Tarado | donderdag 5 januari 2023 @ 18:09 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() › Hoe kiest Pirelli de compounds voor elk circuit? › Hoe kan je een F1 Super licentie krijgen? ![]() ![]() ![]() ![]() De wagens voor 2022: Haas VF-22 Red Bull RB18 Aston Martin AMR22 McLaren MCL36 AlphaTauri AT03 Williams FW44 Ferrari F1-75 (17 februari) Mercedes W13 (18 februari) Alpine 522 (21 februari) Alfa Romeo C42 (27 februari) | |
Kleffe_Dop | donderdag 5 januari 2023 @ 18:36 |
Werd tijd dat de grid weer eens zou groeien, prima ontwikkeling dus, mits fatsoenlijk aangepakt. | |
#ANONIEM | donderdag 5 januari 2023 @ 19:01 |
Tja, ik weet niet goed wat ik mij hierbij voor moet stellen, gaat GM (Cadillac) nu een PU bouwen of is het alleen maar een badge op een F1 auto met een Renault motor? Als het laatste het geval is dan is het alleen maar een reclame dingetje en geen echte toevoeging aan F1. | |
Kleffe_Dop | donderdag 5 januari 2023 @ 19:19 |
Er wordt gesproken over een mogelijke deal met Honda. | |
ChevyCaprice | donderdag 5 januari 2023 @ 19:26 |
Mooie verzoening tussen de Japanners en de Amerikanen ![]() | |
Starflyer | donderdag 5 januari 2023 @ 20:28 |
In eerste instantie een andere motor, maar ze willen een eigen motor gaan bouwen. | |
nils7 | donderdag 5 januari 2023 @ 23:20 |
GM kan alleen maar verkeerd lopen | |
THEFXR | vrijdag 6 januari 2023 @ 00:54 |
ze kunnen best een motor bouwen, alleen geen super F1 motor. | |
daNpy | vrijdag 6 januari 2023 @ 09:50 |
Dikke 7 liter V8 met 190 pk ![]() | |
beantherio | vrijdag 6 januari 2023 @ 11:49 |
Ik zet toch wel vraagtekens bij de significantie van de betrokkenheid van GM/Cadillac. Het is duidelijk dat Andretti zelf de auto's gaat bouwen (ze zijn een groot complex aan het bouwen in Indianapolis waar al hun autosport programma's in ondergebracht moeten worden) en voor de motor van de eerste paar jaar is er al een deal met Renault. Vanaf 2026 zou er dan mogelijk een "eigen" motor gaan komen maar wie of wat is nog onduidelijk. Het lijkt er voor alsnog op dat Cadillac slechts een naamsponsor is en niet veel meer dan dat. | |
Tarado | vrijdag 6 januari 2023 @ 11:54 |
Het is voor F1 natuurlijk wel aantrekkelijk dat een grote Amerikaanse fabrikant erin wil stappen, dat het dan voorlopig alleen met geld is doet daar weinig vanaf. | |
Kickinalfa | vrijdag 6 januari 2023 @ 12:03 |
Persoonlijk zie ik andretti wel zitten als nieuw team. De heren daar zijn racers pur sang. Dit itt tot een team als AM wat er alleen voor marketing doeleinden zit. De FIA heeft ook de procedure voor inschrijving vorige week opengesteld dus als ze serieus zijn zal er wel uitsluitsel komen binnen nu en 2 maanden. | |
ChevyCaprice | vrijdag 6 januari 2023 @ 12:10 |
Is Mercedes ook. Red Bull ook. Alfa Romeo ook. Aston Martin ook. Alpine ook. Alpha Tauri ook. | |
Starflyer | vrijdag 6 januari 2023 @ 12:32 |
Ik verwacht eigenlijk niet dat ze voor 2026 instappen. De tijd daarvoor is imho te kort. Misschien 2025, maar het lijkt me onzinnig om voor ้้n jaar in te stappen als daarna nieuwe reglementen komen en zelfs een nieuw Concorde Agreement waar die $ 200.000.000 "entry fee" waarschijnlijk uit is. En voor Cadillac is de tijd imho ook te kort om in 2026 met een eigen motor te komen, dus ik verwacht dan ook een andere motor. Misschien Alpine, misschien Honda. Wel hebben ze gezegd dat al hun technische expertise, zowel op chassis- als motorgebied ter beschikking staat voor Andretti. Dus het is wel meer dan alleen een naamsponsor zoals Alfa Romeo. | |
Tarado | vrijdag 6 januari 2023 @ 14:07 |
Nee | |
Tarado | vrijdag 6 januari 2023 @ 14:15 |
Vind ik wel dat je pa Stroll een beetje tekort doet, wel oncoventioneel hoe hij het aangepakt heeft maar dat maakt het natuurlijk niet alleen marketing. | |
Red_85 | vrijdag 6 januari 2023 @ 14:56 |
Kom maar af met een extra team. 20 stoeltjes is net iets te weinig, 26 is te veel. | |
4-elements | vrijdag 6 januari 2023 @ 16:04 |
Prekwalificatie ![]() | |
THEFXR | vrijdag 6 januari 2023 @ 16:05 |
mmm, 1,5 sec achter Senna op Monaco ![]() | |
Sjoerd102 | vrijdag 6 januari 2023 @ 16:24 |
13 teams/26 auto's is wat mij betreft prima. Er mogen er 26 starten volgens de reglementen. | |
Kickinalfa | vrijdag 6 januari 2023 @ 16:29 |
Ik heb idd geen hoge pet op van pa stroll. Zijn ambities zijn goed, zijn aanpak kan ook prima, maar wat meer realisme zou hem sieren. Overigens heb ik een hard hoofd mbt teams die omhoog worden gehouden door 1 grote geldschieter. Ik denk dat je blij mag zijn als team dat je kan wedijveren op p3/p4 om het kampioenschap en dat is het wel. | |
#ANONIEM | vrijdag 6 januari 2023 @ 18:09 |
WheeledWarrior | vrijdag 6 januari 2023 @ 18:21 |
Auto's die amper een ronde konden rijden omdat toen de motor al kapot was ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 6 januari 2023 @ 18:44 |
zo past ie niet in de auto | |
hole1988 | zaterdag 7 januari 2023 @ 21:22 |
RPM die loopt te zeiken op YouTube. | |
ChevyCaprice | zondag 8 januari 2023 @ 16:08 |
ESF1Gamer | zondag 8 januari 2023 @ 17:37 |
Dat is Haas niet dan? | |
Tarado | zondag 8 januari 2023 @ 17:38 |
Die zit in de draaibanken, dat zijn geen auto's en sowieso van een andere orde dan GM. | |
ESF1Gamer | zondag 8 januari 2023 @ 17:40 |
Een 2e Amerikaanse team erbij is altijd leuk en dat is ook goed voor Liberty om F1 aantrekkelijk te krijgen voor Amerikaanse publiek. Verder sowieso meer teams erbij is een plus | |
Peterselieman | zondag 8 januari 2023 @ 20:00 |
Zeker. Zelf zie ik 12 teams als optimum voor de sport. Alleen sommige circuits gaan moeite krijgen om zoveel te huisvesten. Ik noem een Zandvoort | |
ESF1Gamer | zondag 8 januari 2023 @ 20:26 |
Of een Monaco | |
Nieuwschierig | zondag 8 januari 2023 @ 20:36 |
Als 26 eerder al genoemd is als maximum dan zal Zandvoort nu toch al wel geschikt zijn voor 13 teams? In de zin dat er een scenario bestaat voor wanneer het nodig is. | |
Sjoerd102 | maandag 9 januari 2023 @ 07:01 |
In Zandvoort tel ik 30 garagepoorten. Monaco werd in elk geval vroeger ook deels uitgeweken naar een parkeerplek buiten het circuit waar gesleuteld werd. dit werd amper op het circuit gedaan. Dan heb ik het wel over de tijd voor 2005. Toen lagen de pitboxen iets anders dan nu. | |
Kickinalfa | maandag 9 januari 2023 @ 07:44 |
Ben wel benieuwd of de teams echt tegen zijn, of dat het gewoon een onderhandelings tactiek is. Overigens zou ik het wel tof vinden als er een koreaans team zou komen met samsung/hyundai oid. | |
heywoodu | maandag 9 januari 2023 @ 07:48 |
Wat een rare reactie vanuit de F1 ![]() Nieuw team, met ook nog eens een groot merk ้n zeer bekende autosportnaam erachter, is toch alleen maar topnieuws? ![]() | |
heywoodu | maandag 9 januari 2023 @ 07:49 |
Maar dat was probleem dan zo groot in 2011, met twaalf teams? | |
daNpy | maandag 9 januari 2023 @ 08:03 |
Ze spreken zich toch juist uit t้gen de "adverse reactions"? | |
heywoodu | maandag 9 januari 2023 @ 08:04 |
Nou ja, ik bedoelde ook die lauwe reactie vanuit de F1 oorspronkelijk. Gelijk reageren met iets wat klinkt als "ja maar het is veel te moeilijk hoor, doe maar niet", in plaats van een beetje enthousiasme. | |
daNpy | maandag 9 januari 2023 @ 08:05 |
Gaat om geld, net als altijd. | |
Starflyer | maandag 9 januari 2023 @ 09:25 |
Hyundai zou ge๏nteresseerd zijn om een motor te leveren. En een Aziatisch team (Panthera Asia) heeft zich ook aangemeld. | |
THEFXR | maandag 9 januari 2023 @ 09:54 |
mooie behind the scenes beelden van de paddock | |
daNpy | maandag 9 januari 2023 @ 09:56 |
Alleen zo'n sensatie headline al ![]() | |
THEFXR | maandag 9 januari 2023 @ 09:56 |
die is minder, doet geen recht aan de mooie beelden. het is net 1 sec ofzo | |
daNpy | maandag 9 januari 2023 @ 10:01 |
Dat soort sensatietitels zorgen altijd dat ik dergelijke filmpjes niet hoef te zien. Iets met oogsten en zaaien ![]() | |
THEFXR | maandag 9 januari 2023 @ 10:02 |
ook, alleen Jos heeft in het verleden ook weleens een duw verkocht, dus je kan het Max niet kwalijk nemen, zit in de opvoeding. | |
daNpy | maandag 9 januari 2023 @ 10:03 |
Dit soort dommigheid dus. | |
DjVero | maandag 9 januari 2023 @ 11:13 |
Plus (o.a.) Mercedes heeft zich uitgesproken tegen Andretti waardoor de online discipelen ook wel tegen moeten zijn natuurlijk. | |
George_of_the_Jungle | maandag 9 januari 2023 @ 11:16 |
Geen idee wanneer ze instappen, maar ze zijn al ff bezig ermee, ook in Europa. | |
Tarado | maandag 9 januari 2023 @ 11:46 |
Dat is niet zo relevant, het gaat om team value en prijzengeld verdeling en nu GM meedoet met Andretti is het ook wel weer een ander verhaal dan Andretti zelfstandig. | |
Peterselieman | maandag 9 januari 2023 @ 21:40 |
Dan moet er juist doorgezet worden. Uiteindelijk schikken ze zich wel in de nieuwe situatie | |
THEFXR | maandag 9 januari 2023 @ 22:51 |
kan je hem niet kwalijk nemen, als je weet wat Pa Jos allemaal gedaan heeft. | |
Nattekat | dinsdag 10 januari 2023 @ 10:58 |
Was er niet afgelopen jaar een groot merk dat voornemens was als team in te stappen waar de teams geen probleem mee hadden? Als het om het geld gaat, maakt het niet uit wie het is natuurlijk. | |
Kleffe_Dop | dinsdag 10 januari 2023 @ 11:23 |
Nieuwschierig | dinsdag 10 januari 2023 @ 12:44 |
Maar waarom hebben de huidige teams wel zo'n probleem met specifiek Andretti dan? | |
Tarado | dinsdag 10 januari 2023 @ 12:48 |
Schijnt ook en beetje met de manier waarop te maken te hebben, dit is wel een aardig artikel erover. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 10 januari 2023 @ 13:07 |
Haas Automation heeft een omzet van minder dan een miljard per jaar, General Motors 122 miljard per jaar. ![]() | |
Starflyer | dinsdag 10 januari 2023 @ 13:12 |
Minder prijzengeld per team als er een "prive"-team meedoet, denk ik. Bij een grote autofabrikant hebben ze waarschijnlijk het idee dat daar meer inkomsten door binnen komen, waardoor dat probleem er niet of nauwelijks is. Alleen zien ze Cadillac niet als fabrikant maar als een soort sponsor. | |
Nattekat | dinsdag 10 januari 2023 @ 15:47 |
Ze hebben net zo'n grote hekel aan die Amerikanisering als ik ![]() | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 10 januari 2023 @ 15:59 |
Dit is het exact. Nieuwe teams betalen een specifiek bedrag van zo'n 200 miljoen om de bestaande teams te compenseren voor het verlies aan prijzengeld. Daarmee krijgt ieder team dus 20 miljoen wat eigenlijk maar een doekje voor het bloeden is in vergelijking wat ze mislopen aan prijzengeld. Ze verliezen dus met binnenkomst van een team een bak geld wat alleen maar gecompenseerd kan worden als dat nieuwe team het totale inkomen binnen de F1 verhoogt, zodat er meer te verdelen gaat zijn. Een echt Amerikaans team met een echte Amerikaanse motorleverancier zou dat kunnen bewerkstelligen. Dat zou een bak nieuwe fans en adverteerders aan kunnen trekken. Maar eigenlijk zijn de huidige teams gewoon tevreden met wat ze hebben en willen ze die gok niet aan. | |
Nieuwschierig | woensdag 11 januari 2023 @ 12:48 |
Als ik alles bij elkaar veeg dan gaat het om: • De inkomsten worden lager per team want de spoeling wordt dunner. • Andretti heeft te veel de publiciteit gezocht, zet daarmee de andere teams voor het blok • Team 'Cadillac-Renault' voegt weinig meerwaarde toe aan het huidige veld • Team 'Cadillac-Renault' toelaten blokkeert mogelijk een grotere rol voor Audi of Porsche in de toekomst | |
Red_85 | woensdag 11 januari 2023 @ 17:28 |
Minder inkomsten. Nu wordt het bedrag gedeeld door 10, straks door 11. Horner had hier nog een mooie quote over in zijn achter-in-de-tuin-interview vorig jaar met Brundle. Sportief heet hij het welkom, financieel niet. | |
Starflyer | woensdag 11 januari 2023 @ 17:49 |
De teams willen dat de anti-dillution fee vanaf 2026 drie keer zoveel wordt ![]() Dus in plaats van $ 200.000.000 willen ze dat een nieuw team $ 600.000.000 gaat betalen omdat dat ongeveer de waarde van een team reflecteert (Audi zou ongeveer dat bedrag voor Sauber betaald hebben). Williams werd ongeveer voor $ 200.000.000 verkocht, vandaar dat de waarde toen daarop gezet is. https://the-race.com/form(...)-200m-new-entry-fee/ | |
Peterselieman | woensdag 11 januari 2023 @ 19:06 |
Dat zegt mij dat de teams te veel macht willen. Er is niet voor niets een budgetcap, waardoor die 600 miljoen buiten alle proporties is. De FIA gaat over het toelatingsproces, niet de teams. | |
Starflyer | woensdag 11 januari 2023 @ 19:34 |
Eens. De teams zouden daar geen zeggenschap in moeten hebben. Juridisch is die zeggenschap waarschijnlijk niet eens houdbaar, zeg ik als leek, want dan kun je als team de concurrentie buiten de deur houden. De FIA gaat over de toelating, maar de FOM gaat over de contracten met de teams over de verdeling van het prijzengeld. Theoretisch zou het dus kunnen dat een team door de FIA wordt toegelaten, maar geen contract heeft met de FOM en dus geen recht heeft op prijzengeld. | |
TagForce | donderdag 12 januari 2023 @ 13:16 |
Als een team toegelaten wil worden moeten ze de concorde agreement ondertekenen... Dat is het contract tussen de FIA, de FOM, en de teams over hoe het geld en de macht verdeeld worden binnen de Formule 1, daar hoort ook het prijzengeld bij. In de Concorde agreement staat de verdeling van het prijzengeld voor maximaal 13 teams. Het is dus allemaal al besloten en overeengekomen. De teams hebben daar op dit moment helemaal niks over te zeggen. Ze kunnen klagen, maar het al dan niet toelaten van een 11e, 12e en 13e team ligt volledig en alleen bij de FIA. Bijkomend leukigheidje is dat vanaf 2026 een nieuwe concorde agreement in werking treedt. Deze moet nog geschreven worden, maar als Andretti zijn inschrijving v๓๓r 1 november 2024 doet en netjes zijn entry betaald, Andretti gewoon aan de tafel komt te zitten voor die onderhandelingen. En dแt is de reden dat er gespeculeerd wordt dat Andretti wellicht al v๓๓r de nieuwe motorreglementen toe treedt tot de F1. Gewoon om niet gepiepelt te worden door de andere 10 bij de volgende Concorde. | |
Tarado | donderdag 12 januari 2023 @ 16:17 |
Voor de liefhebbers | |
Kleffe_Dop | donderdag 12 januari 2023 @ 16:25 |
Heb seizoen 4 niet eens meer afgekeken vorig jaar. | |
Tarado | donderdag 12 januari 2023 @ 16:30 |
Ik seizoen 1 niet eens, is niet aan mij besteed al heb ik het laatste deel van seizoen 4 wel gekeken. | |
DjVero | donderdag 12 januari 2023 @ 18:52 |
Liefhebber ben ik niet, teveel gekunstelde ingrepen zoals die ongein met Norris/Ricciardo vorig jaar, maar ik kijk het wel. Voor F1-noobs is het natuurlijk interessant. | |
PirE | donderdag 12 januari 2023 @ 23:38 |
Velas is weg bij Ferrari als sponsor, weer een cryptoscammer minder. | |
Kleffe_Dop | donderdag 12 januari 2023 @ 23:41 |
De nieuwe Nigeriaanse prinsen. | |
Rianne84 | vrijdag 13 januari 2023 @ 07:38 |
WheeledWarrior | vrijdag 13 januari 2023 @ 11:28 |
![]() | |
4-elements | vrijdag 13 januari 2023 @ 12:09 |
T-minus ![]() | |
Starflyer | vrijdag 13 januari 2023 @ 13:16 |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 13 januari 2023 @ 13:20 |
Letterlijk alleen de laatste aflevering hier, voor shits and giggles. Ooit seizoen 1 gestart, maar gewoon te veel leugens en verdraaide edits. | |
DKUp | vrijdag 13 januari 2023 @ 13:20 |
Logan/Alexander, it’s James! | |
Starflyer | vrijdag 13 januari 2023 @ 17:03 |
Tarado | vrijdag 13 januari 2023 @ 17:08 |
Daar zit vast geen motor in | |
Starflyer | vrijdag 13 januari 2023 @ 17:17 |
Zal wel alleen de livery zijn, zoals bij de meeste presentaties. | |
Nieuwschierig | vrijdag 13 januari 2023 @ 17:54 |
In New York nog wel. Een nieuwe mentale klap voor Nattekat. | |
ZaZoe | vrijdag 13 januari 2023 @ 18:25 |
![]() | |
tripel7 | zondag 15 januari 2023 @ 00:39 |
Verstappen begint de virtuele Le Man ook lekker: https://clips.twitch.tv/A(...)ati-ApaEhZAIR3BChhuI | |
Rianne84 | zondag 15 januari 2023 @ 10:27 |
This did not age well. | |
ChevyCaprice | zondag 15 januari 2023 @ 11:47 |
Beastmode hoor. Helaas disconnected. SAD | |
Nattekat | zondag 15 januari 2023 @ 12:19 |
En dan moeten we simracing als toeschouwers serieus nemen ![]() F1 blijft dat neppe arcadespel inzetten en een incompetente partij kaapt alle andere simracing licenties weg omdat de licentiehouders te beroerd zijn om onderscheid te maken tussen console en pc. Opflikkeren met die onzin. Over 3 weken eerste teampresentatie ![]() | |
ChevyCaprice | zondag 15 januari 2023 @ 12:58 |
![]() | |
beantherio | maandag 16 januari 2023 @ 11:24 |
Volgens de Formule E Instagram-pagina van Porsche zouden ze vandaag een grote aankondiging gaan doen: https://www.instagram.com/p/CncbbETjBkj/ Op Reddit wordt er gespeculeerd over een aankondiging van een partnerschap tussen Williams, Porsche en Gulf (waarvan recent al duidelijk werd dat ze Williams gaan sponsoren). edit: zie ook https://www.gpblog.com/nl(...)f1-aankondiging.html [ Bericht 10% gewijzigd door beantherio op 16-01-2023 11:51:05 ] | |
Nattekat | maandag 16 januari 2023 @ 12:09 |
Ik zie Williams er niet voor aan om meer in te leveren dan RB, en het is toch wel duidelijk geweest dat Porsche ook niets wilde inleveren. Maar het kan soms gek lopen. | |
beantherio | maandag 16 januari 2023 @ 12:13 |
Bekende F1-journalist Tobi Grner is de verwachtingen al aan het temperen: Ik denk inmiddels ook dat het minder spannend nieuws is dan hoe het gebracht wordt. | |
Kleffe_Dop | maandag 16 januari 2023 @ 12:16 |
Wilde net dezelfde tweet posten. Dat duidt in ieder geval niet op een Williams-Porsche combinatie in F1. | |
Tarado | maandag 16 januari 2023 @ 12:17 |
Jammer | |
beantherio | maandag 16 januari 2023 @ 12:21 |
Het is wel zo dat die geruchten er al waren en dat 1) Porsche, na het mislopen van een overeenkomst met RBR, blijkbaar nog steeds op zoek is naar een ingang in F1, 2) dat Dorilton Capital mogelijk wel af zou willen van Williams en dat 3) het momenteel wel een goed moment zou zijn om een F1-team te kopen aangezien de prijs ervan na het in gaan van een nieuwe Concorde agreement (met mogelijk een veel hogere anti dilution fee) wel eens fors zou kunnen gaan stijgen. Evengoed denk ik niet dat deze aankondiging daar betrekking op heeft. | |
Starflyer | maandag 16 januari 2023 @ 12:26 |
Om een team te kopen hoef je geen anti-dillution fee te betalen. De nieuwe waarde (als die al ooit in het Concorde Agreement komt) is gebaseerd op de prijs die Audi voor Sauber betaald zou hebben. Net zoals de $200.000.000 bepaald is door de prijs die Dorilton voor Williams heeft betaald. | |
Starflyer | maandag 16 januari 2023 @ 12:29 |
Daarbij heeft Porsche, voor zover ik weet, niet meer de mogelijkheden om zelf een F1 motor te bouwen. Dat zouden ze weer opnieuw moeten opbouwen. De spullen die daarvoor bedoeld waren zijn nu in bezit van Red Bull Powertrains. Dus 2026 zou dan te vroeg komen. Sowieso hebben ze zich niet ingeschreven voor 2026. Als het al zover komt, verwacht ik dat niet voor 2027. | |
beantherio | maandag 16 januari 2023 @ 12:35 |
Mijn punt is juist dat het met het stijgen van de anti-dilution fee veel aantrekkelijker gaat worden om een bestaand team te kopen i.p.v. een compleet nieuw team op te richten en een anti-dilution fee te betalen. Als je een bestaand team koopt hoef je geen anti-dilution te betalen + je hebt al direct een team zonder dat je veel hoeft te investeren om alles op poten te zetten. Maar als de fee stijgt naar bijv. 600 miljoen (waar nu over gesproken wordt) dan heeft dat ook effect op de aankoopprijs van een team. De eigenaar van zo'n team is ook niet gek en weet wat de alternatieve route kost: 600 miljoen + alle kosten die je hebt om een team van de grond te krijgen. En dat heeft dus ook weer effect op de verkoopprijs van een team: de eigenaar zal de vraagprijs flink opschroeven. Immers: het alternatief is veel duurder. Dan kan een bedrijf als Porsche beter nu nog tot aankoop overgaan nu de prijzen nog behapbaar zijn. | |
Tarado | maandag 16 januari 2023 @ 12:39 |
beantherio | maandag 16 januari 2023 @ 12:41 |
De vet gemaakte opmerking snap ik niet helemaal: wat bedoel je daarmee? Haal je niet Porsche en Honda door elkaar? Een gerucht is trouwens dat Porsche, bij een terugkeer naar F1, omgelabelde Audi-motoren zou gaan leveren. Ik vind dat moeilijk te accepteren. Van bepaalde elementen is wel duidelijk dat Porsche die niet zelf zal gaan ontwikkelen (o.a. het electrische deel) maar ze moeten toch meer dan voldoende kennis en kunde in huis hebben om een eigen motor te ontwikkelen? | |
Starflyer | maandag 16 januari 2023 @ 12:48 |
Nee, het gaat om Porsche. De spullen die nodig zijn om een motor te ontwikkelen zouden in de Red Bull Powertrains loods in Milton Keynes staan. Die zijn daar in januari 2022 geleverd, toen er nog sprake was van een samenwerking tussen RB en Porsche. Hierbij zou Porsche zich vooral toeleggen op het elektrische deel (waarvan ze de kennis hebben uit de FE en de WEC). Nadat de deal geklapt is, zijn de spullen (onder andere virtuele testbanken en zo), daar blijven staan en heeft Porsche dus niet meer de spullen om een F1 ICE te ontwikkelen, of ze moeten die weer opnieuw aanschaffen. (Bron Dieter Rencken) De F1 motor die Porsche een aantal jaar geleden heeft ontwikkeld, wordt voor zover ik weet gebruikt als basis voor de Audi motor. | |
beantherio | maandag 16 januari 2023 @ 13:02 |
Vreemd verhaal. Niet alleen dat Porsche al spullen aan RBR zou hebben geleverd (waarbij ze die spullen zelf ook niet meer zouden hebben c.q. zouden terugkrijgen) voor een deal die nog niet eens rond was maar ook dat ze het elektrische deel zouden gaan ontwikkelen. Dat laatste hebben ze namelijk niet eerder gedaan: niet voor WEC maar ook niet voor Formule E. En voor zover ik weet was die eerder gebouwde motor (uit medio 2017) meer een "proof of concept" dan een echt bruikbaar ontwerp. Porsche heeft/had de kennis daarvoor wel in huis, maar voor Audi zal het niet heel anders zijn. En blijkbaar zijn die inmiddels al druk bezig met de ontwikkeling van de 2026-motor. [ Bericht 0% gewijzigd door beantherio op 16-01-2023 13:23:45 ] | |
Starflyer | maandag 16 januari 2023 @ 14:37 |
Ze hebben een Powertrain met regeneratie voor de Formule E ontwikkeld en een LMP1 met hybride technologie. Een van de redenen dat ze pushten voor het afschaffen can de MgU-H, want die kennis hebben ze niet. Dus waar je vandaan haalt dat ze dat nog niet eerder gedaan hebben, weet ik niet. En Rencken zou zelf aanwezig geweest zijn toen die spullen (van AVL) in Milton Keynes werden afgeleverd, meen ik mij uit een van zijn F1 weekendverslagen te herinneren. | |
Tarado | maandag 16 januari 2023 @ 14:39 |
Ja dat heb ik ook gelezen. | |
Starflyer | maandag 16 januari 2023 @ 14:45 |
Heb de bron gevondenHierin staat ook dat het plan was dat in Milton Keynes door Porsche ontworpen motoren gebouwd zouden worden. Dus meer dan alleen het elektrische deel wat ik dacht. https://racingnews365.com(...)red-bull-and-porsche | |
beantherio | maandag 16 januari 2023 @ 16:15 |
Voor de LMP-auto's ben ik op dit forum zelf juist wel eens terecht gewezen m.b.t. de ontwikkeling van de elektrische componenten van de aandrijving. De details ken ik niet meer maar e.a. kwam bij een andere firma vandaan en is niet door Porsche zelf gemaakt. Het klopt wel dat ze inderdaad af wilden van de MGU-H omdat dit geen onderdeel was van LMP en ze dus niks van de plank konden trekken. Voor Formule E is er geen enkel team dat de aandrijving zelf ontwikkeld: die komt (voor gen3) bij Spark Racing Technologies en Williams Advanced Engineering vandaan. Zie o.a. https://motorsport.tech/f(...)nchartered-territory [ Bericht 0% gewijzigd door beantherio op 16-01-2023 16:20:39 ] | |
Starflyer | maandag 16 januari 2023 @ 16:23 |
Spark levert het chassis en Williams levert alleen de batterij (voor de Gen2 was dit McLaren). De powerunits worden wel degelijk door de leveranciers zelf ontwikkeld. Dat is al zo sinds de Gen2 wagens. In de eerste seizoenen was het inderdaad allemaal standaard met de Gen1 wagens. Er staat zelfs letterlijk in dat de powerunits de verantwoordelijkheid zijn van de teams.
[ Bericht 6% gewijzigd door Starflyer op 16-01-2023 16:31:44 ] | |
beantherio | maandag 16 januari 2023 @ 16:27 |
Interessant artikel. Maar dit klinkt meer alsof RBPT een bestelling van Porsche bij AVL heeft overgenomen i.p.v. dat er spullen direct van Porsche naar Red Bull zijn gegaan. En als het spul in januari 2022 is geleverd (waar het artikel over heeft) dan zal het ook wel veel eerder bij AVL zijn besteld. Er is nooit een deal gekomen tussen Red Bull en Porsche dus het lijkt me niet dat de constructie met AVL iets te maken had daarmee. | |
Starflyer | maandag 16 januari 2023 @ 16:36 |
Zo lees ik het niet. Die deal was allang in voorbereiding en leek tot op het laatste moment ook beklonken te worden. Totdat RBR bang was zijn daadkracht te verliezen, toen ze erachter kwamen dat alles bij Porsche langs de board moest gaan. Sowieso was het de bedoeling dat de powerunits bij RBPT gebouwd zouden gaan worden. Daarvoor is ook dat RBPT opgezet. Dus dat die spullen daar naar toe zouden gaan was logisch. | |
beantherio | maandag 16 januari 2023 @ 16:39 |
Op andere plekken lees ik daar toch andere dingen over. Zoals o.a. hier: Een front axle MGU is wel degelijk een deel van de aandrijving. Op de website van Spark Racing Technology is ook wel zichtbaar dat ze daar de kennis voor zoiets in huis hebben. Niet helemaal duidelijk wat ik nu moet geloven. Maar ik ga daar de woordenstrijd ook niet (verder) over aan. ![]() | |
beantherio | maandag 16 januari 2023 @ 16:43 |
Dat weet ik. Maar wat ik bedoel is dat je het deed klinken alsof RBPT allerlei apparatuur van Porsche zou hebben "gekaapt". Zo komt het niet op mij over: er was begin 2022 geen deal en op het moment van de bestelling ook niet. Red Bull is altijd wel duidelijk geweest over dat ze zelf de motoren wilden gaan bouwen dus het spul van AVL hadden ze sowieso nodig. | |
beantherio | maandag 16 januari 2023 @ 16:49 |
Inmiddels is duidelijk wat de aankondiging op de Instagram-pagina van Porsche Formule E betekende: dat ze hun Instagram-pagina anders opgezet hebben zodat al hun motorsport-activiteiten nu op een plek te vinden zijn. Zie https://www.instagram.com/porsche.motorsport/ | |
Starflyer | maandag 16 januari 2023 @ 16:51 |
De aandrijving werkt op de achteras en dat is ontwikkeld door de vijf leveranciers. Het klopt dat er een extra "regen"-unit op de vooras zit voor het terugwinnen van de energie maar bij mijn weten wordt daar niet de auto mee aangedreven. | |
Starflyer | maandag 16 januari 2023 @ 16:54 |
Gekaapt niet. In overleg met of op verzoek van Porsche aangeschaft, denk ik. | |
Tarado | dinsdag 17 januari 2023 @ 09:29 |
Nattekat | dinsdag 17 januari 2023 @ 10:30 |
Oja, die onzin. Heeft Mercedes goed gelobbied. | |
Tarado | dinsdag 17 januari 2023 @ 11:55 |
Zal ze enigzins helpen maar of dat voldoende is, ik denk het niet en Toto ook niet of is het weer de ouderwetse sandbag Toto? | |
Tijn | dinsdag 17 januari 2023 @ 12:29 |
Mja, hier kun je denk ik echt helemaal niks uit afleiden, eerlijk gezegd. Alle teams doen voor het seizoen alsof hun auto niks voorstelt, je gaat de concurrentie natuurlijk niet wijzer maken dan ze zijn. | |
Tarado | dinsdag 17 januari 2023 @ 12:33 |
Dat klopt maar ondanks die kleine regelwijziging die teams wat terugwerpt is een halve seconde gewoon moeilijk te pakken. | |
Tijn | dinsdag 17 januari 2023 @ 12:37 |
Oh zeker. Het zou bijzonder zijn als RBR er niet weer bij zit. Maar toch, met zo'n nieuw reglement is het denk ik wat makkelijker grote stappen te maken dan met een uitontwikkeld concept. En Mercedes heeft ook een heel jaar kunnen afkijken hoe het wel moet. Het zou me echt verbazen als de Duitsers de plank weer misslaan komend seizoen. | |
Tarado | dinsdag 17 januari 2023 @ 12:48 |
Ik denk ook dat ze er dichterbij (gaan) zitten maar dat is wat anders dan level. | |
Starflyer | dinsdag 17 januari 2023 @ 13:09 |
Tijn | dinsdag 17 januari 2023 @ 13:14 |
Nog een reden dat de GP van China niet doorgaat? | |
DjVero | dinsdag 17 januari 2023 @ 13:15 |
Covid ![]() | |
Tijn | dinsdag 17 januari 2023 @ 13:16 |
Ah ja, dacht ik al. Staat nu ook bij de NOS zie ik: https://nos.nl/artikel/24(...)eizoen-telt-23-races | |
Red_85 | dinsdag 17 januari 2023 @ 13:17 |
Niet erg zo'n gat. | |
Red_85 | dinsdag 17 januari 2023 @ 13:18 |
Na, meer hoe China er mee omging -gaat. Covid is er ook in de rest van de wereld, alleen daar kunnen we blijkbaar wel racen. En weer normaal leven. | |
daNpy | dinsdag 17 januari 2023 @ 14:48 |
Iedereen 3 jaar opsluiten en daarna uit het niks alles open gooien bleek toch niet de goede strategie. | |
Nattekat | dinsdag 17 januari 2023 @ 15:15 |
Top, oprotten met races in vage landen als China en de veel te volle kalender. | |
Red_85 | dinsdag 17 januari 2023 @ 15:18 |
Ben er dan ook helemaal niet rouwig om. Kutland, kutcircuit en een te volle kalender. | |
Tarado | dinsdag 17 januari 2023 @ 15:24 |
Kutland wel mee eens, circuit is zeker niet het minste en nu heb je een gat van 4 weken dus had liever een race gehad. | |
gbm | dinsdag 17 januari 2023 @ 16:26 |
Circuit is inderdaad niks mis mee en vrij apart dat dit gat hetzelfde is als de 'summer break' ![]() | |
DjVero | woensdag 18 januari 2023 @ 09:30 |
Mensen die lopen te zeuren over een (te) volle kalender, terwijl ze alleen maar op de bank hoeven te liggen ![]() | |
Sked | woensdag 18 januari 2023 @ 18:51 |
nils7 | woensdag 18 januari 2023 @ 19:44 |
Ik moet helaas zelf lopen naar de koelkast om een biertje te pakken. | |
Rianne84 | woensdag 18 januari 2023 @ 19:53 |
Tarado | donderdag 19 januari 2023 @ 15:29 |
Bij Ferrari zijn ze positief: Kijken wat er van overblijft op het asfalt. | |
ESF1Gamer | donderdag 19 januari 2023 @ 16:16 |
Ze gooien de overwinning wel weer weg met de strategie | |
Knurft-Zork3 | donderdag 19 januari 2023 @ 16:18 |
Hij zal de banden nog wel harder opvreten dan. | |
Tarado | donderdag 19 januari 2023 @ 16:56 |
Ik vind het sowieso nogal optimistisch, in principe verlies je met die nieuwe regel 0,2 - 0,4 seconde tov vorig jaar dus dan hebben zij een kleine 1,5 seconde gevonden. Maar Mercedes was vorig jaar ook dik een seconde sneller dan de rest in de simulator en we hebben gezien hoe dat afgelopen is. | |
ChevyCaprice | donderdag 19 januari 2023 @ 17:02 |
Hoop zelf van niet. Zou leuker zijn als ze wat tegenstand konden bieden tegen het dominante team. Vergelijkbaar met Mercedes vs RBR. in 2021 | |
3rr0r | donderdag 19 januari 2023 @ 22:33 |
![]() | |
Frank1893 | vrijdag 20 januari 2023 @ 09:30 |
Heel mooi ![]() | |
Tarado | vrijdag 20 januari 2023 @ 09:56 |
Eens hoor en vorig jaar hadden ze de snelheid ook, na dat skid blocks TD wat minder maar als ze dat opgelost hebben doen ze gewoon weer mee om de overwinningen. | |
DjVero | vrijdag 20 januari 2023 @ 10:36 |
Wat is dit? Waar kijk ik naar? | |
George_of_the_Jungle | vrijdag 20 januari 2023 @ 10:48 |
Twee jonge chauffeurs die bij een basketbalwedstrijdje op hun telefoon kijken. | |
3rr0r | vrijdag 20 januari 2023 @ 12:07 |
Valt uit het plaatje te zien, Amerikaanse prof basketbalcompetitie had gisteren een wedstrijd gedaan in Parijs en deze twee waren erbij aanwezig. | |
Knurft-Zork3 | vrijdag 20 januari 2023 @ 13:56 |
Ze waren met z'n drie๋n. Charles zal er wel tussenin gezeten hebben. ![]() ![]() | |
Wienerschnitzels | vrijdag 20 januari 2023 @ 14:32 |
Ja ![]() ![]() | |
WheeledWarrior | vrijdag 20 januari 2023 @ 16:23 |
'Wij kunnen de resterende 10 races allemaal winnen' | |
hole1988 | vrijdag 20 januari 2023 @ 21:21 |
#ANONIEM | zaterdag 21 januari 2023 @ 18:32 |
....of niet. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 23 januari 2023 @ 09:43 |
Die Ocon heeft echt zo'n rattenkop.... | |
BehoorlijkKritisch | maandag 23 januari 2023 @ 10:02 |
Zou zo in de selectie van Ajax kunnen. | |
Nieuwschierig | maandag 23 januari 2023 @ 21:24 |
Qua resultaten lijkt hij wel meer op Feyenoord | |
tripel7 | woensdag 25 januari 2023 @ 14:29 |
Verstappen laat een race rig inbouwen in z'n priv้jet: https://www.gpfans.com/nl(...)-24-uur-van-le-mans/ | |
Tarado | woensdag 25 januari 2023 @ 17:53 |
ChevyCaprice | woensdag 25 januari 2023 @ 18:09 |
Dinsdag al los ![]() | |
Starflyer | woensdag 25 januari 2023 @ 18:45 |
Nyck was vandaag al los ![]() | |
Drebbelman | woensdag 25 januari 2023 @ 19:32 |
Kennelijk geen Johnny Herbert of Pual di Resta meer bij Sky komend seizoen. Zo wordt de wereld langzaam toch weer een beetje een betere plek. [ Bericht 0% gewijzigd door Drebbelman op 26-01-2023 01:53:47 (typo in johnny) ] | |
opgebaarde | woensdag 25 januari 2023 @ 20:21 |
Als je Di Resta niet te pruimen vindt, bereid je dan alvast voor op een teleurstelling als je merkt hoe de vervangers zijn | |
XL | woensdag 25 januari 2023 @ 20:26 |
Op twitter zijn er geruchten dat Verstappen prive een ferrari heeft gekocht, een van de reacties die ik de moeite waard vond: Bro owns ferrari on and off the track | |
Starflyer | woensdag 25 januari 2023 @ 21:04 |
Welke vervangers? Er komen geen nieuwe voor in de plaats. | |
opgebaarde | woensdag 25 januari 2023 @ 21:11 |
Ah ok. Fantastisch nieuws | |
Bonobo11 | woensdag 25 januari 2023 @ 21:40 |
![]() | |
ondeugend | donderdag 26 januari 2023 @ 11:57 |
Naar het schijnt heeft Max een nieuw speleding...![]() | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 26 januari 2023 @ 11:58 |
Max naar Ferrari confirmed. | |
ondeugend | donderdag 26 januari 2023 @ 12:00 |
Ja! | |
Bonobo11 | donderdag 26 januari 2023 @ 12:42 |
Owns Ferrari on and off the track | |
Red_85 | donderdag 26 januari 2023 @ 13:08 |
![]() Auto liefhebber | |
Red_85 | donderdag 26 januari 2023 @ 13:11 |
Prachtbak. Die grijze er naast trouwens ook. | |
ondeugend | donderdag 26 januari 2023 @ 13:13 |
Ik vind die grijze nog mooier ![]() | |
Red_85 | donderdag 26 januari 2023 @ 13:47 |
Als ik het goed zie een 250 GT Lusso Ja, pure magie op wielen. | |
4-elements | donderdag 26 januari 2023 @ 13:58 |
Een Ferrari hoort rood te zijn ![]() | |
Rianne84 | donderdag 26 januari 2023 @ 14:12 |
| |
ondeugend | donderdag 26 januari 2023 @ 14:14 |
En soms grijs | |
4-elements | donderdag 26 januari 2023 @ 14:43 |
![]() | |
ESF1Gamer | donderdag 26 januari 2023 @ 16:53 |
Die zit vast feest te vieren | |
Starflyer | donderdag 26 januari 2023 @ 17:56 |
Alfa Romeo heeft een nieuwe team principal (al noemen ze het een team representative). https://www.motorsport.co(...)team-chief/10424690/ | |
#ANONIEM | donderdag 26 januari 2023 @ 19:15 |
Hopelijk hebben ze geen drempels in Monaco. | |
DjVero | donderdag 26 januari 2023 @ 20:12 |
Vind ik een te snelle conclusie. Als Leclerc met een Red Bulletje gespot zou worden daarentegen... | |
ChevyCaprice | donderdag 26 januari 2023 @ 20:18 |
In Monaco rij je toch niet heel hard. Maar wel op de buitenwegen aldaar, waar zo'n auto tot zijn recht komt. | |
#ANONIEM | donderdag 26 januari 2023 @ 21:05 |
Ik bedoel meer dat hij zo laag ligt. Bij ieder drempeltje moet Kelly uitstappen. | |
ChevyCaprice | donderdag 26 januari 2023 @ 21:30 |
Weet ik. Maar een beetje supercar heeft een neuslift. En op lage snelheid is het sowieso best prima te doen | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 27 januari 2023 @ 04:26 |
Zal ongetwijfeld heel speciaal zijn, maar vind een DBS 770 gewoon mooier. Een Agera ook, trouwens. | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 27 januari 2023 @ 07:22 |
Eens. Vooral die DBS 770. Sowieso fan van Aston Martin, zoveel mooier dan al die Italiaanse monsters. Veel meer klasse. | |
Tarado | vrijdag 27 januari 2023 @ 08:43 |
Tarado | vrijdag 27 januari 2023 @ 09:01 |
Dauthi | vrijdag 27 januari 2023 @ 11:02 |
Sauber Alfa Romeo heeft ook een nieuwe louche sponsor gevonden. Een of ander Servisch online crypto casino, met een holding company in Cura็ao. Het hele bedrijf is nog geen 6 jaar oud, en in geen enkel van de berichten een verwijzing naar de website van dit "lifestyle" bedrijf ![]() Dat zal vast eindigen in tranen... https://www.sauber-group.(...)for-2023-and-beyond/ | |
Starflyer | vrijdag 27 januari 2023 @ 12:27 |
Ik dacht Australisch, gezien dit bericht. Maar er is blijkbaar ook al heibel in de tent ![]() https://www.dailymail.co.(...)take-enterprise.html | |
Nieuwschierig | vrijdag 27 januari 2023 @ 12:43 |
Het is natuurlijk wel degelijk een hint. | |
Tijn | vrijdag 27 januari 2023 @ 14:12 |
De kans dat Leclerc niet zo blij is bij Ferrari lijkt me sowieso een stuk groter dan dat Max niet blij bij Red Bull zou zijn. | |
PirE | vrijdag 27 januari 2023 @ 23:06 |
Sinds ze hun cryptocasino niet meer mogen pushen op Twitch hebben ze een nieuwe manier nodig om jonge mensen te lokken. Als je als team, Alfa, met zo'n partner in zee gaat verdien je het om belazerd te worden. Hopelijk trekt stake dat hele team de grond in. Ik heb overigens totaal geen moeite met casino's maar fuck stake. De manier waarop ze werken is gewoon smerig. [ Bericht 1% gewijzigd door PirE op 27-01-2023 23:16:10 ] | |
shiz | vrijdag 27 januari 2023 @ 23:16 |
Zijn ROKiT & Rich Energy ook niet hele vage firmas geweest? ![]() Na LUNA, FTX en dergelijke... nobody learns a damn thing. Zaken als Moneygram of een Western Union zou ik ook niet zo snel mee in zee gaan, maar ok... | |
PirE | zaterdag 28 januari 2023 @ 00:03 |
Mission Winnow, A Better Tomorrow, Aramco. Ik ontdek een patroon. Je moet toch minimaal ้้n bedenkelijke sponsor hebben in deze sport. Het is dat Rusland niet mag sponsoren anders had iemand wel een sticker van de Wagner Group op zijn auto zitten | |
ESF1Gamer | zaterdag 28 januari 2023 @ 07:10 |
Rich Energy all over again ![]() | |
Dauthi | zaterdag 28 januari 2023 @ 09:50 |
![]() Het is al over voor het begonnen is. P.s. Al die wannabe billionaires, zitten in het corrupte en criminele Oost-Europa. De echt grote jongens zaten in Oekra๏ne, de Bidens en de Trumps. En de kleinere in Roemeni๋ oid, de Tates e.d. Het is inmiddels een clich้, dat walgelijke mensen daar walgelijke dingen doen om hun zakken te vullen... | |
Dauthi | zaterdag 28 januari 2023 @ 09:55 |
Western Union bestaat al 172 jaar, je hebt als F1 team dan wel meer zekerheid dat het niet plots verdwijnt. De controverses omtrent Western Union zijn de typische multinational controverses, dus daar kan je eigenlijk ook geen buil aan vallen. | |
PirE | zaterdag 28 januari 2023 @ 10:21 |
https://www.sauber-group.(...)tream-with-kick-com/ Er komt ook een kick stickertje op ![]() ![]() Dat hele KICK is ook alleen maar ontstaan omdat Twitch de voorwaarden heeft aangepast om stake te weren van hun platform ![]() ![]() | |
Starflyer | zaterdag 28 januari 2023 @ 11:16 |
Sainz heeft ook een nieuwe Ferrari![]() | |
Starflyer | zaterdag 28 januari 2023 @ 12:03 |
Nu op Ziggo Sport de Race of Champions, met onder andere Hakkinen, Bottas, Vettel, Schumacher, Coulthard, Chadwick, Drugovich, etc. | |
THEFXR | zaterdag 28 januari 2023 @ 15:13 |
moneytron was toch wel de ultieme scam. ![]() | |
THEFXR | zaterdag 28 januari 2023 @ 15:15 |
heb rich energy bij een vechtsport zien staan https://www.pflmma.com/ne(...)energy-drink-partner | |
Starflyer | zondag 29 januari 2023 @ 11:43 |
Wat dacht je van T-Minus? ![]() https://jalopnik.com/form(...)n-disappe-1849570819 | |
THEFXR | zondag 29 januari 2023 @ 12:13 |
die wist ik niet, kan dus zijn dat hij ook niet meer leeft? | |
Tarado | maandag 30 januari 2023 @ 16:47 |
BehoorlijkKritisch | maandag 30 januari 2023 @ 17:12 |
Ford Fi๋sta RedBull-edition incoming. | |
franklop | maandag 30 januari 2023 @ 17:17 |
1.0 ecoboost | |
Red_85 | maandag 30 januari 2023 @ 17:39 |
Ford zegt Nein. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 30 januari 2023 @ 18:33 |
Absurde ontwikkeling is dat. Motoren steeds zuiniger, meer elektrische auto's. Maar ze moeten wel steeds groter. ![]() Terwijl het formaat Fi๋sta eigenlijk perfect is voor zo verschrikkelijk veel mensen die alleen maar groter rijden omdat de buren ook een dikke middenklasser hebben. Maar goed, ik heb dan ook niet zo heel veel met auto's verder, zeker niet met grote. Ik ben de laatste auto's steeds kleiner gegaan. | |
Starflyer | maandag 30 januari 2023 @ 18:40 |
Ford mag dus wel een motor rebadgen, maar als Cadillac dat wil doen is de wereld te klein (nog afgezien dat ze op termijn wel met een eigen motor willen komen) ![]() | |
4-elements | maandag 30 januari 2023 @ 22:17 |
Kan het niet helemaal meer volgen qua motoren en Red Bull. Dacht juist dat Honda daar uiteindelijk toch zou blijven? | |
THEFXR | maandag 30 januari 2023 @ 22:26 |
maar niet voor eeuwig. | |
4-elements | maandag 30 januari 2023 @ 22:45 |
Niets is voor eeuwig. ![]() Maar dacht dat ze voorlopig zouden blijven met het oog op 2026. | |
Starflyer | maandag 30 januari 2023 @ 23:33 |
Ze blijven tot 2026. Voor daarna is nog niets zeker, maar lijkt RB nu met Ford in zee te gaan. Vraag me ook af of Honda alleen maar als naamgever terug zou willen komen omdat RBR de ontwikkeling van de motoren niet meer uit handen wil geven. | |
Tarado | maandag 30 januari 2023 @ 23:49 |
Denk niet dat dit het probleem was, het is meer dat ze geen team erbij willen voor "weinig". | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 31 januari 2023 @ 07:07 |
Het probleem is niet Cadillac, maar het nieuwe team. Ford sluit aan bij een bestaand team en dus hoeven de overige teams hun centjes niet te delen. | |
THEFXR | dinsdag 31 januari 2023 @ 10:17 |
Laatste keer Ford was geloof ik met Williams en toen reden ze al niet meer vooraan. | |
Starflyer | dinsdag 31 januari 2023 @ 15:17 |
Dat snap ik ![]() Alleen zeggen dat het ene team niets toevoegt, terwijl ze imho meer toevoegen dan sommige bestaande teams, is hypocriet. | |
Starflyer | dinsdag 31 januari 2023 @ 15:19 |
De nieuwe Haas (livery). De echte auto is pas op 11 februari te zien tijdens een shakedown op Silverstone. [ Bericht 2% gewijzigd door Starflyer op 31-01-2023 15:40:13 ] | |
Red_85 | dinsdag 31 januari 2023 @ 16:04 |
Kan niet anders zeggen dat ik het ook jammer vind. Formaat Fiesta is echt perfect voor velen. Rij zelf een Focus en groter hoeft voor mij echt niet. Kan er ook echt niet bij dat alles maar groter wordt.. | |
Red_85 | dinsdag 31 januari 2023 @ 16:07 |
Kleurenstelling vind ik supermooi. Maar dat is persoonlijk, hou wel van die specifieke combi. Gevoel. | |
3rr0r | dinsdag 31 januari 2023 @ 16:32 |
Als je ook weleens buiten de 30 km zone komt dan is je kans om niet te overlijden bij een ongeluk bij een wat grotere auto toch een stuk kleiner, wat die crashtest van dat geinige kleine autootje je ook wel niet laat denken. | |
TearsoftheKingdom | dinsdag 31 januari 2023 @ 16:54 |
Die fiesta is net zo groot als de Escort van vroeger. | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 31 januari 2023 @ 17:05 |
En net zo veilig als een Focus die twee jaar ouder is. | |
Red_85 | dinsdag 31 januari 2023 @ 17:12 |
Als iedereen in een tank gaat rijden is het weer net zo onveilig. Allemaal aan de escallade dan maar? | |
Red_85 | dinsdag 31 januari 2023 @ 17:13 |
Ford Focus hatchback 1 en 2 zijn net zo groot als de Fiesta van nu. Zet ze maar naast elkaar, want het kan. Die Focus van 20-24 zie je nu nog rijden. | |
3rr0r | dinsdag 31 januari 2023 @ 18:41 |
Liever dat mensen zich eens gaan gedragen en dat alle aso's optiefen, maar dat is een illusie. Het comfort is ook een aspect overigens. Maar goed, terug naar F1 praat ![]() | |
Tijn | dinsdag 31 januari 2023 @ 20:35 |
Leuk voor jezelf, maar voor ander verkeer (inclusief voetgangers en fietsers) zijn grotere/zwaardere auto’s juist onveiliger. | |
Zorro | dinsdag 31 januari 2023 @ 20:42 |
Allemaal aan de kleine auto dus. | |
Donderkonijn | dinsdag 31 januari 2023 @ 21:19 |
Ik kan me Ford-Steward ( ik ben een ouwe lul tegenwoordig) nog herinneren. Ik meen me vooral veel plofs te herinneren. Was geloof ik niet zo'n gelukkig huwelijk. | |
THEFXR | dinsdag 31 januari 2023 @ 21:40 |
dat klopt idd, dus ik zie het niet zo positief dat die een top motor kunnen bouwen. | |
Starflyer | dinsdag 31 januari 2023 @ 22:15 |
Ik herinner me de Ford-Cosworths nog. Meest succesvolle motor ooit met ruim 150 overwinningen tussen 1967 en 1983. Maar net zoals toen, gaat Ford in dit geval de motor niet maken, dus geen zorgen ![]() | |
Starflyer | dinsdag 31 januari 2023 @ 22:16 |
Dat gaan ze dus ook niet doen. Dat doet RB zelf. | |
Kleffe_Dop | dinsdag 31 januari 2023 @ 22:40 |
Ter verdediging van Stewart Racing; in die tijd ploften er ook gewoon veel motoren (en ander technisch malheur). Je moet voor de grap eens de Wikpedia pagina's van F1 kampioenschappen uit bijv 1996 en 1997 erbij pakken, met alle GP resultaten in 1 tabel weergegeven. In mijn jeugdige herinnering viel het allemaal best mee, maar het aantal Retirements is echt bizar, zelfs bij de top teams. Villeneuve bijvoorbeeld werd in '97 wereldkampioen met 5 uitvalbeurten en een DSQ, op een totaal van 17 races. Ter vergelijking Max kende in 2022 - 2 uitvalbeurten in 22 wedstrijden en bij 1 van die 2 werd ie zelfs nog geklasseerd als 19e. [ Bericht 0% gewijzigd door Kleffe_Dop op 01-02-2023 12:14:52 ] | |
Tijn | dinsdag 31 januari 2023 @ 23:09 |
Cosworth zou best een leuke partner voor Red Bull Powertrains zijn. Zitten ook maar 1 dorp verderop vanaf Milton Keynes ![]() | |
THEFXR | woensdag 1 februari 2023 @ 01:10 |
wat gaan ze dan leveren? | |
Sabata | woensdag 1 februari 2023 @ 08:08 |
niets. gewoon badge engineering. stickertje plakken en red bull het zelf op laten knappen in ruil voor centen als sponsor | |
WheeledWarrior | woensdag 1 februari 2023 @ 10:06 |
Toen was er ook nog ongelimiteerd testen en kon je gewoon voor elke geplofte motor een nieuwe inhangen zonder straf. Dus de (top)teams draaiden die dingen maximaal open. | |
DjVero | woensdag 1 februari 2023 @ 11:51 |
Ik ook. Lijkt, zonder het rood, ook wel wat op een Minardi van weleer. | |
Red_85 | woensdag 1 februari 2023 @ 12:25 |
![]() Ouwe lul alert! ![]() Ken de verhalen en dat was ook wel een beest van een motor. Revolutionair dat ding. En bovenal: fantastisch geluid. | |
Tarado | woensdag 1 februari 2023 @ 12:31 |
Ze hebben onlangs dit juweeltje gebouwd voor Gordon Murray | |
Starflyer | woensdag 1 februari 2023 @ 12:52 |
De T.50 fan car ![]() | |
Nieuwschierig | woensdag 1 februari 2023 @ 12:53 |
Die motoren werden ook steeds sneller naarmate ze dichter bij hun einde kwamen. Dus dan werd er wel eens (mis)gegokt dat ie het nog 300km zou volhouden. | |
Starflyer | woensdag 1 februari 2023 @ 13:00 |
Of de Tyrrell uit 1991 | |
Tarado | woensdag 1 februari 2023 @ 13:09 |
Nu we het toch over engine sound hebben, deze zag ik gisteren weer voorbij komen ![]() | |
ChevyCaprice | woensdag 1 februari 2023 @ 13:13 |
Dat hoogtoerige gillende gejank.. Ik vind er niets aan. Vind ik zeker vandaag de dag een beetje misstaan, die primitieve techniek. Heb liever een lage brute maar verfijnde grom. | |
Tarado | woensdag 1 februari 2023 @ 13:16 |
![]() | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 1 februari 2023 @ 13:20 |
Je heet dan ook niet voor niets Chevy. Over primitieve techniek gesproken. | |
ChevyCaprice | woensdag 1 februari 2023 @ 13:23 |
Nee echt primitief is het niet natuurlijk, maar het ruwe ervan spreekt me niet echt aan. En ook gewoon veel te chaotisch voor mijn hoofd dan. ![]() In het echt is het misschien wel wat spectaculairder om te horen zoals je zegt. Zelf niet gehoord, misschien een keer een V8 two seater op TT circuit. Daarnaast ook gewoon de V6's op Zandvoort. Maar motorgeluid vind ik wel erbij horen, volledig elektrisch is wel net wat saaier. | |
Red_85 | woensdag 1 februari 2023 @ 14:03 |
Ja, kippenvel. | |
beantherio | woensdag 1 februari 2023 @ 14:04 |
Ford heeft anno 2023 in ieder geval weinig meer van doen met Cosworth begrijp ik ervan: ze zijn in ieder geval geen eigenaar meer. En Cosworth zelf is niet een partij die commercieel iets kan toevoegen voor RBR. Een alliantie met Ford zal wel via de Ford Performance divisie lopen. | |
Red_85 | woensdag 1 februari 2023 @ 14:05 |
Bruut en imposant. FE is dan ook echt niet te kijken met die piepjes, geluidjes en gegier. 2 minuten, ben ik er klaar mee. | |
Tarado | woensdag 1 februari 2023 @ 14:09 |
Dat heb ik ook met FE, het doet me iets teveel aan m'n racebaantje van vroeger denken. | |
WismutVeilchen83 | woensdag 1 februari 2023 @ 16:18 |
FIA baas en Liberty gaan rollebollend over straat. | |
Tarado | woensdag 1 februari 2023 @ 16:25 |
Hij is dan ook wel een ongelikte beer. | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 1 februari 2023 @ 17:33 |
Die wagens zien er ook niet uit. Platgeslagen Tesla trucks. | |
daNpy | woensdag 1 februari 2023 @ 17:41 |
RB19 ST-line | |
Sabata | woensdag 1 februari 2023 @ 18:00 |
Nou bedankt, zit nu met tranen in mn ogen. Ik geef Bernie E de geldwolf gelijk, turbo's zijn de grootste fout ooit geweest, ever. | |
DjVero | donderdag 2 februari 2023 @ 10:35 |
Oef, die nog een tikkie meer, ja. Maar toen keek ik nog niet ![]() | |
Starflyer | donderdag 2 februari 2023 @ 12:22 |
De turbo's uit de jaren '80 vielen imho wel mee, qua geluid. Probleem met de huidige auto's is imho vooral de MGU-H die veel geluid dempt. | |
Nieuwschierig | donderdag 2 februari 2023 @ 12:49 |
In de tijd dat de motoren dit geluid maakten had je trouwens nog geen geluid per camera/positie op de baan. Er stond ้้n microfoon bij de finishlijn en dat geluid hoorde je de hele race. Je keek naar de ene auto maar hoorde een andere. Dat je nu ook de auto hoort die in beeld genomen wordt is op zich al wonderbaarlijk. | |
4-elements | donderdag 2 februari 2023 @ 14:23 |
ChevyCaprice | donderdag 2 februari 2023 @ 14:33 |
Nouja niet echt zo wonderbaarlijk toch | |
Nober | donderdag 2 februari 2023 @ 14:55 |
Laatste tien nieuwe teams Simtek (1994) Pacific (1994) Forti (1995) Stewart (1997) tegenwoordig Red Bull Racing Toyota (2002) Super Aguri (2006) Lotus (2010) Virgin (2010) HRT (2010) Haas (2016) https://www.racefans.net/(...)-to-enter-formula-1/ StefanGP is er weer bij? | |
Starflyer | donderdag 2 februari 2023 @ 16:16 |
Begin jaren '90 kon je voor een prikkie instappen en kwamen er allerlei gelukszoekers om het (tevergeefs) te proberen tegen de grote teams op te nemen. En in 2010 kwamen de nieuwe teams onder valse voorwendselen (een budget cap en meer technische vrijheid) in de F1. Echter kwamen die budget cap en meer technische vrijheid er niet waardoor ook deze teams ten onder gingen. Vooral ook doordat het prijzengeld alleen maar werd verdeeld onder de top 10 in het constructeurskampioenschap en deze teams daar zelden bij zaten. Nu is er wel een budget cap en wordt het prijzengeld verdeeld onder alle teams, dus zou het voor een nieuw team makkelijker moeten worden om te concurreren met de andere teams. Het zou gaan om maximaal twee teams die mogen toetreden mits ze aan een aantal voorwaarden voldoen. | |
ESF1Gamer | donderdag 2 februari 2023 @ 17:33 |
Een kleine correctie, Lotus was geen nieuw team. Lotus was daarvoor Renault | |
Nattekat | donderdag 2 februari 2023 @ 17:58 |
Check je feiten nogmaals ![]() | |
Nober | donderdag 2 februari 2023 @ 18:00 |
Toen Lotus-Cosworth hun T127 presenteerde in 2010 had Renault de R30 met Kubica en Petrov. Never forget: | |
ESF1Gamer | donderdag 2 februari 2023 @ 18:07 |
Ben moe van een lange werkdag Stomme Franse Renault die ingewikkeld maakt ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door ESF1Gamer op 02-02-2023 18:12:35 ] | |
Nieuwschierig | donderdag 2 februari 2023 @ 18:19 |
Waarom deden ze het dan niet in 1977? | |
ChevyCaprice | donderdag 2 februari 2023 @ 18:21 |
Kostentechnisch minder aantrekkelijk denk ik. | |
Starflyer | donderdag 2 februari 2023 @ 18:42 |
Kleine correctie de Lotus uit 2010 is niet Alpine nu. Dat was Renault, dat later Lotus Racing werd om vervolgens weer Renault te worden en nu dus Alpine is. In 2011 stonden er dus twee Lotus teams op de grid ![]() Team Lotus uit 2010 werd later Caterham, maar is intussen weer verdwenen. Virgin, werd Manor, werd Marussia, heeft het van die drie teams het langste volgehouden. | |
Drebbelman | donderdag 2 februari 2023 @ 19:17 |
Dit rijtje mist Lola in 1997, hoewel ze natuurlijk nooit een race gereden hebben ![]() edit: ah ze worden wel genoemd in het artikel | |
Starflyer | donderdag 2 februari 2023 @ 19:44 |
Over turbomotoren gesproken. De eerste winnaar met een turbomotor is overleden ![]() | |
Starflyer | donderdag 2 februari 2023 @ 20:02 |
Williams heeft per ongeluk hun nieuwe sponsor bekend gemaakt![]() https://web.archive.org/w(...)f1.com/partners/gulf | |
Starflyer | donderdag 2 februari 2023 @ 22:47 |
_UserName_ | vrijdag 3 februari 2023 @ 07:00 |
Had iemand al opgemerkt dat het volgende maand RACEWEEK ACEWEEKR CEWEEKRA EWEEKRAC WEEKRACE EEKRACEW EKRACEWE KRACEWEE is? | |
WheeledWarrior | vrijdag 3 februari 2023 @ 09:13 |
Het leeft nog niet echt bij mij, moet ik bekennen. Misschien als de nieuwe auto's gepresenteerd zijn, en dan bedoel ik ook echt de auto's en niet alleen de liveries. Vroeger kon je lekker naar een seizoen toe leven met leuke presentaties en uitgebreide testsessies. Nu gaan we 3 daagjes ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door WheeledWarrior op 03-02-2023 09:43:34 ] | |
Rianne84 | vrijdag 3 februari 2023 @ 10:33 |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2023 @ 10:51 |
2026: RedBull powered by Ford. https://the-race.com/form(...)ed-bull-engine-deal/ In het kort, Ford gaat hun naam op de door RBPT ontwikkelde motor zetten en hun naam zal op de fabriek van RBPT komen te staan daarnaast levert Ford technische ondersteuning (en een zak met geld). | |
#ANONIEM | vrijdag 3 februari 2023 @ 11:50 |
Hoelaat wordt de nieuwe waggy van Max gepresenteerd vandaag? | |
franklop | vrijdag 3 februari 2023 @ 12:01 |
De livery van de wagen van Verstappen wordt om 15u gepresenteerd. | |
ChevyCaprice | vrijdag 3 februari 2023 @ 12:09 |
Ik kijk liever naar echte waggie dan alleen livery. Zeker de RBR livery zal nauwelijks veranderen. HAAS was al interessanter [ Bericht 0% gewijzigd door ChevyCaprice op 03-02-2023 12:15:18 ] | |
Tarado | vrijdag 3 februari 2023 @ 12:28 |
Eens en die van Red Bull behoort ook niet tot m'n favorieten, interessanter is de Ford aankondiging, vooral wat betreft de samenwerking, wordt het alleen een dure sticker of gaan ze wat meer doen. | |
beantherio | vrijdag 3 februari 2023 @ 12:57 |
Zoals voorspeld. Het is een wat minder aansprekende naam dan Porsche en Honda maar laten we niet vergeten dat Ford als motorfabrikant na Ferrari en Mercedes de meeste Formule 1-overwinningen op naam heeft staan. Meer dan Honda (nr. 5 op de lijst) en zeker meer dan Porsche. En ja de meeste van die motoren zijn gebouwd door Cosworth maar het gaat erom welke naam er op staat. ![]() | |
Nieuwschierig | vrijdag 3 februari 2023 @ 12:58 |
Ford kocht indertijd Stewart, noemde het Jaguar, verkocht het aan Red Bull. RB gaat zelf Honda-motoren bouwen en noemt ze Ford. Zoiets dan.. ![]() | |
beantherio | vrijdag 3 februari 2023 @ 13:02 |
RBPT gaat in principe zelf motoren bouwen: vanaf 2026 eindigt het partnerschap met Honda en kunnen ze ook het IP niet meer gebruiken. En blijkbaar hebben ze momenteel al eigen testmotoren draaien. De motoren die ze tot en met 2025 gebruiken worden nog in Japan gebouwd door Honda. Het onderhoud zit blijkbaar wel weer bij RBPT. | |
WheeledWarrior | vrijdag 3 februari 2023 @ 13:04 |
Red Bull heeft al 20 jaar dezelfde livery. Dat er een sticker 10 cm verschuift oid boeit totaal niet. | |
beantherio | vrijdag 3 februari 2023 @ 13:07 |
Er zijn wat indicaties dat er dit jaar misschien wat grotere veranderingen komen. Het lijkt me niet echt nodig want de RBR livery is een soort van klassieker geworden. Evengoed zou ik het wel leuk vinden als ze een jaartje met de witte livery van Turkije 2021 gaan rijden: die was wel erg strak. | |
beantherio | vrijdag 3 februari 2023 @ 13:25 |
Stream van de presentatie van RBR straks: | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 3 februari 2023 @ 13:49 |
Er waren toch wat beelden van de nieuwe teamkleding uitgelekt waarin de kleur blauw veel nadrukkelijker aanwezig was? Zou me niets verbazen als dat in de auto ook terugkomt als opbouw naar de samenwerking met Ford. Wordt ook wel eens tijd voor wat verandering..Zelfs Ferrari en Mercedes zijn in dat opzicht minder conservatief. | |
beantherio | vrijdag 3 februari 2023 @ 13:54 |
Ik meen dat er eind vorig jaar nog een deal is gesloten tussen RBR en Honda om de naam van Honda toch weer wat prominenter te gaan tonen op de auto. Als dat gedurende de resterende tijd van het gebruik van Honda-motoren (2023 tm 2025) ook zo is dan zal er nog niet direct iets zichtbaar worden van Ford lijkt me. Op basis daarvan ben ik trouwens wel benieuwd hoe ze de aankondiging van het partnerschap met Ford gaan inkleden. Het is een beetje alsof je je nieuwe huwelijk gaat aankondigen met je 2e vrouw terwijl je nog met je 1e vrouw getrouwd bent. ![]() edit: nog iets meer dan een half uur blijkbaar? | |
Starflyer | vrijdag 3 februari 2023 @ 14:26 |
Nu officieel | |
beantherio | vrijdag 3 februari 2023 @ 14:32 |
edit: en nog weer een half uur wachten blijkbaar. ![]() Ik had me ook in de tijd vergist bedenk ik me nu: het is nog geen 15.00 uur. ![]() | |
Tarado | vrijdag 3 februari 2023 @ 14:40 |
Dat is meer het gebrek aan fantasie bij de Castore stylists. | |
ChevyCaprice | vrijdag 3 februari 2023 @ 14:49 |
Waarschijnlijk vanwege Ford de launch in NYC 🧐 Hopelijk nog wat burnouts op Time Square met zo'n afgeragd 10 jaar oud Toro Rossootje. Maar zal wel niet ![]() | |
WheeledWarrior | vrijdag 3 februari 2023 @ 14:52 |
Red Bull heeft afgezien van die paar one-race liveries eigenlijk nooit iets veranderd, ik kan me alleen de overgang van glanzend naar mat herinneren in... 2016 of 2017? | |
ChevyCaprice | vrijdag 3 februari 2023 @ 14:56 |
2016 voor het eerst mat. Mij lijkt aerodynamisch glanzend beter. Puur onderbuikgevoel echter. | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 3 februari 2023 @ 14:58 |
Ze hebben daarvoor een tijdje dat paars van infinity op de sidepods gehad en de hoofdkleur was voorheen ook duidelijker donkerblauw. Er zijn wat kleine wijzigingen geweest, maar het is niet veel nee. Juist daarom kan ik me voorstellen dat ze een transitie naar een nieuwe livery in 2026 (met Ford-blauw) stapsgewijs doen. Maar kan ook best dat ze in 2026 ook gewoon met dezelfde kleuren gaan rijden en dat er alleen "Ford" op de vleugel komt. Toch zeg ik voor nu: meer blauw. | |
4-elements | vrijdag 3 februari 2023 @ 14:58 |
Dus als dit allemaal zo doorgaat, verdwijnt Honda uit de F1. Of zouden ze doorgaan met Alpha Tauri? | |
Starflyer | vrijdag 3 februari 2023 @ 14:59 |
Of ze beginnen een eigen team ![]() | |
Bonobo11 | vrijdag 3 februari 2023 @ 14:59 |
Nee juist mat is aerodynamisch beter |