De strategische waarde van Bakmut is zeker nu de stad in puin ligt gering, maar de politieke vernedering voor Rusland is compleet als men Bakmut moet opgeven.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 21:55 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Net als voor de russen is ook voor de oekrainers de strategische waarde gering.
Een opmars zal vermoedelijk ook met langzame terreinwinst gaan zonder dat men logistieke wegen kan afsnijden.
De oekrainers zullen hun grond hebben en de verdediging is daar het meest kwetsbaar, maar een echte doorbraak zie ik er niet gebeuren of een doorslag geven (buiten het 'imago' en de interne strijd die ze ermee verscherpen.
Zelfs als ik ook denk dat ze in enkele weken daar al het eerdere terrein zullen terugveroveren.
Als dit waar zou zijn zou er natuurlijk veel meer beeldmateriaal beschikbaar zijn als een tekening van een op z'n minst niet zo'n objectieve bron.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 23:43 schreef Perrin het volgende:
Hoe je de tegenstander uitput:
[ twitter ]
Thread?quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 23:17 schreef Perrin het volgende:
Draadje over de problemen die Russische landmijnen opleveren voor het Oekaiense offensief:
[ twitter ]
Er zijn wel wat OSINT-bronnen..quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 23:48 schreef kevinrsd het volgende:
[..]
Als dit waar zou zijn zou er natuurlijk veel meer beeldmateriaal beschikbaar zijn als een tekening van een op z'n minst niet zo'n objectieve bron.
Ik ben voorstander van het meer tactische nieuws hier te delen.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:48 schreef Ouwesok het volgende:
Het wordt wat rustig met de berichtgeving vanaf het front.
Het laatste dat ik heb begrepen was dat Oekraïne inmiddels door de Russische mijnenvelden heen had weten te breken en zo her en der wat terreinwinst weet te pakken.
Wat ik parallel daaraan uit de toch wel wat schaarse berichtgeving opmaak is dat men nog steeds vol inzet om de Russische infrastructuur zo hard mogelijk te raken met onder andere vier transportvliegtuigen waarvan de luchtwaardigheid lichtelijk aangepast is.
Verder is het eigenlijk in de standaard nieuwsvoorzieningen best wel rustig.
Zijn er hier nog mensen die de ontwikkelingen aan het front wat intensiever volgen
Rusland aast op strategisch gelegen Koepjansk: 'We horen ze dichterbij komen'quote:Volgens De Kruif heeft Oekraïne de verdediging rond Koepjansk goed op orde. Er zijn bunkers, antitankgrachten en mijnenvelden. "Er is geen sprake van een doorbraak. Zelfs als Oekraïne flink wat kilometers terrein moet prijsgeven, dan nog moeten de Russen een grote rivier oversteken. Een betere verdedigingslinie is er niet."
Maar raketten, mortieren en kanonnen kunnen de stad wel bereiken. "Als ik familie in de stad had wonen, zou ik willen dat ze vertrekken. Als militair zou ik me wat minder zorgen maken," zegt De Kruif.
Is Threads nou de moeite waard om een nieuwe account aan te maken?quote:Op maandag 4 september 2023 23:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
https://threadreaderapp.com/thread/1698794349587313137.html
In de buurt van Bachmutquote:Op vrijdag 8 september 2023 20:18 schreef BEFEM het volgende:
Waar ligt die eerste? In Westen van zaporizha?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee dat vliegveld is al vele jaren kapot.quote:Op maandag 11 september 2023 08:39 schreef BEFEM het volgende:
Beweging bij Donetsk vliegveld. Lijkt me geen strategisch doel behalve om troepen weg te lokken bij Tokmak?
Maar ook al zouden ze te voet gaan, heeft het alsnog impact.quote:Op maandag 11 september 2023 21:39 schreef Perrin het volgende:
Mogelijk gaat het offensief gewoon verder in modderige omstandigheden.
[ twitter ]
Dit topic bewaren we voor tactisch nieuws. Bredere discussie voeren we hier.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:40 schreef cloudje447 het volgende:
Sinds ik wat beelden heb bekeken op een gore website, met echte beelden van oorlog situaties. Ben ik ervan overtuigd dat daar echt oorlog is, en het misschien niet zo'n verkeerd idee is om daar misschien iets mee te doen. Sommige soldaten zijn daar zeer gewetenloos bezig. Niet zo leuk allemaal... Wat er precies aan de hand is, i dont know. Nederland verdraait vaak het één en ander in het nieuws. Berichtgeving is niet erg betrouwbaar. Geldt ook voor Mali, Congo, jihadisten en waar er momenteel conflict is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Stemmingmakerij zonder feiten, eigenlijk zelfs zonder echte beschuldigingen.. WAT zeg je nou eigenlijk behalve 'Nederland verdraait vaak' etc. Zeg eens echt iets of stop met onzin posten.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:40 schreef cloudje447 het volgende:
Sinds ik wat beelden heb bekeken op een gore website, met echte beelden van oorlog situaties. Ben ik ervan overtuigd dat daar echt oorlog is, en het misschien niet zo'n verkeerd idee is om daar misschien iets mee te doen. Sommige soldaten zijn daar zeer gewetenloos bezig. Niet zo leuk allemaal... Wat er precies aan de hand is, i dont know. Nederland verdraait vaak het één en ander in het nieuws. Berichtgeving is niet erg betrouwbaar. Geldt ook voor Mali, Congo, jihadisten en waar er momenteel conflict is.
Ukraine zou hier veel materieel verloren hebben en ze moeten hergroeperen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 10:38 schreef RM-rf het volgende:
Terug naar de taktische en strategische ontwikkelingen.
Het ISW heeft bevestigd dat de oekraine door de Surovkin-linie bij Verbove gebroken zou zijn.
(al wachten ze wel af of deze doorbraak echt definitief zou zijn)
Dat baseren ze op gelocaliseerde beelden van oekrains rijdend materiaal in een gebiedje dat achter de surovkin-linie ligt en dus betekent dat oekraine hier groot materieel heen kan krijgen.
[ twitter ]
Dat kan zijn, het is altijd goed verschillende bronnen mee te nemen... Kun je ook de bron erbij geven?quote:Op zondag 24 september 2023 02:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ukraine zou hier veel materieel verloren hebben en ze moeten hergroeperen.
Rond de 1ste minuut.quote:Op zondag 24 september 2023 10:06 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat kan zijn, het is altijd goed verschillende bronnen mee te nemen... Kun je ook de bron erbij geven?
Zo solide zijn die linies niet blijkbaar.quote:Op dinsdag 26 september 2023 23:07 schreef BEFEM het volgende:
Ik vind het raar dat de Russen hele linies maken maar vervolgens zitten ze voor die linies in dorpjes te verdedigen.
Ik snap dat ook niet. Natuurlijk geef je terrein niet zo maar op, maar doorgaans trek je je toch terug voor je enorme verliezen lijdt.quote:Op dinsdag 26 september 2023 23:07 schreef BEFEM het volgende:
Ik vind het raar dat de Russen hele linies maken maar vervolgens zitten ze voor die linies in dorpjes te verdedigen.
Ik zou het even terug moeten zoeken in het NWS-Oekraïne-topic. Maar daar stond een week of 2 geleden een link naar een artikel met de strekking dat de linies passen binnen de door de vorige generaal uitgezette strategie, die inmiddels uit de gratie is gevallen en nu een andere strategie lijkt te worden gevolgd waardoor de linies suboptimaal gebruik worden.quote:Op woensdag 27 september 2023 00:11 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik snap dat ook niet. Natuurlijk geef je terrein niet zo maar op, maar doorgaans trek je je toch terug voor je enorme verliezen lijdt.
Ah !quote:Op woensdag 27 september 2023 06:36 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik zou het even terug moeten zoeken in het NWS-Oekraïne-topic. Maar daar stond een week of 2 geleden een link naar een artikel met de strekking dat de linies passen binnen de door de vorige generaal uitgezette strategie, die inmiddels uit de gratie is gevallen en nu een andere strategie lijkt te worden gevolgd waardoor de linies suboptimaal gebruik worden.
edit: gevonden: https://kyivindependent.com/attrition-shortages-tactical-inconsistency-russian-blunders-on-southern-front/
Hun doctrine is natuurlijk anders dan die van ons. Wij ruilen land voor mensen/tijd. Zij ruilen mensen voor land/tijd. Dat is op zich niet verbazingwekkend, dat doen ze altijd. Maar links om of rechts om is het raar om linies te bouwen en dan ergens anders te verdedigenquote:Op woensdag 27 september 2023 00:11 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik snap dat ook niet. Natuurlijk geef je terrein niet zo maar op, maar doorgaans trek je je toch terug voor je enorme verliezen lijdt.
Zeker. Nu is het wel zo dat zwaar vechten voor de verdediging uit de Oekraïners ook veel kost. Terwijl men ook nog over moet hebben om de linie zelf te beslechten.quote:Op woensdag 27 september 2023 18:59 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Hun doctrine is natuurlijk anders dan die van ons. Wij ruilen land voor mensen/tijd. Zij ruilen mensen voor land/tijd. Dat is op zich niet verbazingwekkend, dat doen ze altijd. Maar links om of rechts om is het raar om linies te bouwen en dan ergens anders te verdedigen
Ook toen Surovkin nog generaal was deden ze dat.
Toe maar! ... "twee" jaal al ?!?quote:Op woensdag 27 september 2023 19:46 schreef Nebelwerfer het volgende:
We horen al 2 jaar dat de Russen bijna door hun (mensen)materiaal heen zijn
Jij leest vast het hele topic rondom die oorlog dagelijks compleet mee..quote:Op woensdag 27 september 2023 21:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Toe maar! ... "twee" jaal al ?!?![]()
laat me raden, je wilt zo graag een alternatieve mening uitten dat je bij de mening die je zelf graag wil geloven ook niet de minste feiten-controle doet, maar het gelijk luid uitroep?
ter verduidelijking, de invasie van oekraine door het russische leger was anderhalf jaar en zeker het eerste jaar was de wijd verbreidde mening dat de oekrainers dusdanig in ondertal waren, en rusland een 3 tot 5-maal zo groot leger had, dat oekraine geen enkele kans zou hebben en vroeger of later toch toezeggingen moest doen
de bevrijding van Kharkiv beon op 6 september 2022, dus net iets meer dan een jaar terug
het duurde tot 2 october
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Kharkiv_counteroffensive
DE bevrijding van Kherson was op 11 november:
https://en.wikipedia.org/wiki/Liberation_of_Kherson
Pas hierna werd wel enigszins duidelijk dat de oekrainers zeker een kans zouden hebben..
maar als iemand ooit bewert zou hebben dat dat 'makkelijk' zou zijn de russen te verslaan, weet hij ook niet warover hij praat...
In aantallen hebben de russen nog altijd een overwicht, en een groot ook, zeker tot driemaal zoveel troepen (hooguit vermoeid, slecht gemotiveerd)... ze kunnen dus ook hoge verliezen accepteren.
wel is er gewoon een sterke vraag hoelang een groot land dat kan uithouden als ze geen enkele zicht op winst hebben, hun logistiek steeds verder gesaboteerd raakt en ze hun eigen troepen slechter kunnen verzorgen (wat dat betreft is het sterven van soldaten door oekrainse kogels vor de russen beter te behapstukken dan het sterven door honger en domweg uit munitie raken... zulke troepen geven zich nl. over en dan kan het wel zeer gevaarlijk worden)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |