig was, zelfs als het kadaster het nog niet verwerkt had.
Hm. Ja dat lijkt inderdaad in de mail van net te staan. Lekker is dat.quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:51 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat is nog maar de vraag aangezien in dit geval de registratie klaarblijkelijk geeneens is aangevraagd.
Max voerde hier blijkbaar geen controle op uit.
Ik zou niet te hard van stapel lopen, ik denk dat niemand hier op het forum de ins en outs weet van de Britse hypotheek vestiging. Misschien heb je wel degelijk al je hypotheek recht, echter, kan je het nog niet uitvoeren vanwege die ontbrekende registratie.quote:Op donderdag 23 februari 2023 17:02 schreef JP01 het volgende:
Voor mij in ieder geval genoeg reden om niet meer bij MAX te investeren, als je zelfs op de meest basale zaken zoals het vestigen van een hypotheek niet kan vertrouwen. Wie weet hoeveel andere UK projecten in diezelfde situatie zitten, je bent je geld als investeerder blijkbaar mogelijk zonder enige zekerheid aan het weggeven, als het registeren van een hypotheek al te veel is gevraagd voor MAX.
Ik ken de mores van de VK markt niet en kan dus niet beoordelen hoe ernstig dit verzuim is. Nadere toelichting op dit punt is wel op zijn plaats, je kan toch verwachten dat je flink wat losmaakt met een dergelijke mailquote:Op donderdag 23 februari 2023 17:02 schreef JP01 het volgende:
Voor mij in ieder geval genoeg reden om niet meer bij MAX te investeren, als je zelfs op de meest basale zaken zoals het vestigen van een hypotheek niet kan vertrouwen. Wie weet hoeveel andere UK projecten in diezelfde situatie zitten, je bent je geld als investeerder blijkbaar mogelijk zonder enige zekerheid aan het weggeven, als het registeren van een hypotheek al te veel is gevraagd voor MAX.
Nou, ik heb het eea. nog opgezocht omdat ik de mail van MAX niet helemaal logisch vond (volgens hun moet de geldnemer zelf legal charge registreren, terwijl het veel logischer zou zijn dat de geldgever juist zo'n verzoek indient). Dit kom ik tegen over het belang van het registreren van een legal charge - dit moet binnen 21 dagen zijn gebeurd. Anders:quote:Op donderdag 23 februari 2023 17:10 schreef Crowdmeister het volgende:
[..]
Ik zou niet te hard van stapel lopen, ik denk dat niemand hier op het forum de ins en outs weet van de Britse hypotheek vestiging. Misschien heb je wel degelijk al je hypotheek recht, echter, kan je het nog niet uitvoeren vanwege die ontbrekende registratie.
Het lijkt inderdaad onwaarschijnlijk dat de geldnemer moet zorgen dat de charge wordt geregistreerd maar in het VK weet je het maar nooit. Eigenlijk vind ik het belangrijker om te weten of MAX dit bij andere projecten ook verzuimd heeft bv bij C*rb*loquote:Op donderdag 23 februari 2023 17:17 schreef JP01 het volgende:
[..]
Nou, ik heb het eea. nog opgezocht omdat ik de mail van MAX niet helemaal logisch vond (volgens hun moet de geldnemer zelf legal charge registreren, terwijl het veel logischer zou zijn dat de geldgever juist zo'n verzoek indient). Dit kom ik tegen over het belang van het registreren van een legal charge - dit moet binnen 21 dagen zijn gebeurd. Anders:
"However, missing the 21-day deadline means that whilst the charge remains due for repayment it is now effectively unsecured. Any security granted over the company’s assets by the charge is now ‘void’ against any liquidator, administrator or other creditor.
Leaving creditors in this exposed position means that it will be difficult for them to recover the debt in the event of the company becoming insolvent. This is why it is often the lender or their representative who registers the charge."
Bron: https://www.informdirect.(...)rge-companies-house/
Conclusie: ten eerste is het in principe aan de geldgever (MAX) om een charge te registeren, ten tweede is deze lening nu zeer waarschijnlijk zonder enige zekerheid verstrekt, geen hypotheekrecht en mag MAX aansluiten bij de gewone schuldeisers in het faillissement.
Ik zou de investeerders in dit project aanraden om de koppen bij elkaar te steken en MAX in gebreke te stellen zodat ze aansprakelijk zijn voor de verliezen op dit project, want dit kan echt niet.
quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
De legal charge is idd de hypotheekinschrijving, zie bv https://www.legalo.co.uk/(...)ith-my-legal-charge/
Ik ken de procedure niet in het vk, maar je zou toch denken dat het geld pas wordt overgemaakt als de hypotheek is gevestigd? Ik heb daar eerder mijn bedenkingen bij gehad ivm de lange vertragingen bij de land registry, maar dat is hier kennelijk niet de oorzaak.
quote:Op donderdag 23 februari 2023 17:02 schreef JP01 het volgende:
quote:Op donderdag 23 februari 2023 17:10 schreef Crowdmeister het volgende:
[..]
Ik zou niet te hard van stapel lopen, ik denk dat niemand hier op het forum de ins en outs weet van de Britse hypotheek vestiging. Misschien heb je wel degelijk al je hypotheek recht, echter, kan je het nog niet uitvoeren vanwege die ontbrekende registratie.
Mij verbaast het vooral dat er, ook hier op het forum, investeerders zijn die soms wel 20% tot 30% van hun totale crowdfunding investering hebben gedaan bij MAX terwijl ze niet eens de risico’s van het platform en van de buitenlandse regelgeving hebben onderzocht. Ook onze bekende twiteraar P.ter Verha@r heeft hier blijkbaar het nodige ingegooid en heeft al een paar keer aangegeven niet zo tevreden te zijnquote:Op donderdag 23 februari 2023 17:16 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Ik ken de mores van de VK markt niet en kan dus niet beoordelen hoe ernstig dit verzuim is. Nadere toelichting op dit punt is wel op zijn plaats, je kan toch verwachten dat je flink wat losmaakt met een dergelijke mail
Dat is wat ik me na je eerdere bericht (dank voor de info) afvroeg, loopt het duitse kadaster achter, of is er iets anders aan de hand? Of de overdracht/verkoop nog teruggedraaid kan worden vraag me overigens wel af, want ik neem aan dat de notaris in Vlissingen niet de overdrecht heeft gedaan van een pand in duitsland en dat via een duitse notaris het geld dus al naar Vlissingen is gekomen?quote:Op donderdag 23 februari 2023 14:38 schreef obligataire het volgende:
En dát die inschrijving er nog niet is, kan theoretisch ook diverse oorzaken hebben anders dan dat ze daar lui zijn bij het kadaster.
Niet oké want voor het opmaken van de balans voor de jaarrekening heb ik toch echt het saldo van 31/12/2022 (of 1/1/-2023) nodig, voor je IB aangifte gaat het om het saldo per 1/1/2022.quote:Op donderdag 23 februari 2023 14:45 schreef Slijker het volgende:
[..]
Oh, ik zie jaaropgaaf Sig toch staan!
Als je kijkt bij: behaalde resultaten en dan jaar 2021 aanklikt zie je het saldo op 1 januari 2022.
Beetje verwarrend wel, maar oké.
Je mag mij gerust tot die groep rekenen want ik heb zelf ook zo'n 30% uitstaan bij MAX. Wel heb ik vooraf zowel het platform onderzocht (incl. het bestuur en wie er achter zit) als ook wat de gevolgen zijn bij het investeren in bijv. VK.quote:Op donderdag 23 februari 2023 17:55 schreef Crowd001 het volgende:
Mij verbaast het vooral dat er, ook hier op het forum, investeerders zijn die soms wel 20% tot 30% van hun totale crowdfunding investering hebben gedaan bij MAX terwijl ze niet eens de risico’s van het platform en van de buitenlandse regelgeving hebben onderzocht.
Wat dat betrfet ben ik wel blij met de kopie van de aktes (en kadaster deponering!) die sig standaard verstrekt, ook bij cre is een kopie van de aktes op te vragen, in het begin heb ik dat bij een aantal duitse lening ook gedaan (niet dat ik kennis heb van het duitse recht, maar het gaf me wel een goed gevoel inzag te krijgenquote:Op donderdag 23 februari 2023 18:05 schreef Crowdmeister het volgende:
Mocht het echt zo zijn dat MCF nooit gecontroleerd heeft of de hypotheek geregistreerd is, dan is het puur amateurisme.
SIG verstrekt deze info ongevraagd aan de deelnemers na het vestigen van de hypotheek! Zouden ze allemaal moeten doen, ccf geeft volgens mij om privacy redenen geen inzage terwijl het kadaster op at punt een openbaar register is en er dus helemala geen privacy issues zouden mogen zijn.quote:Op donderdag 23 februari 2023 18:41 schreef JP01 het volgende:
Als jij beweert dit wel te doen bij elk project van CCF of SIG dan weet ik niet of ik dat kan geloven,
Dan doet SIG het zoals het hoort, top!quote:Op donderdag 23 februari 2023 18:52 schreef tnhb het volgende:
[..]
SIG verstrekt deze info ongevraagd aan de deelnemers na het vestigen van de hypotheek! Zouden ze allemaal moeten doen, ccf geeft volgens mij om privacy redenen geen inzage terwijl het kadaster op at punt een openbaar register is en er dus helemala geen privacy issues zouden mogen zijn.
Dat is inderdaad de correcte gang van zaken, alleen uit de mail van MAX maak ik op dat ze pas op een later moment met een advocaat in het VK zijn gaan samenwerken die dit voor hun regelt. Dus het kan heel goed zijn dat toen desbetreffende leningen tot stand kwamen ze simpelweg de geldnemers verzochten om deze registratie zelf in orde te maken en dat dit niet eens via een advocaat ging. Helaas kan ik niet zien hoe oud deze lening(en) zijn, omdat er geen projectnummers zijn gedeeld in de mail.quote:Op donderdag 23 februari 2023 19:00 schreef Bobby100 het volgende:
Loan agreement: The loan will be paid out to the solicitor’s bank account to purchase the property and establish the legal charge, after which the remainder will be made available to fundraiser.
ik begrijp niet wat er dan bij die notaris gebeurd is. Die kan toch pas geld uitboeken als er een hypotheek gevestigd is.
Geen verrassing, de aflossing had een aantal dagen geleden al moeten komen.quote:Op donderdag 23 februari 2023 18:22 schreef zeeland6 het volgende:
En de volgende achterstand bij ccf
Hans M*llink
Ik stop voorlopig bij ccf.
Hoe dan ook, MAX heeft wat uit te leggen: "Hoewel de registratie de verantwoordelijkheid is en blijft van de Projecteigenaar" is niet in overeenstemming met "it is often the lender or their representative who registers the charge" En als dit bij andere projecten ook niet goed gegaan is heeft MAX waarschijnlijk een groot probleemquote:Op donderdag 23 februari 2023 19:10 schreef JP01 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de correcte gang van zaken, alleen uit de mail van MAX maak ik op dat ze pas op een later moment met een advocaat in het VK zijn gaan samenwerken die dit voor hun regelt. Dus het kan heel goed zijn dat toen desbetreffende leningen tot stand kwamen ze simpelweg de geldnemers verzochten om deze registratie zelf in orde te maken en dat dit niet eens via een advocaat ging. Helaas kan ik niet zien hoe oud deze lening(en) zijn, omdat er geen projectnummers zijn gedeeld in de mail.
Het begint hoe langer hoe meer duidelijk te worden dat ze massaal zaken hebben gedaan met avonturiers met een vlotte babbel en dat ze het geld gewoon over de schutting hebben gegooid zonder (lokale) kennis van zaken, zonder zekerheden goed te regelen en zonder de noodzakelijke dingen te checken. Ik ga er inmiddels ook vanuit dat er helemaal niets meer terugkomt behalve dan wat losse rentebedragjes. Pijnlijke les en een bevestiging van het oude gezegde dat als 'iets te mooi lijkt om waar te zijn....etc.'.quote:Op donderdag 23 februari 2023 19:21 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Hoe dan ook, MAX heeft wat uit te leggen: "Hoewel de registratie de verantwoordelijkheid is en blijft van de Projecteigenaar" is niet in overeenstemming met "it is often the lender or their representative who registers the charge" En als dit bij andere projecten ook niet goed gegaan is heeft MAX waarschijnlijk een groot probleem
Ik denk dat MAX sowieso een groot probleem heeft, nalatigheid van dit kaliber is simpelweg niet uit te leggen en is ook typisch iets wat al te graag door verschillende media wordt opgepakt. We hebben het hier ten slotte over het beste crowdfund platform van Nederland!quote:Op donderdag 23 februari 2023 19:21 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Hoe dan ook, MAX heeft wat uit te leggen: "Hoewel de registratie de verantwoordelijkheid is en blijft van de Projecteigenaar" is niet in overeenstemming met "it is often the lender or their representative who registers the charge" En als dit bij andere projecten ook niet goed gegaan is heeft MAX waarschijnlijk een groot probleem
Het is toch niet meer dan logisch dat degene die het grootste belang heeft bij registratie van lening en zekerheden, dat doet, of tenminste checkt, i.p.v. de geldlener die er helemaal geen belang bij heeft, sterker nog misschien zelfs een tegengesteld belang heeft .....quote:Op donderdag 23 februari 2023 19:36 schreef JP01 het volgende:
[..]
Ik denk dat MAX sowieso een groot probleem heeft, nalatigheid van dit kaliber is simpelweg niet uit te leggen en is ook typisch iets wat al te graag door verschillende media wordt opgepakt. We hebben het hier ten slotte over het beste crowdfund platform van Nederland!
Dat gaat wel erg ver, sowieso weet ik uit ervaring dat de legal charge (meestal of bijna altijd) wel gewoon aanwezig is, de inschrijvingen kwam ik persoonlijk meerdere keren tegen toen ik onderzoek deed naar (voor mij) nieuwe geldnemers die al eerder eens via MAX projecten hadden lopen. Je moet dus zowel het ontbreken van de charge treffen, als ook een faillissement van desbetreffende geldnemer - hopelijk toch een zeer uitzonderlijke combinatie van omstandigheden. Maar het feit dat dit uberhaupt had kunnen gebeuren reken ik MAX toch zwaar aan.quote:Op donderdag 23 februari 2023 19:35 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik ga er inmiddels ook vanuit dat er helemaal niets meer terugkomt behalve dan wat losse rentebedragjes.
Is misschien wat somber gesteld maar bij zeker de helft rommelt het, de Corbelootjes, Omni Prop., Blue Touch, en Duitsland is ook niet fris onder de oksels. Als ik het nu kon afkopen voor 50% van de inleg dan deed ik hetquote:Op donderdag 23 februari 2023 19:46 schreef JP01 het volgende:
[..]
Dat gaat wel erg ver, sowieso weet ik uit ervaring dat de legal charge (meestal of bijna altijd) wel gewoon aanwezig is, de inschrijvingen kwam ik persoonlijk meerdere keren tegen toen ik onderzoek deed naar (voor mij) nieuwe geldnemers die al eerder eens via MAX projecten hadden lopen. Je moet dus zowel het ontbreken van de charge treffen, als ook een faillissement van desbetreffende geldnemer - hopelijk toch een zeer uitzonderlijke combinatie van omstandigheden. Maar het feit dat dit uberhaupt had kunnen gebeuren reken ik MAX toch zwaar aan.
Voor de rest lopen veruit de meeste van mijn projecten gewoon netjes op schema en zelfs de projecten waar verlening nodig was betalen de rente tot nu toe op tijd. Hoewel ik na vandaag nog minder vertrouwen heb in het platform, zullen de meeste projecten gewoon worden afgelost of komt een groot gedeelte terug in geval van executie.
Sterker nog, het zou zelfs zo kunnen zijn dat de eigenaar van die Ltd zelf het faillissement heeft aangevraagd (zie mail MAX) juist precies omdat er geen legal charge was, en het faillissement daardoor voor hem extra gunstig zou uitpakken. De panden worden dan in theorie over alle schuldeisers verdeeld, en bijna 40% van de totale schulden is aan hemzelf. In theorie krijgt hij nu dus 40% van de inboedel (waarde van de panden). Anders kreeg hij niets vanwege hypotheekrecht en was er wellicht ook helemaal geen sprake van (op eigen initiatief aangevraagde) faillissement.quote:Op donderdag 23 februari 2023 19:41 schreef obligataire het volgende:
[..]
Het is toch niet meer dan logisch dat degene die het grootste belang heeft bij registratie van lening en zekerheden, dat doet, of tenminste checkt, i.p.v. de geldlener die er helemaal geen belang bij heeft, sterker nog misschien zelfs een tegengesteld belang heeft .....
Haha nou, voor 50% zou ik het van je wel overnemen (als het al kon). Of je moet heel zwaar in Corbello zitten. Zelf ben ik gelukkig niet zo pessimistisch, maar aan de andere kant word ik ook niet bepaald blij als ik denk hoeveel ik bij MAX op dit moment uit heb staanquote:Op donderdag 23 februari 2023 19:54 schreef obligataire het volgende:
[..]
Is misschien wat somber gesteld maar bij zeker de helft rommelt het, de Corbelootjes, Omni Prop., Blue Touch, en Duitsland is ook niet fris onder de oksels. Als ik het nu kon afkopen voor 50% van de inleg dan deed ik het
Je bedoelt projectnummers van MAX? Bij Omni Properties Ltd betreft het o.a. projectnummer 627642 (eerste betaling rente 15-2-2022).quote:Op donderdag 23 februari 2023 19:10 schreef JP01 het volgende:
Helaas kan ik niet zien hoe oud deze lening(en) zijn, omdat er geen projectnummers zijn gedeeld in de mail.
Dank voor deze info! Ben je op de hoogte van nog andere Omni Properties Ltd leningen bij MAX?quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:23 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Je bedoelt projectnummers van MAX? Bij Omni Properties Ltd betreft het o.a. projectnummer 627642 (eerste betaling rente 15-2-2022).
Deze heb ik in portefeuillle. Daarom was dit op te zoeken. Uit een e-mail van MAX d.d. 9 december 2022 blijkt dat er nog één is. Namelijk nummer: 744839.quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:31 schreef JP01 het volgende:
Dank voor deze info! Ben je op de hoogte van nog andere Omni Properties Ltd leningen bij MAX?
Je moet wel onderscheid maken tussen marktproblemen en de administratieve puinhoop bij MAX. De markt is slecht dat zie je ook bij Estateguru daar zijn minstens zoveel probleemprojecten (die worden vaak geherfinancierd) maar de administratie is in orde evenals de transparantie van de recoveryquote:Op donderdag 23 februari 2023 19:54 schreef obligataire het volgende:
[..]
Is misschien wat somber gesteld maar bij zeker de helft rommelt het, de Corbelootjes, Omni Prop., Blue Touch, en Duitsland is ook niet fris onder de oksels. Als ik het nu kon afkopen voor 50% van de inleg dan deed ik het
En bij beide leningen lijkt er dus geen hypotheek te zijn ingeschreven. Ik hoop heel erg dat dit alleen bij deze geldnemer speelt, maar eigenlijk moeten we van MAX eisen dat alle projecten worden gecontroleerd en de investeerders over het ontbreken van een (tijdige) legal charge moeten worden ingelicht. Ook als er nog geen problemen bij andere projecten zijn.quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:38 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Deze heb ik in portefeuillle. Daarom was dit op te zoeken. Uit een e-mail van MAX d.d. 9 december 2022 blijkt dat er nog één is. Namelijk nummer: 744839.
Je kan het makkelijk zelf controleren.quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:31 schreef JP01 het volgende:
[..]
Dank voor deze info! Ben je op de hoogte van nog andere Omni Properties Ltd leningen bij MAX?
We kunnen dus in ieder geval vaststellen dal tot en met begin 2022 (en waarschijnlijk nog wat langer dan dat) er mogelijk leningen zijn verstrekt zonder dat de hypothecaire inschrijving (volledig) is gecontroleerd. Ergens tussen toen en nu zou MAX volgens hun eigen email deze werkwijze dan hebben aangepast waarbij een notaris dit wel controleert.
staat openquote:Op donderdag 23 februari 2023 14:06 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden we van de Oost-Wes*t Su*permarkt.
Mijn eerste reactie was nee (vanwege de hele lage inbreng en de hoge schuldenlast op het bedrijfspand).
Inmiddels zie ik toch wel een heel aardig project.
Synergie voordelen met die supermarkt,
aflossing regulier 60%,
redelijke rente,
lage kosten collin,
stukje zekerheid (grotendeels),
bestaat al 11 jaar dus weten wat ze doen,
vaste klantenkring.
prima balanscijfers.
Wat mij betreft is een linkje welkom![]()
Dat zou voor investeerders die hier nog geld in hebben zitten vervelend zijn maar voor het vertrouwen in de crowdfundingmarkt niet eens zo slecht aangezien nu nog steeds nieuwe investeerders gedupeerd kunnen raken en dit deze branche kan schaden.quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:17 schreef Horsemen het volgende:
Het zou mij niks verbazen als dat hele MAX eerdaags omvalt maar aan de andere kant dacht ik dit jaren geleden ook m.b.t. KoM en die bestaan ook nog steeds
Ik zag net dat jij volgens je opgave inderdaad zelfs heel ruim 30% van je geïnvesteerd (crowdfunding) vermogen bij MAX hebt onder gebracht dus ik begrijp dat je een beetje schrikt. Uiteindelijk zal (hopelijk) de soep niet zo heet gegeten worden dan hij nu is opgediend. Vermoedelijk is het overgrote deel van de geldnemers gewoon te goeder trouw hebben ze de hypotheek netjes laten registreren. Het blijft van MAX natuurlijk een blunder van de ergste categorie.quote:Op donderdag 23 februari 2023 18:41 schreef JP01 het volgende:
[..]
Je mag mij gerust tot die groep rekenen want ik heb zelf ook zo'n 30% uitstaan bij MAX. Wel heb ik vooraf zowel het platform onderzocht (incl. het bestuur en wie er achter zit) als ook wat de gevolgen zijn bij het investeren in bijv. VK.
Wat ik alleen niet doe is bij elke investering controleren of ze toevallig aan hebben gedacht om een hypotheek te registreren in het kadaster. Als jij beweert dit wel te doen bij elk project van CCF of SIG dan weet ik niet of ik dat kan geloven, maar dan heb je in ieder geval veel meer tijd over dan ik. Dit soort basis kerntaken van een platform moet je op kunnen vertrouwen dat dit gewoon correct wordt gedaan, en op het moment dat dit niet zo is dan heeft het platform wat mij betreft geen bestaansrecht meer. Voor mij genoeg redenen om niet verder bij MAX te investeren, en ik zit niet eens in het genoemde project.
Mensen die op de mail van MAX vooral afwachtend reageren realiseren zich denk ik niet hoe grof deze nalatigheid is en wat de gevolgen zullen zijn. Er is gewoon geen hypotheek ingeschreven, de onderneming is failliet, het pand wordt verkocht en van de opbrengst wordt waarschijnlijk alleen de Engelse belastingdienst en andere schuldeisers met prioriteit betaald. Ja als er iets over is dan komt dat ook ten dele mij MAX terecht, maar het is heel goed mogelijk dat je het daar over 10% van de investering hebt, ipv 80% als er wel een hypotheek was gevestigd.
Ik vermoed dat ze bij MAX heel goed weten hoe laat het is en dat ze achteraan in het faillissement moeten aansluiten, omdat ze nu al aangeven pas over 4 maanden een update te kunnen geven.
Geen idee waar ik dit beweert zou hebben maar nu je dit zo stelt kan ik dit wel bevestigen inderdaad.quote:Op donderdag 23 februari 2023 18:41 schreef JP01 het volgende:
Als jij beweert dit wel te doen bij elk project van CCF of SIG dan weet ik niet of ik dat kan geloven,
Bij mij geen problemen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 11:34 schreef InVestEerder het volgende:
Ik probeerde zojuist even in te loggen bij MaxCF en kreeg direct deze melding:
The owner of this website (maxcrowdfund.com) has banned you temporarily from accessing this website.
Hebben meer mensen dit?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |