Mss dat het in het complete verhaal in de link staat. Ik ben geen lid van het AD.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:17 schreef weetjewel5 het volgende:
En hoe vaak wordt een man vermoord?
Maar is dat niet vaak hetzelfde? Eerwraak heeft toch juist vaak betrekking op alleen vrouwen? Femicide lijkt mij een moord die waarschijnlijk niet was gepleegd als de vrouw een man was geweest.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:25 schreef Pizzakoppo het volgende:
Femicide blijf ik een bijzondere term vinden. Het impliceert een moord om het feit dat het een vrouw was maar is in de praktijk eerder een eerwraak/ rancuneuze moord.
Het is een statistisch gegeven dat mannen eerder hun vrouwelijke partner vermoorden dan vice versa maar niet omwille van het feit dat het een vrouw is maar eerder vanwege verbreken van een relatie e.d.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:40 schreef Kiwi7 het volgende:
[..]
Maar is dat niet vaak hetzelfde? Eerwraak heeft toch juist vaak betrekking op alleen vrouwen? Femicide lijkt mij een moord die waarschijnlijk niet was gepleegd als de vrouw een man was geweest.
En kan mij van de afgelopen maand ten minste 2 moordzaken herinneren waarbij een man zijn ex vriendin heeft vermoord nadat zij de relatie had verbroken. Hoevaak gebeurd dat andersom?
In andere gevallen weten ze niet wat een vrouw is en zijn er 36 genders, maar in dit geval is het overduidelijk een vrouw.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:25 schreef Pizzakoppo het volgende:
Femicide blijf ik een bijzondere term vinden. Het impliceert een moord om het feit dat het een vrouw was maar is in de praktijk eerder een eerwraak/ rancuneuze moord.
Stond laatst in een ander artikel (betreft alleen moord op (ex-)partner):quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:17 schreef weetjewel5 het volgende:
En hoe vaak wordt een man vermoord?
https://nos.nl/artikel/24(...)et-de-straat-voor-opquote:Uit de jongste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat in Nederland de afgelopen jaren gemiddeld 43 vrouwen werden omgebracht. Bij moord of doodslag op mannen is de dader in iets meer dan 4 procent van de gevallen de partner of ex-partner. Bij vrouwen is dat in meer dan de helft van de gevallen.
Dat is idd raar. Ik kende het woord ook niet echt.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:25 schreef Pizzakoppo het volgende:
Uit dat NOS-artikel wat ik hierboven linkte:quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:33 schreef Jaeger85 het volgende:
Van femicide is slechts sprake wanneer iemand vermoord wordt omdat ze vrouw is. Dat komt maar in heel weinig gevallen voor. In alle andere gevallen gaat het om een moord met een vrouwelijk slachtoffer.
quote:Femicide wordt het soms genoemd, vrouwenmoord. Een heldere definitie is er niet, het woord staat ook nog niet in de Van Dale. Het kan gaan om vrouwen die gedood worden door hun partner of ex, maar het Europees Instituut voor Gendergelijkheid (EIGE) hanteert een bredere definitie. Het spreekt ook in andere gevallen van femicide, bijvoorbeeld als een vrouw uit eerwraak wordt gedood of omdat ze lesbisch is of niet langer in de prostitutie wil werken.
Dus het gaat weer over modern zeiken en zeuren? "voel je je al schuldig?"quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Viv het volgende:
[..]
Uit dat NOS-artikel wat ik hierboven linkte:
[..]
Dan zijn ze de term aan het oprekken omdat dit binnen hun straatje past. De Engelse definitie is duidelijk:quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Dit vind ik eerlijk gezegd een weinig relevante definitie.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan zijn ze de term aan het oprekken omdat dit binnen hun straatje past. De Engelse definitie is duidelijk:
https://www.oxfordlearner(...)ion/english/femicide
"the crime of killing a woman or girl because she is female"
Ja, dat denk ik ook wel.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan zijn ze de term aan het oprekken omdat dit binnen hun straatje past.
Zijn er voorbeelden van zulke moordzaken?quote:De Engelse definitie is duidelijk:
https://www.oxfordlearner(...)ion/english/femicide
"the crime of killing a woman or girl because she is female"
Dat laatste is vast het geval. Het is weer een gender ding. En dan mag je rare dingen roepen. Ook over mannen.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:58 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik ook wel.
[..]
Zijn er voorbeelden van zulke moordzaken?![]()
Want als "omdat hij de scheiding niet kon verkroppen" er niet onder valt, blijft er maar weinig over.
Dus een instituut voor gendergelijkheid propageert woordgebruik aan de hand van geslacht?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Ja. De relatie verbreken. Heb ik ook gedaan. De vrijheid!quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:15 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Kijk, ik denk dat ik niet de enige ben die onderhand weet hoe vrouwen ook kunnen zuigen en zeiken en onder je huid kunnen kruipen.
Maar er is altijd een uitweg.
Tja, dan ben jij een lichtgeraakt persoon. Dan pak jij maar een zwaargewicht als partner.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:15 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Kijk, ik denk dat ik niet de enige ben die onderhand weet hoe vrouwen ook kunnen zuigen en zeiken en onder je huid kunnen kruipen.
Maar er is altijd een uitweg.
Er zijn genoeg vrouwen die mannen tot zelfmoord drijven.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Tja, dan ben jij een lichtgeraakt persoon. Dan pak jij maar een zwaargewicht als partner.
Jup mannen zijn hier het grote slachtoffer. Waar twee vechten zijn twee schuld. Over het algemeen hebben de vrouwen de man tot absolute wanhoop gedreven en zelfs zo erg dat hij niet meer iets anders kon doen dan fysiek geweld toepassenquote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:30 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Er zijn genoeg vrouwen die mannen tot zelfmoord drijven.
Maar daar hoor je niks over.
Nee, vrouwen zijn foutloos en heilig.
Ja kut!
In de meeste gevallen droegen die vrouwen ook onzedelijke kleding dus ze vroegen er gewoon om maar dat lees je dan weer niet in zo’n artikel.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jup mannen zijn hier het grote slachtoffer. Waar twee vechten zijn twee schuld. Over het algemeen hebben de vrouwen de man tot absolute wanhoop gedreven en zelfs zo erg dat hij niet meer iets anders kon doen dan fysiek geweld toepassen
Dan ben je gewoon een slappe lul dat je er bij blijft en haar iedere keer opnieuw de kans geeft.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jup mannen zijn hier het grote slachtoffer. Waar twee vechten zijn twee schuld. Over het algemeen hebben de vrouwen de man tot absolute wanhoop gedreven en zelfs zo erg dat hij niet meer iets anders kon doen dan fysiek geweld toepassen
Je bent aan een pijnlijke gruwelijke dood ontsnaptquote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:47 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon een slappe lul dat je er bij blijft en haar iedere keer opnieuw de kans geeft.
Ik heb ook een ex die na mijn tijd met haar in elkaar geslagen werd door een andere gozer.
"Hoe hield jij het vol dan?"
Ja duh! Niet! Het is toch mijn ex?
Op tijd weg ermee!
Het wordt toch ook vermoeiend? Vrouwen maken keuzes waarmee ze zich in de nesten werken en dan moeten eerst alle mannen de schuld krijgen om te doen alsof het een maatschappelijke probleem is wat mannen dan weer moeten oplossen. Maar laten we ons vooral eerst concentreren op mannen de schuld geven, want ze willen gewoon even aandacht ipv een oplossing. Dat komt elke man bekend voor.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:01 schreef Aberkullie het volgende:
Wel weer heel typisch dat een bepaald type users weer denkt alles te moeten downgraden, totdat het over asielzoekers gaat.
Er zijn ook veel meer mannen het slachtoffer van moord of doodslag, dus wat is nou eigenlijk het echte verschil tussen mannen en vrouwen en moord en doodslag in de relationele sfeer?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:27 schreef Viv het volgende:
[..]
Stond laatst in een ander artikel (betreft alleen moord op (ex-)partner):
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)et-de-straat-voor-op
Uhu okequote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het wordt toch ook vermoeiend? Vrouwen maken keuzes waarmee ze zich in de nesten werken en dan moeten eerst alle mannen de schuld krijgen om te doen alsof het een maatschappelijke probleem is wat mannen dan weer moeten oplossen. Maar laten we ons vooral eerst concentreren op mannen de schuld geven, want ze willen gewoon even aandacht ipv een oplossing. Dat komt elke man bekend voor.
Eerwraak heeft ook niks met Westerse mannen te maken, dat valt eerder in de categorie lerarenonthoofding. Kijk anders eens naar al die hoofddoekvrouwtjes in welke mate zij deel van de oplossing dan wel het probleem zijn.
[..]
Er zijn ook veel meer mannen het slachtoffer van moord of doodslag, dus wat is nou eigenlijk het echte verschil tussen mannen en vrouwen en moord en doodslag in de relationele sfeer?
Als ze aan gendergelijkheid willen doen dan mag het aantal vermoorde vrouwen een 4 keer over de kop!quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Ja, omdat er veel meer mannen vermoord worden in het criminele circuit. Ik ben ook benieuwd naar het echte verschil.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er zijn ook veel meer mannen het slachtoffer van moord of doodslag, dus wat is nou eigenlijk het echte verschil tussen mannen en vrouwen en moord en doodslag in de relationele sfeer?
Waarschijnlijk zit daar dan een persoon met ook een lid achter.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:30 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Er zijn genoeg vrouwen die mannen tot zelfmoord drijven.
Maar daar hoor je niks over.
Nee, vrouwen zijn foutloos en heilig.
Ja kut!
In Nederland weet ik niet, maar die incel moorden in Canada en de VS vallen daar zeker onder.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:58 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik ook wel.
[..]
Zijn er voorbeelden van zulke moordzaken?![]()
Want als "omdat hij de scheiding niet kon verkroppen" er niet onder valt, blijft er maar weinig over.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nen-vermoord-in-2021quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:36 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, omdat er veel meer mannen vermoord worden in het criminele circuit. Ik ben ook benieuwd naar het echte verschil.
Of door een vechtpartij, al dan niet om een vrouw te beschermen, of slachtoffer van kopschoppers op zoek naar een willekeurig slachtoffer. Dat soort dingen lopen meestal fysiek goed af, maar kunnen ook zomaar tot de dood leiden.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:36 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, omdat er veel meer mannen vermoord worden in het criminele circuit. Ik ben ook benieuwd naar het echte verschil.
Hier een grafiekje uit het stuk:quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:36 schreef Viv het volgende:
[..]
Dus ongeveer 4 keer zoveel vrouwen worden slachtoffer van dodelijk partnergeweld dan mannen. Ik durf de stelling wel aan dat daarbij vrouwen vaker het slachtoffer zijn van doodslag en mannen relatief vaker van moord.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:58 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nen-vermoord-in-2021
Nou wees blij met die hoge aantallen, voor je t weet word je wegbezuinigdquote:Zij is de enige officier van justitie in heel Nederland die zich fulltime met partnergeweld bezighoudt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |