Zeg maar de VVD alleen dan zonder “de markt is het antwoord op alles”? Dat bestaat al. Het heet: het CDA.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 15:47 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Zou het niet lollig zijn als de VVD zich opsplitst in een linker- en rechterflank? Ik zie dan misschien wel kansen dat er dan over links geformeerd kan worden. Ik bedacht me dit vorige week. Iemand met ideëen hier over?
Moest lachen.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 15:49 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Zeg maar de VVD alleen dan zonder “de markt is het antwoord op alles”? Dat bestaat al. Het heet: het CDA.
Een nieuwe auto is in dit land dan ook onbetaalbaar, en er zijn ook bijna geen fatsoenlijke occasions meer voor een normale prijs. Dus dit verbaast me niet zo veel.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 15:52 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)ste-van-west-europa/
We hebben de oudste auto’s van west-Europa. Volgens mij spiegelt dat aardig hoe welvarend een land is. Luxemburg uiteraard op 1.
Polen heeft de meeste auto’s per 1000 inwoners, ook opvallend.
Mwah, het CDA is ook niet vies van de markt geweest de afgelopen 20 jaar, toch wel samen met de VVD de grootste proponent van het marktdenken.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 15:49 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Zeg maar de VVD alleen dan zonder “de markt is het antwoord op alles”? Dat bestaat al. Het heet: het CDA.
Volgens mij weerspiegelt het meer hoe zuinig een land is en hoeveel belang er wordt gehecht aan statussymbolen. Zat mensen hier die met gemak een gloednieuwe dure auto kunnen kopen, maar er geen waarde aan hechten. Dat zie je minder in pakweg Italië.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 15:52 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)ste-van-west-europa/
We hebben de oudste auto’s van west-Europa. Volgens mij spiegelt dat aardig hoe welvarend een land is. Luxemburg uiteraard op 1.
Polen heeft de meeste auto’s per 1000 inwoners, ook opvallend.
Onzin. Een VW Golf, zeg maar de meest doorsnee auto, kost nieuw al minstens 35k. Er zijn weinig mensen die dat hebben liggen en ook kunnen missen. Nieuwe auto’s zijn in Nederland simpelweg peperduur.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 15:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij weerspiegelt het meer hoe zuinig een land is en hoeveel belang er wordt gehecht aan statussymbolen. Zat mensen hier die met gemak een gloednieuwe dure auto kunnen kopen, maar er geen waarde aan hechten. Dat zie je minder in pakweg Italië.
Dat zie je ook in de oude bedrijfswagens die we hier hebben: een teken van zuinigheid, niet van armoede.
Dat lijkt me vooral het effect van de BPM?quote:Op dinsdag 17 januari 2023 15:52 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)ste-van-west-europa/
We hebben de oudste auto’s van west-Europa. Volgens mij spiegelt dat aardig hoe welvarend een land is. Luxemburg uiteraard op 1.
Polen heeft de meeste auto’s per 1000 inwoners, ook opvallend.
Gemiddelde Nederlander heeft meer dan 40.000 euro aan spaargeld: https://bieb.knab.nl/spar(...)rtegoeden%20bezitten.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 16:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Onzin. Een VW Golf, zeg maar de meest doorsnee auto, kost nieuw al minstens 35k. Er zijn weinig mensen die dat hebben liggen en ook kunnen missen. Nieuwe auto’s zijn in Nederland simpelweg peperduur.
Toch wel hoor als statussymbool, maar niet zoals in België. In Frankrijk is een auto puur een gebruiksvoorwerp. Hebben ook allemaal deuken die ze niet laten repareren. Vroeger toen auto's nog echte bumpers hadden maakten ze gewoon ruimte om te parkeren.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 16:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gemiddelde Nederlander heeft meer dan 40.000 euro aan spaargeld: https://bieb.knab.nl/spar(...)rtegoeden%20bezitten.
De mediaan ligt rond de 20.000, nog genoeg voor veel nieuwere auto's dan hier rondrijden.
Gewoon feiten, veel Nederlanders met genoeg geld gebruiken dat geld liever niet voor een nieuwe auto maar voor iets anders. Een auto is hier een puur gebruiksvoorwerp, we hebben hier geen auto-cultuur.
Gemiddelden zeggen niks natuurlijk in dezen. Bij 25 tot 35 jaar ligt de mediaan op een schamele 9k en bij 35 tot 45 jaar een 13k. En die eerste groep moet er nog een woning van zien te kopen ook van dat spaargeld.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 16:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gemiddelde Nederlander heeft meer dan 40.000 euro aan spaargeld: https://bieb.knab.nl/spar(...)rtegoeden%20bezitten.
De mediaan ligt rond de 20.000, nog genoeg voor veel nieuwere auto's dan hier rondrijden.
Gewoon feiten, veel Nederlanders met genoeg geld gebruiken dat geld liever niet voor een nieuwe auto maar voor iets anders. Een auto is hier een puur gebruiksvoorwerp, we hebben hier geen auto-cultuur.
Klopt, maar ook de meeste bejaarden rijden hier geen nieuwe auto. Dat zit gewoon minder in onze cultuur. In zat andere landen lenen ze om een auto te kopen, dat is hier voor bijna iedereen helemaal ondenkbaar.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 16:32 schreef alpeko het volgende:
[..]
Gemiddelden zeggen niks natuurlijk in dezen. Bij 25 tot 35 jaar ligt de mediaan op een schamele 9k en bij 35 tot 45 jaar een 13k. En die eerste groep moet er nog een woning van zien te kopen ook van dat spaargeld.
Omdat we het niet goed kunnen betalen,quote:Op dinsdag 17 januari 2023 16:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gemiddelde Nederlander heeft meer dan 40.000 euro aan spaargeld: https://bieb.knab.nl/spar(...)rtegoeden%20bezitten.
De mediaan ligt rond de 20.000, nog genoeg voor veel nieuwere auto's dan hier rondrijden.
Gewoon feiten, veel Nederlanders met genoeg geld gebruiken dat geld liever niet voor een nieuwe auto maar voor iets anders. Een auto is hier een puur gebruiksvoorwerp, we hebben hier geen auto-cultuur.
Nee, zuinigheid zit meer in onze aard. Ik vind het echt vreemd om de rijkdom van een land af te meten aan de ouderdom van de auto's. Kun je net zo goed kijken naar het aantal sierraden. Of ouderdom van de inwoners van een land afmeten naar de hoeveelheid verkochtte maskara, oid.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 17:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Omdat we het niet goed kunnen betalen,
Als elke normale arbeider met gemak een nieuwe auto kon kopen hadden we niet net zo goed een auto cultuur.
Daarom de leeftijd van de autoquote:Op dinsdag 17 januari 2023 17:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, zuinigheid zit meer in onze aard. Ik vind het echt vreemd om de rijkdom van een land af te meten aan de ouderdom van de auto's. Kun je net zo goed kijken naar het aantal sierraden. Of ouderdom van de inwoners van een land afmeten naar de hoeveelheid verkochtte maskara, oid.
Dan zijn zulke statistieken (Nederland op plek 4 qua rijkste inwoners) toch echt relevanter: https://nos.nl/artikel/24(...)plek-rijkste-burgers
Nou zit daar alleen steeds het pensioengeld bij, dat is natuurlijk geen geld dat we direct kunnen uitgeven. Het is lastig om een mediaan te vinden van andere landen qua spaargeld.
Ja, aan de andere kant heb je zonder pensioengeld natuurlijk meer spaargeld nodig. Je ziet dat bij Nederlanders na hun 65e het gemiddelde en mediane spaargeld voor alle groepen redelijk gelijk is, heb je geen pensioen dan zal dat anders zijn denk ik.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 18:15 schreef loveli het volgende:
Ons pensioengeld maakt ons 'rijk', dat is wel een dingetje.
Nederlandse burgers hebben flinke schulden. Denen ook trouwens. Ikzelf heb nul leningen en een landelijk gemiddelde aan spaargeld. Is wel flink meer geweest. Met een paar financiële stroppen is het snel minder geworden, maar ik red me prima.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 18:15 schreef loveli het volgende:
Ons pensioengeld maakt ons 'rijk', dat is wel een dingetje.
Nee, dat is niet zo:quote:Op dinsdag 17 januari 2023 18:20 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Nederlandse burgers hebben flinke schulden. Denen ook trouwens. Ikzelf heb nul leningen en een landelijk gemiddelde aan spaargeld. Is wel flink meer geweest. Met een paar financiële stroppen is het snel minder geworden, maar ik red me prima.
Er zijn gewoon meerdere parameters om vast te stellen hoe rijk een land is en/of haar burgers zijn. Wat mij betreft mag het beter verdeeld worden omdat de inkomenskloof groter en groter wordt.
Inderdaad interessant onderzoek waar veel wordt ontkracht.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 18:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo:
https://www.volkskrant.nl(...)eze-studie~bf5c20c7/
Of gaan auto's daar minder lang mee?quote:Op dinsdag 17 januari 2023 18:34 schreef Lospedrosa het volgende:
Poah we staan slechter dan pak m beet Hongarije en Tsjechië
https://www.eea.europa.eu(...)senger_cars%22%5D%7D
Jazeker, daar doet nl wat beter mee.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 18:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of gaan auto's daar minder lang mee?
Ik snap werkelijk waar niet waarom deze 'parameter' interessant is...
Dan vind ik zelfs deze, het percentage EV's, nog interessanter: https://www.eea.europa.eu(...)of-electric-vehicles
We kunnen moeilijk overal de beste in wezen.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 18:34 schreef Lospedrosa het volgende:
Poah we staan slechter dan pak m beet Hongarije en Tsjechië
https://www.eea.europa.eu(...)senger_cars%22%5D%7D
Ik vind het typisch, we kakken in qua welvaart.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 18:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
We kunnen moeilijk overal de beste in wezen.
Aantal auto's per 1000 inwoners (wat mij betreft eerder een signaal van welvaart) nam in elk geval tot 2018 gewoon toe:quote:Op dinsdag 17 januari 2023 18:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind het typisch, we kakken in qua welvaart.
Tijger had het over de inkomenskloof hè?quote:Op dinsdag 17 januari 2023 19:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aantal auto's per 1000 inwoners (wat mij betreft eerder een signaal van welvaart) nam in elk geval tot 2018 gewoon toe:
https://dehardecijfers.wo(...)-autos-in-nederland/
[ afbeelding ]
Dus die opmerking lijkt me, zeker in combinatie met het onderzoek waar @:Tijger_m naar linkte, niet echt waar te zijn.
Maar dat onderzoek gaat ook over afgenomen kans op armoede, bijvoorbeeld. En een gestegen koopkracht.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 19:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tijger had het over de inkomenskloof hè?
Voor mij zit welvaart wel in de auto die je (kan) rijden.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 19:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat onderzoek gaat ook over afgenomen kans op armoede, bijvoorbeeld. En een gestegen koopkracht.
Maar blijkbaar voor de meeste Nederlanders niet. De koopkracht is fors gestegen en toch zijn we oudere auto's gaan rijden. Dat zal wellicht deels te verklaren zijn door gestegen prijzen (geen idee?), maar ook gewoon door andere prioriteiten. Men gaat nu bijvoorbeeld vaker op vakantie:quote:Op dinsdag 17 januari 2023 19:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Voor mij zit welvaart wel in de auto die je (kan) rijden.
Dus mijn oordeel blijft onveranderd
NL is zo druk en onrelaxed dat ze massaal vluchten in hun Astra uit 2008.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 19:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar blijkbaar voor de meeste Nederlanders niet. De koopkracht is fors gestegen en toch zijn we oudere auto's gaan rijden. Dat zal wellicht deels te verklaren zijn door gestegen prijzen (geen idee?), maar ook gewoon door andere prioriteiten. Men gaat nu bijvoorbeeld vaker op vakantie:
[ afbeelding ]
Ik schat zo maar in dat veel Nederlanders dat eerder als parameter voor de welvaart zien.
Dit is een onzinverklaring en dat weet je best.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 19:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
NL is zo druk en onrelaxed dat ze massaal vluchten in hun Astra uit 2008.
Daarbij rijden er jaarlijks zo’n 800.000 moslims naar Marokko / Turkije.
Zal even lezen morgen. Als ik onzin uitkraam zal ik dat toegeven.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 18:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo:
https://www.volkskrant.nl(...)eze-studie~bf5c20c7/
Klopt.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 20:11 schreef Fred_B het volgende:
De prijzen van auto’s liggen in Nederland door de BPM gewoon een stuk hoger dan in de omringende landen (bron), dus kopen mensen minder vaak een nieuwe auto, of eerder een auto die al wat ouder is en daarmee goedkoper.
Ja mijn auto kan me grotendeels gestolen worden. Puur een manier om snel van A naar B te komen. Vakanties, daarentegen..quote:Op dinsdag 17 januari 2023 19:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar blijkbaar voor de meeste Nederlanders niet. De koopkracht is fors gestegen en toch zijn we oudere auto's gaan rijden. Dat zal wellicht deels te verklaren zijn door gestegen prijzen (geen idee?), maar ook gewoon door andere prioriteiten. Men gaat nu bijvoorbeeld vaker op vakantie:
[ afbeelding ]
Ik schat zo maar in dat veel Nederlanders dat eerder als parameter voor de welvaart zien.
Gemiddeld gaan we nu 2,2 keer per jaar op vakantie: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/85302NED?q=vakanties
En de PVV gaat Jetten aan een meerderheid helpen?quote:Op dinsdag 17 januari 2023 22:11 schreef Red_85 het volgende:
Afbouwen salderen is echt weer een kutstreek eerste klas.
Dit kabinet zit er echt niet voor de samenleving, met dat gehoon naar de bedrijven.
Het lijkt er op ja. Gewoon om te trollen had je gehoopt dat pvv juist tegen zou stemmenquote:Op dinsdag 17 januari 2023 22:13 schreef capricia het volgende:
[..]
En de PVV gaat Jetten aan een meerderheid helpen?
Salderingsregeling is echt een subsidie voor de rijken. Ik zie idd meer in een tijdelijke subsidie voor batterijen. Zeker voor wijkbatterijen, daar valt enorm veel te winnen.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 22:11 schreef Red_85 het volgende:
Afbouwen salderen is echt weer een kutstreek eerste klas.
Dit kabinet zit er echt niet voor de samenleving, met dat gehoon naar de bedrijven.
Omdat?quote:Op dinsdag 17 januari 2023 22:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Salderingsregeling is echt een subsidie voor de rijken. Ik zie idd meer in een tijdelijke subsidie voor batterijen. Zeker voor wijkbatterijen, daar valt enorm veel te winnen.
Denk jij eens verder hoe dom een regeling is. Mag ik aandelen aan jou geven op het moment dat ze 0 euro waard zijn en exact dezelfde aandelen terug halen (of je ze nog hebt of niet) op het moment dat ze een fortuin waard zijn? Dat is de huidige regeling en bedenk daarbij dat je aandelen kunt bewaren, de energiemaatschappijen kunnen de energie niet bewaren.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 22:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Omdat?
Het is juist het spekken van de energiebedrijven om het af te schaffen. Het is een prima stimulans om bestaande bouw over de streep te trekken en niet iedereen is 'rijk' wie panelen op het dak heeft liggen.
Denk verder.
Oh, we zitten weer eens op GeenStijl nivo? Waarom kun je niet voor een vliegtaks zijn als je vliegt? Leg eens uit?quote:Op dinsdag 17 januari 2023 22:43 schreef Lospedrosa het volgende:
Even oud nieuws, maar als je het nuchter bekijkt: wat een hypocriete huichelaar ben je dan ook eigenlijk?
https://www.geenstijl.nl/5145784/co2-heffing-voor-jetten/
Eens natuurlijk, maar ik herinner me nog het debat waarin hij zei: “ik vlieg ook veel maar ik ben bereid ervoor te betalen”. De onderliggende boodschap dat uitstoot prima is, als je maar betaalt, is natuurlijk wel een beetje vreemd.quote:Op woensdag 18 januari 2023 01:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, we zitten weer eens op GeenStijl nivo? Waarom kun je niet voor een vliegtaks zijn als je vliegt? Leg eens uit?
Kom op, het is hypocriet.quote:Op woensdag 18 januari 2023 01:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, we zitten weer eens op GeenStijl nivo? Waarom kun je niet voor een vliegtaks zijn als je vliegt? Leg eens uit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |