abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 januari 2023 @ 22:51:13 #51
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_207491239
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 10:03 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dit soort dommigheid dus.
kan je hem niet kwalijk nemen, als je weet wat Pa Jos allemaal gedaan heeft.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 10 januari 2023 @ 10:58:24 #52
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_207494778
Was er niet afgelopen jaar een groot merk dat voornemens was als team in te stappen waar de teams geen probleem mee hadden? Als het om het geld gaat, maakt het niet uit wie het is natuurlijk.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 10 januari 2023 @ 11:23:40 #53
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_207495074
twitter
pi_207496234
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 10:58 schreef Nattekat het volgende:
Was er niet afgelopen jaar een groot merk dat voornemens was als team in te stappen waar de teams geen probleem mee hadden? Als het om het geld gaat, maakt het niet uit wie het is natuurlijk.
Maar waarom hebben de huidige teams wel zo'n probleem met specifiek Andretti dan?
Wie dit leest is gek
  dinsdag 10 januari 2023 @ 12:48:24 #55
131800 Tarado
capô de fusca
pi_207496287
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 12:44 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Maar waarom hebben de huidige teams wel zo'n probleem met specifiek Andretti dan?
Schijnt ook en beetje met de manier waarop te maken te hebben, dit is wel een aardig artikel erover.

twitter
  dinsdag 10 januari 2023 @ 13:07:15 #56
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207496529
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:37 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Dat is Haas niet dan?
Haas Automation heeft een omzet van minder dan een miljard per jaar, General Motors 122 miljard per jaar. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 10 januari 2023 @ 13:12:28 #57
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_207496589
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 12:44 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Maar waarom hebben de huidige teams wel zo'n probleem met specifiek Andretti dan?
Minder prijzengeld per team als er een "prive"-team meedoet, denk ik. Bij een grote autofabrikant hebben ze waarschijnlijk het idee dat daar meer inkomsten door binnen komen, waardoor dat probleem er niet of nauwelijks is. Alleen zien ze Cadillac niet als fabrikant maar als een soort sponsor.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 10 januari 2023 @ 15:47:11 #58
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_207498445
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 12:44 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Maar waarom hebben de huidige teams wel zo'n probleem met specifiek Andretti dan?
Ze hebben net zo'n grote hekel aan die Amerikanisering als ik 8-)
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_207498622
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 13:12 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Minder prijzengeld per team als er een "prive"-team meedoet, denk ik. Bij een grote autofabrikant hebben ze waarschijnlijk het idee dat daar meer inkomsten door binnen komen, waardoor dat probleem er niet of nauwelijks is. Alleen zien ze Cadillac niet als fabrikant maar als een soort sponsor.
Dit is het exact. Nieuwe teams betalen een specifiek bedrag van zo'n 200 miljoen om de bestaande teams te compenseren voor het verlies aan prijzengeld. Daarmee krijgt ieder team dus 20 miljoen wat eigenlijk maar een doekje voor het bloeden is in vergelijking wat ze mislopen aan prijzengeld.

Ze verliezen dus met binnenkomst van een team een bak geld wat alleen maar gecompenseerd kan worden als dat nieuwe team het totale inkomen binnen de F1 verhoogt, zodat er meer te verdelen gaat zijn.

Een echt Amerikaans team met een echte Amerikaanse motorleverancier zou dat kunnen bewerkstelligen. Dat zou een bak nieuwe fans en adverteerders aan kunnen trekken.

Maar eigenlijk zijn de huidige teams gewoon tevreden met wat ze hebben en willen ze die gok niet aan.
pi_207509976
Als ik alles bij elkaar veeg dan gaat het om:

• De inkomsten worden lager per team want de spoeling wordt dunner.
• Andretti heeft te veel de publiciteit gezocht, zet daarmee de andere teams voor het blok
• Team 'Cadillac-Renault' voegt weinig meerwaarde toe aan het huidige veld
• Team 'Cadillac-Renault' toelaten blokkeert mogelijk een grotere rol voor Audi of Porsche in de toekomst
Wie dit leest is gek
pi_207513688
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 07:48 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Wat een rare reactie vanuit de F1 :{

Nieuw team, met ook nog eens een groot merk én zeer bekende autosportnaam erachter, is toch alleen maar topnieuws? :o
Minder inkomsten.
Nu wordt het bedrag gedeeld door 10, straks door 11.

Horner had hier nog een mooie quote over in zijn achter-in-de-tuin-interview vorig jaar met Brundle. Sportief heet hij het welkom, financieel niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 11 januari 2023 @ 17:49:58 #62
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_207513985
De teams willen dat de anti-dillution fee vanaf 2026 drie keer zoveel wordt :o

Dus in plaats van $ 200.000.000 willen ze dat een nieuw team $ 600.000.000 gaat betalen omdat dat ongeveer de waarde van een team reflecteert (Audi zou ongeveer dat bedrag voor Sauber betaald hebben). Williams werd ongeveer voor $ 200.000.000 verkocht, vandaar dat de waarde toen daarop gezet is.

https://the-race.com/form(...)-200m-new-entry-fee/
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 januari 2023 @ 19:06:58 #63
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_207515355
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 17:49 schreef Starflyer het volgende:
De teams willen dat de anti-dillution fee vanaf 2026 drie keer zoveel wordt :o

Dus in plaats van $ 200.000.000 willen ze dat een nieuw team $ 600.000.000 gaat betalen omdat dat ongeveer de waarde van een team reflecteert (Audi zou ongeveer dat bedrag voor Sauber betaald hebben). Williams werd ongeveer voor $ 200.000.000 verkocht, vandaar dat de waarde toen daarop gezet is.

https://the-race.com/form(...)-200m-new-entry-fee/
Dat zegt mij dat de teams te veel macht willen. Er is niet voor niets een budgetcap, waardoor die 600 miljoen buiten alle proporties is. De FIA gaat over het toelatingsproces, niet de teams.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 11 januari 2023 @ 19:34:25 #64
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_207515855
quote:
14s.gif Op woensdag 11 januari 2023 19:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Dat zegt mij dat de teams te veel macht willen. Er is niet voor niets een budgetcap, waardoor die 600 miljoen buiten alle proporties is. De FIA gaat over het toelatingsproces, niet de teams.
Eens. De teams zouden daar geen zeggenschap in moeten hebben. Juridisch is die zeggenschap waarschijnlijk niet eens houdbaar, zeg ik als leek, want dan kun je als team de concurrentie buiten de deur houden.

De FIA gaat over de toelating, maar de FOM gaat over de contracten met de teams over de verdeling van het prijzengeld. Theoretisch zou het dus kunnen dat een team door de FIA wordt toegelaten, maar geen contract heeft met de FOM en dus geen recht heeft op prijzengeld.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_207524853
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 19:34 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Eens. De teams zouden daar geen zeggenschap in moeten hebben. Juridisch is die zeggenschap waarschijnlijk niet eens houdbaar, zeg ik als leek, want dan kun je als team de concurrentie buiten de deur houden.

De FIA gaat over de toelating, maar de FOM gaat over de contracten met de teams over de verdeling van het prijzengeld. Theoretisch zou het dus kunnen dat een team door de FIA wordt toegelaten, maar geen contract heeft met de FOM en dus geen recht heeft op prijzengeld.
Als een team toegelaten wil worden moeten ze de concorde agreement ondertekenen... Dat is het contract tussen de FIA, de FOM, en de teams over hoe het geld en de macht verdeeld worden binnen de Formule 1, daar hoort ook het prijzengeld bij.
In de Concorde agreement staat de verdeling van het prijzengeld voor maximaal 13 teams. Het is dus allemaal al besloten en overeengekomen. De teams hebben daar op dit moment helemaal niks over te zeggen. Ze kunnen klagen, maar het al dan niet toelaten van een 11e, 12e en 13e team ligt volledig en alleen bij de FIA.

Bijkomend leukigheidje is dat vanaf 2026 een nieuwe concorde agreement in werking treedt. Deze moet nog geschreven worden, maar als Andretti zijn inschrijving vóór 1 november 2024 doet en netjes zijn entry betaald, Andretti gewoon aan de tafel komt te zitten voor die onderhandelingen. En dát is de reden dat er gespeculeerd wordt dat Andretti wellicht al vóór de nieuwe motorreglementen toe treedt tot de F1. Gewoon om niet gepiepelt te worden door de andere 10 bij de volgende Concorde.
  donderdag 12 januari 2023 @ 16:17:05 #66
131800 Tarado
capô de fusca
pi_207527347
twitter


Voor de liefhebbers
  donderdag 12 januari 2023 @ 16:25:57 #67
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_207527466
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 16:17 schreef Tarado het volgende:
[ twitter ]

Voor de liefhebbers
Heb seizoen 4 niet eens meer afgekeken vorig jaar.
  donderdag 12 januari 2023 @ 16:30:10 #68
131800 Tarado
capô de fusca
pi_207527524
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 16:25 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Heb seizoen 4 niet eens meer afgekeken vorig jaar.
Ik seizoen 1 niet eens, is niet aan mij besteed al heb ik het laatste deel van seizoen 4 wel gekeken.
pi_207529286
Liefhebber ben ik niet, teveel gekunstelde ingrepen zoals die ongein met Norris/Ricciardo vorig jaar, maar ik kijk het wel. Voor F1-noobs is het natuurlijk interessant.
  donderdag 12 januari 2023 @ 23:38:19 #70
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_207535236
Velas is weg bij Ferrari als sponsor, weer een cryptoscammer minder.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  donderdag 12 januari 2023 @ 23:41:11 #71
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_207535273
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 23:38 schreef PirE het volgende:
Velas is weg bij Ferrari als sponsor, weer een cryptoscammer minder.
De nieuwe Nigeriaanse prinsen.
pi_207536279
twitter
  vrijdag 13 januari 2023 @ 11:28:21 #73
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207538386
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 23:41 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
De nieuwe Nigeriaanse prinsen.
  vrijdag 13 januari 2023 @ 12:09:24 #74
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_207538792
T-minus _O_
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
  vrijdag 13 januari 2023 @ 13:16:33 #75
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_207539619
twitter
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_207539664
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 16:30 schreef Tarado het volgende:

[..]
Ik seizoen 1 niet eens, is niet aan mij besteed al heb ik het laatste deel van seizoen 4 wel gekeken.
Letterlijk alleen de laatste aflevering hier, voor shits and giggles.

Ooit seizoen 1 gestart, maar gewoon te veel leugens en verdraaide edits.
pi_207539667
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 13:16 schreef Starflyer het volgende:
[ twitter ]
Logan/Alexander, it’s James!
SOONY
  vrijdag 13 januari 2023 @ 17:03:54 #78
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_207542273
twitter
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  vrijdag 13 januari 2023 @ 17:08:19 #79
131800 Tarado
capô de fusca
pi_207542318
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 17:03 schreef Starflyer het volgende:
[ twitter ]
Daar zit vast geen motor in
  vrijdag 13 januari 2023 @ 17:17:31 #80
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_207542398
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 17:08 schreef Tarado het volgende:

[..]
Daar zit vast geen motor in
Zal wel alleen de livery zijn, zoals bij de meeste presentaties.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_207542745
In New York nog wel. Een nieuwe mentale klap voor Nattekat.
Wie dit leest is gek
  vrijdag 13 januari 2023 @ 18:25:54 #82
55835 ZaZoe
The spice of life
pi_207543139
quote:
99s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 17:54 schreef Nieuwschierig het volgende:
In New York nog wel. Een nieuwe mentale klap voor Nattekat.
Een pond moed is meer waard dan een ton geluk
pi_207565629
Verstappen begint de virtuele Le Man ook lekker: https://clips.twitch.tv/A(...)ati-ApaEhZAIR3BChhuI
pi_207567639
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 00:39 schreef tripel7 het volgende:
Verstappen begint de virtuele Le Man ook lekker: https://clips.twitch.tv/A(...)ati-ApaEhZAIR3BChhuI
This did not age well.
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 11:47:30 #85
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_207568550
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 00:39 schreef tripel7 het volgende:
Verstappen begint de virtuele Le Man ook lekker: https://clips.twitch.tv/A(...)ati-ApaEhZAIR3BChhuI
Beastmode hoor.

Helaas disconnected. SAD

Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator / Redactie Sport zondag 15 januari 2023 @ 12:19:20 #86
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_207568927
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:27 schreef Rianne84 het volgende:

[..]
This did not age well.
En dan moeten we simracing als toeschouwers serieus nemen :')

F1 blijft dat neppe arcadespel inzetten en een incompetente partij kaapt alle andere simracing licenties weg omdat de licentiehouders te beroerd zijn om onderscheid te maken tussen console en pc.

Opflikkeren met die onzin. Over 3 weken eerste teampresentatie *O*
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 12:58:33 #87
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_207569398
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 12:19 schreef Nattekat het volgende:

[..]
En dan moeten we simracing als toeschouwers serieus nemen :')

F1 blijft dat neppe arcadespel inzetten en een incompetente partij kaapt alle andere simracing licenties weg omdat de licentiehouders te beroerd zijn om onderscheid te maken tussen console en pc.

Opflikkeren met die onzin. Over 3 weken eerste teampresentatie *O*
:O
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  maandag 16 januari 2023 @ 11:24:19 #88
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_207582631
Volgens de Formule E Instagram-pagina van Porsche zouden ze vandaag een grote aankondiging gaan doen: https://www.instagram.com/p/CncbbETjBkj/

Op Reddit wordt er gespeculeerd over een aankondiging van een partnerschap tussen Williams, Porsche en Gulf (waarvan recent al duidelijk werd dat ze Williams gaan sponsoren).

edit: zie ook https://www.gpblog.com/nl(...)f1-aankondiging.html

[ Bericht 10% gewijzigd door beantherio op 16-01-2023 11:51:05 ]
  Moderator / Redactie Sport maandag 16 januari 2023 @ 12:09:17 #89
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_207583352
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 11:24 schreef beantherio het volgende:
Volgens de Formule E Instagram-pagina van Porsche zouden ze vandaag een grote aankondiging gaan doen: https://www.instagram.com/p/CncbbETjBkj/

Op Reddit wordt er gespeculeerd over een aankondiging van een partnerschap tussen Williams, Porsche en Gulf (waarvan recent al duidelijk werd dat ze Williams gaan sponsoren).

edit: zie ook https://www.gpblog.com/nl(...)f1-aankondiging.html
Ik zie Williams er niet voor aan om meer in te leveren dan RB, en het is toch wel duidelijk geweest dat Porsche ook niets wilde inleveren. Maar het kan soms gek lopen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 16 januari 2023 @ 12:13:50 #90
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_207583411
Bekende F1-journalist Tobi Grüner is de verwachtingen al aan het temperen:

twitter


Ik denk inmiddels ook dat het minder spannend nieuws is dan hoe het gebracht wordt.
  maandag 16 januari 2023 @ 12:16:17 #91
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_207583459
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 12:13 schreef beantherio het volgende:
Bekende F1-journalist Tobi Grüner is de verwachtingen al aan het temperen:

[ twitter ]

Ik denk inmiddels ook dat het minder spannend nieuws is dan hoe het gebracht wordt.
Wilde net dezelfde tweet posten.
Dat duidt in ieder geval niet op een Williams-Porsche combinatie in F1.
  maandag 16 januari 2023 @ 12:17:30 #92
131800 Tarado
capô de fusca
pi_207583473
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 12:16 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Wilde net dezelfde tweet posten.
Dat duidt in ieder geval niet op een Williams-Porsche combinatie in F1.
Jammer
  maandag 16 januari 2023 @ 12:21:46 #93
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_207583535
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 12:16 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Wilde net dezelfde tweet posten.
Dat duidt in ieder geval niet op een Williams-Porsche combinatie in F1.
Het is wel zo dat die geruchten er al waren en dat 1) Porsche, na het mislopen van een overeenkomst met RBR, blijkbaar nog steeds op zoek is naar een ingang in F1, 2) dat Dorilton Capital mogelijk wel af zou willen van Williams en dat 3) het momenteel wel een goed moment zou zijn om een F1-team te kopen aangezien de prijs ervan na het in gaan van een nieuwe Concorde agreement (met mogelijk een veel hogere anti dilution fee) wel eens fors zou kunnen gaan stijgen.

Evengoed denk ik niet dat deze aankondiging daar betrekking op heeft.
  maandag 16 januari 2023 @ 12:26:42 #94
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_207583591
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 12:21 schreef beantherio het volgende:

[..]
Het is wel zo dat die geruchten er al waren en dat 1) Porsche, na het mislopen van een overeenkomst met RBR, blijkbaar nog steeds op zoek is naar een ingang in F1, 2) dat Dorilton Capital mogelijk wel af zou willen van Williams en dat 3) het momenteel wel een goed moment zou zijn om een F1-team te kopen aangezien de prijs ervan na het in gaan van een nieuwe Concorde agreement (met mogelijk een veel hogere anti dilution fee) wel eens fors zou kunnen gaan stijgen.

Evengoed denk ik niet dat deze aankondiging daar betrekking op heeft.
Om een team te kopen hoef je geen anti-dillution fee te betalen. De nieuwe waarde (als die al ooit in het Concorde Agreement komt) is gebaseerd op de prijs die Audi voor Sauber betaald zou hebben. Net zoals de $200.000.000 bepaald is door de prijs die Dorilton voor Williams heeft betaald.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  maandag 16 januari 2023 @ 12:29:50 #95
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_207583628
Daarbij heeft Porsche, voor zover ik weet, niet meer de mogelijkheden om zelf een F1 motor te bouwen. Dat zouden ze weer opnieuw moeten opbouwen. De spullen die daarvoor bedoeld waren zijn nu in bezit van Red Bull Powertrains. Dus 2026 zou dan te vroeg komen. Sowieso hebben ze zich niet ingeschreven voor 2026. Als het al zover komt, verwacht ik dat niet voor 2027.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  maandag 16 januari 2023 @ 12:35:51 #96
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_207583717
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 12:26 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Om een team te kopen hoef je geen anti-dillution fee te betalen. De nieuwe waarde (als die al ooit in het Concorde Agreement komt) is gebaseerd op de prijs die Audi voor Sauber betaald zou hebben. Net zoals de $200.000.000 bepaald is door de prijs die Dorilton voor Williams heeft betaald.
Mijn punt is juist dat het met het stijgen van de anti-dilution fee veel aantrekkelijker gaat worden om een bestaand team te kopen i.p.v. een compleet nieuw team op te richten en een anti-dilution fee te betalen. Als je een bestaand team koopt hoef je geen anti-dilution te betalen + je hebt al direct een team zonder dat je veel hoeft te investeren om alles op poten te zetten.

Maar als de fee stijgt naar bijv. 600 miljoen (waar nu over gesproken wordt) dan heeft dat ook effect op de aankoopprijs van een team. De eigenaar van zo'n team is ook niet gek en weet wat de alternatieve route kost: 600 miljoen + alle kosten die je hebt om een team van de grond te krijgen. En dat heeft dus ook weer effect op de verkoopprijs van een team: de eigenaar zal de vraagprijs flink opschroeven. Immers: het alternatief is veel duurder. Dan kan een bedrijf als Porsche beter nu nog tot aankoop overgaan nu de prijzen nog behapbaar zijn.
  maandag 16 januari 2023 @ 12:39:09 #97
131800 Tarado
capô de fusca
pi_207583761
twitter
  maandag 16 januari 2023 @ 12:41:06 #98
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_207583786
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 12:29 schreef Starflyer het volgende:
Daarbij heeft Porsche, voor zover ik weet, niet meer de mogelijkheden om zelf een F1 motor te bouwen. Dat zouden ze weer opnieuw moeten opbouwen. De spullen die daarvoor bedoeld waren zijn nu in bezit van Red Bull Powertrains. Dus 2026 zou dan te vroeg komen. Sowieso hebben ze zich niet ingeschreven voor 2026. Als het al zover komt, verwacht ik dat niet voor 2027.
De vet gemaakte opmerking snap ik niet helemaal: wat bedoel je daarmee? Haal je niet Porsche en Honda door elkaar?

Een gerucht is trouwens dat Porsche, bij een terugkeer naar F1, omgelabelde Audi-motoren zou gaan leveren. Ik vind dat moeilijk te accepteren. Van bepaalde elementen is wel duidelijk dat Porsche die niet zelf zal gaan ontwikkelen (o.a. het electrische deel) maar ze moeten toch meer dan voldoende kennis en kunde in huis hebben om een eigen motor te ontwikkelen?
  maandag 16 januari 2023 @ 12:48:54 #99
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_207583912
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 12:41 schreef beantherio het volgende:

[..]
De vet gemaakte opmerking snap ik niet helemaal: wat bedoel je daarmee? Haal je niet Porsche en Honda door elkaar?

Een gerucht is trouwens dat Porsche, bij een terugkeer naar F1, omgelabelde Audi-motoren zou gaan leveren. Ik vind dat moeilijk te accepteren. Van bepaalde elementen is wel duidelijk dat Porsche die niet zelf zal gaan ontwikkelen (o.a. het electrische deel) maar ze moeten toch meer dan voldoende kennis en kunde in huis hebben om een eigen motor te ontwikkelen?
Nee, het gaat om Porsche.

De spullen die nodig zijn om een motor te ontwikkelen zouden in de Red Bull Powertrains loods in Milton Keynes staan. Die zijn daar in januari 2022 geleverd, toen er nog sprake was van een samenwerking tussen RB en Porsche. Hierbij zou Porsche zich vooral toeleggen op het elektrische deel (waarvan ze de kennis hebben uit de FE en de WEC).

Nadat de deal geklapt is, zijn de spullen (onder andere virtuele testbanken en zo), daar blijven staan en heeft Porsche dus niet meer de spullen om een F1 ICE te ontwikkelen, of ze moeten die weer opnieuw aanschaffen. (Bron Dieter Rencken)

De F1 motor die Porsche een aantal jaar geleden heeft ontwikkeld, wordt voor zover ik weet gebruikt als basis voor de Audi motor.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  maandag 16 januari 2023 @ 13:02:15 #100
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_207584122
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 12:48 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Nee, het gaat om Porsche.

De spullen die nodig zijn om een motor te ontwikkelen zouden in de Red Bull Powertrains loods in Milton Keynes staan. Die zijn daar in januari 2022 geleverd, toen er nog sprake was van een samenwerking tussen RB en Porsche. Hierbij zou Porsche zich vooral toeleggen op het elektrische deel (waarvan ze de kennis hebben uit de FE en de WEC).

Nadat de deal geklapt is, zijn de spullen (onder andere virtuele testbanken en zo), daar blijven staan en heeft Porsche dus niet meer de spullen om een F1 ICE te ontwikkelen, of ze moeten die weer opnieuw aanschaffen. (Bron Dieter Rencken)

De F1 motor die Porsche een aantal jaar geleden heeft ontwikkeld, wordt voor zover ik weet gebruikt als basis voor de Audi motor.
Vreemd verhaal. Niet alleen dat Porsche al spullen aan RBR zou hebben geleverd (waarbij ze die spullen zelf ook niet meer zouden hebben c.q. zouden terugkrijgen) voor een deal die nog niet eens rond was maar ook dat ze het elektrische deel zouden gaan ontwikkelen. Dat laatste hebben ze namelijk niet eerder gedaan: niet voor WEC maar ook niet voor Formule E.

En voor zover ik weet was die eerder gebouwde motor (uit medio 2017) meer een "proof of concept" dan een echt bruikbaar ontwerp. Porsche heeft/had de kennis daarvoor wel in huis, maar voor Audi zal het niet heel anders zijn. En blijkbaar zijn die inmiddels al druk bezig met de ontwikkeling van de 2026-motor.

[ Bericht 0% gewijzigd door beantherio op 16-01-2023 13:23:45 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')