SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Red Bull RB18SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Aston Martin AMR22SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.McLaren MCL36SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AlphaTauri AT03SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Williams FW44SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ferrari F1-75 (17 februari)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mercedes W13 (18 februari)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alpine 522 (21 februari)
Alfa Romeo C42 (27 februari)![]()
![]()
Werd tijd dat de grid weer eens zou groeien, prima ontwikkeling dus, mits fatsoenlijk aangepakt.![]()
quote:Op donderdag 5 januari 2023 18:36 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ twitter ]
Werd tijd dat de grid weer eens zou groeien, prima ontwikkeling dus, mits fatsoenlijk aangepakt.Tja, ik weet niet goed wat ik mij hierbij voor moet stellen, gaat GM (Cadillac) nu een PU bouwen of is het alleen maar een badge op een F1 auto met een Renault motor? Als het laatste het geval is dan is het alleen maar een reclame dingetje en geen echte toevoeging aan F1.quote:Op donderdag 5 januari 2023 18:36 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ twitter ]
Werd tijd dat de grid weer eens zou groeien, prima ontwikkeling dus, mits fatsoenlijk aangepakt.![]()
quote:Op donderdag 5 januari 2023 19:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
[..]
Tja, ik weet niet goed wat ik mij hierbij voor moet stellen, gaat GM (Cadillac) nu een PU bouwen of is het alleen maar een badge op een F1 auto met een Renault motor? Als het laatste het geval is dan is het alleen maar een reclame dingetje en geen echte toevoeging aan F1.
Er wordt gesproken over een mogelijke deal met Honda.![]()
Mooie verzoening tussen de Japanners en de Amerikanen
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
In eerste instantie een andere motor, maar ze willen een eigen motor gaan bouwen.quote:Op donderdag 5 januari 2023 19:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
[..]
Tja, ik weet niet goed wat ik mij hierbij voor moet stellen, gaat GM (Cadillac) nu een PU bouwen of is het alleen maar een badge op een F1 auto met een Renault motor? Als het laatste het geval is dan is het alleen maar een reclame dingetje en geen echte toevoeging aan F1.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
GM kan alleen maar verkeerd lopenN/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen![]()
ze kunnen best een motor bouwen, alleen geen super F1 motor.quote:Op donderdag 5 januari 2023 20:28 schreef Starflyer het volgende:
[..]
In eerste instantie een andere motor, maar ze willen een eigen motor gaan bouwen.![]()
Dikke 7 liter V8 met 190 pkquote:Op vrijdag 6 januari 2023 00:54 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ze kunnen best een motor bouwen, alleen geen super F1 motor.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
Ik zet toch wel vraagtekens bij de significantie van de betrokkenheid van GM/Cadillac. Het is duidelijk dat Andretti zelf de auto's gaat bouwen (ze zijn een groot complex aan het bouwen in Indianapolis waar al hun autosport programma's in ondergebracht moeten worden) en voor de motor van de eerste paar jaar is er al een deal met Renault. Vanaf 2026 zou er dan mogelijk een "eigen" motor gaan komen maar wie of wat is nog onduidelijk. Het lijkt er voor alsnog op dat Cadillac slechts een naamsponsor is en niet veel meer dan dat.![]()
Het is voor F1 natuurlijk wel aantrekkelijk dat een grote Amerikaanse fabrikant erin wil stappen, dat het dan voorlopig alleen met geld is doet daar weinig vanaf.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 11:49 schreef beantherio het volgende:
Ik zet toch wel vraagtekens bij de significantie van de betrokkenheid van GM/Cadillac. Het is duidelijk dat Andretti zelf de auto's gaat bouwen (ze zijn een groot complex aan het bouwen in Indianapolis waar al hun autosport programma's in ondergebracht moeten worden) en voor de motor van de eerste paar jaar is er al een deal met Renault. Vanaf 2026 zou er dan mogelijk een "eigen" motor gaan komen maar wie of wat is nog onduidelijk. Het lijkt er voor alsnog op dat Cadillac slechts een naamsponsor is en niet veel meer dan dat.![]()
Persoonlijk zie ik andretti wel zitten als nieuw team.
De heren daar zijn racers pur sang.
Dit itt tot een team als AM wat er alleen voor marketing doeleinden zit.
De FIA heeft ook de procedure voor inschrijving vorige week opengesteld dus als ze serieus zijn zal er wel uitsluitsel komen binnen nu en 2 maanden.![]()
Is Mercedes ook. Red Bull ook. Alfa Romeo ook. Aston Martin ook. Alpine ook. Alpha Tauri ook.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 11:49 schreef beantherio het volgende:
Het lijkt er voor alsnog op dat Cadillac slechts een naamsponsor is en niet veel meer dan dat.Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
Ik verwacht eigenlijk niet dat ze voor 2026 instappen. De tijd daarvoor is imho te kort. Misschien 2025, maar het lijkt me onzinnig om voor één jaar in te stappen als daarna nieuwe reglementen komen en zelfs een nieuw Concorde Agreement waar die $ 200.000.000 "entry fee" waarschijnlijk uit is.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 11:49 schreef beantherio het volgende:
Ik zet toch wel vraagtekens bij de significantie van de betrokkenheid van GM/Cadillac. Het is duidelijk dat Andretti zelf de auto's gaat bouwen (ze zijn een groot complex aan het bouwen in Indianapolis waar al hun autosport programma's in ondergebracht moeten worden) en voor de motor van de eerste paar jaar is er al een deal met Renault. Vanaf 2026 zou er dan mogelijk een "eigen" motor gaan komen maar wie of wat is nog onduidelijk. Het lijkt er voor alsnog op dat Cadillac slechts een naamsponsor is en niet veel meer dan dat.
En voor Cadillac is de tijd imho ook te kort om in 2026 met een eigen motor te komen, dus ik verwacht dan ook een andere motor. Misschien Alpine, misschien Honda.
Wel hebben ze gezegd dat al hun technische expertise, zowel op chassis- als motorgebied ter beschikking staat voor Andretti. Dus het is wel meer dan alleen een naamsponsor zoals Alfa Romeo.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Neequote:Op vrijdag 6 januari 2023 12:10 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Is Mercedes ook. Red Bull ook. Alfa Romeo ook. Aston Martin ook. Alpine ook. Alpha Tauri ook.![]()
Vind ik wel dat je pa Stroll een beetje tekort doet, wel oncoventioneel hoe hij het aangepakt heeft maar dat maakt het natuurlijk niet alleen marketing.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 12:03 schreef Kickinalfa het volgende:
Persoonlijk zie ik andretti wel zitten als nieuw team.
De heren daar zijn racers pur sang.
Dit itt tot een team als AM wat er alleen voor marketing doeleinden zit.
De FIA heeft ook de procedure voor inschrijving vorige week opengesteld dus als ze serieus zijn zal er wel uitsluitsel komen binnen nu en 2 maanden.![]()
Kom maar af met een extra team.
20 stoeltjes is net iets te weinig, 26 is te veel.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016![]()
mmm, 1,5 sec achter Senna op Monacoquote:Op vrijdag 6 januari 2023 12:03 schreef Kickinalfa het volgende:
Persoonlijk zie ik andretti wel zitten als nieuw team.
De heren daar zijn racers pur sang.
Dit itt tot een team als AM wat er alleen voor marketing doeleinden zit.
De FIA heeft ook de procedure voor inschrijving vorige week opengesteld dus als ze serieus zijn zal er wel uitsluitsel komen binnen nu en 2 maanden.![]()
![]()
13 teams/26 auto's is wat mij betreft prima.
Er mogen er 26 starten volgens de reglementen.Net efkes anges![]()
Ik heb idd geen hoge pet op van pa stroll.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 14:15 schreef Tarado het volgende:
[..]
Vind ik wel dat je pa Stroll een beetje tekort doet, wel oncoventioneel hoe hij het aangepakt heeft maar dat maakt het natuurlijk niet alleen marketing.
Zijn ambities zijn goed, zijn aanpak kan ook prima, maar wat meer realisme zou hem sieren.
Overigens heb ik een hard hoofd mbt teams die omhoog worden gehouden door 1 grote geldschieter.
Ik denk dat je blij mag zijn als team dat je kan wedijveren op p3/p4 om het kampioenschap en dat is het wel.![]()
RPM die loopt te zeiken op YouTube.
Boot lickin, piss drinkin, fingerfriggin, tit tweakin, love bitin, arse lickin, shit stabbin, mother fuckin, spunk lovin, ball bustin, cock suckin, fist fuckin, lipsmackin, thirst quenchin, cool livin, ever givin USELESS MAN![]()
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
Dat is Haas niet dan?quote:Op vrijdag 6 januari 2023 11:54 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het is voor F1 natuurlijk wel aantrekkelijk dat een grote Amerikaanse fabrikant erin wil stappen, dat het dan voorlopig alleen met geld is doet daar weinig vanaf.Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto![]()
Een 2e Amerikaanse team erbij is altijd leuk en dat is ook goed voor Liberty om F1 aantrekkelijk te krijgen voor Amerikaanse publiek.quote:Op zondag 8 januari 2023 17:38 schreef Tarado het volgende:
[..]
Die zit in de draaibanken, dat zijn geen auto's en sowieso van een andere orde dan GM.
Verder sowieso meer teams erbij is een plusFuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto![]()
Zeker. Zelf zie ik 12 teams als optimum voor de sport. Alleen sommige circuits gaan moeite krijgen om zoveel te huisvesten. Ik noem een Zandvoortquote:Op zondag 8 januari 2023 17:40 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Een 2e Amerikaanse team erbij is altijd leuk en dat is ook goed voor Liberty om F1 aantrekkelijk te krijgen voor Amerikaanse publiek.
Verder sowieso meer teams erbij is een plusAltijd onderweg naar het avontuur![]()
Of een Monacoquote:Op zondag 8 januari 2023 20:00 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Zeker. Zelf zie ik 12 teams als optimum voor de sport. Alleen sommige circuits gaan moeite krijgen om zoveel te huisvesten. Ik noem een ZandvoortFuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto![]()
Als 26 eerder al genoemd is als maximum dan zal Zandvoort nu toch al wel geschikt zijn voor 13 teams? In de zin dat er een scenario bestaat voor wanneer het nodig is.quote:Op zondag 8 januari 2023 20:00 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Zeker. Zelf zie ik 12 teams als optimum voor de sport. Alleen sommige circuits gaan moeite krijgen om zoveel te huisvesten. Ik noem een ZandvoortWie dit leest is gek![]()
In Zandvoort tel ik 30 garagepoorten. Monaco werd in elk geval vroeger ook deels uitgeweken naar een parkeerplek buiten het circuit waar gesleuteld werd.
dit werd amper op het circuit gedaan. Dan heb ik het wel over de tijd voor 2005.
Toen lagen de pitboxen iets anders dan nu.Net efkes anges![]()
Ben wel benieuwd of de teams echt tegen zijn, of dat het gewoon een onderhandelings tactiek is.quote:
Overigens zou ik het wel tof vinden als er een koreaans team zou komen met samsung/hyundai oid.![]()
heywoodu
![]()
Van bijna dood tot olympiër:![]()
Wat een rare reactie vanuit de F1quote:
Nieuw team, met ook nog eens een groot merk én zeer bekende autosportnaam erachter, is toch alleen maar topnieuws?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval![]()
heywoodu
![]()
Van bijna dood tot olympiër:![]()
Maar dat was probleem dan zo groot in 2011, met twaalf teams?quote:Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval![]()
Ze spreken zich toch juist uit tégen de "adverse reactions"?quote:Op maandag 9 januari 2023 07:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wat een rare reactie vanuit de F1
Nieuw team, met ook nog eens een groot merk én zeer bekende autosportnaam erachter, is toch alleen maar topnieuws?You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
heywoodu
![]()
Van bijna dood tot olympiër:![]()
Nou ja, ik bedoelde ook die lauwe reactie vanuit de F1 oorspronkelijk. Gelijk reageren met iets wat klinkt als "ja maar het is veel te moeilijk hoor, doe maar niet", in plaats van een beetje enthousiasme.quote:Op maandag 9 januari 2023 08:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ze spreken zich toch juist uit tégen de "adverse reactions"?Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval![]()
Gaat om geld, net als altijd.quote:Op maandag 9 januari 2023 08:04 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, ik bedoelde ook die lauwe reactie vanuit de F1 oorspronkelijk. Gelijk reageren met iets wat klinkt als "ja maar het is veel te moeilijk hoor, doe maar niet", in plaats van een beetje enthousiasme.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
Hyundai zou geïnteresseerd zijn om een motor te leveren. En een Aziatisch team (Panthera Asia) heeft zich ook aangemeld.quote:Op maandag 9 januari 2023 07:44 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd of de teams echt tegen zijn, of dat het gewoon een onderhandelings tactiek is.
Overigens zou ik het wel tof vinden als er een koreaans team zou komen met samsung/hyundai oid.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Alleen zo'n sensatie headline alquote:Op maandag 9 januari 2023 09:54 schreef THEFXR het volgende:
mooie behind the scenes beelden van de paddock
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
Dat soort sensatietitels zorgen altijd dat ik dergelijke filmpjes niet hoef te zien. Iets met oogsten en zaaienquote:Op maandag 9 januari 2023 09:56 schreef THEFXR het volgende:
[..]
die is minder, doet geen recht aan de mooie beelden. het is net 1 sec ofzo
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
ook, alleen Jos heeft in het verleden ook weleens een duw verkocht, dus je kan het Max niet kwalijk nemen, zit in de opvoeding.quote:Op maandag 9 januari 2023 10:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat soort sensatietitels zorgen altijd dat ik dergelijke filmpjes niet hoef te zien. Iets met oogsten en zaaien![]()
Dit soort dommigheid dus.quote:Op maandag 9 januari 2023 10:02 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ook, alleen Jos heeft in het verleden ook weleens een duw verkocht, dus je kan het Max niet kwalijk nemen, zit in de opvoeding.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
Plus (o.a.) Mercedes heeft zich uitgesproken tegen Andretti waardoor de online discipelen ook wel tegen moeten zijn natuurlijk.quote:![]()
Geen idee wanneer ze instappen, maar ze zijn al ff bezig ermee, ook in Europa.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 12:32 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ik verwacht eigenlijk niet dat ze voor 2026 instappen. De tijd daarvoor is imho te kort. Misschien 2025, maar het lijkt me onzinnig om voor één jaar in te stappen als daarna nieuwe reglementen komen en zelfs een nieuw Concorde Agreement waar die $ 200.000.000 "entry fee" waarschijnlijk uit is.
En voor Cadillac is de tijd imho ook te kort om in 2026 met een eigen motor te komen, dus ik verwacht dan ook een andere motor. Misschien Alpine, misschien Honda.
Wel hebben ze gezegd dat al hun technische expertise, zowel op chassis- als motorgebied ter beschikking staat voor Andretti. Dus het is wel meer dan alleen een naamsponsor zoals Alfa Romeo.![]()
Dat is niet zo relevant, het gaat om team value en prijzengeld verdeling en nu GM meedoet met Andretti is het ook wel weer een ander verhaal dan Andretti zelfstandig.quote:Op maandag 9 januari 2023 11:13 schreef DjVero het volgende:
[..]
Plus (o.a.) Mercedes heeft zich uitgesproken tegen Andretti waardoor de online discipelen ook wel tegen moeten zijn natuurlijk.![]()
Dan moet er juist doorgezet worden. Uiteindelijk schikken ze zich wel in de nieuwe situatiequote:Op maandag 9 januari 2023 11:13 schreef DjVero het volgende:
[..]
Plus (o.a.) Mercedes heeft zich uitgesproken tegen Andretti waardoor de online discipelen ook wel tegen moeten zijn natuurlijk.Altijd onderweg naar het avontuur![]()
Was er niet afgelopen jaar een groot merk dat voornemens was als team in te stappen waar de teams geen probleem mee hadden? Als het om het geld gaat, maakt het niet uit wie het is natuurlijk.100.000 katjes
Fuck the EBU!![]()
Maar waarom hebben de huidige teams wel zo'n probleem met specifiek Andretti dan?quote:Op dinsdag 10 januari 2023 10:58 schreef Nattekat het volgende:
Was er niet afgelopen jaar een groot merk dat voornemens was als team in te stappen waar de teams geen probleem mee hadden? Als het om het geld gaat, maakt het niet uit wie het is natuurlijk.Wie dit leest is gek![]()
Schijnt ook en beetje met de manier waarop te maken te hebben, dit is wel een aardig artikel erover.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 12:44 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar waarom hebben de huidige teams wel zo'n probleem met specifiek Andretti dan?![]()
Haas Automation heeft een omzet van minder dan een miljard per jaar, General Motors 122 miljard per jaar.quote:
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".![]()
Minder prijzengeld per team als er een "prive"-team meedoet, denk ik. Bij een grote autofabrikant hebben ze waarschijnlijk het idee dat daar meer inkomsten door binnen komen, waardoor dat probleem er niet of nauwelijks is. Alleen zien ze Cadillac niet als fabrikant maar als een soort sponsor.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 12:44 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar waarom hebben de huidige teams wel zo'n probleem met specifiek Andretti dan?No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Ze hebben net zo'n grote hekel aan die Amerikanisering als ikquote:Op dinsdag 10 januari 2023 12:44 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar waarom hebben de huidige teams wel zo'n probleem met specifiek Andretti dan?
100.000 katjes
Fuck the EBU!![]()
Dit is het exact. Nieuwe teams betalen een specifiek bedrag van zo'n 200 miljoen om de bestaande teams te compenseren voor het verlies aan prijzengeld. Daarmee krijgt ieder team dus 20 miljoen wat eigenlijk maar een doekje voor het bloeden is in vergelijking wat ze mislopen aan prijzengeld.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 13:12 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Minder prijzengeld per team als er een "prive"-team meedoet, denk ik. Bij een grote autofabrikant hebben ze waarschijnlijk het idee dat daar meer inkomsten door binnen komen, waardoor dat probleem er niet of nauwelijks is. Alleen zien ze Cadillac niet als fabrikant maar als een soort sponsor.
Ze verliezen dus met binnenkomst van een team een bak geld wat alleen maar gecompenseerd kan worden als dat nieuwe team het totale inkomen binnen de F1 verhoogt, zodat er meer te verdelen gaat zijn.
Een echt Amerikaans team met een echte Amerikaanse motorleverancier zou dat kunnen bewerkstelligen. Dat zou een bak nieuwe fans en adverteerders aan kunnen trekken.
Maar eigenlijk zijn de huidige teams gewoon tevreden met wat ze hebben en willen ze die gok niet aan.![]()
Als ik alles bij elkaar veeg dan gaat het om:
• De inkomsten worden lager per team want de spoeling wordt dunner.
• Andretti heeft te veel de publiciteit gezocht, zet daarmee de andere teams voor het blok
• Team 'Cadillac-Renault' voegt weinig meerwaarde toe aan het huidige veld
• Team 'Cadillac-Renault' toelaten blokkeert mogelijk een grotere rol voor Audi of Porsche in de toekomstWie dit leest is gek![]()
Minder inkomsten.quote:Op maandag 9 januari 2023 07:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wat een rare reactie vanuit de F1
Nieuw team, met ook nog eens een groot merk én zeer bekende autosportnaam erachter, is toch alleen maar topnieuws?
Nu wordt het bedrag gedeeld door 10, straks door 11.
Horner had hier nog een mooie quote over in zijn achter-in-de-tuin-interview vorig jaar met Brundle. Sportief heet hij het welkom, financieel niet.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016![]()
De teams willen dat de anti-dillution fee vanaf 2026 drie keer zoveel wordt![]()
Dus in plaats van $ 200.000.000 willen ze dat een nieuw team $ 600.000.000 gaat betalen omdat dat ongeveer de waarde van een team reflecteert (Audi zou ongeveer dat bedrag voor Sauber betaald hebben). Williams werd ongeveer voor $ 200.000.000 verkocht, vandaar dat de waarde toen daarop gezet is.
https://the-race.com/form(...)-200m-new-entry-fee/No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Dat zegt mij dat de teams te veel macht willen. Er is niet voor niets een budgetcap, waardoor die 600 miljoen buiten alle proporties is. De FIA gaat over het toelatingsproces, niet de teams.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:49 schreef Starflyer het volgende:
De teams willen dat de anti-dillution fee vanaf 2026 drie keer zoveel wordt![]()
Dus in plaats van $ 200.000.000 willen ze dat een nieuw team $ 600.000.000 gaat betalen omdat dat ongeveer de waarde van een team reflecteert (Audi zou ongeveer dat bedrag voor Sauber betaald hebben). Williams werd ongeveer voor $ 200.000.000 verkocht, vandaar dat de waarde toen daarop gezet is.
https://the-race.com/form(...)-200m-new-entry-fee/Altijd onderweg naar het avontuur![]()
Eens. De teams zouden daar geen zeggenschap in moeten hebben. Juridisch is die zeggenschap waarschijnlijk niet eens houdbaar, zeg ik als leek, want dan kun je als team de concurrentie buiten de deur houden.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat zegt mij dat de teams te veel macht willen. Er is niet voor niets een budgetcap, waardoor die 600 miljoen buiten alle proporties is. De FIA gaat over het toelatingsproces, niet de teams.
De FIA gaat over de toelating, maar de FOM gaat over de contracten met de teams over de verdeling van het prijzengeld. Theoretisch zou het dus kunnen dat een team door de FIA wordt toegelaten, maar geen contract heeft met de FOM en dus geen recht heeft op prijzengeld.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Als een team toegelaten wil worden moeten ze de concorde agreement ondertekenen... Dat is het contract tussen de FIA, de FOM, en de teams over hoe het geld en de macht verdeeld worden binnen de Formule 1, daar hoort ook het prijzengeld bij.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:34 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Eens. De teams zouden daar geen zeggenschap in moeten hebben. Juridisch is die zeggenschap waarschijnlijk niet eens houdbaar, zeg ik als leek, want dan kun je als team de concurrentie buiten de deur houden.
De FIA gaat over de toelating, maar de FOM gaat over de contracten met de teams over de verdeling van het prijzengeld. Theoretisch zou het dus kunnen dat een team door de FIA wordt toegelaten, maar geen contract heeft met de FOM en dus geen recht heeft op prijzengeld.
In de Concorde agreement staat de verdeling van het prijzengeld voor maximaal 13 teams. Het is dus allemaal al besloten en overeengekomen. De teams hebben daar op dit moment helemaal niks over te zeggen. Ze kunnen klagen, maar het al dan niet toelaten van een 11e, 12e en 13e team ligt volledig en alleen bij de FIA.
Bijkomend leukigheidje is dat vanaf 2026 een nieuwe concorde agreement in werking treedt. Deze moet nog geschreven worden, maar als Andretti zijn inschrijving vóór 1 november 2024 doet en netjes zijn entry betaald, Andretti gewoon aan de tafel komt te zitten voor die onderhandelingen. En dát is de reden dat er gespeculeerd wordt dat Andretti wellicht al vóór de nieuwe motorreglementen toe treedt tot de F1. Gewoon om niet gepiepelt te worden door de andere 10 bij de volgende Concorde.![]()
Ik seizoen 1 niet eens, is niet aan mij besteed al heb ik het laatste deel van seizoen 4 wel gekeken.quote:Op donderdag 12 januari 2023 16:25 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Heb seizoen 4 niet eens meer afgekeken vorig jaar.![]()
Liefhebber ben ik niet, teveel gekunstelde ingrepen zoals die ongein met Norris/Ricciardo vorig jaar, maar ik kijk het wel. Voor F1-noobs is het natuurlijk interessant.![]()
Velas is weg bij Ferrari als sponsor, weer een cryptoscammer minder.“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”![]()
De nieuwe Nigeriaanse prinsen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 23:38 schreef PirE het volgende:
Velas is weg bij Ferrari als sponsor, weer een cryptoscammer minder.![]()
quote:Op donderdag 12 januari 2023 23:41 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
De nieuwe Nigeriaanse prinsen.![]()
![]()
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Letterlijk alleen de laatste aflevering hier, voor shits and giggles.quote:Op donderdag 12 januari 2023 16:30 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik seizoen 1 niet eens, is niet aan mij besteed al heb ik het laatste deel van seizoen 4 wel gekeken.
Ooit seizoen 1 gestart, maar gewoon te veel leugens en verdraaide edits.![]()
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Zal wel alleen de livery zijn, zoals bij de meeste presentaties.quote:No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
quote:Op vrijdag 13 januari 2023 17:54 schreef Nieuwschierig het volgende:
In New York nog wel. Een nieuwe mentale klap voor Nattekat.
Een pond moed is meer waard dan een ton geluk![]()
This did not age well.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:39 schreef tripel7 het volgende:
Verstappen begint de virtuele Le Man ook lekker: https://clips.twitch.tv/A(...)ati-ApaEhZAIR3BChhuI![]()
Beastmode hoor.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:39 schreef tripel7 het volgende:
Verstappen begint de virtuele Le Man ook lekker: https://clips.twitch.tv/A(...)ati-ApaEhZAIR3BChhuI
Helaas disconnected. SAD
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
En dan moeten we simracing als toeschouwers serieus nemenquote:
F1 blijft dat neppe arcadespel inzetten en een incompetente partij kaapt alle andere simracing licenties weg omdat de licentiehouders te beroerd zijn om onderscheid te maken tussen console en pc.
Opflikkeren met die onzin. Over 3 weken eerste teampresentatie
100.000 katjes
Fuck the EBU!![]()
quote:Op zondag 15 januari 2023 12:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En dan moeten we simracing als toeschouwers serieus nemen
F1 blijft dat neppe arcadespel inzetten en een incompetente partij kaapt alle andere simracing licenties weg omdat de licentiehouders te beroerd zijn om onderscheid te maken tussen console en pc.
Opflikkeren met die onzin. Over 3 weken eerste teampresentatie
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
Volgens de Formule E Instagram-pagina van Porsche zouden ze vandaag een grote aankondiging gaan doen: https://www.instagram.com/p/CncbbETjBkj/
Op Reddit wordt er gespeculeerd over een aankondiging van een partnerschap tussen Williams, Porsche en Gulf (waarvan recent al duidelijk werd dat ze Williams gaan sponsoren).
edit: zie ook https://www.gpblog.com/nl(...)f1-aankondiging.html
[ Bericht 10% gewijzigd door beantherio op 16-01-2023 11:51:05 ]![]()
Ik zie Williams er niet voor aan om meer in te leveren dan RB, en het is toch wel duidelijk geweest dat Porsche ook niets wilde inleveren. Maar het kan soms gek lopen.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:24 schreef beantherio het volgende:
Volgens de Formule E Instagram-pagina van Porsche zouden ze vandaag een grote aankondiging gaan doen: https://www.instagram.com/p/CncbbETjBkj/
Op Reddit wordt er gespeculeerd over een aankondiging van een partnerschap tussen Williams, Porsche en Gulf (waarvan recent al duidelijk werd dat ze Williams gaan sponsoren).
edit: zie ook https://www.gpblog.com/nl(...)f1-aankondiging.html100.000 katjes
Fuck the EBU!![]()
Bekende F1-journalist Tobi Grüner is de verwachtingen al aan het temperen:
Ik denk inmiddels ook dat het minder spannend nieuws is dan hoe het gebracht wordt.![]()
Wilde net dezelfde tweet posten.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:13 schreef beantherio het volgende:
Bekende F1-journalist Tobi Grüner is de verwachtingen al aan het temperen:
[ twitter ]
Ik denk inmiddels ook dat het minder spannend nieuws is dan hoe het gebracht wordt.
Dat duidt in ieder geval niet op een Williams-Porsche combinatie in F1.![]()
Jammerquote:Op maandag 16 januari 2023 12:16 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Wilde net dezelfde tweet posten.
Dat duidt in ieder geval niet op een Williams-Porsche combinatie in F1.![]()
Het is wel zo dat die geruchten er al waren en dat 1) Porsche, na het mislopen van een overeenkomst met RBR, blijkbaar nog steeds op zoek is naar een ingang in F1, 2) dat Dorilton Capital mogelijk wel af zou willen van Williams en dat 3) het momenteel wel een goed moment zou zijn om een F1-team te kopen aangezien de prijs ervan na het in gaan van een nieuwe Concorde agreement (met mogelijk een veel hogere anti dilution fee) wel eens fors zou kunnen gaan stijgen.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:16 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Wilde net dezelfde tweet posten.
Dat duidt in ieder geval niet op een Williams-Porsche combinatie in F1.
Evengoed denk ik niet dat deze aankondiging daar betrekking op heeft.![]()
Om een team te kopen hoef je geen anti-dillution fee te betalen. De nieuwe waarde (als die al ooit in het Concorde Agreement komt) is gebaseerd op de prijs die Audi voor Sauber betaald zou hebben. Net zoals de $200.000.000 bepaald is door de prijs die Dorilton voor Williams heeft betaald.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:21 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het is wel zo dat die geruchten er al waren en dat 1) Porsche, na het mislopen van een overeenkomst met RBR, blijkbaar nog steeds op zoek is naar een ingang in F1, 2) dat Dorilton Capital mogelijk wel af zou willen van Williams en dat 3) het momenteel wel een goed moment zou zijn om een F1-team te kopen aangezien de prijs ervan na het in gaan van een nieuwe Concorde agreement (met mogelijk een veel hogere anti dilution fee) wel eens fors zou kunnen gaan stijgen.
Evengoed denk ik niet dat deze aankondiging daar betrekking op heeft.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Daarbij heeft Porsche, voor zover ik weet, niet meer de mogelijkheden om zelf een F1 motor te bouwen. Dat zouden ze weer opnieuw moeten opbouwen. De spullen die daarvoor bedoeld waren zijn nu in bezit van Red Bull Powertrains. Dus 2026 zou dan te vroeg komen. Sowieso hebben ze zich niet ingeschreven voor 2026. Als het al zover komt, verwacht ik dat niet voor 2027.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Mijn punt is juist dat het met het stijgen van de anti-dilution fee veel aantrekkelijker gaat worden om een bestaand team te kopen i.p.v. een compleet nieuw team op te richten en een anti-dilution fee te betalen. Als je een bestaand team koopt hoef je geen anti-dilution te betalen + je hebt al direct een team zonder dat je veel hoeft te investeren om alles op poten te zetten.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:26 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Om een team te kopen hoef je geen anti-dillution fee te betalen. De nieuwe waarde (als die al ooit in het Concorde Agreement komt) is gebaseerd op de prijs die Audi voor Sauber betaald zou hebben. Net zoals de $200.000.000 bepaald is door de prijs die Dorilton voor Williams heeft betaald.
Maar als de fee stijgt naar bijv. 600 miljoen (waar nu over gesproken wordt) dan heeft dat ook effect op de aankoopprijs van een team. De eigenaar van zo'n team is ook niet gek en weet wat de alternatieve route kost: 600 miljoen + alle kosten die je hebt om een team van de grond te krijgen. En dat heeft dus ook weer effect op de verkoopprijs van een team: de eigenaar zal de vraagprijs flink opschroeven. Immers: het alternatief is veel duurder. Dan kan een bedrijf als Porsche beter nu nog tot aankoop overgaan nu de prijzen nog behapbaar zijn.![]()
De vet gemaakte opmerking snap ik niet helemaal: wat bedoel je daarmee? Haal je niet Porsche en Honda door elkaar?quote:Op maandag 16 januari 2023 12:29 schreef Starflyer het volgende:
Daarbij heeft Porsche, voor zover ik weet, niet meer de mogelijkheden om zelf een F1 motor te bouwen. Dat zouden ze weer opnieuw moeten opbouwen. De spullen die daarvoor bedoeld waren zijn nu in bezit van Red Bull Powertrains. Dus 2026 zou dan te vroeg komen. Sowieso hebben ze zich niet ingeschreven voor 2026. Als het al zover komt, verwacht ik dat niet voor 2027.
Een gerucht is trouwens dat Porsche, bij een terugkeer naar F1, omgelabelde Audi-motoren zou gaan leveren. Ik vind dat moeilijk te accepteren. Van bepaalde elementen is wel duidelijk dat Porsche die niet zelf zal gaan ontwikkelen (o.a. het electrische deel) maar ze moeten toch meer dan voldoende kennis en kunde in huis hebben om een eigen motor te ontwikkelen?![]()
Nee, het gaat om Porsche.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:41 schreef beantherio het volgende:
[..]
De vet gemaakte opmerking snap ik niet helemaal: wat bedoel je daarmee? Haal je niet Porsche en Honda door elkaar?
Een gerucht is trouwens dat Porsche, bij een terugkeer naar F1, omgelabelde Audi-motoren zou gaan leveren. Ik vind dat moeilijk te accepteren. Van bepaalde elementen is wel duidelijk dat Porsche die niet zelf zal gaan ontwikkelen (o.a. het electrische deel) maar ze moeten toch meer dan voldoende kennis en kunde in huis hebben om een eigen motor te ontwikkelen?
De spullen die nodig zijn om een motor te ontwikkelen zouden in de Red Bull Powertrains loods in Milton Keynes staan. Die zijn daar in januari 2022 geleverd, toen er nog sprake was van een samenwerking tussen RB en Porsche. Hierbij zou Porsche zich vooral toeleggen op het elektrische deel (waarvan ze de kennis hebben uit de FE en de WEC).
Nadat de deal geklapt is, zijn de spullen (onder andere virtuele testbanken en zo), daar blijven staan en heeft Porsche dus niet meer de spullen om een F1 ICE te ontwikkelen, of ze moeten die weer opnieuw aanschaffen. (Bron Dieter Rencken)
De F1 motor die Porsche een aantal jaar geleden heeft ontwikkeld, wordt voor zover ik weet gebruikt als basis voor de Audi motor.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Vreemd verhaal. Niet alleen dat Porsche al spullen aan RBR zou hebben geleverd (waarbij ze die spullen zelf ook niet meer zouden hebben c.q. zouden terugkrijgen) voor een deal die nog niet eens rond was maar ook dat ze het elektrische deel zouden gaan ontwikkelen. Dat laatste hebben ze namelijk niet eerder gedaan: niet voor WEC maar ook niet voor Formule E.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:48 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Nee, het gaat om Porsche.
De spullen die nodig zijn om een motor te ontwikkelen zouden in de Red Bull Powertrains loods in Milton Keynes staan. Die zijn daar in januari 2022 geleverd, toen er nog sprake was van een samenwerking tussen RB en Porsche. Hierbij zou Porsche zich vooral toeleggen op het elektrische deel (waarvan ze de kennis hebben uit de FE en de WEC).
Nadat de deal geklapt is, zijn de spullen (onder andere virtuele testbanken en zo), daar blijven staan en heeft Porsche dus niet meer de spullen om een F1 ICE te ontwikkelen, of ze moeten die weer opnieuw aanschaffen. (Bron Dieter Rencken)
De F1 motor die Porsche een aantal jaar geleden heeft ontwikkeld, wordt voor zover ik weet gebruikt als basis voor de Audi motor.
En voor zover ik weet was die eerder gebouwde motor (uit medio 2017) meer een "proof of concept" dan een echt bruikbaar ontwerp. Porsche heeft/had de kennis daarvoor wel in huis, maar voor Audi zal het niet heel anders zijn. En blijkbaar zijn die inmiddels al druk bezig met de ontwikkeling van de 2026-motor.
[ Bericht 0% gewijzigd door beantherio op 16-01-2023 13:23:45 ]
Forum Opties Forumhop: Hop naar: