Mss dat het in het complete verhaal in de link staat. Ik ben geen lid van het AD.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:17 schreef weetjewel5 het volgende:
En hoe vaak wordt een man vermoord?
Maar is dat niet vaak hetzelfde? Eerwraak heeft toch juist vaak betrekking op alleen vrouwen? Femicide lijkt mij een moord die waarschijnlijk niet was gepleegd als de vrouw een man was geweest.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:25 schreef Pizzakoppo het volgende:
Femicide blijf ik een bijzondere term vinden. Het impliceert een moord om het feit dat het een vrouw was maar is in de praktijk eerder een eerwraak/ rancuneuze moord.
Het is een statistisch gegeven dat mannen eerder hun vrouwelijke partner vermoorden dan vice versa maar niet omwille van het feit dat het een vrouw is maar eerder vanwege verbreken van een relatie e.d.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:40 schreef Kiwi7 het volgende:
[..]
Maar is dat niet vaak hetzelfde? Eerwraak heeft toch juist vaak betrekking op alleen vrouwen? Femicide lijkt mij een moord die waarschijnlijk niet was gepleegd als de vrouw een man was geweest.
En kan mij van de afgelopen maand ten minste 2 moordzaken herinneren waarbij een man zijn ex vriendin heeft vermoord nadat zij de relatie had verbroken. Hoevaak gebeurd dat andersom?
In andere gevallen weten ze niet wat een vrouw is en zijn er 36 genders, maar in dit geval is het overduidelijk een vrouw.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:25 schreef Pizzakoppo het volgende:
Femicide blijf ik een bijzondere term vinden. Het impliceert een moord om het feit dat het een vrouw was maar is in de praktijk eerder een eerwraak/ rancuneuze moord.
Stond laatst in een ander artikel (betreft alleen moord op (ex-)partner):quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:17 schreef weetjewel5 het volgende:
En hoe vaak wordt een man vermoord?
https://nos.nl/artikel/24(...)et-de-straat-voor-opquote:Uit de jongste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat in Nederland de afgelopen jaren gemiddeld 43 vrouwen werden omgebracht. Bij moord of doodslag op mannen is de dader in iets meer dan 4 procent van de gevallen de partner of ex-partner. Bij vrouwen is dat in meer dan de helft van de gevallen.
Dat is idd raar. Ik kende het woord ook niet echt.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:25 schreef Pizzakoppo het volgende:
Uit dat NOS-artikel wat ik hierboven linkte:quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:33 schreef Jaeger85 het volgende:
Van femicide is slechts sprake wanneer iemand vermoord wordt omdat ze vrouw is. Dat komt maar in heel weinig gevallen voor. In alle andere gevallen gaat het om een moord met een vrouwelijk slachtoffer.
quote:Femicide wordt het soms genoemd, vrouwenmoord. Een heldere definitie is er niet, het woord staat ook nog niet in de Van Dale. Het kan gaan om vrouwen die gedood worden door hun partner of ex, maar het Europees Instituut voor Gendergelijkheid (EIGE) hanteert een bredere definitie. Het spreekt ook in andere gevallen van femicide, bijvoorbeeld als een vrouw uit eerwraak wordt gedood of omdat ze lesbisch is of niet langer in de prostitutie wil werken.
Dus het gaat weer over modern zeiken en zeuren? "voel je je al schuldig?"quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Viv het volgende:
[..]
Uit dat NOS-artikel wat ik hierboven linkte:
[..]
Dan zijn ze de term aan het oprekken omdat dit binnen hun straatje past. De Engelse definitie is duidelijk:quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Dit vind ik eerlijk gezegd een weinig relevante definitie.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan zijn ze de term aan het oprekken omdat dit binnen hun straatje past. De Engelse definitie is duidelijk:
https://www.oxfordlearner(...)ion/english/femicide
"the crime of killing a woman or girl because she is female"
Ja, dat denk ik ook wel.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan zijn ze de term aan het oprekken omdat dit binnen hun straatje past.
Zijn er voorbeelden van zulke moordzaken?quote:De Engelse definitie is duidelijk:
https://www.oxfordlearner(...)ion/english/femicide
"the crime of killing a woman or girl because she is female"
Dat laatste is vast het geval. Het is weer een gender ding. En dan mag je rare dingen roepen. Ook over mannen.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:58 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik ook wel.
[..]
Zijn er voorbeelden van zulke moordzaken?![]()
Want als "omdat hij de scheiding niet kon verkroppen" er niet onder valt, blijft er maar weinig over.
Dus een instituut voor gendergelijkheid propageert woordgebruik aan de hand van geslacht?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Ja. De relatie verbreken. Heb ik ook gedaan. De vrijheid!quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:15 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Kijk, ik denk dat ik niet de enige ben die onderhand weet hoe vrouwen ook kunnen zuigen en zeiken en onder je huid kunnen kruipen.
Maar er is altijd een uitweg.
Tja, dan ben jij een lichtgeraakt persoon. Dan pak jij maar een zwaargewicht als partner.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:15 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Kijk, ik denk dat ik niet de enige ben die onderhand weet hoe vrouwen ook kunnen zuigen en zeiken en onder je huid kunnen kruipen.
Maar er is altijd een uitweg.
Er zijn genoeg vrouwen die mannen tot zelfmoord drijven.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Tja, dan ben jij een lichtgeraakt persoon. Dan pak jij maar een zwaargewicht als partner.
Jup mannen zijn hier het grote slachtoffer. Waar twee vechten zijn twee schuld. Over het algemeen hebben de vrouwen de man tot absolute wanhoop gedreven en zelfs zo erg dat hij niet meer iets anders kon doen dan fysiek geweld toepassenquote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:30 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Er zijn genoeg vrouwen die mannen tot zelfmoord drijven.
Maar daar hoor je niks over.
Nee, vrouwen zijn foutloos en heilig.
Ja kut!
In de meeste gevallen droegen die vrouwen ook onzedelijke kleding dus ze vroegen er gewoon om maar dat lees je dan weer niet in zo’n artikel.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jup mannen zijn hier het grote slachtoffer. Waar twee vechten zijn twee schuld. Over het algemeen hebben de vrouwen de man tot absolute wanhoop gedreven en zelfs zo erg dat hij niet meer iets anders kon doen dan fysiek geweld toepassen
Dan ben je gewoon een slappe lul dat je er bij blijft en haar iedere keer opnieuw de kans geeft.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jup mannen zijn hier het grote slachtoffer. Waar twee vechten zijn twee schuld. Over het algemeen hebben de vrouwen de man tot absolute wanhoop gedreven en zelfs zo erg dat hij niet meer iets anders kon doen dan fysiek geweld toepassen
Je bent aan een pijnlijke gruwelijke dood ontsnaptquote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:47 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon een slappe lul dat je er bij blijft en haar iedere keer opnieuw de kans geeft.
Ik heb ook een ex die na mijn tijd met haar in elkaar geslagen werd door een andere gozer.
"Hoe hield jij het vol dan?"
Ja duh! Niet! Het is toch mijn ex?
Op tijd weg ermee!
Het wordt toch ook vermoeiend? Vrouwen maken keuzes waarmee ze zich in de nesten werken en dan moeten eerst alle mannen de schuld krijgen om te doen alsof het een maatschappelijke probleem is wat mannen dan weer moeten oplossen. Maar laten we ons vooral eerst concentreren op mannen de schuld geven, want ze willen gewoon even aandacht ipv een oplossing. Dat komt elke man bekend voor.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:01 schreef Aberkullie het volgende:
Wel weer heel typisch dat een bepaald type users weer denkt alles te moeten downgraden, totdat het over asielzoekers gaat.
Er zijn ook veel meer mannen het slachtoffer van moord of doodslag, dus wat is nou eigenlijk het echte verschil tussen mannen en vrouwen en moord en doodslag in de relationele sfeer?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:27 schreef Viv het volgende:
[..]
Stond laatst in een ander artikel (betreft alleen moord op (ex-)partner):
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)et-de-straat-voor-op
Uhu okequote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het wordt toch ook vermoeiend? Vrouwen maken keuzes waarmee ze zich in de nesten werken en dan moeten eerst alle mannen de schuld krijgen om te doen alsof het een maatschappelijke probleem is wat mannen dan weer moeten oplossen. Maar laten we ons vooral eerst concentreren op mannen de schuld geven, want ze willen gewoon even aandacht ipv een oplossing. Dat komt elke man bekend voor.
Eerwraak heeft ook niks met Westerse mannen te maken, dat valt eerder in de categorie lerarenonthoofding. Kijk anders eens naar al die hoofddoekvrouwtjes in welke mate zij deel van de oplossing dan wel het probleem zijn.
[..]
Er zijn ook veel meer mannen het slachtoffer van moord of doodslag, dus wat is nou eigenlijk het echte verschil tussen mannen en vrouwen en moord en doodslag in de relationele sfeer?
Als ze aan gendergelijkheid willen doen dan mag het aantal vermoorde vrouwen een 4 keer over de kop!quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Ja, omdat er veel meer mannen vermoord worden in het criminele circuit. Ik ben ook benieuwd naar het echte verschil.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er zijn ook veel meer mannen het slachtoffer van moord of doodslag, dus wat is nou eigenlijk het echte verschil tussen mannen en vrouwen en moord en doodslag in de relationele sfeer?
Waarschijnlijk zit daar dan een persoon met ook een lid achter.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:30 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Er zijn genoeg vrouwen die mannen tot zelfmoord drijven.
Maar daar hoor je niks over.
Nee, vrouwen zijn foutloos en heilig.
Ja kut!
In Nederland weet ik niet, maar die incel moorden in Canada en de VS vallen daar zeker onder.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:58 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik ook wel.
[..]
Zijn er voorbeelden van zulke moordzaken?![]()
Want als "omdat hij de scheiding niet kon verkroppen" er niet onder valt, blijft er maar weinig over.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nen-vermoord-in-2021quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:36 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, omdat er veel meer mannen vermoord worden in het criminele circuit. Ik ben ook benieuwd naar het echte verschil.
Of door een vechtpartij, al dan niet om een vrouw te beschermen, of slachtoffer van kopschoppers op zoek naar een willekeurig slachtoffer. Dat soort dingen lopen meestal fysiek goed af, maar kunnen ook zomaar tot de dood leiden.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:36 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, omdat er veel meer mannen vermoord worden in het criminele circuit. Ik ben ook benieuwd naar het echte verschil.
Hier een grafiekje uit het stuk:quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:36 schreef Viv het volgende:
[..]
Dus ongeveer 4 keer zoveel vrouwen worden slachtoffer van dodelijk partnergeweld dan mannen. Ik durf de stelling wel aan dat daarbij vrouwen vaker het slachtoffer zijn van doodslag en mannen relatief vaker van moord.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:58 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nen-vermoord-in-2021
Nou wees blij met die hoge aantallen, voor je t weet word je wegbezuinigdquote:Zij is de enige officier van justitie in heel Nederland die zich fulltime met partnergeweld bezighoudt.
Vrouwelijke moordenaars moeten gewoon eindelijk eens verantwoordelijk gaan nemen voor hun daden. Stoppen met verstoppen en mannen voor hun laffe daad laten opdraaien. Dat is het hele eieren eten.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 18:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dus ongeveer 4 keer zoveel vrouwen worden slachtoffer van dodelijk partnergeweld dan mannen. Ik durf de stelling wel aan dat daarbij vrouwen vaker het slachtoffer zijn van doodslag en mannen relatief vaker van moord.
Maar vrouwen zijn nergens veilig!quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:25 schreef Pizzakoppo het volgende:
Tja dat is de media tegenwoordig.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 18:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dus ongeveer 4 keer zoveel vrouwen worden slachtoffer van dodelijk partnergeweld dan mannen. Ik durf de stelling wel aan dat daarbij vrouwen vaker het slachtoffer zijn van doodslag en mannen relatief vaker van moord.
Het gaat dus om ongeveer 20 vrouwen per jaar tov 5 mannen. Het onderwijs moet weer iets doen begrijp ik voor die 15 vrouwen speciaal? Doet er niet toe of het wel wat kan doen en of het nog verder ten koste gaat van de geletterdheid, als je maar iets doet nietwaar?
Ik zou zeggen, hoe staat het met de 'Blijf-van-mijn-lijf-huizen? Zijn er genoeg, hebben die genoeg middelen? Hoe is de procedure in het vervolgtraject tav het beschermen en de onvindbaarheid van de vrouw? Zit dat allemaal goed in de justitiële keten?
Is er verder nog iets waar (jonge) vrouwen terecht kunnen voor informatie 'hoe herken je een foute man?' en dan niet om opgewonden van te worden natuurlijk. Er zullen allicht patronen in zitten, er is vast wel een subsidiespons die dat al lang had kunnen maken voor meisjes die dat niet van hun familie leren.
Maar ik zal wel weer veel te praktisch en oplossingsgericht denken. "Er moet meer aandacht voor komen!" En dat is het dan, want vrouwen zijn zielig, moeten door de samenleving beschermd worden tegen de gevolgen van hun eigen keuzes en alle mannen zijn het probleem.
Die 5 vermoordde mannen, doen we niks mee. Kunnen we ook niks mee, een of andere heks die wat in je koffie doet, dat gebeurt. Niet te voorkomen anders dan door 'don't put your dick in crazy'.
Okay, dus 88 mannen en 38 vrouwen.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:58 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nen-vermoord-in-2021
Ja, zie mijn post van zojuist, de groep daders die "geen connectie" met het (meestal mannelijke) slachtoffer heeft.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 18:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of door een vechtpartij, al dan niet om een vrouw te beschermen, of slachtoffer van kopschoppers op zoek naar een willekeurig slachtoffer. Dat soort dingen lopen meestal fysiek goed af, maar kunnen ook zomaar tot de dood leiden.
Viricide, wellicht Maritocide voor echtgenoot.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
hoe heet het als een man wordt vermoord?
Hoe heet het als een intersekse wordt vermoord?
Nuja dat staat er niet bij dus daar zou ik geen invullig aan willen geven, maar de groep criminelen onderling is niet heel groot op het geheel gezien.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 18:57 schreef Viv het volgende:
[..]
Okay, dus 88 mannen en 38 vrouwen.
Waarbij vrouwen verreweg het vaakst worden omgebracht door een (ex-)partner, en bij mannen een gevarieerder palet aan daders bestaat, met "criminelen onderling" en "geen connectie" als grote groepen. Onder dat laatste valt denk ik ook het uitgaansgeweld.
[ afbeelding ]
En als dat ook voor de man nadelig uitpakt kunnen we altijd nog zeggen dat de man blijkbaar het mentaal sterkere geslacht isquote:Op zaterdag 18 februari 2023 19:03 schreef Akathisia het volgende:
Ik ben door de discussie in dit topic eigenlijk wel benieuwd geraakt naar hoeveel mannen tot zelfmoord aangespoord zijn door vrouwen en visa versa.
Haha. Nja, hij komt vooral in mij op omdat vrouwen agressiviteit op een andere (vnmlk verbale) manier uiten.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 19:13 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En als dat ook voor de man nadelig uitpakt kunnen we altijd nog zeggen dat de man blijkbaar het mentaal sterkere geslacht is
Ik las eerst Vivicidequote:Op zaterdag 18 februari 2023 19:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Viricide, wellicht Maritocide voor echtgenoot.
Hermaphroditocide?
"ouder van het slachtoffer" familiedrama's? Ook niet mis.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 18:24 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Hier een grafiekje uit het stuk:
Cijfers van 5 jaar zijn bij elkaar opgeteld.
[ afbeelding ]
Klopt, stond ook een alinea over:quote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:09 schreef Jaroon het volgende:
[..]
"ouder van het slachtoffer" familiedrama's? Ook niet mis.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nen-vermoord-in-2021quote:Jonge slachtoffers hoofdzakelijk omgebracht door ouder
In de periode 2017-2021 zijn 31 kinderen jonger dan tien jaar het slachtoffer geworden van moord of doodslag, 16 jongens en 15 meisjes. Deze kinderen zijn bijna allemaal door hun vader of moeder om het leven gebracht (28). In dezelfde periode zijn 42 jongeren van 10 tot 20 jaar vermoord. Van hen is 14 procent door hun ouder om het leven gebracht en 38 procent is vermoord door een kennis of vriend.
Ja dat klopt geloof ik. Vrouwen zouden net zo vaak extreem agressief als mannen zijn alleen vrouwen zijn minder fysiek gewelddadig. (ik hoop dat ik t goed zeg)quote:Op zaterdag 18 februari 2023 19:23 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Haha. Nja, hij komt vooral in mij op omdat vrouwen agressiviteit op een andere (vnmlk verbale) manier uiten.
Wat is "extreem agressief" in dit geval dan? Verbaal?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jou dat klopt geloof ik. Vrouwen zouden net zo vaak extreem agressief als mannen zijn alleen vrouwen zijn minder fysiek gewelddadig. (ik hoop dat ik t goed zeg)
Reputatievernietiging, roddelen, manipulatie, etcquote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:21 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Wat is "extreem agressief" in dit geval dan? Verbaal?
Ja. Dat is wel goed gezegd.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:59 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Reputatievernietiging, roddelen, manipulatie, etc
Er wordt weer zo'n onnodig slachtofferverhaal van gemaakt inderdaad, terwijl er veel meer mannen worden vermoord.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:52 schreef bianconeri het volgende:
Ik vind femicide echt zo'n ontzettend dom woord.
We zeggen toch ook geen manicide als een man gedood wordt?
Ze worden gedood uit wraak, niet omdat het een vrouw is.
Nu doen ze constant net alsof al die moorden steeds gaan om een moord op een vrouw omdat het een vrouw is.
Dat is heel wat anders.
Is dat zo? Zelfs Minh K was geen veroordeeld moordenaar. Ik ben erg benieuwd of iemand deze claim zou kunnen onderbouwen….quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:21 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Inderdaad is een klein groepje mannen extreem gewelddadig maar mannen die vrouwen vermoorden, vermoorden doorgaans ook gewoon mannen.
Als het om kindermoord gaat, dan weet ik eigenlijk niet of de vader of de moeder vaker de dader is. Moeders kunnen bijvoorbeeld vanuit een postpartum depressie/psychose handelen.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Of heel heel heel misschien moeten we gewoon erkennen dat bij een ‘familiedrama’ (eufemisme) het nagenoeg altijd een man is die de ander uit achterlijke motieven vermoord. De verhouding man of vrouw die de partner of familielid te lijf gaat is totaal zoek
Dan is het de moeder. 64%. En iirc is dat ook in lijn met de VS (zag ergens een 40/60 content vandaag, ik denk bij de video van een vrouw in de rechtszaal die haar 6 jaar oud zoontje heeft vermoord)quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:56 schreef Viv het volgende:
[..]
Als het om kindermoord gaat, dan weet ik eigenlijk niet of de vader of de moeder vaker de dader is. Moeders kunnen bijvoorbeeld vanuit een postpartum depressie/psychose handelen.
Maar vrouwen lopen inderdaad een veel groter risico om vermoord te worden door een (ex-)partner dan mannen. Dat blijkt wel uit de cijfers die hierboven zijn aangehaald.
Het gaat om mensen die door hun partner vermoord worden he?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:21 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Er wordt weer zo'n onnodig slachtofferverhaal van gemaakt inderdaad, terwijl er veel meer mannen worden vermoord.
Oh, ik dacht dat je op "la petite mort" doeldequote:Op zondag 19 februari 2023 01:29 schreef myShizzle het volgende:
Mijn ex ging gemiddeld over 14,5 jaar drie keer per dag dood.
Van mijn opmerkingen, of irritaties over andere mensen, dieren of dingen.
Veel hogere straffen op huiselijk geweld en het serieus nemen van doodsbedreigingen zou helpen, in plaats dat vrouwen maar lekker de rest van hun leven moeten gaan onderduiken en alles achter moeten laten en meneer de ex binnen een paar weken weer buiten staat, maar dan nog bozer.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 18:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat dus om ongeveer 20 vrouwen per jaar tov 5 mannen. Het onderwijs moet weer iets doen begrijp ik voor die 15 vrouwen speciaal? Doet er niet toe of het wel wat kan doen en of het nog verder ten koste gaat van de geletterdheid, als je maar iets doet nietwaar?
Ik zou zeggen, hoe staat het met de 'Blijf-van-mijn-lijf-huizen? Zijn er genoeg, hebben die genoeg middelen? Hoe is de procedure in het vervolgtraject tav het beschermen en de onvindbaarheid van de vrouw? Zit dat allemaal goed in de justitiële keten?
Is er verder nog iets waar (jonge) vrouwen terecht kunnen voor informatie 'hoe herken je een foute man?' en dan niet om opgewonden van te worden natuurlijk. Er zullen allicht patronen in zitten, er is vast wel een subsidiespons die dat al lang had kunnen maken voor meisjes die dat niet van hun familie leren.
Maar ik zal wel weer veel te praktisch en oplossingsgericht denken. "Er moet meer aandacht voor komen!" En dat is het dan, want vrouwen zijn zielig, moeten door de samenleving beschermd worden tegen de gevolgen van hun eigen keuzes en alle mannen zijn het probleem.
Die 5 vermoordde mannen, doen we niks mee. Kunnen we ook niks mee, een of andere heks die wat in je koffie doet, dat gebeurt. Niet te voorkomen anders dan door 'don't put your dick in crazy'.
Ok en nu? Gaat mij erom dat we voor een extreem laag percentage psychopatische mannen hier weer een man/vrouw discussie van maken waarbij de vrouw de slachtoffer is van het gewelddadige patriarchaat. Dat vind ik een lachwekkend frame. Zeker als het om 15 vrouwen per jaar ofzo gaat waarvan de meeste niet eens vermoord worden 'omdat ze vrouw zijn' maar uit wraak of jaloezie.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Is dat zo? Zelfs Minh K was geen veroordeeld moordenaar. Ik ben erg benieuwd of iemand deze claim zou kunnen onderbouwen….
Of heel heel heel misschien moeten we gewoon erkennen dat bij een ‘familiedrama’ (eufemisme) het nagenoeg altijd een man is die de ander uit achterlijke motieven vermoord. De verhouding man of vrouw die de partner of familielid te lijf gaat is totaal zoek
Het is vooral vermoeiend om jouw reacties te lezen. Wat een zure eenzame man ben jij zeg. Ga eens in de spiegel kijken, dan kan je zien waarom je alleen bent.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het wordt toch ook vermoeiend? Vrouwen maken keuzes waarmee ze zich in de nesten werken en dan moeten eerst alle mannen de schuld krijgen om te doen alsof het een maatschappelijke probleem is wat mannen dan weer moeten oplossen. Maar laten we ons vooral eerst concentreren op mannen de schuld geven, want ze willen gewoon even aandacht ipv een oplossing. Dat komt elke man bekend voor.
Eerwraak heeft ook niks met Westerse mannen te maken, dat valt eerder in de categorie lerarenonthoofding. Kijk anders eens naar al die hoofddoekvrouwtjes in welke mate zij deel van de oplossing dan wel het probleem zijn.
[..]
Hij zegt niets vreemds. Ook vrouwen dragen bepaalde verantwoordelijkheid. Daarnaast valt duidelijk niet alles onder femicide.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:08 schreef The_End het volgende:
[..]
Het is vooral vermoeiend om jouw reacties te lezen. Wat een zure eenzame man ben jij zeg. Ga eens in de spiegel kijken, dan kan je zien waarom je alleen bent.
Vrouwen moeten oplossen dat mannen geweld tegen ze gebruiken?
Wat is de man vrouw discussie dan?quote:Op zondag 19 februari 2023 09:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ok en nu? Gaat mij erom dat we voor een extreem laag percentage psychopatische mannen hier weer een man/vrouw discussie van maken waarbij de vrouw de slachtoffer is van het gewelddadige patriarchaat. Dat vind ik een lachwekkend frame.
Mensen raken ook over hun toeren over familie drama's. Terecht. Dat is toch iets vrij nieuws.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:13 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat is de man vrouw discussie dan?
Jeetje als over de laatste vijf jaar, laatste tien jaar, laatste honderd jaar gekeken wordt dan wordt onredelijk vaak een vrouw door een man vermoord vanwege haar rol.
Is de dader een moslim dan staan de mensen snel op de achterste benen want ‘eerwraak’. Is het een simpel ‘familiedrama’ of zou de dader ‘toch al crimineel zijn’ dan wordt het gebagatelliseerd.
Wat opvalt is het vaak de (ex)partner die zich gekrenkt voelt en dat niet accepteert. Vrouwen lopen gewoon meer risico. Als dat van neutrale mensen al niet benoemd mag worden…
quote:Op zondag 19 februari 2023 09:11 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Hij zegt niets vreemds. Ook vrouwen dragen bepaalde verantwoordelijkheid. Daarnaast valt duidelijk niet alles onder femicide.
Dat zeg ik niet. Maar in hoeveel gevallen ging het om een gevecht waarin de vrouw dan eerder verliest. Dat weten we niet. De schuldige is altijd de moordenaar. En die krijgt dan meestal straf. Tenzij het een familie drama is dan pleegt hij zelfmoord.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:18 schreef The_End het volgende:
[..]Slachtoffers zijn de schuldige! Je leest het op Fok!
En in een gevecht is het geoorloogd om iemand te vermoorden!?quote:Op zondag 19 februari 2023 09:20 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Maar in hoeveel gevallen ging het om een gevecht waarin de vrouw dan eerder verliest. Dat weten we niet. De schuldige is altijd de moordenaar. En die krijgt dan meestal straf. Tenzij het een familie drama is dan pleegt hij zelfmoord.
In mijn wereld wel. En dan weet en zie je dat dingen vaak niet zo simpel zijn of liggen. Natuurlijk ben je niet verantwoordelijk als iemand je aanvalt met een mes. Je kan als je die aanvaller doodslaat wel veroordeelt worden als je pech hebt.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:22 schreef The_End het volgende:
[..]
En in een gevecht is het geoorloogd om iemand te vermoorden!?Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft, maar in de mijne is geweld uberhaupt niet aanwezig.
Als iemand mij op straat aanvalt met een mes, ben ik dan mede verantwoordelijk voor mijn dood?
En dan tellen ze alleen de vrouwen mee die door een ex partner zijn vermoord, waar ze een officiële relatie mee hadden. Dus een ex man of ex partner.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dit is best een erg bericht. Wist niet dat het er zoveel waren
Dit inderdaad en daarom had ik onderstaande opgeschreven omdat de reactie van de gemiddelde fokker zo voorspelbaar isquote:Op zondag 19 februari 2023 09:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Sommige reacties in dit topic geven al aan hoe groot het probleem eigenlijk is. Het ego van de man dat zo getriggerd wordt na beëindiging van de relatie dat zijn enige uitweg is haar te doden.
quote:‘Waar twee vechten zijn twee schuld’
Waarom zou je het meetellen als relatie gerelateerd het niet om een relatie gaat?quote:Op zondag 19 februari 2023 09:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En dan tellen ze alleen de vrouwen mee die door een ex partner zijn vermoord, waar ze een officiële relatie mee hadden. Dus een ex man of ex partner.
Gevallen waarbij het ook relatie gerelateerd is maar er dus geen officiële relatie was worden niet meegeteld.
Sommige reacties in dit topic geven al aan hoe groot het probleem eigenlijk is. Het ego van de man dat zo getriggerd wordt na beëindiging van de relatie dat zijn enige uitweg is haar te doden.
‘Waar twee vechten zijn twee schuld’
‘Vrouwen maken het er ook zelf naar met hun gezuig en gezeur’
‘Dan had ze maar gewoon van hem moeten scheiden’
Om te kotsen zulke reacties.
Bijna al deze vrouwen waren vantevoren slachtoffer van huiselijk geweld en stalking. Ze waren juist heel moedig uiteindelijk voor zichzelf te kiezen en het is dieptriest dat ze dat met hun leven hebben moeten bekopen.
Het zou je zus maar zijn. Of je nichtje, of je moeder. Zou je dan ook zo praten?
Jawel, het gaat om afwijzing! Een vrouw wil GEEN relatie/seks/aandacht whatever (meer) van het manspersoon dat door middel van intimidatie, dreigen en controle toch WEL wil. Het is geen tweerichtingsverkeer, het gaat om macht en controle en een gekrenkt ego.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:31 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Waarom zou je het meetellen als relatie gerelateerd het niet om een relatie gaat?
Het is heel simpel. Dit zijn harde cijfers en die liggen te hoog. Ik ken ook binnen de familie wel geweld. Dat probeer je dan als man (vooral) aan te pakken. Dat wordt van je verwacht.
Dat laatste? Dat je als het mis gaat je als man vaak aangekeken wordt van los dat maar op. Als mannelijk 'buitenstaander' dan. Ook bij geweld tegen vrouwen op bijv. de straat. Wie moet er vaak ingrijpen? Mannen. Deed en doe ik ook. Met alle gevolgen van dien.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Jawel, het gaat om afwijzing! Een vrouw wil GEEN relatie/seks/aandacht whatever (meer) van het manspersoon dat door middel van intimidatie, dreigen en controle toch WEL wil. Het is geen tweerichtingsverkeer, het gaat om macht en controle en een gekrenkt ego.
Verder snap ik je laatste stukje niet. Wat wordt verwacht van een man specifiek? Is respect hebben voor elkaars grenzen niet iets wat voor beide geldt?
Ik heb er nog nooit van gehoord dat mannen geweld op straat maar moeten oplossen. De politie adviseert op hun website dan de politie te bellen, en het proberen te filmen (als het veilig is voor je), er staat niks bij dat een bepaald gender specifiek dit maar op moet lossen!quote:Op zondag 19 februari 2023 09:40 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat laatste? Dat je als het mis gaat je als man vaak aangekeken wordt van los dat maar op. Als mannelijk 'buitenstaander' dan. Ook bij geweld tegen vrouwen op bijv. de straat. Wie moet er vaak ingrijpen? Mannen. Deed en doe ik ook. Met alle gevolgen van dien.
Nee natuurlijk wil een vrouw geen relatie op basis van geweld etc.. Maar ze kiezen soms wel zelf voor het risico. Mijn ex woont of woonde ook samen met een crimineel. Dat was of is geen feest gebleken. Dat wist ze tevoren.
De omgekeerde wereld. Helaas zijn er veel mensen/mannen die zo denken.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:08 schreef The_End het volgende:
[..]
Het is vooral vermoeiend om jouw reacties te lezen. Wat een zure eenzame man ben jij zeg. Ga eens in de spiegel kijken, dan kan je zien waarom je alleen bent.
Dan leef je idd in een andere wereld dan ik. Ik heb redelijk veel geweld meegemaakt hier en in buitenland. Als er geweld is/komt kijkt men meestal naar mannen voor de oplossing.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik heb er nog nooit van gehoord dat mannen geweld op straat maar moeten oplossen. De politie adviseert op hun website dan de politie te bellen, en het proberen te filmen (als het veilig is voor je), er staat niks bij dat een bepaald gender specifiek dit maar op moet lossen!![]()
Jouw manier van reageren geeft al precies het probleem aan. Je bent erg traditioneel in je denken.
Je ex is misschien naïef en het zal niet op zijn voorhoofd staan dat ie crimineel is.
Het staat sowieso bij dat soort mannen niet op hun voorhoofd. Hoe vaak hoor je daarna wel niet: ‘het was zo’n aardige man, dit hadden we niet van hem gedacht’
In het begin van de relatie laten zulke mannen zich niet zo zien natuurlijk.
Dat laatste is zo. Maar op welke manier geeft dit het probleem aan? Ik heb nog nooit een vrouw geslagen. Wel vrouwen geholpen.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik heb er nog nooit van gehoord dat mannen geweld op straat maar moeten oplossen. De politie adviseert op hun website dan de politie te bellen, en het proberen te filmen (als het veilig is voor je), er staat niks bij dat een bepaald gender specifiek dit maar op moet lossen!![]()
Jouw manier van reageren geeft al precies het probleem aan. Je bent erg traditioneel in je denken.
Je ex is misschien naïef en het zal niet op zijn voorhoofd staan dat ie crimineel is.
Het staat sowieso bij dat soort mannen niet op hun voorhoofd. Hoe vaak hoor je daarna wel niet: ‘het was zo’n aardige man, dit hadden we niet van hem gedacht’
In het begin van de relatie laten zulke mannen zich niet zo zien natuurlijk.
Ik snap ten eerste niks van je verhaal.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:00 schreef Jaroon het volgende:
Ik heb meer van dit soort verhalen maar dit is recent. Mijn wappie zus neemt iemand mee van een wappie demonstratie naar huis. Als logeergast. Dit speelt zich af in New Zealand. Die gast 'misbruikt een nichtje van mij. Hoe erg? Dat is mij niet duidelijk. Wel dat zij de BUURMAN opbelt en een verhaal verteld dat hem zo schokt dat hij met een vuurwapen komt. Ze heeft geen buurvrouw opgebeld.......dat doe je bewust.
In dit geval ook....dat ze duidelijk kiest voor die ene buurman voor hulp. Niet de buurvrouw waar ze veel meer contact mee heeft. Ze weet dat hij wapens heeft. Hij schiet ook voor haar de opossums in de tuin. Wat vraag en verwacht ze dan?quote:Op zondag 19 februari 2023 10:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik snap ten eerste niks van je verhaal.
Maar denk ook dat jouw ervaringen geen ‘standaard’ zijn voor hoe de wereld, mannen en vrouwen in elkaar moeten zitten.
Nee nee, je mist even dat dit "de gevolgen van hun eigen keuzes" zijn hè.quote:Op zondag 19 februari 2023 03:52 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Veel hogere straffen op huiselijk geweld en het serieus nemen van doodsbedreigingen zou helpen, in plaats dat vrouwen maar lekker de rest van hun leven moeten gaan onderduiken en alles achter moeten laten en meneer de ex binnen een paar weken weer buiten staat, maar dan nog bozer.
Aangifte doen heeft helemaal geen zin. Hulp voor vrouwen is er wel, maar dat houdt bij serieuze dreiging in dat zij degene wordt die gestraft is door met kinderen en al te moeten verkassen en continu over haar schouder moet kijken in plaats van dat ze zo’n mongool gewoon acht jaar weg stoppen en daarna ergens op de Wadden gooien met een enkelband. Hij flikkert zelf maar op.
Maar nee meneer heeft losse handjes en geen controle over zijn emoties en daarom moet de vrouw maar heel haar leven en alles wat ze heeft opgebouwd achter laten. Haar familie, huis, vrienden, werk, kinderen moeten naar een nieuwe school toe en met een achterlijk alarm rond gaan lopen dat de hele tijd moet worden opgeladen om haar nek heen want ja dat is de oplossing.
Gewoon een enkelhalsband om die kerels heen die naarmate hij dichterbij zijn slachtoffer komt steeds strakker om zijn nek gaat zitten. Kan hij zichzelf lekker wurgen ipv zijn ex.
Echt een bizarre gedachtegang inderdaadquote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je hebt het nu over een vrij extreem geval. Het gros van de gewelddadige partners is geen crimineel (afgezien van dit geweld) en ook heel moeilijk als zodanig te vervolgen.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:40 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat laatste? Dat je als het mis gaat je als man vaak aangekeken wordt van los dat maar op. Als mannelijk 'buitenstaander' dan. Ook bij geweld tegen vrouwen op bijv. de straat. Wie moet er vaak ingrijpen? Mannen. Deed en doe ik ook. Met alle gevolgen van dien.
Nee natuurlijk wil een vrouw geen relatie op basis van geweld etc.. Maar ze kiezen soms wel zelf voor het risico. Mijn ex woont of woonde ook samen met een crimineel. Dat was of is geen feest gebleken. Dat wist ze tevoren.
Ik zie niet wat voor partners deze mensen hadden. Zo extreem is het niet. De meeste criminelen hebben wel een vriendin of vrouw. Die weten echt vaak wel meer.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:07 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Je hebt het nu over een vrij extreem geval. Het gros van de gewelddadige partners is geen crimineel (afgezien van dit geweld) en ook heel moeilijk als zodanig te vervolgen.
Maar daar gaat dit topic nu niet over.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:08 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik zie niet wat voor partners deze mensen hadden. Zo extreem is het niet. De meeste criminelen hebben wel een vriendin of vrouw. Die weten echt vaak wel meer.
Veel vrouwen door (ex)partner maar veel mannen door kennis/vriend(in). Wat zijn dat voor types als je als (ex)partner je vrouw/man vermoord.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 18:24 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Hier een grafiekje uit het stuk:
Cijfers van 5 jaar zijn bij elkaar opgeteld.
[ afbeelding ]
Heel jaloers en bezitterig waarschijnlijk.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:11 schreef HSG het volgende:
[..]
Veel vrouwen door (ex)partner maar veel mannen door kennis/vriend(in). Wat zijn dat voor types als je als (ex)partner je vrouw/man vermoord.
En dan is het prima om vermoord te worden ofzo?quote:Op zondag 19 februari 2023 11:08 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik zie niet wat voor partners deze mensen hadden. Zo extreem is het niet. De meeste criminelen hebben wel een vriendin of vrouw. Die weten echt vaak wel meer.
Juist.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:17 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Heel jaloers en bezitterig waarschijnlijk.
Hoe eng is je ex?quote:Op zondag 19 februari 2023 11:28 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Juist.
Toevallig vannacht gedroomd dat mijn ex mijn huis binnen kwam en ik belde 112 en dat wijf aan de telefoon zei dat ze aan het staken waren dus niemand langs zouden sturen
Hij is een doetje, en als ik een man was geweest of broers had gehad, was het heel anders afgelopen kan ik je vertellen.quote:
Dat vraag ik ook niet. Maar ik droom niet zo....dus was beneiuwd.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:34 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Ik hoef toch niet uit de wijden over de details.Die gaan jou niets aan.
Dat is niet slechts een statistisch gegeven. Op het moment dat een vrouw vermoord wordt omdat ze de familie-eer geschaad heeft, haar partner gekrenkt heeft, of zich losweekt van haar partner, dan komt dat dus vaak voort uit de positie van en opvatting over een vrouw die maakt dat zij gestraft wordt omdat ze zich daar niet (meer) naar schikt. Als een familielid een meisje vermoordt omdat ze zich niet degelijk kleedt, dan is dat dus een moord omdat ze vrouw is. Hetzelfde geldt als een ex haar vermoordt onder het mom van 'als ik jou niet mag hebben, dan niemand niet'. Als je doodgeschopt wordt omdat je in een strak leren pakje op straat een man aan het zoenen bent als man, dan is dat ook een moord omdat je homo bent.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:45 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Het is een statistisch gegeven dat mannen eerder hun vrouwelijke partner vermoorden dan vice versa maar niet omwille van het feit dat het een vrouw is maar eerder vanwege verbreken van een relatie e.d.
Mannen zijn gewoon efficiënter.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:27 schreef Viv het volgende:
[..]
Stond laatst in een ander artikel (betreft alleen moord op (ex-)partner):
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)et-de-straat-voor-op
Ik ben niet tegen strengere straffen maar het is wel de man die die vrouw ooit zelf heeft uitgezocht. Dat is waar het fout ging. Dat is een persoonlijk probleem, op zich geen maatschappelijk probleem laat staan dat de overheid dat kan oplossen of voorkomen.quote:Op zondag 19 februari 2023 03:52 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Veel hogere straffen op huiselijk geweld en het serieus nemen van doodsbedreigingen zou helpen, in plaats dat vrouwen maar lekker de rest van hun leven moeten gaan onderduiken en alles achter moeten laten en meneer de ex binnen een paar weken weer buiten staat, maar dan nog bozer.
Aangifte doen heeft helemaal geen zin. Hulp voor vrouwen is er wel, maar dat houdt bij serieuze dreiging in dat zij degene wordt die gestraft is door met kinderen en al te moeten verkassen en continu over haar schouder moet kijken in plaats van dat ze zo’n mongool gewoon acht jaar weg stoppen en daarna ergens op de Wadden gooien met een enkelband. Hij flikkert zelf maar op.
Maar nee meneer heeft losse handjes en geen controle over zijn emoties en daarom moet de vrouw maar heel haar leven en alles wat ze heeft opgebouwd achter laten. Haar familie, huis, vrienden, werk, kinderen moeten naar een nieuwe school toe en met een achterlijk alarm rond gaan lopen dat de hele tijd moet worden opgeladen om haar nek heen want ja dat is de oplossing.
Gewoon een enkelhalsband om die kerels heen die naarmate hij dichterbij zijn slachtoffer komt steeds strakker om zijn nek gaat zitten. Kan hij zichzelf lekker wurgen ipv zijn ex.
quote:Op zondag 19 februari 2023 12:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen strengere straffen maar het is wel de man die die vrouw ooit zelf heeft uitgezocht. Dat is waar het fout ging. Dat is een persoonlijk probleem, op zich geen maatschappelijk probleem laat staan dat de overheid dat kan oplossen of voorkomen.
De zaak Hümeyre als voorbeeld geven van een typisch Nederlandse zaak geeft weer aan dat femicide vooral een verdichtsel is om het niet over probleemculturen te hoeven hebben.quote:
Oh oké ja het zijn weer de buitenlanders natuurlijk en niet het totale falen van het rechtssysteem hierquote:Op zondag 19 februari 2023 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De zaak Hümeyre als voorbeeld geven van een typisch Nederlandse zaak geeft weer aan dat femicide vooral een verdichtsel is om het niet over probleemculturen te hoeven hebben.
Hehe, als het een allochtoon is, is het een cultureel probleem, als het een autochtoon is, is het een persoonlijk probleem en vooral niet maatschappelijk.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De zaak Hümeyre als voorbeeld geven van een typisch Nederlandse zaak geeft weer aan dat femicide vooral een verdichtsel is om het niet over probleemculturen te hoeven hebben.
Ja dan is die arme man tot wanhoop gedreven door zijn vrouwquote:Op zondag 19 februari 2023 12:27 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Hehe, als het een allochtoon is, is het een cultureel probleem, als het een autochtoon is, is het een persoonlijk probleem en vooral niet maatschappelijk.
Heb je het filmpje afgekeken? Er worden meerdere zaken als voorbeeld genoemd, niet alleen die van Humeyre.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar komt het wel op neer, ja.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:08 schreef The_End het volgende:
We hebben moord en doodslag in de relationele sfeer, met dus vrouwen ongeveer 4 keer zo vaak het slachtoffer. Veel daarvan zijn mannen die het niet kunnen verdragen verlaten te worden. Dat is geen Nederlands cultureel probleem, de brede consensus is dat als een vrouw niet verder wil je uit elkaar gaat en elkaar dan met rust laat. Het is een karakterologisch/psychisch probleem dat alleen de vrouw in kwestie had kunnen voorkomen. Een goede vriend van mij heeft ook ooit een gestoord wijf uitgezocht, mensen maken fouten, maar dat kan de maatschappij of de overheid niet voorkomen. Dat moet je zelf doen of met de consequenties dealen.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:27 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Hehe, als het een allochtoon is, is het een cultureel probleem, als het een autochtoon is, is het een persoonlijk probleem en vooral niet maatschappelijk.
En waarom zouden ze het over die probleemcultuur moeten hebben als er volgens jou toch niks aan de hand isquote:Op zondag 19 februari 2023 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Whut?quote:Op zondag 19 februari 2023 12:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
We hebben moord en doodslag in de relationele sfeer, met dus vrouwen ongeveer 4 keer zo vaak het slachtoffer. Veel daarvan zijn mannen die het niet kunnen verdragen verlaten te worden. Dat is geen Nederlands cultureel probleem, de brede consensus is dat als een vrouw niet verder wil je uit elkaar gaat en elkaar dan met rust laat. Het is een karakterologisch/psychisch probleem dat alleen de vrouw in kwestie had kunnen voorkomen. Een goede vriend van mij heeft ook ooit een gestoord wijf uitgezocht, mensen maken fouten, maar dat kan de maatschappij of de overheid niet voorkomen. Dat moet je zelf doen of met de consequenties dealen.
Dan hebben we daarnaast het culturele problemen van mannen die die vrije wil bij vrouwen niet erkennen. Dat geldt bij eerwraak maar ook bij de bezitterigheid, de vrouw is van mij en blijft van mij, en moet mij gehoorzamen. Dat is een ander probleem dan een individueel karakterologisch/psychisch probleem.
Je moet nieuwe woorden introduceren om preciezer te zijn in wat je bedoelt, niet om juist iets te verhullen door dingen op één hoop te gooien die niet op één hoop liggen.
Je hebt duidelijk het filmpje niet gekeken en ook niet de link met een artikel.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
We hebben moord en doodslag in de relationele sfeer, met dus vrouwen ongeveer 4 keer zo vaak het slachtoffer. Veel daarvan zijn mannen die het niet kunnen verdragen verlaten te worden. Dat is geen Nederlands cultureel probleem, de brede consensus is dat als een vrouw niet verder wil je uit elkaar gaat en elkaar dan met rust laat. Het is een karakterologisch/psychisch probleem dat alleen de vrouw in kwestie had kunnen voorkomen. Een goede vriend van mij heeft ook ooit een gestoord wijf uitgezocht, mensen maken fouten, maar dat kan de maatschappij of de overheid niet voorkomen. Dat moet je zelf doen of met de consequenties dealen.
Dan hebben we daarnaast het culturele problemen van mannen die die vrije wil bij vrouwen niet erkennen. Dat geldt bij eerwraak maar ook bij de bezitterigheid, de vrouw is van mij en blijft van mij, en moet mij gehoorzamen. Dat is een ander probleem dan een individueel karakterologisch/psychisch probleem.
Je moet nieuwe woorden introduceren om preciezer te zijn in wat je bedoelt, niet om juist iets te verhullen door dingen op één hoop te gooien die niet op één hoop liggen.
Wij maken er in Nederland vaak een persoonlijk probleem van, maar wanneer andere culturen in de mix komen zien we opeens wel de onderliggende patronen. Dat illustreer jij hier mooi.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
"Die beperken zich niet tot een culturele achtergrond, neem bijvoorbeeld deze Nederlandse zaken" ....En dan komen ze aan met de 31-jarige Bekir E. die ex was van een 16-jarig schoolmeisje. Het gaat dus om een Turk die in de relationele sfeer een Turkse stalkt en vermoord na een relatie met een zeer on-Nederlands leeftijdsverschil. Hoezo stelt de NOS dan dat dit een voorbeeld is van een Nederlandse zaak zonder culturele achtergrond? Dat is toch gewoon bullshit?quote:Op zondag 19 februari 2023 12:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Heb je het filmpje afgekeken? Er worden meerdere zaken als voorbeeld genoemd, niet alleen die van Humeyre.
Zucht…quote:Op zondag 19 februari 2023 12:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
"Die beperken zich niet tot een culturele achtergrond, neem bijvoorbeeld deze Nederlandse zaken" ....En dan komen ze aan met de 31-jarige Bekir E. die ex was van een 16-jarig schoolmeisje. Het gaat dus om een Turk die in de relationele sfeer een Turkse stalkt en vermoord na een relatie met een zeer on-Nederlands leeftijdsverschil. Hoezo stelt de NOS dan dat dit een voorbeeld is van een Nederlandse zaak zonder culturele achtergrond? Dat is toch gewoon bullshit?
Leg eens uit: hoe had (alléén!) de vrouw dit kunnen voorkomen?quote:Op zondag 19 februari 2023 12:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een film van 10 minuten. Ik denk niet dat iedereen de moeite neemt.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:52 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zucht…
Wat vindt je van de rest van de voorbeelden en het filmpje? Of blijf je nu doorzagen over 1 detail?
Wat is dan het onderliggende Nederlandse patroon? Dat is nou juist het hele punt, het wordt gepresenteerd alsof het een maatschappelijk probleem is en er dus een maatschappelijk patroon aan ten grondslag zou liggen, maar alle voorbeelden zijn ofwel strikt persoonlijk of buitenlands cultureel.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:47 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Wij maken er in Nederland vaak een persoonlijk probleem van, maar wanneer andere culturen in de mix komen zien we opeens wel de onderliggende patronen. Dat illustreer jij hier mooi.
Ja. Dat lijkt mij een plan. Anders kun je het ook niet serieus aanpakken.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat is dan het onderliggende Nederlandse patroon? Dat is nou juist het hele punt, het wordt gepresenteerd alsof het een maatschappelijk probleem is en er dus een maatschappelijk patroon aan ten grondslag zou liggen, maar alle voorbeelden zijn ofwel strikt persoonlijk of buitenlands cultureel.
Als er een Nederlands cultureel probleem is, wijs het dan aan. Ik zie er geen anders dan dat vrouwen voorbij gaan aan de eigen verantwoordelijkheid inzake partnerkeuze en 'mannen' tot he probleem maken.
Wow, gewoon wow..quote:Op zondag 19 februari 2023 12:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat is dan het onderliggende Nederlandse patroon? Dat is nou juist het hele punt, het wordt gepresenteerd alsof het een maatschappelijk probleem is en er dus een maatschappelijk patroon aan ten grondslag zou liggen, maar alle voorbeelden zijn ofwel strikt persoonlijk of buitenlands cultureel.
Als er een Nederlands cultureel probleem is, wijs het dan aan. Ik zie er geen anders dan dat vrouwen voorbij gaan aan de eigen verantwoordelijkheid inzake partnerkeuze en 'mannen' tot he probleem maken.
quote:
Die gaat toch die relatie aan of niet soms? Je zoekt zelf iemand uit. Als het je ex wordt was het een verkeerde keuze, als het een stalkende ex wordt was het een hele verkeerde keuze. Als je als 16-jarige een 31-jarige uitzoekt dan kon dat natuurlijk nooit een goede keuze zijn.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Leg eens uit: hoe had (alléén!) de vrouw dit kunnen voorkomen?
Het is geen detail.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:52 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zucht…
Wat vindt je van de rest van de voorbeelden en het filmpje? Of blijf je nu doorzagen over 1 detail?
Het komt helaas vaker voor dan je denkt, een minderjarige die een relatie aanknoopt met een volwassene, veel ouder. Ik heb het zelf ook eens gezien bij een vriendin. Gewoon Nederlands.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die gaat toch die relatie aan of niet soms? Je zoekt zelf iemand uit. Als het je ex wordt was het een verkeerde keuze, als het een stalkende ex wordt was het een hele verkeerde keuze. Als je als 16-jarige een 31-jarige uitzoekt dan kon dat natuurlijk nooit een goede keuze zijn.
[..]
Het is geen detail.
Welke Nederlander heeft een familielid of een vriend of kent zelfs maar een 31-jarige man die een relatie begon met een 16-jarig schoolmeisje? En als ze hem dumpt zeg je toch niet 'dat moet je niet pikken', 'kom op, ik pak de auto, we gaan haar zoeken'.
Dus de man gaat de relatie niet zelf aan en ofzo?quote:Op zondag 19 februari 2023 13:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die gaat toch die relatie aan of niet soms? Je zoekt zelf iemand uit. Als het je ex wordt was het een verkeerde keuze, als het een stalkende ex wordt was het een hele verkeerde keuze. Als je als 16-jarige een 31-jarige uitzoekt dan kon dat natuurlijk nooit een goede keuze zijn.
[..]
Het is geen detail.
Welke Nederlander heeft een familielid of een vriend of kent zelfs maar een 31-jarige man die een relatie begon met een 16-jarig schoolmeisje? En als ze hem dumpt zeg je toch niet 'dat moet je niet pikken', 'kom op, ik pak de auto, we gaan haar zoeken'.
Daarin speelt inderdaad een rol dat de vrouw een bepaalde positie inneemt in een sociale hiërarchie. In zo'n geval valt het gebruik van de term misschien wel te verdedigen.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:40 schreef Kiwi7 het volgende:
[..]
Maar is dat niet vaak hetzelfde? Eerwraak heeft toch juist vaak betrekking op alleen vrouwen? Femicide lijkt mij een moord die waarschijnlijk niet was gepleegd als de vrouw een man was geweest.
Goed, maar mannen (als groep, gemiddeld) zijn nu eenmaal eerder geneigd naar gewelddadige "oplossingen" te grijpen, ook naar elkaar toe. Criminele moorden worden ook vaak gepleegd door mannen, maar de slachtoffers zijn eveneens meestal mannen.quote:En kan mij van de afgelopen maand ten minste 2 moordzaken herinneren waarbij een man zijn ex vriendin heeft vermoord nadat zij de relatie had verbroken. Hoevaak gebeurd dat andersom?
Dus dan is het minder erg ofzo? Of had het niet voorkomen kunnen worden?quote:Op zondag 19 februari 2023 13:14 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Daarin speelt inderdaad een rol dat de vrouw een bepaalde positie inneemt in een sociale hiërarchie. In zo'n geval valt het gebruik van de term misschien wel te verdedigen.
[..]
Goed, maar mannen (als groep, gemiddeld) zijn nu eenmaal eerder geneigd naar gewelddadige "oplossingen" te grijpen, ook naar elkaar toe. Criminele moorden worden ook vaak gepleegd door mannen, maar de slachtoffers zijn eveneens meestal mannen.
Wat? Dat is echt totaal niet wat ik zeg of impliceer.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:17 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dus dan is het minder erg ofzo? Of had het niet voorkomen kunnen worden?
Ja ach, mannen gebruiken nu eenmaal eerder geweld.
Het is wat het is…
En we sluiten onze ogen en gaan weer verder met waar we mee bezig waren.
Bizar, echt.
Het is geen specifiek Nederlands cultureel probleem. Niemand zegt dat, jij probeert het per se cultureel te maken. Het is een onderliggend probleem dat femicide kenmerkt: uit gevoel van eigendom, minachting, ondergeschiktheid of plezier vrouwen doden. In de genoemde voorbeelden gaat het allemaal om iemand die uit bezitterigheid een vrouw die van hem los wilde komen heeft gedood.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
misschien is het wel logisch dat zij zich aangevallen voelen.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:04 schreef MissButterflyy het volgende:
Volgens mij willen ze het gewoon niet snappen.
Er zijn een aantal mannen die zich meteen aangesproken voelen alsof de hele mannelijke bevolking hier voor verantwoordelijk wordt gesteld.
En daarna twee Nederlandse namen. Wilma komt niet uit Syrië hoor.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
"Die beperken zich niet tot een culturele achtergrond, neem bijvoorbeeld deze Nederlandse zaken" ....En dan komen ze aan met de 31-jarige Bekir E. die ex was van een 16-jarig schoolmeisje. Het gaat dus om een Turk die in de relationele sfeer een Turkse stalkt en vermoord na een relatie met een zeer on-Nederlands leeftijdsverschil. Hoezo stelt de NOS dan dat dit een voorbeeld is van een Nederlandse zaak zonder culturele achtergrond? Dat is toch gewoon bullshit?
quote:Femicide komt in alle maatschappelijke klassen voor
‘En ja, femicide gaat over meer dan eerwraak’, legt Römkens uit. ‘Vrouwenmoord komt namelijk niet beduidend vaker voor onder migrantengroepen dan dat het voorkomt binnen de traditionele witte gemeenschap.
Oké dan had ik je post verkeerd begrepen.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:18 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Wat? Dat is echt totaal niet wat ik zeg of impliceer.
Ik zie vooral de trope 'vrouw kiest bad boy, in plaats van lieve nerd, maar krijgt nog wel spijt' veel terugkomen. Dat is trouwens wel een cultureel dingetje. Die trope is best populair in het westen.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:04 schreef MissButterflyy het volgende:
Volgens mij willen ze het gewoon niet snappen.
Er zijn een aantal mannen die zich meteen aangesproken voelen alsof de hele mannelijke bevolking hier voor verantwoordelijk wordt gesteld.
"Lieve nerd maar krijgt nog wel spijt"? Die snap ik nietquote:Op zondag 19 februari 2023 13:42 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik zie vooral de trope 'vrouw kiest bad boy, in plaats van lieve nerd, maar krijgt nog wel spijt' veel terugkomen. Dat is trouwens wel een cultureel dingetje. Die trope is best populair in het westen.
Nee, dat bedoelen ze niet.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:42 schreef Horzula het volgende:
In Nederland?
Bedoelen ze niet in de wereld?
Ken persoonlijk zat vrouwen die ik wel kán vermoorden.
Ga het alleen niet doen.
Nee, ik gaf enkel mijn mening over de validiteit van de term als term. "Femicide" suggereert in mijn ogen een haatmisdrijf tegen de vrouw omdat ze vrouw is. "Gewone" partnermoord waarbij de vrouw het slachtoffer is associeer ik meer met een problematische agressie in (sommige) mannen die zich ook op andere manieren manifesteert en niet per se specifiek tegen vrouwen gericht is. Het was niet mijn bedoeling om deze vorm van crimineel gedrag daarmee te bagatelliseren.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Oké dan had ik je post verkeerd begrepen.
De vrouw krijgt in deze spijt, omdat ze de verkeerde partnerkeuze gemaakt heeft. In films zie je deze vaak met een lieve nerd vs een bad boy.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
"Lieve nerd maar krijgt nog wel spijt"? Die snap ik nietZou je die willen toelichten?
Vermoord omdat ze nee zei. En dat kan niet in de ogen van de man, die haar als zijn bezit ziet. Ja, dat is femicide en het kan gebeuren dat dit ook een man doet die verder geen crimineel gedrag vertoont.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:49 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nee, ik gaf enkel mijn mening over de validiteit van de term als term. "Femicide" suggereert in mijn ogen een haatmisdrijf tegen de vrouw omdat ze vrouw is. "Gewone" partnermoord waarbij de vrouw het slachtoffer is associeer ik meer met een problematische agressie in (sommige) mannen die zich ook op andere manieren manifesteert en niet per se specifiek tegen vrouwen gericht is. Het was niet mijn bedoeling om deze vorm van crimineel gedrag daarmee te bagatelliseren.
Dat kan toch niet?quote:
Oké, in zulke gevallen ben ik het dan inderdaad wel eens met het gebruik van die term.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Vermoord omdat ze nee zei. En dat kan niet in de ogen van de man, die haar als zijn bezit ziet. Ja, dat is femicide
Ok, dank voor je toelichting. Ik snap echter nog steeds niet wat je precies probeert te zeggen met die (oorspronkelijke) post.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:53 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
De vrouw krijgt in deze spijt, omdat ze de verkeerde partnerkeuze gemaakt heeft. In films zie je deze vaak met een lieve nerd vs een bad boy.
En wat als een homo hetzelfde doet met zijn vriend? Dan heet het...?quote:Op zondag 19 februari 2023 13:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Vermoord omdat ze nee zei. En dat kan niet in de ogen van de man, die haar als zijn bezit ziet. Ja, dat is femicide en het kan gebeuren dat dit ook een man doet die verder geen crimineel gedrag vertoont.
Er is eerder al een link en een filmpje gedeeld waarin het wordt uitgelegd.
Het is in onze westerse wereld waar eigen verantwoordelijkheid en individualiteit erg belangrijk is ook moeilijk te begrijpen dat dit toch een maatschappelijk probleem is.
Dat kan dus wel. Helaas.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:54 schreef Horzula het volgende:
[..]
Dat kan toch niet?
Dan hoorden wel toch wel af en toe een ijselijke vrouwengil als we boodschappen gingen doen?
In ieder geval geen femicidequote:Op zondag 19 februari 2023 13:58 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En wat als een homo hetzelfde doet met zijn vriend? Dan heet het...?
Dat zal ook wel eens gebeuren. Maar niet zo vaak als waar we het nu in dit topic over hebben.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:58 schreef Jaroon het volgende:
[..]
In mijn kindertijd kwam het nog regelmatig voor dat er vrouwen vermoord werden aan een gordijnenkoord.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:54 schreef Horzula het volgende:
[..]
Dat kan toch niet?
Dan hoorden wel toch wel af en toe een ijselijke vrouwengil als we boodschappen gingen doen?
Dan is het gewoon relatie gerelateerd geweld denk ik.quote:Op zondag 19 februari 2023 14:01 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat zal ook wel eens gebeuren. Maar niet zo vaak als waar we het nu in dit topic over hebben.
Als er nu elke 8 dagen een homo wordt vermoord door z’n vriend en er dus een patroon is te herkennen hoop ik dat het ook besproken wordt en we er onze ogen niet voor sluiten.
Eigenlijk voor geen enkele moord of geweld.
Het is alleen maar goed dat we het er over hebben in dit topic en het steeds vaker in het nieuws komt.
Wow. Rond welke tijd was dat?quote:Op zondag 19 februari 2023 14:01 schreef Iblardi het volgende:
[..]
In mijn kindertijd kwam het nog regelmatig voor dat er vrouwen vermoord werden aan een gordijnenkoord.
Homicide?quote:Op zondag 19 februari 2023 13:58 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ook goed dat daar aandacht aan wordt besteedquote:Op zondag 19 februari 2023 14:03 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat woord lijkt op iets bekends.....
Natuurlijk. Zo goed mogelijk in kaart brengen waar en met wie het mis gaat. Familie drama. Hoe kom je erop je kinderen te doden?quote:Op zondag 19 februari 2023 14:05 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ook goed dat daar aandacht aan wordt besteed
Dat is iets voor een ander topic.quote:Op zondag 19 februari 2023 14:12 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Natuurlijk. Zo goed mogelijk in kaart brengen waar en met wie het mis gaat. Familie drama. Hoe kom je erop je kinderen te doden?
Past hier wel bij. Gaat ook over moord en relaties.quote:Op zondag 19 februari 2023 14:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is iets voor een ander topic.
Ik vind het afschuwelijk maar ik kan er niks mee en 'wij' kunnen er niks mee. Er moet iets aan de kaak gesteld en er moet meer aandacht voor komen en dan?quote:Op zondag 19 februari 2023 13:10 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het komt helaas vaker voor dan je denkt, een minderjarige die een relatie aanknoopt met een volwassene, veel ouder. Ik heb het zelf ook eens gezien bij een vriendin. Gewoon Nederlands.
Verbazingwekkend ook wat een eisen je stelt aan een meisje van 16. Ze moet volgens jou al denken en handelen als een volwassene.
Maar weet je, daar gaat het niet eens om. Wat verder in het verhaal komen voorbeelden van andere vrouwen die door hun ex zijn vermoord. Volwassen vrouwen, zelf een die kinderen had!
Wat vind je daarvan?
Ik pleit niet voor straffeloosheid voor moorddadige zakken. De schuldvraag is volkomen duidelijk, maar dat is achteraf en dan is het al te laat. Dus dan is de stelling "we moeten hier iets tegen doen" verkeerd omdat "we" dat helemaal niet kunnen aangezien we ons als samenleving niet met partnerkeuze bemoeien.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dus de man gaat de relatie niet zelf aan en ofzo?
En dat het een moorddadige zak is, is niet zijn eigen schuld, maar van de vrouw die die moorddadige zak "zelf uitkiest"?
Heel bijzonder allemaal
Kruidige gerechten zijn niet cultuurgebonden maar komen overal traditioneel voor. Een traditioneel Nederlands kruidig gerecht is nasi goreng...quote:Op zondag 19 februari 2023 13:28 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
En daarna twee Nederlandse namen. Wilma komt niet uit Syrië hoor.
[..]
Het is of karakterologisch, of deels of voornamelijk cutlureel. Nu kom je met iets karakterologisch aan. De uitkomst is hetzelfde, zoals ook mannen vermoord worden door vrouwen, maar als het cutlureel is dan moet ja als samenleving daar wat mee, als het karakterologisch is dan moet je daar als vrouw wat mee bij je partnerkeuze, zoals mannen dat ook bij vrouwen moeten.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:25 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Het is geen specifiek Nederlands cultureel probleem. Niemand zegt dat, jij probeert het per se cultureel te maken. Het is een onderliggend probleem dat femicide kenmerkt: uit gevoel van eigendom, minachting, ondergeschiktheid of plezier vrouwen doden. In de genoemde voorbeelden gaat het allemaal om iemand die uit bezitterigheid een vrouw die van hem los wilde komen heeft gedood.
Of het is dus een ander fenomeen. Dat wordt nu bij elkaar op één hoop gegooid om er een de jongetjes tegen de meisjes spelletje van te maken. Ik zeg juist je moet precies het onderscheid maken en daar een woord bijzoeken ipv een zo algemeen mogelijke term, om het probleem precies aan te wijzen zodat je wellicht ook te weten kunt komen waar de oplossing ligt. Eerwraak is zo'n woord bijvoorbeeld, dan heb je een helder afgebakende groep misdrijven waardoor je misschien de gemeenschappelijke oorzaak kunt vinden en daar wat aan kunt doen. Crimie passionel is ook een best zinnig onderscheid. Andere zinnige onderscheiden zullen termen uit de psychiatrie zijn.quote:Jij wil per se een onderscheid zien tussen een Bekir die dat doet en een Ron. Want Ron is gewoon gek en Bekir doet wat zijn cultuur hem heeft geleerd. In werkelijkheid is het culturele probleem dat jij ziet bij Bekir een idee over vrouwen dat veel breder gedragen wordt. In sommige culturen sterker dan anderen, absoluut en dat mag best benoemd worden, maar het fenomeen krampachtig willen scheiden naar culturen, is precies waardoor het risico in minder patriarchale culturen makkelijk kan worden onderschat.
Het is gewoon een ander risico met een andere oorsprong en dus ook een andere aanpak. Bij een stalker kun je misschien iets doen met een gedwongen psychiatrische behandeling, bij eerwraak zul je de vrouw waarschijnlijk buiten bereik van de hele familie moeten houden. Als je dat nou daadwerkelijk allemaal op één hoop gaat gooien onder de term femicide en met één femicide aanpak dan zit de halve woestijnfamilie bij de psycholoog en krijgt de vrouw van de stalker een onderduikadres aan de andere kant van het land en wordt de eerwraak alsnog voltrokken.quote:En dat is dan wel weer iets waar Nederland vatbaar voor is, want er wordt hier relatief vaak te laat ingegrepen. O.a. doordat er hier in de aanloop naar femicide vaak niet met die bril naar gekeken wordt. Terwijl in meer patriarchale Europese culturen het bewustzijn juist wat hoger lijkt te zijn.
Het probleem is niet dat de ene partner de ander uitzoekt, maar dat de ander de een mishandelt en/of vermoordt. Je kiest namelijk voor een affectieve relatie, niet voor partnergeweld.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen strengere straffen maar het is wel de man die die vrouw ooit zelf heeft uitgezocht. Dat is waar het fout ging. Dat is een persoonlijk probleem, op zich geen maatschappelijk probleem laat staan dat de overheid dat kan oplossen of voorkomen.
Natuurlijk wel. Als de rechter ze een straf geeft voor het lek steken van de banden dan heb jij al een keer zonder functionerende auto gezeten. Je hebt de ellende al gehad en jij bent degene die dat had kunnen voorkomen door een betere garage uit te zoeken.quote:Op zondag 19 februari 2023 14:50 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het probleem is niet dat de ene partner de ander uitzoekt, maar dat de ander de een mishandelt en/of vermoordt. Je kiest namelijk voor een affectieve relatie, niet voor partnergeweld.
Als ik kies voor een garage en die mij oplicht door zijn deel niet te doen en in plaats daarvan de banden lek te steken, dan is dat ook geen persoonlijk probleem of wel?
Daar heb je op zich gelijk in. Maar je moet ook kijken naar jezelf......hoe ben je in die relatie terechtgekomen? Mijn ex heeft gekozen voor een gevaarlijke man die crimineel is. Zij heeft een hele grote mond. Dat werd al een groot probleem. Maar als het escaleert heeft ze dat wel degelijk deels aan zichzelf te danken.quote:Op zondag 19 februari 2023 14:50 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het probleem is niet dat de ene partner de ander uitzoekt, maar dat de ander de een mishandelt en/of vermoordt. Je kiest namelijk voor een affectieve relatie, niet voor partnergeweld.
Als ik kies voor een garage en die mij oplicht door zijn deel niet te doen en in plaats daarvan de banden lek te steken, dan is dat ook geen persoonlijk probleem of wel?
Ze denken dat ze hem kunnen veranderen of zijn zo onzeker dat ze denken dat ze dit verdienen. En soms laat zo'n vent ze geloven dat niemand anders ze wil.quote:Op zondag 19 februari 2023 15:06 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Daar heb je op zich gelijk in. Maar je moet ook kijken naar jezelf......hoe ben je in die relatie terechtgekomen? Mijn ex heeft gekozen voor een gevaarlijke man die crimineel is. Zij heeft een hele grote mond. Dat werd al een groot probleem. Maar als het escaleert heeft ze dat wel degelijk deels aan zichzelf te danken.
Tenzij het een verwijfd type wasquote:
Dat was niet haar idee volgens mij. Zij vond het prima hoe hij was. Wetend dat hij gevaarlijk is. Wat weer mee bleek te vallen toen ik hem natrok toen ze in de shit kwam. Maar volgens mij zijn ze nog steeds samen. Net als veel andere mensen met criminele liefdesrelaties. En in de wereld spelen vrouwen echt wel een rol.quote:Op zondag 19 februari 2023 15:18 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Ze denken dat ze hem kunnen veranderen of zijn zo onzeker dat ze denken dat ze dit verdienen. En soms laat zo'n vent ze geloven dat niemand anders ze wil.
Wanneer we dingen categoriseren kunnen we dat ook gewoon opdelen in subcategorieën. Je doet nu alsof de term femicide opeens maakt dat er niet meer naar specifieke situaties gekeken kan worden en dat is niet waar. Het punt is dat door enkel op de situaties te focussen als individuele gebeurtenis, zonder de overeenkomende gedachtegangen van verschillende vrouwenmoordenaars te duiden, juist zorgt dat je die gedachtegang minder snel herkent en ook makkelijker laat gaan.quote:Op zondag 19 februari 2023 14:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het afschuwelijk maar ik kan er niks mee en 'wij' kunnen er niks mee. Er moet iets aan de kaak gesteld en er moet meer aandacht voor komen en dan?
Zoals ik al aangaf zorg dat je de blijfvanmijnlijfhuizen en justitiele infrastructuur op orde hebt, en maak nou eens een schets van bij wat voor gedrag de alarmbellen al moeten afgaan in de categorie, met zo'n karakter moet je geen relatie beginnen. Bij een man van 31 die een relatie met een schoolmeisje begint moeten meteen alle alarmbellen afgaan.
Maar verder zie ik dus niet wat de functie is van het speciale aandacht geven en het benoemen alsof er mannen rondlopen op zoek naar vrouwen om af te maken.
[..]
Ik pleit niet voor straffeloosheid voor moorddadige zakken. De schuldvraag is volkomen duidelijk, maar dat is achteraf en dan is het al te laat. Dus dan is de stelling "we moeten hier iets tegen doen" verkeerd omdat "we" dat helemaal niet kunnen aangezien we ons als samenleving niet met partnerkeuze bemoeien.
[..]
Kruidige gerechten zijn niet cultuurgebonden maar komen overal traditioneel voor. Een traditioneel Nederlands kruidig gerecht is nasi goreng...
Daarnaast gaat het natuurlijk niet om Wilma maar om de man.
[..]
Het is of karakterologisch, of deels of voornamelijk cutlureel. Nu kom je met iets karakterologisch aan. De uitkomst is hetzelfde, zoals ook mannen vermoord worden door vrouwen, maar als het cutlureel is dan moet ja als samenleving daar wat mee, als het karakterologisch is dan moet je daar als vrouw wat mee bij je partnerkeuze, zoals mannen dat ook bij vrouwen moeten.
[..]
Of het is dus een ander fenomeen. Dat wordt nu bij elkaar op één hoop gegooid om er een de jongetjes tegen de meisjes spelletje van te maken. Ik zeg juist je moet precies het onderscheid maken en daar een woord bijzoeken ipv een zo algemeen mogelijke term, om het probleem precies aan te wijzen zodat je wellicht ook te weten kunt komen waar de oplossing ligt. Eerwraak is zo'n woord bijvoorbeeld, dan heb je een helder afgebakende groep misdrijven waardoor je misschien de gemeenschappelijke oorzaak kunt vinden en daar wat aan kunt doen. Crimie passionel is ook een best zinnig onderscheid. Andere zinnige onderscheiden zullen termen uit de psychiatrie zijn.
[..]
Het is gewoon een ander risico met een andere oorsprong en dus ook een andere aanpak. Bij een stalker kun je misschien iets doen met een gedwongen psychiatrische behandeling, bij eerwraak zul je de vrouw waarschijnlijk buiten bereik van de hele familie moeten houden. Als je dat nou daadwerkelijk allemaal op één hoop gaat gooien onder de term femicide en met één femicide aanpak dan zit de halve woestijnfamilie bij de psycholoog en krijgt de vrouw van de stalker een onderduikadres aan de andere kant van het land en wordt de eerwraak alsnog voltrokken.
Je geeft weer geen voorbeeld van hoe de Nederlandse cultuur iets met die moorden te maken heeft, dat doet het namelijk niet. Dat is vervelend want dan hebben we er ook geen invloed op. En dat help je echt niet door het op één hoop te gooien met wel cultureel bepaalde moorden en het dan femicide te noemen.
Leuke anologie. Grappig genoeg doe je in deze zaak nu precies wat je dan niet moet doen: Het probleem wegwuiven, omdat je zelf geen oplossing ziet.quote:Dus wat we hier zien is eigenlijk een heel normale vrouwelijke eigenschap maar dan in het groot. Soms moet je vriendin gewoon even wat kwijt, ergens over praten, dan moet je het gewoon aanhoren en begrip tonen, en niet met oplossing aan komen zetten want dat was haar doel met het gesrpek helemaal niet.
Misschien is zij ook wel crimineel dan.quote:Op zondag 19 februari 2023 15:21 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat was niet haar idee volgens mij. Zij vond het prima hoe hij was. Wetend dat hij gevaarlijk is. Wat weer mee bleek te vallen toen ik hem natrok toen ze in de shit kwam. Maar volgens mij zijn ze nog steeds samen. Net als veel andere mensen met criminele liefdesrelaties. En in de wereld spelen vrouwen echt wel een rol.
Nee. Totaal niet. Ik eerder door contacten die ik heb. Daar had zij altijd grote moeite mee. Daarom verbaasde mij het ook dat ze voor hem ging. Maar ze begon ook te drinken , roken en veel uit te gaan. Dat deed ze ook nooit. Maar ze heeft een normale baan als manager van een restaurant.quote:Op zondag 19 februari 2023 15:43 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Misschien is zij ook wel crimineel dan.
Dit ja. Sterke post.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:37 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dat is niet slechts een statistisch gegeven. Op het moment dat een vrouw vermoord wordt omdat ze de familie-eer geschaad heeft, haar partner gekrenkt heeft, of zich losweekt van haar partner, dan komt dat dus vaak voort uit de positie van en opvatting over een vrouw die maakt dat zij gestraft wordt omdat ze zich daar niet (meer) naar schikt. Als een familielid een meisje vermoordt omdat ze zich niet degelijk kleedt, dan is dat dus een moord omdat ze vrouw is. Hetzelfde geldt als een ex haar vermoordt onder het mom van 'als ik jou niet mag hebben, dan niemand niet'. Als je doodgeschopt wordt omdat je in een strak leren pakje op straat een man aan het zoenen bent als man, dan is dat ook een moord omdat je homo bent.
Verder is de statistiek van vrouwenmoord ook een indicatie voor minder extreme onjuiste behandelingen van vrouwen door hun naasten. Voor iemand vermoord wordt, wordt ze vaak al veel langer mishandeld, bedreigd en onderdrukt door o.a. de persoon die zich uiteindelijk gesterkt voelt haar te doden. Helaas doet Nederland het in die statistiek relatief slecht binnen Europa. Wat erop kan wijzen dat geweld jegens vrouwen hier normaler is, of dat hier vaker niet op tijd wordt ingegrepen bij deze escalatie (laatste lijkt mij waarschijnlijker).
Plaats je nou serieus 'het vrouwelijke slachtoffer had beter moeten weten / handelen / kiezen' boven 'de gewelddadige man had moeten leren om niet tot geweld over te gaan'?quote:Op zondag 19 februari 2023 14:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Als de rechter ze een straf geeft voor het lek steken van de banden dan heb jij al een keer zonder functionerende auto gezeten. Je hebt de ellende al gehad en jij bent degene die dat had kunnen voorkomen door een betere garage uit te zoeken.
Dan is dat nog een probleem waar de samenleving wel invloed op zou kunnen hebben door de overheid garagebedrijven beter te laten certificeren enzo, maar dat kan bij relaties natuurlijk niet. En dat begint wel een beetje een vervelende trend te worden, vrouwen die zichzelf in de nesten werken om vervolgens te doen alsof de samenleving, mannen in het bijzonder, dat hadden moeten voorkomen.
Moeilijk punt. Maar je bent het er wel mee eens dat je gewoon goed moet uitkijken voordat je een relatie begint en dat je ook dingen deels kan voorspellen? Dat je gaat samenwonen met iemand die actief is in het Franse vreemdelingen legioen.......of iemand die uberhaupt agressief overkomt......iemand met een strafblad geweld (als je dat weet) etc. Het is niet altijd even simpel en gelijk femisite.quote:Op zondag 19 februari 2023 16:10 schreef probeer het volgende:
[..]
Plaats je nou serieus 'het vrouwelijke slachtoffer had beter moeten weten / handelen / kiezen' boven 'de gewelddadige man had moeten leren om niet tot geweld over te gaan'?
Als ik je nu opzoek en bijna dood schop, is het primair jouw schuld dat je posts mij zo ver gepusht hebben dat ik die mate van geweld noodzakelijk acht?
Kom op zeg, hier sla je echt compleet door in een 'daders doen nou eenmaal slechte dingen en dat kan je niet voorkomen, dus het is aan potentiele slachtoffers om te voorkomen dat ze slachtoffer worden'-denken.
Nee, die tegenstelling is helemaal niet aan de orde, maar ik noch de samenleving kan alle mannen leren om niet tot geweld over te gaan.quote:Op zondag 19 februari 2023 16:10 schreef probeer het volgende:
[..]
Plaats je nou serieus 'het vrouwelijke slachtoffer had beter moeten weten / handelen / kiezen' boven 'de gewelddadige man had moeten leren om niet tot geweld over te gaan'?
Als jij aanbelt om mij te spreken over een post op internet dan ga ik geen koffie voor je zetten, want hoe graag ik ook discussieer, bij mij gaan dan alle alarmbellen af. Dat heeft niks te maken met dat jij niet mensen dood zou moeten schoppen om internetposts maar met voorkomen is beter dan opsluiten. Dat wil helemaal niet zeggen dat die vrouwen het hadden moeten zien aankomen en dom zijn geweest, maar de slachtoffers zijn wel de enigen die er enige invloed op hebben.quote:Als ik je nu opzoek en bijna dood schop, is het primair jouw schuld dat je posts mij zo ver gepusht hebben dat ik die mate van geweld noodzakelijk acht?
Dat is ook zo. Zet je fiets op slot, sluit je huis af. Je doet wat je kan want de samenleving en de politie kunnen niet zoveel en de laatste pas achteraf.quote:Kom op zeg, hier sla je echt compleet door in een 'daders doen nou eenmaal slechte dingen en dat kan je niet voorkomen, dus het is aan potentiele slachtoffers om te voorkomen dat ze slachtoffer worden'-denken.
Het is andersom, we hebben juist politie en justitie omdat ondanks dat we zeggen dat bepaalde dingen niet horen en niet mogen, er toch altijd weer mensen zijn die zich er toch aan schuldig maken. Dat is een gegeven.quote:Vanuit die redenering kunnen we dan dus ook beter enige vorm van rehabilitatie / resocialisatie na het misdrijf volledig de deur uit doen. Want he, daders gonna misdrijf.
Wat er aan de hand is dat vrouwen 4 keer vaker slachtoffer worden van dodelijk partnergeweld dan mannen. 20 tegen 5 per jaar. Niet raar, want vrouwen zullen zelden in een opwelling tot een succesvolle aanslag op het leven van een man komen. Om dat dan samen te voegen met eerwraak en dergelijke om tot femicide te komen, om dus het geslacht als centraal voor een groep delicten te stellen alsof alle vrouwen slachtoffer kunnen worden slaat nergens op en draagt niets bij aan een oplossing.quote:Op zondag 19 februari 2023 15:26 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Wanneer we dingen categoriseren kunnen we dat ook gewoon opdelen in subcategorieën. Je doet nu alsof de term femicide opeens maakt dat er niet meer naar specifieke situaties gekeken kan worden en dat is niet waar. Het punt is dat door enkel op de situaties te focussen als individuele gebeurtenis, zonder de overeenkomende gedachtegangen van verschillende vrouwenmoordenaars te duiden, juist zorgt dat je die gedachtegang minder snel herkent en ook makkelijker laat gaan.
Dat denk ik niet, maar alleen zij is degene die die ellende voor haarzelf eventueel kan voorkomen. Als het nou wel cultureel was, zou de samenleving en/of overheid daarin ook wat kunnen betekenen, maar dat is het dus niet.quote:Ik poog helemaal geen voorbeeld te geven van de Nederlandse cultuur hierin, omdat ik dus niet zeg dat het een Nederlands cultureel probleem is. De gedachtes over vrouwen die aan de grondslag liggen van vrouwenmoord zijn in Nederland juist relatief goed bestreden, maar ook niet uitgeroeid. Daarom vind ik het jammer als je die gedachtes wel herkent wanneer iemand met een andere cultuur zich er schuldig aan maakt, maar bij een autochtone Nederlander denkt 'ach, ligt aan de vrouw'.
Ja, maar er is ook nogal een groot verschil. De media, het nieuws, de publiciteit is namelijk niet de bank bij mij thuis waar je even je hart kan komen luchten zonder dat er een oplossing gevonden hoeft te worden. Ook van vrouwen verwacht ik de emotionele volwassenheid om een dergelijk onderscheid te maken en dus niet zomaar in de media leeg te lopen en dat dan te brengen alsof je echt iets belangrijks te melden hebt.quote:Leuke anologie. Grappig genoeg doe je in deze zaak nu precies wat je dan niet moet doen: Het probleem wegwuiven, omdat je zelf geen oplossing ziet.
quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:45 schreef Pizzakoppo het volgende:
Het is een statistisch gegeven dat mannen eerder hun vrouwelijke partner vermoorden dan vice versa maar niet omwille van het feit dat het een vrouw is maar eerder vanwege verbreken van een relatie e.d.
quote:Op zondag 19 februari 2023 14:57 schreef Weltschmerz het volgende:
Natuurlijk wel. Als de rechter ze een straf geeft voor het lek steken van de banden dan heb jij al een keer zonder functionerende auto gezeten. Je hebt de ellende al gehad en jij bent degene die dat had kunnen voorkomen door een betere garage uit te zoeken.
There's something seriously wrong with you.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is een karakterologisch/psychisch probleem dat alleen de vrouw in kwestie had kunnen voorkomen.
quote:Op maandag 20 februari 2023 13:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
There's something seriously wrong with you.
Als je het in het Engels zegt dan moet het wel waar zijn.quote:Op maandag 20 februari 2023 13:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
[..]
There's something seriously wrong with you.
I know.quote:Op maandag 20 februari 2023 13:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Als je het in het Engels zegt dan moet het wel waar zijn.
Natuurlijk is het vanwege het feit dat het een vrouw is.quote:
Die hebben niet pas achteraf een taak. Daar schort het juist aan, zoals o.a. uit de zaak-Hümeyra wel gebleken is, :quote:Op zondag 19 februari 2023 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Zet je fiets op slot, sluit je huis af. Je doet wat je kan want de samenleving en de politie kunnen niet zoveel en de laatste pas achteraf.
quote:Politie, het Openbaar Ministerie en andere instanties zijn 'ernstig tekortgeschoten' in de bescherming van Hümeyra. Dat staat in een vernietigend rapport van onder meer de Inspectie Justitie en Veiligheid.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)port-tekortgeschotenquote:Op 8 mei, 30 mei, 1 juni en 11 december 2018 deed Hümeyra aangifte tegen de 31-jarige Bekir E. Hij kon het al die tijd niet verkroppen dat Hümeyra het had uitgemaakt met hem. Hij bedreigde, stalkte en mishandelde haar maandenlang.
Vóór vijfde aangifte vermoord
Op de dag dat het Rotterdamse meisje voor de vijfde keer aangifte wilde doen, werd ze vermoord in de fietsenstalling van haar school.
Eens.quote:Op zondag 19 februari 2023 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat er aan de hand is dat vrouwen 4 keer vaker slachtoffer worden van dodelijk partnergeweld dan mannen. 20 tegen 5 per jaar. Niet raar, want vrouwen zullen zelden in een opwelling tot een succesvolle aanslag op het leven van een man komen. Om dat dan samen te voegen met eerwraak en dergelijke om tot femicide te komen, om dus het geslacht als centraal voor een groep delicten te stellen alsof alle vrouwen slachtoffer kunnen worden slaat nergens op en draagt niets bij aan een oplossing.
Ja, maar als de politie erbij moet komen is ook al te laat, niet fataal te laat op zich, maar wel te laat. Beter was het helemaal niet zover gekomen doordat alle alarmbellen afgingen bij een 31-jarige man die het aanlegt met een schoolmeisje.quote:Op maandag 20 februari 2023 13:30 schreef Viv het volgende:
[..]
Die hebben niet pas achteraf een taak. Daar schort het juist aan, zoals o.a. uit de zaak-Hümeyra wel gebleken is, :
[..]
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)port-tekortgeschoten
In dit geval hebben we weer een nieuw woord om dus iets vooral niet precies te benoemen, of iets dat tamelijk helder was mistiger te maken. Dat heeft deels met laaggeletterdheid bij de media te maken, maar ook omdat het vaak wel handig uitkomt om dingen lekker breed te maken. We hebben dat ook gezien met 'seksueel grensoverschrijdend gedrag' tot en met 'grensoverschrijdend gedrag' en 'seksueel overschrijdend gedrag' en 'seksueel wangedrag'.quote:Eens.![]()
Dat samenvoegen wordt wel vaker gedaan, bijvoorbeeld ook bij fondsenwerving voor wetenschappelijk onderzoek naar bepaalde ziekten: "1 op de 4 Nederlanders krijgt (...), dus doneer nu!" Terwijl elke ziekte een eigen beloop kent en een specifieke behandeling nodig heeft.
Met die hoeveelheid zijn we 8ste in Europa (niet de EU) in absolute aantallen. Dat is in ieder geval niet goed, al ben ik het met je eens dat in dagen rekenen al snel dramatisch klinkt. Ik zou niet per se met die derdewereldlanden willen vergelijken.quote:Op maandag 20 februari 2023 13:19 schreef Speekselklier het volgende:
Elke 8 dagen.
Dat is volgens mijn een keurige score.
In USA wordt er wekelijks een klasje neergeschoten. De slachtoffers zijn niet allemaal jongens..
India is het doden van vrouwen ook vrij gebruikelijk
Ook in veel islamitische landen zou elke 8 dagen een prima score zijn.
Daarbij in 2021 waren er 121 moorden, minus dus die 45 vrouwen zijn er dus 76 mannen vermoord.
Denk je dat dat de strekking van mijn post is?quote:Op maandag 20 februari 2023 13:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Natuurlijk is het vanwege het feit dat het een vrouw is.
Ja, dat is ook een goed voorbeeld. Dan wordt iemand beschuldigd van 'grensoverschrijdend gedrag', en denkt iedereen meteen aan seksueel misbruik terwijl het over schelden ging of zo.quote:Op maandag 20 februari 2023 13:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In dit geval hebben we weer een nieuw woord om dus iets vooral niet precies te benoemen, of iets dat tamelijk helder was mistiger te maken. Dat heeft deels met laaggeletterdheid bij de media te maken, maar ook omdat het vaak wel handig uitkomt om dingen lekker breed te maken. We hebben dat ook gezien met 'seksueel grensoverschrijdend gedrag' tot en met 'grensoverschrijdend gedrag' en 'seksueel overschrijdend gedrag' en 'seksueel wangedrag'.
Wat bedoel je nou precies? Welke grens precies? Maar ja, dan kun je niet scoren met zus en zoveel procent van de ondervraagden ondervond ............... Met dat soort vaagtaal kun je alle kanten nog uit, het suggereert heel veel en zegt heel weinig.
Je zag het heel recentelijk nog toen de media groots uitpakte met het nieuws dat een groot deel van de jonge vrouwen wel eens intimidatie ervaart op straat. Vervolgens ga je lezen, en dan wordt er onder die noemer intimidatie alles gegooid, van "iemand keek lang naar mij" tot achtervolgd en aangerand worden, en alles daar tussenin. Als je de definitie zo breed maakt maak je de inhoud daarmee niet alleen vaag, maar doe je imo ook de ernst van de daadwerkelijk serieuze gevallen geweld aan.quote:Op maandag 20 februari 2023 14:11 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, dat is ook een goed voorbeeld. Dan wordt iemand beschuldigd van 'grensoverschrijdend gedrag', en denkt iedereen meteen aan seksueel misbruik terwijl het over schelden ging of zo.![]()
En inderdaad: "1 op de x Nederlanders krijgt te maken met grensoverschrijdend gedrag!!"
Ja, of het hebben over 'het vertrouwen in de politiek' terwijl het over het vertrouwen in de regering of coalitie gaat. 'Afgehaakt Nederland' is ook zo'n mooie, want ook SP stemmers die dus verandering willen zijn afgehaakt. "De economie" is een klassieker terwijl het over uitsluitend het BNP gaat en niet eens het BNP per capita. Ik hoor bij "de Groningers" die geholpen zouden moeten worden, maar met één scheurtje in een gipswand in mijn huurappartement voel ik me niet echt slachtoffer. Het weer is het klimaat geworden, de rechtsstaat wordt uitgebreid naar strafrechtelijke handhaving en de rechtsorde, omdat het anders de regering zelf is die hem 'ondermijnt'. Nee, ondermijnen betekent concreet ook niks, het is een beeldspraak. De EU is Europa en Europa is de EU en "de groei van de huizenprijzen" was voor mij jaren geleden al de directe aanleiding om mijn abonnement op de NRC na 25 jaar op te zeggen. .quote:Op maandag 20 februari 2023 14:11 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, dat is ook een goed voorbeeld. Dan wordt iemand beschuldigd van 'grensoverschrijdend gedrag', en denkt iedereen meteen aan seksueel misbruik terwijl het over schelden ging of zo.![]()
En inderdaad: "1 op de x Nederlanders krijgt te maken met grensoverschrijdend gedrag!!"
Ik vind dat toch niet echt hetzelfde.quote:Op maandag 20 februari 2023 14:11 schreef Viv het volgende:
[..]
Bij moord/doodslag is er inderdaad geen heel scala aan uitkomsten voor het slachtoffer, je bent dood of niet.quote:Op maandag 20 februari 2023 14:37 schreef MissButterflyy het volgende:
Dwalen we niet af?
Het is niet zo dat elke 8 dagen een vrouw tussen een beetje dood en morsdood is.
Ik heb dat allemaal eerder in dit topic uitgelegd, er is ook een link met veel zinvolle informatie gedeeld en een filmpje van YouTube.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:03 schreef Viv het volgende:
[..]
Bij moord/doodslag is er inderdaad geen heel scala aan uitkomsten voor het slachtoffer, je bent dood of niet.
Maar het gaat er hier om of het wel zinvol is om deze overlijdens als "femicide" te bestempelen. Dus niet alleen (ex-)partners als dader, maar ook sekswerkers die door hun klant of pooier worden omgebracht, etc. Draagt dat bij aan het doorgronden van het probleem, en in het verlengde daarvan aan de oplossing? (Voor zover er iets te beïnvloeden valt.)
Kort antwoord; Ja. Het gaat bij de term femicide dus om een moord of doodslag wegens ‘gezien worden als bezit’, ‘ondergeschikt’, ‘jaloezie’.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:03 schreef Viv het volgende:
[..]
Bij moord/doodslag is er inderdaad geen heel scala aan uitkomsten voor het slachtoffer, je bent dood of niet.
Maar het gaat er hier om of het wel zinvol is om deze overlijdens als "femicide" te bestempelen. Dus niet alleen (ex-)partners als dader, maar ook sekswerkers die door hun klant of pooier worden omgebracht, etc. Draagt dat bij aan het doorgronden van het probleem, en in het verlengde daarvan aan de oplossing? (Voor zover er iets te beïnvloeden valt.)
Ook dat moet je scheiden naar Marokkanen die het doen omdat ze ons land haten en ons zo pogen te intimideren en dronken idioten die vermoeden dat je voor een andere club bent. Het tweede is gewoon een karaktereigenschap, erg verwarrend om dat op dezelfde hoop te gooien als de mosliminvasie.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:29 schreef MissButterflyy het volgende:
Of zinloos geweld. Waar ook genoeg aandacht voor is, in de media, en waar mensen over praten en hun afschuw over uitspreken.
Waarom dan niet met femicide?
Het moet wel echt ingewikkeld zijn zeg om een man te zijn en de verantwoordelijkheid te moeten dragen om dit allemaal uit te moeten puzzelen en daarna een vrouwen uit te moeten leggen hoe het wel- en niet zit. Gelukkig zijn wij vrouwen maar domme schepsels en kunnen we dat lekker aan hun overlaten. Dat scheelt ons weer moeite. Kunnen we lekker de hele dag op ons gat zitten, beetje profiteren enzo terwijl mannen al het zware werk doen.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:31 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ook dat moet je scheiden naar Marokkanen die het doen omdat ze ons land haten en ons zo pogen te intimideren en dronken idioten die vermoeden dat je voor een andere club bent. Het tweede is gewoon een karaktereigenschap, erg verwarrend om dat op dezelfde hoop te gooien als de mosliminvasie.
Okay, tot zover kan ik me er in vinden.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:26 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Kort antwoord; Ja. Het gaat bij de term femicide dus om een moord of doodslag wegens ‘gezien worden als bezit’, ‘ondergeschikt’, ‘jaloezie’.
Wanneer is iets femicide?
Ja
Hans wil niet scheiden, maar Grietje wel, want Grietje voelt zich niet veilig en is door Hans al meermaals bedreigd. Wat denkt Grietje wel niet? Bij mij weg gaan? Vuige vlegel, dat dacht ik dus even niet. Grietje besluit haar schoenen aan te trekken en zet het op het lopen. Dit laat Hans toch echt zeker niet gebeuren, dat bepaalt Grietje helemaal niet. Hans gaat achter Grietje aan in haar poging om te vertrekken en haalt haar in. Hans wurgt Grietje, Grietje gaat dus helemaal nergens meer heen. Hans wint en Hans is de eindbaas. Dit is femicide.
Nee
Joris is op stap en Joris is boos. Joris heeft te diep in het glaasje gekeken. Joris kent Gerard niet maar hij wil wegens een botsing graag op Gerard gaan kopschoppen. De vriendin van Gerard, Katootje, ziet dit gebeuren en springt ertussen. Katootje krijgt een goeie trappert op haar slaap van Joris. Joris en Katootje kennen elkaar niet. Katootje overlijdt in de ambulance aan haar verwondingen. Dit is een incident.
Ook bij sekswerkers gaat het om bezit. Juist daar. Dat verhaal van Hans en Grietje kun je daar prima ook op zetten, maar dan dat ze zich niet meer wil laten verkrachten voor geld voor een ander.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:38 schreef Viv het volgende:
[..]
Okay, tot zover kan ik me er in vinden.![]()
Toch denk ik dat bijvoorbeeld de sekswerkers een categorie op zichzelf is, dat het niet helpt om dat samen te voegen met de (ex-)partner als dader.
Bij pooiers als dader, okay. Maar bij klanten als dader is de situatie heel anders. Dan heb je die langere aanloop van bedreigen/stalken/mishandelen niet per se, dader en slachtoffer kunnen dan zelfs volslagen onbekend voor elkaar zijn.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:40 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Ook bij sekswerkers gaat het om bezit. Juist daar. Dat verhaal van Hans en Grietje kun je daar prima ook op zetten, maar dan dat ze zich niet meer wil laten verkrachten voor geld voor een ander.
Geen idee. Maar daar is het misschien ook: ik betaal dus ik bepaal. Je moet alles doen wat ik van je wil. En anders is er heibel.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:53 schreef Viv het volgende:
[..]
Bij pooiers als dader, okay. Maar bij klanten als dader is de situatie heel anders. Dan heb je die langere aanloop van bedreigen/stalken/mishandelen niet per se, dader en slachtoffer kunnen dan zelfs volslagen onbekend voor elkaar zijn.
Zal per geval verschillen denk ik.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Geen idee. Maar daar is het misschien ook: ik betaal dus ik bepaal. Je moet alles doen wat ik van je wil. En anders is er heibel.
Heeft ook met grenzen te maken dus.
Zoals wel eens aangegeven door iemand anders. Vrouwen komen uit elk onderzoek als slimmer dan mannen. Jullie vinden je weg wel.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:37 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Het moet wel echt ingewikkeld zijn zeg om een man te zijn en de verantwoordelijkheid te moeten dragen om dit allemaal uit te moeten puzzelen en daarna een vrouwen uit te moeten leggen hoe het wel- en niet zit. Gelukkig zijn wij vrouwen maar domme schepsels en kunnen we dat lekker aan hun overlaten. Dat scheelt ons weer moeite. Kunnen we lekker de hele dag op ons gat zitten, beetje profiteren enzo terwijl mannen al het zware werk doen.
Omdat het nou niet héél duidelijk is wat er onder valt.quote:Op maandag 20 februari 2023 16:02 schreef Azula2.0 het volgende:
Wat is het probleem nou precies met de term femicide? Wordt er bij de term terreurdaad ook zoveel gemierenneukt?
Wat een gedoe zeg. Macht, bezit, ondergeschiktheid (zo zal een plat gezegd “hoer” zeker worden gezien zowel door pooier als door klant. Je bent een aankoop).
Dit zou echt een hoop ellende schelen, ja. Dat je iemand opzoekt na of voor de eerste date en dan leest dat hij/zij ziekelijk jaloers is, eist dat je alle vrienden van het andere geslacht wist, een veroordeling heeft vanwege huiselijk geweld, een problematische drinker is, zijn vorige vriendin zwanger van de trap heeft geschopt, haar vorige vriend heeft opgelicht, je bankrekening probeert leeg te trekken, niet thuis geeft als ouder, dreigt met geweld, je lovebombt en daarna heel controlerend wordt, etc.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:47 schreef Azula2.0 het volgende:
Het hele doel ervan is ook om de risico’s beter in kaart te kunnen brengen/ omkaderen en vanuit dat kader een passender en beter werkend optreden te doen.
Bij (bewezen) huiselijk geweld gewoon direct achter de tralies en dan daar lekker het proces uitzitten zodat de dame (of heer) in alle veiligheid uit de situatie kan en zichzelf kan herpakken. Zo’n dader moet dan eigenlijk gewoon een enkelband om totdat hij voldoende opgelegde therapie heeft gehad om met zijn emoties te kunnen dealen.
Maar nee. Na tien dagen mogen ze alweer naar huis en daarna pas wordt het echt gevaarlijk.
Er zou ook gewoon een openbare registratie moeten zijn, dat je iemand kunt opzoeken. Dan weet je dat je er niet mee moet gaan daten. En dat die registratie pas verdwijnt na een x aantal jaren goed gedrag.
Verklaring goed gedrag. Je kan het altijd vragen aan je evt. toekomstige partner.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:47 schreef Azula2.0 het volgende:
Het hele doel ervan is ook om de risico’s beter in kaart te kunnen brengen/ omkaderen en vanuit dat kader een passender en beter werkend optreden te doen.
Bij (bewezen) huiselijk geweld gewoon direct achter de tralies en dan daar lekker het proces uitzitten zodat de dame (of heer) in alle veiligheid uit de situatie kan en zichzelf kan herpakken. Zo’n dader moet dan eigenlijk gewoon een enkelband om totdat hij voldoende opgelegde therapie heeft gehad om met zijn emoties te kunnen dealen.
Maar nee. Na tien dagen mogen ze alweer naar huis en daarna pas wordt het echt gevaarlijk.
Er zou ook gewoon een openbare registratie moeten zijn, dat je iemand kunt opzoeken. Dan weet je dat je er niet mee moet gaan daten. En dat die registratie pas verdwijnt na een x aantal jaren goed gedrag.
Er komt idd wel meer bij kijken dan alleen even die man vastzetten. Maar je komt ook niet makkelijk aan een ander huis. Mocht je snel wegwillen als vrouw. Enkelband lijkt me niet zinnig.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:47 schreef Azula2.0 het volgende:
En waarom zou een enkelband jou niet zinnig lijken?quote:Op maandag 20 februari 2023 16:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er komt idd wel meer bij kijken dan alleen even die man vastzetten. Maar je komt ook niet makkelijk aan een ander huis. Mocht je snel wegwillen als vrouw. Enkelband lijkt me niet zinnig.
Okay. Dan ben je al verhuisd. Dat zou mooi zijn als dat zou kunnen. Technisch kan het.quote:Op maandag 20 februari 2023 16:53 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
En waarom zou een enkelband jou niet zinnig lijken?
Zal vast niet alleen voor mijzelf spreken als ik zeg dat het een fijn gevoel zou geven een melding te krijgen wanneer meneer in een straal van zoveel in mijn buurt is.
Is dat niet zo dan kan ik me vrij bewegen en zo wel dan kan ik ergens naartoe gaan waar ik me veilig waan. Is een stuk beter dan continu alle nummerborden checken en steeds verschillende routes nemen.
Zou nog mooier zijn om niet te hoeven verhuizen natuurlijk. Waarom moet IK verhuizen? Weet je hoeveel moeite het kost om een huis te vinden. Ben door zat heen gegaan om hier eindelijk te kunnen zijn.quote:Op maandag 20 februari 2023 16:56 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Okay. Dan ben je al verhuisd. Dat zou mooi zijn als dat zou kunnen. Technisch kan het.
Stop je slachtoffer voelen. Ik zeg niets waarin ik het probleem fout verschuif. De werkelijkheid is wss dat de man na x tijd weer naar huis komt. Dan kan je beter weg zijn.quote:Op maandag 20 februari 2023 16:58 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Zou nog mooier zijn om niet te hoeven verhuizen natuurlijk. Waarom moet IK verhuizen? Weet je hoeveel moeite het kost om een huis te vinden. Ben door zat heen gegaan om hier eindelijk te kunnen zijn.
Liever dat degene die onder toezicht staat gewoon wegblijft en direct wordt aangehouden als hij bij de woning van zijn slachtoffer in de buurt komt.
Stop eens met het probleem bij het slachtoffer neerleggen ipv bij de dader.
Niet als het een ex betreft natuurlijk. Die heeft niets te zoeken bij het huis van zijn ex.quote:Op maandag 20 februari 2023 16:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Stop je slachtoffer voelen. Ik zeg niets waarin ik het probleem fout verschuif. De werkelijkheid is wss dat de man na x tijd weer naar huis komt. Dan kan je beter weg zijn.
Dat wordt mij weer een beetje te Amerikaans, met hun zedendelinquentenlijst die nogal wat vervelende bijgevolgen heeft, zoals eigen rechters die een dubbele straf willen verzorgen, een vals gevoel van vertrouwen, het creëren van een pariaklasse die geen werk of huis kan vinden en overal waar ze komen de huizenprijzen doen dalen.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:47 schreef Azula2.0 het volgende:
Dat kan gelukkig niet. VOG's zijn aan nogal wat restricties onderhevig.quote:Op maandag 20 februari 2023 16:32 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Verklaring goed gedrag. Je kan het altijd vragen aan je evt. toekomstige partner.
Wiens naam staat in het contract. Maakt uit.quote:Op maandag 20 februari 2023 17:01 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Niet als het een ex betreft natuurlijk. Die heeft niets te zoeken bij het huis van zijn ex.
Om op te vragen? ik dacht dat dat bijna online kon.quote:Op maandag 20 februari 2023 17:20 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dat wordt mij weer een beetje te Amerikaans, met hun zedendelinquentenlijst die nogal wat vervelende bijgevolgen heeft, zoals eigen rechters die een dubbele straf willen verzorgen, een vals gevoel van vertrouwen, het creëren van een pariaklasse die geen werk of huis kan vinden en overal waar ze komen de huizenprijzen doen dalen.
[..]
Dat kan gelukkig niet. VOG's zijn aan nogal wat restricties onderhevig.
Het kan online, maar je moet aangeven waarvoor je de VOG aanvraagt en op welk profiel je gescreend wordt. Eerste dates zijn daarin geen optie en de voor een date relevante misdrijven worden niet ondergebracht in een screeningprofiel.quote:Op maandag 20 februari 2023 18:36 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Om op te vragen? ik dacht dat dat bijna online kon.
Dus het is dan alleen voor zeg 1 vakgebied geldig. Bijv. kinderopvang.quote:Op maandag 20 februari 2023 18:47 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Het kan online, maar je moet aangeven waarvoor je de VOG aanvraagt en op welk profiel je gescreend wordt. Eerste dates zijn daarin geen optie en de voor een date relevante misdrijven worden niet ondergebracht in een screeningprofiel.
echt waar tyf lekker een eind op met deze uitspraak. Iets wat er is ingeramd op de basisschool. Wat een flut uitspraak. Het is gewoon niet waar. Nooit.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Waar twee vechten zijn twee schuld.
Zeker mee eens, de dynamiek is echter complexer dan alleen het gegeven dat het een vrouw is. Een man moet namelijk eveneens zijn eer verdedigen en dat kan, afhankelijk van de cultuur, ook middels eerwraak. De eerwraak komt dus ook voort uit het behoudt van mannelijkheid.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:37 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dat is niet slechts een statistisch gegeven. Op het moment dat een vrouw vermoord wordt omdat ze de familie-eer geschaad heeft, haar partner gekrenkt heeft, of zich losweekt van haar partner, dan komt dat dus vaak voort uit de positie van en opvatting over een vrouw die maakt dat zij gestraft wordt omdat ze zich daar niet (meer) naar schikt.
Nee, ze wordt vermoord omdat ze zich niet schikt in de bij haar passende normen conform het hokje waarin ze zit. Een meisje wat stiekem make-up op doet of een jongetje die homo blijkt te zijn kunnen het zelfde lot ondergaan. Niet omwille van gender maar omwille van het overtreden van grenzen.quote:Als een familielid een meisje vermoordt omdat ze zich niet degelijk kleedt, dan is dat dus een moord omdat ze vrouw is.
Een zeer treurige maar helaas correcte conclusie. Helaas een gevolg van de vele bezuinigingen die in alle aspecten van hulpverlenersland terug te zien zijn.quote:Hetzelfde geldt als een ex haar vermoordt onder het mom van 'als ik jou niet mag hebben, dan niemand niet'. Als je doodgeschopt wordt omdat je in een strak leren pakje op straat een man aan het zoenen bent als man, dan is dat ook een moord omdat je homo bent.
Verder is de statistiek van vrouwenmoord ook een indicatie voor minder extreme onjuiste behandelingen van vrouwen door hun naasten. Voor iemand vermoord wordt, wordt ze vaak al veel langer mishandeld, bedreigd en onderdrukt door o.a. de persoon die zich uiteindelijk gesterkt voelt haar te doden. Helaas doet Nederland het in die statistiek relatief slecht binnen Europa. Wat erop kan wijzen dat geweld jegens vrouwen hier normaler is, of dat hier vaker niet op tijd wordt ingegrepen bij deze escalatie (laatste lijkt mij waarschijnlijker).
Nee. En dus heb jij het mis.quote:Op maandag 20 februari 2023 14:06 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Denk je dat dat de strekking van mijn post is?
Maar dat hokje heeft toch alles te maken met het feit dat ze vrouw is? Als ze geen vrouw was, was dit überhaupt niet gebeurd. Zo kan je ook zeggen dat een vrouw verkracht wordt omdat ze op de verkeerde plek op het verkeerde moment was en niet omdat ze vrouw was.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 07:34 schreef Pizzakoppo het volgende:
Nee, ze wordt vermoord omdat ze zich niet schikt in de bij haar passende normen conform het hokje waarin ze zit. Een meisje wat stiekem make-up op doet of een jongetje die homo blijkt te zijn kunnen het zelfde lot ondergaan. Niet omwille van gender maar omwille van het overtreden van grenzen.
Is femicide niet per definitie een geval waarin dader en slachtoffer elkaar kennen en een relatie hebben? En dan kan een klant dader zijn door altijd naar dezelfde sekswerker te gaan en op een bepaald moment te ver te gaan in zijn (voor)liefde voor deze sekswerker en besluiten dat hij niet langer wil dat ze ook anderen ziet voor haar werk.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:53 schreef Viv het volgende:
[..]
Bij pooiers als dader, okay. Maar bij klanten als dader is de situatie heel anders. Dan heb je die langere aanloop van bedreigen/stalken/mishandelen niet per se, dader en slachtoffer kunnen dan zelfs volslagen onbekend voor elkaar zijn.
In dit specifieke geval wel inderdaad maar als je ophoudt met concluderen vanaf het moment dat je stelt dat het komt doordat het een vrouw is dan mis je belangrijke elementen die overstijgend zijn. Denk aan de controle, religie en heersende cultuur die bepalend zijn voor de hokjes en vooral de mate waarin je je moet conformeren aan een hokje, met de dood ten gevolg als je besluit om over grenzen te stappen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 08:12 schreef CharlyHighnoise het volgende:
[..]
Maar dat hokje heeft toch alles te maken met het feit dat ze vrouw is? Als ze geen vrouw was, was dit überhaupt niet gebeurd. Zo kan je ook zeggen dat een vrouw verkracht wordt omdat ze op de verkeerde plek op het verkeerde moment was en niet omdat ze vrouw was.
Nee, het hokje is in dat geval meer omvattend, het is de afwijking van de sociale norm in een omgeving die eigenlijk geen afwijkingen toestaat en die desnoods met geweld onderdrukt. Of dat nou een vrouw is die de familie eer bezoedelt, een jongen die homo is, of een persoon die de heersende religie wil verlaten.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 08:12 schreef CharlyHighnoise het volgende:
[..]
Maar dat hokje heeft toch alles te maken met het feit dat ze vrouw is? Als ze geen vrouw was, was dit überhaupt niet gebeurd. Zo kan je ook zeggen dat een vrouw verkracht wordt omdat ze op de verkeerde plek op het verkeerde moment was en niet omdat ze vrouw was.
Ik begrijp jouw insteek niet zo goed. Wil je graag inhoudelijk discussiëren? Zo ja, dan is dit een vervelende manier en motiveer je mij niet om in discussie te treden. Zonde want wellicht heb je nieuwe inzichten voor mij. Zo nee, waarom reageer je dan in dit topic?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 08:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee. En dus heb jij het mis.
Dat zeg ik ook niet. Ik ben het niet eens met de opmerking dat het niet omwille van gender is, maar omwille van het overtreden van de grenzen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 08:18 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Simpelweg stellen dat het een daad is omdat het een vrouw was is een simplificatie en draagt niet bij aan kennis om in de toekomst een veiligere wereld voor vrouwen te bewerkstelligen.
Mijn insteek is dat jij het bij het verkeerde eind hebt. En aangezien jij verder geen onderbouwing geeft voor jouw stelling, zie ik geen noodzaak om mijn stelling te onderbouwen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 08:41 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik begrijp jouw insteek niet zo goed.
Grenzen die dan ook alleen gelden voor vrouwen. Dan heeft het juist alles te maken met het vrouw-zijn.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 08:48 schreef CharlyHighnoise het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet. Ik ben het niet eens met de opmerking dat het niet omwille van gender is, maar omwille van het overtreden van de grenzen.
Voel je vrij om te reageren op mijn uitgebreidere posts. Verder moet je niet zo boos zijn, verspilde energie gezien het maar een internet discussie is.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 08:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Mijn insteek is dat jij het bij het verkeerde eind hebt. En aangezien jij verder geen onderbouwing geeft voor jouw stelling, zie ik geen noodzaak om mijn stelling te onderbouwen.
Begrijp je mijn insteek nu?
Klopt, en dat hindert de aanpak. Het is een beetje als het woord "kanker", ook een containerbegrip voor een hoop ziekten met één gemeenschappelijke deler, namelijk ongecontroleerde celdeling, waar ook een specifieke aanpak per soort nodig is.quote:Op maandag 20 februari 2023 16:20 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Omdat het nou niet héél duidelijk is wat er onder valt.
quote:Femicide, ook wel vrouwenmoord, is een term voor het doden van een vrouw of meisje omdat die vrouw zijn, en is een haatmisdrijf tegen vrouwen.
...
Verschillende definities
De nuances van de algemene term zijn afhankelijk van de context waarin de term wordt gebruikt, zowel in het Engels als in het Nederlands. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor femicide. Radford en Russell (in 1992), en ook Stout (in 1992), onderscheiden vijf benaderingen van de oorzaken:
• Een feministische benadering, die de patriarchale overheersing aan de kaak stelt, bijvoorbeeld bruidsschatgerelateerde moorden, eerwraak-misdaden, en seksueel geweld.
• Een sociologische benadering, die zich richt op het onderzoek van de bijzondere kenmerken die femicide tot een fenomeen maken - men laat hierbij de relatie tussen dader en slachtoffer en het motief of de status van de dader buiten beschouwing.
• Een criminologische benadering, die femicides onderscheidt als een aparte categorie in moordonderzoeken. De definitie van femicide varieert bij deze benadering: soms gaat het om het doden van een vrouw boven de 18 jaar, soms een meisje boven de 15 jaar, en men definieert de daad vanuit "geweld" of "moord".
• Een mensenrechtenbenadering, die niet alleen moord maar ook andere extreme vormen van geweld tegen vrouwen omvat - bijvoorbeeld het ACUNS (academisch onderdeel van de VN) definieert femicide als een veelomvattend verschijnsel, waaronder moord, maar ook marteling, eerwraak, bruidsschatgerelateerde moord, kindermoord en geslachtsgebonden prenatale selectie, genitale verminking en mensenhandel.
• Een dekoloniale benadering, waarbij gevallen van vrouwenmoord worden onderzocht in de context van koloniale overheersing - deze benadering wordt met name (maar niet uitsluitend) gebruikt met betrekking tot vrouwenmoorden in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, onder andere in verband met eerwraak.
De onderzoekers concluderen in het licht van deze vijf verschillende benaderingen van vrouwenmoord dat het een complex sociaal verschijnsel is, dat macro-, meso- en microtheorieën vereist, alsmede veelzijdige verklaringen die gevoelig zijn voor sociaal-historische contexten en structuren van interactie tussen individuen. Er is dus niet een specifieke oorzaak aan te wijzen, en daarom zal ook de aanpak divers moeten zijn.
Bron
Oh, je hebt uitgebreidere posts?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 09:17 schreef Pizzakoppo het volgende:
Voel je vrij om te reageren op mijn uitgebreidere posts.
Mijn naam. Dat probeerde hij ook nog. Zich inschrijven bij mij.quote:Op maandag 20 februari 2023 18:35 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Wiens naam staat in het contract. Maakt uit.
quote:Op dinsdag 21 februari 2023 09:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Oh, je hebt uitgebreidere posts?
Maar degene die vermoord wordt is een vrouwquote:Op dinsdag 21 februari 2023 07:34 schreef Pizzakoppo het volgende:
Zeker mee eens, de dynamiek is echter complexer dan alleen het gegeven dat het een vrouw is. Een man moet namelijk eveneens zijn eer verdedigen en dat kan, afhankelijk van de cultuur, ook middels eerwraak. De eerwraak komt dus ook voort uit het behoudt van mannelijkheid.
Maar degene die vermoord wordt is een vrouw.quote:Nee, ze wordt vermoord omdat ze zich niet schikt in de bij haar passende normen conform het hokje waarin ze zit. Een meisje wat stiekem make-up op doet of een jongetje die homo blijkt te zijn kunnen het zelfde lot ondergaan. Niet omwille van gender maar omwille van het overtreden van grenzen.
Maar degene die vermoord wordt is een vrouw.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 08:18 schreef Pizzakoppo het volgende:
In dit specifieke geval wel inderdaad maar als je ophoudt met concluderen vanaf het moment dat je stelt dat het komt doordat het een vrouw is dan mis je belangrijke elementen die overstijgend zijn. Denk aan de controle, religie en heersende cultuur die bepalend zijn voor de hokjes en vooral de mate waarin je je moet conformeren aan een hokje, met de dood ten gevolg als je besluit om over grenzen te stappen.
Maar degene die verkracht wordt is een vrouw.quote:Een conclusie bij een verkrachting kan inderdaad zijn dat een vrouw op een verkeerd moment op een verkeerde plek was, dat het niet zou gebeuren als het een man was in plaats van een vrouw, dat het wel plaatsvond omdat de vrouw relatief klein was en zo kun je nog een veelvoud aan verschillende factoren analyseren alvorens te concluderen wat oorzaken van het delict kunnen zijn. Los daarvan is het, op waardeniveau, uiteraard per definitie een slechte daad. Simpelweg stellen dat het een daad is omdat het een vrouw was is een simplificatie en draagt niet bij aan kennis om in de toekomst een veiligere wereld voor vrouwen te bewerkstelligen.
En dat is relevant hoe?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 09:37 schreef corehype het volgende:
Ik vraag mij af hoeveel donkere vrouwen er door de politie in Amerika worden doodgeschoten tov mannen
Ik wist niet dat het een werkelijk verhaal over jou was. Maar nu ben je van hem af? Iemand zal toch ook wel weer eens bij zinnen komen hoop je. Succes in elk geval.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 09:39 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Mijn naam. Dat probeerde hij ook nog. Zich inschrijven bij mij.
Grapjas. Mijn god hoe vaak hij daar over begon. Nee. NOPE. Not happening.
Kortom: onduidelijk. Voor welke benadering of mix ervan gaan we?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 09:29 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Klopt, en dat hindert de aanpak. Het is een beetje als het woord "kanker", ook een containerbegrip voor een hoop ziekten met één gemeenschappelijke deler, namelijk ongecontroleerde celdeling, waar ook een specifieke aanpak per soort nodig is.
[..]
Ik vraag mij af hoeveel blanke vrouwen in Nigeria worden vermoord.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 09:37 schreef corehype het volgende:
Ik vraag mij af hoeveel donkere vrouwen er door de politie in Amerika worden doodgeschoten tov mannen
de albinos?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 13:21 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik vraag mij af hoeveel blanke vrouwen in Nigeria worden vermoord.
Door een andere man… Waarbij in de meeste gevallen sprake is van criminaliteit. Dus die hebben een criminele relatie zeg maar…quote:Op dinsdag 21 februari 2023 14:30 schreef Duiveltja het volgende:
nigga please elke 4 dagen wordt er een man vermoord ...
Oh als er een westerse vrouw in Nigeria wordt vermoord of verkracht dan gebeurt er iets heel grappigs. Dan melden dezelfde users zich hier weer met reacties als "haha wat dacht je dan, linkse doos?"quote:Op dinsdag 21 februari 2023 13:21 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik vraag mij af hoeveel blanke vrouwen in Nigeria worden vermoord.
We? Ik mag hopen dat de politie en de hulpverlening steeds scherper in het vizier krijgen wat de factoren zijn waarop een gezamenlijke aanpak te formuleren is.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 13:20 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Kortom: onduidelijk. Voor welke benadering of mix ervan gaan we?
Dader vaak "onbekend". Bij mannen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 14:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Door een andere man… Waarbij in de meeste gevallen sprake is van criminaliteit. Dus die hebben een criminele relatie zeg maar…
Zullen we het bij het onderwerp houden? Het staat je vrij er anders een topic over te openen.
Er is dus een kans dat het stiekem hun vrouwelijke partners of eerwrekende familieleden waren? Is dat je punt?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 17:21 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dader vaak "onbekend". Bij mannen.
Terwijl het begrip femicide nou juist ingevoerd is om het minder scherp te krijgen en het niet komen tot een aanpak, veel te probleemoplossend. .quote:Op dinsdag 21 februari 2023 15:17 schreef Qarrad het volgende:
[..]
We? Ik mag hopen dat de politie en de hulpverlening steeds scherper in het vizier krijgen wat de factoren zijn waarop een gezamenlijke aanpak te formuleren is.
Verantwoordelijkheid niet, maar de vrouwen zijn degelen die het kunnen voorkomen dat het hen overkomt. Verder heeft niemand daar een grote invloed op.quote:Ondertussen kunnen "we" eens nadenken waarom we altijd een onevenredig groot deel van de verantwoordelijkheid per se neer willen leggen bij de vrouwen in plaats van de daders.
Wat mannen kunnen doen, is een veel duidelijker standpunt innemen tegenover andere mannen: van vrouwen blijf je af en het is altijd fout als iets tegen haar zin doet.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Terwijl het begrip femicide nou juist ingevoerd is om het minder scherp te krijgen en het niet komen tot een aanpak, veel te probleemoplossend. .
[..]
Verantwoordelijkheid niet, maar de vrouwen zijn degelen die het kunnen voorkomen dat het hen overkomt. Verder heeft niemand daar een grote invloed op.
Natuurlijk. Maar het valt op.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:39 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Er is dus een kans dat het stiekem hun vrouwelijke partners of eerwrekende familieleden waren? Is dat je punt?
Wowquote:Op dinsdag 21 februari 2023 20:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
...en het is altijd fout als iets tegen haar zin doet.
Er zijn volgens jou prima dingen die je tegen haar zin kunt doen, die niet fout zijn?quote:
Dit is gewoon onwaar en ik heb de bron daarvoor gepost hier.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 14:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Door een andere man… Waarbij in de meeste gevallen sprake is van criminaliteit. Dus die hebben een criminele relatie zeg maar…
Zullen we het bij het onderwerp houden? Het staat je vrij er anders een topic over te openen.
Ze waren tevens zo dom en verblind door andere zaken dat ze ooit een relatie met de dader begonnen.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En dan tellen ze alleen de vrouwen mee die door een ex partner zijn vermoord, waar ze een officiële relatie mee hadden. Dus een ex man of ex partner.
Gevallen waarbij het ook relatie gerelateerd is maar er dus geen officiële relatie was worden niet meegeteld.
‘Waar twee vechten zijn twee schuld’
‘Vrouwen maken het er ook zelf naar met hun gezuig en gezeur’
‘Dan had ze maar gewoon van hem moeten scheiden’
Om te kotsen zulke reacties.
Bijna al deze vrouwen waren vantevoren slachtoffer van huiselijk geweld en stalking. Ze waren juist heel moedig uiteindelijk voor zichzelf te kiezen en het is dieptriest dat ze dat met hun leven hebben moeten bekopen.
Het zou je zus maar zijn. Of je nichtje, of je moeder. Zou je dan ook zo praten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder helemaal niemand? Echt? Er is niet een ander aanwezig persoon bij die mishandelingen die misschien een beetje een factor zou kunnen zijn bij het voorkomen?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Terwijl het begrip femicide nou juist ingevoerd is om het minder scherp te krijgen en het niet komen tot een aanpak, veel te probleemoplossend. .
[..]
Verantwoordelijkheid niet, maar de vrouwen zijn degelen die het kunnen voorkomen dat het hen overkomt. Verder heeft niemand daar een grote invloed op.
quote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:43 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ze waren tevens zo dom en verblind door andere zaken dat ze ooit een relatie met de dader begonnen.
Tegen een man met een treiterend kutwijf durven we gerust te zeggen dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is en hij gewoon weg moet lopen. (ieder die met een narcist te maken heeft gehad weet hoe moeilijk of zelfs onmogelijk dat kan zijn) Bij vrouwen mogen we natuurlijk nooit kritische kanttekeningen plaatsen want die zijn sinds enige tijd per definitie onschuldig en zieligWat een bult stierenpoep...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien moet je voor de lol eens kijken naar artikelen over wat mannen die in een blijf-van-mijn-lijf-huis terecht komen allemaal over zich heen krijgen. Lijkt verdacht veel op de redeneringen die vrouwen verantwoordelijk maken voor het hen overkomen geweld.
Bij relationeel geweld zit er blijkbaar iets in ons om het slachtoffer onevenredig te belasten met schuld, verantwoordelijkheid en ook lijmpogingen. ("Jullie zijn het verplicht aan de kinderen om het nog eens te proberen").
En op je spoiler: jouw niveau is om te roepen dat vrouwen "per definitie onschuldig en zielig" zouden zijn hier.
ik kijk nog weleens F1. redelijk tegen haar zin in. En ik laat mijn sokken slingeren.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 21:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn volgens jou prima dingen die je tegen haar zin kunt doen, die niet fout zijn?
Juist. En waarom. We zijn voor nagenoeg alles wat het leven aangenaam maakt verantwoordelijk.quote:Op woensdag 22 februari 2023 09:38 schreef Danny het volgende:
Beetje ongeloofwaardig anti-mangedoe weer.
Waarom voel je je aangesproken?quote:Op woensdag 22 februari 2023 09:41 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist. En waarom. We zijn voor nagenoeg alles wat het leven aangenaam maakt verantwoordelijk.![]()
We maken ook alle shit die vrouwen stuk maken. En dan nog al die haat.
In een topic dat gaat over grensoverschrijdend gedrag eventueel met de dood tot gevolg vind ik dit een tamelijk offtopic reactie. En het gaat wederom voorbij aan de medeverantwoordelijkheid van mannen en het serieus nemen van het probleem, wat mij betreft.quote:Op woensdag 22 februari 2023 09:39 schreef Danny het volgende:
[..]
ik kijk nog weleens F1. redelijk tegen haar zin in. En ik laat mijn sokken slingeren.
Ik zie van jou vooral posts die niet staven met de CBS cijfers en gebaseerd zijn op je eigen verzinsels.quote:Op woensdag 22 februari 2023 09:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waarom voel je je aangesproken?
Ik zie alweer allemaal reacties van mensen die het topic niet goed hebben door gelezen.
En die hadden een relatie die vaststond. Ze waren getrouwd of hadden een officiële relatie.quote:Op woensdag 22 februari 2023 09:55 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond dit artikel wel interessant, overigens:
https://chrisklomp.nl/femicide-complexer-dan-vrouwenhaat/
En op zichzelf is de claim dat iedere 8 dagen een vrouw vermoord wordt niet waar. Ik kan de factcheck even niet vinden, maar dat is uitgezocht en klopt niet. Maar van de vermoorde vrouwen is ongeveer 6 op de 10 vermoord door de ex-partner.
Dat kan best, maar dat kan ik zo gauw niet terugvinden.quote:Op woensdag 22 februari 2023 09:59 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En die hadden een relatie die vaststond. Ze waren getrouwd of hadden een officiële relatie.
Gevallen waarbij het aan/uit was of een beetje vaag, worden niet meegeteld.
Anders zijn de aantallen nog hoger. Volgens mij stond dat ook in de link of het YouTube filmpje wat hier gedeeld is eerder in dit topic.
Ik leef nogquote:Op woensdag 22 februari 2023 09:55 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond dit artikel wel interessant, overigens:
https://chrisklomp.nl/femicide-complexer-dan-vrouwenhaat/
En op zichzelf is de claim dat iedere 8 dagen een vrouw vermoord wordt niet waar. Ik kan de factcheck even niet vinden, maar dat is uitgezocht en klopt niet. Maar van de vermoorde vrouwen is ongeveer 6 op de 10 vermoord door de ex-partner.
Wat voor mij nuttig is in het algemeen is om een fenomeen op te delen in logische onderdelen. Ik ben er niet van overtuigd dat de term femicide zo’n logisch onderdeel is omdat het van alles op een hoop gooit dat niet met een eenduidige aanpak op te lossen is.quote:Op woensdag 22 februari 2023 09:47 schreef Qarrad het volgende:
Wat is zo apart vind is dat iedereen zich bewust is van de verschillende rollen die mannen en vrouwen hebben en massaal kiest voor die patronen, ook in de Nederlandse cultuur maar in extremere mate in die van immigranten, dat die rollen consequenties hebben voor de kwetsbaarheid van vrouwen voor ongelijkwaardigheid, dat we dat op alle manieren grappend en grollend of meesmuilend willen benoemen of in het geval van immigranten erop willen spugen, maar als een extreme consequentie van al die patronen uitloopt op echt ernstige beperkingen, mishandeling of moord, dan mag dat vooral niet onder één term vallen en moeten we even stevig en op de millimeter kijken of dat echt wel zo is!
Dat kan allemaal.quote:Op woensdag 22 februari 2023 10:22 schreef nixxx het volgende:
[..]
Wat voor mij nuttig is in het algemeen is om een fenomeen op te delen in logische onderdelen. Ik ben er niet van overtuigd dat de term femicide zo’n logisch onderdeel is omdat het van alles op een hoop gooit dat niet met een eenduidige aanpak op te lossen is.
Eerwraak, en onacceptabele culturele rolpatronen die opgedrongen worden vereisen een andere aanpak dan relationeel geweld dat uit individuele oorzaken zoals jaloezie en bezittelijk obsessief gedrag komt.
Ik krijg er ook weer een beetje een verdeel en heers smaak van in mijn mond. Weer iets waar de media mee aan de haal kan om conflict op te stoken en aandacht en clicks mee kan trekken. Houd de mensen constant bezig en afgeleid en verdeeld.
Nee, meestal niet. Als je iets wil voorkomen dan is dat een andere discussie dan een beetje vrijblijvend klagen over hoe een bepaalde groep slachtoffer is. Als je een terroristische aanslag wil voorkomen dan begin je ook met onder ogen zien dat er mensen zijn die er eentje willen plegen, dan ga niet zeggen 'die terroristen, of alle moslims om de analogie met het vrouwengeklaag maar even te vervolmaken, maar eens naar zichzelf moeten kijken. Natuurlijk moeten ze dat, maar die open deur is al lang en breed ingetrapt, en het zelf anders gaan interpreteren van de koran heeft niet zoveel zin in het voorkomen van die aanslag.quote:Op woensdag 22 februari 2023 09:25 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Verder helemaal niemand? Echt? Er is niet een ander aanwezig persoon bij die mishandelingen die misschien een beetje een factor zou kunnen zijn bij het voorkomen?
Uiteraard.quote:Op woensdag 22 februari 2023 10:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat kan allemaal.
Toch zijn er hier in het topic te veel mannen die nog steeds vinden dat er grappen over gemaakt kunnen worden
Ja. Als je (ex)partner je stalkt of vermoordt dan durf ik wel te spreken van een hoogstongelukkige partnerkeuze hoewel ik niet gewoon ben mij snel een oordeel aan te meten over de partnerkeuze van onbekenden.quote:en dat de verantwoordelijkheid om niet met huiselijk geweld of (ernstig) grensoverschrijdend contact in aanraking te komen bij de vrouwen hoort te liggen, want zij maken verkeerde keuzes. Really?
Wat is dit nou voor gezeik? Dat is toch vanzelfsprekend? Niemand pleit voor straffeloosheid van mannen die een vrouw vermoorden, velen zullen pleiten voor veroordeling tot een zwaardere straf dan veelal gegeven wordt. Met hoeveel aplomb moeten we die open deur intrappen en hoe vaak, met een flying side kick, een driedubbele salto van zelfkastijding over eeuwen patriarchaat vooraf? Door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld. Dat is de discussie helemaal niet, de discussie gaat over een maatschappelijk probleem waarbij het feit dat er mannen zijn die geweld plegen tegen hun ex het probleem is. Dan kun je zeggen dat zouden ze niet moeten doen, mee eens, en nu? Als dat zo was dan hadden we deze discussie niet want dan was het te bediscussieren probleem er helemaal niet. We discussieren over dit probleem omdat de realiteit niet is zoals we die allemaal zouden willen.quote:De verkeerde keuze ligt toch bij de man die dit geweld pleegt? En dat zouden echt meer mannen ronduit en hardop mogen zeggen en deze mannen veroordelen.
waarom 'mannen'?quote:Op woensdag 22 februari 2023 09:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In een topic dat gaat over grensoverschrijdend gedrag eventueel met de dood tot gevolg vind ik dit een tamelijk offtopic reactie. En het gaat wederom voorbij aan de medeverantwoordelijkheid van mannen en het serieus nemen van het probleem, wat mij betreft.
Zijn er uberhaupt dingen die vrouwen verkeerd doen en waarvan meer vrouwen dat ronduit en hardop mogen zeggen en deze vrouwen veroordelen? Want het is eigenlijk vrijwel altijd eenrichtingsverkeer met dit soort dooddoeners.quote:Op woensdag 22 februari 2023 10:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat kan allemaal.
Toch zijn er hier in het topic te veel mannen die nog steeds vinden dat er grappen over gemaakt kunnen worden en dat de verantwoordelijkheid om niet met huiselijk geweld of (ernstig) grensoverschrijdend contact in aanraking te komen bij de vrouwen hoort te liggen, want zij maken verkeerde keuzes. Really? De verkeerde keuze ligt toch bij de man die dit geweld pleegt? En dat zouden echt meer mannen ronduit en hardop mogen zeggen en deze mannen veroordelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |