abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208143247
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 19:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Lijkt mij ook praktisch niet uitvoerbaar. Maar het is sowieso lastig wat je hier nu mee moet. Als je nu doorgaat alsof er niets aan de hand was dan gaan we ook wel weer een nieuwe grens over. De enquete is/was het laatste echte zware middel van de Kamer. Dat maak je dan ook meteen een heel stuk botter.

Tegelijkertijd is niemand er bij gebaat als een prima bewindspersoon waar alle betrokkenen blij mee zijn (en dat is echt geen vanzelfsprekendheid, hallo Henk!) het veld moet ruimen om iets wat zn voorgangers gedaan hebben.
Grote verwijten worden gegeven aan het ministerie van financiën, dump Kaag maar :P
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zaterdag 25 februari 2023 @ 19:34:33 #202
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208143267
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 19:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Grote verwijten worden gegeven aan het ministerie van financiën, dump Kaag maar :P
Ik verwacht niet dat dat gebeurt, maar áls het gebeurt dan zal D66 toch het kabinet opblazen, of niet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208143288
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 19:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik verwacht niet dat dat gebeurt, maar áls het gebeurt dan zal D66 toch het kabinet opblazen, of niet?
Ja, lijkt me wel. Maar ik vond het wel een mooie 'twee vliegen in 1 klap'. En toch wat laten gebeuren na zo'n zwaar rapport, en een zeer beroerde minister dumpen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_208144764
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 19:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, lijkt me wel. Maar ik vond het wel een mooie 'twee vliegen in 1 klap'. En toch wat laten gebeuren na zo'n zwaar rapport, en een zeer beroerde minister dumpen.
Kaag is een waardeloze minister van financiën en is totaal ongeschikt voor de binnenlandse politiek. Kan ze mooi naar de EU of de VN ofzo.

Kaag wegsturen zou voor D66 wel onacceptabel zijn, zeker als Rutte gewoon kan blijven zitten of doodleuk opnieuw lijsttrekker wordt.
pi_208147502
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 08:30 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat ze erop kicken zal wel meevallen, maar het is elke keer hetzelfde verhaal van excuses maken, beterschap beloven, “het vertrouwen gaan herstellen”. Waarna je er nooit meer iets of iemand over hoort. En dat is wrang.
Dit is natuurlijk ook heel lastig, want de problemen zitten vooral in de uitvoering. Zie de toeslagenaffaire: er zijn hordes ambtenaren bezig met de hersteloperatie, maar de wetgeving is dermate complex dat het enorm veel tijd kost om elk individueel geval goed af te handelen. Je kunt het natuurlijk simpel maken en elke gedupeerde een ton geven, maar dan kun je op je vingers natellen dat Pieter Omtzigt over drie jaar komt klagen dat mensen onterecht bevoordeeld zijn.

In die zin is het enigszins frustrerend dat we in dit soort situaties ministers of zelfs hele kabinetten de laan uitsturen, terwijl de oorzaak van de problemen niet zelden bij degenen die de wetten maken (de Kamer) of uitvoeren (de ambtenaren) ligt. Met name die laatste groep is vrijwel onkwetsbaar, want is zeer lastig te ontslaan.
pi_208147568

[ Bericht 100% gewijzigd door JaxStrumleyII op 25-02-2023 22:56:29 ]
  zondag 26 februari 2023 @ 12:56:29 #207
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_208152356
Gaat goed komen
Het gezonde verstand moet en zal terug komen in de politiek
Anders krijgen we nog 4 jaar Rutte en de volgende crisis en is Rutte weer alle actieve herinneringen kwijt

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_208152381
-32 voor de coalitie, stap op kabinet!!
pi_208152447
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 12:58 schreef Cupfighter het volgende:
-32 voor de coalitie, stap op kabinet!!
Op basis van een peiling van De Hond? Laten we nu niet doen alsof die man er ooit ook maar een klein beetje in de buurt zit (vooral opvallend dat hij nu BBB aan het pushen is, die in alle andere peilingen gewoon al een half jaar dalen)... en sowieso zijn peilingen geen verkiezingen, natuurlijk. Een echt goede politicus trekt zich van peilingen helemaal niks aan.
pi_208152496
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 13:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Op basis van een peiling van De Hond? Laten we nu niet doen alsof die man er ooit ook maar een klein beetje in de buurt zit... en sowieso zijn peilingen geen verkiezingen, natuurlijk. Een echt goede politicus trekt zich van peilingen helemaal niks aan.
Niet alleen op basis van de peilingen maar op de basis van alles dit kabinet heeft het gewoon verprutst met Rutte en Kaag voorop natuurlijk , in elke andere organisatie waren ze al lang ontslagen maar in deze setting kan men gewoon doorgaan
pi_208152562
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 13:07 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Niet alleen op basis van de peilingen maar op de basis van alles dit kabinet heeft het gewoon verprutst met Rutte en Kaag voorop natuurlijk , in elke andere organisatie waren ze al lang ontslagen maar in deze setting kan men gewoon doorgaan
Ze hebben gewoon het mandaat gekregen van de kiezer, daar moet je ook zeker niet te licht over denken. De kiezer heeft hen het vertrouwen gegeven.

Nog los van het feit dat er momenteel ook geen ander kabinet van te maken valt. Als je voor het gemak doet alsof een peiling echt een verkiezingsuitslag is, dan kom je alsnog op VVD-CDA-D66 uit, met CU dan ingewisseld voor PvdA en GL. Bij de andere peilingen dan die van De Hond kom je dan net aan een meerderheid.
pi_208152643
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 13:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze hebben gewoon het mandaat gekregen van de kiezer, daar moet je ook zeker niet te licht over denken. De kiezer heeft hen het vertrouwen gegeven.

Nog los van het feit dat er momenteel ook geen ander kabinet van te maken valt. Als je voor het gemak doet alsof een peiling echt een verkiezingsuitslag is, dan kom je alsnog op VVD-CDA-D66 uit, met CU dan ingewisseld voor PvdA en GL. Bij de andere peilingen dan die van De Hond kom je dan net aan een meerderheid.
Ik ken weinig mensen die blij waren met de herstart van het gevallen kabinet , het vertrouwen hebben ze niet beantwoord men gaat verder wat men in Rutte 3 deed er een puinhoop van maken en niets oplossen.

Ik begrijp dat jij het anders ziet en liever niet een stap rechtser gaat dat wil ik ook niet maar zo doorgaan ook niet is mijn mening, de hoop dat er iets veranderd is klein bij mij en de hoofdverantwoordelijke daarvoor is Rutte
pi_208153055
Ik denk eigenlijk dat BBB hoge ogen kan gooien tijdens de Statenverkiezingen, want hun publiek is conservatief/traditioneel en dat zijn trouwe stemmers. Dus als de opkomst rond de 50% zit, dan weegt dat zwaar mee.
pi_208153133
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 13:19 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik ken weinig mensen die blij waren met de herstart van het gevallen kabinet , het vertrouwen hebben ze niet beantwoord men gaat verder wat men in Rutte 3 deed er een puinhoop van maken en niets oplossen.

Ik begrijp dat jij het anders ziet en liever niet een stap rechtser gaat dat wil ik ook niet maar zo doorgaan ook niet is mijn mening, de hoop dat er iets veranderd is klein bij mij en de hoofdverantwoordelijke daarvoor is Rutte
Een stap rechtser dan dit kabinet kan bijna niet. Met VVD en CDA zitten 2 echt rechtse partijen in de regering en ook D66 is regelmatig rechts. De meeste andere rechtse partijen zijn geen optie voor een regering (BBB, PVV, FvD). De enige partij waarmee het rechtser zou kunnen worden is JA21, maar D66 gaat dan echt niet meer mee doen en dan kom je dus nooit aan een meerderheid.

En dat jij weinig mensen kent die iets vinden zegt natuurlijk niks, tevreden mensen hoor je namelijk altijd veel minder dan ontevreden mensen.
  zondag 26 februari 2023 @ 14:07:33 #215
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208153244
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 13:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een stap rechtser dan dit kabinet kan bijna niet. Met VVD en CDA zitten 2 echt rechtse partijen in de regering en ook D66 is regelmatig rechts. De meeste andere rechtse partijen zijn geen optie voor een regering (BBB, PVV, FvD). De enige partij waarmee het rechtser zou kunnen worden is JA21, maar D66 gaat dan echt niet meer mee doen en dan kom je dus nooit aan een meerderheid.

En dat jij weinig mensen kent die iets vinden zegt natuurlijk niks, tevreden mensen hoor je namelijk altijd veel minder dan ontevreden mensen.
Waarom zou D66 niet met JA21 in een coalitie willen? Die zou je als linksere partij juist wel graag als serieus alternatief willen hebben. Ik denk echt dat het hele land beter af zal zijn als JA21 binnen het politieke establishment gehengeld wordt.

[ Bericht 4% gewijzigd door -XOR- op 26-02-2023 14:17:26 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_208153763
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Waarom zou D66 niet met JA21 in een coalitie willen? Die zou je als linksere partij juist wel graag als serieus alternatief willen hebben. Ik denk echt dat het hele land beter af zal zijn als JA21 binnen het politieke establishment gehengeld wordt.
D66 gaat echt niet met 3 keer superconservatief regeren. JA21 is toch echt een heel stuk conservatiever dan CU. En dan is het ook nog eens 3 keer rechts, waardoor D66 de linkerflank van de coalitie wordt en dus heel kwetsbaar voor aanvallen van GL/PvdA. Nu is CU nog de linkerflank van de coalitie en trekken CU en D66 meestal samen op tegen VVD en CDA, niet alleen economisch maar ook qua klimaat, vluchtelingen e.d.

CDA inwisselen voor JA21 is misschien nog wel een optie voor D66, trouwens.
pi_208162828

[ Bericht 100% gewijzigd door Mylene op 27-02-2023 10:21:18 (foutje) ]
  maandag 27 februari 2023 @ 13:08:41 #218
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208165117
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 gaat echt niet met 3 keer superconservatief regeren. JA21 is toch echt een heel stuk conservatiever dan CU. En dan is het ook nog eens 3 keer rechts, waardoor D66 de linkerflank van de coalitie wordt en dus heel kwetsbaar voor aanvallen van GL/PvdA. Nu is CU nog de linkerflank van de coalitie en trekken CU en D66 meestal samen op tegen VVD en CDA, niet alleen economisch maar ook qua klimaat, vluchtelingen e.d.

CDA inwisselen voor JA21 is misschien nog wel een optie voor D66, trouwens.
Uiteraard, ik snap dat ze niet als enige progressieve partij met VVD, JA21 en CDA in een coalitie willen, maar JA21 als partij bij voorbaat uitsluiten zou zowel vanuit democratisch opzicht als strategisch (een solide conservatieve partij op rechts is de makkelijkste manier om het VVD-premiersmonopoly te breken) erg dom zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_208165233
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:08 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Uiteraard, ik snap dat ze niet als enige progressieve partij met VVD, JA21 en CDA in een coalitie willen, maar JA21 als partij bij voorbaat uitsluiten zou zowel vanuit democratisch opzicht als strategisch (een solide conservatieve partij op rechts is de makkelijkste manier om het VVD-premiersmonopoly te breken) erg dom zijn.
Klopt. Ik had het over de combi VVD-CDA-JA21, die is kansloos om een meerderheid te zoeken (omdat VVD en CDA niet met PVV, FvD en BBB zullen willen). En dus kan een nieuw kabinet eigenlijk niet rechtser worden dan het huidige, of er moet flink wat gebeuren en dat trio moet een meerderheid halen.
pi_208165838
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:08 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ben ik niet echt met je eens, als ik ga stemmen dan weegt voor mij wel degelijk mee waar een partij met kan en wil samenwerken en wat ik van JA21 tot nu toe gezien heb is dat voor mij bij uitstek een partij die ik niet aan de macht wil zien. Als een partij waar ik op stem bereid is om die partij aan de macht te helpen dan zijn ze mijn stem kwijt.

Ik zal niet op een partij stemmen die bereid is met BBB, 50Plus, FvD of PVV in zee te gaan
  maandag 27 februari 2023 @ 14:28:05 #221
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_208165996
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ben ik niet echt met je eens, als ik ga stemmen dan weegt voor mij wel degelijk mee waar een partij met kan en wil samenwerken en wat ik van JA21 tot nu toe gezien heb is dat voor mij bij uitstek een partij die ik niet aan de macht wil zien. Als een partij waar ik op stem bereid is om die partij aan de macht te helpen dan zijn ze mijn stem kwijt.

Ik zal niet op een partij stemmen die bereid is met BBB, 50Plus, FvD of PVV in zee te gaan
Tweedegraads uitsluiting dus?

Ben je wel bereid om op een partij te stemmen die bereid is om met een partij in zee te gaan die bereid is met BBB cs. in zee te gaan?
pi_208166156
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:28 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Tweedegraads uitsluiting dus?

Ben je wel bereid om op een partij te stemmen die bereid is om met een partij in zee te gaan die bereid is met BBB cs. in zee te gaan?
De logica van je post ontgaat mij totaal.
  maandag 27 februari 2023 @ 15:16:42 #223
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_208166482
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:44 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De logica van je post ontgaat mij totaal.
Geeft niet, vond hem zelf wel grappig
pi_208168719
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 19:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, gaat niet. En dat is dan ook het argument om Rutte te laten zitten, naast dat 1,5 jaar stilstand voor niemand een goed idee is. In geen enkel dossier.
Maar dan ook niet klagen dat hij blijft zitten.
Want je maakt dan liever de keuze om door te modderen dan iets te veranderen.

En eigenlijk hoeft het land toch niet stil te staan als er nieuwe verkiezingen komen?
pi_208168760
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 13:19 schreef Cupfighter het volgende:

[..]

Aan de linker kant misschien teleurstelling ivm Rutte, maar aan de rechterkant denk ik eerder teleurstelling dat Rutte een knieval maakt voor links/d66.

Als de vvd een kabinet had gehad over rechts denk ik dat er een stuk minder geklaagd werd aan de rechterkant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')