Mss dat het in het complete verhaal in de link staat. Ik ben geen lid van het AD.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:17 schreef weetjewel5 het volgende:
En hoe vaak wordt een man vermoord?
Maar is dat niet vaak hetzelfde? Eerwraak heeft toch juist vaak betrekking op alleen vrouwen? Femicide lijkt mij een moord die waarschijnlijk niet was gepleegd als de vrouw een man was geweest.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:25 schreef Pizzakoppo het volgende:
Femicide blijf ik een bijzondere term vinden. Het impliceert een moord om het feit dat het een vrouw was maar is in de praktijk eerder een eerwraak/ rancuneuze moord.
Het is een statistisch gegeven dat mannen eerder hun vrouwelijke partner vermoorden dan vice versa maar niet omwille van het feit dat het een vrouw is maar eerder vanwege verbreken van een relatie e.d.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:40 schreef Kiwi7 het volgende:
[..]
Maar is dat niet vaak hetzelfde? Eerwraak heeft toch juist vaak betrekking op alleen vrouwen? Femicide lijkt mij een moord die waarschijnlijk niet was gepleegd als de vrouw een man was geweest.
En kan mij van de afgelopen maand ten minste 2 moordzaken herinneren waarbij een man zijn ex vriendin heeft vermoord nadat zij de relatie had verbroken. Hoevaak gebeurd dat andersom?
In andere gevallen weten ze niet wat een vrouw is en zijn er 36 genders, maar in dit geval is het overduidelijk een vrouw.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:25 schreef Pizzakoppo het volgende:
Femicide blijf ik een bijzondere term vinden. Het impliceert een moord om het feit dat het een vrouw was maar is in de praktijk eerder een eerwraak/ rancuneuze moord.
Stond laatst in een ander artikel (betreft alleen moord op (ex-)partner):quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:17 schreef weetjewel5 het volgende:
En hoe vaak wordt een man vermoord?
https://nos.nl/artikel/24(...)et-de-straat-voor-opquote:Uit de jongste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat in Nederland de afgelopen jaren gemiddeld 43 vrouwen werden omgebracht. Bij moord of doodslag op mannen is de dader in iets meer dan 4 procent van de gevallen de partner of ex-partner. Bij vrouwen is dat in meer dan de helft van de gevallen.
Dat is idd raar. Ik kende het woord ook niet echt.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:25 schreef Pizzakoppo het volgende:
Uit dat NOS-artikel wat ik hierboven linkte:quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:33 schreef Jaeger85 het volgende:
Van femicide is slechts sprake wanneer iemand vermoord wordt omdat ze vrouw is. Dat komt maar in heel weinig gevallen voor. In alle andere gevallen gaat het om een moord met een vrouwelijk slachtoffer.
quote:Femicide wordt het soms genoemd, vrouwenmoord. Een heldere definitie is er niet, het woord staat ook nog niet in de Van Dale. Het kan gaan om vrouwen die gedood worden door hun partner of ex, maar het Europees Instituut voor Gendergelijkheid (EIGE) hanteert een bredere definitie. Het spreekt ook in andere gevallen van femicide, bijvoorbeeld als een vrouw uit eerwraak wordt gedood of omdat ze lesbisch is of niet langer in de prostitutie wil werken.
Dus het gaat weer over modern zeiken en zeuren? "voel je je al schuldig?"quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Viv het volgende:
[..]
Uit dat NOS-artikel wat ik hierboven linkte:
[..]
Dan zijn ze de term aan het oprekken omdat dit binnen hun straatje past. De Engelse definitie is duidelijk:quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Viv het volgende:
[..]
Uit dat NOS-artikel wat ik hierboven linkte:
[..]
Dit vind ik eerlijk gezegd een weinig relevante definitie.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan zijn ze de term aan het oprekken omdat dit binnen hun straatje past. De Engelse definitie is duidelijk:
https://www.oxfordlearner(...)ion/english/femicide
"the crime of killing a woman or girl because she is female"
Ja, dat denk ik ook wel.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan zijn ze de term aan het oprekken omdat dit binnen hun straatje past.
Zijn er voorbeelden van zulke moordzaken?quote:De Engelse definitie is duidelijk:
https://www.oxfordlearner(...)ion/english/femicide
"the crime of killing a woman or girl because she is female"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |