Weet ik veel ik lees geen Vivaquote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:51 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Joh, dat mens loopt al jaren op andere fora zoals viva onder diverse namen te zieken, en ook hier op fok is het niet haar eerste account waarmee ze dit doet. Kennelijk krijgt ze nog steeds voldoende voer
Of we doen vanaf nu een frisse start?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
Fuck zeg, wat jullie je kennen. Sorry, maar het begint bijna komisch te worden.
Topic kan wel opgedoekt worden want die is compleet naar de klote geholpen.
Sorry TS.
Kan ook. Ik vind het een goed onderwerp voor een topicquote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:06 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Of we doen vanaf nu een frisse start?
Het ouderschap wel leuk vindenquote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Kan ook. Ik vind het een goed onderwerp voor een topicMaar dan moeten we het wel over een andere boeg gooien
Laten we beginnen met reageren op de OP?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Kan ook. Ik vind het een goed onderwerp voor een topicMaar dan moeten we het wel over een andere boeg gooien
Nouja, het is natuurlijk niet alleen kommer en kwelquote:
Dat is nou juist NIET de insteek van dit topicquote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nouja, het is natuurlijk niet alleen kommer en kwelHet leven met kinderen brengt ook zat leuke dingen met zich mee. Alleen is klagen nou eenmaal leuker
Dat begrijp ik jaquote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:14 schreef Soury het volgende:
[..]
Dat is nou juist NIET de insteek van dit topic
Even spuien toch wel?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:14 schreef Soury het volgende:
[..]
Dat is nou juist NIET de insteek van dit topic
Wie heeft gezegd dat het perfect is, of moet zijn? Ik vertel alleen hoe wij elkaar spontaniteit gunnen en wij zijn echt de enige ouders niet die dit op deze manier doen.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:48 schreef Elpis het volgende:
[..]
Dus dat elkaar de vrijheid gunnen is dus niet altijd zo geweest. Gelukkig toch niet zo perfect. Had ik dat toch even goed voor je bedacht. Graag gedaan.
[..]
Ik ben dan weer niet zo met de toekomst bezig. Dat is denk ik ook omdat ik me geen zorgen maak over mijn oudste. Ze heeft een goed stel hersenen en in alles merk ik; die komt er wel. Ze is nog jong en ik weet dat er dingen kunnen veranderen, maar ik heb er zeker wel vertrouwen in. Pesten is gelukkig tot op heden niet aan de orde in haar klas (even afkloppen).quote:Op zaterdag 18 februari 2023 23:55 schreef _Lily_ het volgende:
Balen sunshine!
Ik herken het niet zo, voel me eigenlijk nooit onzeker als moeder (behalve de eerste weken van zijn leven). Ik heb schoonheidsfoutjes, soms denk ik weleens: oei dat heb je niet goed aangepakt. Maar ik vind mezelf wel gewoon een goede moeder.
Ik vind het moeilijkste aan het ouderschap de “zorg” om zijn toekomst. Als hij maar gelukkig, gezond is etc, geen gekke dingen doet (gokken, drinken etc). Wat als hij geen vriendjes heeft. Wat als hij gepest wordt.
Enzovoort. Dat vind ik mentaal het zwaarst.
Toen ze jonger waren kon ik hier ook last van hebben. Totdat er in korte tijd een aantal heftige gebeurtenissen plaats vonden - een deel van mijn zorgen werden waarheid - en mijn mindset veranderde van 'Als ze maar gelukkig zijn..' naar 'Zeker weten dat ze nare shit tegen komen, wat kan ik ze meegeven om daar op een gezonde manier mee te dealen'. Het leven kent een bepaalde hoeveelheid lijden, de acceptatie dat mijn kinderen dat ook zullen doorstaan en de berusting in dat je eigenlijk niet altijd gelukkig hoeft te zijn heeft het ouderschap zoveel lichter gemaakt voor mij.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 23:55 schreef _Lily_ het volgende:
Balen sunshine!
Ik herken het niet zo, voel me eigenlijk nooit onzeker als moeder (behalve de eerste weken van zijn leven). Ik heb schoonheidsfoutjes, soms denk ik weleens: oei dat heb je niet goed aangepakt. Maar ik vind mezelf wel gewoon een goede moeder.
Ik vind het moeilijkste aan het ouderschap de “zorg” om zijn toekomst. Als hij maar gelukkig, gezond is etc, geen gekke dingen doet (gokken, drinken etc). Wat als hij geen vriendjes heeft. Wat als hij gepest wordt.
Enzovoort. Dat vind ik mentaal het zwaarst.
Mooi! Zo zie ik dat ook. In mijn leven zijn al dat soort dingen gebeurd, maar ik sta nog steeds en ben weerbaar veerkrachtig geworden door die ervaringen.quote:Op zondag 19 februari 2023 23:58 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Toen ze jonger waren kon ik hier ook last van hebben. Totdat er in korte tijd een aantal heftige gebeurtenissen plaats vonden - een deel van mijn zorgen werden waarheid - en mijn mindset veranderde van 'Als ze maar gelukkig zijn..' naar 'Zeker weten dat ze nare shit tegen komen, wat kan ik ze meegeven om daar op een gezonde manier mee te dealen'. Het leven kent een bepaalde hoeveelheid lijden, de acceptatie dat mijn kinderen dat ook zullen doorstaan en de berusting in dat je eigenlijk niet altijd gelukkig hoeft te zijn heeft het ouderschap zoveel lichter gemaakt voor mij.
Ik herken dit wel een beetje. Ik denk dat het ook wel goed komt.quote:Op zondag 19 februari 2023 14:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik ben dan weer niet zo met de toekomst bezig. Dat is denk ik ook omdat ik me geen zorgen maak over mijn oudste. Ze heeft een goed stel hersenen en in alles merk ik; die komt er wel. Ze is nog jong en ik weet dat er dingen kunnen veranderen, maar ik heb er zeker wel vertrouwen in. Pesten is gelukkig tot op heden niet aan de orde in haar klas (even afkloppen).
Maar dat is dus bij mijn oudste. Misschien dat ik bij mijn jongste er heel anders over ga denken.
Mijn vriendin heeft een kind die ADHD heeft en met 2 betrokken ouders blijft het iets zwaars.quote:Op maandag 20 februari 2023 12:17 schreef Avelie het volgende:
@:Schanu: Het klinkt alsof vooral de aandoeningen van je oudste het zwaar maken. Misschien eens wat vaker een-op-een dingen doen met oudste & jongste apart?
Ik neem aan dat er nog een andere ouder is, of ben je een alleenstaande ouder zonder dat er een andere ouder betrokken is?
Ja dat kan, maar als je elkaar afwisselt en meer een-op-een tijd creëert, doordat de ene met het ene kind iets gaat doen en de ander met het andere kind, scheelt dat erg veel.quote:Op maandag 20 februari 2023 12:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Mijn vriendin heeft een kind die ADHD heeft en met 2 betrokken ouders blijft het iets zwaars.
Hou nou toch eens op. We hebben deze posts van jou talloze keren gelezen, alleen dan net steeds in een iets ander jasje gestoken. Je weet niet zo goed als ik waar dit op uit gaat draaien.quote:Op maandag 20 februari 2023 12:33 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ja dat kan, maar als je elkaar afwisselt en meer een-op-een tijd creëert, doordat de ene met het ene kind iets gaat doen en de ander met het andere kind, scheelt dat erg veel.
Ik zeg niet dat het niet zwaar meer is, maar het kan verlichting geven.
Wat een heftige reactie. Gaat het verder goed met je? (oprechte vraag...)quote:Op maandag 20 februari 2023 12:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hou nou toch eens op. We hebben deze posts van jou talloze keren gelezen, alleen dan net steeds in een iets ander jasje gestoken. Je weet niet zo goed als ik waar dit op uit gaat draaien.
Nog een keer zo'n reactie en ik staf je. Ben er nou wel klaar mee.
nou nou, zo erg was deze reactie toch helemaal nietquote:Op maandag 20 februari 2023 12:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hou nou toch eens op. We hebben deze posts van jou talloze keren gelezen, alleen dan net steeds in een iets ander jasje gestoken. Je weet niet zo goed als ik waar dit op uit gaat draaien.
Nog een keer zo'n reactie en ik staf je. Ben er nou wel klaar mee.
Het is natuurlijk de zalvende alwetende toon en het telkens terugkerende "doe het samen en wissel het af dan is het allemaal peace of cake" wat irritant is.quote:Op maandag 20 februari 2023 12:45 schreef SQ het volgende:
[..]
nou nou, zo erg was deze reactie toch helemaal nietJe roept twaalf posts omhoog dat iedereen zich te veel laat kennen, moet je het zelf niet ook gaan doen natuurlijk
Ik heb zeker wel een betrokken partner, en we doen ook wel eens 1 op 1 dingen met de kinderen apart. Dat maakt alles er omheen echter niet anders, zeker niet de opvoedkundige dingen.quote:Op maandag 20 februari 2023 12:17 schreef Avelie het volgende:
@:Schanu: Het klinkt alsof vooral de aandoeningen van je oudste het zwaar maken. Misschien eens wat vaker een-op-een dingen doen met oudste & jongste apart?
Ik neem aan dat er nog een andere ouder is, of ben je een alleenstaande ouder zonder dat er een andere ouder betrokken is?
Ja oke, dat kan misschien wel in een signaturequote:Op maandag 20 februari 2023 12:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is natuurlijk de zalvende alwetende toon en het telkens terugkerende "doe het samen en wissel het af dan is het allemaal peace of cake" wat irritant is.
Ik heb al spijt dat ik het gepost hebquote:Op maandag 20 februari 2023 12:45 schreef SQ het volgende:
[..]
nou nou, zo erg was deze reactie toch helemaal nietJe roept twaalf posts omhoog dat iedereen zich te veel laat kennen, moet je het zelf niet ook gaan doen natuurlijk
Dat lijkt me sowieso een ouder-paradox: op sommige momenten de tijd vooruit kijken (ongemakken bij zwangerschap, slapeloze nachten, peuter-terror, puber-issues etc.), maar aan de andere kant hoor je vooral 'Het gaat zo snel allemaal, geniet van dit moment hoor!'.quote:Op maandag 20 februari 2023 12:43 schreef SQ het volgende:
Moet ook wel toegeven dat ik de tijd begin vooruit te kijken. Ik ben enerzijds hartstikke dol op mijn jongste en kan ook echt wel heel hard genieten van z'n peuterstreken, maar ik ben ook wel strontjaloers op al die vriendinnen waarvan de jongsten rond de 6 jaar of ouder zijn en die gewoon, ik noem maar wat, de hele dag in de tuin kunnen gaan werken omdat ze daar zin in hebben en dat iedereen zichzelf gewoon redt.
Ooh zo herkenbaar, en dat terwijl mijn jongste al een kleuter is en dus zelfstandiger dan een peuter (althans, dat hoop ik dan maarquote:Op maandag 20 februari 2023 12:43 schreef SQ het volgende:
Ik vond dit weekend het ouderschap ook weer echt heel erg Niet Leuk
Het continu dealen met negatieve feedback (eten is niet lekker, verkeerde broodbeleg gekocht, broek zit nog in de was, haren zitten in de klit, kind verveelt zich, en dit alles is zonder uitzondering altijd mama's schuld), het continu tegen een muur praten (40 keer zeggen dat ze moeten opruimen, en alleen maar uitgelachen en genegeerd worden. En als je dan uiteindelijk compleet uit je slof schiet is het alleen nog maar gillen en janken en gebeurt er al helemaal niks meer), of als je dan iets doet wat ze behaagt meteen om MEER vragen en dan boos worden als dat niet mag, poeh.
Ik heb meestal best een aardige ruggegraat maar dit weekend was ik moe en niet in mijn element en dan ben ik er echt helemaal klaar mee. Ik moet me dan ook echt heel bewust beheersen want anders krijg ik zelf dus een complete meltdown. Heb toen ze in bed lagen maar even staan janken.
Moet ook wel toegeven dat ik de tijd begin vooruit te kijken. Ik ben enerzijds hartstikke dol op mijn jongste en kan ook echt wel heel hard genieten van z'n peuterstreken, maar ik ben ook wel strontjaloers op al die vriendinnen waarvan de jongsten rond de 6 jaar of ouder zijn en die gewoon, ik noem maar wat, de hele dag in de tuin kunnen gaan werken omdat ze daar zin in hebben en dat iedereen zichzelf gewoon redt.
Ik wil je niet ontmoedigen maar het vetgedrukte is er als tiener nog steedsquote:Op maandag 20 februari 2023 12:43 schreef SQ het volgende:
Ik vond dit weekend het ouderschap ook weer echt heel erg Niet Leuk
Het continu dealen met negatieve feedback (eten is niet lekker, verkeerde broodbeleg gekocht, broek zit nog in de was, haren zitten in de klit, kind verveelt zich, en dit alles is zonder uitzondering altijd mama's schuld), het continu tegen een muur praten (40 keer zeggen dat ze moeten opruimen, en alleen maar uitgelachen en genegeerd worden. En als je dan uiteindelijk compleet uit je slof schiet is het alleen nog maar gillen en janken en gebeurt er al helemaal niks meer), of als je dan iets doet wat ze behaagt meteen om MEER vragen en dan boos worden als dat niet mag, poeh.
Ik heb meestal best een aardige ruggegraat maar dit weekend was ik moe en niet in mijn element en dan ben ik er echt helemaal klaar mee. Ik moet me dan ook echt heel bewust beheersen want anders krijg ik zelf dus een complete meltdown. Heb toen ze in bed lagen maar even staan janken.
Ik heb ook echt niet de illusie dat dit ooit over gaatquote:Op maandag 20 februari 2023 13:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik wil je niet ontmoedigen maar het vetgedrukte is er als tiener nog steeds
Maar er staat wel tegenover dat er wer meer ruimte en vrijheid is. En ik ben gezegend met een kind dat dan ook ruiterlijk haar excuus komt aanbieden voor het onmogelijke gedragMaakt het gedrag op het moment zelf niet minder vervelend, uiteraard.
Dat is het ook. Vooral ook het negeren en gewoon niet doen wat je ze vraagt. Kan ik erg slecht tegen.quote:Op maandag 20 februari 2023 13:10 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik heb ook echt niet de illusie dat dit ooit over gaatIk vind het vooral heel kut.
Jep. Zo is het.quote:Op maandag 20 februari 2023 12:54 schreef Piles het volgende:
Als aanstaand vader lees ik vooral mee hier, om me een beetje voor te bereiden op de minder leuke momenten die gaan komen
[..]
Dat lijkt me sowieso een ouder-paradox: op sommige momenten de tijd vooruit kijken (ongemakken bij zwangerschap, slapeloze nachten, peuter-terror, puber-issues etc.), maar aan de andere kant hoor je vooral 'Het gaat zo snel allemaal, geniet van dit moment hoor!'.
Dus er is een betrokken partner. Misschien tijd om eens een weekend alleen weg te gaan om die rust en stilte toe te laten in je leven? Dag of weekend naar de sauna? Of een retraite? Het klinkt alsof je eraan toe bent. Pas je op dat je niet terecht komt in een burn out? Helaas te vaak gezien om mij heen dat mensen zo praten als jij doet en daarna helemaal niks meer kunnen.quote:Op maandag 20 februari 2023 12:49 schreef Schanu het volgende:
[..]
Ik heb zeker wel een betrokken partner, en we doen ook wel eens 1 op 1 dingen met de kinderen apart. Dat maakt alles er omheen echter niet anders, zeker niet de opvoedkundige dingen.
quote:Wat mij vooral tegenvalt in het ouderschap, is de structurele vermoeidheid die erbij komt kijken. Niet lichamelijk, maar mentaal. De intense behoefte die ik soms heb aan totale stilte en rust, maar dat op die momenten niet kunnen krijgen omdat het er gewoon niet is. De nog steeds structureel gebroken nachten, ook al zijn ze 4 en 6, hoe mijn grenzen als moeder steeds worden overschreden zonder dat ik het ze kwalijk kan nemen want het zijn nu eenmaal kinderen en ik heb hiervoor gekozen. Af en toe zou ik gewoon even uit die moederrol willen stappen, alles even 'uit' willen zetten, ongeacht hoeveel liefde ik ervoor terug krijg, maar om gewoon weer even helemaal tot mijzelf te kunnen komen.
Pfoe. Hopelijk krijgen jullie wat nuttige handvatten aangereikt die wat verlichting brengen.quote:Op maandag 20 februari 2023 13:55 schreef Schanu het volgende:
Ik kom juist net uit een burnoutMaar eenmaal per jaar gaan we een weekend samen weg zonder de kinderen, heerlijk even samen bijtanken, iets wat ik alle ouders toewens! Vaker zit er hier voor nu even niet in maar dat is ook niet direct nodig. Het is echt niet zo dat ik er doorheen zit, maar dat is gewoon iets wat ik het minst leuk vind aan het ouderschap: dat altijd aan moeten staan in de moederrol ongeacht als je daarmee je eigen grenzen overgaat.
Voor wat betreft het stukje AD(H)D en autisme, we lopen bij een psychiaterpraktijk en krijgen deze zomer voor een 2e keer IPG (gezinsbegeleiding), morgen hebben we een gesprek met een ouderbegeleider die ter overbrugging gaat kijken of ze wat ondersteuning aan kan bieden omdat school nu ook haar zorgen heeft geuit. En vanuit deze begeleiding hopen we dus ook wat meer handvatten te krijgen in niet alleen het omgaan met de oudste, maar juist ook met de jongste en het verschil in opvoeding dat automatisch toch wel een beetje ontstaat richting beide kinderen. Want wat werkt voor de jongste, werkt (op het moment zelf) veelal niet bij de oudste, maar daardoor wordt de jongste soms boos omdat zij denkt dat de oudste dingen mag die zij niet mag (zoals bijten, slaan, oncontroleerbare buien krijgen). En terecht trouwens, want ik snap hoe oneerlijk het voor haar aanvoelt. Ook qua aandachtverdeling. Maar dat zal denk ik bij heel veel gezinnen zo aanvoelen, ook met kinderen zonder aandoening, bij ons is het hooguit wat ongenuanceerder.
Misschien niet als je een kind met een aandoening hebt, maar in bijna alle andere gevallen wel. Ik hoor niet anders dan dat ouders opgelucht zijn wanneer de echte tropenjaren voorbij zijn.quote:Op maandag 20 februari 2023 14:49 schreef June. het volgende:
Wat een topic is dit, zoveel herkenbaarheid. Wel even een wake-up call dat het na de tropenjaren niet per se beter hoeft te worden![]()
Ik heb ook genoeg mensen in mijn omgeving met oudere kinderen, die het evengoed (nog) erg lastig vinden. Ze zeggen niet voor niets: kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen.quote:Op maandag 20 februari 2023 14:51 schreef Avelie het volgende:
[..]
Misschien niet als je een kind met een aandoening hebt, maar in bijna alle andere gevallen wel. Ik hoor niet anders dan dat ouders opgelucht zijn wanneer de echte tropenjaren voorbij zijn.
Dit inderdaad.quote:Op maandag 20 februari 2023 14:55 schreef Schanu het volgende:
[..]
Ik heb ook genoeg mensen in mijn omgeving met oudere kinderen, die het evengoed (nog) erg lastig vinden. Ze zeggen niet voor niets: kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen.
Ja er komt meer zelfstandigheid en als ouder heb je dan letterlijk je handen meer vrij, maar er komen zorgen van een heel ander niveau voor terug wat het ouderschap op een hele andere manier weer pittig maakt denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |