Maar waarom hebben de huidige teams wel zo'n probleem met specifiek Andretti dan?quote:Op dinsdag 10 januari 2023 10:58 schreef Nattekat het volgende:
Was er niet afgelopen jaar een groot merk dat voornemens was als team in te stappen waar de teams geen probleem mee hadden? Als het om het geld gaat, maakt het niet uit wie het is natuurlijk.
Schijnt ook en beetje met de manier waarop te maken te hebben, dit is wel een aardig artikel erover.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 12:44 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar waarom hebben de huidige teams wel zo'n probleem met specifiek Andretti dan?
Haas Automation heeft een omzet van minder dan een miljard per jaar, General Motors 122 miljard per jaar.quote:
Minder prijzengeld per team als er een "prive"-team meedoet, denk ik. Bij een grote autofabrikant hebben ze waarschijnlijk het idee dat daar meer inkomsten door binnen komen, waardoor dat probleem er niet of nauwelijks is. Alleen zien ze Cadillac niet als fabrikant maar als een soort sponsor.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 12:44 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar waarom hebben de huidige teams wel zo'n probleem met specifiek Andretti dan?
Ze hebben net zo'n grote hekel aan die Amerikanisering als ikquote:Op dinsdag 10 januari 2023 12:44 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar waarom hebben de huidige teams wel zo'n probleem met specifiek Andretti dan?
Dit is het exact. Nieuwe teams betalen een specifiek bedrag van zo'n 200 miljoen om de bestaande teams te compenseren voor het verlies aan prijzengeld. Daarmee krijgt ieder team dus 20 miljoen wat eigenlijk maar een doekje voor het bloeden is in vergelijking wat ze mislopen aan prijzengeld.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 13:12 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Minder prijzengeld per team als er een "prive"-team meedoet, denk ik. Bij een grote autofabrikant hebben ze waarschijnlijk het idee dat daar meer inkomsten door binnen komen, waardoor dat probleem er niet of nauwelijks is. Alleen zien ze Cadillac niet als fabrikant maar als een soort sponsor.
Minder inkomsten.quote:Op maandag 9 januari 2023 07:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wat een rare reactie vanuit de F1
Nieuw team, met ook nog eens een groot merk én zeer bekende autosportnaam erachter, is toch alleen maar topnieuws?
Dat zegt mij dat de teams te veel macht willen. Er is niet voor niets een budgetcap, waardoor die 600 miljoen buiten alle proporties is. De FIA gaat over het toelatingsproces, niet de teams.quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:49 schreef Starflyer het volgende:
De teams willen dat de anti-dillution fee vanaf 2026 drie keer zoveel wordt![]()
Dus in plaats van $ 200.000.000 willen ze dat een nieuw team $ 600.000.000 gaat betalen omdat dat ongeveer de waarde van een team reflecteert (Audi zou ongeveer dat bedrag voor Sauber betaald hebben). Williams werd ongeveer voor $ 200.000.000 verkocht, vandaar dat de waarde toen daarop gezet is.
https://the-race.com/form(...)-200m-new-entry-fee/
Eens. De teams zouden daar geen zeggenschap in moeten hebben. Juridisch is die zeggenschap waarschijnlijk niet eens houdbaar, zeg ik als leek, want dan kun je als team de concurrentie buiten de deur houden.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat zegt mij dat de teams te veel macht willen. Er is niet voor niets een budgetcap, waardoor die 600 miljoen buiten alle proporties is. De FIA gaat over het toelatingsproces, niet de teams.
Als een team toegelaten wil worden moeten ze de concorde agreement ondertekenen... Dat is het contract tussen de FIA, de FOM, en de teams over hoe het geld en de macht verdeeld worden binnen de Formule 1, daar hoort ook het prijzengeld bij.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:34 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Eens. De teams zouden daar geen zeggenschap in moeten hebben. Juridisch is die zeggenschap waarschijnlijk niet eens houdbaar, zeg ik als leek, want dan kun je als team de concurrentie buiten de deur houden.
De FIA gaat over de toelating, maar de FOM gaat over de contracten met de teams over de verdeling van het prijzengeld. Theoretisch zou het dus kunnen dat een team door de FIA wordt toegelaten, maar geen contract heeft met de FOM en dus geen recht heeft op prijzengeld.
Ik seizoen 1 niet eens, is niet aan mij besteed al heb ik het laatste deel van seizoen 4 wel gekeken.quote:Op donderdag 12 januari 2023 16:25 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Heb seizoen 4 niet eens meer afgekeken vorig jaar.
De nieuwe Nigeriaanse prinsen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 23:38 schreef PirE het volgende:
Velas is weg bij Ferrari als sponsor, weer een cryptoscammer minder.
quote:Op donderdag 12 januari 2023 23:41 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
De nieuwe Nigeriaanse prinsen.
Letterlijk alleen de laatste aflevering hier, voor shits and giggles.quote:Op donderdag 12 januari 2023 16:30 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik seizoen 1 niet eens, is niet aan mij besteed al heb ik het laatste deel van seizoen 4 wel gekeken.
Zal wel alleen de livery zijn, zoals bij de meeste presentaties.quote:
quote:Op vrijdag 13 januari 2023 17:54 schreef Nieuwschierig het volgende:
In New York nog wel. Een nieuwe mentale klap voor Nattekat.
This did not age well.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:39 schreef tripel7 het volgende:
Verstappen begint de virtuele Le Man ook lekker: https://clips.twitch.tv/A(...)ati-ApaEhZAIR3BChhuI
Beastmode hoor.quote:Op zondag 15 januari 2023 00:39 schreef tripel7 het volgende:
Verstappen begint de virtuele Le Man ook lekker: https://clips.twitch.tv/A(...)ati-ApaEhZAIR3BChhuI
En dan moeten we simracing als toeschouwers serieus nemenquote:
quote:Op zondag 15 januari 2023 12:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En dan moeten we simracing als toeschouwers serieus nemen
F1 blijft dat neppe arcadespel inzetten en een incompetente partij kaapt alle andere simracing licenties weg omdat de licentiehouders te beroerd zijn om onderscheid te maken tussen console en pc.
Opflikkeren met die onzin. Over 3 weken eerste teampresentatie
Ik zie Williams er niet voor aan om meer in te leveren dan RB, en het is toch wel duidelijk geweest dat Porsche ook niets wilde inleveren. Maar het kan soms gek lopen.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:24 schreef beantherio het volgende:
Volgens de Formule E Instagram-pagina van Porsche zouden ze vandaag een grote aankondiging gaan doen: https://www.instagram.com/p/CncbbETjBkj/
Op Reddit wordt er gespeculeerd over een aankondiging van een partnerschap tussen Williams, Porsche en Gulf (waarvan recent al duidelijk werd dat ze Williams gaan sponsoren).
edit: zie ook https://www.gpblog.com/nl(...)f1-aankondiging.html
Wilde net dezelfde tweet posten.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:13 schreef beantherio het volgende:
Bekende F1-journalist Tobi Grüner is de verwachtingen al aan het temperen:
[ twitter ]
Ik denk inmiddels ook dat het minder spannend nieuws is dan hoe het gebracht wordt.
Jammerquote:Op maandag 16 januari 2023 12:16 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Wilde net dezelfde tweet posten.
Dat duidt in ieder geval niet op een Williams-Porsche combinatie in F1.
Het is wel zo dat die geruchten er al waren en dat 1) Porsche, na het mislopen van een overeenkomst met RBR, blijkbaar nog steeds op zoek is naar een ingang in F1, 2) dat Dorilton Capital mogelijk wel af zou willen van Williams en dat 3) het momenteel wel een goed moment zou zijn om een F1-team te kopen aangezien de prijs ervan na het in gaan van een nieuwe Concorde agreement (met mogelijk een veel hogere anti dilution fee) wel eens fors zou kunnen gaan stijgen.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:16 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Wilde net dezelfde tweet posten.
Dat duidt in ieder geval niet op een Williams-Porsche combinatie in F1.
Om een team te kopen hoef je geen anti-dillution fee te betalen. De nieuwe waarde (als die al ooit in het Concorde Agreement komt) is gebaseerd op de prijs die Audi voor Sauber betaald zou hebben. Net zoals de $200.000.000 bepaald is door de prijs die Dorilton voor Williams heeft betaald.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:21 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het is wel zo dat die geruchten er al waren en dat 1) Porsche, na het mislopen van een overeenkomst met RBR, blijkbaar nog steeds op zoek is naar een ingang in F1, 2) dat Dorilton Capital mogelijk wel af zou willen van Williams en dat 3) het momenteel wel een goed moment zou zijn om een F1-team te kopen aangezien de prijs ervan na het in gaan van een nieuwe Concorde agreement (met mogelijk een veel hogere anti dilution fee) wel eens fors zou kunnen gaan stijgen.
Evengoed denk ik niet dat deze aankondiging daar betrekking op heeft.
Mijn punt is juist dat het met het stijgen van de anti-dilution fee veel aantrekkelijker gaat worden om een bestaand team te kopen i.p.v. een compleet nieuw team op te richten en een anti-dilution fee te betalen. Als je een bestaand team koopt hoef je geen anti-dilution te betalen + je hebt al direct een team zonder dat je veel hoeft te investeren om alles op poten te zetten.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:26 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Om een team te kopen hoef je geen anti-dillution fee te betalen. De nieuwe waarde (als die al ooit in het Concorde Agreement komt) is gebaseerd op de prijs die Audi voor Sauber betaald zou hebben. Net zoals de $200.000.000 bepaald is door de prijs die Dorilton voor Williams heeft betaald.
De vet gemaakte opmerking snap ik niet helemaal: wat bedoel je daarmee? Haal je niet Porsche en Honda door elkaar?quote:Op maandag 16 januari 2023 12:29 schreef Starflyer het volgende:
Daarbij heeft Porsche, voor zover ik weet, niet meer de mogelijkheden om zelf een F1 motor te bouwen. Dat zouden ze weer opnieuw moeten opbouwen. De spullen die daarvoor bedoeld waren zijn nu in bezit van Red Bull Powertrains. Dus 2026 zou dan te vroeg komen. Sowieso hebben ze zich niet ingeschreven voor 2026. Als het al zover komt, verwacht ik dat niet voor 2027.
Nee, het gaat om Porsche.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:41 schreef beantherio het volgende:
[..]
De vet gemaakte opmerking snap ik niet helemaal: wat bedoel je daarmee? Haal je niet Porsche en Honda door elkaar?
Een gerucht is trouwens dat Porsche, bij een terugkeer naar F1, omgelabelde Audi-motoren zou gaan leveren. Ik vind dat moeilijk te accepteren. Van bepaalde elementen is wel duidelijk dat Porsche die niet zelf zal gaan ontwikkelen (o.a. het electrische deel) maar ze moeten toch meer dan voldoende kennis en kunde in huis hebben om een eigen motor te ontwikkelen?
Vreemd verhaal. Niet alleen dat Porsche al spullen aan RBR zou hebben geleverd (waarbij ze die spullen zelf ook niet meer zouden hebben c.q. zouden terugkrijgen) voor een deal die nog niet eens rond was maar ook dat ze het elektrische deel zouden gaan ontwikkelen. Dat laatste hebben ze namelijk niet eerder gedaan: niet voor WEC maar ook niet voor Formule E.quote:Op maandag 16 januari 2023 12:48 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Nee, het gaat om Porsche.
De spullen die nodig zijn om een motor te ontwikkelen zouden in de Red Bull Powertrains loods in Milton Keynes staan. Die zijn daar in januari 2022 geleverd, toen er nog sprake was van een samenwerking tussen RB en Porsche. Hierbij zou Porsche zich vooral toeleggen op het elektrische deel (waarvan ze de kennis hebben uit de FE en de WEC).
Nadat de deal geklapt is, zijn de spullen (onder andere virtuele testbanken en zo), daar blijven staan en heeft Porsche dus niet meer de spullen om een F1 ICE te ontwikkelen, of ze moeten die weer opnieuw aanschaffen. (Bron Dieter Rencken)
De F1 motor die Porsche een aantal jaar geleden heeft ontwikkeld, wordt voor zover ik weet gebruikt als basis voor de Audi motor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |