abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207805319
200130_27682_vraagwatjewil.jpg

Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: http://forum.fok.nl/topic/2467018 (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Vandaag kunnen we vragen stellen aan een recruiter. Dus ben jij benieuwd naar wat recruiter allemaal doet, wat de tips en triks zijn op LinkedIn om gerecruit te worden of om ze te ontwijken, wat wordt gewaardeerd in sollicitanten en wat juist niet, vraag het allemaal hier!

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207805519
Goedemiddag lieve leden,

Een functie dat voortdurend in ontwikkeling is en waar soms een hoop om te doen is. Om die reden hoop ik wellicht duidelijkheid te scheppen door een inzicht te geven wat er aan de achterzijde gebeurt wanneer je eenmaal in gesprek bent met een Recruiter. Ik kan mij zo voorstellen dat er enkele prangende vragen zijn die je normaliter (uit beleefdheid?) niet stelt aan een Recruiter.

Natuurlijk is mijn ervaring niet heilig en net als met alles kan dit per werkgever verschillen, maar inmiddels heb ik 8+ jaar ervaring binnen dit werkveld binnen verschillende branches. Zo heb ik heel wat jaren gewerkt bij een uitzendorganisatie en nu inmiddels een aantal jaar werkzaam als corporate recruiter waarbij ik namens de organisatie waarbij ik werk voor interne collega's zorg. Zo heb ik binnen verschillende werkvelden ervaring op kunnen doen.

Ik zal zoveel mogelijk (serieuze) vragen proberen te antwoorden!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207805566
Ik ken het hele woord niet. Ik heb er nog nooit van gehoord. Wat is een recruiter en wat doet die eigenlijk?
pi_207805617
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:24 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik ken het hele woord niet. Ik heb er nog nooit van gehoord. Wat is een recruiter en wat doet die eigenlijk?
Een recruiter is verantwoordelijk voor het vinden en werven van nieuw personeel voor een organisatie. Dit omvat het uitvoeren van vacatureonderzoek, het beoordelen van kandidaten, het voeren van sollicitatiegesprekken en het begeleiden van kandidaten door het aannameproces. De recruiter werkt vaak samen met hiring managers om te bepalen welke vaardigheden en ervaringen vereist zijn voor een bepaalde rol en om te helpen bij het vinden van de beste kandidaat voor de baan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207805741
"Een functie dat..."

Je hoeft er dus geen perfect Nederlands voor te kunnen? ;)


Maar serieuze vraag: Ik krijg op Linkedin regelmatig berichtjes van recruiters met functies die misschien 10% raakvlak met mijn ervaring hebben. Dat schieten met hagel, in de hoop op die ene perfecte kandidaat, levert dat nou echt iets op?
pi_207805808
quote:
14s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:

Een recruiter is verantwoordelijk voor het vinden en werven van nieuw personeel voor een organisatie. Dit omvat het uitvoeren van vacatureonderzoek, het beoordelen van kandidaten, het voeren van sollicitatiegesprekken en het begeleiden van kandidaten door het aannameproces. De recruiter werkt vaak samen met hiring managers om te bepalen welke vaardigheden en ervaringen vereist zijn voor een bepaalde rol en om te helpen bij het vinden van de beste kandidaat voor de baan.
Je bent dus een corporate recruiter die uitsluitend voor dat ene bedrijf mensen zoekt en werft?
Lijkt het jou niet leuker om als onafhankelijk recruiter voor meerdere bedrijven en opdrachtgevers te werken?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207805881
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:38 schreef cafca het volgende:
"Een functie dat..."

Je hoeft er dus geen perfect Nederlands voor te kunnen? ;)

Maar serieuze vraag: Ik krijg op Linkedin regelmatig berichtjes van recruiters met functies die misschien 10% raakvlak met mijn ervaring hebben. Dat schieten met hagel, in de hoop op die ene perfecte kandidaat, levert dat nou echt iets op?
Ja, dit dus. Ik ben financial controller, maar heb bij mijn huidige werkgever wegens tekorten een tijdje ad interim credit control gedaan naast mijn eigenlijke functie. Verder geen enkele ervaring met debiteurenbeheer, maar vanaf het moment dat ik "credit controller a.i." op LinkedIn had toegevoegd kreeg ik alleen maar berichten in de trant van "we zoeken ervaren credit controllers en jouw profiel sluit daar goed bij aan!!!!!".

Dat soort dingen maken wel dat ik eigenlijk helemaal geen zin heb in praten met recruiters en mijn algemene beeld over dat vak gewoon negatief is. Ook is het in mijn ervaring gewoon een onnodige extra stap, eerst op sollicitatie bij de recruiter zelf voordat hij beslist dat je bij het bedrijf zelf op gesprek mag. 9 van de 10 keer negeer ik ze dan ook tegenwoordig, behalve als het een corporate recruiter is maar dat kom ik maar erg weinig tegen.
Merk jij veel verschil in de reacties tussen toen je nog "extern" was en nu je in-house bent?
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 1 februari 2023 @ 14:53:53 #8
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_207805920
Ben je als recruiter altijd op zoek naar 'toppers', of wordt je ook wel gevraagd om bijvoorbeeld iemand te vinden voor een juniorpositie, die wellicht nog niet een volgestouwd LinkedIn-profiel heeft?

En gaat het (bijna) helemaal via LinkedIn?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_207805936
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:38 schreef cafca het volgende:
"Een functie dat..."

Je hoeft er dus geen perfect Nederlands voor te kunnen? ;)

Maar serieuze vraag: Ik krijg op Linkedin regelmatig berichtjes van recruiters met functies die misschien 10% raakvlak met mijn ervaring hebben. Dat schieten met hagel, in de hoop op die ene perfecte kandidaat, levert dat nou echt iets op?
Als het niks zou opleveren dan zou niemand het doen natuurlijk. Het is in feite niets anders dan een verkoper die zijn product aan de man te brengen. Hoe meer mensen je kan bereiken met een vergelijkbaar profiel des te groter de kans dat er iemand tussen zit die mogelijk interesse heeft. Nu ben ik niet van mening dat dit de beste manier is, maar ik kan ergens wel begrijpen waarom het zo wordt gedaan.

Dit soort berichten zullen veelal komen vanuit Recruiters die werken bij bemiddelingsbureaus. Mede ook doordat je dan werkt met verschillende opdrachtgevers en er aan de hand van jouw profiel eventueel ook een nieuwe markt aangeboord kan worden. Dan hoeft er ook geen 100% match te zijn met de vacature aangezien ze meerdere kanten uit kunnen met jouw profiel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207806018
quote:
14s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:55 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Als het niks zou opleveren dan zou niemand het doen natuurlijk. Het is in feite niets anders dan een verkoper die zijn product aan de man te brengen. Hoe meer mensen je kan bereiken met een vergelijkbaar profiel des te groter de kans dat er iemand tussen zit die mogelijk interesse heeft. Nu ben ik niet van mening dat dit de beste manier is, maar ik kan ergens wel begrijpen waarom het zo wordt gedaan.

Dit soort berichten zullen veelal komen vanuit Recruiters die werken bij bemiddelingsbureaus. Mede ook doordat je dan werkt met verschillende opdrachtgevers en er aan de hand van jouw profiel eventueel ook een nieuwe markt aangeboord kan worden. Dan hoeft er ook geen 100% match te zijn met de vacature aangezien ze meerdere kanten uit kunnen met jouw profiel.
Tja, maar meestal zijn dat kanten waar ik niet op wil, wat je als je mijn profiel goed zou lezen, ook zou kunnen begrijpen.
Zoals Irritatie100 hierboven ook al aangeeft, geeft dat vooral een negatief beeld naar recruiters toe. Heb je daar veel last van?
pi_207806053
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:45 schreef golfer het volgende:

[..]
Je bent dus een corporate recruiter die uitsluitend voor dat ene bedrijf mensen zoekt en werft?
Lijkt het jou niet leuker om als onafhankelijk recruiter voor meerdere bedrijven en opdrachtgevers te werken?
Dat klopt, dat doe ik nu een jaar of 3/4 inmiddels.

Ik heb natuurlijk al heel wat jaren nadat ik klaar was met mijn opleiding gewerkt bij een bemiddelingsbureaus. Dan werf je veel verschillende kandidaten voor allemaal verschillende organisaties. Dat is heel leuk en ongelofelijk leerzaam, maar op een gegeven moment heb je dat wel gezien.

Wanneer je spreekt van een zelfstandige corporate recruiter die tijdelijke opdrachten bij organisaties aanneemt ligt dat natuurlijk anders. Mogelijk dat het een volgende stap is in de toekomst, maar het is ook erg fijn om namens een organisatie te mogen werken. Omdat je dan veel inhoudelijke kennis op doet over het bedrijf, de functies en alle collega's die er werken. Dat maakt het ook makkelijker om kandidaten te enthousiasmeren voor de beschikbare functies.

Ook verbreed het de functie enigszins aangezien je werk dan niet stopt na het werven van de kandidaten. Na de werving ben je dan ook betrokken bij het traject dat een werknemer doorloopt in de eerste maanden binnen de organisatie. Die betrokkenheid vind ik persoonlijk erg fijn en het is ook leuk om een nieuwe collega te mogen werven waarbij de manager tevreden over is evenals de collega zelf. Dit heb je minder als je 'extern' betrokken bent bij het bedrijf of via een uitzend/detacheringsbureau.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207806224
Waarom heb je gekozen voor dit vak?
Hoe selecteer jij kandidaten?
Heeft dat met empathie te maken of meer met statistiek?
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_207806232
quote:
10s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:50 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ja, dit dus. Ik ben financial controller, maar heb bij mijn huidige werkgever wegens tekorten een tijdje ad interim credit control gedaan naast mijn eigenlijke functie. Verder geen enkele ervaring met debiteurenbeheer, maar vanaf het moment dat ik "credit controller a.i." op LinkedIn had toegevoegd kreeg ik alleen maar berichten in de trant van "we zoeken ervaren credit controllers en jouw profiel sluit daar goed bij aan!!!!!".

Dat soort dingen maken wel dat ik eigenlijk helemaal geen zin heb in praten met recruiters en mijn algemene beeld over dat vak gewoon negatief is. Ook is het in mijn ervaring gewoon een onnodige extra stap, eerst op sollicitatie bij de recruiter zelf voordat hij beslist dat je bij het bedrijf zelf op gesprek mag. 9 van de 10 keer negeer ik ze dan ook tegenwoordig, behalve als het een corporate recruiter is maar dat kom ik maar erg weinig tegen.
Merk jij veel verschil in de reacties tussen toen je nog "extern" was en nu je in-house bent?
Ik kan mij best voorstellen dat het inderdaad vervelend is. Echter moet je je ook bedenken dat je soms veel profielen zou moeten benaderen voordat je iemand vindt die mogelijk interesse hebt. Zoals bijvoorbeeld in jouw geval, zou je er anders instaan als iemand jou wel een gericht berichtje stuurt? Of heb je dan nog steeds dezelfde standpunt dat je bij voorbaat al geen interesse hebt. In die zin is het verloren tijd als ik dan een halfuur uit trek om jouw profiel door te pluizen.

In die zin is het begrijpelijker om met hagel te schieten omdat de meesten geen interesse hebben. Dan kan je beter de tijd en aandacht besteden aan iemand die vervolgens aangeeft wel interesse te hebben. Een slecht berichtje blijft een slecht berichtje, net als met iedere andere functie heb je mensen die goed zijn in hun werk of niet. Ik ben van mening dat je altijd voldoende research moet doen over een functie zodat je profielen kunt beoordelen en nooit hetzelfde berichtje 2x kan versturen. De context van de tekst kan in grote lijnen natuurlijk wel overeen komen.

En ja, daarin merk je zeker wel veel verschil. Mensen staan er veel eerder voor open wanneer ze zien dat je direct bij de organisatie werkt waarvoor je werft. Je merkt sowieso alleen al dat de mensen er zelf ook meer moeite in stoppen. Als je werkt bij een bemiddelingsbureau moet je veelal 'trekken' aan sollicitanten. Als je werkt namens een organisatie dan kom je veelal in contact met mensen die daar ook graag willen werken. Mede daardoor werk ik ook veel liever aan de corporate zijde dan als tussenpersoon.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207806275
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 15:03 schreef cafca het volgende:

[..]
Tja, maar meestal zijn dat kanten waar ik niet op wil, wat je als je mijn profiel goed zou lezen, ook zou kunnen begrijpen.
Zoals Irritatie100 hierboven ook al aangeeft, geeft dat vooral een negatief beeld naar recruiters toe. Heb je daar veel last van?
Zelf heb ik daar geen last van omdat ik mensen benader op de wijze waarop ik zelf benaderd zou willen worden. In zijn algemeenheid is het imago natuurlijk niet goed en dat is jammer. Dat zal ook wel komen omdat de functie bestaat uit allerlei verschillende gradaties. Ook heb je er geen specifieke opleiding voor nodig om als Recruiter aan de slag te kunnen. Vooral bij uitzendbureaus zie je dat heel veel, dat is niet alleen een komen en gaan van uitzendkrachten, maar ook van interne collega's die overal vandaan worden geplukt.

Ergens is het natuurlijk ook zo dat je er simpelweg voor open 'moet' staan. Ik kan jou een perfect berichtje sturen (niet dat dat bestaat aangezien ieder persoon anders is), maar als jij op jouw plek zit dan maakt het niet uit wat ik er neer zet. Heb jij ergens wel mogelijk interesse dan zal je dat mogelijk ook aangeven bij een eventuele reactie. Daar zijn die meeste berichten om te doen. Het simpelweg polsen of je überhaupt een overstap zou overwegen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 februari 2023 @ 15:28:54 #15
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_207806281
quote:
14s.gif Op woensdag 1 februari 2023 15:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Ik kan mij best voorstellen dat het inderdaad vervelend is. Echter moet je je ook bedenken dat je soms veel profielen zou moeten benaderen voordat je iemand vindt die mogelijk interesse hebt. Zoals bijvoorbeeld in jouw geval, zou je er anders instaan als iemand jou wel een gericht berichtje stuurt? Of heb je dan nog steeds dezelfde standpunt dat je bij voorbaat al geen interesse hebt. In die zin is het verloren tijd als ik dan een halfuur uit trek om jouw profiel door te pluizen.

In die zin is het begrijpelijker om met hagel te schieten omdat de meesten geen interesse hebben. Dan kan je beter de tijd en aandacht besteden aan iemand die vervolgens aangeeft wel interesse te hebben. Een slecht berichtje blijft een slecht berichtje, net als met iedere andere functie heb je mensen die goed zijn in hun werk of niet. Ik ben van mening dat je altijd voldoende research moet doen over een functie zodat je profielen kunt beoordelen en nooit hetzelfde berichtje 2x kan versturen. De context van de tekst kan in grote lijnen natuurlijk wel overeen komen.

En ja, daarin merk je zeker wel veel verschil. Mensen staan er veel eerder voor open wanneer ze zien dat je direct bij de organisatie werkt waarvoor je werft. Je merkt sowieso alleen al dat de mensen er zelf ook meer moeite in stoppen. Als je werkt bij een bemiddelingsbureau moet je veelal 'trekken' aan sollicitanten. Als je werkt namens een organisatie dan kom je veelal in contact met mensen die daar ook graag willen werken. Mede daardoor werk ik ook veel liever aan de corporate zijde dan als tussenpersoon.
Ik zou er sowieso anders instaan als mensen een gericht bericht sturen inderdaad, al kan ik me ook voorstellen dat dat teveel tijd kost nu jij dat uitlegt. Maar deze tactiek zorgt er wel voor dat ik dus veel minder geneigd ben te reageren op iets, precies zoals jij in je laatste alinea omschrijft.

In het verlengde hiervan overigens, in hoeverre ben jij vakinhoudelijk op de hoogte?
Ik zou me ook nog best kunnen voorstellen dat (als we het even bij Finance houden, maar ik neem aan dat dergelijke vergelijkingen in meerdere vakgebieden te maken zijn) recruiters een financial controller zoeken, maar ook credit controllers benaderen met (even gechargeerd gezegd) de gedachte "er staat controller, dus het zal wel op elkaar lijken" terwijl het in werkelijkheid 2 totaal verschillende dingen zijn.
pi_207806282
quote:
14s.gif Op woensdag 1 februari 2023 15:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Ik kan mij best voorstellen dat het inderdaad vervelend is. Echter moet je je ook bedenken dat je soms veel profielen zou moeten benaderen voordat je iemand vindt die mogelijk interesse hebt. Zoals bijvoorbeeld in jouw geval, zou je er anders instaan als iemand jou wel een gericht berichtje stuurt? Of heb je dan nog steeds dezelfde standpunt dat je bij voorbaat al geen interesse hebt. In die zin is het verloren tijd als ik dan een halfuur uit trek om jouw profiel door te pluizen.

In die zin is het begrijpelijker om met hagel te schieten omdat de meesten geen interesse hebben. Dan kan je beter de tijd en aandacht besteden aan iemand die vervolgens aangeeft wel interesse te hebben. Een slecht berichtje blijft een slecht berichtje, net als met iedere andere functie heb je mensen die goed zijn in hun werk of niet. Ik ben van mening dat je altijd voldoende research moet doen over een functie zodat je profielen kunt beoordelen en nooit hetzelfde berichtje 2x kan versturen. De context van de tekst kan in grote lijnen natuurlijk wel overeen komen.

En ja, daarin merk je zeker wel veel verschil. Mensen staan er veel eerder voor open wanneer ze zien dat je direct bij de organisatie werkt waarvoor je werft. Je merkt sowieso alleen al dat de mensen er zelf ook meer moeite in stoppen. Als je werkt bij een bemiddelingsbureau moet je veelal 'trekken' aan sollicitanten. Als je werkt namens een organisatie dan kom je veelal in contact met mensen die daar ook graag willen werken. Mede daardoor werk ik ook veel liever aan de corporate zijde dan als tussenpersoon.
Wat 99% van de recruiters doet, is met hagel schieten, achterover hangen en er van uit aan dat ze met 10.000 irritante berichtjes, die ene goede kandidaat er wel mee bereiken. Gevolg is dat die andere 9.900 personen die je een geautomatiseerd berichtje stuurt, je connectieverzoek afwijst en jouw blokkeert. Vervolgens kan je deze mensen niet meer bereiken. (Dit is wel echt aan de bemiddelingsbureau kant, corporate niet).

Wat wel werkt? Goede werken bij pagina, goede branding van je merk, juiste communicatiepartner uitzoeken en middels organisch en paid verkeer de juiste doelgroep aanschrijven. win/win/win.
pi_207806398
quote:
17s.gif Op woensdag 1 februari 2023 15:21 schreef Speedfight het volgende:
Waarom heb je gekozen voor dit vak?
Hoe selecteer jij kandidaten?
Heeft dat met empathie te maken of meer met statistiek?
- Het is ooit begonnen dat ik door mijn moeder in mijn tienerjaren naar een uitzendbureau werd gestuurd om te kijken voor een vakantiebaantje. Toen ik daar op gesprek kwam zat ik vrijwel direct met de gedachte dat het werk daar mij leuk zou lijken. Je helpt mensen aan een baan en komt met veel verschillende mensen in gesprek. Dat was in eerste instantie een beetje naïef gedacht. Vanuit het uitzendbureau is het meer gericht op de werkgever te voorzien van een werknemer dan andersom, maar dat is wel hoe het begon. Toen een opleiding gaan volgen dat enigszins daarop aansloot, 2x een half jaar stage gelopen bij een uitzendorganisatie en daarvan uit verder ontwikkeld.

- Dat hangt er echt af wat voor functie het is en bovenal wat de wensen zijn van de hiring manager. In eerste instantie ga ik met de manager zitten om te bespreken naar wat voor profiel zij op zoek zijn en wat de kwalificaties daarvoor zouden zijn. Daarin heb je ook een adviserende rol, zeker op het moment wanneer je sollicitanten treft die niet 100% aansluiten. Managers zijn doorgaans altijd op zoek naar de perfecte match dus daar kan je soms wel eens een rol in spelen. Dat kan ook wel eens de reden zijn om wél in gesprek te gaan met een Recruiter. Zij kunnen een werkgever ook wel eens op andere gedachte brengen naar aanleiding van een goed gesprek. Waarbij menig werkgever je mogelijk ook gewoon afwijst op basis van een cv omdat je niet 100% daarop aansluit.

Over het algemeen let je het meest op het werkverleden en wat iemand precies heeft gedaan en of dat mogelijk aansluit op de functie. Zo kan je op zoek zijn naar een projectmanager, maar dat is slechts een algemene term. Dus dan wil je vooral terug lezen dat iemand ook ervaring heeft opgedaan binnen het relevante werkveld.

- Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp, maar bedoel je dan meer of er beoordeel wordt op gevoel of de feitelijke kwalificatie/werkervaring? Een verkoper kan je beoordelen op relevante werkervaring, maar iedereen met een vlotte babbel kan mogelijk een verkoper worden. Dus dan wordt het meer natte vinger werk en kom je daar pas achter als je met iemand in gesprek komt. Maar er zijn ook functies waarbij het meer zwart wit is, je beheerst programma x wel of niet. Dan kijk je meer naar de hard skills.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207806513
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 15:28 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ik zou er sowieso anders instaan als mensen een gericht bericht sturen inderdaad, al kan ik me ook voorstellen dat dat teveel tijd kost nu jij dat uitlegt. Maar deze tactiek zorgt er wel voor dat ik dus veel minder geneigd ben te reageren op iets, precies zoals jij in je laatste alinea omschrijft.

In het verlengde hiervan overigens, in hoeverre ben jij vakinhoudelijk op de hoogte?
Ik zou me ook nog best kunnen voorstellen dat (als we het even bij Finance houden, maar ik neem aan dat dergelijke vergelijkingen in meerdere vakgebieden te maken zijn) recruiters een financial controller zoeken, maar ook credit controllers benaderen met (even gechargeerd gezegd) de gedachte "er staat controller, dus het zal wel op elkaar lijken" terwijl het in werkelijkheid 2 totaal verschillende dingen zijn.
Vaak bestaat een organisatie uit heel veel verschillende functies waarbij het lastig is om van iedere vacature precies de details te weten. Om die reden doe je die gesprekken altijd met de hiring manager of op zijn minst iemand van de afdeling. Zij weten functie inhoudelijk vaak meer dan ik, maar je mag natuurlijk wel verwachten dat je een globale kennis hebt van de functies die je in jouw beheer hebt. Om die reden ga je ook met de betreffende vacaturehouder zitten om te bespreken wat de functie precies inhoud zodat je ook een gerichte vacature tekst kunt schrijven. Als je die kennis niet hebt dan wordt het ook lastig om een vacature tekst te kunnen schrijven.

Daarom vind ik het persoonlijk ook fijner om namens een organisatie te werken. Als je er eenmaal een tijd werkt dan weet je steeds beter wat alle verschillende functies inhouden. Bij bijvoorbeeld mijn vorige organisatie hadden we zowel architecten in dienst, verschillende soorten projectmanagers, ontwerpers, business & finance controllers en ook bijvoorbeeld uitvoerders en magazijnmedewerkers. Die diversiteit is heel erg leuk maar soms ook wel lastig om een functie écht goed te begrijpen.

Echter mag je van een detacheringsbureau wel verwachten dat ze het verschil kennen. Vaak zijn zij gespecialiseerd binnen een bepaald werkgebied. Dus dan doen ze voornamelijk dezelfde soort functies omdat ze louter opdrachtgevers hebben binnen dat werkgebied. Bij een uitzendbureau ligt dat weer anders, dat is meer een pakken wat je pakken kan business.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207806555
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 15:29 schreef Kidjuh het volgende:

[..]
Wat 99% van de recruiters doet, is met hagel schieten, achterover hangen en er van uit aan dat ze met 10.000 irritante berichtjes, die ene goede kandidaat er wel mee bereiken. Gevolg is dat die andere 9.900 personen die je een geautomatiseerd berichtje stuurt, je connectieverzoek afwijst en jouw blokkeert. Vervolgens kan je deze mensen niet meer bereiken. (Dit is wel echt aan de bemiddelingsbureau kant, corporate niet).

Wat wel werkt? Goede werken bij pagina, goede branding van je merk, juiste communicatiepartner uitzoeken en middels organisch en paid verkeer de juiste doelgroep aanschrijven. win/win/win.
Ik vind dit een beetje te generaliserend.

Verder heb je wel gelijk, maar niet ieder bedrijf heeft het budget daarvoor om dat allemaal te realiseren. Dan is het goedkoper om met hagel te schieten en de paar eruit te vissen die happen. Zo is de realiteit gewoon bij de meeste organisaties.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator woensdag 1 februari 2023 @ 16:10:00 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_207806626
Wordt je als recruiter er ook op afgerekend als je iemand binnenhaalt die later geen goede match blijkt te zijn? Of worden die er bij de daadwerkelijke sollicitatie al uit gehaald?

En hoeveel gebruik maak je van algoritmes om je kandidaten te selecteren?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_207806864
quote:
88s.gif Op woensdag 1 februari 2023 16:10 schreef Bosbeetle het volgende:
Wordt je als recruiter er ook op afgerekend als je iemand binnenhaalt die later geen goede match blijkt te zijn? Of worden die er bij de daadwerkelijke sollicitatie al uit gehaald?

En hoeveel gebruik maak je van algoritmes om je kandidaten te selecteren?
Je doet het altijd samen. Als Recruiter zit je er met name vanuit de HR perspectief, begeleiden van het gesprek, informeren over de organisatie en het proces en natuurlijk om de kandidaat globaal te toetsen. De hiring manager is meer bezig met het functie inhoudelijke gedeelte van het gesprek. Dus in die zin ligt die verantwoordelijkheid niet alleen bij jou. Uiteindelijk is het ook mensen werk, er zijn echt mensen geweest waar ik en collega heel erg enthousiast over waren en uiteindelijk ontzettend tegenviel. Andersom komt ook voor, dat je een twijfelachtig iemand de kans geeft (met name bij schaarse profielen) en iemand dan helemaal op zijn plek zit en het uitstekend doet. Dus 100% weet je het nooit aan de hand van 2 gesprekken en een eventuele assessment. Mensen kunnen je verrassen.

Dat is iets waar ik mij meer in wil gaan verdiepen. Heel veel daarvan wordt aan de achterkant ook uitbesteed, zo zijn LinkedIn en bijvoorbeeld Indeed daar heel erg mee bezig. Dan is slechts nog een kwestie van aangeven wat je wensen zijn en zij doen het werk op de achtergrond mbt algoritmes en google SEO. Je werkt vaak ook samen met een marketing of communicatie afdeling en zij weten vaak daar wel al wat meer van.

Ik moet zeggen dat ik niet heel erg bezig hoef te zijn met het trekken aan kandidaten. We krijgen best veel sollicitanten binnen en bij de schaarse functies ligt dat wel wat anders, maar dan telt kwaliteit over kwantiteit. Dus dan benader ik alleen relevante profielen en binnen het project houd ik dat bij en word ik op de hoogte gehouden bij nieuwe profielen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 1 februari 2023 @ 16:33:49 #22
269689 crew  Viv
pi_207806866
Er zijn recruiters die doen alsof ze in opdracht van een werkgever op zoek zijn naar kandidaten, terwijl dat niet zo is. Ze bieden pro-actief kandidaten aan bij een werkgever die gewoon zelf een vacature heeft uitgezet, en geen bemiddelingsbureau had ingeschakeld. Het bekende ‘Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.’

Wat is jouw visie hierop? Zijn dit de rotte appels in het vak, of heb je deze strategie zelf ook wel toegepast? :)
pi_207806998
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 16:33 schreef Viv het volgende:
Er zijn recruiters die doen alsof ze in opdracht van een werkgever op zoek zijn naar kandidaten, terwijl dat niet zo is. Ze bieden pro-actief kandidaten aan bij een werkgever die gewoon zelf een vacature heeft uitgezet, en geen bemiddelingsbureau had ingeschakeld. Het bekende ‘Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.’

Wat is jouw visie hierop? Zijn dit de rotte appels in het vak, of heb je deze strategie zelf ook wel toegepast? :)
Dat eerste gedeelte heb ik wel eens gedaan. Persoonlijk vond ik het ook fijner om bedrijf te benaderen met een daadwerkelijk beschikbaar profiel dan bedrijven te bellen zonder dat je feitelijk iets te bieden hebt. Dan bel je voor vacature x en zegt bedrijf y dat ze wel iemand willen hebben en wie je dan in gedachte hebt, maar dan moet je vervolgens nog op zoek naar de kandidaat. Dan is het makkelijker als je die kandidaat al hebt gesproken en je de opdrachtgever direct enthousiast kunt maken over degene. Vaak is dit inderdaad wel ongevraagd.

Het hoort een beetje bij het werk als je bij zo'n bemiddelingsbureau zit. Dus ik wil niet zeggen dat het rotte appels zijn. Wel zijn het rotte appels wanneer zij de grenzen van een werkgever niet respecteren. Dus wanneer er staat dat acquisitie niet gewenst is dan zou ik ze ook niet benaderen. Gelukkig hoefde ik dat destijds dus ook niet te doen.

Nu krijg ik zelf ook ongevraagd profielen doorgestuurd en dan is het inderdaad vervelend. We werken maar met een aantal bureaus samen omdat je anders drukker bent met die bureaus dan dat je zelf kandidaten kunt spreken/werven. Dan geef ik dat ook aan en over het algemeen respecteren de meeste bureaus dat ook wel. We hebben wel eens gehad dat we een sollicitatie hadden van iemand die ook ongevraagd was doorgestuurd door een extern bureau. Dat werd toen nog een heftige discussie omdat zij vonden ergens recht op te hebben en dachten dat we de kandidaat buiten hun om hadden aangenomen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207807463
Als ik een andere baan wil ga ik zelf op zoek en in gesprek.
Wat is de toegevoegde waarde van een recruiter in deze?
pi_207807504
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 17:29 schreef stropdaz het volgende:
Als ik een andere baan wil ga ik zelf op zoek en in gesprek.
Wat is de toegevoegde waarde van een recruiter in deze?
Een recruiter is niet alleen een tussenpersoon, hé. Er zijn ook heel veel organisaties waarbij recruitment bij afdeling HR zit en je er simpelweg niet omheen kan.

Voor jou hoeft er geen toegevoegde waarde in te zitten. Kan wel, als je bijvoorbeeld niet zo sterk bent met gesprekken of niet helemaal aansluit op een vacature. Dan kan een recruiter er nog wel eens voor zorgen dat je toch op gesprek kunt komen. Ook hebben ze doorgaans een breed scala aan opdrachtgevers/werkgevers waar ze contact mee hebben waardoor je sneller aan de slag zou kunnen.

De toegevoegde waarde zit er meer voor de werkgevers zodat zij zich kunnen focussen op de core business en eventueel werknemers kunnen aannemen zonder de gebruikelijke risico's. Het is ook vaak meer gericht op de werkgever te voorzien van een werknemer dan andersom ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207807590
Wat vind je ervan dat recruiters niet altijd duidelijk zijn in wiens belang ze handelen?
Zelf heb ik een keer meegemaakt dat een recruiter in opdracht van het bedrijf handelde om mij daar te krijgen, nu was dat in dit geval gewoon netjes hoe dit gecommuniceerd is, maar achter dacht ik: Goh als ze dat nou achteraf niet had verteld dan had dat daar best misbruik van gemaakt kunnen worden, in dit geval vroeg ze mijn toenmalige salaris, dus ik heb haar verteld wat dat was, echter zij heeft dit ook terug gecommuniceerd naar het bedrijf, iets waar ik geen rekening mee gehouden had...

Uiteindelijk is het wel een fijne match geworden en heb er met plezier gewerkt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207807764
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 17:44 schreef raptorix het volgende:
Wat vind je ervan dat recruiters niet altijd duidelijk zijn in wiens belang ze handelen?
Zelf heb ik een keer meegemaakt dat een recruiter in opdracht van het bedrijf handelde om mij daar te krijgen, nu was dat in dit geval gewoon netjes hoe dit gecommuniceerd is, maar achter dacht ik: Goh als ze dat nou achteraf niet had verteld dan had dat daar best misbruik van gemaakt kunnen worden, in dit geval vroeg ze mijn toenmalige salaris, dus ik heb haar verteld wat dat was, echter zij heeft dit ook terug gecommuniceerd naar het bedrijf, iets waar ik geen rekening mee gehouden had...

Uiteindelijk is het wel een fijne match geworden en heb er met plezier gewerkt.
Het lastige van het handelen als tussenpersoon zoals in dit geval is dat je niet altijd de vrijheid hebt om alles uit te kunnen spreken. Ik denk dat de meesten jou het liefst alles willen vertellen, maar er kunnen contractuele afspraken over zijn gemaakt of dat ze simpelweg bang zijn dat je direct naar de opdrachtgever zou gaan solliciteren waardoor zij hun business mislopen. Je bent dus altijd aan het balanceren op het lijntje wat je wel mag en kan vertellen en vooral wat niet. Dat wil niet zeggen dat we altijd handelen zoals we het liefst zouden willen handelen.

Vandaar ook mijn eerdere opmerking. Er leeft heel erg het idee dat die recruiters handelen uit het belang van de werknemer. Maar in de meeste gevallen handelen de recruiters vooral vanuit het belang van de werkgever. In die zin is het dan ook verklaarbaar dat ze jouw salaris al heeft besproken met de opdrachtgever. Dat is voor hen ook belangrijk om te weten om vervolgens het bedrag door te kunnen berekenen naar de werkgever al dan niet doormiddel van een quotering.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 1 februari 2023 @ 18:47:38 #28
485843 crew  Jippie
pi_207808455
Is het verloop bij je werkgever zo groot dat een eigen recruiter noodzakelijk is of heb je ook andere taken in het bedrijf?

Worden in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt de eisen voor een vacature snel naar beneden bijgesteld?
pi_207808744
Wat is het salaris van een recruiter?
Werkt het met bonussystemen, bv dat je een bonus ontvangt als je iemand op een opdracht kunt zetten.
pindazakje
pi_207808802
Wat verdien je ongeveer als recruiter?
pi_207809018
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:47 schreef Jippie het volgende:
Is het verloop bij je werkgever zo groot dat een eigen recruiter noodzakelijk is of heb je ook andere taken in het bedrijf?

Worden in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt de eisen voor een vacature snel naar beneden bijgesteld?
Corporate Recruiter heeft doorgaans wel meer taken dan enkel en alleen de werving van de sollicitanten. Voorbereiden van beurzen, besprekingen, marktonderzoeken, onboarding gesprekken en evaluaties met nieuwe collega's & leidinggevende, contracten & documentatie om een aantal taken nog te benoemen. Dat is dan nog buiten de gebruikelijk recruitment werkzaamheden zoals het beantwoorden van mail, vragen, schrijven van vacatureteksten, sollicitatiegesprekken en overleggen met hiring managers. De meeste grotere organisaties kunnen bijna niet zonder of ze laten dat gedeelte aan HR.

Je probeert er wel met een brede blik naar te kijken inderdaad. Toch blijft het nog wel vaak zo dat werkgevers/hiring managers het liefst de ideale kandidaten willen zien. De kunst is dan om hen daarin te adviseren en het beeld te verruimen. Soms lukt dat, soms niet.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 februari 2023 @ 19:21:51 #32
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_207809160
Wat wou je vroeger worden?
pi_207809192
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:02 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat is het salaris van een recruiter?
Werkt het met bonussystemen, bv dat je een bonus ontvangt als je iemand op een opdracht kunt zetten.
Ik combineer dat even met de andere persoon die het ook vroeg.

Het salaris als recruiter is enorm divers en sterk afhankelijk wat je verantwoordelijkheden zijn en bij welke werkgever. De salarissen voor bijvoorbeeld recruiters bij uitzendorganisaties liggen niet zo hoog. Dan zal je ergens rond de 2300/2500 zitten in de meeste gevallen waarbij je wel nog wat kan groeien.

Bij detachering ligt dat wel hoger (zij doen ook hogere functies en werken met andere contractsvormen en daar werken ze vaker met bonussen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Als corporate recruiter ligt het gemiddeld tussen de 3500 á 5000 euro bruto afhankelijk van je ervaring. Het is dus geen vetpot maar voor mij in ieder geval voldoende :P. Maar ook hierbij heb je natuurlijk weer uitschieters naar boven. Over het algemeen kan je wel stellen hoe groter de niche en de expertise van iemand des te hoger het salaris (bijv binnen de IT brance)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207809203
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:21 schreef herverwijderd het volgende:
Wat wou je vroeger worden?
K'nex bouwer en ontwerper :@
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 1 februari 2023 @ 19:24:30 #35
485843 crew  Jippie
pi_207809217
quote:
14s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:15 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Corporate Recruiter heeft doorgaans wel meer taken dan enkel en alleen de werving van de sollicitanten. Voorbereiden van beurzen, besprekingen, marktonderzoeken, onboarding gesprekken en evaluaties met nieuwe collega's & leidinggevende, contracten & documentatie om een aantal taken nog te benoemen. Dat is dan nog buiten de gebruikelijk recruitment werkzaamheden zoals het beantwoorden van mail, vragen, schrijven van vacatureteksten, sollicitatiegesprekken en overleggen met hiring managers. De meeste grotere organisaties kunnen bijna niet zonder of ze laten dat gedeelte aan HR.

Je probeert er wel met een brede blik naar te kijken inderdaad. Toch blijft het nog wel vaak zo dat werkgevers/hiring managers het liefst de ideale kandidaten willen zien. De kunst is dan om hen daarin te adviseren en het beeld te verruimen. Soms lukt dat, soms niet.
Dus eigenlijk ook PR/PA taken?

Wat is voor jou een no-go in een sollicitatiebrief/CV?
pi_207809258
quote:
14s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Het lastige van het handelen als tussenpersoon zoals in dit geval is dat je niet altijd de vrijheid hebt om alles uit te kunnen spreken. Ik denk dat de meesten jou het liefst alles willen vertellen, maar er kunnen contractuele afspraken over zijn gemaakt of dat ze simpelweg bang zijn dat je direct naar de opdrachtgever zou gaan solliciteren waardoor zij hun business mislopen. Je bent dus altijd aan het balanceren op het lijntje wat je wel mag en kan vertellen en vooral wat niet. Dat wil niet zeggen dat we altijd handelen zoals we het liefst zouden willen handelen.

Vandaar ook mijn eerdere opmerking. Er leeft heel erg het idee dat die recruiters handelen uit het belang van de werknemer. Maar in de meeste gevallen handelen de recruiters vooral vanuit het belang van de werkgever. In die zin is het dan ook verklaarbaar dat ze jouw salaris al heeft besproken met de opdrachtgever. Dat is voor hen ook belangrijk om te weten om vervolgens het bedrag door te kunnen berekenen naar de werkgever al dan niet doormiddel van een quotering.
Ik denk dat het punt een beetje ontgaat, heel concreet: Moet een recruiter melden in wiens belang hij handeld, overigens kwam deze vraag al eerder bij bijvoorbeeld voetbalmakelaars voor, namelijk bij Kevin Strootman.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207809482
Voel je je niet de nieuwe variant van de calcenter medewerker die mensen lastig valt met een "niet te missen deal"?
hardcoholic
pi_207809518
Waarom reageren recruiters op linkedin niet meer wanneer zij voor mij een prachtige functie bij een ditto bedrijf hebben en ik hierop reageer met "laat maar even weten welk bedrijf, dan neem ik contact met ze op"? :P
hardcoholic
pi_207809810
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:24 schreef Jippie het volgende:

[..]
Dus eigenlijk ook PR/PA taken?

Wat is voor jou een no-go in een sollicitatiebrief/CV?
Als corporate recruiter ben je niet alleen betrokken bij de werving maar ook bij alles wat daarna gebeurt met de nieuwe collega.

Het allerbelangrijkste vind ik persoonlijk overzichtelijkheid binnen een cv. Dus als mensen een cv hebben waarbij ze een half a4'tje nodig hebben per werkgever om te beschreven wat ze hebben gedaan dan vind ik dat echt een no-go. Het zou voor iemand makkelijk moeten zijn om te kunnen terugvinden wat jouw werkervaring is en welke verantwoordelijkheden daarbij horen. Sommigen vermelden ook nog steeds dat ze op hun 16e bij de Appie hebben gewerkt, maar dat kan je op een gegeven moment wel los laten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207809856
[quote]0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:26 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk dat het punt een beetje ontgaat, heel concreet: Moet een recruiter melden in wiens belang hij handeld, overigens kwam deze vraag al eerder bij bijvoorbeeld voetbalmakelaars voor, namelijk bij Kevin Strootman.

Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik de vraag anders zou moeten beantwoorden dan ik al heb gedaan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207809892
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:36 schreef Ferdii het volgende:
Waarom reageren recruiters op linkedin niet meer wanneer zij voor mij een prachtige functie bij een ditto bedrijf hebben en ik hierop reageer met "laat maar even weten welk bedrijf, dan neem ik contact met ze op"? :P
Mocht je nog serieuze vragen hebben dan beantwoord ik ze graag :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207809958
quote:
14s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Als corporate recruiter ligt het gemiddeld tussen de 3500 á 5000 euro bruto afhankelijk van je ervaring. Het is dus geen vetpot maar voor mij in ieder geval voldoende
Geen vetpot?
Ik vind het een behoorlijk salaris voor een relatief makkelijke functie (niet oneerbiedig overigens)
pi_207810032
quote:
14s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Mocht je nog serieuze vragen hebben dan beantwoord ik ze graag :)
Dit was een serieuze vraag, verstopt in een sarcastisch jasje :{

Als in: Waarom je beter voordoen met mensen in krapte beroepen lastig vallen via linkedIN ipv gewoon adverteren met "op zoek naar een nieuwe uitdaging? ik help graag met je mee zoeken!"

op mij komt het beroep recruiter (binnen recruitment bureautjes) over als personeels flippers, enkel er op uit om snel wat commissie cash te innen (en een deel van het uurloon in te pikken,zonder hiervoor werk te verrichten). Als zzper binnen een krapte beroep wordt ik minimaal 5 keer per week benaderd en uitgenodigd voor een "kopje koffie" :{ bij het stellen van een open vraag krijg ik nooit een concreet antwoord, enkel een popi jopi antwoord als in "laten we meeten, dan bespreken we de mogelijkheden!"
hardcoholic
pi_207810290
Zie je verandering in de krapte op de arbeidsmarkt?


En waarom lezen zo veel recruiters je profiel niet eens als ze je spammen. ;(


En vind je het vervelend als ik je negeer na zo'n berichtje?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_207810845
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:58 schreef Ferdii het volgende:

[..]
Dit was een serieuze vraag, verstopt in een sarcastisch jasje :{

Als in: Waarom je beter voordoen met mensen in krapte beroepen lastig vallen via linkedIN ipv gewoon adverteren met "op zoek naar een nieuwe uitdaging? ik help graag met je mee zoeken!"

op mij komt het beroep recruiter (binnen recruitment bureautjes) over als personeels flippers, enkel er op uit om snel wat commissie cash te innen (en een deel van het uurloon in te pikken,zonder hiervoor werk te verrichten). Als zzper binnen een krapte beroep wordt ik minimaal 5 keer per week benaderd en uitgenodigd voor een "kopje koffie" :{ bij het stellen van een open vraag krijg ik nooit een concreet antwoord, enkel een popi jopi antwoord als in "laten we meeten, dan bespreken we de mogelijkheden!"
Je spreekt op een denigrerende toon en vraagt iets waarvan je het antwoord al weet. Volgens mij zijn het gewoon mensen die hun werk uitvoeren, net als iedereen. Ik vind medewerkers in de winkel die mij aanspreken ook vervelend, maar dat betekent niet dat ik iedere gelegenheid aangrijp om uit te drukken hoe vervelend ik winkelmedewerkers vind. Uiteindelijk doen we gewoon allemaal ons werk en de 1 is daar beter in dan de ander.

Daarbij ben ik corporate recruiter en niet de recruiter die jij nu beschrijft
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207810964
quote:
16s.gif Op woensdag 1 februari 2023 20:08 schreef FlippingCoin het volgende:
Zie je verandering in de krapte op de arbeidsmarkt?

En waarom lezen zo veel recruiters je profiel niet eens als ze je spammen. ;(

En vind je het vervelend als ik je negeer na zo'n berichtje?
Wij krijgen veel sollicitanten binnen dus zelf heb ik daar niet heel veel last van. Maar je moet je tegenwoordig als werkgever goed kunnen presenteren en daarin is de functie van recruiter heel erg in veranderd. Nu ligt de nadruk heel erg ook op het stukje marketing, employer branding en alles wat daar verder nog bij komt kijken. Het is niet meer simpelweg een tekstje schrijven, publiceren en achterover zitten tot de mensen aan je deur kloppen. Dat heeft natuurlijk te maken met de huidige krapte. Als jij je als werkgever niet kunt onderscheiden dan is het lastig om sollicitanten te vinden en te behouden. Daar heb je als recruiter een cruciale rol in.

Luiheid, denk ik. Geboren uit de gedachte dat wanneer je niet open staat voor een overstap je toch niet reageert ongeacht de inhoud van het berichtje.

Nee, daar heb ik niet zoveel moeite mee. Wel stop ik zelf meer moeite in de berichten met een vleugje humor waar mogelijk waardoor ik ook een hoger dan gemiddelde respons rate heb.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator woensdag 1 februari 2023 @ 20:40:45 #47
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207811071
Waarom maken jullie altijd fouten in simpele dingen als een naam?

Voel je je niet enorm gehaat? Ik heb nog niet vaak iemand blij gehoord na een berichtje van een recruiter :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 1 februari 2023 @ 20:42:34 #48
269689 crew  Viv
pi_207811106
quote:
14s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Sommigen vermelden ook nog steeds dat ze op hun 16e bij de Appie hebben gewerkt, maar dat kan je op een gegeven moment wel los laten.
Oh! Daar heb ik ook een vraag over. :)

Op mijn cv vermeld ik mijn bijbaantjes niet (alleen mijn "echte" banen van na de studie), maar op LinkedIn staat het nog wel bij de werkervaring. Kan ik het daar beter weghalen?

Voor de beeldvorming: tijdens school en studie jarenlang achter de kassa gezeten bij een supermarktketen. Ben daar inmiddels ruim 10 jaar weg, en werk nu als arts-wetenschapper in het buitenland.
pi_207811113
Wat vond je leuker om te doen, zelf op zoek, 'outbound' zeg maar, of door brieven en CV's heen lezen en selecteren?
And the druids turn to stone...
pi_207811117
quote:
14s.gif Op woensdag 1 februari 2023 20:34 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Wij krijgen veel sollicitanten binnen dus zelf heb ik daar niet heel veel last van. Maar je moet je tegenwoordig als werkgever goed kunnen presenteren en daarin is de functie van recruiter heel erg in veranderd. Nu ligt de nadruk heel erg ook op het stukje marketing, employer branding en alles wat daar verder nog bij komt kijken. Het is niet meer simpelweg een tekstje schrijven, publiceren en achterover zitten tot de mensen aan je deur kloppen. Dat heeft natuurlijk te maken met de huidige krapte. Als jij je als werkgever niet kunt onderscheiden dan is het lastig om sollicitanten te vinden en te behouden. Daar heb je als recruiter een cruciale rol in.

Luiheid, denk ik. Geboren uit de gedachte dat wanneer je niet open staat voor een overstap je toch niet reageert ongeacht de inhoud van het berichtje.

Nee, daar heb ik niet zoveel moeite mee. Wel stop ik zelf meer moeite in de berichten met een vleugje humor waar mogelijk waardoor ik ook een hoger dan gemiddelde respons rate heb.
Zou jij wanneer je toe bent aan wat nieuws de hulp van een recruiter gebruiken, of zou je dan alsnog zelf op zoek gaan?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')