Het lastige van het handelen als tussenpersoon zoals in dit geval is dat je niet altijd de vrijheid hebt om alles uit te kunnen spreken. Ik denk dat de meesten jou het liefst alles willen vertellen, maar er kunnen contractuele afspraken over zijn gemaakt of dat ze simpelweg bang zijn dat je direct naar de opdrachtgever zou gaan solliciteren waardoor zij hun business mislopen. Je bent dus altijd aan het balanceren op het lijntje wat je wel mag en kan vertellen en vooral wat niet. Dat wil niet zeggen dat we altijd handelen zoals we het liefst zouden willen handelen.quote:Op woensdag 1 februari 2023 17:44 schreef raptorix het volgende:
Wat vind je ervan dat recruiters niet altijd duidelijk zijn in wiens belang ze handelen?
Zelf heb ik een keer meegemaakt dat een recruiter in opdracht van het bedrijf handelde om mij daar te krijgen, nu was dat in dit geval gewoon netjes hoe dit gecommuniceerd is, maar achter dacht ik: Goh als ze dat nou achteraf niet had verteld dan had dat daar best misbruik van gemaakt kunnen worden, in dit geval vroeg ze mijn toenmalige salaris, dus ik heb haar verteld wat dat was, echter zij heeft dit ook terug gecommuniceerd naar het bedrijf, iets waar ik geen rekening mee gehouden had...
Uiteindelijk is het wel een fijne match geworden en heb er met plezier gewerkt.
Corporate Recruiter heeft doorgaans wel meer taken dan enkel en alleen de werving van de sollicitanten. Voorbereiden van beurzen, besprekingen, marktonderzoeken, onboarding gesprekken en evaluaties met nieuwe collega's & leidinggevende, contracten & documentatie om een aantal taken nog te benoemen. Dat is dan nog buiten de gebruikelijk recruitment werkzaamheden zoals het beantwoorden van mail, vragen, schrijven van vacatureteksten, sollicitatiegesprekken en overleggen met hiring managers. De meeste grotere organisaties kunnen bijna niet zonder of ze laten dat gedeelte aan HR.quote:Op woensdag 1 februari 2023 18:47 schreef Jippie het volgende:
Is het verloop bij je werkgever zo groot dat een eigen recruiter noodzakelijk is of heb je ook andere taken in het bedrijf?
Worden in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt de eisen voor een vacature snel naar beneden bijgesteld?
Ik combineer dat even met de andere persoon die het ook vroeg.quote:Op woensdag 1 februari 2023 19:02 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat is het salaris van een recruiter?
Werkt het met bonussystemen, bv dat je een bonus ontvangt als je iemand op een opdracht kunt zetten.
K'nex bouwer en ontwerperquote:
Dus eigenlijk ook PR/PA taken?quote:Op woensdag 1 februari 2023 19:15 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Corporate Recruiter heeft doorgaans wel meer taken dan enkel en alleen de werving van de sollicitanten. Voorbereiden van beurzen, besprekingen, marktonderzoeken, onboarding gesprekken en evaluaties met nieuwe collega's & leidinggevende, contracten & documentatie om een aantal taken nog te benoemen. Dat is dan nog buiten de gebruikelijk recruitment werkzaamheden zoals het beantwoorden van mail, vragen, schrijven van vacatureteksten, sollicitatiegesprekken en overleggen met hiring managers. De meeste grotere organisaties kunnen bijna niet zonder of ze laten dat gedeelte aan HR.
Je probeert er wel met een brede blik naar te kijken inderdaad. Toch blijft het nog wel vaak zo dat werkgevers/hiring managers het liefst de ideale kandidaten willen zien. De kunst is dan om hen daarin te adviseren en het beeld te verruimen. Soms lukt dat, soms niet.
Ik denk dat het punt een beetje ontgaat, heel concreet: Moet een recruiter melden in wiens belang hij handeld, overigens kwam deze vraag al eerder bij bijvoorbeeld voetbalmakelaars voor, namelijk bij Kevin Strootman.quote:Op woensdag 1 februari 2023 18:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Het lastige van het handelen als tussenpersoon zoals in dit geval is dat je niet altijd de vrijheid hebt om alles uit te kunnen spreken. Ik denk dat de meesten jou het liefst alles willen vertellen, maar er kunnen contractuele afspraken over zijn gemaakt of dat ze simpelweg bang zijn dat je direct naar de opdrachtgever zou gaan solliciteren waardoor zij hun business mislopen. Je bent dus altijd aan het balanceren op het lijntje wat je wel mag en kan vertellen en vooral wat niet. Dat wil niet zeggen dat we altijd handelen zoals we het liefst zouden willen handelen.
Vandaar ook mijn eerdere opmerking. Er leeft heel erg het idee dat die recruiters handelen uit het belang van de werknemer. Maar in de meeste gevallen handelen de recruiters vooral vanuit het belang van de werkgever. In die zin is het dan ook verklaarbaar dat ze jouw salaris al heeft besproken met de opdrachtgever. Dat is voor hen ook belangrijk om te weten om vervolgens het bedrag door te kunnen berekenen naar de werkgever al dan niet doormiddel van een quotering.
Als corporate recruiter ben je niet alleen betrokken bij de werving maar ook bij alles wat daarna gebeurt met de nieuwe collega.quote:Op woensdag 1 februari 2023 19:24 schreef Jippie het volgende:
[..]
Dus eigenlijk ook PR/PA taken?
Wat is voor jou een no-go in een sollicitatiebrief/CV?
Mocht je nog serieuze vragen hebben dan beantwoord ik ze graagquote:Op woensdag 1 februari 2023 19:36 schreef Ferdii het volgende:
Waarom reageren recruiters op linkedin niet meer wanneer zij voor mij een prachtige functie bij een ditto bedrijf hebben en ik hierop reageer met "laat maar even weten welk bedrijf, dan neem ik contact met ze op"?
Geen vetpot?quote:Op woensdag 1 februari 2023 19:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Als corporate recruiter ligt het gemiddeld tussen de 3500 á 5000 euro bruto afhankelijk van je ervaring. Het is dus geen vetpot maar voor mij in ieder geval voldoende
Dit was een serieuze vraag, verstopt in een sarcastisch jasjequote:Op woensdag 1 februari 2023 19:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Mocht je nog serieuze vragen hebben dan beantwoord ik ze graag
Je spreekt op een denigrerende toon en vraagt iets waarvan je het antwoord al weet. Volgens mij zijn het gewoon mensen die hun werk uitvoeren, net als iedereen. Ik vind medewerkers in de winkel die mij aanspreken ook vervelend, maar dat betekent niet dat ik iedere gelegenheid aangrijp om uit te drukken hoe vervelend ik winkelmedewerkers vind. Uiteindelijk doen we gewoon allemaal ons werk en de 1 is daar beter in dan de ander.quote:Op woensdag 1 februari 2023 19:58 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Dit was een serieuze vraag, verstopt in een sarcastisch jasje
Als in: Waarom je beter voordoen met mensen in krapte beroepen lastig vallen via linkedIN ipv gewoon adverteren met "op zoek naar een nieuwe uitdaging? ik help graag met je mee zoeken!"
op mij komt het beroep recruiter (binnen recruitment bureautjes) over als personeels flippers, enkel er op uit om snel wat commissie cash te innen (en een deel van het uurloon in te pikken,zonder hiervoor werk te verrichten). Als zzper binnen een krapte beroep wordt ik minimaal 5 keer per week benaderd en uitgenodigd voor een "kopje koffie"bij het stellen van een open vraag krijg ik nooit een concreet antwoord, enkel een popi jopi antwoord als in "laten we meeten, dan bespreken we de mogelijkheden!"
Wij krijgen veel sollicitanten binnen dus zelf heb ik daar niet heel veel last van. Maar je moet je tegenwoordig als werkgever goed kunnen presenteren en daarin is de functie van recruiter heel erg in veranderd. Nu ligt de nadruk heel erg ook op het stukje marketing, employer branding en alles wat daar verder nog bij komt kijken. Het is niet meer simpelweg een tekstje schrijven, publiceren en achterover zitten tot de mensen aan je deur kloppen. Dat heeft natuurlijk te maken met de huidige krapte. Als jij je als werkgever niet kunt onderscheiden dan is het lastig om sollicitanten te vinden en te behouden. Daar heb je als recruiter een cruciale rol in.quote:Op woensdag 1 februari 2023 20:08 schreef FlippingCoin het volgende:
Zie je verandering in de krapte op de arbeidsmarkt?
En waarom lezen zo veel recruiters je profiel niet eens als ze je spammen.![]()
En vind je het vervelend als ik je negeer na zo'n berichtje?
Oh! Daar heb ik ook een vraag over.quote:Op woensdag 1 februari 2023 19:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Sommigen vermelden ook nog steeds dat ze op hun 16e bij de Appie hebben gewerkt, maar dat kan je op een gegeven moment wel los laten.
Zou jij wanneer je toe bent aan wat nieuws de hulp van een recruiter gebruiken, of zou je dan alsnog zelf op zoek gaan?quote:Op woensdag 1 februari 2023 20:34 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Wij krijgen veel sollicitanten binnen dus zelf heb ik daar niet heel veel last van. Maar je moet je tegenwoordig als werkgever goed kunnen presenteren en daarin is de functie van recruiter heel erg in veranderd. Nu ligt de nadruk heel erg ook op het stukje marketing, employer branding en alles wat daar verder nog bij komt kijken. Het is niet meer simpelweg een tekstje schrijven, publiceren en achterover zitten tot de mensen aan je deur kloppen. Dat heeft natuurlijk te maken met de huidige krapte. Als jij je als werkgever niet kunt onderscheiden dan is het lastig om sollicitanten te vinden en te behouden. Daar heb je als recruiter een cruciale rol in.
Luiheid, denk ik. Geboren uit de gedachte dat wanneer je niet open staat voor een overstap je toch niet reageert ongeacht de inhoud van het berichtje.
Nee, daar heb ik niet zoveel moeite mee. Wel stop ik zelf meer moeite in de berichten met een vleugje humor waar mogelijk waardoor ik ook een hoger dan gemiddelde respons rate heb.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |