ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Ook maar even een plaatje van gisteren. Hier was het weer wat minder. Toch een leuke wandeling en een leuke foto met een trein kunnen maken. Brug over het Overijssels Kanaal, vlak bij Snipperling Aansluiting.
Ik wil eens met een EuroCity in het panorama rijtuig richting Zuid Duitsland. Wat is nou het mooiste stuk? Is uitstappen in Karlsruhe of Baden-Baden zonde bijvoorbeeld?
Op maandag 6 februari 2023 19:56 schreef derLudolf het volgende: Ik wil eens met een EuroCity in het panorama rijtuig richting Zuid Duitsland. Wat is nou het mooiste stuk? Is uitstappen in Karlsruhe of Baden-Baden zonde bijvoorbeeld?
Mooiste stuk is Bonn-Mainz (of liever gezegd Bonn-Bingen (al stopt de EuroCity niet in Bingen). Je kunt uitstappen in Mainz of Mannheim en dan de tegengestelde trein terugnemen of je reist verder naar Karlsruhe of Freiburg. Allemaal leuke steden. Baden-Baden is wat exclusiever (en duurder) dan de rest trouwens.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Danku! Ja idee was vrijdag naar Münster (Westf), zaterdag om 7u die kant op met de EC, wandelingetje in het Schwarzwald. Zondagochtend allicht ook en dan weer op huus An.
Dat weet ik. Dat zou nog ¤70 extra zijn. Bewust geen begin mei gedaan ivm 1 mei. Uit NL op Koningsdag (oftewel door de week) vertrekken was ook niet veel goedkoper
Bedoel je Haren in Groningen? Ik denk dat de ICE 105 de boosdoener is. Als je een auto hebt en je rijdt eerst naar Leer en stapt in Leer op de trein dan is wellicht een treinticket Leer-Karlsruhe een stuk goedkoper dan een treinticket Haren-Utrecht-Karlsruhe.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Bedoel je Haren in Groningen? Ik denk dat de ICE 105 de boosdoener is. Als je een auto hebt en je rijdt eerst naar Leer en stapt in Leer op de trein dan is wellicht een treinticket Leer-Karlsruhe een stuk goedkoper dan een treinticket Haren-Utrecht-Karlsruhe.
Nee, Haren (Ems). Daar kom je langs als je vanuit Leer de RE15 neemt richting Münster
[..] Geen idee eigenlijk, vooral wat een beetje makkelijk bereikbaar is Ik was gewoon even aan het kijken wat een treinkaartje kost.
Ik ben afgelopen weekend tot Frankfurt gekomen. Wel dezelfde dag weer terug. Was 6 tientjes kwijt, achteraf gezien een koopje. Gewoon alles ICE, heen wel ICE 27 gepakt via Koblenz.
Vond Frankfurt voor zo’n grote stad weinig bijzonders verder. Dus beter wat verder afzakken met overnachting dan inderdaad.
Ik weet dat het een beetje vloeken in de kerk is maar je zou nog vanuit Basel met het vliegtuig terug kunnen, vaak kan dat al voor ¤25-30.
Oh let trouwens wel op met die EC9, deze reis lijkt niet mogelijk:
quote:
EC 9: Münster(Westf)Hbf->Dortmund Hbf: Bauarbeiten. Der Halt Münster(Westf)Hbf entfällt. Bitte prüfen Sie Ihre Reiseverbindung kurz vor der Abfahrt des Zuges.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
In principe niet, maar het laatste weekend van mei is het Pinksterweekend en het weekend ervoor is het Hemelvaartsweekend. Ik denk dat het daarmee te maken heeft. Dan moet je of het weekend van 6 mei, of het weekend van 13 mei, of het weekend van 3 juni gaan.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Hij komt er als het goed is dagelijks vanwege de opleidingsritten, die pendelen tussen Den Haag HS - Haarlem - Alkmaar een paar keer per dag (en tussen Amsterdam - Rotterdam - Breda natuurlijk).
Op dinsdag 7 februari 2023 17:52 schreef Ireyon het volgende: Hij komt er als het goed is dagelijks vanwege de opleidingsritten, die pendelen tussen Den Haag HS - Haarlem - Alkmaar een paar keer per dag (en tussen Amsterdam - Rotterdam - Breda natuurlijk).
Hij was me nog niet eerder opgevallen, maar meestal ben ik veel vroeger op het station. Zal er eens op letten.
Waar blijft dat fabeltje over opleidingsritten toch vandaan komen? Slechts enkele ritten per week worden toevallig voor opleidingen gebruikt, maar de rest is onderdeel van het proefbedrijf zonder reizigers. De trein wordt simpelweg in een reguliere 'dienstregeling' getest, waarmee er gekeken wordt naar de betrouwbaarheid en de processen rondom het gebruik van de trein.
Is iemand afgelopen weekend nog naar Willingen geweest? Er reden Dosto's tussen Brilon en Korbach vanwege het schansspringen in Willingen. Normaal rijden er gare Desiro's tussen Brilon en Korbach.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Is iemand afgelopen weekend nog naar Willingen geweest? Er reden Dosto's tussen Brilon en Korbach vanwege het schansspringen in Willingen. Normaal rijden er gare Desiro's tussen Brilon en Korbach.
Die Desiro, wat een kutmachine is dat toch. In België breek je er ook al je nek over.
[..] Die Desiro, wat een kutmachine is dat toch. In België breek je er ook al je nek over.
Volgens mij zijn de Desiro's in Oostenrijk behoorlijk comfortabel. De Desiro's in België gaan wel, maar op lange afstanden krijg je last van de rug. De Desiro's bij de Mittelrheinbahn hebben een volledig gebrek aan beenruimte en de klassieke rode Desiro's hebben harde zittingen. Overigens zijn de klassieke rode Talent's niet veel beter.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Volgens mij zijn de Desiro's in Oostenrijk behoorlijk comfortabel. De Desiro's in België gaan wel, maar op lange afstanden krijg je last van de rug. De Desiro's bij de Mittelrheinbahn hebben een volledig gebrek aan beenruimte en de klassieke rode Desiro's hebben harde zittingen. Overigens zijn de klassieke rode Talent's niet veel beter.
De Talenten worden niet grootschalig op langere afstanden ingezet, zoals de NMBS wel doet met de Desiro, bijv tussen Luik en Luxemburg en Brussel en Aarlen. In Oostenrijk heb ik nooit met de trein gereisd op de luchthavenpendel in Wenen na dan.
Vroeger reed dat spul ook tussen Timisoara en Vrsac, waar je dan kon overstappen op een of andere Russische machine die dan verder reed naar een vervallen stationnetje in Belgrado (Dunav oid). Dat was ook al zo’n martelwerktuig. Maar de deplorabele staat van het spoor zal ook niet meegewerkt hebben Jammer dat die verbinding er niet meer is want op zich was het wel een belevenis.
Op dinsdag 7 februari 2023 18:09 schreef MTL het volgende: Waar blijft dat fabeltje over opleidingsritten toch vandaan komen? Slechts enkele ritten per week worden toevallig voor opleidingen gebruikt, maar de rest is onderdeel van het proefbedrijf zonder reizigers. De trein wordt simpelweg in een reguliere 'dienstregeling' getest, waarmee er gekeken wordt naar de betrouwbaarheid en de processen rondom het gebruik van de trein.
[..] De Talenten worden niet grootschalig op langere afstanden ingezet, zoals de NMBS wel doet met de Desiro, bijv tussen Luik en Luxemburg en Brussel en Aarlen. In Oostenrijk heb ik nooit met de trein gereisd op de luchthavenpendel in Wenen na dan.
Vroeger reed dat spul ook tussen Timisoara en Vrsac, waar je dan kon overstappen op een of andere Russische machine die dan verder reed naar een vervallen stationnetje in Belgrado (Dunav oid). Dat was ook al zo’n martelwerktuig. Maar de deplorabele staat van het spoor zal ook niet meegewerkt hebben Jammer dat die verbinding er niet meer is want op zich was het wel een belevenis.
Ličge-Luxemburg: 2 uur en 39 minuten in een Desiro ML
Dortmund-Enschede: 2 uur en 4 minuten in een Talent
Dortmund-Winterberg: 2 uur en 11 minuten in een Pesa Link, voorheen Talent.
Zoveel verschilt het niet qua tijd tussen de langere RB-treinen in Duitsland en de nep-IC-treinen in België. Bovendien rijdt er op Brussel-Arlon toch echt IC-materieel zoals een I11-stam of een setje MS96-stellen, geen Desiro.
Als straks in december de Eifelstrecke weer open gaat kun je ruim 3 uur boemelen van Köln naar Trier, al is de BR620 wel wat comfortabeler dan een Talent of Desiro.
Er wordt in België alleen meer ruchtbaarheid gegeven aan comfort van treinen dan in Duitsland, omdat in België ieder veredeld boemeltje die niet overal stopt een IC heet.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op dinsdag 7 februari 2023 18:09 schreef MTL het volgende: Waar blijft dat fabeltje over opleidingsritten toch vandaan komen? Slechts enkele ritten per week worden toevallig voor opleidingen gebruikt, maar de rest is onderdeel van het proefbedrijf zonder reizigers. De trein wordt simpelweg in een reguliere 'dienstregeling' getest, waarmee er gekeken wordt naar de betrouwbaarheid en de processen rondom het gebruik van de trein.
Proefrit of opleidingsrit, ik weet ook niet welk nummer voor wat precies benut wordt maar het is toch allemaal gewoon dezelfde rit
Wat ik al zei: het zijn allemaal ritten in het proefbedrijf en hebben (voor de nummertjesfreaks) ook allemaal dezelfde nummertjes. Dat enkele van die ritten per week uit de reguliere diensten gehaald worden om ook machinisten even te laten rijden tijdens hun opleiding doet daar niks aan af. Ook die ritten worden gebruikt voor de analyse/datavergaring.
Ondertussen is NS begonnen met het inleveren van Traxx-locs. Er zijn nu 5 locs ingeleverd, alle andere Alpha Trains-locs worden de komende maanden ook ingeleverd.
Is iemand afgelopen weekend nog naar Willingen geweest? Er reden Dosto's tussen Brilon en Korbach vanwege het schansspringen in Willingen. Normaal rijden er gare Desiro's tussen Brilon en Korbach.
Noem het maar gaar. Laatste keer dat ik er was reed er BR628
Op woensdag 8 februari 2023 09:03 schreef James1988 het volgende: Ondertussen is NS begonnen met het inleveren van Traxx-locs. Er zijn nu 5 locs ingeleverd, alle andere Alpha Trains-locs worden de komende maanden ook ingeleverd.
Wat gaan ze dan voor de IC Direct zetten? Of wordt dat nog verder uitgekleed zo lang er nog onvoldoende ICNG is?
[..] Noem het maar gaar. Laatste keer dat ik er was reed er BR628
Tegenwoordig rijden er enkel Desiro's op het netwerk van de Kurhessenbahn. De enige GTW 2/6 die nog rijdt in Noordwest-Duitsland is op de Daadentalbahn tussen Betzdorf en Daaden. BR628 wordt in Noordwest-Duitsland nergens meer ingezet.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Wat gaan ze dan voor de IC Direct zetten? Of wordt dat nog verder uitgekleed zo lang er nog onvoldoende ICNG is?
ICD rijdt al enige tijd minder vanwege personeelstekort, met het materieel dat men uitspaart door Rotterdam - Breda niet te bedienen kan men waarschijnlijk die loccen inleveren.
Tegen september zouden alle locs van Alpha Trains moeten zijn ingeleverd, die van Akiem blijven langer.