Datquote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:45 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Anders hebben we alle oude boeken nog voor onuitputtelijke lol!
Vaag dat dat niet al gebeurt wasquote:
Ik heb zo'n 10 jaar Vampire the Masquerade gespeeld (oude versie en nu nieuwe versie) maar merk dat ik de laatste 3 jaar meer naar D&D ben gaan leunen. Later mee begonnen, maar doe dat nu veel meer. Reden is dat D&D voor mij meer een spel element heeft, en VTM echt vooral de role play kant is. Natuurlijk, af en toe is daar ook rollen, maar echt veel minder. Het leunt heftiger op echt je rol spelen, en dat werkt niet met alle spelers. Ook vind ik de World of Darkness iets beperkter qua setting dan de Forgotton Realms. Puur omdat de ene horror is en de andere bredere fantasy (incl Curse of Strahd als je toch vampieren wil).quote:Op dinsdag 10 januari 2023 10:24 schreef herverwijderd het volgende:
Dit is wel nostalgie hoor. Vroegah veel AD&D table top gespeeld. Later kwam ik via een collega bij een LARP groep waar Vampire the Masquerade gespeeld werd, maar daar ben ik een beetje op afgeknapt toen. Dat kwam voornamelijk doordat er mensen waren die niet uit hun karakter leken te gaan als het spel afgelopen was, en daar kon ik heel slecht tegen.
Misschien toch maar weer eens voorzichtig rond gaan kijken of er nog een groep is, hoewel aan de andere kant... brrr, sociale contacten
Ik denk dat het feit dat het een behoorlijk grote LARP groep was ook niet echt werkte voor mij. Een paar keer deden we table top sessies met maar een paar mensen voor dezelfde campagne, en die vond ik altijd veel leuker.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 10:41 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ik heb zo'n 10 jaar Vampire the Masquerade gespeeld (oude versie en nu nieuwe versie) maar merk dat ik de laatste 3 jaar meer naar D&D ben gaan leunen. Later mee begonnen, maar doe dat nu veel meer. Reden is dat D&D voor mij meer een spel element heeft, en VTM echt vooral de role play kant is. Natuurlijk, af en toe is daar ook rollen, maar echt veel minder. Het leunt heftiger op echt je rol spelen, en dat werkt niet met alle spelers. Ook vind ik de World of Darkness iets beperkter qua setting dan de Forgotton Realms. Puur omdat de ene horror is en de andere bredere fantasy (incl Curse of Strahd als je toch vampieren wil).
Toch zal VtM altijd een speciaal plekje hebben voor me
O wacht, je deed echt VtM LARP! (ik las over t woord LARP heen).quote:Op dinsdag 10 januari 2023 10:46 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Ik denk dat het feit dat het een behoorlijk grote LARP groep was ook niet echt werkte voor mij. Een paar keer deden we tabel top sessies met maar een paar mensen voor dezelfde campagne, en die vond ik altijd veel leuker.
Mja, inderdaad. Sommigen nemen t wel heel erg serieus daarin.quote:Het echt spelen van je rol vond ik ook leuk, dat je je ook echt verkleed en probeert te denken als iemand anders. Maar als het spel voorbij is dan is het ook voorbij en ben ik mezelf weer, en niet iedereen leek dat te hebben.
Ik moet zeggen dat ik D&D erg fijn vind, ongeacht wat Hasbro & WotC momenteel aan het doen zijn. Dat verandert nl niets aan de inhoud van de boeken die al gepubliceerd zijn.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 10:24 schreef herverwijderd het volgende:
Dit is wel nostalgie hoor. Vroegah veel AD&D table top gespeeld. Later kwam ik via een collega bij een LARP groep waar Vampire the Masquerade gespeeld werd, maar daar ben ik een beetje op afgeknapt toen. Dat kwam voornamelijk doordat er mensen waren die niet uit hun karakter leken te gaan als het spel afgelopen was, en daar kon ik heel slecht tegen.
Misschien toch maar weer eens voorzichtig rond gaan kijken of er nog een groep is, hoewel aan de andere kant... brrr, sociale contacten
Ik zal eens gaan informeren bij de lokale spellenwinkels of er nog groepen zijn die mensen zoeken. Ik vond het altijd ontzettend leuk om te doen.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 10:55 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik D&D erg fijn vind, ongeacht wat Hasbro & WotC momenteel aan het doen zijn. Dat verandert nl niets aan de inhoud van de boeken die al gepubliceerd zijn.
Ik zou zeggen; ga gewoon spelenTTRPG's zijn leuk
Welke omgeving?quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:01 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Ik zal eens gaan informeren bij de lokale spellenwinkels of er nog groepen zijn die mensen zoeken. Ik vond het altijd ontzettend leuk om te doen.
Ja, maar niet in Maastricht... Blijf liever in Nederlandquote:
Hallo, kun je eens op avontuur naar een heuvellandschap met kastelen en een vreemde taal... haak je afquote:Op dinsdag 10 januari 2023 17:03 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ja, maar niet in Maastricht... Blijf liever in Nederland
quote:Op dinsdag 10 januari 2023 17:03 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ja, maar niet in Maastricht... Blijf liever in Nederland
Hey, genoeg Belgen en Duitsers waar je mee kan spelenquote:
Plus dat SRD nu voor eeuwig CC is geworden. Die keutel kán WotC niet intrekken. Laat die licentie niet toe.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 17:23 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik begrijp dat de drol uiteindelijk ingetrokken is nadat bleek dat het financiële plaatje ineens een stuk minder rooskleurig was.
Leuk dat Paizo zijn omzet met 4000% (?) ziet stijgen, is prima. Krijgen ze misschien eindelijk eens een serieuze 2de optie in de winkel.
Naar wat ik begreep van de schrijvers en advocaten liet de OGL dit ook niet toe. Yet here we are.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 17:37 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Plus dat SRD nu voor eeuwig CC is geworden. Die keutel kán WotC niet intrekken. Laat die licentie niet toe.
Over Creative Commens zijn al rechtszaken gevoerd, zelfs tot het hooggerechtshof. Je kan er niet van af. Wat je onder CC gepubliceerd hebt, blijft onder CC. Voor eeuwig.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 18:30 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Naar wat ik begreep van de schrijvers en advocaten liet de OGL dit ook niet toe. Yet here we are.
Ja, kreeg de link. Paizo spint garen momenteel. Gun het ze van harte.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 10:47 schreef RvLaak het volgende:
Interessante video:
Oh & Paizo heeft een heeeeeeeeeeeeeele goede humble bundle: https://www.humblebundle.(...)thfinder-paizo-books . Heb deze gekochtEen beste download, maar alles digitaal & sommige boeken hebben PDF versies per hoofdstuk
De korte samenvatting is; WotC heeft een enorme fuck-up gedaan, 6e gaat hoogst wss dezelfde "populariteit" genieten als 4e dat deed & WotC mag vertrouwen gaan proberen terug te winnen met 7e.quote:Op donderdag 9 februari 2023 09:39 schreef Ang3l het volgende:
Die hele discussie over rechten gaat echt volledig lamngs me heen
No worries... Als je een langere versie wil, zijn legio filmpjes over op YT... Vooral die van DnD Shorts geven een goed beeld.quote:
Gewoon Vampire Masquerade gaan spelen. Je ziet er nu wat meer groepen van.quote:Op donderdag 9 februari 2023 09:39 schreef Ang3l het volgende:
Die hele discussie over rechten gaat echt volledig lamngs me heen
Daar ben ik na 10+ jaar wel een beetje op uitgekeken eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 12:19 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Gewoon Vampire Masquerade gaan spelen. Je ziet er nu wat meer groepen van.
DnD op tv is een hit, mss in de bioscoop. De TTRPG heeft momenteel ff een groot probleem, met dank aan WotC/Hasbro. Door hun geëikel met het hele OGL gebeuren, heeft Paizo (makers van Pathfinder) 8 maanden aan voorraad in 2 weken uitverkocht.quote:Op maandag 13 februari 2023 11:10 schreef Ang3l het volgende:
Afgelopen weekend Legend of Vox Machine seizoen 2 afgekeken
Ik begreep dat ze ook hun andere campagne (The Might Nein) nu bij Amazon Prime gaan doen als serie.
DND is een hit.
Is dat niet vaker bij overgang naar een nieuwe versie van het systeem?quote:Op maandag 13 februari 2023 14:54 schreef RvLaak het volgende:
[..]
DnD op tv is een hit, mss in de bioscoop. De TTRPG heeft momenteel ff een groot probleem, met dank aan WotC/Hasbro. Door hun geëikel met het hele OGL gebeuren, heeft Paizo (makers van Pathfinder) 8 maanden aan voorraad in 2 weken uitverkocht.
We gaan zien wat er komen gaat, maar de tekenen zijn momenteel dat 6e (OneD&D) dezelfde kant op gaat als 4e.
Nou nee. Bij D&D lijkt het een "even"-editie probleem te zijn. 2e heeft TSR de kop gekost en bijna D&D vernietigd, 4e was té ver weg van wat men verwachtte en GSL (zelfde als OGL geneuzel nu). 6e... Tja, hier zitten ze te fucken met de OGL licentie, liegen tegen de fans, wss liegen over de "backwards compatibility", al met al een PR nachtmerrie. Hopelijk wordt 7e weer een fijne editie.quote:Op maandag 13 februari 2023 15:02 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Is dat niet vaker bij overgang naar een nieuwe versie van het systeem?
Vampire the Masquerade (OLd World of Darkness) naar Vampire The Requiem (New World of Darkness) was ook prut, en de 3e nu weer een succes (al noemen ze die V5).
Ik heb van t regelsysteem van 6e nog geen kaas gegeten, maar heb inmiddels (onder vrienden en in mijn eigen kast) zoveel 5e boeken dat ik denk dat we t niet eens gaan proberen.
Dat bedoele ik ook, een "om en om" probleme meer. Niet bij elke editie wijizging. Bij VTM ging t ook goed-slecht-goed. Maar die hebben er iets minder gehadquote:Op maandag 13 februari 2023 15:12 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Nou nee. Bij D&D lijkt het een "even"-editie probleem te zijn. 2e heeft TSR de kop gekost en bijna D&D vernietigd, 4e was té ver weg van wat men verwachtte en GSL (zelfde als OGL geneuzel nu). 6e... Tja, hier zitten ze te fucken met de OGL licentie, liegen tegen de fans, wss liegen over de "backwards compatibility", al met al een PR nachtmerrie. Hopelijk wordt 7e weer een fijne editie.
Is 5e nu de populairste/langstdraaiende geweest?quote:En ja, hier ook veeeeeel te veeeeeeel boeken om de komende jaren 5e te gaan verlaten. Mogelijk dat ik 1 groep over ga zetten naar Pathfinder, maar that's it.
Beste is om dat offline te doen, met een character sheet. Als je gaat voor inzicht.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:36 schreef Ang3l het volgende:
Gister met de Fight Club 5 app in de hand een sessie 0 gedaan met characters creeren. Mijn groep was alleen nog maar de pre-made characters van LMOP gewend (en dat is bijna afgelopen), dus ik heb ze stap voor stap een karakter laten maken nu (voor het vervolg). Leer je veel meer van, hoe alles in elkaar zit. Race, class, background, proficiencies en bonus, attack rolls, damage rolls, wapens, AC etc.
"ooooooo komt DAAR dat getal vandaan!"
Fight Club 5 werkt bijna volledig hetzelfde. Iets beter te zien dan DND Beyond.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 16:12 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Beste is om dat offline te doen, met een character sheet. Als je gaat voor inzicht.
Waarom geef je ze een keuze?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 16:18 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Fight Club 5 werkt bijna volledig hetzelfde. Iets beter te zien dan DND Beyond.
En bij elke stap heb ik laten zien "waarom hier +5 staat" etc. (omdat ik zelf wel echt op papier het een paar keer gedaan heb).
Dat geldt vooral voor de skills, AC, wapens en saving throws.
Dus die heb ik uitgelegd (a.h.v. ability modifier, profiency).
Alleen de app doet rare dingen met Finesse wapens, omdat je dna kan kiezen of je STR of DEX gebruikt als modifier, maar dat snapt die app niet goed dus die pakt standaard STR voor meleeMaar die heb ik ze dan handmatig toe laten voegen (dan heb je eht vanaf de grond zo'n calculatortje).
Mee eens dat helemaal op papier voor inzicht het beste werkt, zelf bewust ook zo gedaan ooit. Maar het is echt niet meer van dez tijd (helaas?). Echt bijna niemand in de groepen wara in in zit (zo'n 4) wil er nog aan
Oude generatie.
Omdat ze t zo ook geleerd hebben?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 16:20 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Waarom geef je ze een keuze?Heb ik ook niet gedaan bij mijn IRL groep. Heb er toen ook meteen bij gezegd dat het eenmalig was en daarna ze het systeem van voorkeur mochten gebruiken.
Plastificerenquote:Op dinsdag 14 februari 2023 16:21 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Omdat ze t zo ook geleerd hebben?
Ben geen nazi
En ik heb bomen gered
Invulbare PDF's dan iig nog handigerquote:
quote:Op dinsdag 14 februari 2023 16:31 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Invulbare PDF's dan iig nog handiger
M'n vrouw gebruikt die dingen voor de makkelijk. Ze vindt het makkelijker om een spell te selecteren uit de kaarten, dan vanuit haar digitale sheet.quote:Inmiddels heb ik al m'n characters ook overgezet van papier naar Fight Club 5.
Eigenlijk heb ik dus ook de spellcards niet meer nodig (die heb ik voor Arcana, Druid, Bard en Ranger), maar blijft toch leuk voor de heb
DDBquote:Plus: Bij het selecteren van de spell in t begin staat er niet bij wat ze doen. Pas als je ze geselecteerd hebt staan ze met omschrijving, roll en damage in je sheet. Best onhandig, want wil VOORAF bij t bepalen van m'n spreuken wel weten WAT ik kies
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |