De klootzakken die in november al lopen te knallen oppakken en harder straffen. De ouders aanpakken, financieel. Het is godverdomme hemeltergend dat de bekende jeugd zich te buiten gaat, ouders hebben geen idee. Handhaaf nu eerst eens dat. Een verbod is echt onwerkbaar en niet te handhaven. In de kleine dorpen en steden zijn nauwelijks problemen maar die lijden wel onder de grote problemen in de grote steden. Reddeloos verloren, dat zijn we. Geen enkele grip meer op de samenlevingquote:Op maandag 2 januari 2023 23:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ben ook niet dol op verbieden alleen wat is het alternatief?
Nou, laten we eens beginnen met handhaven van de zaken die daadwerkelijk gevaar en/of overlast opleveren. Vrijwel alles wat dat doet is namelijk allang verboden.quote:Op maandag 2 januari 2023 23:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ben ook niet dol op verbieden alleen wat is het alternatief?
En laten we dan eerst eens beginnen bij de politie die door alle bezuinigingen vleugellam is gemaakt en waardoor de pakkans nagenoeg nul is, voordat iedereen weer gaat schuimbekken over D66-rechters.quote:Op maandag 2 januari 2023 23:16 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
De klootzakken die in november al lopen te knallen oppakken en harder straffen. De ouders aanpakken, financieel. Het is godverdomme hemeltergend dat de bekende jeugd zich te buiten gaat, ouders hebben geen idee. Handhaaf nu eerst eens dat. Een verbod is echt onwerkbaar en niet te handhaven. In de kleine dorpen en steden zijn nauwelijks problemen maar die lijden wel onder de grote problemen in de grote steden. Reddeloos verloren, dat zijn we. Geen enkele grip meer op de samenleving
Dat uit zich nu (wederom) in de roep om verbod op vuurwerk. Symbool bestrijding en maskering van een heel groot probleem dat zich als een olievlek gaat uitbreiden de komende jaren/decennia
Wat is dit nou voor onzin? Omdat het ene legaal is en het andere niet, moet je alles maar verbieden want anders werkt het niet? Wat is de redenatie hierachter?quote:Op maandag 2 januari 2023 23:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
yup. De huidige regelgeving is onhoudbaar. Dit mag wel en dat mag niet.
Resultaat is de tyfuszooi waar we nu in zitten. Geef het 5 of 10 jaar en men weet niet anders dan dat er geen consumentenvuurwerk meer is. Een mooie professionele vuurwerkshow is niets mis mee.
Als je dan helemaal idolaat bent kan je altijd nog pyrotechnicus worden.
Van wat ik begrijp is het voor de politie onmogelijk om de huidige regelgeving qua vuurwerk te handhaven.quote:Op maandag 2 januari 2023 23:21 schreef Repentless het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor onzin? Omdat het ene legaal is en het andere niet, moet je alles maar verbieden want anders werkt het niet? Wat is de redenatie hierachter?
Vuurwerk naar een agent gooien is nu ook al verboden. Ongeacht de categorie, al is het een sterretje. Wat wil je doen, twee keer verbieden?quote:Op maandag 2 januari 2023 23:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Van wat ik begrijp is het voor de politie onmogelijk om de huidige regelgeving qua vuurwerk te handhaven.
Kan ik mij wat bij voorstellen. Als iemand een stuk vuurwerk naar jou toe smijt, kijk jij dan of dat een stuk vuurwerk is uit categorie F2 of F4?
Bovendien, als illegaal vuurwerk is afgegaan dan is de persoon die dat afsteekt toch alweer verdwenen.
In Den Haag kreeg de politie een cobra en daarna siervuurwerk naar zich toe gegooid.
(bron: op1)
Als iemand zou moeten weten hoe het beter kan dat is het wel de politiechef zelf. Ze gaan er niet over maar geven wel het advies.quote:Op maandag 2 januari 2023 23:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vuurwerk naar een agent gooien is nu ook al verboden. Ongeacht de categorie, al is het een sterretje. Wat wil je doen, twee keer verbieden?
Jezus Christus zeg, het ging over een jongetje dat vingers kwijt was door illegaal vuurwerk en nu begin je ineens over vuurwerk naar iemand of naar de politie smijten.quote:Op maandag 2 januari 2023 23:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Van wat ik begrijp is het voor de politie onmogelijk om de huidige regelgeving qua vuurwerk te handhaven.
Kan ik mij wat bij voorstellen. Als iemand een stuk vuurwerk naar jou toe smijt, kijk jij dan of dat een stuk vuurwerk is uit categorie F2 of F4?
Bovendien, als illegaal vuurwerk is afgegaan dan is de persoon die dat afsteekt toch alweer verdwenen.
In Den Haag kreeg de politie een cobra en daarna siervuurwerk naar zich toe gegooid.
(bron: op1)
De vraag was hoe je illegaal vuurwerk kunt bestrijden.quote:Op maandag 2 januari 2023 23:36 schreef Repentless het volgende:
[..]
Jezus Christus zeg, het ging over een jongetje dat vingers kwijt was door illegaal vuurwerk en nu begin je ineens over vuurwerk naar iemand of naar de politie smijten.
Dat is sowieso al verboden, waar je ook mee smijt. De intentie is dan om iemand te verwonden, waar je dat dan ook mee doet. Als jij neergestoken wordt, kijk je dan eerst of het een vlindermes of stiletto is of gewoon een keukenmes van Blokker?
Dan heb je het alleen over de situatie na 31 december 18.00 uur, waar is de handhaving voor die tijd dan? Dat is dan toch heel makkelijk? Wat let ze? Waarom verwacht je als ze het zo'n beetje de hele maand december niet lukt om ook maar iets aan handhaving te doen, dat dat dan met een verbod op acht uurtjes siervuurwerk opeens wel gaat lukken?quote:Op maandag 2 januari 2023 23:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Als iemand zou moeten weten hoe het beter kan dat is het wel de politiechef zelf. Ze gaan er niet over maar geven wel het advies.
Hoe kan je nou iemand in z'n kraag grijpen vanwege een incident als de jongens naast hem nog wel categorie 2 vuurwerk mogen afsteken. Resultaat is dat er helemaal niet zal worden ingegrepen.
Dat gaat meer over de schaal dan over de onduidelijkheid van de regelgeving.quote:Op maandag 2 januari 2023 23:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De vraag was hoe je illegaal vuurwerk kunt bestrijden.
Zo kom je op handhaving. Handhavers geven duidelijk aan dat er met de huidige regelgeving niet valt te werken.
In 2020 en 21 was vuurwerk verboden. Heb jij geen vuurwerk gezien?quote:Op maandag 2 januari 2023 23:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Zo kom je op handhaving. Handhavers geven duidelijk aan dat er met de huidige regelgeving niet valt te werken.
Wel een stuk minder slachtoffers gezienquote:Op maandag 2 januari 2023 23:45 schreef PS. het volgende:
[..]
In 2020 en 21 was vuurwerk verboden. Heb jij geen vuurwerk gezien?
Doe niet zo simpel man
Heb jij dit jaar al die slachtoffers wel gezien dan?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 00:02 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wel een stuk minder slachtoffers gezien
Dat zeg ik toch niet?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 00:05 schreef PS. het volgende:
[..]
Heb jij dit jaar al die slachtoffers wel gezien dan?
Sowieso niet te vergelijken, want de kroegen waren ook dicht, er was een lockdown, en deels een samenscholingsverbod. Of moeten we dat ook maar gelijk meenemen en invoeren bij een viurwerkverbod?
Nee, volgens jouw redenatie zou je dan autorijden ook volledig moeten verbieden.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 00:07 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet?
Maar puur het feit dat er bij een verbod nog steeds vuurwerk wordt afgestoken betekent niet dat dat verbod geen effect sorteert.
Zie dagelijks ook genoeg mensen te hard rijden maar ik vermoed wel dat een verbod op te hard rijden vele slachtoffers scheelt.
Veruit het meeste vuurwerk, ook wat tijdens oud & nieuw legaal is, mag buiten het tijdsbestek van een paar uur tussen 31 december en 1 januari, niet verkocht of afgestoken worden. Buiten die paar uur om, wordt er de rest van het jaar niet massaal afgestoken. Wat er dan wel incidenteel wordt afgestoken, is zwaar illegaal vuurwerk. Genoeg handhavingscapaciteit dus buiten oud & nieuw om, zonder de 'moeilijkheid' om het onderscheid tussen legaal en illegaal te maken. Dat onderscheid is er dan namelijk niet, het is allemaal illegaal op een paar knalerwten na. Ook dan lukt het dus niet. Hoe gaat dat totaalverbod op vuurwerk de handhaving wel mogelijk mogelijk maken?quote:Op maandag 2 januari 2023 23:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 3 januari 2023 00:12 schreef BillyBroekhoest het volgende:
De mensen die zeggen dat het echt niet te handhaven zal zijn hebben toch wel echt een goed punt. Als ik wil kan ik namelijk ook gewoon onverzekerd en zonder gordel om veel harder rijden dan wettelijk toegestaan is. Daarnaast zijn wapens ook illegaal maar kan ik in principe wel via de zwarte markt aan een wapen waardoor dit verbod ook echt nergens op slaat.
Jij houdt mij echt niet tegen hoor terwijl ik mij, met een tray bier op, met 100 km/u dwars door een klein autootje met een vrouwke en 4 peuters boor.quote:
Klopt, dat kan ik niet tegenhouden. Wil je ook nog een punt maken hiermee, of alleen deze mededeling doen?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 00:18 schreef BillyBroekhoest het volgende:
[..]
Jij houdt mij echt niet tegen hoor terwijl ik mij, met een tray bier op, met 100 km/u dwars door een klein autootje met een vrouwke en 4 peuters boor.
Wel dan? Ik wil het je wel zien proberen. Dat kun jij niet tegenhouden.
Ja, meer heb ik even niet in de tank zitten vandaag, dit was mijn bijdrage voor de avond, maar over een paar dagen, of weken, heb ik wel weer een goede inbreng bedacht en kom ik weer bij de volwassenen aan tafel zitten.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 00:20 schreef Repentless het volgende:
[..]
Klopt, dat kan ik niet tegenhouden. Wil je ook nog een punt maken hiermee, of alleen deze mededeling doen?
Oké. Als het van hetzelfde niveau is als je bovenstaande posts, zou ik jezelf de moeite besparen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 00:23 schreef BillyBroekhoest het volgende:
[..]
Ja, meer heb ik even niet in de tank zitten vandaag, dit was mijn bijdrage voor de avond, maar over een paar dagen, of weken, heb ik wel weer een goede inbreng bedacht en kom ik weer bij de volwassenen aan tafel zitten.
Huh? Hoe bedoel je? Ik kan je even niet volgen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 00:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Oké. Als het van hetzelfde niveau is als je bovenstaande posts, zou ik jezelf de moeite besparen.
Het is verre van "goede inbreng".quote:Op dinsdag 3 januari 2023 00:27 schreef BillyBroekhoest het volgende:
[..]
Huh? Hoe bedoel je? Ik kan je even niet volgen.
Neehoor, ik had het sec over het verbod op te hard rijden. Jij trekt het nu breder.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 00:09 schreef PS. het volgende:
[..]
Nee, volgens jouw redenatie zou je dan autorijden ook volledig moeten verbieden.
Te hard rijden is een beperking, net als hier knalvuurwerk en pijlen al niet meer mogen.
Was het tijdens de jaarwisselingen met een vuurwerkverbod niet rustiger qua overlast? Ja toch? Dan is een verbod dus zeker wel zinvol, ook al houden tokkies zich er niet aan.quote:Op maandag 2 januari 2023 23:07 schreef Zelva het volgende:
[..]Ik ben helemaal niet idolaat, ik doe niets met vuurwerk. Ik erger me alleen mateloos aan mensen die denken dat verbieden iets gaat oplossen, terwijl dat bewezen niet zo is.
Het was rustiger met legaal vuurwerk, er was echter wel een enorme stijging met illegaal vuurwerk. Dikke kans dat degene die zich toen WEL aan de regels hielden vanwege het Covid smoesje, dat niet nogmaals doen. Want als de buurman ongestraft vuurwerk mag afsteken omdat het toch niet gehandhaaft wordt, waarom zou ik me dan wel aan de regeltjes houden?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:10 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Was het tijdens de jaarwisselingen met een vuurwerkverbod niet rustiger qua overlast? Ja toch? Dan is een verbod dus zeker wel zinvol, ook al houden tokkies zich er niet aan.
Ach, je moet ergens beginnen. Ben niet per se tegen (sier)vuurwerk, het ene jaar kocht ik het wel en het andere weer niet. Maar als ik de balans opmaak dan mag het van mij wel verboden worden. Dat je het niet kan handhaven is geen reden om het niet te doen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:17 schreef tja77 het volgende:
[..]
Het was rustiger met legaal vuurwerk, er was echter wel een enorme stijging met illegaal vuurwerk. Dikke kans dat degene die zich toen WEL aan de regels hielden vanwege het Covid smoesje, dat niet nogmaals doen. Want als de buurman ongestraft vuurwerk mag afsteken omdat het toch niet gehandhaaft wordt, waarom zou ik me dan wel aan de regeltjes houden?
Dus zinvol? Dat weet je nu nog niet.
Als het niet gehandhaaft gaat worden, dan is de kans heel groot dat steeds minder mensen zich aan een verbod gaan houden. Of denk jij dat zonder controle op de maximumsnelheid, iedereen netjes 100 zou rijden?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ach, je moet ergens beginnen. Ben niet per se tegen (sier)vuurwerk, het ene jaar kocht ik het wel en het andere weer niet. Maar als ik de balans opmaak dan mag het van mij wel verboden worden. Dat je het niet kan handhaven is geen reden om het niet te doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |