abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207726939
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 20:13 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Het is helemaal niet zeker wat wél nodig is. Tanks moeten nog blijken. Gevechtsvliegtuigen ook. Japan gaf zich ook pas over na een kernbom.
Dit is een breedgedragen misvatting.

De vredescommissie en de oorlogscommissie van Japan waren destijds vooral bezorgd om de aantocht van de Russen.

Amerika kreeg Japan er maar niet onder en zocht manieren om ze op de knieën te krijgen. Uiteindelijk deden ze toenadering naar de Russen, die zich mobiliseerden om Japan op een tweede front aan te vallen. De Amerikanen maakten toen de overweging om tóch zonder de Russen Japan tot overgave te dwingen, door vóór hun aankomst over te gaan op kernbommen, omdat ze bang waren dat door een overwinning van de Russen, de invloed van hun op het wereldtoneel te groot zou worden.

Na de eerste kernbom van de Amerikanen waren de Japanners niet voornemens zich over te geven. Zij waren met name benauwd voor de Russen, omdat ze als de dood waren dat hun keizerrijk bij een verlies tegen de Russen verleden tijd zou zijn.

Ook na het vallen van de tweede kernbom, zijn er notulen van de vergadering tussen de vredescommissie en de oorlogscommissie gevonden, waaruit bleek dat zij ook toen de strijd voort wilde zetten. Echter, omdat de dreiging van de Russen hun keizerrijk tot de geschiedenis zou drijven, en daarmee hun soevereiniteit, hebben ze destijds de keizer, die ook toen slechts een symbolische beslissingsfactor was, gevraagd om bindend advies te geven. Waar de keizer normaal gesproken altijd achter de militairen staat (je vecht in Japan ook “voor de keizer”), maakte de keizer de keuze voor Japan om zich over te geven, omdat “verlies tegen de Russen het keizerrijk in gevaar bracht” en ze bij onvoorwaardelijke overgave tegen de Amerikanen “hoogstwaarschijnlijk hun soevereiniteit zouden behouden”. En dat laatste bleek met de kennis van nu inderdaad de juiste keuze.

Maw: de kernbommen kregen Japan er niet onder, de angst voor de gevolgen van een Russische overwinning wel.
  donderdag 26 januari 2023 @ 21:38:32 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_207726952
quote:
Oh ja, die MOB complexen.
Daar heeft mijn vrouw nog aan meegewerkt in haar grijze verleden als ambtenaar bij DLG om daar natuurgebied van te maken :P .

Best grappig, plaatsen waar je jaren lang nietsvermoedend voorbij bent gereden waar tientallen (als het niet meer was) tanks opgeslagen hebben gestaan.
pi_207727078
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:38 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]

De vredescommissie en de oorlogscommissie van Japan waren destijds vooral bezorgd om de aantocht van de Russen.

Amerika kreeg Japan er maar niet onder en zocht manieren om ze op de knieën te krijgen. Uiteindelijk deden ze toenadering naar de Russen, die zich mobiliseerden om Japan op een tweede front aan te vallen. De Amerikanen maakten toen de overweging om tóch zonder de Russen Japan tot overgave te dwingen, door vóór hun aankomst over te gaan op kernbommen, omdat ze bang waren dat door een overwinning van de Russen, de invloed van hun op het wereldtoneel te groot zou worden.

Na de eerste kernbom van de Amerikanen waren de Japanners niet voornemens zich over te geven. Zij waren met name benauwd voor de Russen, omdat ze als de dood waren dat hun keizerrijk bij een verlies tegen de Russen verleden tijd zou zijn.

Ook na het vallen van de tweede kernbom, zijn er notulen van de vergadering tussen de vredescommissie en de oorlogscommissie gevonden, waaruit bleek dat zij ook toen de strijd voort wilde zetten. Echter, omdat de dreiging van de Russen hun keizerrijk tot de geschiedenis zou drijven, en daarmee hun soevereiniteit, hebben ze destijds de keizer, die ook toen slechts een symbolische beslissingsfactor was, gevraagd om bindend advies te geven. Waar de keizer normaal gesproken altijd achter de militairen staat (je vecht in Japan ook “voor de keizer”), maakte de keizer de keuze voor Japan om zich over te geven, omdat “verlies tegen de Russen het keizerrijk in gevaar bracht” en ze bij onvoorwaardelijke overgave tegen de Amerikanen “hoogstwaarschijnlijk hun soevereiniteit zouden behouden”. En dat laatste bleek met de kennis van nu inderdaad de juiste keuze.

Maw: de kernbommen kregen Japan er niet onder, de angst voor de gevolgen van een Russische overwinning wel.
Nu ik het zo lees best een ironische situatie als je het bekijkt binnen het kader van deze huidige oorlog.

Liever ge-nuked dan een Russische overheersing
pi_207727107
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:43 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Nu ik het zo lees best een ironische situatie als je het bekijkt binnen het kader van deze huidige oorlog.

Voor velen zal dit gelden denk ik ja.
pi_207727123
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:45 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Voor velen zal dit gelden denk ik ja.
Dat denk ik ook

En dus kennelijk tijdens de tweede wereldoorlog in Japan ook al
pi_207727141
quote:

[..]
Nu ik het zo lees
Je leest je eigen tekst man.

Maar goed, ik denk dat de kernbommen toch een aanzienlijke rol gespeeld hebben. Als er twee atoombommen vallen, kan er best een derde, of vierde, vallen. En ook op de keizer zelf natuurlijk.
pi_207727150
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:21 schreef slashdotter3 het volgende:
FSB strikes again
[ twitter ]
Is dat de tweede vandaag? Er was toch ook iets met een brand, een hoop rommel maar nog bijna puntgave houten tafel? Of was dat gisteren?
Ik heb de indruk dat het tempo wordt opgevoerd.
pi_207727168
quote:

[..]

De Russen van toen waren niet zo'n fan van de monarchie ook. De Amerikanen konden dat minder schelen gokte Japan.
pi_207727224
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:38 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]

Nou.....
En toen was het 9 augustus '45: Soviet invasion of Manchuria
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_207727246
Italianen gaan Israëlische drones leveren? Interessant.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
pi_207727281
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:46 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Je leest je eigen tekst man.
Ja, wat is daar mis mee?

quote:
Maar goed, ik denk dat de kernbommen toch een aanzienlijke rol gespeeld hebben. Als er twee atoombommen vallen, kan er best een derde, of vierde, vallen. En ook op de keizer zelf natuurlijk.
Ja, zoals ik al zei: de kernbommen hebben een rol gespeeld om Rusland de pas af te snijden. De bevelhebbers van Japan op dat moment hebben ook na de fat boy geen intentie gehad zich over te geven. Nogmaals: uit de notulen blijkt dat zij zich voornamelijk bezighielden met de opkomst van de Russen, en de gevolgen voor hun soevereiniteit en keizerrijk bij een Russische overwinning.

Ik weet de datums niet meer precies uit mijn hoofd, maar volgens mij zouden de russen op 10 augustus Japan binnen gevallen hebben. Er was dus haast bij voor de Amerikanen, en de fat boy werd 1 dag ervoor op 9 augustus gedropt.

Japan stond die dag dus voor de keuze: nu overgeven aan de Amerikanen en de soevereiniteit en het keizerrijk veiligstellen, of verliezen van Russen op Japanse bodem, en de soevereiniteit en het keizerrijk hoogstwaarschijnlijk verliezen.

De keizer hakte de knoop door voor overgave, terwijl de bevelhebbers op dat moment de keuze gemaakt zouden hebben om tot de laatste man door te vechten
pi_207727330
quote:
10s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:51 schreef Slayage het volgende:
Italianen gaan Israëlische drones leveren? Interessant.
Dat ze uit Israël komen is wel interessant, maar ik las dat ze een range hebben van 15km. Volgens mij gaat dat niet echt een gamechanger zijn, die glsdb lijkt mij handiger omdat ze daarmee vrijwel elke ammonutie opslag/basis kunnen bereiken.
pi_207727331
quote:
2s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:50 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Nou.....
En toen was het 9 augustus '45: Soviet invasion of Manchuria
Terwijl jij dir had gepost zat ik te typen en te stoeien met de juiste datums. Had t kennelijk toch goed onthouden.

Alleen stonden ze dan idd al wel formeel op Japanse bodem, echter niet aan het vaste land.

Weer even goed in mijn geheugen gestopt zo. :P
pi_207727582
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:53 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Ja, wat is daar mis mee?
[..]
Ja, zoals ik al zei: de kernbommen hebben een rol gespeeld om Rusland de pas af te snijden. De bevelhebbers van Japan op dat moment hebben ook na de fat boy geen intentie gehad zich over te geven. Nogmaals: uit de notulen blijkt dat zij zich voornamelijk bezighielden met de opkomst van de Russen, en de gevolgen voor hun soevereiniteit en keizerrijk bij een Russische overwinning.

Ik weet de datums niet meer precies uit mijn hoofd, maar volgens mij zouden de russen op 10 augustus Japan binnen gevallen hebben. Er was dus haast bij voor de Amerikanen, en de fat boy werd 1 dag ervoor op 9 augustus gedropt.

Japan stond die dag dus voor de keuze: nu overgeven aan de Amerikanen en de soevereiniteit en het keizerrijk veiligstellen, of verliezen van Russen op Japanse bodem, en de soevereiniteit en het keizerrijk hoogstwaarschijnlijk verliezen.

De keizer hakte de knoop door voor overgave, terwijl de bevelhebbers op dat moment de keuze gemaakt zouden hebben om tot de laatste man door te vechten
En het opzeggen van het niet-aanvalsverdrag was op de 8e.
  donderdag 26 januari 2023 @ 22:03:47 #16
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207727591
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:53 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Ja, wat is daar mis mee?
[..]

de derde kernbom was geplanned op de paleizen van de keizer himself

Dat vond de keizer en stap te ver en zijn topgeneraals ook , veel generaals hebben zelfmoord gepleegd ook kapiteins op de laatste schepen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_207727664
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 22:03 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
En het opzeggen van het niet-aanvalsverdrag was op de 8e.
Bijzonder hoe nauw alles kwam die dagen :o

quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 22:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de derde kernbom was geplanned op de paleizen van de keizer himself

Dat vond de keizer en stap te ver en zijn topgeneraals ook , veel generaals hebben zelfmoord gepleegd ook kapiteins op de laatste schepen
[ afbeelding ]

Wist de keizer dat toen al?

Ik was altijd in de veronderstelling dat die informatie naderhand pas bekend was
pi_207727769
quote:

[..]

Daar lijkt het wel op ja.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Overall beste user 2022 donderdag 26 januari 2023 @ 22:15:04 #19
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_207727889
Duurt lang.

twitter
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_207727935
Kort filmpje over (Leopard) tanksimulator in Amersfoort

https://nos.nl/video/2461(...)-tank-leren-besturen
pi_207727990
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2023 22:06 schreef Dusthor92 het volgende:
Denk je dat de keizer geen donkerbruin vermoeden had dat hij wel eens zelf een atoombom kon gaan koppen?
  donderdag 26 januari 2023 @ 22:21:26 #22
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207728045
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2023 22:06 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Bijzonder hoe nauw alles kwam die dagen :o
[..]

Ik was altijd in de veronderstelling dat die informatie naderhand pas bekend was
De keizer wist alles, die had zelf de oorlog bevolen tegen de USA samen met Hitler
Die wist van iedere atoombom die gevallen was

quote:
Does Hirohito regret ww2?
Image result
TOKYO (AP) -- Japanese public broadcaster NHK has obtained documents showing that former Emperor Hirohito repeatedly felt sorry about World War II and tried, unsuccessfully, to express his feelings by using the word "remorse" in a 1952 speech.20 Aug 2019
quote:
What was Japan biggest mistake in ww2?
One of the biggest mistakes the Japanese made was not destroying the smallest American ships in Pearl: our submarines.
They survived and put to sea to destroy more Japanese tonnage during the war than the Americans lost at Pearl Harbor. And the biggest mistake of all?
Underestimating the American public.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_207728231
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 22:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Denk je dat de keizer geen donkerbruin vermoeden had dat hij wel eens zelf een atoombom kon gaan koppen?
Ik weet niet helemaal wat ik met jouw manier van discussiëren aan moet eerlijk gezegd. Het is meer een groter historisch besef dat ik probeer te vergaren en dat gaat m.i. niet met gissen of suggestieve vraagstelling

quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 22:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De keizer wist alles, die had zelf de oorlog bevolen tegen de USA samen met Hitler
Die wist van iedere atoombom die gevallen was
[..]
[..]

Dankjewel, interessant

Daar stopte mijn herinnering en kennis. Tijd om weer even wat oude boeken af te stoffen

Hoe dan ook; kennelijk ten koste van alles de bescherming van het keizerrijk. Ongeacht of dit het gevolg zou zijn van een Russische overwinning of inderdaad een derde atoombom op het paleis
pi_207728252
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 22:21 schreef la_perle_rouge het volgende:
Draadje met links naar mijn subjectieve mening interessante artikelen

Alexander Gabuev heeft niet door dat Putin zelf ook aan propaganda doet? Alsof Putin zelf in die onzin gelooft.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')