Is dat zo? Geld is helemaal niks man.quote:en besef me eigenlijk pas sinds vorig jaar hoe belangrijk geld echt is
Ja ok., het is een verrekte handig middel.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 23:14 schreef Kopiko het volgende:
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, TS!
[..]
Dat is enigszins overdreven.
Het uitgeven aan dingen die ik nodig heb. En hetgeen ik daarbij overhoud geef ik pas uit als het (door omstandigheden) nodig is.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 23:16 schreef Het_Bokje het volgende:
OK, hier heb je 15k, wat zou je er mee doen?
Je zet het gewoon op je spaarrekening dus.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 23:19 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Het uitgeven aan dingen die ik nodig heb. En hetgeen ik daarbij overhoud geef ik pas uit als het (door omstandigheden) nodig is.
Ja dat dus. Dat geeft - zoals TS al aangeeft - een gevoel van vrijheid. Lees: vrij van geldzorgen.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 23:21 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Je zet het gewoon op je spaarrekening dus.(zou ik ook doen hoor, een paar extra K voor als je auto affikt ofzo is altijd handig)
Amen.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 23:23 schreef -Sigaartje het volgende:
Men zegt wel eens: geld maakt niet gelukkig. Dat klopt in de trant van Geld geeft geen garantie voor geluk (dat zou een betere uitspraak zijn), want geluk komt niet uit geld.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Een vast buffertje van 5-10k is wel lekker. Zo heb ik jaren geleefd, op een gegeven moment ~10k op een normale spaarrekening, en verder gewoon leven en doen.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 23:22 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Ja dat dus. Dat geeft - zoals TS al aangeeft - een gevoel van vrijheid. Lees: vrij van geldzorgen.
Precies, niks is erger dan schooien bij een ander om geld.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 23:21 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Je zet het gewoon op je spaarrekening dus.(zou ik ook doen hoor, een paar extra K voor als je auto affikt ofzo is altijd handig)
Dit ja.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 23:27 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Precies, niks is erger dan schooien bij een ander om geld.
15000 over tien jaar is nog geen 4,50 per dag. Een big mac menu kostte een aantal jaar geleden 6,95 en dan had je nog niet eens saus bij je frietjes.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 23:29 schreef Doug-Heffernan het volgende:
15000 euro aan eten?
best wel overdreven denk ik hoor
Ik zou daar niet te veel bij stilstaan. Ja, het uitgeven van ¤ 15.000,- aan de Mac is veel geld. Maar je moest sowieso eten, dus anders had je (zeker een deel) aan ander eten uitgegeven. Dus je had er geen ¤ 15.000,- mee bespaard.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 23:05 schreef Paarsgroen het volgende:
Ik ga nu als midden dertiger dus veel bewuster om met mijn geld, en besef me eigenlijk pas sinds vorig jaar hoe belangrijk geld echt is. Geld betekent nu voor mij vrijheid. Op zich prima dus, alleen denk ik nu wel iedere dag na over hoeveel geld ik over de balk heb gegooid. Ik weet niet hoeveel het precies is, maar ik word al misselijk als ik begin te rekenen. Ik denk dat alleen al het overbodige, ongezonde eten me 15000 euro heeft gekost over al die jaren (afhalen bij McDonalds etc). Op het moment smaakte het even goed, maar achteraf gezien heeft het me niet gelukkiger gemaakt en had ik het geld nu beter op de bank kunnen hebben. Heeft iemand ook spijt van geld dat hij in zijn jonge jaren heeft verspild en hoe ga jij hiermee om?
In mijn geval staat het er niet voor niets, maar voor mijn gemoedsrust. Een buffer, voor onvoorziene uitgaven.quote:Op woensdag 11 januari 2023 07:41 schreef NaarMensje het volgende:
Geld op de bank staat daar ook maar een beetje niks te doen, of het nou 10.000 is of 100.000.
Jep, dit ervaar ik ook zo. Want als er een keer wat is dan is dat geen probleem, want als je op de momenten dat het écht telt geen/niet genoeg geld beschikbaar hebt tellen al die mooie momenten van vroeger ineens niet meer. Dan heb je nú een probleem wat je niet kunt oplossen.quote:Op woensdag 11 januari 2023 08:32 schreef baskick het volgende:
[..]
In mijn geval staat het er niet voor niets, maar voor mijn gemoedsrust. Een buffer, voor onvoorziene uitgaven.
Ja, dit probeer ik te beperken, dat soort uitgaven. Tegenwoordig denk ik dagen na, en als ik na die dagen nog steeds niet volmondig ja kan zeggen tegen de aanschaf, dan doe ik het niet want blijkbaar wil ik het dan niet graag genoeg.quote:Op woensdag 11 januari 2023 10:31 schreef Tja..1986 het volgende:
Een beetje herkenbaar. Zeker veel geld uitgegeven aan dingen waar ik nu van denk 'waarom in hemelsnaam?' Maar ik heb daar niet echt spijt van. Ja, misschien had ik nu 10 en 20 duizend euro extra kunnen hebben, maar boeiend. En daarnaast doe ik nu af en toe ook nog wel uitgaven waar ik een paar maanden later van denk, 'dat had ik beter niet gedaan.'
Als ik 15k had zou ik echt zoveel dingen kunnen doen die nu niet kunnenquote:Op dinsdag 10 januari 2023 23:16 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ja ok., het is een verrekte handig middel.
OK, hier heb je 15k, wat zou je er mee doen? (even er vanuit gaande dat je al een 10k buffer op je spaarrekeing hebt staan)
Dat is idd heel snel 15k hadquote:Op woensdag 11 januari 2023 11:11 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Als ik 15k had zou ik echt zoveel dingen kunnen doen die nu niet kunnen
Autorijbewijs halen, nettere was en droogmachines halen, auto kopen, jaarabonnement sportschool en zwembad halen, meer trainen, af en toe uit eten, op vakantie.
Geld maakt zeker tot een bepaald niveau gelukkig
Het ging ook over het uitgeven ipv op de spaar zetten in die quote.quote:Op woensdag 11 januari 2023 11:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is idd heel snel 15k had
Vond je woordkeuze gewoon leukquote:Op woensdag 11 januari 2023 11:13 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Het ging ook over het uitgeven ipv op de spaar zetten in die quote.
nuja, ook dan maakt het een groot verschil of het een realistische buffer is (1,5 of 2x een maandinkomen) die ook daadwerkelijk direkt beschikbaar is voor onvoorziene noodzakelijke uitgaves.quote:Op woensdag 11 januari 2023 08:32 schreef baskick het volgende:
[..]
In mijn geval staat het er niet voor niets, maar voor mijn gemoedsrust. Een buffer, voor onvoorziene uitgaven.
Misselijk worden van verkeerde keuzes in je jeugd, is wmb verspilling van energie. Zeker als je daar in blijft hangen. Het is ook zo nutteloos.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 23:05 schreef Paarsgroen het volgende:
De laatste paar jaren heb ik geleidelijk mijn uitgaven verminderd. Het begon toen ik ergens in 2019 af ging vallen, wat al een paar honderd euro per maand opleverde. Toen begon corona, waardoor ik minder kleren ben gaan kopen en minder uitging/uitstapjes maakte. Ook koop ik nu geen prullaria meer. Door al die kleine bedragen uit te sparen, spaar ik nu met gemak 600 euro per maand uit, en dan laat ik het hogere salaris wat ik nu heb nog buiten beschouwing. Ondanks die besparing voel ik me nu beter dan ooit, dus het geeft aan dat al die uitgaven me niet gelukkiger maakten.
Ik ga nu als midden dertiger dus veel bewuster om met mijn geld, en besef me eigenlijk pas sinds vorig jaar hoe belangrijk geld echt is. Geld betekent nu voor mij vrijheid. Op zich prima dus, alleen denk ik nu wel iedere dag na over hoeveel geld ik over de balk heb gegooid. Ik weet niet hoeveel het precies is, maar ik word al misselijk als ik begin te rekenen. Ik denk dat alleen al het overbodige, ongezonde eten me 15000 euro heeft gekost over al die jaren (afhalen bij McDonalds etc). Op het moment smaakte het even goed, maar achteraf gezien heeft het me niet gelukkiger gemaakt en had ik het geld nu beter op de bank kunnen hebben. Heeft iemand ook spijt van geld dat hij in zijn jonge jaren heeft verspild en hoe ga jij hiermee om?
Waar ik spijt van heb, is dat ik niet meer geld over de balk heb gesmeten. Nu heb ik het, maar weet amper wat ermee te doen. In die zin, ben je te benijden.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 23:05 schreef Paarsgroen het volgende:
Op het moment smaakte het even goed, maar achteraf gezien heeft het me niet gelukkiger gemaakt en had ik het geld nu beter op de bank kunnen hebben. Heeft iemand ook spijt van geld dat hij in zijn jonge jaren heeft verspild en hoe ga jij hiermee om?
Er zijn genoeg goede doelen die je zou kunnen ondersteunen om Nederland een stukje mooier te maken. Het is een bewuste keuze om dat niet te doen.quote:Op woensdag 11 januari 2023 12:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Waar ik spijt van heb, is dat ik niet meer geld over de balk heb gesmeten. Nu heb ik het, maar weet amper wat ermee te doen. In die zin, ben je te benijden.
Een buffer is - voor mij althans - per definitie vrij opneembaar en staat per definitie los van spaardoelen, ja. De buffer is bij mij 1 bruto maandsalaris. Dat acht ik (in combinatie met een partner met ook inkomen en een gelijke buffer) voldoende. De rest staat vaster (afhankelijk van het doel en de horizon een depositoladder of ETF).quote:Op woensdag 11 januari 2023 11:41 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nuja, ook dan maakt het een groot verschil of het een realistische buffer is (1,5 of 2x een maandinkomen) die ook daadwerkelijk direkt beschikbaar is voor onvoorziene noodzakelijke uitgaves.
tevens hang het ook wel een beetje samen met hoeveel verplichtingen je hebt en is de noodzaak een buffer te hebben vaak wat belangrijker als je wat ouder wordt en meer vaste lasten/verplichtingen.
Een buffer staat overigens zelf los van andere spaardoelen, het is wat anders dan een belegbaar spaarvermogen voor de lange termijn, pensioensparen of gericht sparen vor een grote aanschaf later of lang vooraf planbare uitgaves (of bv voor vakanties)...
Over het algemeen is het handig daartussen ook een verschil te maken;
Bij een buffer is het belangrijk dat het direkt beschikbaar is (meestal bewust voor onvoorziene uitgaves), waarbij je dan veelal wat rendement (of ook koersrisico's) opgeeft. Bij een lange termijns spaarvermogen wil je eigenlijk juist niet tussentijds voor onvoorziene uitgaves dat opnemen, maar wil je wel over een langere periode een hoger rendement (waarbij je een stukje risico bij koersfluctuaties kunt accepteren).
Het lijkt mij heel gezond als men dat op jonge leeftijd en spelenderwijs aanleert. Het lijkt me goed als mensen niet yolo door het leven rollen.quote:Ergens lijkt het mezelf mischien ook wat twijfelachtig als een jonge twintiger al heel gefixeerd te zijn op het aanhouden van een hoge buffer en op lange termijns sparen.
Ook als het later zeker belangrijk is(zal worden), is het evengoed gewoon prettig in je jeugd lekker te genieten van de dag en juist het gegeven dat je weinig verplichtingen en verantwoordelijkheden hebt.
Ik denk dat het los staat vaan leeftijd, maar van levensfase afhangt. Als je op je 40 nog door je ouders onderhouden wordt, is de noodzaak er minderquote:Die verplichtingen komen vanzelf later wel, dat is ook een kwetsie van groeien en je ontwikkelen, maar het betekent niet dat als je vroege twintiger bent al leeft alsof je een veertiger bent, dat dat dan zoveel 'beter'is.
Houd toch op man. Goede doelen zijn er voor de organisatie, niet voor het doel. Ik heb de organisaties waarvan ik donateur was, eens doorgelicht. Blijken de bestuurders ver boven mijn salaris uit te komen. Ga geen rijken spijzigen, om over "bewuste keuze om dat niet te doen" te spreken .quote:Op woensdag 11 januari 2023 12:11 schreef GereDathan het volgende:
Er zijn genoeg goede doelen die je zou kunnen ondersteunen om Nederland een stukje mooier te maken. Het is een bewuste keuze om dat niet te doen.
Je hoeft geen formeel goed doel te kiezen hè? De lokale kinderboerderij wordt vast gerund door vrijwilligers tegen 0 of een vrijwilligersvergoeding. Random voorbeeld.quote:Op woensdag 11 januari 2023 12:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Houd toch op man. Goede doelen zijn er voor de organisatie, niet voor het doel. Ik heb de organisaties waarvan ik donateur was, eens doorgelicht. Blijken de bestuurders ver boven mijn salaris uit te komen. Ga geen rijken spijzigen, om over "bewuste keuze om dat niet te doen" te spreken .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |