ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Ook maar even een plaatje van gisteren. Hier was het weer wat minder. Toch een leuke wandeling en een leuke foto met een trein kunnen maken. Brug over het Overijssels Kanaal, vlak bij Snipperling Aansluiting.
Ik wil eens met een EuroCity in het panorama rijtuig richting Zuid Duitsland. Wat is nou het mooiste stuk? Is uitstappen in Karlsruhe of Baden-Baden zonde bijvoorbeeld?
Op maandag 6 februari 2023 19:56 schreef derLudolf het volgende: Ik wil eens met een EuroCity in het panorama rijtuig richting Zuid Duitsland. Wat is nou het mooiste stuk? Is uitstappen in Karlsruhe of Baden-Baden zonde bijvoorbeeld?
Mooiste stuk is Bonn-Mainz (of liever gezegd Bonn-Bingen (al stopt de EuroCity niet in Bingen). Je kunt uitstappen in Mainz of Mannheim en dan de tegengestelde trein terugnemen of je reist verder naar Karlsruhe of Freiburg. Allemaal leuke steden. Baden-Baden is wat exclusiever (en duurder) dan de rest trouwens.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Danku! Ja idee was vrijdag naar Münster (Westf), zaterdag om 7u die kant op met de EC, wandelingetje in het Schwarzwald. Zondagochtend allicht ook en dan weer op huus An.
Dat weet ik. Dat zou nog ¤70 extra zijn. Bewust geen begin mei gedaan ivm 1 mei. Uit NL op Koningsdag (oftewel door de week) vertrekken was ook niet veel goedkoper
Bedoel je Haren in Groningen? Ik denk dat de ICE 105 de boosdoener is. Als je een auto hebt en je rijdt eerst naar Leer en stapt in Leer op de trein dan is wellicht een treinticket Leer-Karlsruhe een stuk goedkoper dan een treinticket Haren-Utrecht-Karlsruhe.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Bedoel je Haren in Groningen? Ik denk dat de ICE 105 de boosdoener is. Als je een auto hebt en je rijdt eerst naar Leer en stapt in Leer op de trein dan is wellicht een treinticket Leer-Karlsruhe een stuk goedkoper dan een treinticket Haren-Utrecht-Karlsruhe.
Nee, Haren (Ems). Daar kom je langs als je vanuit Leer de RE15 neemt richting Münster
[..] Geen idee eigenlijk, vooral wat een beetje makkelijk bereikbaar is Ik was gewoon even aan het kijken wat een treinkaartje kost.
Ik ben afgelopen weekend tot Frankfurt gekomen. Wel dezelfde dag weer terug. Was 6 tientjes kwijt, achteraf gezien een koopje. Gewoon alles ICE, heen wel ICE 27 gepakt via Koblenz.
Vond Frankfurt voor zo’n grote stad weinig bijzonders verder. Dus beter wat verder afzakken met overnachting dan inderdaad.
Ik weet dat het een beetje vloeken in de kerk is maar je zou nog vanuit Basel met het vliegtuig terug kunnen, vaak kan dat al voor ¤25-30.
Oh let trouwens wel op met die EC9, deze reis lijkt niet mogelijk:
quote:
EC 9: Münster(Westf)Hbf->Dortmund Hbf: Bauarbeiten. Der Halt Münster(Westf)Hbf entfällt. Bitte prüfen Sie Ihre Reiseverbindung kurz vor der Abfahrt des Zuges.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
In principe niet, maar het laatste weekend van mei is het Pinksterweekend en het weekend ervoor is het Hemelvaartsweekend. Ik denk dat het daarmee te maken heeft. Dan moet je of het weekend van 6 mei, of het weekend van 13 mei, of het weekend van 3 juni gaan.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Hij komt er als het goed is dagelijks vanwege de opleidingsritten, die pendelen tussen Den Haag HS - Haarlem - Alkmaar een paar keer per dag (en tussen Amsterdam - Rotterdam - Breda natuurlijk).
Op dinsdag 7 februari 2023 17:52 schreef Ireyon het volgende: Hij komt er als het goed is dagelijks vanwege de opleidingsritten, die pendelen tussen Den Haag HS - Haarlem - Alkmaar een paar keer per dag (en tussen Amsterdam - Rotterdam - Breda natuurlijk).
Hij was me nog niet eerder opgevallen, maar meestal ben ik veel vroeger op het station. Zal er eens op letten.
Waar blijft dat fabeltje over opleidingsritten toch vandaan komen? Slechts enkele ritten per week worden toevallig voor opleidingen gebruikt, maar de rest is onderdeel van het proefbedrijf zonder reizigers. De trein wordt simpelweg in een reguliere 'dienstregeling' getest, waarmee er gekeken wordt naar de betrouwbaarheid en de processen rondom het gebruik van de trein.
Is iemand afgelopen weekend nog naar Willingen geweest? Er reden Dosto's tussen Brilon en Korbach vanwege het schansspringen in Willingen. Normaal rijden er gare Desiro's tussen Brilon en Korbach.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Is iemand afgelopen weekend nog naar Willingen geweest? Er reden Dosto's tussen Brilon en Korbach vanwege het schansspringen in Willingen. Normaal rijden er gare Desiro's tussen Brilon en Korbach.
Die Desiro, wat een kutmachine is dat toch. In België breek je er ook al je nek over.
[..] Die Desiro, wat een kutmachine is dat toch. In België breek je er ook al je nek over.
Volgens mij zijn de Desiro's in Oostenrijk behoorlijk comfortabel. De Desiro's in België gaan wel, maar op lange afstanden krijg je last van de rug. De Desiro's bij de Mittelrheinbahn hebben een volledig gebrek aan beenruimte en de klassieke rode Desiro's hebben harde zittingen. Overigens zijn de klassieke rode Talent's niet veel beter.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Volgens mij zijn de Desiro's in Oostenrijk behoorlijk comfortabel. De Desiro's in België gaan wel, maar op lange afstanden krijg je last van de rug. De Desiro's bij de Mittelrheinbahn hebben een volledig gebrek aan beenruimte en de klassieke rode Desiro's hebben harde zittingen. Overigens zijn de klassieke rode Talent's niet veel beter.
De Talenten worden niet grootschalig op langere afstanden ingezet, zoals de NMBS wel doet met de Desiro, bijv tussen Luik en Luxemburg en Brussel en Aarlen. In Oostenrijk heb ik nooit met de trein gereisd op de luchthavenpendel in Wenen na dan.
Vroeger reed dat spul ook tussen Timisoara en Vrsac, waar je dan kon overstappen op een of andere Russische machine die dan verder reed naar een vervallen stationnetje in Belgrado (Dunav oid). Dat was ook al zo’n martelwerktuig. Maar de deplorabele staat van het spoor zal ook niet meegewerkt hebben Jammer dat die verbinding er niet meer is want op zich was het wel een belevenis.
Op dinsdag 7 februari 2023 18:09 schreef MTL het volgende: Waar blijft dat fabeltje over opleidingsritten toch vandaan komen? Slechts enkele ritten per week worden toevallig voor opleidingen gebruikt, maar de rest is onderdeel van het proefbedrijf zonder reizigers. De trein wordt simpelweg in een reguliere 'dienstregeling' getest, waarmee er gekeken wordt naar de betrouwbaarheid en de processen rondom het gebruik van de trein.
[..] De Talenten worden niet grootschalig op langere afstanden ingezet, zoals de NMBS wel doet met de Desiro, bijv tussen Luik en Luxemburg en Brussel en Aarlen. In Oostenrijk heb ik nooit met de trein gereisd op de luchthavenpendel in Wenen na dan.
Vroeger reed dat spul ook tussen Timisoara en Vrsac, waar je dan kon overstappen op een of andere Russische machine die dan verder reed naar een vervallen stationnetje in Belgrado (Dunav oid). Dat was ook al zo’n martelwerktuig. Maar de deplorabele staat van het spoor zal ook niet meegewerkt hebben Jammer dat die verbinding er niet meer is want op zich was het wel een belevenis.
Liège-Luxemburg: 2 uur en 39 minuten in een Desiro ML
Dortmund-Enschede: 2 uur en 4 minuten in een Talent
Dortmund-Winterberg: 2 uur en 11 minuten in een Pesa Link, voorheen Talent.
Zoveel verschilt het niet qua tijd tussen de langere RB-treinen in Duitsland en de nep-IC-treinen in België. Bovendien rijdt er op Brussel-Arlon toch echt IC-materieel zoals een I11-stam of een setje MS96-stellen, geen Desiro.
Als straks in december de Eifelstrecke weer open gaat kun je ruim 3 uur boemelen van Köln naar Trier, al is de BR620 wel wat comfortabeler dan een Talent of Desiro.
Er wordt in België alleen meer ruchtbaarheid gegeven aan comfort van treinen dan in Duitsland, omdat in België ieder veredeld boemeltje die niet overal stopt een IC heet.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op dinsdag 7 februari 2023 18:09 schreef MTL het volgende: Waar blijft dat fabeltje over opleidingsritten toch vandaan komen? Slechts enkele ritten per week worden toevallig voor opleidingen gebruikt, maar de rest is onderdeel van het proefbedrijf zonder reizigers. De trein wordt simpelweg in een reguliere 'dienstregeling' getest, waarmee er gekeken wordt naar de betrouwbaarheid en de processen rondom het gebruik van de trein.
Proefrit of opleidingsrit, ik weet ook niet welk nummer voor wat precies benut wordt maar het is toch allemaal gewoon dezelfde rit
Wat ik al zei: het zijn allemaal ritten in het proefbedrijf en hebben (voor de nummertjesfreaks) ook allemaal dezelfde nummertjes. Dat enkele van die ritten per week uit de reguliere diensten gehaald worden om ook machinisten even te laten rijden tijdens hun opleiding doet daar niks aan af. Ook die ritten worden gebruikt voor de analyse/datavergaring.
Ondertussen is NS begonnen met het inleveren van Traxx-locs. Er zijn nu 5 locs ingeleverd, alle andere Alpha Trains-locs worden de komende maanden ook ingeleverd.
Is iemand afgelopen weekend nog naar Willingen geweest? Er reden Dosto's tussen Brilon en Korbach vanwege het schansspringen in Willingen. Normaal rijden er gare Desiro's tussen Brilon en Korbach.
Noem het maar gaar. Laatste keer dat ik er was reed er BR628
Op woensdag 8 februari 2023 09:03 schreef James1988 het volgende: Ondertussen is NS begonnen met het inleveren van Traxx-locs. Er zijn nu 5 locs ingeleverd, alle andere Alpha Trains-locs worden de komende maanden ook ingeleverd.
Wat gaan ze dan voor de IC Direct zetten? Of wordt dat nog verder uitgekleed zo lang er nog onvoldoende ICNG is?
[..] Noem het maar gaar. Laatste keer dat ik er was reed er BR628
Tegenwoordig rijden er enkel Desiro's op het netwerk van de Kurhessenbahn. De enige GTW 2/6 die nog rijdt in Noordwest-Duitsland is op de Daadentalbahn tussen Betzdorf en Daaden. BR628 wordt in Noordwest-Duitsland nergens meer ingezet.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Wat gaan ze dan voor de IC Direct zetten? Of wordt dat nog verder uitgekleed zo lang er nog onvoldoende ICNG is?
ICD rijdt al enige tijd minder vanwege personeelstekort, met het materieel dat men uitspaart door Rotterdam - Breda niet te bedienen kan men waarschijnlijk die loccen inleveren.
Tegen september zouden alle locs van Alpha Trains moeten zijn ingeleverd, die van Akiem blijven langer.
Aan welke kant van de Rijn rijdt de trein? Ik heb een stoel aan de kant geboekt waar maar één stoel is.
Zegt helemaal niets, want het rijtuig kan gedraaid zijn of de trein kan in omgekeerde rijtuigvolgorde rijden. Volgens de dienstregeling wordt er over de Linke Rheinstrecke gereden dus de Rhein is in rijrichting links.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Zegt helemaal niets, want het rijtuig kan gedraaid zijn of de trein kan in omgekeerde rijtuigvolgorde rijden. Volgens de dienstregeling wordt er over de Linke Rheinstrecke gereden dus de Rhein is in rijrichting links.
Misschien morgen nog maar even contact met DB. Ik zou toch zeggen dat ik vanmiddag een ticket heb geboekt, echter, er staat niets in m'n DB app en geen afschrijving in PayPal
[..] Zegt helemaal niets, want het rijtuig kan gedraaid zijn of de trein kan in omgekeerde rijtuigvolgorde rijden. Volgens de dienstregeling wordt er over de Linke Rheinstrecke gereden dus de Rhein is in rijrichting links.
Dat dacht ik afgelopen juni ook, en daar had ik zelfs m'n stoel op uitgezocht. Maar op de dag zelf bleken er ineens werkzaamheden te zijn en werd de boel omgeleid via de rechteroever. Mijn uitzicht op de rivier was dus ineens een uitzicht op heuvels en muren.
Op donderdag 9 februari 2023 23:59 schreef marcb1974 het volgende: Weet iemand hier hoe het zit met dat nieuwe '9 euro (nu 49 blijkbaar) ticket, is dat er al of komt dat nog?
[..] Dat dacht ik afgelopen juni ook, en daar had ik zelfs m'n stoel op uitgezocht. Maar op de dag zelf bleken er ineens werkzaamheden te zijn en werd de boel omgeleid via de rechteroever. Mijn uitzicht op de rivier was dus ineens een uitzicht op heuvels en muren.
Ja, dat had ik afgelopen weekend ook. Maar gelukkig gingen we vlak voor Koblenz alsnog de Rijn over dus het mooiste gedeelte heb ik wel meegepakt.
Ik wil de Moselstrecke ook nog een keer doen, dus Keulen-Koblenz over de linkeroever komt uiteindelijk alsnog wel aan de beurt
Ja, ik bedoelde Keulen-Koblenz via de linkeroever en dan westwaarts richting Luxemburg. Wellicht terug via Gouvy ofzo. Lijkt me een mooi rondje voor een weekend.
[..] Ja, ik bedoelde Keulen-Koblenz via de linkeroever en dan westwaarts richting Luxemburg. Wellicht terug via Gouvy ofzo. Lijkt me een mooi rondje voor een weekend.
Je brengt me wel op ideeën. Ik krijg nu ook zin in een rondje Arnhem-Koblenz-Trier-Luxemburg-Liège-Maastricht-Arnhem. In Trier zit nog een B&B-hotel tegenover het station, dus dat is een mooie overnachtingslocatie.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Ja, ik bedoelde Keulen-Koblenz via de linkeroever en dan westwaarts richting Luxemburg. Wellicht terug via Gouvy ofzo. Lijkt me een mooi rondje voor een weekend.
Ze zijn aan het werken in luxemburg, Luxemburg - Gouvy kan nu niet direct.
stupidity has become as common as common sense was before
[..] Ze zijn aan het werken in luxemburg, Luxemburg - Gouvy kan nu niet direct.
Eind april zijn ze klaar, dan rijden de doorgaande treinen weer. Maar er wordt wel vaker aan het spoor gewerkt daar dus altijd even vooraf kijken op de website van CFL
[..] Je brengt me wel op ideeën. Ik krijg nu ook zin in een rondje Arnhem-Koblenz-Trier-Luxemburg-Liège-Maastricht-Arnhem. In Trier zit nog een B&B-hotel tegenover het station, dus dat is een mooie overnachtingslocatie.
Ik heb even zitten spelen met de planner, als je om 7:00 de ICE uit Utrecht neemt zou het wellicht zelfs op 1 dag kunnen. Wordt wel een behoorlijke schuif, maar het kan wel. Als je in juni gaat is het ook tot 23:00 licht dus zit je ook niet halverwege de Ardennen al in het donker.
[..] Eind april zijn ze klaar, dan rijden de doorgaande treinen weer. Maar er wordt wel vaker aan het spoor gewerkt daar dus altijd even vooraf kijken op de website van CFL
Dat zou eerst een stuk eerder zijn, wacht al een tijd tot ik die rit kan maken
stupidity has become as common as common sense was before
[..] Dat zou eerst een stuk eerder zijn, wacht al een tijd tot ik die rit kan maken
Ja, same. Ik had het al eens eerder geboekt, maar toen waren er op het laatste moment alsnog werkzaamheden en werd ik via Marche en Famenne gestuurd, waarna je in Marloie bijna een uur moet wachten. Volgens mij wil Infrabel van de lijn af, dus ik ben benieuwd hoe lang we hier nog plezier van gaan hebben.
[..] Ja, same. Ik had het al eens eerder geboekt, maar toen waren er op het laatste moment alsnog werkzaamheden en werd ik via Marche en Famenne gestuurd, waarna je in Marloie bijna een uur moet wachten. Volgens mij wil Infrabel van de lijn af, dus ik ben benieuwd hoe lang we hier nog plezier van gaan hebben.
Dat stuk heb ik ook al eens gedaan: een trein die 1x per twee uur rijdt, en dan in Marloie overstappen op een trein die 1x per uur rijdt. Overstaptijd: 58 minuten
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op het moment dat de IC naar Leeuwarden rijdt haalt deze in Joure de Sprinter naar Groningen in, waarmee er een crossplatform overstap is. Op het moment dat de IC naar Groningen rijdt is er een overstap van 9 minuten op Heerenveen Kruising (hoog/laag) naar Leeuwarden. De extra Sprinter Joure-Groningen sluit in Heerenveen Kruising aan op de IC van/naar Groningen (tbv niet-IC-stations).
De Sprinter Lelystad-Leeuwarden buigt vanuit Joure net voor Heerenveen Kruising af naar het oude station Heerenveen en maakt daar kop. Vervolgens wordt via Heerenveen Kruising (laag) naar Leeuwarden gereden. Op die manier wordt ook het Heerenveen (het zuidelijker deel) aangesloten op de Lelylijn.
Dienstregeling uitgewerkt:
En tot slot nog het sporenplan voor Joure, Heerenveen en Vegelinsoord aansluiting:
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op het moment dat de IC naar Leeuwarden rijdt haalt deze in Joure de Sprinter naar Groningen in, waarmee er een crossplatform overstap is. Op het moment dat de IC naar Groningen rijdt is er een overstap van 9 minuten op Heerenveen Kruising (hoog/laag) naar Leeuwarden. De extra Sprinter Joure-Groningen sluit in Heerenveen Kruising aan op de IC van/naar Groningen (tbv niet-IC-stations).
De Sprinter Lelystad-Leeuwarden buigt vanuit Joure net voor Heerenveen Kruising af naar het oude station Heerenveen en maakt daar kop. Vervolgens wordt via Heerenveen Kruising (laag) naar Leeuwarden gereden. Op die manier wordt ook het Heerenveen (het zuidelijker deel) aangesloten op de Lelylijn.
En tot slot nog het sporenplan voor Joure, Heerenveen en Vegelinsoord aansluiting: [ afbeelding ]
Mooi werk. Ik hoop oprecht dat er wordt gekozen voor het tracé parallel aan de snelweg, dus niet na Emmeloord rechtstreeks naar Heerenveen zonder Zuidwest-Friesland te ontsluiten…
Geen idee waar ik precies uit stap, maar hé, dit ligt in elk geval al vast
Aha, ik was te snel gisteren Na het bevestigen met PayPal moet je nog op "Jetzt kaufen" klikken, vandaar dat ik geen afschrijving bij PP zag en geen kaartje in m'n account.
Desalwelteplus alsnog gekocht. Weekje eerder, kwam uiteindelijk beter uit.
[..] Mooi werk. Ik hoop oprecht dat er wordt gekozen voor het tracé parallel aan de snelweg, dus niet na Emmeloord rechtstreeks naar Heerenveen zonder Zuidwest-Friesland te ontsluiten…
Het zal mij benieuwen of ik überhaupt nog mee ga maken dat deze lijn geopend wordt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ondertussen, als extra service aan de wachtende reiziger:
quote:
De banken in de stationshal van Rotterdam Centraal zijn verwijderd. De zitplaatsen voor de incheckpoortjes worden volgens de Nederlandse Spoorwegen (NS) vaak gebruikt door daklozen of alcoholisten waardoor reizigers en medewerkers zich onveilig voelen, meldt RTV Rijnmond
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op vrijdag 10 februari 2023 21:39 schreef b2py het volgende: Dilemma, kiezen tussen twee kwaden. Vind het wel een makkelijke wegkijk keuze
Geheel in lijn met bijvoorbeeld het sluiten van de westelijke ingang van station Nijmegen. Soortgelijk verhaal, waar de reiziger bepaald niet op de eerste plaats staat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Je kan toch gewoon politie, handhaving of beveiliging die lui weg laten sturen? Wat een zwaktebod.
Helaas is het niet zo simpel, en ik weet het uit eerstehands ervaring.
Ik woon bij station Breda. Aansluitend aan mijn gebouw is een openbaar toegankelijk trappenhuis, dat toegang geeft tot het parkeerterrein. Al vanaf dag 1 hebben we heel veel overlast gehad van zwervers, hangjongeren en drugsgebruikers. Denk aan afval, wildplassen (en erger), mensen die liggen te slapen (en agressief zijn als je ze wekt), zelfs gebruikte naalden.
Het was een gebed zonder eind. Dit jaar is het trappenhuis in kwestie definitief afgesloten met hekwerken. Een andere optie was er gewoon niet meer.
NS V&S, handhavers van de gemeente en de politie konden maar beperkt wat uithalen: ze sturen die lui weg en nog geen 10 minuten later zijn ze weer terug.
[ Bericht 2% gewijzigd door James1988 op 11-02-2023 01:20:32 ]
[..] Helaas is het niet zo simpel, en ik weet het uit eerstehands ervaring.
Ik woon bij station Breda. Aansluitend aan mijn gebouw is een openbaar toegankelijk trappenhuis, dat toegang geeft tot het parkeerterrein. Al vanaf dag 1 hebben we heel veel overlast gehad van zwervers, hangjongeren en drugsgebruikers. Denk aan afval, wildplassen (en erger), zwervers, zelfs gebruikte naalden.
Het was een gebed zonder eind. Dit jaar is het trappenhuis in kwestie definitief afgesloten met hekwerken. Een andere optie was er gewoon niet meer.
NS V&S, handhavers van de gemeente en de politie konden maar beperkt wat uithalen: ze sturen die lui weg en nog geen 10 minuten later zijn ze weer terug.
En nu zijn die mensen in rook opgegaan, of zitten ze nu op een andere plek in de weg maar gewoon iets verder uit het zicht?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Kortom, er is geen probleem opgelost maar alleen verplaatst en er hebben wel mensen last van de oplossing.
Ja, zeker mee eens. Het onderliggende probleem is niet opgelost, alleen verplaatst.
Ik heb in het verleden meerdere malen contact gehad met mensen van de gemeente, van de afdeling Handhaving, en maatschappelijk werk. Ze vertelden over het waterbedeffect: als ze op plek A meer optreden lijkt de problematiek daar opgelost, maar dat wordt het op plek B erger. En vanuit B vloeit dit door naar plek C. En even later is men op plek A ook weer terug bij af.
Een deel van de mensen die voor de problemen zorgt wil sowieso niet geholpen worden. En dan is er nog redelijk wat 'doorstroom', met steeds andere mensen die hetzelfde uithalen. Plekken zoals stations zijn nou eenmaal trekpleisters.
Op station Alkmaar rijden dit weekend alleen stopbussen van- en naar Uitgeest. Er zijn Poolse bussen met Poolse chauffeurs bij. Deze chauffeurs trekken zich niets aan van het verbod voor bussen en vrachtwagens door de stationsweg in Heiloo. Al die verbaasde bewoners die achter het raam staan te kijken, geniaal.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Anders moet je ook wel een gigantische omweg maken van/naar Alkmaar zo te zien. En de enige lijnbus die ze hebben is een buurtbus, dus daar hoefden ze bij het verbod geen rekening mee te houden...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Er blijven dan toch nog steeds bankjes na de incheckpoortjes voor de echte reizigers? En een starbucks voor de poortjes waar je ook kan zitten als ik me niet vergis.
Gevoel van onveiligheid lijkt me toch echt een groter probleem gezien de alternatieven die er nog zijn.
Of zie jij bijvoorbeeld een oudere dame of heer die slecht ter been is daar precies tussen de dak- en thuislozen en andere overlast gevende bankhangers gaan zitten?
[..] Ja. OOoooooffff er wordt gewoon iets aan de overlastgevers gedaan. Niet alles hoeft altijd maar een concessie de verkeerde kant op te zijn.
Het is lastig om het aan te pakken, mede doordat het verloop hoog is.
Veel meer opties dan overlastgevers wegsturen zijn er niet. Een nacht in de cel zetten is een noodgreep, maar dat is denk ik niet de richting die je als samenleving zou moeten willen kiezen.
Dus dan kom je vanzelf uit op een omgeving die niet aantrekkelijk is. "Hostile architecture" helpt deels: bijvoorbeeld door bankjes te plaatsen met extra tussenschotten (zodat je er niet kunt liggen), door onaangename verlichting te gebruiken, of door muziek te spelen (te Amsterdam Centraal hebben ze een tijdje Eftelingmuziek gespeeld).
Onzin. Men wil gewoon niet meer geld uitgeven aan veiligheid en daarom kiest men voor de makkelijke weg. Het nare is ook nog eens dat dit soort veiligheid diegene is die er toe doet.
Als iemand die woonachtig is op de route van Emmen naar Ter-Apel kan ik denk ik wel wat meepraten. Ik denk dat handhavende instanties gewoon erg weinig kunnen doen tegen overlast. En nee, misschien zit ik wat aan de rechterkant van het politieke spectrum, maar mensen van allerlei delen van het spectrum ervaren overlast. Ik zelf niet, want woon niet aan een doorgaande route.
Er is een nieuwe ICNG onderweg naar NS, en deze zou nu aan alle eisen moeten voldoen. Inclusief deugdelijk laswerk, wat een probleem was bij de eerder gebouwde stellen.
Ik heb zitten kijken voor nachttreinen: maar wat zijn die dingen duur. Als je een beetje wilt slapen kom je al gauw uit op een slaapcabine en die kost zo'n ¤200, tenzij je de slaapcabine wilt delen met een vreemde. Dan is het vaak voordeliger om een extra overnachting op de route te boeken en met dagtreinen te reizen. ICE+B&B-hotel (of een andere low-cost-keten) is vaak goedkoper dan de nachttrein.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op maandag 13 februari 2023 08:18 schreef Erno-BE het volgende: Ik heb zitten kijken voor nachttreinen: maar wat zijn die dingen duur. Als je een beetje wilt slapen kom je al gauw uit op een slaapcabine en die kost zo'n ¤200, tenzij je de slaapcabine wilt delen met een vreemde. Dan is het vaak voordeliger om een extra overnachting op de route te boeken en met dagtreinen te reizen. ICE+B&B-hotel (of een andere low-cost-keten) is vaak goedkoper dan de nachttrein.
Een nachttrein is eigenlijk ook meer een rijdend hostel. Zeker als je het ligrijtuig neemt, lig je gewoon op een gewatteerde plank. Het voordeel van de nachttrein is de tijd die je bespaart.
Vond het zelf wel prima. De sfeer was goed en als je een beetje ouwehoert krijg je al snel leuke contacten. Maar het is net wat je wensen zijn. Als je meer op jezelf bent is het inderdaad iets minder geschikt want de privacy is nul.
Op maandag 13 februari 2023 08:18 schreef Erno-BE het volgende: Ik heb zitten kijken voor nachttreinen: maar wat zijn die dingen duur. Als je een beetje wilt slapen kom je al gauw uit op een slaapcabine en die kost zo'n ¤200, tenzij je de slaapcabine wilt delen met een vreemde. Dan is het vaak voordeliger om een extra overnachting op de route te boeken en met dagtreinen te reizen. ICE+B&B-hotel (of een andere low-cost-keten) is vaak goedkoper dan de nachttrein.
Een hele slaapcabine voor jezelf is ook wel meteen de meest luxe variant die er is. Er gaan maar 36 van die bedden mee iedere dag, dus als je daar drie van wilt boeken begrijp ik wel dat je de hoofdprijs betaalt. Ik heb vorige keer één bed in die cabine geboekt en dan kun je voor 90 euro 's ochtends in Wenen zijn, prima geslapen, met een goed ontbijt achter de kiezen en als je een beetje kunt balanceren nog fris gedoucht ook Ik vond dat een goede prijs, en ook als koppel zo'n cabine huren is nog wel betaalbaar. Alleen als single het beste bed en de meeste privacy willen is inderdaad niet goedkoop.
Overigens, soms kun je ook een hele zitcabine in je eentje boeken. Ik weet niet in hoeverre daar nog een comfortabele slaapplek van te maken is, maar als je makkelijk slaapt en op je privacy gesteld bent is dat misschien ook een optie.
[..] Een hele slaapcabine voor jezelf is ook wel meteen de meest luxe variant die er is. Er gaan maar 36 van die bedden mee iedere dag, dus als je daar drie van wilt boeken begrijp ik wel dat je de hoofdprijs betaalt. Ik heb vorige keer één bed in die cabine geboekt en dan kun je voor 90 euro 's ochtends in Wenen zijn, prima geslapen, met een goed ontbijt achter de kiezen en als je een beetje kunt balanceren nog fris gedoucht ook Ik vond dat een goede prijs, en ook als koppel zo'n cabine huren is nog wel betaalbaar. Alleen als single het beste bed en de meeste privacy willen is inderdaad niet goedkoop.
Overigens, soms kun je ook een hele zitcabine in je eentje boeken. Ik weet niet in hoeverre daar nog een comfortabele slaapplek van te maken is, maar als je makkelijk slaapt en op je privacy gesteld bent is dat misschien ook een optie.
90 euro? Dat is echt goedkoop voor een slaaptrein naar wenen. Dat zou ik zelfs doen en ik ben vrij zuunig aangelegd van nature.
Stel het is voor werk dan kom je uitgeruster aan dan als je die ochtend gaat vliegen (zelfs al zou dit business class zijn wat je tegenwoordig nauwelijks meer krijgt voor werk tenzij je echt de VP bent of hoger)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
[..] 90 euro? Dat is echt goedkoop voor een slaaptrein naar wenen. Dat zou ik zelfs doen en ik ben vrij zuunig aangelegd van nature.
Stel het is voor werk dan kom je uitgeruster aan dan als je die ochtend gaat vliegen (zelfs al zou dit business class zijn wat je tegenwoordig nauwelijks meer krijgt voor werk tenzij je echt de VP bent of hoger)
Of de site heeft een storing of het is ineens allemaal volgeboekt, maar ik kan nu niet kijken hoe makkelijk je dit vandaag kunt boeken. Ik had op 28 december geboekt voor Wenen - Arnhem op 7 maart, voor 89,90. Dat is dus voor één van de drie bedden in een slaapcoupe, met ontbijt (en welkom-Sekt ). Een bed in de couchette, die 'harde planken', was goedkoper en voor 29,90 had je een stoel. Ik weet alleen niet of je dan nog over 'uitgerust' kunt spreken
Op dinsdag 14 februari 2023 20:43 schreef spectrumanalyser het volgende: Wat ik begrijp van een slaaptrein is dat je niet de boel kunt afsluiten voor de nacht. Hoe kan je voorkomen dat snachts je spulletjes gepikt worden?
Dit kan wel degelijk. Dat wil zeggen, in een gedeelde coupe kun je de coupe van binnen afsluiten, dus alleen de andere twee reizigers zouden er dan nog bij kunnen. Zelfs de conducteurs hebben geen toegang, zeggen ze. Als je zo'n coupe alleen zou boeken kan dus niemand erbij. Maar individuele kluisjes oid in een gedeelde coupe heb je inderdaad niet.
[..] Dit kan wel degelijk. Dat wil zeggen, in een gedeelde coupe kun je de coupe van binnen afsluiten, dus alleen de andere twee reizigers zouden er dan nog bij kunnen. Zelfs de conducteurs hebben geen toegang, zeggen ze. Als je zo'n coupe alleen zou boeken kan dus niemand erbij. Maar individuele kluisjes oid in een gedeelde coupe heb je inderdaad niet.
Ik heb alleen ervaring met de Nightjet naar Zwitserland. Ik had de couchette en moest een vierpersoonscabine delen met 2 anderen. De deur kon van binnen worden vastgemaakt met zo’n kettinkje. Een slot van buiten was er niet. Ik zou de volgende keer wel voor de slaapcabine gaan, want ik heb amper geslapen. Het bed was erg smal en er was geen airco waardoor de cabine bloedheet werd.
Maar het materieel van de NJ is ouwe meuk. Bij nieuwere treinen krijg je soms wel keycards net als in een hotel.
[..] Ik heb alleen ervaring met de Nightjet naar Zwitserland. Ik had de couchette en moest een vierpersoonscabine delen met 2 anderen. De deur kon van binnen worden vastgemaakt met zo’n kettinkje. Een slot van buiten was er niet. Ik zou de volgende keer wel voor de slaapcabine gaan, want ik heb amper geslapen. Het bed was erg smal en er was geen airco waardoor de cabine bloedheet werd.
Maar het materieel van de NJ is ouwe meuk. Bij nieuwere treinen krijg je soms wel keycards net als in een hotel.
Ik heb alleen ervaring met de slaapcabine, op basis van je verhaal blij dat ik niet voor die andere bedden gegaan ben In de slaapcabine zit wel een slot, en je krijgt idd ook een 'keycard' - dat wil zeggen, een plastic card met gaatjes erin. Zelfde oude meuk dus De nieuwere nightjets die laatst hier al langs kwamen lijken veel meer op individueel reizen gericht, maar het duurt nog even voor die vanuit Nederland vertrekken denk ik.
[..] Ik heb alleen ervaring met de slaapcabine, op basis van je verhaal blij dat ik niet voor die andere bedden gegaan ben In de slaapcabine zit wel een slot, en je krijgt idd ook een 'keycard' - dat wil zeggen, een plastic card met gaatjes erin. Zelfde oude meuk dus De nieuwere nightjets die laatst hier al langs kwamen lijken veel meer op individueel reizen gericht, maar het duurt nog even voor die vanuit Nederland vertrekken denk ik.
Ja, tussen Wenen en Zürich bijvoorbeeld kan je een coupé boeken met een tweepersoonsbed en een douche. Dat is gewoon een rijdende hotelkamer eigenlijk.
[..] Ja, tussen Wenen en Zürich bijvoorbeeld kan je een coupé boeken met een tweepersoonsbed en een douche. Dat is gewoon een rijdende hotelkamer eigenlijk.
Dat kan tussen Nederland en Wenen / Zwitserland ook gewoon, dan boek je één slaapcabine waar ze maar twee van de drie bedden openklappen. Volgens mij twee van die cabines hebben een eigen douche, dus je moet er wel op tijd bij zijn.
Er zijn ook dubbeldeks Nightjets? Hoe zit dat dan, zag op Vagonweb wat foto's, maar volgens mij heeft elke cabine een eigen trap op? Zo verlies je best wat ruimte. Zijn dat allemaal enkele kamers/zonder stapelbed?
Op donderdag 16 februari 2023 13:08 schreef derLudolf het volgende: Er zijn ook dubbeldeks Nightjets? Hoe zit dat dan, zag op Vagonweb wat foto's, maar volgens mij heeft elke cabine een eigen trap op? Zo verlies je best wat ruimte. Zijn dat allemaal enkele kamers/zonder stapelbed?
Volgens mij zijn dat inderdaad een soort suites. Bart Kromwijk (is-ie weer ) heeft er wel eens een vlogje over gemaakt.
Ik moet volgend weekend in Luik zijn maar er zijn werkzaamheden tussen Eindhoven en Weert. Ik wil via Leuven gaan. Weet iemand of de Brusselaar tegenwoordig standaard treinbinding heeft, of is dat alleen bij die actiekaarten die in omloop zijn?
EuropeanSleeper is inmiddels in presale (boeken t/m medio augustus) voor nieuwsbrief leden. Gebaseerd op beschikbare stoelen lijken ze in juni de volgende relatief korte samenstelling te gebruiken: 1x zitrijtuig 3x ligrijtuig 1x slaaprijtuig
beschikbare samenstelling lijkt wel erg te wisselen, zal ongetwijfeld met de krapte op de rijtuigen-markt te maken hebben
Op donderdag 16 februari 2023 13:08 schreef derLudolf het volgende: Er zijn ook dubbeldeks Nightjets? Hoe zit dat dan, zag op Vagonweb wat foto's, maar volgens mij heeft elke cabine een eigen trap op? Zo verlies je best wat ruimte. Zijn dat allemaal enkele kamers/zonder stapelbed?
Seat 61 heeft een beschrijving van de OBB variant, met plaatjes, plattegrond en een link naar een 360-graden plaatje. Vrijwel allemaal twee-bed compartimenten, in de niet-luxe opstelling dus vier bedden boven elkaar in feite . Die eigen trap lijkt niet zo veel ruimte in te nemen op het plaatje.
Op donderdag 16 februari 2023 16:22 schreef boriq het volgende: EuropeanSleeper is inmiddels in presale (boeken t/m medio augustus) voor nieuwsbrief leden. Gebaseerd op beschikbare stoelen lijken ze in juni de volgende relatief korte samenstelling te gebruiken: 1x zitrijtuig 3x ligrijtuig 1x slaaprijtuig
beschikbare samenstelling lijkt wel erg te wisselen, zal ongetwijfeld met de krapte op de rijtuigen-markt te maken hebben
Kon jij boekbare prijzen vinden? Ik heb een paar keer geprobeerd te kijken maar kwam er steeds niet doorheen. het is druk, blijkbaar
Ik moet dat van de zomer ook weer eens doen idd. Maar wel wat verder dan Berlin want die rit is veel te kort. Dan sta je om 5 uur ineens op een leeg perron, compleet vertiefd.
Op donderdag 16 februari 2023 17:16 schreef Dr_Flash het volgende: Ik moet dat van de zomer ook weer eens doen idd. Maar wel wat verder dan Berlin want die rit is veel te kort. Dan sta je om 5 uur ineens op een leeg perron, compleet vertiefd.
Naar Wenen
stupidity has become as common as common sense was before
Via de site van de NS en Treinreiswinkel kon ik geen redelijk betaalbare ticket vinden op de door mij gewenste dag in Juli naar Kopenhagen. Wel gelukt via de app van Omio. Wellicht een bruikbare tip dus.
Ik vraag het me af of European Sleeper het gaat overleven hoor. Brussel/Amsterdam - Berlijn is nou niet zo'n gigantische afstand en er is overdag al veel aanbod.
Op donderdag 16 februari 2023 20:48 schreef James1988 het volgende: Ik vraag het me af of European Sleeper het gaat overleven hoor. Brussel/Amsterdam - Berlijn is nou niet zo'n gigantische afstand en er is overdag al veel aanbod.
Ik vraag me af of je overal mag in en uitstappen of dat er dedicated in- en uitstaphelften aan het traject zitten. Want Deventer - Brussel met aankomst om 9:30 biedt op zich wel kansen. ALS dat mag.
[..] Ik vraag me af of je overal mag in en uitstappen of dat er dedicated in- en uitstaphelften aan het traject zitten. Want Deventer - Brussel met aankomst om 9:30 biedt op zich wel kansen. ALS dat mag.
Bentheim-Brussel vanaf 14 euro een zitplaats, afhankelijk van de voorwaarden.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Als ik het goed begrijp het het dus alleen om het kleine stukje Enschede-Gronau waar geen waslijn hangt? En daarom wordt zowel naar Münster als Dortmund gedieseld? Goede investering dan wel
Zou mooi zijn als er een RE van wordt gemaakt die tussen Enschede en Zwolle verder niet stopt.
Op zondag 19 februari 2023 10:21 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik zet een kratje hertog of een pak thee of sixpack chocomel naar keuze op dat dat ding niet rijdt in 2030. Of '31. Of '32...
Fristi ook goed?
Misschien kunnen ze hem dan direct door laten rijden naar het vernieuwde Stuttgarter Hauptbahnhof
Als ik het goed begrijp het het dus alleen om het kleine stukje Enschede-Gronau waar geen waslijn hangt? En daarom wordt zowel naar Münster als Dortmund gedieseld? Goede investering dan wel
Zou mooi zijn als er een RE van wordt gemaakt die tussen Enschede en Zwolle verder niet stopt.
Nu hangt er alleen bovenleiding op het stuk Münster Zentrum Nord - Münster en het stuk Lünen - Dortmund. Maar het is sowieso de bedoeling om het hele traject Münster - Gronau (grens) onder de draad te brengen.
Ik vermoed trouwens dat dit verhaal nu online staat omdat Boerman weg gaat. Het laatste nieuws is namelijk vanaf december in deze documenten:
Op zondag 19 februari 2023 10:06 schreef derLudolf het volgende: Als ik het goed begrijp het het dus alleen om het kleine stukje Enschede-Gronau waar geen waslijn hangt?
Nee, aan de Duitse kant hangt ook geen draad. Alleen tussen Dortmund en Lünen is elektrisch rijden mogelijk, maar verder is Gronau nog een dieselparadijs.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Terwijl de elektrificatie van de maaslijn al jaren duurt een miljoenen duurder geworden is, hebben de bewoners binnen luttele minuten met een investering van slechts enkele euros, de Oosterspoorweg voorzien van een volledig functionele waslijn. Op de achtergrond en onbekende SNG of Flirt of whatever op weg richting Hilversum.
[ Bericht 2% gewijzigd door stavromulabeta op 19-02-2023 14:00:42 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Als ik het goed begrijp het het dus alleen om het kleine stukje Enschede-Gronau waar geen waslijn hangt? En daarom wordt zowel naar Münster als Dortmund gedieseld? Goede investering dan wel
Zou mooi zijn als er een RE van wordt gemaakt die tussen Enschede en Zwolle verder niet stopt.
Ik vind dat doorkoppelen in Enschede zo onzin, dit zorgt er enkel voor dat vertragingen tussen Zwolle en Enschede worden doorgegeven aan het traject Enschede-Münster en omgekeerd. Enschede is gewoon de meest logische plaats om de treindienst uit Münster te laten eindigen. Ik zou gewoon een 15 kV AC-lijn tot Enschede aanleggen zodat Zwolle-Enschede en Enschede-Münster met monocourante Flirts kunnen rijden.
Vergeet niet dat er behoorlijk vaak nog verstoringen zijn op trajecten waar de trein van bovenleidingsspanning moet wisselen. De ICE en de RB Hengelo-Bielefeld zijn nog steeds een drama, Arnhem-Düsseldorf gaat wel, maar ook regelmatig dat de treindienst in Emmerich geknipt wordt en dat één treinstel enkel Emmerich-Arnhem rijdt (kan precies als de rit Emmerich->Arnhem om .10 vertrekt in plaats van .45), Zuid-Limburg geen idee.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Ik vind dat doorkoppelen in Enschede zo onzin, dit zorgt er enkel voor dat vertragingen tussen Zwolle en Enschede worden doorgegeven aan het traject Enschede-Münster en omgekeerd. Enschede is gewoon de meest logische plaats om de treindienst uit Münster te laten eindigen. Ik zou gewoon een 15 kV AC-lijn tot Enschede aanleggen zodat Zwolle-Enschede en Enschede-Münster met monocourante Flirts kunnen rijden.
Je hebt een punt en mocht het bij DB Regio NRW blijven heb je op die manier ook nog veel meer keuze in materieel, mocht er ineens een stel kapot zijn.
Ja, als het spoor er puur voor de ijzerschuivers zou liggen zou hij een punt hebben. Maar helaas helaas, er bestaat ook nog zoiets als een reiziger, en die wil ook iets. Daar betaalt hij namelijk voor. En die reiziger die wil niet elke 50 km hoeven overstappen omdat het voor een systeemautist allemaal weer te moeilijk was. Ik word echt doodziek van dat genavelstaar
Gaat het derde spoor bij Dinslaken in the year 2525 klaar zijn?
2525?
Op de website over het project is veel informatie te vinden, maar harde data heb ik daar niet kunnen vinden ProRail heeft het over 2030, maar dat gaat over het hele project en omvat ook dingen zoals blokverdichting en de uitrol van ETCS.
Maar hoe groot is het doorgaande reizigerspotentieel van Zwolle naar Münster nou echt? Het is, ook als het één verbinding is, toch een ritje van tegen de 2 uur. Prima voor een dagje uit op een zomerse weekenddag, maar is er verder voldoende vraag naar die doorgaande verbinding om de investering te rechtvaardigen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zondag 19 februari 2023 16:03 schreef Janneke141 het volgende: Maar hoe groot is het doorgaande reizigerspotentieel van Zwolle naar Münster nou echt? Het is, ook als het één verbinding is, toch een ritje van tegen de 2 uur. Prima voor een dagje uit op een zomerse weekenddag, maar is er verder voldoende vraag naar die doorgaande verbinding om de investering te rechtvaardigen?
Het gaat niet altijd alleen om het eindpunt tot eindpunt verhaal, het gaat ook om vereenvoudiging van reizen en beperken van overstappen. Ik ben het met je eens, meestal stroomt de trein in Enschede leeg en zijn er weinig overstappers maar misschien weet de provincie iets wat wij (nog) niet weten.
Vergeet niet dat er behoorlijk vaak nog verstoringen zijn op trajecten waar de trein van bovenleidingsspanning moet wisselen. De ICE en de RB Hengelo-Bielefeld zijn nog steeds een drama, Arnhem-Düsseldorf gaat wel, maar ook regelmatig dat de treindienst in Emmerich geknipt wordt en dat één treinstel enkel Emmerich-Arnhem rijdt (kan precies als de rit Emmerich->Arnhem om .10 vertrekt in plaats van .45), Zuid-Limburg geen idee.
De ICE een drama? Niet door de systeemwisseling toch?
De treinen die Hengelo - Bielefeld en Arnhem - Emmerich rijden zijn gelijk, dus zouden in principe gelijk moeten presteren.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ja, als het spoor er puur voor de ijzerschuivers zou liggen zou hij een punt hebben. Maar helaas helaas, er bestaat ook nog zoiets als een reiziger, en die wil ook iets. Daar betaalt hij namelijk voor. En die reiziger die wil niet elke 50 km hoeven overstappen omdat het voor een systeemautist allemaal weer te moeilijk was. Ik word echt doodziek van dat genavelstaar
Hoeveel vervoersvraag en potentiële vervoersvraag is er nou tussen Zwolle en Münster? Het toevoegen van een batterij aan extra beveiligingssystemen plus de bijbehorende softwaredrama's, complexere en duurdere techniek voor 't omschakelen, verplichte tweetaligheid van personeel op grensbaanvakken enzo.... is het het in dit geval waard? Het ding zal tussen Enschede en Zwolle ongetwijfeld heel goed van pas komen als tweede intercity per uur (want dat was geloof ik de bedoeling dan ook), maar ik denk dat het heel moeilijk te verantwoorden is om dit soort treinen in te leggen.
Maar je kunt het ook overdrijven. In het Netzentwurf NRW van het Deutschlandtakt is een RE Venlo - Zwolle ingetekend via Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal, Hagen, Hamm, Münster en Enschede.
Op zondag 19 februari 2023 16:28 schreef James1988 het volgende: Maar je kunt het ook overdrijven. In het Netzentwurf NRW van het Deutschlandtakt is een RE Venlo - Zwolle ingetekend via Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal, Hagen, Hamm, Münster en Enschede.
Dat. Je wilt per slot van rekening ook een betrouwbaar product kunnen leveren.
Hier in Nederland heeft Arriva een keer de stoppers Harlingen - Leeuwarden, Leeuwarden - Groningen en Groningen - Leer aan elkaar gekoppeld als een Inselzug. Ding had eigenlijk standaard vertraging.
NS wil trouwens in de toekomst een omloop uitsparen door de sprinter Leeuwarden - Zwolle te koppelen aan die tussen Zwolle - Amsterdam (en verder). Tijdens de stremming Dronten - Lelystad gebeurde die doorkoppeling al regelmatig. Het voordeel is dat je in Zwolle maar heel kort de perrons bezet houdt.
Blijkbaar vond NS een doorgaande sprinter Leeuwarden - Den Haag toch wat te lang worden, in 2024 komt er wel een doorkoppeling in Zwolle maar ook een knip in Lelystad.
Op zondag 19 februari 2023 17:17 schreef ReisT het volgende: Blijkbaar vond NS een doorgaande sprinter Leeuwarden - Den Haag toch wat te lang worden, in 2024 komt er wel een doorkoppeling in Zwolle maar ook een knip in Lelystad.
Op zich wel logisch ook, zeker als je het plaatje in zijn geheel bekijkt.
Op zondag 19 februari 2023 16:28 schreef James1988 het volgende: Maar je kunt het ook overdrijven. In het Netzentwurf NRW van het Deutschlandtakt is een RE Venlo - Zwolle ingetekend via Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal, Hagen, Hamm, Münster en Enschede.
Het spoorvervoer in NRW is wel lekker betrouwbaar en punctueel door al die lange lijnen die dwars door allerlei knooppunten lopen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Waarom hebben we het hier dan überhaupt over?
Is dit de eerste keer dat je onrealistische toekomstvoorspellingen op het gebied van grensoverschrijdend OV hoort dan? Iets met een tram naar Maastricht ofzo.
[..] Is dit de eerste keer dat je onrealistische toekomstvoorspellingen op het gebied van grensoverschrijdend OV hoort dan? Iets met een tram naar Maastricht ofzo.
Nee nou ja, als het toch maar over psychedelische luchtfietserij gaat kan de discussie ook wel een andere insteek krijgen Heb jij nog wat LSD?
Voor een overzicht wat ik bijhoud: Hoe zit het met de retrofit-acties van de ICNG bij Alstom? Kunnen we al wat oudere stellen verwachten of blijft het nog even bij de nieuwere stelnummers 3133 en hoger en 3222 (die er binnenkort aankomt) en hoger?
Ik vermoed dat de eerste prototypes nog wel wat meer werk hebben dan een retrofit.
Op zondag 19 februari 2023 19:56 schreef Claude_Viole het volgende: Voor een overzicht wat ik bijhoud: Hoe zit het met de retrofit-acties van de ICNG bij Alstom? Kunnen we al wat oudere stellen verwachten of blijft het nog even bij de nieuwere stelnummers 3133 en hoger en 3222 (die er binnenkort aankomt) en hoger?
Ik vermoed dat de eerste prototypes nog wel wat meer werk hebben dan een retrofit.
Iemand een idee?
RailMagazine heeft er tabelletjes over gepubliceerd. Op papier.
[..] Is dit de eerste keer dat je onrealistische toekomstvoorspellingen op het gebied van grensoverschrijdend OV hoort dan? Iets met een tram naar Maastricht ofzo.
Ohja, dat verhaal.
Vanaf 2017 zou er een tram van Hasselt naar Maastricht rijden en terug. Vorige maand hebben ze elektrische "trambussen" besteld.
[..] De huidige leveringen zal je bedoelen? Die heb ik al. Of welk nummer RM bedoel je?
Het gaat er mij om of we eerst oude of nieuwe kunnen verwachten, en of de oudere met de lagere nummers al klaar voor levering zijn.
Ik ga straks even bladeren maar bij de updates over SNG stonden meestal dat soort tabellen genoemd wat er al teruggeweest is, welke er nog moeten, en ik meen me te herinneren dat over de eerste paar bakken expliciet gezegd was dat die weggeweest waren voor bepaalde aanpassingen maar nog niet voor alle.
Vanaf 2017 zou er een tram van Hasselt naar Maastricht rijden en terug. Vorige maand hebben ze elektrische "trambussen" besteld.
Wat zijn dat überhaupt?
Ik heb geloof ik op OVNL ooit geroepen dat ik een kledingstuk op zou eten als dat ding binnen 15 jaar geopend zou worden
Waren er niet ook plannen voor Belgische ICs via Hamont naar Eindhoven? En over doortrekken van de Duitse trein naar Eindhoven hebben ze het al net zo lang als dat ze afgeschaft zijn.
Doortrekking van de RE13 naar Eindhoven gaat daadwerkelijk gebeuren, vanaf 2026. Het had wel wat voeten in de aarde, de staatssecretaris wilde dat in het hoofdrailnet opnemen maar dat gaat niet door. In Nederland zal de trein straks worden gereden door Arriva.
Reizigerstreinen de grens over bij Hamont is nog zo'n wens. Misschien gaat dat nog wel gebeuren, NMBS is onlangs begonnen met het aanbestedingstraject voor de "MS30" (nieuwe generatie treinstellen) en daarbij wordt ook gevraagd naar opties voor kort grensoverschrijdend verkeer naar NL en FR. Wat interessant is is dat men dat wil doen met batterijen i.p.v. multicourante treinstellen.
Op maandag 20 februari 2023 10:16 schreef James1988 het volgende: NMBS is onlangs begonnen met het aanbestedingstraject voor de "MS30" (nieuwe generatie treinstellen) en daarbij wordt ook gevraagd naar opties voor kort grensoverschrijdend verkeer naar NL en FR. Wat interessant is is dat men dat wil doen met batterijen i.p.v. multicourante treinstellen.
Klopt ja, ze willen ook weer gaan rijden tussen Dinant en Givet. Maar ik vraag me af hoe levensvatbaar dat allemaal is.
Op maandag 20 februari 2023 10:16 schreef James1988 het volgende: Doortrekking van de RE13 naar Eindhoven gaat daadwerkelijk gebeuren, vanaf 2026. Het had wel wat voeten in de aarde, de staatssecretaris wilde dat in het hoofdrailnet opnemen maar dat gaat niet door. In Nederland zal de trein straks worden gereden door Arriva.
Dan mag het materieel al wel besteld zijn ondertussen denk ik. Of misschien al wel in de leveringsfase? Of gaan ze iets gebruiken waar ze al de grens mee overgaan.
[..] Ik ga straks even bladeren maar bij de updates over SNG stonden meestal dat soort tabellen genoemd wat er al teruggeweest is, welke er nog moeten, en ik meen me te herinneren dat over de eerste paar bakken expliciet gezegd was dat die weggeweest waren voor bepaalde aanpassingen maar nog niet voor alle.
Die lijsten wat er binnenkomt en vertrokken is naar Alstom, die heb ik ook wel. Ik ben alleen benieuwd of er een verwachting is voor de komende transporten.
Vanaf 2017 zou er een tram van Hasselt naar Maastricht rijden en terug. Vorige maand hebben ze elektrische "trambussen" besteld.
Wat zijn dat überhaupt?
Er zit echt al heel veel werk in die tram, voor het Maastrichtse deel lagen de ontwerpen volgens mij voor een behoorlijk deel klaar. Alleen omdat ze die brug in Maastricht niet willen vervangen, lag het eindpunt heel ongunstig. En toen zag Hasselt er geen brood meer in en bestelden ze bussen. Trambussen zijn bussen in plaats van een tram, geen idee wat er bijzonder aan is, een bus is een bus.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Dan mag het materieel al wel besteld zijn ondertussen denk ik. Of misschien al wel in de leveringsfase? Of gaan ze iets gebruiken waar ze al de grens mee overgaan.
Materieel is al besteld, er komen FLIRT 3XLs. De treinen zullen tot Venlo worden gereden door Start Deutschland, een dochter van DB Regio. Daarna neemt Arriva de verantwoordelijkheid over.
[..] Materieel is al besteld, er komen FLIRT 3XLs. De treinen zullen tot Venlo worden gereden door Start Deutschland, een dochter van DB Regio. Daarna neemt Arriva de verantwoordelijkheid over.
Als de trein tussen Eindhoven en Venlo niet stopt kan het best een interessante verbinding zijn. De ICE kost vaak de hoofdprijs en de RE vanuit Arnhem is zo traag dat het eigenlijk ongeschikt is voor de lange afstand.
Maar dan nog schiet het niet echt op. De baanvaksnelheid is weliswaar redelijk oké tussen Venlo en Viersen, maar door het enkelspoor en stoppen bij al die tussenstations is het nog steeds een gebed zonder eind.
Voeg daar het kopmaken in Mönchengladbach aan toe (9 minuten richting Hamm, 14 minuten richting Venlo) en je raakt al heel snel heel veel tijd kwijt.
Als je Eindhoven - Düsseldorf echt wil versnellen moet je denken aan: - Integrale verdubbeling Venlo - Viersen - Bouw van een boog ten noorden van Viersen zodat kopmaken in M'gladbach niet meer hoeft. Er wordt dan via Krefeld gereden. - Verder wellicht nog wat snelheidsverhogingen hier en daar. Viersen - Krefeld is kaarsrecht, daar kan vast wel sneller worden gereden dan 120 km/u.
Eventueel zou het bouwen van een nieuw station 'Viersen Nord' langs de nieuw te bouwen verbindingsboog de huidige stop van de RE13 kunnen overnemen.
Een Flirt kopmaken kan in principe ook in een minuut of 4 dus zoveel tijd hoeft daar nu ook weer niet aan verloren te gaan.
Ik vraag me vooral af wat ze met die trein in Eindhoven willen gaan doen. Het emplacement is er niet op gemaakt om treinen vanuit het oosten te keren en dat keerspoortje bij Best ligt er tegen die tijd ook al niet meer..
Op maandag 20 februari 2023 17:00 schreef Ireyon het volgende: Een Flirt kopmaken kan in principe ook in een minuut of 4 dus zoveel tijd hoeft daar nu ook weer niet aan verloren te gaan.
Ik vraag me vooral af wat ze met die trein in Eindhoven willen gaan doen. Het emplacement is er niet op gemaakt om treinen vanuit het oosten te keren en dat keerspoortje bij Best ligt er tegen die tijd ook al niet meer..
Je kunt toch aankomen op spoor 4 of 5, passagiers uitlaaien, terugrijden het opstelterrein op totdat de volgende rit vertrekt en dan weer naar spoor 2 of 3 rijden? Er is in principe plaats genoeg, alleen dan aan de oostkant. Of, als de kering kort is, gewoon direct vanaf hetzelfde spoor vertrekken als dat je aankwam.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Er is een keerspoor net ten westen van station Eindhoven, t.h.v. het voetbalstadion, dus dat zou wellicht gebruikt kunnen worden om de trein uit Düsseldorf te laten keren.
Op maandag 20 februari 2023 17:27 schreef James1988 het volgende: Er is een keerspoor net ten westen van station Eindhoven, t.h.v. het voetbalstadion, dus dat zou wellicht gebruikt kunnen worden om de trein uit Düsseldorf te laten keren.
Maar als je daarheen wil dan moet je wel al het uit het noord/westen komende verkeer kruisen. Als je aan de oostkant keert 'in het midden' dan heb je daar geen last van.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op maandag 20 februari 2023 17:43 schreef b2py het volgende: Volgens mij is een trein uit die richting prima in te passen, hij hoeft niet 10 min aan het perron te staan
Meer zelfs, anders kan je vertragingen helemaal niet meer opvangen.
stupidity has become as common as common sense was before
Over de Maas-Wupper Express gesproken. Hoe zit het met de Arriva FLIRT's voor onze Maaslijn?
Ik heb begrepen dat Stadler niet meer langer wou/kon wachten, ondanks de spoorlijn nog niet geëlektrificeerd is. En mogelijk zouden er al enkele treinstellen in de aanbouw zijn? Klopt dat?
Wat een prutsers bij de NS Levert me wel een maand gratis reizen eerste klasse op
Situatie: Ik heb een dalvrij abo 2e klas.
Ik wil dat omzetten naar een dalvrij abo 1e klas. Dat kan alleen per de dag van de maand waarop het originele abonnement inging, in mijn geval 3 maart.
Medewerker vinkt verkeert vakje aan en wijzigt mijn abonnement naar dalvoordeel 1e klas.
Oplossing: ik moet de wijziging laten verstrijken en niet ophalen bij de automaat. Daarmee vervalt de wijziging en kan ik na 3 maart een nieuwe wijziging aanvragen. Gevolg: ik kan pas per 3 april mijn abonnement om laten zetten in een dalvrij 1e klas.
Ergo: ik loop een maand lang eerste klas reizen mis.
Geboden oplossing: Ik krijg de hele maand maart gratis couponcodes waarmee ik alsnog eerste klas kan reizen omdat ZIJ een fout hebben gemaakt
Doet me denken aan dat akkefietje bij SNCF, zo'n 10 jaar geleden? Daar hadden ze ook even geen rekening gehouden met oudere infrastructuur die niet altijd aan de normen voldeed
Maar ff, volgens mij is standaard perronhoogte 76cm bovenkant spoorstaaf, voldoet die trein daar nu niet aan? Waren de vorige treinen ook niet 76cm bovenkant spoorstaaf instaphoogte? Of moet ProRail diverse stations nog op de norm brengen en is dit weer een lokaal suffertje bericht?
[..] Volgens mij een reizigerspanel stoelen zijn prima je zithouding is gewoon slecht
Ja er hebben 3 stoelen op Rotterdam Centraal gestaan waar mensen dan konden testen. Maar een paar seconden is heel wat anders dan een uur natuurlijk. Had gewoon die FLIRT-stoelen genomen. Als je dat forum van NS bekijkt dan zie je ook iedereen over die stoelen klagen.
Maar ik prijs me nog gelukkig, LNER heeft dezelfde stoelen op de lijn tussen Londen en Edinburgh, dan mag je er een kleine 5 uur op zitten
[..] Volgens mij een reizigerspanel stoelen zijn prima je zithouding is gewoon slecht
Nee, de stoelen zitten gewoon rampzalig slecht. Eigenlijk al het moderne NS-materieel heeft keiharde rotstoelen. Er is geen moderne trein meer waar ik langer dan een uur in wil zitten. Uitzondering is de gemoderniseerde ICE, maar die is dan ook gemaakt op fatsoenlijk vervoer. En 1e klas ICM gaat ook nog, maar dat is inmiddels niet modern meer.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Nee, de stoelen zitten gewoon rampzalig slecht. Eigenlijk al het moderne NS-materieel heeft keiharde rotstoelen. Er is geen moderne trein meer waar ik langer dan een uur in wil zitten. Uitzondering is de gemoderniseerde ICE, maar die is dan ook gemaakt op fatsoenlijk vervoer. En 1e klas ICM gaat ook nog, maar dat is inmiddels niet modern meer.
Toen de ICE 4 in dienst kwam, regende het klachten over de stoelen. DB heeft daarnaar geluisterd en is vervolgens aan de slag gegaan om 60.000 stoelen aan te passen. Dezelfde stoelen waren in de gemoderniseerde ICE 3s geplaatst, en die zijn ook aangepast.
ICE 3M is een ander verhaal: daarvan is 1 stel gemoderniseerd, met de nieuwe stoelen. Vervolgens is de modernisering gestopt en wordt alleen de laklaag nog opgefrist - de nieuwe stoelen zijn niet vervangen.
Ik kwam dat stel een tijd geleden tegen in binnenlandse dienst en ik was echt blij om eruit te zijn, wat een ongelooflijke grafstoel was dat
[..] Het is gewoon een grappig om te lezen. Minder leuk als je er in zit, maar goed.
Ik heb het (inmiddels heel wat) jaren geleden eens meegemaakt met een Fyra van Breda naar Amsterdam. Die reed toen nog met één locomotief.
Na vertrek uit Breda werden we per abuis richting Roosendaal gestuurd. De trein stopte net voorbij de wissels, een mannetje in een veiligheidshesje liep richting achterkant van de trein, en even later reden we terug richting Breda.
Daarna werd het opnieuw geprobeerd en ging het geheel met 20 minuten vertraging alsnog richting Rotterdam.
[..] [..] [..] Ik heb het (inmiddels heel wat) jaren geleden eens meegemaakt met een Fyra van Breda naar Amsterdam. Die reed toen nog met één locomotief.
Na vertrek uit Breda werden we per abuis richting Roosendaal gestuurd. De trein stopte net voorbij de wissels, een mannetje in een veiligheidshesje liep richting achterkant van de trein, en even later reden we terug richting Breda.
Daarna werd het opnieuw geprobeerd en ging het geheel met 20 minuten vertraging alsnog richting Rotterdam.
Het meest bizarre wat ik een keer heb meegemaakt is dat de deuren aan de verkeerde kant van de sprinter werden geopend. En dat niet één keer, maar twee keer achter elkaar. Pas de derde keer gingen de deuren aan de perron zijde open
[..] [..] [..] Ik heb het (inmiddels heel wat) jaren geleden eens meegemaakt met een Fyra van Breda naar Amsterdam. Die reed toen nog met één locomotief.
Na vertrek uit Breda werden we per abuis richting Roosendaal gestuurd. De trein stopte net voorbij de wissels, een mannetje in een veiligheidshesje liep richting achterkant van de trein, en even later reden we terug richting Breda.
Daarna werd het opnieuw geprobeerd en ging het geheel met 20 minuten vertraging alsnog richting Rotterdam.
Was dat in de tijd dat er nog met 1700-locs werd gereden en de oorspronkelijke stuurstanden nog werden gebruikt?
[..] Toen de ICE 4 in dienst kwam, regende het klachten over de stoelen. DB heeft daarnaar geluisterd en is vervolgens aan de slag gegaan om 60.000 stoelen aan te passen. Dezelfde stoelen waren in de gemoderniseerde ICE 3s geplaatst, en die zijn ook aangepast.
ICE 3M is een ander verhaal: daarvan is 1 stel gemoderniseerd, met de nieuwe stoelen. Vervolgens is de modernisering gestopt en wordt alleen de laklaag nog opgefrist - de nieuwe stoelen zijn niet vervangen.
Ik kwam dat stel een tijd geleden tegen in binnenlandse dienst en ik was echt blij om eruit te zijn, wat een ongelooflijke grafstoel was dat
Ik vond die stoelen in de 4651 beter zitten dan die doorgezakte zooi in de andere ICE3M's. Alleen een beetje te smal.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Weet iemand of een rondje Randstad op een zaterdag of zondag te doen is? Ik zit te denken om een rondje Arnhem-Tiel-Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Arnhem te doen, maar Dordrecht-Gorinchem is op zondag een uursdienst en op Dordrecht-Rotterdam, Rotterdam/Den Haag-Utrecht en Utrecht-Arnhem rijden in het weekend slechts 2x per uur een trein en ik ben een beetje bang dat de treinen overvol zitten, omdat de NS eerder op die trajecten 4x per uur een trein liet rijden in het weekend.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Zijn die AlsaldoBreda-treinen dan zo slecht? Interieur ziet er netjes uit met comfortabele stoelen.
De Denen hebben er wat van weten te maken. Iedere trein was anders en de Denen hebben op een gegeven moment gezegd: bouw ze maar precies volgens de specificatie van treinstel x, dan ronden wij in eigen land de boel wel af.
In de basis zijn het ook wel prima treinen, maar het hele proces heeft geen vertrouwen gewekt. De Denen hebben niet er nog meer miljoenen tegenaan willen smijten om de treinen vrijwel storingsvrij te maken.
Dat was ook het probleem met de V250. Dat waren 19 verschillende deelseries en het vertrouwen heeft die trein de das om gedaan. Op een gegeven moment werd het een politiek spel
[..] Alsof de stoelen iets zeggen over de kwaliteit van een trein
Nouja, dit.
Over de Class 180 in Engeland wordt hetzelfde gezegd. Prima treinen als reiziger, maar 'below the solebar' (onder de stelbalk, ofwel het technische deel) is het prut.
Op zondag 26 februari 2023 18:58 schreef Erno-BE het volgende: Weet iemand of een rondje Randstad op een zaterdag of zondag te doen is? Ik zit te denken om een rondje Arnhem-Tiel-Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Arnhem te doen, maar Dordrecht-Gorinchem is op zondag een uursdienst en op Dordrecht-Rotterdam, Rotterdam/Den Haag-Utrecht en Utrecht-Arnhem rijden in het weekend slechts 2x per uur een trein en ik ben een beetje bang dat de treinen overvol zitten, omdat de NS eerder op die trajecten 4x per uur een trein liet rijden in het weekend.
Ja dat is prima te doen.
Als je drukte wil mijden, neem Weekend Vrij 1e klas. Plek zat daar.
Op zondag 26 februari 2023 18:58 schreef Erno-BE het volgende: Weet iemand of een rondje Randstad op een zaterdag of zondag te doen is? Ik zit te denken om een rondje Arnhem-Tiel-Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Arnhem te doen, maar Dordrecht-Gorinchem is op zondag een uursdienst en op Dordrecht-Rotterdam, Rotterdam/Den Haag-Utrecht en Utrecht-Arnhem rijden in het weekend slechts 2x per uur een trein en ik ben een beetje bang dat de treinen overvol zitten, omdat de NS eerder op die trajecten 4x per uur een trein liet rijden in het weekend.
De laatste tijd gaat dat weer prima. In de herfst was het dramatisch qua capaciteit, maar de laatste tijd zijn de treinen echt weer langer en reizen er misschien ook wat minder mensen. Tussen Geldermalsen en Dord ben ik al honderd jaar niet meer geweest, maar Rotterdam-Den Haag-Utrecht-Arnhem gaat prima. Als je niet verzeild raakt in het verkeer van de Huishoudbeurs of een ander groot evenement. Kuch, carnaval, kuch.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] De laatste tijd gaat dat weer prima. In de herfst was het dramatisch qua capaciteit, maar de laatste tijd zijn de treinen echt weer langer en reizen er misschien ook wat minder mensen. Tussen Geldermalsen en Dord ben ik al honderd jaar niet meer geweest, maar Rotterdam-Den Haag-Utrecht-Arnhem gaat prima. Als je niet verzeild raakt in het verkeer van de Huishoudbeurs of een ander groot evenement. Kuch, carnaval, kuch.
Is trouwens een vierzits voor jou alleen en afstand houden tot medereizigers mogelijk op zaterdag en/of zondag op de trajecten Dordrecht-Rotterdam, Rotterdam/Den Haag-Utrecht en Utrecht-Arnhem dan?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Is trouwens een vierzits voor jou alleen en afstand houden tot medereizigers mogelijk op zaterdag en/of zondag op de trajecten Dordrecht-Rotterdam, Rotterdam/Den Haag-Utrecht en Utrecht-Arnhem dan?
[..] Is trouwens een vierzits voor jou alleen en afstand houden tot medereizigers mogelijk op zaterdag en/of zondag op de trajecten Dordrecht-Rotterdam, Rotterdam/Den Haag-Utrecht en Utrecht-Arnhem dan?
Ik zit eerste klas, dus dan lukt dat wel. In de tweede klas is normaal gesproken wel voldoende zitplaats, maar niet om in je eentje vier zitplaatsen te claimen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 27-02-2023 13:15:00 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Wat ik mij afvraag is van hoe kan de passagierstrein op het linkerspoor zijn gekomen en had de machinist niet in de gaten dat de trein op het linkerspoor reed? In Griekenland rijden de treinen namelijk rechts.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op woensdag 1 maart 2023 19:02 schreef Erno-BE het volgende: Wat ik mij afvraag is van hoe kan de passagierstrein op het linkerspoor zijn gekomen en had de machinist niet in de gaten dat de trein op het linkerspoor reed? In Griekenland rijden de treinen namelijk rechts.
Misschien rijden ze wel vaker links. Om een andere trein in te halen ofzo.
Ik heb her en der opgevangen dat de staat van de Griekse spoorwegen erbarmelijk zou zijn. Seinen, treindetectie en interlocking zouden niet werken ("al jaren defect"), in plaats daarvan wordt er gewerkt met treindienstleiders die zelf wissels omgooien en verbaal instructies geven.
Op woensdag 1 maart 2023 19:50 schreef James1988 het volgende: Ik heb her en der opgevangen dat de staat van de Griekse spoorwegen erbarmelijk zou zijn. Seinen, treindetectie en interlocking zouden niet werken ("al jaren defect"), in plaats daarvan wordt er gewerkt met treindienstleiders die zelf wissels omgooien en verbaal instructies geven.
Geen idee wat ervan waar is...
De stationschef van Larissa was opgepakt hoorde ik. Maar misschien is dat slechts formaliteit.
Op woensdag 1 maart 2023 19:50 schreef James1988 het volgende: Ik heb her en der opgevangen dat de staat van de Griekse spoorwegen erbarmelijk zou zijn. Seinen, treindetectie en interlocking zouden niet werken ("al jaren defect"), in plaats daarvan wordt er gewerkt met treindienstleiders die zelf wissels omgooien en verbaal instructies geven.
Geen idee wat ervan waar is...
Ik wil hier niet over gaan speculeren ofzo, maar het zou me niet verbazen. Mijn ervaring met Griekenland is dat men zich nogal eens op de staat van het land verkijkt. Waarschijnlijk door het EU-lidmaatschap en het feit dat het veel toeristen aantrekt. Eigenlijk is het land vrij arm, achtergebleven en op veel fronten niet veel anders of beter georganiseerd dan de gemiddelde balkanstaat. Het is alleen wat bekender.
Het NOS-nieuws van 20:00 uur bracht het verhaal dat de stationschef van Larissa vergeten was om een sleutel om te draaien op het perron van het station, waardoor een wissel niet werd omgezet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ik vraag mij ook af waarom op de belangrijkste spoorlijn van Griekenland de treinbeveiliging en treinbeïnvloedingssystemen niet aanwezig zijn en/of niet functioneerde op een lijn waar toch 160 km/h wordt gereden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Waarschijnlijk ligt het ergens in het midden van 'Griekenland is een veredeld derdewereldland' en 'er rijden daar zo weinig treinen dat men er tot op heden mee weg kwam'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Wij willen in de zomer misschien naar Valencia met de trein, omdat het kan . Al wat onderzoek gedaan, snelste lijkt me de Thalys. Nu heb je natuurlijk de Zomerthalys die naar Valence gaat (5.5 uur; 100 euro voor 2 pers), en vanaf daar gaat de TGV naar Barcelona Sants (4.5 uur, met RENFE SNCF; ook 100 euro). De volgende dag dan met de Euromed van Barcelona naar Valencia (2.5 uur, ong 50 euro). Het is qua tijd een hele trip maar wel leuk . Zie ik iets over het hoofd of is dit de beste manier?
Dit idee bestaat nog steeds maar door 'iets' niet uit kunnen voeren
We willen het nu uitbreiden met een soort rondreis, via Barcelona naar Valencia, Madrid en dan door naar Lissabon of Porto. En dan via Noord-Spanje en Bordeaux weer terug. Jammer dat er door corona een aantal nachttreinen daar compleet geschrapt zijn, dat is wel echt waardeloos nu. Interrail lijkt me voor dit de beste optie nu toch, we willen dan steeds een paar dagen per grote stad blijven. Exact nog niet helemaal gepland, maar totaal hebben we drie weken de tijd.
Op woensdag 1 maart 2023 19:50 schreef James1988 het volgende: Ik heb her en der opgevangen dat de staat van de Griekse spoorwegen erbarmelijk zou zijn. Seinen, treindetectie en interlocking zouden niet werken ("al jaren defect"), in plaats daarvan wordt er gewerkt met treindienstleiders die zelf wissels omgooien en verbaal instructies geven.
Geen idee wat ervan waar is...
Zag op r/trains allemaal Griekse berichten met de meest bizarre teksten...
[..] Dit idee bestaat nog steeds maar door 'iets' niet uit kunnen voeren
We willen het nu uitbreiden met een soort rondreis, via Barcelona naar Valencia, Madrid en dan door naar Lissabon of Porto. En dan via Noord-Spanje en Bordeaux weer terug. Jammer dat er door corona een aantal nachttreinen daar compleet geschrapt zijn, dat is wel echt waardeloos nu. Interrail lijkt me voor dit de beste optie nu toch, we willen dan steeds een paar dagen per grote stad blijven. Exact nog niet helemaal gepland, maar totaal hebben we drie weken de tijd.
Hou er wel rekening mee dat je met Interrail daar waarschijnlijk voor elke redelijk snelle trein een toeslag + reservering moet hebben. Zuid-Europa is niet zo Interrail-vriendelijk.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Dit idee bestaat nog steeds maar door 'iets' niet uit kunnen voeren
We willen het nu uitbreiden met een soort rondreis, via Barcelona naar Valencia, Madrid en dan door naar Lissabon of Porto. En dan via Noord-Spanje en Bordeaux weer terug. Jammer dat er door corona een aantal nachttreinen daar compleet geschrapt zijn, dat is wel echt waardeloos nu. Interrail lijkt me voor dit de beste optie nu toch, we willen dan steeds een paar dagen per grote stad blijven. Exact nog niet helemaal gepland, maar totaal hebben we drie weken de tijd.
Van Spanje naar Portugal en vice versa is dramatisch, tussen Lissabon/Porto en Madrid rijden geen treinen. Sterker nog, je komt met de trein niet of nauwelijks de Portugees-Spaanse grens over. Ik heb het in oktober zelf geprobeerd en de enige opties waren bus (9 uur) en vliegen; ik heb de tweede optie gekozen.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2023 02:52:40 ]
[..] Van Spanje naar Portugal en vice versa is dramatisch, tussen Lissabon/Porto en Madrid rijden geen treinen. Sterker nog, je komt met de trein niet of nauwelijks de Portugees-Spaanse grens over. Ik heb het in oktober zelf geprobeerd en de enige opties waren bus (9 uur) en vliegen; ik heb de tweede optie gekozen.
Er is een vlog over van Dylan’s Travel Reports, met als titel (vrije vertaling): “Wat een gehannes”. Dus dan weet je het inderdaad wel.
Het ging met allerlei boemeltjes en diesellijntjes en schoot totaal niet op. En dan ook nog die bloedhitte in de zomer. In het binnenland van Spanje ga je kapot, temperaturen boven de 40 graden zijn geen uitzondering. Aan de kust is het dan beter te doen.
[..] Dit idee bestaat nog steeds maar door 'iets' niet uit kunnen voeren
We willen het nu uitbreiden met een soort rondreis, via Barcelona naar Valencia, Madrid en dan door naar Lissabon of Porto. En dan via Noord-Spanje en Bordeaux weer terug. Jammer dat er door corona een aantal nachttreinen daar compleet geschrapt zijn, dat is wel echt waardeloos nu. Interrail lijkt me voor dit de beste optie nu toch, we willen dan steeds een paar dagen per grote stad blijven. Exact nog niet helemaal gepland, maar totaal hebben we drie weken de tijd.
Wat je nog zou kunnen overwegen is Madrid laten vallen, maar vanuit Valencia de Torre del Oro nemen naar Sevilla. Dat schijnt wel een belevenis op zich te zijn en kost 4 tientjes ofzo. Vanaf daar kan je dan per bus naar Faro en met de trein verder noordelijk Portugal in.
[..] Hou er wel rekening mee dat je met Interrail daar waarschijnlijk voor elke redelijk snelle trein een toeslag + reservering moet hebben. Zuid-Europa is niet zo Interrail-vriendelijk.
Renfe heeft haar eigen 'Spain Pass' voor AVE en de verschillende andere snelle treinen uit hun aanbod, de prijs van de verplichte reserveringen zit daarbij inbegrepen. Kan interessant zijn.
[..] Van Spanje naar Portugal en vice versa is dramatisch, tussen Lissabon/Porto en Madrid rijden geen treinen. Sterker nog, je komt met de trein niet of nauwelijks de Portugees-Spaanse grens over. Ik heb het in oktober zelf geprobeerd en de enige opties waren bus (9 uur) en vliegen; ik heb de tweede optie gekozen.
Ik lees dat het vanaf Madrid kan via Badajoz en Entroncamento naar Lissabon. Wel een beetje om en in totaal ook 10 uur ofzo
[..] Wat je nog zou kunnen overwegen is Madrid laten vallen, maar vanuit Valencia de Torre del Oro nemen naar Sevilla. Dat schijnt wel een belevenis op zich te zijn en kost 4 tientjes ofzo. Vanaf daar kan je dan per bus naar Faro en met de trein verder noordelijk Portugal in.
[..] Renfe heeft haar eigen 'Spain Pass' voor AVE en de verschillende andere snelle treinen uit hun aanbod, de prijs van de verplichte reserveringen zit daarbij inbegrepen. Kan interessant zijn.
Dat is een kenmerk van Talgo-treinen. Talgo gebruikt geen draaistellen zoals alle andere bouwers, in plaats daarvan hebben ze een eigen systeem met onafhankelijke wielen. Dat zou het loopcomfort ten goede moeten komen.
Net als bij Jacobsdraaistellen is het gevolg dat de maximale baklengte is beperkt.
Duitsland begint langzamerhand een ontwikkelingsland te worden, waarom moet alles daar zo achterlijk lang duren Punctualiteit over 2022 van Fernverkehr was ook maar 65%, twee decennia verwaarlozing van infrastructuur door Mutti Merkel en consorten laten zich steeds meer voelen.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-03-2023 11:07:24 ]
Duitsers zijn al zo lang als dat ik ze ken boos over over de duur van werkzaamheden in hun eigen land. Het is ook echt overal. Hoe lang ligt de A3 nu al open? 15 jaar? 20?
Op vrijdag 3 maart 2023 11:09 schreef DeaDLocK2K het volgende: Duitsers zijn al zo lang als dat ik ze ken boos over over de duur van werkzaamheden in hun eigen land. Het is ook echt overal. Hoe lang ligt de A3 nu al open? 15 jaar? 20?
Dit is echt niet nieuw.
Mwah, het begint de laatste jaren wel dramatische vormen aan te nemen. Op het spoor heb ik zo even geen voorbeelden paraat, maar op de autosnelwegen zijn op dit moment wegens instortingsgevaar twee bruggen afgesloten en een derde staat op het punt om afgesloten (en vervangen) te worden:
Op vrijdag 3 maart 2023 11:09 schreef DeaDLocK2K het volgende: Duitsers zijn al zo lang als dat ik ze ken boos over over de duur van werkzaamheden in hun eigen land. Het is ook echt overal. Hoe lang ligt de A3 nu al open? 15 jaar? 20?
En de A1 tussen Hamburg en Bremen is ook nog niet volledig klaar terwijl dat ook al 15 jaar open ligt. Om nog maar te zwijgen over de Umfahring bij Bad Oeynhausen...
Dus nee, ik denk niet dat het nu pas verschrikkelijke vormen aanneemt.
[..] En de A1 tussen Hamburg en Bremen is ook nog niet volledig klaar terwijl dat ook al 15 jaar open ligt. Om nog maar te zwijgen over de Umfahring bij Bad Oeynhausen...
Dus nee, ik denk niet dat het nu pas verschrikkelijke vormen aanneemt.
Bad Oeynhausen is klaar toch? Paar jaar terug nog met 170 omheen gereden
[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 03-03-2023 14:01:11 ]
Ik ben op een conferentie en er zijn 4 mensen van de RUG waar ik morgen tot Hannover mee samen reis, zij gaan dan verder met de 2038 naar Leer geloof ik en ik met een 140 als ik de overstap dit keer wel haal. Zij moeten dan nog met de bus de grens over hehehe.
[..] En de A1 tussen Hamburg en Bremen is ook nog niet volledig klaar terwijl dat ook al 15 jaar open ligt. Om nog maar te zwijgen over de Umfahring bij Bad Oeynhausen...
Dus nee, ik denk niet dat het nu pas verschrikkelijke vormen aanneemt.
Dat ding bij oeynhausen is inmiddels paar jaar open
[..] Mwah, het begint de laatste jaren wel dramatische vormen aan te nemen. Op het spoor heb ik zo even geen voorbeelden paraat, maar op de autosnelwegen zijn op dit moment wegens instortingsgevaar twee bruggen afgesloten en een derde staat op het punt om afgesloten (en vervangen) te worden:
Het blijft bizar dat de Duitsers decennia doen over iets wat een stel Polen in een halfjaar uit de grond stampen natuurlijk. Maar dat gezanik met alles opknippen in weet ik hoeveel deelprojectjes en alles apart aanbesteden heb ik ook nooit begrepen. Half Duitsland lijkt daardoor wel een permanente bouwplaats.