Alleen al het niet hoeven wisselen van tang is al de tijdwinst naar mijn mening.quote:Op zondag 14 april 2024 11:01 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik deed het ook jaren met een mes of zijkniptang. Maar heb nu zo 1 als die Gedore hier boven (maar dan van Knipex) en een stripax van Weidmuller. En dat scheelt echt gigantisch als je veel elektrawerk doet.
En weet je zeker dat je de draad dan niet in kerft waardoor ie na 2 keer buigen knapt?quote:Op zondag 14 april 2024 11:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Alleen al het niet hoeven wisselen van tang is al de tijdwinst naar mijn mening.
Tenminste welke kabel ook kan ik met xijkniptang ontmantelen, strippen en aansluiten.
Maar doe niet veel e werk, wel machines aansluiten met veel w en beetje e werk
Juist niet, als je het goed kunt raak je het koper niet.quote:Op zondag 14 april 2024 12:35 schreef Makrolon het volgende:
[..]
En weet je zeker dat je de draad dan niet in kerft waardoor ie na 2 keer buigen knapt?
Als je een groepenkastje met 8 groepen doet, 24 draden heb je zeker wel tijdswinst met een goede striptang. En geen risico op inkerven.
Weidmuller is de enige goede striptang
Koplamp op.quote:Op zondag 14 april 2024 13:33 schreef boertie het volgende:
Het grootste probleem van die multikabels vind ik altijd het aflezen van de cijfertjes. Zelfs met leesbril. Maar dan zit ik meestal ook niet in goed verlichte ruimtes maar ergens in de donker krochten van een gebouw
Als monteur in de kastpaneelbouw kan ik dat beamen, maar die klasse tangen loont zich alleen als het je dagelijks werk is. Niet als je op jaarbasis twee meterkasten aanpastquote:
Kastenbouw is ander verhaal idd.quote:Op zondag 14 april 2024 14:26 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Als monteur in de kastpaneelbouw kan ik dat beamen, maar die klasse tangen loont zich alleen als het je dagelijks werk is. Niet als je op jaarbasis twee meterkasten aanpast
Zijn er wel, maar met handje gaat nog steeds het snelst als je de slag te pakken hebtquote:Op zondag 14 april 2024 15:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kastenbouw is ander verhaal idd.
Hebben ze nog steeds geen apparaat waar je aders indrukt en ze eruitkomen met een aderhulsje?
Werken heel prettig inderdaad, ook een leek als ik lukt het om hiermee de vd draad te strippen.quote:Op zondag 14 april 2024 14:26 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Als monteur in de kastpaneelbouw kan ik dat beamen, maar die klasse tangen loont zich alleen als het je dagelijks werk is. Niet als je op jaarbasis twee meterkasten aanpast
K&W / Meld hier je nieuwste klus(gereedschap) aanschaf ! Deel 52quote:Op vrijdag 19 april 2024 21:17 schreef Bananenbennie het volgende:
heb ook ff wat nieuw speelgoed gekocht![]()
oeps!quote:Op vrijdag 19 april 2024 21:27 schreef Piles het volgende:
[..]
K&W / Meld hier je nieuwste klus(gereedschap) aanschaf ! Deel 52
In ieder geval een delta. Anders kom je niet goed in de hoekjes. Maar voor de grotere, rechte oppervlaktes is een vlakschuurmachine weer fijner, daarmee loop je ook minder het risico dat je hoeken rond gaat schuren.quote:Op vrijdag 26 april 2024 21:34 schreef Piles het volgende:
Welke accu schuurmachine raden jullie aan?
Moet kozijnen, trap en ander houtwerk gaan doen. Bouwstofzuiger (Makita) is aanwezig.
Vlakschuur, delta of excentrisch, geen idee. Ik denk delta, maar welk merk/type?
Vandaag voor het eerst echt gebruikt: Man, man, man. Wat een genot. Fatsoenlijk gereedschap is echt elke cent waard.quote:Op donderdag 11 april 2024 19:50 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Speed magnet heb ik mn 1e badkamers mee gedaan, prima keus!
Met een multitool kun je ook delta schuren. Ik heb net een dewalt met accu gekocht waarmee dat kan, erg blij mee. Ook koperen leidingen mee doorgezaagd vandaag. Vanwege de veelzijdigheid zou ik daar voor gaan. Kun je ook van makita kopen natuurlijk als je daar graag bij wilt blijven, is ook prima spul.quote:Op vrijdag 26 april 2024 21:34 schreef Piles het volgende:
Welke accu schuurmachine raden jullie aan?
Moet kozijnen, trap en ander houtwerk gaan doen. Bouwstofzuiger (Makita) is aanwezig.
Vlakschuur, delta of excentrisch, geen idee. Ik denk delta, maar welk merk/type?
Dat gaat voor geen meter met grotere oppervlaktesquote:Op vrijdag 26 april 2024 22:40 schreef Bananenbennie het volgende:
[..]
Met een multitool kun je ook delta schuren. Ik heb net een dewalt met accu gekocht waarmee dat kan, erg blij mee. Ook koperen leidingen mee doorgezaagd vandaag. Vanwege de veelzijdigheid zou ik daar voor gaan. Kun je ook van makita kopen natuurlijk als je daar graag bij wilt blijven, is ook prima spul.
En de afzuiging is kut.quote:Op vrijdag 26 april 2024 22:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat gaat voor geen meter met grotere oppervlaktes
Tja, voor de kozijnen is de multitool (Fein) imho ideaal.quote:Op zaterdag 27 april 2024 00:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
En de afzuiging is kut.
Zelf schuur ik bijna alles met mijn 150mm Festool Rotex. Van boten tot trappen. Alleen die hoekjes en profieltjes.. dat haal je gewoon niet. Dus dingen met profieltjes schuur ik met de hand en hoekjes pak ik mijn DTS voor.
Heb nu 3.5 schuurmachines (multitool telt voor half).
De 150mm excentrisch heb ik 70% van de gevallen in mijn hand. Delta 19%, 90mm excentrisch/delta 10% en de multitool alleen als ik geen andere in de buurt heb liggen en geen zin heb om te lopen.
Alle 4 de machines zijn vergelijkbaar qua kwaliteit (Festool & Fein). Dus qua gebruiksgemak en kwaliteit te vergelijken.
En budget?quote:Op zaterdag 27 april 2024 14:45 schreef Managarm het volgende:
Iemand een idee waar een goede compressor aan moet voldoen. Ik wil het vooral gaan gebruiken voor gereedschap op lucht, dingen schoonspuiten en banden opblazen.
Heb een lekker band met de tractor, twee grote spijkers in de band, wilde de band daarna even opblazen om de tractor op een goede plek te zetten waar ik de wielen eraf kan halen. Dat lukt dus echt niet met een autopomp, ik heb een compressor van een vriend geleend.
Maar ja, wat heb ik al aan eisen:
• olievrij
• niet te veel herrie
• minimaal 24 liter
Hmm... heb zelf alweer een jaar of 15 een stille Senco. Die bevalt, maar heeft minder capaciteit en is duurder. Airpress heeft een mooie maar die komt ex btw op 306. Dus ook geen optie.quote:
Ze leken al zo erg op elkaar, ik had ook een Güde gezien, maar ken dat merk niet echt.quote:Op zaterdag 27 april 2024 15:42 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hmm... heb zelf alweer een jaar of 15 een stille Senco. Die bevalt, maar heeft minder capaciteit en is duurder. Airpress heeft een mooie maar die komt ex btw op 306. Dus ook geen optie.
Ik zie wel compressoren van Hyundai, HBM, Stanley of Parkside voorbij komen. Maar bij al die 4 heb je hetzelfde. Kan meevallen, kan tegenvallen. Is in the end allemaal hetzelfde ding in een ander kleurtje met een ander merkje erop (Chinese import, niet dramatisch, maar ja. Kan tegenvallen. Kwaliteitscontrole blijft daar suboptimaal).
Dat is Chinese rommel met een Duits klinkende naam..quote:Op zaterdag 27 april 2024 15:45 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ze leken al zo erg op elkaar, ik had ook een Güde gezien, maar ken dat merk niet echt.
Ok, het is bijna allemaal chinese rommel denk ik. Ik dacht Scheppach, maar die schijnen ook al de productie verplaatst te hebben met als gevolg mindere kwaliteit.quote:Op zaterdag 27 april 2024 21:49 schreef tux87 het volgende:
Ik heb een airpress, zeer blij mee. Ik had hiervoor een goedkope met op papier min of meer gelijke specs. Nou de airpress heeft echt wel een flink stuk meer puf.
Klopt, Güde en Scheppach kan je in het zelfde rijtje zettenquote:Op zaterdag 27 april 2024 21:54 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ok, het is bijna allemaal chinese rommel denk ik. Ik dacht Scheppach, maar die schijnen ook al de productie verplaatst te hebben met als gevolg mindere kwaliteit.
Na de opmerking van bleiblei heb ik even zitten kijken en hetzelfde model compressor zie je tien keer terugkomen met andere namen erop, maar dan wel met prijsverschillen tot 100 euro aan toe.
Dat is het vernieuwde model van degene die ik heb. Ga je veel plezier aan beleven!quote:Op zondag 28 april 2024 20:07 schreef Managarm het volgende:
Ik heb iets meer uitgegeven en een wat grotere airpress gekocht, die kan ik ook gebruiken om stuc te spuiten.
Het prijsverschil was best schokkend tussen Nederland en Spanje
https://airpress.nl/compr(...)244-l-min-50-l-36827
646,14
https://airpress.es/compr(...)280-l-min-50-l-36827
361,79
Een rotatielaser met 3 tot 4 lijnen? Heb je een voorbeeld van zo een ding? Ken rotatielasers alleen van 1 lijn, horizontaal, 360gr rond.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 11:39 schreef tux87 het volgende:
Heeft iemand een aanrader voor een rotatielaser met 3 tot 4 lijnen, groen, met ontvanger? Budget tot ca 400 euro. Statief is niet nodig.
Deze bijvoorbeeld: https://www.top-lijnlaser.nl/ada-lasertank-4-360-lijnlaser.htmlquote:Op zaterdag 1 juni 2024 13:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Een rotatielaser met 3 tot 4 lijnen? Heb je een voorbeeld van zo een ding? Ken rotatielasers alleen van 1 lijn, horizontaal, 360gr rond.
Ik heb het huismerk ding met 3 lijnen, deze: https://www.top-lijnlaser.nl/top-laser-x3dg-3d-laser-groen.htmlquote:Op zondag 2 juni 2024 10:29 schreef tux87 het volgende:
[..]
Deze bijvoorbeeld: https://www.top-lijnlaser.nl/ada-lasertank-4-360-lijnlaser.html
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zat zelf te kijken naar zoiets als een Stanley Fatmax. Iemand ervaring mee? Of andere suggesties?
Wat me stoort aan de huidige koffer:
- Staat rechtop, betekent dat als ik hem open een deel weer door elkaar ligt.
- Handvat is vrij dun/smal dus draagt niet lekker
Het ding moet mobiel dus niet te groot (langste zijde max 50cm). Om een idee te geven, ik woon in een appartement op 6 hoog, het gros van mijn handgereedschap zit in deze koffer en moet makkelijk mee te nemen zijn naar het balkon, andere kamer, kelder, buiten, etc.).Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
quote:Op woensdag 19 juni 2024 13:29 schreef Hojdhopper het volgende:
Toen ik 18 werd, inmiddels ruim 15 jaar geleden heb ik mijn eerste "echte" gereedschap gekocht. Deze set was van Lux Tools, eurootje of 100 gekost. Was een goede basis.
Inmiddels een hoop gereedschap bijgekocht, echter is de "basis" wel aan vervanging toe, denk hierbij aan schroevendraaiers, tangen, inbussen, etc. door slijtage, speling, enz.
Ik ga de komende maanden dus beetje bij beetje vervangen en kan daarbij wel wat tips gebruiken.
De eerste, een goede gereedschapskoffer. Moet licht en stevig zijn. Momenteel gebruik ik er zo een:Meestal roept men hier "geen koffer, maar tas".SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zat zelf te kijken naar zoiets als een Stanley Fatmax. Iemand ervaring mee? Of andere suggesties?
Wat me stoort aan de huidige koffer:
- Staat rechtop, betekent dat als ik hem open een deel weer door elkaar ligt.
- Handvat is vrij dun/smal dus draagt niet lekker
Het ding moet mobiel dus niet te groot (langste zijde max 50cm). Om een idee te geven, ik woon in een appartement op 6 hoog, het gros van mijn handgereedschap zit in deze koffer en moet makkelijk mee te nemen zijn naar het balkon, andere kamer, kelder, buiten, etc.).
Die gereedschaptassen zijn stuk lichter en makkelijker dan zo een lompe koffer.
Je hebt ze met een straaljager schijf en een echt zaagblad. Let daar op, je wilt met echt zaagblad.quote:Op woensdag 19 juni 2024 17:23 schreef Managarm het volgende:
Iemand een tip voor een metaalafkortzaag? Ik heb even zitten kijken en er schijnen twee maten te zijn:
180 mm en 355 mm
Ik heb genoeg aan 180 mm volgens mij, gaat om wat profielen en buizen zagen af en toe.
Naar een tas heb ik nog nooit gekeken, wist niet eens dat er zoiets bestond. Dat maakt de keuze groter, maar daardoor niet makkelijker.quote:Op woensdag 19 juni 2024 17:12 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Meestal roept men hier "geen koffer, maar tas".
Die gereedschaptassen zijn stuk lichter en makkelijker dan zo een lompe koffer.
Heb zelf deze rugzak.quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:07 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Naar een tas heb ik nog nooit gekeken, wist niet eens dat er zoiets bestond. Dat maakt de keuze groter, maar daardoor niet makkelijker.
Zelf heb ik al een hele tijd deze tas; https://www.houkematools.(...)tas-afsluitbaar.html van Stanley. Doorgaans kan ik daar alles wel in kwijt wat ik bij een klant nodig heb.quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:07 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Naar een tas heb ik nog nooit gekeken, wist niet eens dat er zoiets bestond. Dat maakt de keuze groter, maar daardoor niet makkelijker.
Groot voordeel dat je bij gebruik in een gemeubileerde woning bijvoorbeeld ook niet zo snel de boel beschadigd ipv van een harde alu koffer met scherpe hoeken.quote:Op donderdag 20 juni 2024 20:31 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zelf heb ik al een hele tijd deze tas; https://www.houkematools.(...)tas-afsluitbaar.html van Stanley. Doorgaans kan ik daar alles wel in kwijt wat ik bij een klant nodig heb.
En het is minder lomp dan een hele parat gereedschapskoffer.
Ik heb net deze gehaald en bevalt tot nu toe erg goed.quote:Op woensdag 19 juni 2024 17:23 schreef Managarm het volgende:
Iemand een tip voor een metaalafkortzaag? Ik heb even zitten kijken en er schijnen twee maten te zijn:
180 mm en 355 mm
Ik heb genoeg aan 180 mm volgens mij, gaat om wat profielen en buizen zagen af en toe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |