Een klein beetje tabeltop gerelateerd wel.
Afgelopen weekend hebben we de Session Zero gehad van Five hundred Year old Vampire (FYOV)
![FYOV_Spread_2048x.jpg?v=1732133565]()
Het was een kickstarter multiplayer game, gebaseerd op het solo spel " Thousand year old vampire".
![image.jpg]()
Je maakt een vampire, met bepaalde statistieken (geboortejaar, uiterlijk, mark of the vampire) en TRAITS (3 connections, 3 resources, 3 skills). Met een dobbelsteen rol je daarna een getal en zoveel bladzijdes ga je vooruit in het boek waarop een prompt staat wat er gebeurt in het leven van je Vampier (in t geval van TYOV), en in t geval van het multiplayer spel (FYOV) rol je allemaal samen en zoveel jaar ga je vooruit in het "verhaal", waarbij je een prompt kaartje trekt uit een desbetreffende stapel.
Op die prompt (bladzijde danwel kaartje) staat wat er gebeurt, welke TRAIT je krijgt of verliest (ofwel bijschrijven of afstrepen van de lijst) en wordt je vervolgens gevraagd hoe je daar kleur en smaak aan geeft (in vertel- of journal-vorm). Daarnaast maak je steeds verplicht een MEMORY aan, maar je kan er maar een x aantal hebben dus je wordt ook gedwongen dingen te vergeten (door te strepen) van je MEMORIES. Tja, het leven van een 1000/500 Year Old Vampire........... je vergeet wel eens wat.
Bij het boek (TYOV) is het game over als je geen traits meer hebt om af te strepen, of je zo oud wordt dat je op een van de eindpagina's met een eindprompt komt. Bij het multiplayer spel is het me nog niet helemaal duidelijk, want daar zijn we nog niet. En zo ontstaat er een soort verhaal/dagboek van je 1000/500 jaar oude Vampier.
Het solo spel (TYOV) kun je in ongeveer een avond "uitspelen".
Het multiplayer spel heeft ongeveer 8 sessies (CONVOCATIONS) waarbij je als COHORT samenkomt en je elkaar vertelt wat er is gebeurd. Daarnaast maak je voor elke Convocation een ARTEFACT wat de tijd voorstelt tussen de vorige en de huidge tijd. Dat kan een papierwerk zijn, knutsel, plakboek, beeldhouwwerk, tekening, minecraft nabouwen van je estate, etc etc whatever. Aan het einde van de 8 sessies is ja vampier dood, en komt er een tentoonstelling van al die artefacten door een persoon en dat stelt dan t 500 jaar leven van die Vampier voor.
-------------------------------------------
TL;DR
Een soort character build, random prompt, story driven game over Vampieren, met als einde een eigen gecreeerd leven van een 500 jarige Vampier.
Ik vond sessie 0 super vet. Samen een beetje een continent kiezen (we kozen Europa, Scandinavie) en een start jaar (we kozen 1520, de slag om Bogesund) en dan samen worldbuilding doen a.h.v. wikipedia en fantasie. Wie zijn we, wat is onze relatie met elkaar, wie is onze Prime Vampire, etc.
Voor sessie 1 heb ik vervolgens een prompt gekregen dat ik walg van mijn bestaan en als kluizenaar terug ben getrokken, met de vraag waar en hoe ik dan aan m'n voedsel kom. Dat moet ik dus uitschrijven.
Als artefact heb ik een bebloede banier gemaakt van mijn adelllijk huis (Gyllenstierna).

Zoveel zin in de volgende sessie!
(en voor solo spelers: TYOV is echt aan te raden)
[ Bericht 3% gewijzigd door Ang3l op 22-04-2025 14:12:38 ]