abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208045424
Elke acht dagen wordt een vrouw gedood, toch is Berte de enige aanklager die er fulltime mee bezig is
FEMICIDEElke acht dagen wordt in Nederland een vrouw om het leven gebracht. Vers in het geheugen staat de dodelijke schietpartij in Zwijndrecht, waarbij een ex en haar moeder werden beschoten. Het raakt Berte van Heemst (39) enorm. Zij is de enige officier van justitie in heel Nederland die zich fulltime met partnergeweld bezighoudt. ,,Ik kan echt iets voor de slachtoffers betekenen.” Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)e-bezig-is~a7897e00/

Ik kijk nergens meer van op. Maar dit is wel heel veel. Hoeveel mannen zouden er op die manier omkomen? Of erger nog. Kinderen in 'familie drama's?
pi_208045532
Men weet dat al eeuwen en toch doet men niets om dat te voorkomen.
pi_208045545
Eerwraak hoort gewoon bij de cultuur. Waarom passen we ons niet aan?
pi_208045555
En hoe vaak wordt een man vermoord?
pi_208045564
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 14:17 schreef weetjewel5 het volgende:
Mss dat het in het complete verhaal in de link staat. Ik ben geen lid van het AD.
pi_208045631
Femicide blijf ik een bijzondere term vinden. Het impliceert een moord om het feit dat het een vrouw was maar is in de praktijk eerder een eerwraak/ rancuneuze moord.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 14:40:14 #7
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_208045747
Dus er moeten gewoon meer vrouwen gemaakt worden om een tekort te voorkomen
Ik ben inmiddels overleden
pi_208045750
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 14:25 schreef Pizzakoppo het volgende:
Femicide blijf ik een bijzondere term vinden. Het impliceert een moord om het feit dat het een vrouw was maar is in de praktijk eerder een eerwraak/ rancuneuze moord.
Maar is dat niet vaak hetzelfde? Eerwraak heeft toch juist vaak betrekking op alleen vrouwen? Femicide lijkt mij een moord die waarschijnlijk niet was gepleegd als de vrouw een man was geweest.

En kan mij van de afgelopen maand ten minste 2 moordzaken herinneren waarbij een man zijn ex vriendin heeft vermoord nadat zij de relatie had verbroken. Hoevaak gebeurd dat andersom?
pi_208045782
Ook niet echt inclusief om over mannen en vrouwen te spreken.

Hoe zit het met abcde+ community?
Of waarom spreken we niet genderneutraal over mensen?
pi_208045794
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 14:40 schreef Kiwi7 het volgende:

[..]
Maar is dat niet vaak hetzelfde? Eerwraak heeft toch juist vaak betrekking op alleen vrouwen? Femicide lijkt mij een moord die waarschijnlijk niet was gepleegd als de vrouw een man was geweest.

En kan mij van de afgelopen maand ten minste 2 moordzaken herinneren waarbij een man zijn ex vriendin heeft vermoord nadat zij de relatie had verbroken. Hoevaak gebeurd dat andersom?
Het is een statistisch gegeven dat mannen eerder hun vrouwelijke partner vermoorden dan vice versa maar niet omwille van het feit dat het een vrouw is maar eerder vanwege verbreken van een relatie e.d.
pi_208045847
hoe heet het als een man wordt vermoord?
Hoe heet het als een intersekse wordt vermoord?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208045851
joh, wees blij. Als er alleen maar mensen bijkomen, dan word het wel erg druk. Iedereen maar druk 'geen asielzoekers erbij!!', maar zelf wat aan de overbevolking doen door iemand te vermoorden...ho maar. (even lost van het geslacht)

Maar moet er nu meer of minder vrouwen vermoord worden om evenredig vertegenwoordigd te worden? Hoe zit het met vrouwen die vrouwen vermoorden? Mag dat wel?

Zoveel vragen....

Oh wacht... AD..... :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_208045894
quote:
In andere gevallen weten ze niet wat een vrouw is en zijn er 36 genders, maar in dit geval is het overduidelijk een vrouw.
pi_208045928
En er worden een stuk meer mannen vermoord. Dus waarom is dit ineens erger?
pi_208045940
Ga dan gewoon scheiden.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:01:54 #16
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_208045956
Wel weer heel typisch dat een bepaald type users weer denkt alles te moeten downgraden, totdat het over asielzoekers gaat.
  Manager PR/Moderator zaterdag 18 februari 2023 @ 15:27:28 #17
269689 crew  Viv
pi_208046182
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 14:17 schreef weetjewel5 het volgende:
Stond laatst in een ander artikel (betreft alleen moord op (ex-)partner):

quote:
Uit de jongste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat in Nederland de afgelopen jaren gemiddeld 43 vrouwen werden omgebracht. Bij moord of doodslag op mannen is de dader in iets meer dan 4 procent van de gevallen de partner of ex-partner. Bij vrouwen is dat in meer dan de helft van de gevallen.
https://nos.nl/artikel/24(...)et-de-straat-voor-op
pi_208046230
Van femicide is slechts sprake wanneer iemand vermoord wordt omdat ze vrouw is. Dat komt maar in heel weinig gevallen voor. In alle andere gevallen gaat het om een moord met een vrouwelijk slachtoffer.
pi_208046253
quote:
Dat is idd raar. Ik kende het woord ook niet echt.
  Manager PR/Moderator zaterdag 18 februari 2023 @ 15:37:11 #20
269689 crew  Viv
pi_208046278
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:33 schreef Jaeger85 het volgende:
Van femicide is slechts sprake wanneer iemand vermoord wordt omdat ze vrouw is. Dat komt maar in heel weinig gevallen voor. In alle andere gevallen gaat het om een moord met een vrouwelijk slachtoffer.
Uit dat NOS-artikel wat ik hierboven linkte:

quote:
Femicide wordt het soms genoemd, vrouwenmoord. Een heldere definitie is er niet, het woord staat ook nog niet in de Van Dale. Het kan gaan om vrouwen die gedood worden door hun partner of ex, maar het Europees Instituut voor Gendergelijkheid (EIGE) hanteert een bredere definitie. Het spreekt ook in andere gevallen van femicide, bijvoorbeeld als een vrouw uit eerwraak wordt gedood of omdat ze lesbisch is of niet langer in de prostitutie wil werken.
pi_208046296
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Viv het volgende:

[..]
[..]

Dus het gaat weer over modern zeiken en zeuren? "voel je je al schuldig?"
pi_208046306
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Viv het volgende:

[..]
[..]

Dan zijn ze de term aan het oprekken omdat dit binnen hun straatje past. De Engelse definitie is duidelijk:

https://www.oxfordlearner(...)ion/english/femicide

"the crime of killing a woman or girl because she is female"
pi_208046319
Dat krijg je er nou van als je altijd het laatste woord wil hebben en je zin doordramt.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:43:09 #24
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208046346
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:39 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dan zijn ze de term aan het oprekken omdat dit binnen hun straatje past. De Engelse definitie is duidelijk:

Dit vind ik eerlijk gezegd een weinig relevante definitie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Manager PR/Moderator zaterdag 18 februari 2023 @ 15:58:49 #25
269689 crew  Viv
pi_208046527
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:39 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dan zijn ze de term aan het oprekken omdat dit binnen hun straatje past.
Ja, dat denk ik ook wel.
quote:
De Engelse definitie is duidelijk:

Zijn er voorbeelden van zulke moordzaken? :)

Want als "omdat hij de scheiding niet kon verkroppen" er niet onder valt, blijft er maar weinig over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')