abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 september 2023 @ 21:10:48 #276
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210627957
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_210648581
Ik weet niet of het wat met het veroveren van de dorpen onder Bakhmut te maken heeft, maar ik zie dat, volgens de ukrdailymap Oekraïne vrij diep in vijandelijk gebied aanvalt met drones en zelfs een helicopter. (Zuid-oosten van Bakhmut. Ligt de luchtverdediging daar zo op zijn gat?
pi_210691301
twitter
pi_210691756
quote:
Thread?
pi_210696352
Sinds ik wat beelden heb bekeken op een gore website, met echte beelden van oorlog situaties. Ben ik ervan overtuigd dat daar echt oorlog is, en het misschien niet zo'n verkeerd idee is om daar misschien iets mee te doen. Sommige soldaten zijn daar zeer gewetenloos bezig. Niet zo leuk allemaal... Wat er precies aan de hand is, i dont know. Nederland verdraait vaak het één en ander in het nieuws. Berichtgeving is niet erg betrouwbaar. Geldt ook voor Mali, Congo, jihadisten en waar er momenteel conflict is.
  woensdag 20 september 2023 @ 18:46:58 #282
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_210697545
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:40 schreef cloudje447 het volgende:
Sinds ik wat beelden heb bekeken op een gore website, met echte beelden van oorlog situaties. Ben ik ervan overtuigd dat daar echt oorlog is, en het misschien niet zo'n verkeerd idee is om daar misschien iets mee te doen. Sommige soldaten zijn daar zeer gewetenloos bezig. Niet zo leuk allemaal... Wat er precies aan de hand is, i dont know. Nederland verdraait vaak het één en ander in het nieuws. Berichtgeving is niet erg betrouwbaar. Geldt ook voor Mali, Congo, jihadisten en waar er momenteel conflict is.
Dit topic bewaren we voor tactisch nieuws. Bredere discussie voeren we hier.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_210723978
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:40 schreef cloudje447 het volgende:
Stemmingmakerij zonder feiten, eigenlijk zelfs zonder echte beschuldigingen.. WAT zeg je nou eigenlijk behalve 'Nederland verdraait vaak' etc. Zeg eens echt iets of stop met onzin posten.
I'm right and you know it
pi_210724164
Terug naar de taktische en strategische ontwikkelingen.

Het ISW heeft bevestigd dat de oekraine door de Surovkin-linie bij Verbove gebroken zou zijn.
(al wachten ze wel af of deze doorbraak echt definitief zou zijn)

Dat baseren ze op gelocaliseerde beelden van oekrains rijdend materiaal in een gebiedje dat achter de surovkin-linie ligt en dus betekent dat oekraine hier groot materieel heen kan krijgen.

twitter
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zondag 24 september 2023 @ 02:52:16 #285
pi_210731097
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2023 10:38 schreef RM-rf het volgende:
Terug naar de taktische en strategische ontwikkelingen.

Het ISW heeft bevestigd dat de oekraine door de Surovkin-linie bij Verbove gebroken zou zijn.
(al wachten ze wel af of deze doorbraak echt definitief zou zijn)

Dat baseren ze op gelocaliseerde beelden van oekrains rijdend materiaal in een gebiedje dat achter de surovkin-linie ligt en dus betekent dat oekraine hier groot materieel heen kan krijgen.

[ twitter ]
Ukraine zou hier veel materieel verloren hebben en ze moeten hergroeperen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_210731438
https://map.ukrdailyupdat(...)z=13&d=19623&c=1&l=5

Meerdere nieuwe gebieden die Oekraïne worden toegerekend.

Er zit een goed ritme in het offensief van Oekraïne. Ik denk dat ze redelijk maximaliseren met de middelen die ze hebben.
pi_210733792
quote:
7s.gif Op zondag 24 september 2023 02:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Ukraine zou hier veel materieel verloren hebben en ze moeten hergroeperen.
Dat kan zijn, het is altijd goed verschillende bronnen mee te nemen... Kun je ook de bron erbij geven?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zondag 24 september 2023 @ 10:28:42 #288
38496 Perrin
pi_210734045
Aardige samenvatting (kruispost van andere topic) :
Ukraine Update: Russia was unprepared for a modern artillery war
  zondag 24 september 2023 @ 11:04:15 #289
pi_210734430
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2023 10:06 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Dat kan zijn, het is altijd goed verschillende bronnen mee te nemen... Kun je ook de bron erbij geven?
Rond de 1ste minuut.
pi_210763141
Ik vind het raar dat de Russen hele linies maken maar vervolgens zitten ze voor die linies in dorpjes te verdedigen.
  dinsdag 26 september 2023 @ 23:16:49 #291
38496 Perrin
pi_210763196
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 23:07 schreef BEFEM het volgende:
Ik vind het raar dat de Russen hele linies maken maar vervolgens zitten ze voor die linies in dorpjes te verdedigen.
Zo solide zijn die linies niet blijkbaar.
pi_210763399
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 23:07 schreef BEFEM het volgende:
Ik snap dat ook niet. Natuurlijk geef je terrein niet zo maar op, maar doorgaans trek je je toch terug voor je enorme verliezen lijdt.
pi_210763798
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 00:11 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik snap dat ook niet. Natuurlijk geef je terrein niet zo maar op, maar doorgaans trek je je toch terug voor je enorme verliezen lijdt.
Ik zou het even terug moeten zoeken in het NWS-Oekraïne-topic. Maar daar stond een week of 2 geleden een link naar een artikel met de strekking dat de linies passen binnen de door de vorige generaal uitgezette strategie, die inmiddels uit de gratie is gevallen en nu een andere strategie lijkt te worden gevolgd waardoor de linies suboptimaal gebruik worden.

edit: gevonden: https://kyivindependent.com/attrition-shortages-tactical-inconsistency-russian-blunders-on-southern-front/

[ Bericht 14% gewijzigd door stavromulabeta op 27-09-2023 06:46:11 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_210765759
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 06:36 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ik zou het even terug moeten zoeken in het NWS-Oekraïne-topic. Maar daar stond een week of 2 geleden een link naar een artikel met de strekking dat de linies passen binnen de door de vorige generaal uitgezette strategie, die inmiddels uit de gratie is gevallen en nu een andere strategie lijkt te worden gevolgd waardoor de linies suboptimaal gebruik worden.

edit: gevonden: https://kyivindependent.com/attrition-shortages-tactical-inconsistency-russian-blunders-on-southern-front/
Ah !

Nu wil ik niet zeggen dat ik het allemaal weet, maar het stukje is wel vrij positief.
Er wordt weer eens gezegd dat de Russen enorme verliezen hebben en dat ze zichzelf tegen gaan komen, maar ik wil dat eerst eens afwachten.
Ook Oekraïne verliest genoeg en misschien blijkt de directe confrontatie wel de juiste keuze uiteindelijk.
pi_210770328
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 00:11 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Hun doctrine is natuurlijk anders dan die van ons. Wij ruilen land voor mensen/tijd. Zij ruilen mensen voor land/tijd. Dat is op zich niet verbazingwekkend, dat doen ze altijd. Maar links om of rechts om is het raar om linies te bouwen en dan ergens anders te verdedigen :+

Ook toen Surovkin nog generaal was deden ze dat.
pi_210770865
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 18:59 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Hun doctrine is natuurlijk anders dan die van ons. Wij ruilen land voor mensen/tijd. Zij ruilen mensen voor land/tijd. Dat is op zich niet verbazingwekkend, dat doen ze altijd. Maar links om of rechts om is het raar om linies te bouwen en dan ergens anders te verdedigen :+

Ook toen Surovkin nog generaal was deden ze dat.
Zeker. Nu is het wel zo dat zwaar vechten voor de verdediging uit de Oekraïners ook veel kost. Terwijl men ook nog over moet hebben om de linie zelf te beslechten.
We horen al 2 jaar dat de Russen bijna door hun (mensen)materiaal heen zijn, laten we het ondertussen eerst maar eens afwachten.
pi_210772136
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 19:46 schreef Nebelwerfer het volgende:
We horen al 2 jaar dat de Russen bijna door hun (mensen)materiaal heen zijn
Toe maar! ... "twee" jaal al ?!? :o

laat me raden, je wilt zo graag een alternatieve mening uitten dat je bij de mening die je zelf graag wil geloven ook niet de minste feiten-controle doet, maar het gelijk luid uitroep?

ter verduidelijking, de invasie van oekraine door het russische leger was anderhalf jaar en zeker het eerste jaar was de wijd verbreidde mening dat de oekrainers dusdanig in ondertal waren, en rusland een 3 tot 5-maal zo groot leger had, dat oekraine geen enkele kans zou hebben en vroeger of later toch toezeggingen moest doen

de bevrijding van Kharkiv beon op 6 september 2022, dus net iets meer dan een jaar terug
het duurde tot 2 october
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Kharkiv_counteroffensive

DE bevrijding van Kherson was op 11 november:
https://en.wikipedia.org/wiki/Liberation_of_Kherson

Pas hierna werd wel enigszins duidelijk dat de oekrainers zeker een kans zouden hebben..
maar als iemand ooit bewert zou hebben dat dat 'makkelijk' zou zijn de russen te verslaan, weet hij ook niet warover hij praat...

In aantallen hebben de russen nog altijd een overwicht, en een groot ook, zeker tot driemaal zoveel troepen (hooguit vermoeid, slecht gemotiveerd)... ze kunnen dus ook hoge verliezen accepteren.

wel is er gewoon een sterke vraag hoelang een groot land dat kan uithouden als ze geen enkele zicht op winst hebben, hun logistiek steeds verder gesaboteerd raakt en ze hun eigen troepen slechter kunnen verzorgen (wat dat betreft is het sterven van soldaten door oekrainse kogels vor de russen beter te behapstukken dan het sterven door honger en domweg uit munitie raken... zulke troepen geven zich nl. over en dan kan het wel zeer gevaarlijk worden)
pi_210772227
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:35 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Toe maar! ... "twee" jaal al ?!? :o

laat me raden, je wilt zo graag een alternatieve mening uitten dat je bij de mening die je zelf graag wil geloven ook niet de minste feiten-controle doet, maar het gelijk luid uitroep?

ter verduidelijking, de invasie van oekraine door het russische leger was anderhalf jaar en zeker het eerste jaar was de wijd verbreidde mening dat de oekrainers dusdanig in ondertal waren, en rusland een 3 tot 5-maal zo groot leger had, dat oekraine geen enkele kans zou hebben en vroeger of later toch toezeggingen moest doen

de bevrijding van Kharkiv beon op 6 september 2022, dus net iets meer dan een jaar terug
het duurde tot 2 october
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Kharkiv_counteroffensive

DE bevrijding van Kherson was op 11 november:
https://en.wikipedia.org/wiki/Liberation_of_Kherson

Pas hierna werd wel enigszins duidelijk dat de oekrainers zeker een kans zouden hebben..
maar als iemand ooit bewert zou hebben dat dat 'makkelijk' zou zijn de russen te verslaan, weet hij ook niet warover hij praat...

In aantallen hebben de russen nog altijd een overwicht, en een groot ook, zeker tot driemaal zoveel troepen (hooguit vermoeid, slecht gemotiveerd)... ze kunnen dus ook hoge verliezen accepteren.

wel is er gewoon een sterke vraag hoelang een groot land dat kan uithouden als ze geen enkele zicht op winst hebben, hun logistiek steeds verder gesaboteerd raakt en ze hun eigen troepen slechter kunnen verzorgen (wat dat betreft is het sterven van soldaten door oekrainse kogels vor de russen beter te behapstukken dan het sterven door honger en domweg uit munitie raken... zulke troepen geven zich nl. over en dan kan het wel zeer gevaarlijk worden)
Jij leest vast het hele topic rondom die oorlog dagelijks compleet mee..
  donderdag 28 september 2023 @ 00:14:31 #299
38496 Perrin
pi_210773412
Benieuwd hoe snel Westerse legers zich aanpassen aan de drone meta.
twitter
pi_210775160
In deze video verteld een Engels sprekende Rus(denk ik) dat de Russen van plan zijn om in het noorden een nieuw offensief te starten, met onderbouwing.
Ik kijk wel vaker naar zijn video's, hij is wel pro Rus maar zijn analyses zijn niet slecht.

https://rumble.com/v3lixa(...)y-summary-and-a.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')